Media Server advies

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Hallo,

ik zou dus graag mijn oude HTPC will upgraden, en tegelijkertijd een media server willen plaatsen.

De htpc zal waarschijnlijk dit worden:
Mijn huidige case is een Antec SLK-3000, met een Silverstone SST-ST30NF-F 300W passieve voeding. Zou deze na 5 jaar nog voldoen?

Antec Fusion Remote Silver
Be Quiet Pure Power L7 300W (indien andere niet meer zou voldoen)
Gigabyte GA-H55N-USB3
Intel Core i3 540
Scythe Big Shuriken
Kingston ValueRam 2GB DDR3-1333 CL9 kit
LG GH24NS50
SSD - OCZ Vertex 2 Extended 60GB

Maar met het mediaserver geval zit ik vast.

Ik zou wel een Synology DS-211(j)+ willen kopen, met 2 schijven van 2TB (4Tb totaal), maar is heb het gevoel dat dat zo'n beetje overkill is indien ik het enkel wil gebruiken om media op te bewaren en te streamen naar meerdere pc's en mediaplayers, en eventueel af en toe iets te laten downloaden (niets van torrents ofzo). Maar ik wil af van al die externe HDD's die hier liggen rondteslingeren, dus moet ik wel iets anders zoeken. Het zou zuinig moeten zijn, en minstens 2 schijven moeten er in gaan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Voor je mediacenter had ik trouwens dezelfde hardware in gedachten (wel geen idee of die cooler nodig is, zit er standaard geen bij die i3-540 ?) Maar zoals al eerder vermeld blijf ik het probleem zitten dat m'n oude TV nog niet versleten is en ik dus eigenlijk een S-Video uitgang nodig heb voorlopig.

Wat je NAS betreft... overkill in welke zin ? 2 TB netto is niet echt zo groot meer, en een NAS is zo ie zo een mooie (en vooral ordelijke) investering wat mij betreft.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Terzijde, 3TB GP schijven van WD werken goed. 'k Heb hier een RAID5 setup getest met 16x 3TB. Werkt vlotjes :p
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Provider
Te Koop forum

Wat wil je allemaal doen met je HTPC ? Want als downloadstation / mediaplayer / websurfer is dat wel zwaar overkill he ? Mij lijkt dan een passief/stil gekoeld Atom systeempje met ION chipset meer dan voldoende. Ik heb mezelf net een ASUS S1-AT5NM10E aangeschaft met een Atom D525, 2Gb RAM op een ION2 chipset. Ding kan perfect alles afspelen wat nodig is en bied meer performance dan een P4 3,8Ghz aan 9W verbruik :)

Qua media zou ik je inderdaad ook een NAS device aanraden, Synology is zeker niet slecht. 2 disks in mirror voor je media is zeker niet overkill, 2TB zit je toch direct aan ? Heb thuis nu netto 4,5 Tb aan serverstorage en dan nog eens 2* 1Tb USB disken.

grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ik zou al helemaal geen geld uitgeven aan die SSD.

In mijn htpc zit een WD Green, hoort ge niet. En voor de accestimes moet ge het niet doen, want je trekt alles over je netwerk...

Wat je ook kan doen, is als je beetje zuinige mediapc pakt, die laten fungeren als NAS. FTP-server software is zo te vinden, en voor te torrenten bestaan er ook al webbased clients, dacht zelfs dat utorrent zo een functie had.
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke, hij zal inderdaad enkel maar dienen om media af te spelen en ondertussen een beetje te surfen, voor de rest wil ik dan die NAS het downloadwerk laten verrichten en de media te streamen naar htpc en mijn netwerkplayers (popcorn en netgear eva).

Moet zeggen dat die ASUS S1-AT5NM10E er ook niet slecht uitziet, maar hoe goed gaat ie om met grote 1080p bestanden?
Ik zie ook dat er een eigen OS bijgeleverd wordt? En maken die 2x 60mm fans niet al teveel lawaai?
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Een eigen OS ? Nee hoor, daar zit niets bij.

1080p bestanden zijn geen enkel probleem, kan perfect zelfs bluray iso's van 30Gb afspelen zonder moeite. Die 2 fans vallen zeer goed mee, ze gaan enkel hoorbaar blazen als je boven de 70% belasting gaat ... iets wat je normaal NOOIT doet.

