Media Server advies

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Hmm, die ZBOX ziet er inderdaad ook erg interessant uit. Enige minpuntje is de 2"5 HD, maar aangezien de meesten hun media wel over het netwerk zullen afspelen, zou een goedkope, kleine schijf volstaan. Iemand enig idee hoe die Celeron zich gedraagt t.o.v. de Atom?

Straks krijg ik spijt... :P
ooh. shiny.
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

cloink schreef:Hmm, die ZBOX ziet er inderdaad ook erg interessant uit. Enige minpuntje is de 2"5 HD, maar aangezien de meesten hun media wel over het netwerk zullen afspelen, zou een goedkope, kleine schijf volstaan. Iemand enig idee hoe die Celeron zich gedraagt t.o.v. de Atom?

Straks krijg ik spijt... :P
Een antwoord op je vraag van atom tov de CULV celeron processor, uit een review :
The ZBOX HD-ND22 does what many of Zotac's previous products have done in the past: Push the boundaries of small form factor PC performance. Nvidia's ION chipset makes HD video playback on Atom-based systems a breeze but such machines are poor in overall speed and responsiveness. Pairing ION with a dual core Intel CULV processor results in a staggering performance increase. While this combination may not be able to compete with your average budget tower with a standard desktop CPU, being packed in a 7.4 x 7.4 x 1.7" casing givers it the highest size-to-performance ratio of any desktop you can buy.
Luckily for the ZBOX, nothing on the market with similar dimensions (and/or the ability to be VESA mounted) comes close to its performance, with most nettops still stuck with Atom. We don't foresee Atom desktops disappearing anytime soon, but we sincerely hope the ZBOX marks the beginning of a general expansion of nettops beyond Atom
While an Atom is just as capable when paired with ION for video playback, the CULV + ION combination proved to be much more responsive and faster overall. The ZBOX crushed the DIY Atom 330 (with Intel chipset) system in all of the benchmarks. For a pure media playback machine, a dual-core Atom with ION graphics will suffice, but if you delve into more demanding applications, Atom's limitations become crystal clear.
Volledige review : silentpcreview

Ik ga de reviews allemaal nog eens goed doornemen en echte vergelijkingen tussen de atoms en de CULV processors zoeken

[EDIT]
conclusie van een andere review : techreport
Dit is voor mij toch een grote kanshebber aan het worden
Laatst gewijzigd door Braindamage 26 jan 2011, 22:16, in totaal 1 gewijzigd.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Provider
Te Koop forum

Nice, die Zbox is inderdaad wel een knap ding, damn zeg. Performance van de Celeron is blijkbaar ook een pak beter dan de Atom ... /me is jealous.
Langs de andere kant, de D525 voldoet tot hiertoe wel voor alles wat ik ermee doe.

Het voordeel dat de ASUS heeft, is dat die reeds een ION2 GPU heeft, terwijl de ZBOX HD-ND22 nog de oude generatie heeft. De ION2 is dan weer beter i.c.m. DXVA acceleratie.

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Trouwens er bestaat ook nog een ZBOX HD-ND21 welke een SU4100 heeft (wat de Boxee Box gebruikt).
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben aan het overwegen om er zelf eentje samen te stellen, op basis van het ZOTAC ION ITX P Series bordje.
De voordelen die ik hierin zie is dat het bordje wat meer aansluitmogelijkheden heeft en dat je een mITX case kunt kopen welke wat meer ruimte biedt, zodat er meer plaats is voor een betere koeling.

Een mogelijke samenstelling : ZOTAC IONITX-P-E, behuizing, 2,5" 320GB HDD, 4GB geheugen, Slimline DVD-rw
Prijs : €391,28

De nettop alternatieven :

ZOTAC ZBOX HD-ND22
met 2,5" 320GB HDD, 4GB geheugen en een externe DVD-rw (de rest heeft een optische drive)
Prijs : €331,14

ASRock NetTop ION 3D 152D
met 2GB geheugen extra
Prijs : €347,90

ASUS S1-Series S1-AT5NM10E
met 3,5" 320GB HDD en 4GB geheugen
Prijs : €280,29
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Draait Aeon mq2 op een ion cpu ?
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Dat lijkt mij wel, er zijn toch mensen op het xbmc forum met een ion bordje die het getest hebben. Ik denk niet dat de skins van het mobo afhangen.

