Starten met elektrisch rijden (in Brussel)
- devilkin
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 1108 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Zijn er palen dichtbij bijgekomen? Het kan wel dat ze dan iets van load balancing hierover doen. Zie je wel vaker als de aansluiting niet kan volgen (bvb ondergrondse parkings)Goztow schreef: 1 week geleden Het valt me de laatste tijd op dat het opladen aan de laadpalen in de straat trager is geworden. Vroeger rond 7,1 kwh. Nu 4,8. Zou dit te maken hebben met het toevoegen van laadpalen en het net dat niet kan volgen?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
SpecialK
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 150 keer
In Brussel heb je nog veel 3*230V netten, en dan vermoed ik dat de laadpaal 32A monofasig leverde. Je hebt toch toevallig geen andere kabel in gebruik genomen? 4,8 kW zit dicht bij 20A op één fase, en er zijn nogal wat laadkabels die max 20A aankunnen.
-
R2D2
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
- Bedankt: 202 keer
- Recent bedankt: 7 keer
De openbare laadpalen in Brussel zijn geplaatst door EnergyDrive en Total Energies, in het kader van aanbestedingen en concessiecontracten.
De vermogens verschillen en zijn in de aanbestedingen vastgelegd: 85% aan 7,4 KW en 15% aan 11 KW. Nu zijn dit maximale vermogens. In de praktijk merk ik dat als er 2 auto's gelijktijd laden die 11 zakt naar 8,2 KW. Ook de communicatie is nogal optimistisch want op sommige palen en in apps vermeldt men 22 KW, maar dat is dus 2x 11 KW. Soms gaat de lading nog trager en dat heeft wellicht te maken met de toestand op het net op dat moment. Zondagavond kon ik in Molenbeek niet sneller dan 3 KW laden.
Maar het is dus niet zo dat de snelheid globaal op de laadpalen tegenwoordig lager zou zijn dan vroeger.
Waar ik me wel zorgen over maak zijn de tarieven. Blijkbaar bepalen de exploitanten zelf de prijs, mits dat "transparant" gebeurt. Volgens de concessie moet de prijs vermeld worden op de laadpaal of in de apps. In de praktijk zijn er nergens prijzen op de palen vermeld.
In eerder mailverkeer met EnergyDrive over prijsschommelingen verwees de klantendienst naar een prijsindex die ze mogen hanteren om de prijs aan te passen aan groothandelsprijzen. Ik vind daarover echter niets terug in documenten over de concessies.
Andere vaststelling: bij mij om de hoek heeft Total Energies 4 laadpalen bijgeplaatst bij 2 al bestaande. En daarbij werd het tarief op alle palen verhoogd van 0,35 naar 0,85 ct/KWh. Dus op slag 2,5 keer duurder. Blijkbaar hebben ze dus vrij spel in de tariefbepaling.
Toch eens navragen bij Sibelga of dit zomaar kan.
De vermogens verschillen en zijn in de aanbestedingen vastgelegd: 85% aan 7,4 KW en 15% aan 11 KW. Nu zijn dit maximale vermogens. In de praktijk merk ik dat als er 2 auto's gelijktijd laden die 11 zakt naar 8,2 KW. Ook de communicatie is nogal optimistisch want op sommige palen en in apps vermeldt men 22 KW, maar dat is dus 2x 11 KW. Soms gaat de lading nog trager en dat heeft wellicht te maken met de toestand op het net op dat moment. Zondagavond kon ik in Molenbeek niet sneller dan 3 KW laden.
Maar het is dus niet zo dat de snelheid globaal op de laadpalen tegenwoordig lager zou zijn dan vroeger.