De barebone kostte mij +/-205 euro, 16euro voor 2Gb RAM en 25 euro voor een slimline DVDRW (disk had ik nog)

Grtz,
Sasuke
Afbeelding
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

Ah, ik ging af op een produktbespreking van hardware.nl :

Code: Selecteer alles

De S1-AT5NM10E barebone is uitgerust met het ExpressGate instant-OS besturingssysteem, waarmee de gebruiker in luttele seconden na het opstarten toegang heeft tot het internet. Het apparaat staat al in de prijsvergelijker en is vanaf €200 verkrijgbaar.
specs:
O/S Support Windows 7, Windows XP
Ik veronderstel dat ik mijn WIndows 7 64bit hier simpelweg kan op installeren, of is XP meer aangeraden?
Wel jammer dat de usb 3.0 poorten op het frontpanel staan, en niet aan de achterkant.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ja, je kan er perfect Windows 7 opzetten, of zoals in mijn geval: XBMC Live op een USB stick van 16Gb (dus zonder disk).

De afmetingen zijn echt klein, ongeveer even groot als een netbook, maar dan wat dikker :).

opgelet, het stond niet echt duidelijk in de SPECS, maar er zit standaard al een slimline DVDRW in, heb er nu dus 1 dubbel :)
Afbeelding
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

Vraagje ivm met een NAS DS-211: kan ik daar bv een usb-hub op aanhangen met bv 8 externe hd's, en deze gegevens dan ook beschikbaar zijn ?

De NAS heeft zelf 3x 2.0 usb aansluitinge, maar ik heb hier nog verscheidene externe hds liggen, gaande van 250gb tot 1,5T, en die zou ik dan daar ook op willen aansluiten, zodat alles gecentraliseerd is.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

ooh. shiny.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Zo'n barebone werkt wss wel erg goed, maar vraag geen zware multitasking (par repairing grote archieven, 1080p afspelen,...), maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Heb zelf een htpc pc samengestoken (dual core amd 260): 26W verbruik in idle (budgetvoedng).

Je kan natuurlijk een Synology aanschaffen en daar sabnzbd+ (en andere software) op installeren.

edit: torrents zijn geen zware belasting voor de pc.
Laatst gewijzigd door silencer 25 dec 2010, 15:26, in totaal 1 gewijzigd.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

silencer, mijn barebone speelt 1080p af terwijl hij torrents download en dan heb ik 20% cpu belasting ofzo. Zo'n Atom D525 is al een stevig CPUke hoor, en die ION2 chipset heeft hardware x264 support.

Dus scheer niet zomaar alle barebones over dezelfde kam, en de Asus kost rond de 200 euro, en dan moet je enkel nog een schijf (of usb stick) toevoegen.

Grtz,
Sasuke
Afbeelding
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke, duurt het lang eer die xmbc live geladen is van stick ?
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Overweeg ook deze NAS met ZEER interessante prijs: D-Link DNS-320 (<100€)
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

ik heb de opensource film Sintel gedrownload, 2048 x 872 px ~270 MB met MP4 Surround 5.1, en op mijn huidige speelt die voor geen meter af :bang:

En heb XMBC live cd eens getest op mijn huidige htpc, maar beeld stottert langs alle kanten, en ik krijg geen geluid.
Zit met een soundbaster Audigy sz2, en mogelijk doet de boot cd hier moeilijk mee.

Als die barebone dat wel vlotjes afspeelt, dan ben ik wel bijna overtuigd. Moet enkel dan nog een soort van demping vinden, want lees op andere fora dat die 60mm ventilatoren toch wel een beetje lawaai maken.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Teebee schreef:Sasuke, duurt het lang eer die xmbc live geladen is van stick ?
Goh, iets van een 30-40 seconden schat ik ... naargelang je stick natuurlijk. Aangezien het onderliggende OS Ubuntu is, en xbmc direct word opgestart duurt het over het algemeen dus echt niet lang.

Maar ... momenteel is het nog mogelijk om de IR onder Ubuntu in orde te krijgen. Persoonlijk draai ik nu Win7 + xbmc en gaat de barebone altijd in stand-by. Het geluid van de fans is aanwezig, maar bij het kijken totaal onhoorbaar (enkel het opstarten wel).

Indien je de onboard IR niet nodig hebt, dan is er geen issue.

Ik zal die Sintel eens proberen, maar aangezien 2012 1080p + DTS (mkv x264 - 8Gb) geen problemen geeft vermoed ik dat die Sintel ook wel zal lukken.