http://forum.xbmc.org/showthread.php?s= ... 8c&t=81601

[Afbeelding Post made via mobile device ]
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

cloink schreef:Ook heb ik op eBay een goedkope digitale output kaart gekocht, nadat ik had gelezen dat deze output wel eens standaard aanwezig kon zijn op het mobo in de Asus. Van zodra dit aangekomen is (uit Hong Kong, dus nog een paar weken geduld a.u.b. :mrgreen: ) en ik er wat heb mee kunnen klooien (er is in principe geen plaats om een kaartje te plaatsen, dus zal ik creatief moeten wezen), laat ik hier nog iets weten.
Vandaag aangekomen. Aangesloten en... geen geluid? Ik vrees dat dit in elk geval geen plug & play oplossing is. Heb op het XBMC forum nog iemand met dezelfde setup, dus hopelijk kan hij me helpen. TBC!
ooh. shiny.
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Vandaag aangekomen. Aangesloten en... geen geluid? Ik vrees dat dit in elk geval geen plug & play oplossing is. Heb op het XBMC forum nog iemand met dezelfde setup, dus hopelijk kan hij me helpen. TBC!
Misschien helpt dit?

http://blog.tuxcoder.com/2009/01/solvin ... ssues.html

cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

cloink schreef:Vandaag aangekomen. Aangesloten en... geen geluid?
Ik ben een idioot. :|

Het is uiteraard de bedoeling dat je in xbmc zelf ook nog de audio output aanpast naar de digitale uitgang van uw soundcard... Anyway, het werkt dus! :-D

Hier een fotootje van mijn doe-het-zelf oplossing (met excuses voor de crappy "gsm-kwaliteit"), waarbij ik de Kensington-lock-opening misbruik om mijn kabeltje naar buiten te krijgen zonder dat ik ergens een gat of andere opening dien te maken in de case... :mrgreen:
Bijlagen
2011-02-01-20.09.26.jpg
(63.07 KiB) 56 keer gedownload
ooh. shiny.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Hah, goed om te weten dat het werkt Cloink. Dan bestel ik mij er ook maar eentje :)
Afbeelding
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 40 keer

Heb nu een S1-AT5NM10E gekocht, maar als ik Xmbc live cd gebruik, dan krijg ik geen geluid uit het apparaat.

Heb em aangesloten op een logitech z5500, maar veel geluid komt er niet uit.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Heb je de instellingen aangepast, want geluid dat werkte bij mij "out of the box" ...
Afbeelding
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Same here. Mijn eerste pogingen met XBMC Live waren zonder verdere aanpassingen succesvol wat betreft geluid en beeld. Enkel de IR (afstandsbediening) werkte dus niet (vandaar de omschakeling naar XBMC onder Windows).
ooh. shiny.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Is dat algemeen, dat de ir niet werkt op xbmc live ? Ik heb geen goesting om een windows 7 aan te kopen voor m'n mediacenter...
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Neen, is specifiek voor bepaalde hardware (waaronder dus de ingebouwde IR module van de Asus S1).
ooh. shiny.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

cloink schreef:Neen, is specifiek voor bepaalde hardware (waaronder dus de ingebouwde IR module van de Asus S1).
Waar trouwens een workaround voor is, maar voor mij (met persoonlijke MSDN) was dat de moeite niet waard, want ik had toen al Win7 erop staan.

grtz,
Sasuke
Afbeelding
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat ik voor deze setup ga gaan :

Samengestelde htpc

Met daar dan mijn 1TB schijf uit de hdx1000 bij en de Bluray-drive uit de pc.

Vind geen review over de mITX case, maar met dat moederbordje zal de koeling geen probleem zijn, aangezien het niet veel warmte produceerd.
Heb voor deze case gekozen ipv de thermaltake element Q omdat de thermaltake wat minder diep is waardoor de processorkoeler tegen de voeding zit, of er gewoonweg niet onder kan als hij wat te hoog is.

Ik heb een Antec VERIS Multimedia Station Basic IR gekozen. Heb een franse tutorial gevonden om hem aan het werk te krijgen onder xbmc onder ubuntu. Lijkt me wel een ferme oplossing. Er is ook een versie met LCD display, maar deze zou de 5,25" bay innemen.

