Emile51 schreef: 22 jun 2024, 19:56
boulder schreef: 22 jun 2024, 16:30
Dizzy schreef: ↑2 uren geleden
De belastingen zijn zo hoog omdat velen de belastingen omzeilen, iets waar we wereldberoemd door geworden zijn
Sorry, maar dit is toch complete onzin?
De belastingen zijn zo hoog omdat de Staat veel te veel geld uitgeeft aan hun ambtenarij, hun politiekers (waaronder de Senaat), hun subsidies aan bodemloze en onefficiënte instellingen zoals de NMBS (idem: Infrabel), Provincies, vakbonden die betaald worden per dossier werkloosheid en zo verder.
Dat zijn geen tegenstellingen van elkaar.
Je gaat mij niet horen zeggen dat ons geld goed besteed wordt, dat wordt het zeker niet.
Het punt is dat als sommigen belastingen ontduiken, dat de Staat er niet toe aanzet om dan maar zuiniger te zijn, maar dat ze diegene die ze wel kunnen pakken nog zwaarder pakken.
Voorbeeld: jij rookt?
En je koopt je sigaretten in het buitenland?
Dan kunnen ze jou niet meer pakken met hun torenhoge accijnzen.
Dus gaan ze die nog wat verhogen, om die mensen die de mogelijkheid niet hebben, of niet willen over de grens te kopen extra te belasten, zodat ze toch maar aan hun inkomsten komen.
En als dat niet helpt, de verkeersboetes nog wat verhogen "voor de verkeersveiligheid"...
PS: ik heb niet heel je lijstje van instituten bekeken, maar de Nationale Loterij, ik denk dat die wel winstgevend is.
Het is wel de vraag of de Staat moet verdienen aan het gokken, en als enige reclame mag blijven maken daarvoor.
Mijn standpunt daarin is een duidelijk neen!
Toegevoegd na 5 minuten 29 seconden:
warpozio2 schreef: 24 jun 2024, 08:19
Het is eigenlijk een argument om weer te herfederaliseren (gedeeltelijk of volledig)
Veel van die oorspronkelijk Belgische instellingen werden opgesplitst in een Vlaamse, Waalse, Brusselse en Duitse entiteit (elk met eigen directie en administratie)
Hier kan gemakkelijk bespaard worden...
Ik denk dat dat wat naïef gedacht is.
Stel dat je er een federale entiteit van maakt, denk je dan dat de Franstalige politieke partijen gaan willen dat het enkel door een Vlaamse partij bestuurd wordt, en omgekeerd?
Neen, dan gaan ze weer postjes verdelen, de naam verandert dan, maar de verspilling blijft.
Herinner u wat er met de Senaat gebeurd is: die gingen ze afschaffen.
In werkelijkheid werden de taken zwaar teruggeschroefd, en mocht de kiezer hem niet meer verkiezen.
De partijfinanciering die ermee verbonden was, bleef gewoon verder bestaan.
Niets besparing, wel minder democratisch gehalte, en wat leden die nauwelijks moeten werken, terwijl ze massa's verdienen.
Toegevoegd na 7 minuten 5 seconden:
heist_175 schreef: 24 jun 2024, 13:55
Zo slecht gaat het met de Belgen hun nettoloon:
Brussels Airlines verwacht meer dan 1,2 miljoen reizigers in juli en augustus
Brussels Airlines verwacht in juli en augustus meer dan 1,2 miljoen reizigers. Dat meldt de luchtvaartmaatschappij in een persbericht.
Misschien kan de nieuwe Vlaamse regering hun checks op sociale woningbewoners uitbreiden?
Als je geld hebt om op reis te gaan, vervalt het recht op een sociale woning
De denkfouten stapelen zich serieus op.
1. de luchthaven loopt vol ==> het zijn (ook) de mensen met een sociale woning die op reis gaan met het vliegtuig.
Ik zie geen bewijs dat het over dezelfde mensen gaat.