Grtz,
Sasuke
Afbeelding
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Teebee schreef:Moet enkel dan nog een soort van demping vinden, want lees op andere fora dat die 60mm ventilatoren toch wel een beetje lawaai maken.
Laat maar iets weten dan, want die fans, dat is ook het enige wat me momenteel wat terughoudend doet wezen. Ben - helaas - geen echte tweaker (zo eentje met soldeerbout tussen de tanden) en heb dus ook geen idee of een fanless geheel mogelijk is met deze Asus?
Sasuke schreef:Indien je de onboard IR niet nodig hebt, dan is er geen issue.
Oei, heb deze wel nodig ja (had graag alles met de universele ab gedaan). Toch maar eerst even (een oplossing) zoeken dus...
ooh. shiny.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

cloink schreef:
Sasuke schreef:Indien je de onboard IR niet nodig hebt, dan is er geen issue.
Oei, heb deze wel nodig ja (had graag alles met de universele ab gedaan). Toch maar eerst even (een oplossing) zoeken dus...
Onder XP/Vista/Win7 werkt de IR receiver perfect he.
Afbeelding
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Begrijp ik, maar da's wel een serieuze verspilling van systeemresources hé... (zou de asus énkel gebruiken als mediaspeler) :(
ooh. shiny.
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 14 keer

die htpc die Sasuke aanraad lijkt mij ook wel iets, zeker als je naar de prijs kijkt.
Heb hier een HDX1000 maar die begint al problemen te krijgen door de nieuwere codecs die hij niet meer kan spelen aangezien er geen firmware update meer komt :-( bij een htpc zal dit nooit een probleem zijn.

Ik heb wel een vraagje. Voor 3d films te kijken heb je een 3Dburayspeler nodig, maar geld dat ook voor pc-bluray-lezer? Of kunnen deze perfect 3D films spelen en is het een kwestie van software? Wel spijtig dat het in de Asus een slimline moet zijn, heb hier in mijn pc een bluray-lezer die ik niet gebruik

[EDIT] Volgens de Asus website ondersteunt de Asus "SO-DIMM Dual Channel DDR3 800 MHz" geheugen, maar dat is nog niet zo gemakkelijk te vinden :? Ik bestel mijn pc hardware altijd op Azerty.nl, maar daar hebben ze het al niet...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Prijs lijkt wel leuk... alléén geen optical out blijkbaar (spijtig voor muziek als je dus geen versterker met HDMI ingang hebt).

Ik kan hem trouwens ook niet meteen vinden in de courante shops.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Braindamage schreef:Ik heb wel een vraagje. Voor 3d films te kijken heb je een 3Dburayspeler nodig, maar geld dat ook voor pc-bluray-lezer? Of kunnen deze perfect 3D films spelen en is het een kwestie van software? Wel spijtig dat het in de Asus een slimline moet zijn, heb hier in mijn pc een bluray-lezer die ik niet gebruik

[EDIT] Volgens de Asus website ondersteunt de Asus "SO-DIMM Dual Channel DDR3 800 MHz" geheugen, maar dat is nog niet zo gemakkelijk te vinden :? Ik bestel mijn pc hardware altijd op Azerty.nl, maar daar hebben ze het al niet...
Ik heb gewoon 1066 Mhz DDR3 Besteld bij Azerty (bestel ik ook altijd), dat hebben ze gewoon hoor. Een latje 2Gb Kingston Valueram voor ~15 euro.

Je hebt geen 3D BluRay speler nodig, maar wel HDMI 1.4, en dat heeft nog geen enkele SOC momenteel in de PC Wereld (zelfs geen enkele NMT ook niet). Maar eerlijk gezegd, 3D sux, leuk in de cinema, totaal niet interessant voor thuis (imho).

