Amerika onder President Donald Trump: 2025–2029

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 44 keer
Provider

rtl schreef: 1 dag geleden Dus Trump zijn oor is ineens “teruggegroeid” alsof het fake zou zijn, maar de omstaander die de kogel ving is wel overleden. Makes total sense. Over die andere gek met zijn wapens op de golf course hoor ik je niet. Redelijk insane dat je deze zaken niet actief afkeurt. Zegt meer dan genoeg.
quovadis schreef: Heb je daar iets van gehoord langs de MAGA kant?
Republican members condemned the murder of Melissa Hortman. Minnesota Republican leaders, including House Minority Leader Lisa Demuth, issued statements denouncing the attack as a "heinous act of political violence." Demuth specifically called for unity and an end to such violence, emphasizing that it has no place in politics. Other GOP figures, such as State Senator Karin Housley, also expressed condolences and condemned the act, with Housley noting Hortman's service to Minnesota. Nationally, President Trump condemned the "horrific violence," stating it "will not be tolerated," though his later actions (like not lowering flags) drew criticism.

Ja dus.
Waar waren de halfstok vlaggen voor deze mensen, de reacties die we nu zien van iedereen de maar een beetje aansluiting vindt bij Maga? Of een staatsbegrafenis of het vervoer van de overledenen door Airforce 2,...

Ik keur helemaal niets goed, waar lees je iets waar ik dit wel zou doen? Ik keur alle mogelijke aanslagen af maar jij kwam hier af met zever over vermoorde mensen door de linkerzijde. Ik wacht nog steeds op de 1ste terwijl ik al meerdere van de rechterzijde aanbracht, trouwens die omstaander is geraakt door een kogel afkomstig van een Repubiklein (niet echt links). Ivm die gek op de golf course: die is opgepakt en zit zijn straf uit maar voor zover ik weet heeft die niemand vermoord. Dus opnieuw die vraag welke vermoorde mensen door de linkerzijde?
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1089 keer
Bedankt: 696 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 91 keer
Bedankt: 171 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

De VS wil hun militaire luchtmachtbasis in Afghanistan terug.

Vraag me af hoe die dat zal doen.

Ik denk dat hij meer invloed wil in India, Pakistan en Iran met deze stap.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 36 keer
Recent bedankt: 1 keer

quovadis schreef: 1 dag geleden … zever over vermoorde mensen door de linkerzijde. Ik wacht nog steeds op de 1ste terwijl ik al meerdere van de rechterzijde aanbracht, trouwens die omstaander is geraakt door een kogel afkomstig van een Repubiklein (niet echt links). Ivm die gek op de golf course: die is opgepakt en zit zijn straf uit maar voor zover ik weet heeft die niemand vermoord. Dus opnieuw die vraag welke vermoorde mensen door de linkerzijde?
1. **Tyler Robinson (September 10, 2025)**
Shot and killed conservative activist Charlie Kirk during a speech at Utah Valley University. Robinson, 22, a registered Democrat from a liberal family, expressed anti-right-wing views in social media posts criticizing Kirk's stances on LGBTQ+ issues; he identified as left-leaning and was in a relationship with a transgender person. Motive: Political opposition to conservative activism.

2. **Vance Luther Boelter (June 14, 2025)**
Disguised as a police officer, shot and killed Minnesota Democratic State Rep. Melissa Hortman and her husband in their home; wounded State Sen. John Hoffman and his wife. Boelter, 58, a registered independent with left-leaning anti-corporate and environmental views online, had a hit list targeting Democrats for perceived social policy failures; prosecutors noted ironic anti-abortion extremism but tied it to broader progressive grievances.

3. **Luigi Mangione (December 4, 2024)**
Stabbed and shot UnitedHealthcare CEO Brian Thompson in New York City. Mangione, 26, from a left-leaning family and influenced by anti-capitalist rhetoric, left shell casings inscribed with "deny, defend, depose" critiquing insurance practices. His manifesto cited progressive economic inspirations and disdain for corporate greed; he aligned with left-wing critiques despite some apolitical claims.

