Starten met elektrisch rijden (in Brussel)
- devilkin
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 1106 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Zijn er palen dichtbij bijgekomen? Het kan wel dat ze dan iets van load balancing hierover doen. Zie je wel vaker als de aansluiting niet kan volgen (bvb ondergrondse parkings)Goztow schreef: 7 uren geleden Het valt me de laatste tijd op dat het opladen aan de laadpalen in de straat trager is geworden. Vroeger rond 7,1 kwh. Nu 4,8. Zou dit te maken hebben met het toevoegen van laadpalen en het net dat niet kan volgen?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
SpecialK
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 150 keer
In Brussel heb je nog veel 3*230V netten, en dan vermoed ik dat de laadpaal 32A monofasig leverde. Je hebt toch toevallig geen andere kabel in gebruik genomen? 4,8 kW zit dicht bij 20A op één fase, en er zijn nogal wat laadkabels die max 20A aankunnen.
-
R2D2
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
- Bedankt: 200 keer
- Recent bedankt: 5 keer
De openbare laadpalen in Brussel zijn geplaatst door EnergyDrive en Total Energies, in het kader van aanbestedingen en concessiecontracten.
De vermogens verschillen en zijn in de aanbestedingen vastgelegd: 85% aan 7,4 KW en 15% aan 11 KW. Nu zijn dit maximale vermogens. In de praktijk merk ik dat als er 2 auto's gelijktijd laden die 11 zakt naar 8,2 KW. Ook de communicatie is nogal optimistisch want op sommige palen en in apps vermeldt men 22 KW, maar dat is dus 2x 11 KW. Soms gaat de lading nog trager en dat heeft wellicht te maken met de toestand op het net op dat moment. Zondagavond kon ik in Molenbeek niet sneller dan 3 KW laden.
Maar het is dus niet zo dat de snelheid globaal op de laadpalen tegenwoordig lager zou zijn dan vroeger.
Waar ik me wel zorgen over maak zijn de tarieven. Blijkbaar bepalen de exploitanten zelf de prijs, mits dat "transparant" gebeurt. Volgens de concessie moet de prijs vermeld worden op de laadpaal of in de apps. In de praktijk zijn er nergens prijzen op de palen vermeld.
In eerder mailverkeer met EnergyDrive over prijsschommelingen verwees de klantendienst naar een prijsindex die ze mogen hanteren om de prijs aan te passen aan groothandelsprijzen. Ik vind daarover echter niets terug in documenten over de concessies.
Andere vaststelling: bij mij om de hoek heeft Total Energies 4 laadpalen bijgeplaatst bij 2 al bestaande. En daarbij werd het tarief op alle palen verhoogd van 0,35 naar 0,85 ct/KWh. Dus op slag 2,5 keer duurder. Blijkbaar hebben ze dus vrij spel in de tariefbepaling.
Toch eens navragen bij Sibelga of dit zomaar kan.
De vermogens verschillen en zijn in de aanbestedingen vastgelegd: 85% aan 7,4 KW en 15% aan 11 KW. Nu zijn dit maximale vermogens. In de praktijk merk ik dat als er 2 auto's gelijktijd laden die 11 zakt naar 8,2 KW. Ook de communicatie is nogal optimistisch want op sommige palen en in apps vermeldt men 22 KW, maar dat is dus 2x 11 KW. Soms gaat de lading nog trager en dat heeft wellicht te maken met de toestand op het net op dat moment. Zondagavond kon ik in Molenbeek niet sneller dan 3 KW laden.
Maar het is dus niet zo dat de snelheid globaal op de laadpalen tegenwoordig lager zou zijn dan vroeger.
Waar ik me wel zorgen over maak zijn de tarieven. Blijkbaar bepalen de exploitanten zelf de prijs, mits dat "transparant" gebeurt. Volgens de concessie moet de prijs vermeld worden op de laadpaal of in de apps. In de praktijk zijn er nergens prijzen op de palen vermeld.
In eerder mailverkeer met EnergyDrive over prijsschommelingen verwees de klantendienst naar een prijsindex die ze mogen hanteren om de prijs aan te passen aan groothandelsprijzen. Ik vind daarover echter niets terug in documenten over de concessies.
Andere vaststelling: bij mij om de hoek heeft Total Energies 4 laadpalen bijgeplaatst bij 2 al bestaande. En daarbij werd het tarief op alle palen verhoogd van 0,35 naar 0,85 ct/KWh. Dus op slag 2,5 keer duurder. Blijkbaar hebben ze dus vrij spel in de tariefbepaling.
Toch eens navragen bij Sibelga of dit zomaar kan.
-
ivob
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 810 keer
- Bedankt: 359 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Wat de standaard in BXL is weet ik niet maar toen ik met EV begon was de standaard in Vlaanderen voor AC laden al 11 kW. Nu is dat op de meeste plaatsen al 22 kW (en is mijn EV met AC 11 kW de beperkende factor).Goztow schreef: 6 uren geleden Hangt ervan af waar. 7,1 lijkt hier redelijk standaard. Het aanbod is hier ook groter dan in Vlaanderen.
Hoe het met het aanbod in Vlaanderen gesteld is zal ook wel van regio tot regio verschillen. Waar ik woon, centraal Vlaanderen, struikel je zowat over de laadpalen. Hier in een landelijke gemeente met nauwelijks 16000 inwoners zijn ze nu al begonnen met de uitrol van bidirectionele laadpalen tot 40 kW.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Goztow
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 1694 keer
- Bedankt: 1493 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Het zal wel iets van load balancing zijn. Daarnet de id3 aan de laadpaal gehangen en nu wat het wel rond de 7. Er waren ook weinig auto's aan het laden in de buurt.