@r2504, wat zijn de courante shops dan ? Want in mijn courante shops hebben ze die overal :)

Grtz,
Sasuke
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sasuke schreef:@r2504, wat zijn de courante shops dan ? Want in mijn courante shops hebben ze die overal :)
Goh, ik kijk meestal bij Zercom, Alternate, Tones, MPL... maar er zijn er natuurlijk heel wat meer.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Sasuke schreef:Ik heb gewoon 1066 Mhz DDR3 Besteld bij Azerty (bestel ik ook altijd), dat hebben ze gewoon hoor. Een latje 2Gb Kingston Valueram voor ~15 euro.
Wel even opletten dat je een latje neemt dat in de QVL voor dit model van Asus staat! De fora staan "vol" (voor zover er iets over te vinden is, bedoel ik) van berichten van mensen waarvan het gekochte latje niet in die QVL staat en inderdaad ook niet werkt! Je hebt dus - allicht - geluk gehad met je Kingston's, want die staan inderdaad als een van de weinigen in de lijst... ;)
ooh. shiny.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

cloink schreef:
Sasuke schreef:Ik heb gewoon 1066 Mhz DDR3 Besteld bij Azerty (bestel ik ook altijd), dat hebben ze gewoon hoor. Een latje 2Gb Kingston Valueram voor ~15 euro.
Wel even opletten dat je een latje neemt dat in de QVL voor dit model van Asus staat! De fora staan "vol" (voor zover er iets over te vinden is, bedoel ik) van berichten van mensen waarvan het gekochte latje niet in die QVL staat en inderdaad ook niet werkt! Je hebt dus - allicht - geluk gehad met je Kingston's, want die staan inderdaad als een van de weinigen in de lijst... ;)
Nee, de nieuwe lading is uitgerust met de laatste BIOS versie en dan is er geen issue meer met het RAM geheugen. Als je safe wil zijn, het "RAM" probleem is enkel met dimm's van 2 of 4 Gb. Als je 2x 1Gb koopt heb je nooit problemen.

en anders moet je bij de bestelling vragen dat de winkel zeker de laatste bios versie erop zet.

Grtz,
Sasuke
Afbeelding
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Heb net bij Azerty besteld en de Kingstons zijn sowiso van de goedkoopste, dus geen risico genomen... ;)
ooh. shiny.
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Heb nog een interessante HTPC gevonden : ASRock NetTop ION 3D 152B (link is review)

Deze heeft een ingebouwde Bluray-Drive en 3D support, dus ook HDMI 1.4 en hij heeft een optical out! En blijkbaar is de video-kaart ook een nvidia-ION next-gen.

Hij is wel duurder, € 392,09 bij Azerty. Maar dan heb je dus wel een Bluray-Drive, een HDD van 320GB en 2GB geïnstalleerd geheugen erbij. voor € 340,26 heb je dezelfde speler maar dan met een dvd-rw station.
cloink schreef:Heb net bij Azerty besteld en de Kingstons zijn sowiso van de goedkoopste, dus geen risico genomen... ;)
Ik hoop dat je hem snel hebt, levertijd is blijkbaar >10 dagen. Maar die van Azerty bellen wel als ze echt niet weten of en wanneer ze gaan binnenkomen

[EDIT] Uitgebreidere review van de ASRock ION 3D 152B
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Braindamage schreef:Heb nog een interessante HTPC gevonden : ASRock NetTop ION 3D 152B (link is review)
Had deze inderdaad ook gezien en ik vermoed dat indien je nog geen BluRay-speler hebt, het voor een 100€ meer een fijn toestelletje zal zijn. Maar ik heb dus al een BluRay-speler (en vind bovendien 320GB aan de magere kant, al zal ik allicht het meeste media extern opslaan en de interne storage enkel voor serieus HD materiaal gebruiken (wat ik niet gestreamed krijg over powerline, zucht)).

M.a.w. ik ben bewust voor de goedkopere Asus gegaan. :)

Wat levertijd betreft: had het ook al gezien ja en heb hen dan ook meegegeven dat ik pas wil betalen wanneer ze een definitieve leverdatum hebben. 't Is niet dringend, mijne Popcorn houdt het nog wel even uit. ;)
ooh. shiny.
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

Wel jammer dat bij deze ook de USB 3.0 poorten van voor staan. :roll:
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou voor die van AsRock gaan voor de optische audio uitgang en DTS ondersteuning en door de hdmi 1.4 is hij mss wat meer "future proof".
Het nadeel is wel de 2,5" hdd (als je geen NAS hebt en je films op de hdd wil zetten) zodat de capaciteit beperkt is. En er externe usb schijven op gaan aansluiten is dan weer extra kabel werk en verbruik.

Ik geloof dat mijn versterker de nodige aansluitingen heeft voor surround geluid uit de asus te krijgen maar optisch is toch interessanter

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Teebee
Elite Poster
Elite Poster

Heb gevraagd achter die ASrock bij mijn vaste winkel, maar deze zou al EOL zijn? :bang:
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Heb gevraagd achter die ASrock bij mijn vaste winkel, maar deze zou al EOL zijn?
Sorry voor late reactie.