4. **Michael Reinoehl (August 29, 2020)**
Shot and killed Aaron Danielson, a right-wing protester, during Portland BLM demonstrations. Reinoehl, 48, a self-identified antifa supporter and left-wing activist, claimed self-defense but was ruled a political assassination by authorities. Clear ties to anarchist left-wing ideology and anti-fascist groups.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 768 keer
Bedankt: 158 keer
Recent bedankt: 2 keer

Inderdaad mooie speech van Obama, de tragedie verklaring doet me denken aan de welbekende uitspraak..

"One death is a tragedy; a million is a statistic" (Joseph Stalin)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 313 keer
Bedankt: 658 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

@rtl heeft een lijstje van 4 gevallen gevonden over een periode van 5 jaar. Fantastisch... toch?

Statistieken 1975-2025 zijn echter veelzeggend:
https://www.cato.org/blog/politically-m ... ted-states

Afbeelding

Dat beeld is wat vertekent door de 3122 doden op 11 september 2001. Laten we die buiten beschouwing dan ziet de grafiek er al anders uit:

Afbeelding

Kijken we naar de laatste 5 jaar:

Afbeelding
Bye, Maurice
https://on4bam.com
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Indien er nog iemand een Trumpphone zou willen:
https://techpulse.be/nieuws/487432/trum ... e-iphones/
Bye, Maurice
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Provider

rtl schreef: 23 uren geleden
quovadis schreef: 1 dag geleden … zever over vermoorde mensen door de linkerzijde. Ik wacht nog steeds op de 1ste terwijl ik al meerdere van de rechterzijde aanbracht, trouwens die omstaander is geraakt door een kogel afkomstig van een Repubiklein (niet echt links). Ivm die gek op de golf course: die is opgepakt en zit zijn straf uit maar voor zover ik weet heeft die niemand vermoord. Dus opnieuw die vraag welke vermoorde mensen door de linkerzijde?
1. **Tyler Robinson (September 10, 2025)**
Shot and killed conservative activist Charlie Kirk during a speech at Utah Valley University. Robinson, 22, a registered Democrat from a liberal family, expressed anti-right-wing views in social media posts criticizing Kirk's stances on LGBTQ+ issues; he identified as left-leaning and was in a relationship with a transgender person. Motive: Political opposition to conservative activism.

2. **Vance Luther Boelter (June 14, 2025)**
Disguised as a police officer, shot and killed Minnesota Democratic State Rep. Melissa Hortman and her husband in their home; wounded State Sen. John Hoffman and his wife. Boelter, 58, a registered independent with left-leaning anti-corporate and environmental views online, had a hit list targeting Democrats for perceived social policy failures; prosecutors noted ironic anti-abortion extremism but tied it to broader progressive grievances.

3. **Luigi Mangione (December 4, 2024)**
Stabbed and shot UnitedHealthcare CEO Brian Thompson in New York City. Mangione, 26, from a left-leaning family and influenced by anti-capitalist rhetoric, left shell casings inscribed with "deny, defend, depose" critiquing insurance practices. His manifesto cited progressive economic inspirations and disdain for corporate greed; he aligned with left-wing critiques despite some apolitical claims.

4. **Michael Reinoehl (August 29, 2020)**
Shot and killed Aaron Danielson, a right-wing protester, during Portland BLM demonstrations. Reinoehl, 48, a self-identified antifa supporter and left-wing activist, claimed self-defense but was ruled a political assassination by authorities. Clear ties to anarchist left-wing ideology and anti-fascist groups.
1. Klopt al niet want zijn familie is Republikeins en zelf Maga georiënteerd en er zijn aanwijzingen van zowel links als rechts bij zijn online leven
2. Klopt ook al niet want hij is een geregistreerd Republikein en zijn hitlist waren dus democraten

3. Is dit een politiek gerelateerde moord of gaan we alle rechtse moordenaars maar toevoegen?

4. Is dit een politiek gerelateerde moord of gaan we alle rechtse moordenaars maar toevoegen?

edit: nog even wat aanvulling:

3.
Multiple sources have reported that he followed Democratic Representative Alexandria Ocasio-Cortez as well as Robert F. Kennedy Jr. and others, labeling him as politically uncategorized and "anti-system".[101][105][106] Time magazine said it could not discern whether his political views were left- or right-wing.[51] The Spectator wrote that his worldview "wasn't pinned to a standard left-right axis".[107] Jacobin stated he held "a hodgepodge of views and political beliefs that don't neatly map onto any one category on the political spectrum."[108] Maryland's state voter records indicate that Mangione is registered as having no party affiliation.
Dus tot zover links