Misschien ga ik achteraf de voeding nog vervangen door een Pico Psu Om het verbruik wat te beperken

Ben benieuwd :-D
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

Nee, ik heb geboot vanaf xbmc cd, en kreeg geen geluid.

in windows 7 heb ik wel geluid nadat ik alle drivers geinstalleerd heb die erbij zaten.
Maar ik heb de indruk dat hij niet zo vlot is met 1080p materiaal, en al zeker niet als ik met de player, WMP,vlc player,bsplayer, settings wil veranderen tijdens het afspelen.
En de Sintel 2048p loopt het geluid hopeloos achter :-(

Er zit 4gb geheugen in, en een ssd, dus daar zal het wel niet aan liggen. Wel niet zeker of ffdshow een goede oplossing is om mkv's af te spelen.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

ffdshow is inderdaad niet goed, onder Win7 heb je dxva support nodig. Ik weet dat bvb in het "K-Lite media codec pack" dat inzit.

Mvg,
Sasuke
Afbeelding
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 45 keer

Braindamage schreef:Ik denk dat ik voor deze setup ga gaan :

Samengestelde htpc
ik heb nu een Playon!HD en ben het gepruts van AC Ryan lichtelijk beu (gebrekkige user interface, updates blijven uit, ...). Door dit topic te lezen ben ik ook beginnen nadenken, en de setup die je beschrijft is relatief goedkoop (ik heb ook nog wel een harddisk liggen die kan dienen). Volgens mij moet xbmc op dergelijk systeem toch een heel stuk aangenamer zijn, of vergis ik mij?

EDIT: Ik zou er dan een remote bijkopen vanop ebay (http://cgi.benl.ebay.be/Media-Center-MC ... 149wt_1139)... Weinig geld en de kwaliteit van de remote is van geen belang aangezien ik toch een universal remote van logitech heb.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

XBMC is erg fijn in gebruik, in elk geval superieur dan mijn oude Popcorn Hour A-100.

Wel één dingetje: ik draai deze nu onder Windows 7 en ik merk wel dat het geheel minder stabiel is dan de bovengenoemde A-100. Ik moet de XBMC om de paar dagen wel eens herstarten. Mogelijks mijn eigen schuld (eerste keer dat ik XBMC draai, dus veel "tweaking" heb ik nog niet gedaan), maar dus wat minder "plug & play"...
ooh. shiny.
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

BMaster schreef:
Braindamage schreef:Ik denk dat ik voor deze setup ga gaan :

Samengestelde htpc
ik heb nu een Playon!HD en ben het gepruts van AC Ryan lichtelijk beu (gebrekkige user interface, updates blijven uit, ...). Door dit topic te lezen ben ik ook beginnen nadenken, en de setup die je beschrijft is relatief goedkoop (ik heb ook nog wel een harddisk liggen die kan dienen). Volgens mij moet xbmc op dergelijk systeem toch een heel stuk aangenamer zijn, of vergis ik mij?

EDIT: Ik zou er dan een remote bijkopen vanop ebay (http://cgi.benl.ebay.be/Media-Center-MC ... 149wt_1139)... Weinig geld en de kwaliteit van de remote is van geen belang aangezien ik toch een universal remote van logitech heb.
Ik heb het ondertussen besteld. Is nog wachten op het moederbord en de afstandbediening.

Die zalman fan is ter vervanging van de voedingsfan van de case, deze zou nogal luidruchtig zijn. Het is een videokoeler omdat hij 1,5 cm hoog moet zijn.

Zal straks als ik op pc ben eens een link naar de review van de case geven.

Xbmc zal er zeker goed op draaien, qua configuratie zal het mss wat zoeken zijn, maar ik pruts graag ;-)

Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

de beloofde review : Spire PowerCube
BMaster
Elite Poster
Elite Poster

Braindamage schreef: Ik heb het ondertussen besteld. Is nog wachten op het moederbord en de afstandbediening.
Ben benieuwd! Ik wacht nog wel even met bestellen tot jij het deftig aan de praat hebt dan :) Bedankt voor de review, ga ik zeker bekijken!
cloink schreef:XBMC is erg fijn in gebruik, in elk geval superieur dan mijn oude Popcorn Hour A-100.