Waar ik me wel zorgen over maak zijn de tarieven. Blijkbaar bepalen de exploitanten zelf de prijs, mits dat "transparant" gebeurt. Volgens de concessie moet de prijs vermeld worden op de laadpaal of in de apps. In de praktijk zijn er nergens prijzen op de palen vermeld.
In eerder mailverkeer met EnergyDrive over prijsschommelingen verwees de klantendienst naar een prijsindex die ze mogen hanteren om de prijs aan te passen aan groothandelsprijzen. Ik vind daarover echter niets terug in documenten over de concessies.
Andere vaststelling: bij mij om de hoek heeft Total Energies 4 laadpalen bijgeplaatst bij 2 al bestaande. En daarbij werd het tarief op alle palen verhoogd van 0,35 naar 0,85 ct/KWh. Dus op slag 2,5 keer duurder. Blijkbaar hebben ze dus vrij spel in de tariefbepaling.
Toch eens navragen bij Sibelga of dit zomaar kan.
-
ivob
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 813 keer
- Bedankt: 364 keer
- Recent bedankt: 16 keer
Wat de standaard in BXL is weet ik niet maar toen ik met EV begon was de standaard in Vlaanderen voor AC laden al 11 kW. Nu is dat op de meeste plaatsen al 22 kW (en is mijn EV met AC 11 kW de beperkende factor).Goztow schreef: 1 week geleden Hangt ervan af waar. 7,1 lijkt hier redelijk standaard. Het aanbod is hier ook groter dan in Vlaanderen.
Hoe het met het aanbod in Vlaanderen gesteld is zal ook wel van regio tot regio verschillen. Waar ik woon, centraal Vlaanderen, struikel je zowat over de laadpalen. Hier in een landelijke gemeente met nauwelijks 16000 inwoners zijn ze nu al begonnen met de uitrol van bidirectionele laadpalen tot 40 kW.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Goztow
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 1695 keer
- Bedankt: 1511 keer
- Recent bedankt: 20 keer
Het zal wel iets van load balancing zijn. Daarnet de id3 aan de laadpaal gehangen en nu wat het wel rond de 7. Er waren ook weinig auto's aan het laden in de buurt.
- selder
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
- Bedankt: 775 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Die "11 kW" is inderdaad de theoretische maximumspecificatie van de laadpaal, niet wat je effectief haalt. In de praktijk hangt dat volledig af van de lokale netbelasting, het aantal actieve laadpunten, en hoe de paal zijn vermogen dynamisch verdeelt.
In een drukke Brusselse wijk mag je blij zijn als je gemiddeld 7 kW haalt. Die 11 kW zie je misschien in een lege buitenwijk om 3u ’s nachts.
Wie alleen naar de theorie kijkt, denkt dat hij overal 11 kW "moet" of "zou" of "kan" krijgen. Wie effectief laadt op straat, weet dat het zelden zo werkt. Theorie en realiteit zijn twee verschillende werelden, maar dat is wat moeilijk uit te leggen aan iemand achter zijn toetsenbord.
In een drukke Brusselse wijk mag je blij zijn als je gemiddeld 7 kW haalt. Die 11 kW zie je misschien in een lege buitenwijk om 3u ’s nachts.
Wie alleen naar de theorie kijkt, denkt dat hij overal 11 kW "moet" of "zou" of "kan" krijgen. Wie effectief laadt op straat, weet dat het zelden zo werkt. Theorie en realiteit zijn twee verschillende werelden, maar dat is wat moeilijk uit te leggen aan iemand achter zijn toetsenbord.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
ivob
- Elite Poster