4.
Danielson's killing was the first time in over 26 years that a self-identified anti-fascist activist had been charged with homicide
. Dus de 1ste maal in 26 jaar dat een anti-fascist een moordklacht tegenkreeg. Tot zover uw onzin
stefan1234
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 38 keer
Provider

Het is eigen aan mensen die te veel en te hard online politiek consumeren om alles te willen reduceren tot "links" dan wel "rechts". Alle goei moeten op een of andere manier in ons team kunnen gestoken worden, en alle slechte in hun team. Voor mij bewijst het vooral dat de nieuws- en opiniesector gedomineerd wordt door mensen die niet de intellectuele flexibiliteit hebben om open te staan voor de mogelijkheid dat de maatschappelijke breuklijnen vandaag de dag niet meer dezelfde zijn als die toen zij 18 waren.

Wat we ondertussen van die Robinson te weten zijn gekomen is dat hij meer dan wat dan ook vooral extreem online was, en o.a. voor Halloween ooit de "4chan gopnik meme" uitbeeldde. Daarnaast was hij ook kennelijk zo'n type dat denkt dat je van geslacht kan veranderen door je door medici genitaal te laten verminken.

Als je probeert daar bewijs in te zoeken dat hij "rechts" (want kijk, hij beeldt een 4chan meme uit) dan wel "links" is (want blijkbaar een belijder van de trans-orthodoxie), dan neem je impliciet aan dat gedrag en standpunten afgeleiden zijn van een coherente ideologie. "Ik ben links, dus ik ben tegen de rijken en voor het chirurgisch en pharamaceutisch genitaal verminken van mensen." "Ik ben rechts, dus ik vind 4chan memes cool en ben pro wapenbezit en voor grote bedrijven hun gang laten gaan."

Dat is allemaal onwetend m.b.t. hoe mensen aan hun politieke identiteiten komen. Mensen navigeren, des te meer op internet, een koortsmoeras van culturele betekenaars die ze zelf voor 99% niet begrijpen, en worden daardoor constant in verschillende richtingen geduwd. Coïncidentie van bepaalde elementen wijst niet op analytische coherentie. Je kan betogen dat coherente politieke ideologieën bestaan, maar dat wil niet zeggen dat die automatisch het gedrag van mensen sturen wanneer 99% van de mensen die niet verinwendigd heeft.

Het idee dat je bv. pro trans moet zijn als je tegen de rijken bent, is historisch volstrekt contingent. Het is nu zo, maar het hoeft helemaal niet noodzakelijk zo te zijn. Meer nog, veel ideologische coïncidentie was ooit totaal anders. Extreem-links geloofde tot aan de jaren '60 zowat unaniem dat homoseksualiteit een product van kapitalistische decadentie was, dus helemaal niet iets waarvan rechten moesten gegeven worden. De rechtse Amerikaanse president Nixon richtte indertijd het Amerikaanse federale milieubeschermingsagentschap EPA op, en dat werd helemaal niet gezien als een knieval voor links. En links en rechts baseerden hun standpunten over Rusland ooit op de idee dat het land symbool stond voor revolutionair wereldcommunisme, vandaag de dag op de idee dat het symbool staat voor cultureel conservatisme. Met een omkering van de standpunten tot gevolg.

Die Robinson dus ook, hij is zogezegd "rechts" omdat hij een 4chan meme uitbeeldde, of hij is zogezegd "links" omdat hij pro-trans is. Al die standpunten en gebaren zijn echter niet meer dan accessoires die je moet hebben om er bij te horen in een bepaald online milieu. Dat is net hetzelfde als hoe je in Mediterraan voetbal zogezegd rode en zwarte clubs hebt, hoe je straight edge moet zijn als je tot een bepaalde music scene wil behoren of hoe je met Keltische kruisen moet dwepen in een andere scene. Die man is uiteindelijk gewoon het product van blootstelling aan nihilistische culturele betekenaars, in een cultuur die mensen aanmoedigt om zich naïef op te stellen t.a.v. de culturele betekenaars waarin ze marineren.