Op Azerty.nl staat de levertijd op 2-3 dagen
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Vervangen door de Asrock Core 100 ? http://www.asrock.com/news/201007%28HWM%29.pdf
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Vervangen door de Asrock Core 100 ? http://www.asrock.com/news/201007%28HWM%29.pdf
De andere is er nog hoor. Die van jou link is een duurdere versie

cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

cloink schreef:M.a.w. ik ben bewust voor de goedkopere Asus gegaan. :)
Voor zij die het interesseert: eergisteren het ding aangekregen, gisteren en vandaag aan het testen/configureren geslagen met XBMC.

Ik ben uiteindelijk voor een Windows 7 oplossing gegaan, nadat ik de IR inderdaad niet aan de praat kreeg onder Ubuntu/XBMC Live. Maar een achteruitgang is dat eigenlijk niet, niet alleen werkt IR nu feilloos, maar aangezien ik de Windows shell heb vervangen met XBMC, start ie ook verbazingwekkend snel op. Ook qua stabiliteit verwacht ik niet veel issues, aangezien XBMC het enige is wat er op gaat draaien (voor andere 24/7 zaken heb ik mijn Synology)... Hoewel - achteraf gezien - de IR niet helemaal noodzakelijk was, aangezien ik nu de XBMC Remote op Android gebruik. Werkelijk fantastisch eigenlijk! Had mijn vriendin recentelijk een Android cadeau gedaan en dus nu hebben we elks onze "remote"... :D

De keerzijde van het niet gebruiken van XBMC Live, is het wegvallen van de - per definitie - geruisloze werking van een USB-stick als boot (en ik had nog zo'n fraai exemplaar gevonden :mrgreen: ). Maar eerlijk is eerlijk: de Asus is bijzonder stil, ook met een HD erin (heb wel een redelijk stille WD genomen, i.p.v. de wat luidruchtigere Samsungs die ik hier had liggen). Absoluut onhoorbaar vanop een afstand en dus helemaal niet storend whatsoever. Rest één vraagteken: hoe gaan de fans zich gedragen na een tijdje? We'll see, maar momenteel dus erg tevreden... ;)

Ook heb ik op eBay een goedkope digitale output kaart gekocht, nadat ik had gelezen dat deze output wel eens standaard aanwezig kon zijn op het mobo in de Asus. Van zodra dit aangekomen is (uit Hong Kong, dus nog een paar weken geduld a.u.b. :mrgreen: ) en ik er wat heb mee kunnen klooien (er is in principe geen plaats om een kaartje te plaatsen, dus zal ik creatief moeten wezen), laat ik hier nog iets weten. Want dit is momenteel het enige gebrek van deze unit IMHO. Indien dit werkt, dan is dit toch echt de ultieme mediaplayer barebore me dunkt. Akkoord, geen blu-ray, maar daar heb ik persoonlijk geen behoefte aan (PS3) en zou ik eerlijk gezegd ook geen geld kunnen aan geven (drive bay zelf en dan de licentie, meh...).

Toppertje dus! :)
ooh. shiny.
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Leuke post cloink, ook handige links!
Ik ga de asus toch nog eens overwegen. Ik ben benieuwd hoe je de digitale output gaat regelen. Hou ons op de hoogte.

Wat bedoel je met de licenties over de bluray?

cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Over de licentie: om BR films af te spelen moet de leverancier een licentie aankopen, wat de prijs natuurlijk doet stijgen. Als consument zie je dat natuurlijk niet meteen, alleen zijn BR players nog redelijk duur (mede daardoor).
ooh. shiny.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

@Cloink,

Goed ding die Asus he :) Bij mij zit er een 16Gb SDD in, coldboot duurt amper 15 seconden, maar meestal zet ik die op standby (wel lastig dat de led blijft knipperen) en dan boot die in XBMC op minder dan 3 seconden.

En "ALLES" werkt zoals het moet. Ik gebruik de Alaska skin momenteel.

Grtz,
Sasuke
Afbeelding
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Heb nog een interesssante optie gevonden, de ZOTAC ZBOX HD-ND22. Wordt op het xbmc forum nogal aangeprezen.

Te koop op Azerty voor 211,55
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”