Nou, ik rij gewoonlijk niet met de EV vanachter een toetsenbord maar sinds begin 2019 ben ik al mijn derde EV toe.
De huidige kan max. 11 kW AC laden.
In de praktijk komt dat aan een 22 kW laadpaal (in het Vlaamse Gewest, niet in BXL!) neer dat na het inpluggen het laden opstart rond de 10 kW en dan stijgt naar 10,7 kW. Wanneer ik enkele uren later terugkom en de 100% SoC is nog niet bereikt staat ie altijd aan 11 kW - soms zelfs 11,2 kW - te laden.
Bij de eerste twee (monofase boordlader) kon je idd nog tegenkomen dat je openbaar maar aan 3,7 kW kon laden (11 kW laadpaal) of max. aan 7,3 kW (22 kW paal). De beperking zat dan wel in de omvormer van de EV en niet in de openbare infra.
Dat de situatie in BXL verschillend kan zijn ga ik niet betwisten. Ik kom daar - zeker met een auto - zo weinig mogelijk.
Er gebeuren in BXL wel meer zaken die verschillen van deze in het Vlaamse Gewest.
Het is ook algemeen geweten dat de infra in BXL - zeker de elektriciteitsvoorzieningen - verouderd is en op veel plaatsen 3f400A+N blijkbaar een soort luxe is.
De lokale overheden hebben er ook andere zaken aan hun hoofd dan de uitbouw van fatsoenlijke openbare infrastructuur.
ps. Aan de lokale fitness staan er hier een hondertal Alfen Eve Double pro-line laadpunten. Toch al een serieus "laadplein".
Nog nooit meegemaakt dat je daar geen 11 kW haalt (met mijn huidige EV).
In een andere gemeente - 6 km verderop - staan er op de parking van een bedrijf 7 laadpalen met dubbele aansluiting.
Ook daar haal je 11 kW, zelfs wanneer er twee voertuigen gelijktijdig laden op dezelfde laadpaal.
In de gemeente waar ik woon worden de 11 kW laadpalen stelselmatig vervangen door 22 kW exemplaren en is men nu al bezig met bijkomend DC 40 kW laadpalen te plaatsen.
Uiteraard allemaal in het Vlaamse Gewest en niet in het hellegat van de EU noch binnen de "marginale driehoek van Vlaanderen".
Niet te verwonderen dat de transitie niet sneller opschiet en stadsbewoners het niet zien zitten om van een brandstofauto over te schakelen naar een EV wanneer je openbaar maar laadsnelheden tussen de 5 en 7 kW kan aanbieden. In het ontwikkelde deel van Vlaanderen kan iedere individuele huis, tuin en keukeninstallatie dat minstens al aan.
De huidige kan max. 11 kW AC laden.
In de praktijk komt dat aan een 22 kW laadpaal (in het Vlaamse Gewest, niet in BXL!) neer dat na het inpluggen het laden opstart rond de 10 kW en dan stijgt naar 10,7 kW. Wanneer ik enkele uren later terugkom en de 100% SoC is nog niet bereikt staat ie altijd aan 11 kW - soms zelfs 11,2 kW - te laden.
Bij de eerste twee (monofase boordlader) kon je idd nog tegenkomen dat je openbaar maar aan 3,7 kW kon laden (11 kW laadpaal) of max. aan 7,3 kW (22 kW paal). De beperking zat dan wel in de omvormer van de EV en niet in de openbare infra.
Dat de situatie in BXL verschillend kan zijn ga ik niet betwisten. Ik kom daar - zeker met een auto - zo weinig mogelijk.
Er gebeuren in BXL wel meer zaken die verschillen van deze in het Vlaamse Gewest.
Het is ook algemeen geweten dat de infra in BXL - zeker de elektriciteitsvoorzieningen - verouderd is en op veel plaatsen 3f400A+N blijkbaar een soort luxe is.
De lokale overheden hebben er ook andere zaken aan hun hoofd dan de uitbouw van fatsoenlijke openbare infrastructuur.
ps. Aan de lokale fitness staan er hier een hondertal Alfen Eve Double pro-line laadpunten. Toch al een serieus "laadplein".
Nog nooit meegemaakt dat je daar geen 11 kW haalt (met mijn huidige EV).
In een andere gemeente - 6 km verderop - staan er op de parking van een bedrijf 7 laadpalen met dubbele aansluiting.
Ook daar haal je 11 kW, zelfs wanneer er twee voertuigen gelijktijdig laden op dezelfde laadpaal.
In de gemeente waar ik woon worden de 11 kW laadpalen stelselmatig vervangen door 22 kW exemplaren en is men nu al bezig met bijkomend DC 40 kW laadpalen te plaatsen.
Uiteraard allemaal in het Vlaamse Gewest en niet in het hellegat van de EU noch binnen de "marginale driehoek van Vlaanderen".
Niet te verwonderen dat de transitie niet sneller opschiet en stadsbewoners het niet zien zitten om van een brandstofauto over te schakelen naar een EV wanneer je openbaar maar laadsnelheden tussen de 5 en 7 kW kan aanbieden. In het ontwikkelde deel van Vlaanderen kan iedere individuele huis, tuin en keukeninstallatie dat minstens al aan.
Sol Invictus!
- selder
- Moderator