Men zou ook de verkoop van Ferrari's in de gaten houden, en dan als die stijgen, concluderen dat mensen in een sociale woning meer Ferrari's kopen...
2. een reiziger is niet noodzakelijk een toerist.
Iemand kan voor zijn werk naar het buitenland (moeten) gaan.
3. iemand kan ook een reis aangeboden krijgen.
4. een vliegticket van Ryanair van €40 maakt u dan een rijk mens, maar wie een cruise doet op een luxeschip blijft een sukkelaar?
5. men is vrij zijn inkomen te besteden zoals men wil.
Natuurlijk, voor het verkrijgen en behouden van een sociale woning is het logisch dat men wel checkt hoeveel inkomsten men heeft.
Als echter iemand graag een heel jaar droog brood eet om dan toch een reisje te kunnen doen, dan kan dat moeilijk "bestraft" worden.
Toegevoegd na 3 minuten 44 seconden:
Dizzy schreef: 24 jun 2024, 14:25
Er is inderdaad teveel staat in België maar wat wil je als je alle overheden en instellingen wil vermenigvuldigen, soms maal 7. De lijst bevestigd mijn mening daarover.
Er kan veel bespaard worden door te herfederaliseren.
Het lijstje bulkt nochtans van de namen waarin "Belgisch", "federaal" voorkomt.
Men kan ook eens beginnen met een slanke federale regering te maken.
Dat men gewoon eens in de wet vastlegt dat een federale regering uit maximaal 7 leden bestaat: ministers, staatssecretarissen, of welk etiket men ook op die pipo's plakt.
Toegevoegd na 4 minuten 49 seconden:
Dizzy schreef: 25 jun 2024, 10:48
Je bent tegen de particratie en dan zou je logischerwijze voor herfederalisering moeten zijn volgens al wat hierboven staat.
Waar haal je het idee dat er geen particratie zou zijn als zaken geherfederaliseerd zouden worden?
Hier een voorbeeldje van hoe men dreigde zonder voorzitter van de Nationale Bank van België te zitten, omdat de koehandel over de postjes niet goed draaide op federaal vlak.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 15721.html
Toegevoegd na 27 minuten 15 seconden:
Zoals gewoonlijk sla je de bal mis als het over onderwijs gaat.
Ten eerste: die reporter vindt het zelf ook een heel moeilijke test.
Ten tweede: er worden nog eens strikvragen gebruikt ook, want als je de informatie die je krijgt over de 3 soorten vissen optelt, kom je aan 9 en niet aan 10.
De kans is groot dat je fout antwoordt omwille van de strikvraag.
Ten derde:
ik ben opgegroeid in de tijd dat het onderwijs nog aan de wereldtop stond, en zelfs nog geen Vlaamse materie was(!), maar het soort woordenschat die hierin voorkomt is zeker niet de woordenschat Frans die wij moesten kennen in het lager onderwijs.
Wie moest er woorden als "une énigme" (een raadsel, een enigma) kennen?
Of "se noyer" (verdrinken)?
Laat staan dat je als 10 of 11 jarige moest een luisteroefening begrijpen waarin sterke assimilatie plaatsvindt?
De vraag van de podcast is dan ook of het niveau niet te hoog ligt voor wat men nodig heeft, de conclusie is zeker niet diegene die jij trekt...
heist_175 schreef: 26 jun 2024, 08:59Voor zij nog geloven in PDF-jes met eindtermen en andere prietpraat: enkele vragen uit de starttoetsen voor het vak Frans (00:59 > 05:55)
MIjn 'geloof' gaat ook niet over PDF'jes, zoals jij valselijk beweert, maar over concrete gesprekken met leraars en studenten VEB, weliswaar voor het secundair onderwijs.
Bovendien, blijf je doelbewust de fout maken van te doen alsof die eindtermen
het maximum zijn dat een school mag doen, terwijl de koepels, de scholen en de leraars
minimum de eindtermen moeten geven.
Blijkbaar is er wel een probleem met het onderwijs dat je het verschil tussen minimum en maximum niet kent...
