Elia en het stroomnet

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 175 keer
Bedankt: 335 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dizzy schreef: 25 jun 2024, 12:13 Je kan zoveel lachen als je wil maar hoeveel keer heb je je wagen volgetankt met eigen gewonnen diesel/benzine, juist.
Zoals gewoonlijk blijf je naast de kwestie roeptoeteren en mist spuien.

Het is even hard lachen met de bewering dat je in de winter je auto kan voltanken met de oliebron uit je tuin, als met de bewering dat je je EV kan opladen in de winter met zonnepanelen productie.

In dit draadje is er natuurlijk NIEMAND die beweert dat je een auto thuis kan voltanken... wel een aantal die "hun EV gaan vol laden met zonnepanelen in de winter" :angel:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 720 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Tja, je kan natuurlijk een ander woorden in de mond leggen en daar dan vrolijk over proberen doen, een voorbeeld van roeptoeteren.

Ik heb nergens gezegd dat je in de winter gemakkelijk een EV kan laden met ZP. Wel heb ik gezegd dat ZP maar een deel zijn van de energiemix en dat eigen zonne-energie meer opbrengt dan de fossiele brandstoffen die je zelf kan winnen, dat geldt voor alle seizoenen en dat is ook de reden waarom je ze zelf gelegd hebt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 197 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Eigen fossiele brandstoffen winnen doet hier niks ter zake. Iemand een compacte raffinaderij staan naast z'n boorputje ??
Misschien kan je naast ZP nog eigen wind opwekken met zo'n mini molen :-) maar de opbrengt daarvan is bijna verwaarloosbaar.
Of doen zoals ivob met een mega batterij en zeker voldoende ZP om bij mist, regen en hardnekkige bewolking toch nog iets te hebben.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat doet wel degelijk ter zake. Voorheen kon je niets, nougabollen, rien de knots zelf opwekken. Je was veroordeeld tot kopen en het aanbod dat er was. Nu heb je een deel van uw verbruik in eigen handen, een enorm voordeel wat sommigen ook eerlijk toegeven als zijnde een nobrainer.

De vergelijking is wel scheef als je één jaargetijde neemt om een installatie die tot 20 jaar of meer mee kan gaan te beoordelen. Dat is roeptoeteren. ZP zijn zeer rendabel ook nu de subsidies verdwenen zijn en dat is uiteraard de reden waarom zoveel mensen ze plaatsen alsook bedrijven.

Windenergie bestaat ook voor kleinschaliger gebruik maar het brengt minder op dan ZP waardoor men uiteraard kiest voor de makkelijkste weg. Toch kan windenergie ook bijdragen in gegroepeerde toepassingen op wijkniveau en via participatie.

Je kan gerust lachen met ivob en zijn perfecte installatie maar wij kunnen die perfectie nooit bereiken. Toch denk ik dat het harder lachen is met mensen die nu nog altijd willen doen alsof de HE-transitie gewoon te stoppen is. We hebben de klimaatverandering ontkenners gehad die uitgestorven zijn op enkele wappies na, deze groep zal volgen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 773 keer
Bedankt: 330 keer
Recent bedankt: 14 keer

lacer schreef: 25 jun 2024, 12:40 Een EV die overdag thuis staat te laden wordt waarschijnlijk niet gebruikt om te rijden, gelijk een soort meubelstuk misschien ?
Ik ben overdag op de baan, of op 't werk, maar veelal niet thuis en s'nachts schijnt de zon niet.
Niet iedereen kan thuiswerken.
Benzine / diesel zijn hier volledig offtopic :wink: .
Laat maar komen die andere vormen van HE, waterkracht ... getijen ... geothermie ...
Niet beginnen over waterstof, want dit is meer energie erin stoppen om het te produceren dan dat je eruit kan halen.
Een Vlaming rijdt gemiddeld een 40 km per dag.
Een auto, dus ook een EV staat idd doorgaans meer stil dan dat hij in beweging is.
Een auto met verbrandingsmotor die stilstaat staat idd te niksen.
Een EV die stilstaat kan laden of ontladen.
Zoals al meermaals is aangehaald is ieder verbruikersprofiel anders.
Ik bepaal mijn uren bv. volledig vrij en van thuis uit.
Mijn partner moet maar één dag per week op de werkplek zijn en dat is dan nog maar 25 km enkel. Bij droog en zonnig weer dus met de fiets en niet met de EV die dan ook thuis zijn ding kan doen (wanneer hij niet uitgeleend is).