Hahahaha, Rotselaar ligt niet in de marginale driehoek 
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
R2D2
- Elite Poster

Intussen is er nog altijd geen rotatietarief (idle fee/kleeftarief/stekkergeld) . Dat werd al in 2023 aangekondigd en zou in 2025 ingevoerd worden. Het is dringend nodig want de misbruiken nemen gestaag toe.
-
ivob
- Elite Poster

Dat zou er nog aan moeten ontbreken.
Een rotatietartief wanneer je in een stad afhankelijk bent van openbaar laden tegen 5 tot 7 kW?
In het slechtste geval kan je dan per uur 25 km bijladen.
Goed genoeg wanneer je met de auto alleen door en rond de stad moet maar dan kan je in BXL even goed het openbaar vervoer nemen. Zeker wanneer je bovenop de laadkosten ook nog eens een rotatietarief zou moeten betalen.
Een rotatietartief wanneer je in een stad afhankelijk bent van openbaar laden tegen 5 tot 7 kW?
In het slechtste geval kan je dan per uur 25 km bijladen.
Goed genoeg wanneer je met de auto alleen door en rond de stad moet maar dan kan je in BXL even goed het openbaar vervoer nemen. Zeker wanneer je bovenop de laadkosten ook nog eens een rotatietarief zou moeten betalen.
Sol Invictus!
-
ivob
- Elite Poster

Ik begrijp het nut van een rotatietarief bij snelladers. Je moet daar niet onnodig blijven staan wanneer je EV al (voldoende) is volgeladen.
Het nut van een rotatietarief bij super trage laders ontgaat me idd volkomen.
Het nut van een rotatietarief bij super trage laders ontgaat me idd volkomen.
Sol Invictus!
-
R2D2
- Elite Poster

Dat nut is vergelijkbaar en in de Brusselse context nog prangender. Tijdens het laden in Brussel moet er geen parkeergeld betaald worden.
Dan begrijp je dat er misbruik gemaakt wordt. Een hele dag gratis parkeren terwijl je ook maar eventjes bijlaadt. Dat gebeurt nu volop en zeker op plaatsen met hoge parkeerdruk.
De (2) operatoren zouden dat laadpaalkleven zelf kunnen aanpakken door een (progressieve) idle-fee maar binnen de concessievoorwaarden mag dat blijkbaar niet. (dixit klantendienst EnergyDrive).
Ook in geval van ICE-en staan ze machteloos want dan is het het parkeeragentschap dat moet optreden. Dat gebeurt zeker niet voldoende want in mijn buurt zie ik vaste klanten die hun ICE maar wat graag telkens op een laadplaats parkeren.
Dan begrijp je dat er misbruik gemaakt wordt. Een hele dag gratis parkeren terwijl je ook maar eventjes bijlaadt. Dat gebeurt nu volop en zeker op plaatsen met hoge parkeerdruk.
De (2) operatoren zouden dat laadpaalkleven zelf kunnen aanpakken door een (progressieve) idle-fee maar binnen de concessievoorwaarden mag dat blijkbaar niet. (dixit klantendienst EnergyDrive).
Ook in geval van ICE-en staan ze machteloos want dan is het het parkeeragentschap dat moet optreden. Dat gebeurt zeker niet voldoende want in mijn buurt zie ik vaste klanten die hun ICE maar wat graag telkens op een laadplaats parkeren.
-
ivob
- Elite Poster

Je neemt sowieso een parkeerplaats in.
En al wat volgt lijkt alleen maar op een gebrek aan structuur en beleid.
Maar daar is BXL dan ook voor gekend.
Een rotatietarief is oo
Daar val je dan alleen maar mensen mee lastig die daadwerkelijk gaan laden op die plek en - door de lage laadsnelheden -voldoende tijd nodig hebben om de nodige range bij te laden.
De oplossingen lijken me redelijk eenvoudig.
Alleen invoeren EN handhaven.
Maar ja, zonder functionerende overheid is dat in de praktijk uiteraard niet zo eenvoudig.
Sol Invictus!
-
R2D2
- Elite Poster

Het gaat om een rotatietarief dat pas ingaat na het laden: idle fee. Gekoppeld zijn zonder te laden. Mag ik dat asociaal vinden?Daar val je dan alleen maar mensen mee lastig die daadwerkelijk gaan laden op die plek en - door de lage laadsnelheden -voldoende tijd nodig hebben om de nodige range bij te laden.
En de laadsnelheden zijn helemaal niet zo rampzalig als jij denkt. Gisteren nog volgeladen aan 11KW. Op 4,5uur klaar aan slechts €0,27/kWh. Goedkoper dan mijn stroom thuis.
Als bewoner van het Brussels gewest (noem me geen Brusseleir) ken ik maar al te goed de falende overheid, maar ik heb niet de indruk dat Vlaanderen een voorbeeld is van goed beleid.
-
ivob
- Elite Poster