En nog het belangrijkste van al: wie nu leraar wil worden, is minimum 18 jaar.
De eindtermen van nu van bijv. een leerling uit het eerste middelbaar, zijn dus voor leerlingen van 12-13 jaar.
Leg mij nu eens uit hoe de eindtermen van nu voor een 12-13 jarige iets te maken hebben met het taalniveau van die leraars in spe die 18 jaar zijn...
Wie nu begint aan een lerarenopleiding, en rechtstreeks van de schoolbanken komt (dus geen zijinstromer, geen andere opleiding gedaan) is geboren in 2006.
Als je dus wilt weten welke eindtermen die had in het 1e middelbaar, moet je dus de eindtermen van 2018 bekijken (toenmalig minister van onderwijs: Hilde Crevits, CD&V), niet die van 2024...
Wil je weten wat ze in het 5e van het lager onderwijs kregen, moet je terug naar die van 2011 (toenmalig minister van onderwijs: Pascal Smet, Vooruit), niet die van 2024...
Maar ja, voor wiskunde werd er ook niet goed gescoord...
heist_175 schreef: 26 jun 2024, 08:59De politiek legt eerst de lat lager, waardoor de instroom voor de opleiding leerkracht te laag is, waarop de volgende suggestie is om de lat nog lager te leggen of zelfs gewoon te schrappen. En als je uw talen niet beheerst, begrijp je niet eens wat je leest of wat er gevraagd wordt.
Dat laatste is natuurlijk ook onzin, want je veralgemeent dat naar 'je talen', terwijl het hier over Frans gaat.
Toegevoegd na 9 minuten 3 seconden:
Dizzy schreef: 26 jun 2024, 10:16
Inderdaad een slechte evolutie om de lat bij problemen gewoon lager te leggen. Frans is niet bijzonder moeilijk maar wel bijzonder handig, het schrappen is gewoon een zoveelste stommiteit.
Frans niet bijzonder moeilijk?
Ik ken anders wel wat Franstaligen die moeite hebben met hun eigen taal, vooral qua spelling.
Praten kunnen ze meestal als de beste, maar de grammatica, dat is een ander paar mouwen.
In het middelbaar had ik de mogelijkheid te kiezen tussen Engels of Frans als tweede taal.
Ik koos Engels, en er zaten verschillende leerlingen die in het Frans werden opgevoed in de lessen Engels.
Mij leek het logisch dat ze Engels als tweede taal kozen, want ze zouden wel een voorsprong hebben op gebied van Frans, vermits het hun moedertaal was.
Ten minste dat dacht ik, tot ik hoorde van de leraar Frans dat ze helemaal niet goed scoorden voor Frans.
En dat was dus in de jaren '80, toen het onderwijs nog Belgisch was en bij de wereldtop scoorde.
Zelf spreek ik 6 talen, en daar ben ik best trots op: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans en Portugees.
Toegevoegd na 2 minuten 34 seconden:
Petrikske schreef: 26 jun 2024, 11:39
En in Vlaanderen slechts enkele steekproeven om fouten op te sporen, zou dus best kunnen dat er behoorlijk veel fouten zijn gebeurd.
Dus niet enkel en alleen jongeren die plots op alle lijsten konden stemmen.
Als je ziet dat het op sommige plaatsen over enkele stemmen gaat kan je eigenlijk niet anders dan concluderen dat de verkiezingen ongeldig zouden moeten worden verklaard.
Open VLD vraagt alvast een hertelling voor het Vlaams parlement in de kieskring Brussel.
Het gaat daar over 7 stemmen verschil...
Volledig mee akkoord.
Het is trouwens typisch voor Open VLD dat ze in eigen voet schieten, iets dat ik voor de verkiezingen al voorspelde.
Het is toch deze regering onder leiding van Alexander De Croo die de 16 en 17 jarigen stemrecht wilde geven, precies omdat ze dachten dat die meer VLD en co gingen stemmen?