Edit: analoog trouwens voor Luigi Mangione die de CEO van United Healthcare dood schoot. Ook diens ideeën waren een mengeling van half-verteerde typisch "linkse" en typisch "rechtse" ideeën. Ook hier weer: er is vandaag de dag geen coherente linkse dan wel rechtse ideologie, enkel constant muterende assemblages van elementen die zuiver opportunistische allianties met elkaar aangaan wegens contingente redenen.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

Trump: "Licenties van omroepen die negatief over mij berichten moeten worden ingetrokken"
Gaat daar goed in de USA, the land of the free :lol:
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1208 keer

En ondertussen durft een rector van een Vlaamse universtiteit niet naar Amerika te gaan, omdat ze - net als in Afghanistan - vreest niet binnen gelaten te worden.
Om maar aan te geven hoe crazy MAGA is :).

@Tyler en de media
Het is niet de media die van de moordenaar een links/rechts verhaal maken. Het is het MAGA-regime dat kost-wat-kost (ondanks de feiten) de moordenaar in het kamp van de Democraten of "links" wil plaatsen. Gewoon om meer haat tov hun politieke tegenstanders op te wekken.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Los daarvan is het hele systeem daar rot.

Denk je dat een republikein in Californië zich vertegenwoordigt voelt in de regering? Denk je dat een democraat in Florida zich vertegenwoordigt voelt?
Dus die mensen haken af, want het doet er toch niet toe.

Combineer dat met het systeem dat een twee partijen als natuurlijke uitkomst heeft en je zit niet meer meer met politieke partijen maar met sport-teams.

Moesten ze daar een beetje een representatief systeem hebben dan had je eerder iets europees met pakweg 5, 15, 25, 30, 20, 5 % als zetelverdeling tussen verschillende partijen en moest je wel met tenminste één andere partij gaan samenwerken. Hoe zuur en hoe vertragend het ook werkt. We kunnen veel kakken op ons belgisch systeem qua logheid etc, maar iedereen moet wel met elkaar praten of je komt nergens. In Amerika zit je met twee volledig geisoleerde partijen die "de ander" als de slechte zien.

Ik heb nu zitten zoeken maar ik kan het artikel niet terugvinden, maar ik had dus ooit een artikel gezien dat in de jaren 60 en 70 je nog "overlopers" had republikeinen die voor een wetsvoorstel stemden van een democraat en vice versa, en geen kleine hoeveelheid, we spreken over 20% toen. Maar het percentage daarvan nam gelijdelijke af en nu stemt zo goedals geen enkele republikein voor een democratisch wetsvoorstel en andersom.

De situatie waar we nu in zitten is er niet op één dag gekomen, het is het gevolg van decennia aan polarisatie.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

De polarisatie neemt nu wel enorm toe sinds Trump zijn 2de termijn. Benieuwd wat dit gaat geven op korte termijn. Niet veel goeds vrees ik...
sukkelaar
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 4 keer

boran_blok schreef: 8 uren geleden De situatie waar we nu in zitten is er niet op één dag gekomen, het is het gevolg van decennia aan polarisatie.
en dat speelt hier ook

kijk naar Belgie
de wetgevende macht zijn aapjes die enkel maar gewoon op het juiste knopje duwen, de voorzitters bepalen beleid, de regering verwerpt internationaal recht en rechters gooien advocaten uit de rechtszaal

da's niet ok hé

de bodem is echt nog niet bereikt
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Vandaag is er weer een lange lijst fratsen.

https://reportersonline.nl/trump-dag-24 ... bof-rodeh/

Steeds meer worden kritische stemmen gemuilkorfd en afgedreigd:
– Trump sluit de Australia Broadcasting Corporation uit bij de gezamenlijke persconferentie met het VK, nadat een journalist eerder deze week vragen had gesteld over belangenverstrengeling van Trump. Er wordt ontkend dat de uitsluiting daarmee te maken heeft: er worden ‘logistieke redenen’ aangevoerd.
– ABC-Journalist Faber vraagt of komieken die de president beledigen specifiek worden aangepakt. FCC-voorzitter Brendan Carr antwoordt dat omroeptelevisie anders is, ‘omdat een uitzendlicentie verplichtingen kent om het publieke belang te dienen.’ Dit druist in tegen een uitspraak van het Hooggerechtshof dat stelt dat overheidsofficials niet mogen proberen private partijen te straffen voor meningen die ze niet wenselijk achten.