Dan betaal je toch gewoon 70 uur parkeertarief en een extra rotatietarief na bv. x uur (afhankelijk van de laadsnelheid van de laadpaal) in.
Toegevoegd na 11 minuten 38 seconden:
Een rotatietarief is voor mij iets anders dan een idle tarief.
Een rotatietartief is een extra vaste kost (bv. per minuut) die je wordt aangerekend bovenop de kWh kost zodat je er niet te lang gaat staan (laden) zonder dat het je geld kost.
Een idle tarief gaat pas in wanneer je SoC 100% is en je daarna niet loskoppelt/vertrekt.
Of dat asociaal is of niet doet niet ter zake.
Wat ter zake doet is hoe het wettelijk geregeld is en hoe het daarna gehandhaafd wordt.
Gekoppeld zijn zonder te laden is ook niet altijd de "oplossing".
Iemand die bewust (zie voorgaande "oplossing") 70 uur traag gaat laden zou dus minder asociaal zijn dan iemand die vier uur op dezelfde plek parkeert zonder te laden?
Ik ga af op de commentaten van "Brusselaars" die melden nauwelijks aan 5 kW te kunnen laden terwijl de standaard 7 kW is.
Dat 11/22 kW buiten BXL de standaard is was eerder al mijn punt.
Dat aan 27 cent/kWh laden goedkoper is dan je stroom thuis is een individueel probleem.
Ik kan in de zomer thuis laden aan 2 cent/kWh en in de winter aan 21 cent/kWh.
Dat zegt weinig tot niets aan de "standaard" laadsnelheid van een openbare AC laadpaal.
De AC laadpalen vallen hier ook onder het beleid van de respectievelijke lokale overheden (gemeentelijke- en stadsbesturen) en private bedrijven (semi publieke laadpalen) en niet onder dit van het Vlaamse Gewest.
Het bestuur van het Vlaamse gewest is zeker niet perfect, dat is niets, maar er is tenminste al een bestuur met volle bevoegdheid en geen kibbelkabinet met beperkte bevoegdheden.
Over het aanzienlijke verschil in schuldgraad zullen we het verder maar niet hebben.
Toegevoegd na 11 minuten 38 seconden:
Misverstand dus.R2D2 schreef: 1 week geleden Het gaat om een rotatietarief dat pas ingaat na het laden: idle fee. Gekoppeld zijn zonder te laden. Mag ik dat asociaal vinden?
Een rotatietarief is voor mij iets anders dan een idle tarief.
Een rotatietartief is een extra vaste kost (bv. per minuut) die je wordt aangerekend bovenop de kWh kost zodat je er niet te lang gaat staan (laden) zonder dat het je geld kost.
Een idle tarief gaat pas in wanneer je SoC 100% is en je daarna niet loskoppelt/vertrekt.
Of dat asociaal is of niet doet niet ter zake.
Wat ter zake doet is hoe het wettelijk geregeld is en hoe het daarna gehandhaafd wordt.
Gekoppeld zijn zonder te laden is ook niet altijd de "oplossing".
Iemand die bewust (zie voorgaande "oplossing") 70 uur traag gaat laden zou dus minder asociaal zijn dan iemand die vier uur op dezelfde plek parkeert zonder te laden?
Ik denk in deze helemaal niks.En de laadsnelheden zijn helemaal niet zo rampzalig als jij denkt.
Ik ga af op de commentaten van "Brusselaars" die melden nauwelijks aan 5 kW te kunnen laden terwijl de standaard 7 kW is.
Wanneer dat laden in BXL was heb je dus blijkbaar niet aan de "Brusselse standaarden" geladen.Gisteren nog volgeladen aan 11KW. Op 4,5uur klaar aan slechts €0,27/kWh. Goedkoper dan mijn stroom thuis.
Dat 11/22 kW buiten BXL de standaard is was eerder al mijn punt.