Wel één dingetje: ik draai deze nu onder Windows 7 en ik merk wel dat het geheel minder stabiel is dan de bovengenoemde A-100. Ik moet de XBMC om de paar dagen wel eens herstarten. Mogelijks mijn eigen schuld (eerste keer dat ik XBMC draai, dus veel "tweaking" heb ik nog niet gedaan), maar dus wat minder "plug & play"...
Minder plug & play heeft ook zo z'n voordelen natuurlijk, het biedt meer vrijheid hé. Sabnzb zou ik er bijvoorbeeld ook bijzetten. Ik was halvelings aan 't denken om het onder linux te draaien trouwens, dat lijkt me stabieler dan Windows.
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

BMaster schreef:Minder plug & play heeft ook zo z'n voordelen natuurlijk, het biedt meer vrijheid hé. Sabnzb zou ik er bijvoorbeeld ook bijzetten. Ik was halvelings aan 't denken om het onder linux te draaien trouwens, dat lijkt me stabieler dan Windows.
ik ga ook voor de 'live cd' versie met linux. Vind het persoonlijk een beetje stom om windows 7 te gaan aanschaffen voor de helft van de prijs van de onderdelen ... En volgens mij gaat het idd ook stabieler zijn daar er geen verschillende services op de achtergrond gaan draaien.
Moest de linux versie toch problemen geven dan heb ik hier nogaltijd een windowsXP cd liggen met legale licentie (niet OEM) van een afgedankte pc.
BMaster schreef:Ben benieuwd! Ik wacht nog wel even met bestellen tot jij het deftig aan de praat hebt dan Bedankt voor de review, ga ik zeker bekijken!
Die afstandsbediening met ontvanger was +10 dagen, de rest was 2-3 dagen. Maar het moederbordje was er dus ook nog niet (is heel populair momenteel), heb pas nog op azerty gekeken en er staat toch nog steeds dat het op voorraad is bij hun leverancier. Dus het zal morgen of maandag wel in orde moeten zijn.
Als de rest er is maar die afstandsbediening nog niet dan belt Azert normaal om te vragen of ze de rest mogen opsturen.

Ik hou je zeker op de hoogte :-)
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Hmmmz, voorlopig hou ik vast aan m'n Popcorn Hour + NAS :p
Geen zin om wat nieuws te kopen atm.
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Ken schreef:Hmmmz, voorlopig hou ik vast aan m'n Popcorn Hour + NAS :p
Geen zin om wat nieuws te kopen atm.
Zolang je films op de box zet gaat het goed omdat die meestal dezelfde codecs gebruiken. Ik kreeg vooral problemen met muziekvideoclips omdat die verschillende codecs en steeds nieuwere versies gebruiken, die niet meer ondersteund zijn.

Maar als je dus vooral films op de box zet valt het wel mee.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ondertussen blijkt Zotac trouwens een bordje te hebben, de Zotac IONITX-O-E, met de Intel SU4100 (deze die men gebruikt in de Boxee Box).
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Ondertussen blijkt Zotac trouwens een bordje te hebben, de Zotac IONITX-O-E, met de Intel SU4100 (deze die men gebruikt in de Boxee Box).
Deze ken ik ook, maar vind je hier niet. Is blijkbaar enkel op speciale vraag van systeembouwers leverbaar, niet in hun standaard aanbod.

Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben in blijde verwachting :-D
Morgen zouden de onderdelen verzonden worden, inclusief de IR-ontvanger.
Ze hebben speciaal voor mijn bestelling een leverancier gezocht die de ontvanger snel kon leveren, da's nogal eens service hé :wink:
Vandaag was de betaling binnen bij hen (enkel via overschrijving voor België) en dus is er maar 1 dagje vertraging door de ontvanger, ipv de +10 dagen zoals op hun website staat :-D
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

cloink schreef: Wel één dingetje: ik draai deze nu onder Windows 7 en ik merk wel dat het geheel minder stabiel is dan de bovengenoemde A-100. Ik moet de XBMC om de paar dagen wel eens herstarten.
Ik zet de mijne eigenlijk nooit uit, die gaat altijd in standby en dit is nu al een paar weken zo, geen last van instabiliteit eigenlijk...

