Amerika onder President Donald Trump: 2025–2029

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 44 keer
Provider

rtl schreef: 6 uren geleden Dus Trump zijn oor is ineens “teruggegroeid” alsof het fake zou zijn, maar de omstaander die de kogel ving is wel overleden. Makes total sense. Over die andere gek met zijn wapens op de golf course hoor ik je niet. Redelijk insane dat je deze zaken niet actief afkeurt. Zegt meer dan genoeg.
quovadis schreef: Heb je daar iets van gehoord langs de MAGA kant?
Republican members condemned the murder of Melissa Hortman. Minnesota Republican leaders, including House Minority Leader Lisa Demuth, issued statements denouncing the attack as a "heinous act of political violence." Demuth specifically called for unity and an end to such violence, emphasizing that it has no place in politics. Other GOP figures, such as State Senator Karin Housley, also expressed condolences and condemned the act, with Housley noting Hortman's service to Minnesota. Nationally, President Trump condemned the "horrific violence," stating it "will not be tolerated," though his later actions (like not lowering flags) drew criticism.

Ja dus.
Waar waren de halfstok vlaggen voor deze mensen, de reacties die we nu zien van iedereen de maar een beetje aansluiting vindt bij Maga? Of een staatsbegrafenis of het vervoer van de overledenen door Airforce 2,...

Ik keur helemaal niets goed, waar lees je iets waar ik dit wel zou doen? Ik keur alle mogelijke aanslagen af maar jij kwam hier af met zever over vermoorde mensen door de linkerzijde. Ik wacht nog steeds op de 1ste terwijl ik al meerdere van de rechterzijde aanbracht, trouwens die omstaander is geraakt door een kogel afkomstig van een Repubiklein (niet echt links). Ivm die gek op de golf course: die is opgepakt en zit zijn straf uit maar voor zover ik weet heeft die niemand vermoord. Dus opnieuw die vraag welke vermoorde mensen door de linkerzijde?
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1089 keer
Bedankt: 696 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 91 keer
Bedankt: 171 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

De VS wil hun militaire luchtmachtbasis in Afghanistan terug.

Vraag me af hoe die dat zal doen.

Ik denk dat hij meer invloed wil in India, Pakistan en Iran met deze stap.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 36 keer
Recent bedankt: 1 keer

quovadis schreef: 6 uren geleden … zever over vermoorde mensen door de linkerzijde. Ik wacht nog steeds op de 1ste terwijl ik al meerdere van de rechterzijde aanbracht, trouwens die omstaander is geraakt door een kogel afkomstig van een Repubiklein (niet echt links). Ivm die gek op de golf course: die is opgepakt en zit zijn straf uit maar voor zover ik weet heeft die niemand vermoord. Dus opnieuw die vraag welke vermoorde mensen door de linkerzijde?
1. **Tyler Robinson (September 10, 2025)**
Shot and killed conservative activist Charlie Kirk during a speech at Utah Valley University. Robinson, 22, a registered Democrat from a liberal family, expressed anti-right-wing views in social media posts criticizing Kirk's stances on LGBTQ+ issues; he identified as left-leaning and was in a relationship with a transgender person. Motive: Political opposition to conservative activism.

2. **Vance Luther Boelter (June 14, 2025)**
Disguised as a police officer, shot and killed Minnesota Democratic State Rep. Melissa Hortman and her husband in their home; wounded State Sen. John Hoffman and his wife. Boelter, 58, a registered independent with left-leaning anti-corporate and environmental views online, had a hit list targeting Democrats for perceived social policy failures; prosecutors noted ironic anti-abortion extremism but tied it to broader progressive grievances.

3. **Luigi Mangione (December 4, 2024)**
Stabbed and shot UnitedHealthcare CEO Brian Thompson in New York City. Mangione, 26, from a left-leaning family and influenced by anti-capitalist rhetoric, left shell casings inscribed with "deny, defend, depose" critiquing insurance practices. His manifesto cited progressive economic inspirations and disdain for corporate greed; he aligned with left-wing critiques despite some apolitical claims.

4. **Michael Reinoehl (August 29, 2020)**
Shot and killed Aaron Danielson, a right-wing protester, during Portland BLM demonstrations. Reinoehl, 48, a self-identified antifa supporter and left-wing activist, claimed self-defense but was ruled a political assassination by authorities. Clear ties to anarchist left-wing ideology and anti-fascist groups.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 768 keer
Bedankt: 158 keer
Recent bedankt: 2 keer

Inderdaad mooie speech van Obama, de tragedie verklaring doet me denken aan de welbekende uitspraak..