Dat aan 27 cent/kWh laden goedkoper is dan je stroom thuis is een individueel probleem.
Ik kan in de zomer thuis laden aan 2 cent/kWh en in de winter aan 21 cent/kWh.
Dat zegt weinig tot niets aan de "standaard" laadsnelheid van een openbare AC laadpaal.
In de provincie Antwerpen (over de rest ga ik me niet uitspreken wegens geen dagdagelijkse ervaringen) is openbaar laden aan 4-7 kW niet de standaard. Het is doorgaans 11-22 kW waar niet de laadpaal maar het voertuig de beperkende factor is. Ook steeds vrij beschikbare laadpalen genoeg.Als bewoner van het Brussels gewest (noem me geen Brusseleir) ken ik maar al te goed de falende overheid, maar ik heb niet de indruk dat Vlaanderen een voorbeeld is van goed beleid.
De AC laadpalen vallen hier ook onder het beleid van de respectievelijke lokale overheden (gemeentelijke- en stadsbesturen) en private bedrijven (semi publieke laadpalen) en niet onder dit van het Vlaamse Gewest.
Het bestuur van het Vlaamse gewest is zeker niet perfect, dat is niets, maar er is tenminste al een bestuur met volle bevoegdheid en geen kibbelkabinet met beperkte bevoegdheden.
Over het aanzienlijke verschil in schuldgraad zullen we het verder maar niet hebben.
Sol Invictus!
-
My_download
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 32 keer
Helemaal mee eens. Als ik naar de stad (Brussel, Antwerpen, whatever) ga en de auto daar aan een trage AC lader hang, dan is het niet meer dan normaal dat ik die daar kan laten staan tot ik weer naar huis vertrek. Ongeacht of het nu gaat om een middagje shoppen of een avondje uit, je wil niet de hele tijd op je GSM zitten kijken om te zien of je niet helemaal terug naar de auto moet lopen om die te verplaatsen (als dat al kan).SpecialK schreef: 1 week geleden Tja, en dan haal ik mijn monofasige laadkabel uit de koffer en limiteer ik mijn auto op 6A, zodat ik 70u lang kan laden...
Leuven is hier helemaal te gek voor woorden: behalve in de betaalparkings achter het station is het een laadpaalwoestijn waar je bij elke AC laadpaal (want van DC hebben ze nog nooit gehoord) maximaal 2 uur mag parkeren. Ga dan eens kijken in bv Rotterdam: zowel in de P&R parkings aan de rand als in de grote stadsparkings heb je 50-100 AC laadpunten per parking en géén idle charges op die AC laadpalen. Je komt aan, begint te laden en als je 'tig uur later de auto ophaalt is die vol zonder dat je halverwege de dag terug naar je parking moet om de auto te verzetten. En ja, ook in Rotterdam komt het voor dat het net overbelast is en dat ze aan load balancing doen op de laadpalen of zelfs dat ze auto's die voor meer dan 80% geladen zijn een tijd géén stroom meer leveren. Maar als je aankomt met 15% batterij en je vertrekt 5-6u later naar huis ben je wel altijd zeker dat je terug thuis geraakt.
- Goztow
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 1695 keer
- Bedankt: 1511 keer
- Recent bedankt: 20 keer
@ivob Eh ? Ik klaag niet over de laadsnelheid. Het kan me echt niet schelen of ik 5 uur dan wel 7 uur moet laden aan de helft van de prijs van wat benzine me zou kosten. Ik vroeg me gewoon af wat de technische reden was.
-
R2D2
- Elite Poster