Grtz,
Sasuke
Afbeelding
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

Ben super tevreden met mijn ATV2 met XBMC en NAS. Dat icm de remote app van XBMC op mijn iPhone.

Meer heb ik niet nodig.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Sasuke schreef:Ik zet de mijne eigenlijk nooit uit, die gaat altijd in standby en dit is nu al een paar weken zo
Wel, dat doe ik dus ook, maar ik heb hetvolgende gemerkt: ik heb nogal een grote library qua video (2000+) en als ik durf hem in standby te zetten terwijl ik ín de library sta (dus niet in 't hoofdmenu of weather bv.), dan komt ie niet meer uit standby (HD blijft actief knipperen maar geen beeld, ook niet na 15 mins. wachten). Dus voorlopig ga in telkens uit de library alvorens hem in standby te pleuren.
ooh. shiny.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Hmm, ik denk dat mijn library op zich nog ietsje groter is :p ( +/- 3Tb met rond de 3000 items in totaal), maar ik heb die issues niet. Welke skin gebruik je ? Ik gebruik zelf Alaska Revisited blue/night.

grtz,
Sasuke
Afbeelding
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

bah, onder windows 7 stotteren al mijn 1080p films, en sintel filmpje (2048p) is zelfs een ramp.

Als ik xbmc installeer op een 2de partitie en deze boot, dan spelen die 1080p films wel vlot precies.

Geraak er niet uit welke codec ik moet installeren op een clean Windowz 7 64-bit systeem om ze wel vloeiend te laten werken :bang:
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Teebee schreef:bah, onder windows 7 stotteren al mijn 1080p films, en sintel filmpje (2048p) is zelfs een ramp.

Als ik xbmc installeer op een 2de partitie en deze boot, dan spelen die 1080p films wel vlot precies.

Geraak er niet uit welke codec ik moet installeren op een clean Windowz 7 64-bit systeem om ze wel vloeiend te laten werken :bang:
Errm, geen enkele !! gewoon cleane win7 + xbmc 10, meer niet. Ik speel dagelijks 1080p ...
Afbeelding
BMaster
Elite Poster
Elite Poster

Braindamage schreef:Ik ben in blijde verwachting :-D
Morgen zouden de onderdelen verzonden worden, inclusief de IR-ontvanger.
En? Werkt het?
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Ja :-D

Sorry voor late post, maar ben nog niet veel thuis geweest.
Het steekt in elkaar en xbmc live bolt geweldig. Ik heb ook mijn ir-ontvanger aan het werk gekregen samen met mijn harmony 300 afstandsbediening.

Als ik straks of morgen thuis ben zal ik de hoe en wat eens uitgebreider posten, maar ik ben blij met mijn keuze.

Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Even wat meer uitleg :-)

De case ziet er degelijk uit voor een budget case te zijn, wat leuk is, is dat de 5,25" drivebay een eigen klepje heeft die mee open en dicht gaat met de optische drive, je moet gewoon de dvd/bluray speler er achter steken zonder dat je diens frontje hoeft te verwijderen ofzo. Er zit vooraan op de case een knopje om de drive te openen, deze staat gewoon in verbinding met die van de drive zelf. Aangezien zo'n gewone computer dvd/bluray lezer er niet zo geweldig uitziet, vind ik dit wel knap.
Er zijn voldoende schroefjes voorzien bij de case om alle componenten vast te schroeven

Om het moederbord en andere componenten te installeren zou ik de voeding zeker verwijderen, anders gaat het aansluiten problemen geven. Ik had de voeding sowieso verwijderd omdat ik diens fan vervangen heb door de genoemde fan van Zalman. Dit is een grafische koeler, maar dit is nodig omdat hij 1,5cm moet zijn, dikker (wat de gewone fans zijn) past niet in de behuizing van de voeding. Ik had een adapter bijgekocht voor fan te kunnen aansluiten, maar er zit er al standaard eentje bij de Zalman fan...

Het moederbordje zelf ziet er goed gemaakt uit, maar het bijgeleverde I/O shield is van echt wel baggere kwaliteit, het is heel dun plooibaar aluminium of metaal en je moet zelf nog verschillende gaatjes vrijmaken. Ik had toch verwacht dat het wat dikker zou zijn. De I/O aansluitingen van het moederbord sluiten ook niet goed aan op het I/O schield.