– Trumps FCC-voorzitter zegt dat de macht van Disney en Comcast wordt beperkt en verwacht dat het Amerikaanse publiek daar beter van wordt. Ook zegt hij: ‘Ik denk dat de gevolgen zich blijven zullen voortzetten.’

– Trump zegt dat netwerken en avondshows alleen hem aanvallen. ‘97% is tegen mij. Ze vallen alleen Trump aan. Ze hebben een licentie. Ik zou denken dat hun licenties misschien ingetrokken moeten worden.’

– Trump reageert op de schorsing van Jimmy Kimmel door te zeggen dat hij “al lang geleden ontslagen had moeten worden” vanwege slechte kijkcijfers en gebrek aan talent. Hij stelt dat Kimmel iets vreselijks zei over Charlie Kirk en noemt de kwestie geen aantasting van de vrije meningsuiting.
– Jon Stewart presenteert een speciale aflevering van The Daily Show, een dag na de schorsing van Jimmy Kimmel. Hij gedraagt zich expres opvallend nerveus en spreekt lovend over Trump, die hij ‘father’ noemt, en vermijdt elke kritiek. Stewart zit in een gouden decor en draagt een rode stropdas. Zijn gast Maria Ressa meldt dat 72% van de wereldbevolking onder autoritair bewind leeft.

– Stewart stelt dat Trump en zijn achterban hypocriet zijn, door te laten zien hoe zij critici ‘fascistisch’ noemen, waarna hij beelden laat zien waarin juist Trump, Trump Jr., Pete Hegseth en anderen Democraten belachelijk maken, Joe Biden een ‘vijand van de staat’ noemen, Harris fascist en de aanval op Nancy Pelosi’s echtgenoot in 2022 bagatelliseren.

– De vakbonden Directors Guild of America (DGA), SAG-AFTRA (beroepen in film en televisie), IATSE (theater- en tv-technici) en American Federation of Musicians (AFM) veroordelen ABC’s schorsing van Jimmy Kimmel Live! als staatscensuur en roepen mediabedrijven op vrije meningsuiting te beschermen.

En dan ook:
– De Trump-regering overweegt transgender personen aan te wijzen als “gewelddadige extremisten” na de moord op Charlie Kirk, waarbij de FBI hen mogelijk classificeert onder de categorie “Nihilistic Violent Extremists”, meldt Ken Klippenstein.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/18 ... ssie-naar/
In De Ochtend kwam ze nog eens terug op haar beslissing. "Ik heb mij grondig geïnformeerd en ik ben tot de constatatie gekomen dat als ik daar naartoe zou gaan, dat zou kunnen leiden tot administratieve problemen. Men heeft mij ook aangeraden om daar niet naartoe te gaan."

De Sutter informeerde zich zelfs bij de Amerikaanse autoriteiten. "Zij konden mij geen garantie geven. De regels die daar nu gelden, zouden ook voor mij gelden. Er zijn geen uitzonderingen, dat was het verdict. Er werd niet gevreesd voor mijn veiligheid, maar ik zou toch liever niet aan de grens worden tegengehouden in zo'n economische missie."

Het was tijdens een interview met persagentschap Belga dat ze aankondigde dat ze niet naar de VS zou afreizen voor de handelsmissie. "Ik ben niet anoniem. Als ik daarheen ga, wordt het een statement en dat wil ik vermijden. Daarom blijf ik thuis", zei ze gisteren aan Belga.
Zou wel gaan niet beter zijn. Dat statement is toch waard om te maken.

De koppen in de pers zouden er niet om liegen "Lid Belgische missie toegang tot US geweigerd"...
Bye, Maurice
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1208 keer

on4bam schreef: 6 uren geleden Zou wel gaan niet beter zijn. Dat statement is toch waard om te maken.
Misschien is ze het ook gewoon beu om telkens opnieuw in haar "zijn" aangevallen te worden?
Zelfs aan de UGent zelf zijn extreemrechtse groepen actief die haar bestaansrecht in vraag stellen. Op reis vertrekken en weten dat je uitgemaakt gaat worden voor "extremist", is niet per sé aantrekkelijk natuurlijk. En dat is maar 1 stap verwijderd van opsluiting, waar ook al over gerapporteerd is.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Het privilege van deel te zijn an een handelsmissie met een prinses zal het risico op opsluiting wel zo goed als nul maken. Een weigering om het land binnen te komen zou al voor een diplomatieke rel kunnen zorgen.
Ik denk dat wat zowat overal gebeurt (het "gatlikken" bij T) op lange termijn slechter gaat zijn.
Bye, Maurice
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Trump nog een oorlog gestopt nl die tussen Aber----------bjidjan en Albania.