Ongelooflijk: in dezelfde post klagen dat er te weinig laadpalen zijn om het dan normaal te vinden dat je zelf onnodig een laadpaal ongebruikt bezet houdt voor je eigen comfort. En er zelf mee inzitten dat je niet thuis gaat geraken maar geen begrip voor anderen die een laadbeurt nodig hebben.
Dat egoïsme zie je overal en het heeft nu dus duidelijk zijn intrede gedaan bij de EV-rijders.
Dat egoïsme zie je overal en het heeft nu dus duidelijk zijn intrede gedaan bij de EV-rijders.
-
ivob
- Elite Poster

Ik heb ook niet gezegd dat je daarover klaagt.Goztow schreef: 1 week geleden @ivob Eh ? Ik klaag niet over de laadsnelheid. Het kan me echt niet schelen of ik 5 uur dan wel 7 uur moet laden aan de helft van de prijs van wat benzine me zou kosten. Ik vroeg me gewoon af wat de technische reden was.
De discussie ging verder omdat een andere Brusselaar plots afkwam met idle en rotatie fee's.
Hangt er uiteraard vanaf vanaf welke tijdstip men wil dat er dan een rotatiefee wordt ingevoerd.
Wanneer ze vanaf bv. 120 minuten een extra kost per minuut gaan bijrekenen wordt het verschil met benzine al kleiner wanneer je aan 5 kW moet gaan laden. Dan duurt het gewoon langer om de accu vol te laden dan aan 11 of 22 kW en tikken de extra kosten per minuut ook lekker aan.
Voor wie de laadkosten niet zelf moet betalen maakt het uiteraard niets uit.
Toegevoegd na 31 minuten 25 seconden:
Daarvoor moet je niet zo ver rijden als een grote stad als Rotterdam hoor.My_download schreef: 1 week geleden Ga dan eens kijken in bv Rotterdam: zowel in de P&R parkings aan de rand als in de grote stadsparkings heb je 50-100 AC laadpunten per parking en géén idle charges op die AC laadpalen. Je komt aan, begint te laden en als je 'tig uur later de auto ophaalt is die vol zonder dat je halverwege de dag terug naar je parking moet om de auto te verzetten.
Ik kan je dichter bij BXL en Leuven, bv. in Mechelen - toch te vergelijken met Leuven - eveneens laadpleinen tot 100 laadpunten aanwijzen waar je zelfs niet moet betalen om te parkeren en kan laden tot de EV volgeladen is (en dan rustig mag blijven staan tot je terugkomt van wat je moest doen).
Uiteraard afhankelijk van plaats en uur ook plekken met een laadpaal waar je zoals ieder ander wel een parkeertarief betaalt. Maar dat doe je gewoon via de app en wanneer je vertrekt stop je het parkeertarief in de app. Net zoals je dat met ieder ander voertuig zou doen.
Hier in de gemeente mag je eveneens aan iedere laadpaal (AC en DC) zolang blijven staan als je wil.
Er wordt ook nergens - ongeacht het type auto - parkeergeld aangerekend.
Wanneer ik er op vermaak uitstap ga en het weer zit niet mee dan zorg ik ervoor dat de EV nog kan laden.
De vakken voorbehouden voor laden zijn immers meestal de vakken waar je nog vlot kan parkeren.
Hangt gewoon van het lokaal beleid af.
Sol Invictus!
-
duizend
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
- Bedankt: 353 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Neen, jij kan in de winter thuis niet laden aan 21 cent.ivob schreef: 1 week geleden Ik kan in de zomer thuis laden aan 2 cent/kWh en in de winter aan 21 cent/kWh.
Zolang je emmertjes ellentriek gaat halen met de EV klopt dit voor geen meter.
Want als je geen emmertjes ellentriek gaat halen is je verbruik te groot om te laden aan 21 cent.
-
ivob
- Elite Poster

Ik weet niet waar jij woont maar hier wordt elektriciteit niet in emmertjes aangevoerd.
Verder ga ik op je reeds afgezaagde off topic rant hier niet meer ingaan.
Da gaade gij niet bepalen.
Verder ga ik op je reeds afgezaagde off topic rant hier niet meer ingaan.
Sol Invictus!
-
duizend
- Elite Poster

Ik moet just niks
Ecopower bepaalt jouw prijs.
En die is hoger dan 21 cent/kwh
Tenzij je zeer weinig totaal verbruik hebt ...
... maar dat zeer weinig totaal verbruik gaat niet samen met in de winter thuis de EV laden
You can't have your cake and eat it too
Ecopower bepaalt jouw prijs.
En die is hoger dan 21 cent/kwh
Tenzij je zeer weinig totaal verbruik hebt ...
... maar dat zeer weinig totaal verbruik gaat niet samen met in de winter thuis de EV laden
You can't have your cake and eat it too
- selder
- Moderator

Hahaha, 21 cent/kwh in de winter. Daar wil ik ook wel eens iets of wat bewijs van zien.
-
ivob
- Elite Poster