In werkelijkheid stemden jongeren meer VB en Groen, en tot overmaat van ramp is het nu net de VLD die door de verwarrende kiesregels dreigt een zetel kwijt te spelen...
Boontje komt om zijn loontje...
Toegevoegd na 1 minuut 47 seconden:
boonpwnz schreef: 03 jul 2024, 21:32
Maurits vande Reyde gaat volop voor donkerblauw liberalisme
Dat deed Verhofstadt ook.
Hij schreef er hele burgermanifesten vol mee.
Tot hij aan de macht kwam als eerste minister, en dan gooide hij alles overboord.
Wie gelooft die mensen nog?
Toegevoegd na 2 minuten 50 seconden:
Dizzy schreef: 04 jul 2024, 10:08
Elke overheid een uitgavenplafond? Waarom gewoon niet de overbodige overheden schrappen, 1 regering, 1 parlement voor 1 land.
Dat klinkt goed, maar dat werkt maar als je in beide landsdelen dezelfde richting uitwilt.
Als Vlaanderen rechts en Franstalig België links stemt, werkt dit dus niet.
Voor één keertje lijkt het nu wel in dezelfde richting te gaat, maar je ziet dat van zodra er ook maar één asymmetrie is, er al direct problemen opduiken.
Nu is het weer Vooruit dat moeilijk doet.
Toegevoegd na 1 minuut 29 seconden:
Dizzy schreef: 04 jul 2024, 10:30
Met wij bedoel ik het land. Geen buitenlandse mogendheid heeft ons verplicht een systeem op te zetten dat nergens anders ter wereld bestaat en gewoon als gevolg heeft dat de uitgaven vermenigvuldigd worden en de efficiëntie gedeeld.
Die opsplitsingen zijn er wel gekomen omdat men federaal niet overeen kwam.
Jij bent misschien te jong om dat te weten, maar het kan nooit kwaad zich eens te informeren over hoe die staatshervormingen er gekomen zijn.
Toegevoegd na 1 minuut 5 seconden:
Dizzy schreef: 04 jul 2024, 13:46
Twee grote problemen in deze redenering. VB krijgt hun geld ongeacht ze verantwoordelijkheid nemen maar wel in verhouding tot hun stemmen. Meer stemmen is meer geld.
Dus geef jij liever je stem aan een partij die grote tekorten opbouwt?
Dat is dan "je verantwoordelijkheid opnemen?"
Toegevoegd na 9 minuten 38 seconden:
Dizzy schreef: 04 jul 2024, 14:31
Lees sommige voorstellen zoals enkel werken met arbeiders die de taal kennen, dan zullen er hier nog een pak een aantal decennia moeten wachten op oa hun fiber

Het kan natuurlijk aan de kwaliteit van het werk liggen dat ze moeten wachten...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/04 ... netwerk-w/
Het is wel vreemd dat er zo gekapt wordt op de talenkennis in het onderwijs, maar tegelijk voor buitenlanders gepleit wordt dat ze helemaal niets moeten kennen...
Om een sleuf aan te leggen, zul je wel niet moeten weten hoeveel vissen er precies verdronken zijn, zoals in die oefening Frans, maar je zult toch wel bepaalde woordenschat nodig hebben.
Bovendien is een minimum aan kennis van het Nederlands toch wel noodzakelijk in de bouwsector, al is het maar voor de eigen veiligheid.
Zo heb ik hier een verwarmingsketel moeten laten vervangen, de firma die ingehuurd werd, stuurde daarvoor 2 Bulgaren.
Die mensen konden nauwelijks iets meer zeggen dan "goede morgen", hun Engels, Frans of Duits was ook niet goed, en Spaans of Portugees kenden ze ook niet.
Je moet niet vragen wat er in hun eindtermen staat, dat zal zeker de schuld van Weyts zijn...
Maar eventjes serieus: die mensen zijn dus met toestellen bezig die op gas werken, maar spreken nauwelijks Nederlands.
Is dat verantwoord?