In de case kan je 2 3,5" componenten kwijt, in mijn geval de interne IR-ontvanger en via meegeleverde brackets kan je daaronder nog een HDD installeren. Wie echt handig is kan volgens mij nog wel een extra HDD kwijt, maar dan ga je waarschijnlijk wel wat problemen krijgen om je kabels kwijt te geraken.

De Antec Veris Basic ontvanger heeft een aansluiting om te verbinden met de 'power' aansluiting van het moederbord, zodat je met de afstandsbediening de pc uit kan zetten, zonder tussenkomst van software. Hiervoor is er ook een 24-pins adapter meegeleverd die je moet plaatsen tussen de voeding en de voedingsaansluiting van het moederbord, zodat de ontvanger ook stroom krijgt wanneer de pc uit staat.

Ik heb gekozen om XBMC live te gebruiken op een USB stick.
Bij het opstarten kreeg ik onmiddelijk geluid via de gewone aansluiting, de digitale aansluitingen kan ik nog niet testen omdat we momenteel logeren bij mijn schoonouders omdat ons huisje verkocht is en de nieuwbouw nog niet klaar is, dus ik heb hier niet mijn surround set staan om dit te testen.

Ik had gewoon de HDD van mijn HDX genomen en aangezien deze al geformateerd was voor Linux heb ik enkel de programma directories verwijderd en die met de media gewoon laten staan. Om een of andere reden vond XBMC deze wel niet na het opstarten, maar met even op google te zoeken heb ik dan deze uitleg gevonden waar in staat dat je de HDD moet 'mounten'. Via de instructies daar is het mij gelukt en ik kan nu gewoon aan de films en videoclips op die schijf, zonder hem opnieuw te hebben moeten formateren en alle bestanden weer over te zetten, wat me toch veel tijd bespaard heeft.

De IR-ontvanger heb ik aan het werk gekregen samen met mijn harmony 300 met behulp van deze uitleg. Er staat telkens bij hoe je de veranderingen in de code kan zien, ik zou dit doen, want ik heb gemerkt dat er buiten hetgene dat ze zeggen wat er bij komt, dat er ook een code bijkwam voor een reclame frame ... ik heb dat gedeelte manueel verwijderd.

Ik heb al 1080p bluray rips afgespeeld en dit gaat allemaal heel vlot en het ziet er goed uit. Wat het processor gebruik is tijdens het afspelen van zo'n film heb ik wel nog niet bekeken en blijkbaar staan er geen temperatuursensoren op het MB (of gaan ze niet), maar alles gaat wel heel vlot, ook het gebruik van XBMC zelf.

Tot nu toe ben ik dus heel content van mijn keuze :-D veel gepruld en getest heb ik wel nog niet omdat ik nog niet veel thuis ben sinds ik hem heb, maar dat gaat zeker nog gebeuren ;-)

Ik zie echt niet in waarom mensen geld zouden uitgeven aan een windows7 licentie voor op hun HTPC (in de veronderstelling dat we het legaal doen). Het belast je pc alleen maar meer en als je wat zoekt vind je ook oplossingen om je IR-ontvanger aan het werk te krijgen. Als je net zoals mij een Linux-leek bent, dan zoek je gewoon op google of er voor de ontvanger die je wil gebruiken een tutorial bestaat om deze aan het werk te krijgen onder Linux ... Mij is het als complete Linux-leek toch gelukt op deze manier :-)

Het enige wat mij niet lukt is om de toetsenbord indeling buiten XBMC (in console mode) op azerty te krijgen. Ik heb al verschillende gevonden mogelijkheden geprobeerd, maar nog niets is gelukt ...

Ik ben alles samen echt gelukkig van mijn beslissing en ook de omschakeling naar een HTPC werpt zijn vruchten al af, want deze speelt alle videoclips af die mijn HDX weigerde te spelen :-D

Nu nog wat plugins enzo gaan zoeken en dan kan het echte amuseren gebeuren :-D

P.S. het moederbord heeft een hdmi, vga en DVI aansluiting, waardoor ik mijn pc scherm kan gebruiken en tijdelijk gewoon de htpc hier op mijn bureau kan zetten tijdens het installeren en testen, waardoor de tv vrij blijft ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”