Waar blijft die Nobelprijs voor de vrede?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 602 keer
Bedankt: 730 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Het probleem van de democratie is dat mensen die geen fan zijn van democratie de fouten in het systeem tegen het systeem kunnen gebruiken. De checks and balances zouden dat moeten verhinderen maar deze grendels zijn ook stilaan onklaar gemaakt en dus staat een instorting voor de deur.

Het systeem met 2 partijen zorgt voor polarisatie, die nu constant opgepookt wordt via oa asociale media en algoritmes die mensen in de eigen bubble opsluiten. Men moet 1 kamp kiezen en men is niet meer bewust van het andere kamp buiten dat het door en door slecht is en bestreden moet worden. Zij betekenen zeker het einde van het land dat opnieuw great kan worden als je de juiste kant kiest. Mensen van de andere partij zijn geen mensen meer met een andere mening maar een gevaar en bedreiging voor alles waar de goeie voor staan. Het punt is nu gekomen dat ze elkaar gewoon afknallen om die reden, nu nog sporadisch maar een kleine vonk kan snel de boel doen ontploffen.

De grendels zoals het gerecht is evengoed onklaar gemaakt door de fout in het systeem waarbij de president de leden kan aanbrengen op zo'n manier dat er geen beveiliging is van de verhouding. Die verhouding is erg belangrijk in een 2-partijensysteem maar de verhouding is nu scheef waardoor ook de beveiliging scheef is.

Een andere grendel is info via media. Die wordt nu aangepakt om het narratief van 1 zijde door te duwen. Het volstaat niet om eigen nieuwsbronnen te hebben, neen, de andere zijn fake news en moeten kapot of minstens de mond gesnoerd. Er is de aanval op de openbare omroep en nu op de zenders waarbij het overduidelijk is dat kritiek op de grote leider niet gewenst is.

De laatste grendel, het volk zelf via verkiezingen is ook al langer kapot. Door het hertekenen van de kiesgebieden, het systeem van meerderheid pakt alles en het afbreken van de andere grendels zijn verkiezingen zelfs overbodig, dat beslist de oranje clown zelf wel.

Eén van de grootste blunders en bewijs dat het systeem gefaald heeft door eigen gebreken is dat men iemand die een couppoging gedaan heeft gewoon mocht meedoen aan de verkiezingen. Uiteraard komt daar bij dat een groot deel van de kiezers ook nog op zo iemand stemt, wat me terug brengt op de kiezer krijgt wat hij verdient. Dat geldt niet voor elke individuele kiezer maar wel voor het geheel van kiezers.

Gisteren was er een docu over de toestand in Rusland en specifiek mensen die de moed hebben om hun eigen mening over het systeem en Putin te geven, Politzek.

Nu ze zien op het formidabele en nog niet aangepakte VRTmax: https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/politzek- ... trotseren/
Ondanks dat we veel van die zaken weten was de docu toch schokkend als je de mensen die het meemaken ziet en het theater dat men opvoert om mensen monddood of gewoon dood te maken incl kinderen van 14 jaar. Ik maakte me ook de bedenking over hoe snel de VS in die richting gaan. Ook het feit dat de oranje clown het zo hoog opheeft met een kerel als Putin zegt genoeg. Rusland is een door en door rot systeem en de VS is dezelfde richting op.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

rtl schreef: 1 dag geleden Terecht, na zijn flagrante leugens en hate speech.
Wat betreft flagrante leugens en hatespeech...
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 602 keer
Bedankt: 730 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Dit is de hate speech die Kimmel lanceerde na de moord: Instead of the angry finger-pointing, can we just for one day agree that it is horrible and monstrous to shoot another human?

“On behalf of my family, we send love to the Kirks and to all the children, parents and innocents who fall victim to senseless gun violence.

Een dag later werd hij ontslagen omdat hij kritiek had op een oranje clown.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 768 keer
Bedankt: 158 keer
Recent bedankt: 2 keer

En zo blijft de geschiedenis zich herhalen, ook in de U S of A.

"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”