My bad.
Toegegeven, het is - on topic - niet van toepassing voor het Gewest BXL.
Afgaande op de CREG gemiddelden is netafname in BXL en Wallonië aanzienlijk duurder dan in Vlaanderen:
https://www.creg.be/nl/consumenten/prij ... ijfswagens
En in Vlaanderen zal het - off topic - zonder dynamisch contract en met mijn energiecontract van onbepaalde duur idd geen 21 cent maar eerder 22 cent/kWh geweest zijn.
Maar ik woon dan ook in een relatief duur subnetgebied.
Bij deze de rechtzetting want ik kan voorgaande tekst niet meer corrigeren.
Het RLP gewogen gemiddelde van de Day Ahead Baseload Belpex (Belpex DA) bedroeg voor de maand
December 24: 10,87 cent/kWh
Januari 25: 11,53 cent/kWh
Februari 25: 13,14 cent/kWh
Maart 25: 9,37 cent/kWh
Februari en maart mag je hier al schrappen want dan produceer ik zelf voldoende elektriciteit.
De all in prijs bij mijn energieleverancier bedroeg voor mijn situatie
December 24: 21,59 cent/kWh
Januari 25: 21,94 cent/kWh
Dit tot 515 kWh netafname voor het jaar 2024 en tot 425 kWh voor het jaar 2025.
Ga je daar boven (wat hier niet het geval is) dan komt per per kWh er 6,424 cent bij.
Wie op dat vlak zelf wat moeite wil doen (ik behoor daar vooralsnog niet bij) kan nog altijd een dynamisch energiecontract afsluiten en het thuisladen sturen op de goedkoopste kwartieren zodat je het eigen gemiddelde onder het RLP gewogen maandgemiddelde kan krijgen tot - wat betreft de energiecomponent 6 tot 10 cent/kWh.
Afrekeningen uit het verleden zijn uiteraard geen garantie voor de toekomst.
Als gebruiker van een salarisauto is openbaar laden voor mij uiteraard overal kosteloos. Zowel in Brussel, Vlaanderen als de rest van de EU.
Toegegeven, het is - on topic - niet van toepassing voor het Gewest BXL.
Afgaande op de CREG gemiddelden is netafname in BXL en Wallonië aanzienlijk duurder dan in Vlaanderen:
https://www.creg.be/nl/consumenten/prij ... ijfswagens
En in Vlaanderen zal het - off topic - zonder dynamisch contract en met mijn energiecontract van onbepaalde duur idd geen 21 cent maar eerder 22 cent/kWh geweest zijn.
Maar ik woon dan ook in een relatief duur subnetgebied.
Bij deze de rechtzetting want ik kan voorgaande tekst niet meer corrigeren.
Het RLP gewogen gemiddelde van de Day Ahead Baseload Belpex (Belpex DA) bedroeg voor de maand
December 24: 10,87 cent/kWh
Januari 25: 11,53 cent/kWh
Februari 25: 13,14 cent/kWh
Maart 25: 9,37 cent/kWh
Februari en maart mag je hier al schrappen want dan produceer ik zelf voldoende elektriciteit.
De all in prijs bij mijn energieleverancier bedroeg voor mijn situatie
December 24: 21,59 cent/kWh
Januari 25: 21,94 cent/kWh
Dit tot 515 kWh netafname voor het jaar 2024 en tot 425 kWh voor het jaar 2025.
Ga je daar boven (wat hier niet het geval is) dan komt per per kWh er 6,424 cent bij.
Wie op dat vlak zelf wat moeite wil doen (ik behoor daar vooralsnog niet bij) kan nog altijd een dynamisch energiecontract afsluiten en het thuisladen sturen op de goedkoopste kwartieren zodat je het eigen gemiddelde onder het RLP gewogen maandgemiddelde kan krijgen tot - wat betreft de energiecomponent 6 tot 10 cent/kWh.
Afrekeningen uit het verleden zijn uiteraard geen garantie voor de toekomst.
Als gebruiker van een salarisauto is openbaar laden voor mij uiteraard overal kosteloos. Zowel in Brussel, Vlaanderen als de rest van de EU.
Sol Invictus!
-
duizend
- Elite Poster

De belangrijkste tekst is dan ook tot 425kwh per jaar.
Met thuis de EV te laden in de winter zit je boven de 425kwh per jaar en dus boven de 21 oh neen, het is nu al 22 cent per kWh, maar eigenlijk is het minstens 28 cent.
Jij zorgt dat je weinig verbruik op de huisteller is door de EV extern te laden in de winter en deze lading daarna terug te leveren aan je huis.
Je doet dus net het tegenovergestelde van “thuis laden van de EV in de winter”
Liggen roeptoeteren dat het dan maar 21, oh nee 22 cent per kWh kost om thuis te laden is gewoon van de pot gerukt.
Met thuis de EV te laden in de winter zit je boven de 425kwh per jaar en dus boven de 21 oh neen, het is nu al 22 cent per kWh, maar eigenlijk is het minstens 28 cent.
Jij zorgt dat je weinig verbruik op de huisteller is door de EV extern te laden in de winter en deze lading daarna terug te leveren aan je huis.
Je doet dus net het tegenovergestelde van “thuis laden van de EV in de winter”
Liggen roeptoeteren dat het dan maar 21, oh nee 22 cent per kWh kost om thuis te laden is gewoon van de pot gerukt.