"One death is a tragedy; a million is a statistic" (Joseph Stalin)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 313 keer
Bedankt: 658 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

@rtl heeft een lijstje van 4 gevallen gevonden over een periode van 5 jaar. Fantastisch... toch?

Statistieken 1975-2025 zijn echter veelzeggend:
https://www.cato.org/blog/politically-m ... ted-states

Afbeelding

Dat beeld is wat vertekent door de 3122 doden op 11 september 2001. Laten we die buiten beschouwing dan ziet de grafiek er al anders uit:

Afbeelding

Kijken we naar de laatste 5 jaar:

Afbeelding
Bye, Maurice
https://on4bam.com
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 313 keer
Bedankt: 658 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

Indien er nog iemand een Trumpphone zou willen:
https://techpulse.be/nieuws/487432/trum ... e-iphones/
Bye, Maurice
https://on4bam.com
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 44 keer
Provider

rtl schreef: 5 uren geleden
quovadis schreef: 6 uren geleden … zever over vermoorde mensen door de linkerzijde. Ik wacht nog steeds op de 1ste terwijl ik al meerdere van de rechterzijde aanbracht, trouwens die omstaander is geraakt door een kogel afkomstig van een Repubiklein (niet echt links). Ivm die gek op de golf course: die is opgepakt en zit zijn straf uit maar voor zover ik weet heeft die niemand vermoord. Dus opnieuw die vraag welke vermoorde mensen door de linkerzijde?
1. **Tyler Robinson (September 10, 2025)**
Shot and killed conservative activist Charlie Kirk during a speech at Utah Valley University. Robinson, 22, a registered Democrat from a liberal family, expressed anti-right-wing views in social media posts criticizing Kirk's stances on LGBTQ+ issues; he identified as left-leaning and was in a relationship with a transgender person. Motive: Political opposition to conservative activism.

2. **Vance Luther Boelter (June 14, 2025)**
Disguised as a police officer, shot and killed Minnesota Democratic State Rep. Melissa Hortman and her husband in their home; wounded State Sen. John Hoffman and his wife. Boelter, 58, a registered independent with left-leaning anti-corporate and environmental views online, had a hit list targeting Democrats for perceived social policy failures; prosecutors noted ironic anti-abortion extremism but tied it to broader progressive grievances.

3. **Luigi Mangione (December 4, 2024)**
Stabbed and shot UnitedHealthcare CEO Brian Thompson in New York City. Mangione, 26, from a left-leaning family and influenced by anti-capitalist rhetoric, left shell casings inscribed with "deny, defend, depose" critiquing insurance practices. His manifesto cited progressive economic inspirations and disdain for corporate greed; he aligned with left-wing critiques despite some apolitical claims.

4. **Michael Reinoehl (August 29, 2020)**
Shot and killed Aaron Danielson, a right-wing protester, during Portland BLM demonstrations. Reinoehl, 48, a self-identified antifa supporter and left-wing activist, claimed self-defense but was ruled a political assassination by authorities. Clear ties to anarchist left-wing ideology and anti-fascist groups.
1. Klopt al niet want zijn familie is Republikeins en zelf Maga georiënteerd en er zijn aanwijzingen van zowel links als rechts bij zijn online leven
2. Klopt ook al niet want hij is een geregistreerd Republikein en zijn hitlist waren dus democraten

3. Is dit een politiek gerelateerde moord of gaan we alle rechtse moordenaars maar toevoegen?

4. Is dit een politiek gerelateerde moord of gaan we alle rechtse moordenaars maar toevoegen?

edit: nog even wat aanvulling:

3.
Multiple sources have reported that he followed Democratic Representative Alexandria Ocasio-Cortez as well as Robert F. Kennedy Jr. and others, labeling him as politically uncategorized and "anti-system".[101][105][106] Time magazine said it could not discern whether his political views were left- or right-wing.[51] The Spectator wrote that his worldview "wasn't pinned to a standard left-right axis".[107] Jacobin stated he held "a hodgepodge of views and political beliefs that don't neatly map onto any one category on the political spectrum."[108] Maryland's state voter records indicate that Mangione is registered as having no party affiliation.
Dus tot zover links

4.
Danielson's killing was the first time in over 26 years that a self-identified anti-fascist activist had been charged with homicide
. Dus de 1ste maal in 26 jaar dat een anti-fascist een moordklacht tegenkreeg. Tot zover uw onzin
stefan1234
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 38 keer
Provider

Het is eigen aan mensen die te veel en te hard online politiek consumeren om alles te willen reduceren tot "links" dan wel "rechts". Alle goei moeten op een of andere manier in ons team kunnen gestoken worden, en alle slechte in hun team. Voor mij bewijst het vooral dat de nieuws- en opiniesector gedomineerd wordt door mensen die niet de intellectuele flexibiliteit hebben om open te staan voor de mogelijkheid dat de maatschappelijke breuklijnen vandaag de dag niet meer dezelfde zijn als die toen zij 18 waren.

Wat we ondertussen van die Robinson te weten zijn gekomen is dat hij meer dan wat dan ook vooral extreem online was, en o.a. voor Halloween ooit de "Pepe gopnik" uitbeeldde. Daarnaast was hij ook kennelijk zo'n type dat denkt dat je van geslacht kan veranderen door je door medici genitaal te laten verminken.

Als je probeert daar bewijs in te zoeken dat hij "rechts" (want kijk, hij beeldt Pepe uit) dan wel "links" is (want blijkbaar een belijder van de trans-orthodoxie), dan neem je impliciet aan dat gedrag en standpunten afgeleiden zijn van een coherente ideologie. "Ik ben links, dus ik ben tegen de rijken en voor het chirurgisch en pharamaceutisch genitaal verminken van mensen." "Ik ben rechts, dus ik vind Pepe cool en ben pro wapenbezit en voor grote bedrijven hun gang laten gaan."

Dat is allemaal onwetend m.b.t. hoe mensen aan hun politieke identiteiten komen. Mensen navigeren, des te meer op internet, een koortsmoeras van culturele betekenaars die ze zelf voor 99% niet begrijpen, en worden daardoor constant in verschillende richtingen geduwd. Coïncidentie van bepaalde elementen wijst niet op analytische coherentie. Je kan betogen dat coherente politieke ideologieën bestaan, maar dat wil niet zeggen dat die automatisch het gedrag van mensen sturen wanneer 99% van de mensen die niet verinwendigd heeft.

Het idee dat je bv. pro trans moet zijn als je tegen de rijken bent, is historisch volstrekt contingent. Het is nu zo, maar het hoeft helemaal niet noodzakelijk zo te zijn. Meer nog, veel ideologische coïncidentie was ooit totaal anders. Extreem-links geloofde tot aan de jaren '60 zowat unaniem dat homoseksualiteit een product van kapitalistische decadentie was, dus helemaal niet iets waarvan rechten moesten gegeven worden. De rechtse Amerikaanse president Nixon richtte indertijd het Amerikaanse federale milieubeschermingsagentschap EPA op, en dat werd helemaal niet gezien als een knieval voor links. En links en rechts baseerden hun standpunten over Rusland ooit op de idee dat het land symbool stond voor revolutionair wereldcommunisme, vandaag de dag op de idee dat het symbool staat voor cultureel conservatisme. Met een omkering van de standpunten tot gevolg.

Die Robinson dus ook, hij is zogezegd "rechts" omdat hij Pepe uitbeeldde, of hij is zogezegd "links" omdat hij pro-trans is. Al die standpunten en gebaren zijn echter niet meer dan accessoires die je moet hebben om er bij te horen in een bepaald online milieu. Dat is net hetzelfde als hoe je in Mediterraan voetbal zogezegd rode en zwarte clubs hebt, hoe je straight edge moet zijn als je tot een bepaalde music scene wil behoren of hoe je met Keltische kruisen moet dwepen in een andere scene. Die man is uiteindelijk gewoon het product van blootstelling aan nihilistische culturele betekenaars, in een cultuur die mensen aanmoedigt om zich naïef op te stellen t.a.v. de culturele betekenaars waarin ze marineren.

Edit: analoog trouwens voor Luigi Mangione die de CEO van United Healthcare dood schoot. Ook diens ideeën waren een mengeling van half-verteerde typisch "linkse" en typisch "rechtse" ideeën. Ook hier weer: er is vandaag de dag geen coherente linkse dan wel rechtse ideologie, enkel constant muterende assemblages van elementen die zuiver opportunistische allianties met elkaar aangaan wegens contingente redenen.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”