Maar weinig werknemers werken 7/7 buitenhuis.
Zelfs wie 5/7 buitenhuis moet werken heeft doorgaans - wanneer er geen mogelijkheid is om op het werk te laden tijdens de werkuren - in het WE nog uren genoeg om zijn EV te laden voor de rest van de week.

Wie echter 5/7 buitenhuis moet werken zonder mogelijkheid om op de werkplek te laden, niet kan (snel)laden op kosten van de werkgever en zijn auto in het WE nodig heeft om het volledige WE van hot naar her met de auto te rijden kan idd beter voor een ICE kiezen.

Toegevoegd na 6 minuten 34 seconden:
lacer schreef: 25 jun 2024, 18:44 Eigen fossiele brandstoffen winnen doet hier niks ter zake. Iemand een compacte raffinaderij staan naast z'n boorputje ??
Misschien kan je naast ZP nog eigen wind opwekken met zo'n mini molen :-) maar de opbrengt daarvan is bijna verwaarloosbaar.
Of doen zoals ivob met een mega batterij en zeker voldoende ZP om bij mist, regen en hardnekkige bewolking toch nog iets te hebben.
Bij aanhoudende mist, stortbuiten en aanhoudende hardnekkige bewolking werken wij gewoon van thuis uit.
Bij onvoldoende PV laden wij gewoon van het net, thuis of elders. Er staan op de parking van de uithuizige werkplek een 50-tal laadpalen (met tig m² PV op het dak van de burelen), tegenover de fitness staan tien 22 kW laadpalen (met tig m² zonnepanelen op het dak en enkele windmolens in aanbouw).

Niet ieder verbruikersprofiel is gelijk.

Wie een verbruikersprofiel/werkprofiel heeft dat niet geschikt is voor een BEV kiest best voor wat anders.
Niemand zegt dat je met een EV moet rijden. Maak de keuze die het beste bij jouw profiel past.

HE is meer dan alleen je eigen PV installatie.
Sluit een contract af met een energieleverancier die voornamelijk energie uit HE levert.
Dan heb je doorgaans ook HE uit het net. Sluit je een dynamisch contract af kan je het ook nog eens economisch voordelig maken door te laden wanneer er wind en/of PV in overschot is en de prijzen zeer laag.
Het zal geen 365 dagen per jaar 100% energie uit zon en wind zijn maar wel al tig keer meer dan je energie uit fossiel halen. Zelfs al wordt je elektriciteit uit gas of nucleair geproduceerd is het rendement van een EV nog altijd veel hoger dan het rendement van een auto met een verbrandingsmotor. De meeste energie gaat gewoon in nutteloze warmte op en niet in aandrijving om te bewegen.

Ik heb ook nergens beweerd dat mijn installatie al perfect is. Dat doen diegenen die het in het belachelijke willen trekken omdat ze zelf niet willen/kunnen veranderen noch zich kunnen of willen aanpassen aan wijzigende omstandigheden.
Mijn huidige installatie haalt nog maar een zelfvoorzienigheidsgraad tussen de 83 en 93%. Dat is dus nog geen 100%.
Economisch rendabel is het wel al jaren want PV afbetaald na 5 jaar en sindsdien geen energierekeningen meer te betalen en de overwinsten betalen de verdere investeringen in thuisaccu en uitbreiding PV.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 216 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Het gaat gewoon ook veel verder dan het financiële op persoonlijk vlak. Als gezin heb je elektriciteit ook niet echt nodig (simpel gesteld). Het is wel zo makkelijk, maar alles voor 150 jaar geleden werkte ook niet-elektrisch. En mensen leefden, aten waren ook gelukkig en plantten zich ook voort. Alleen is de maatschappij heel veel veranderd. We hebben veel meer energie van doen. En hier zit de split. Wie denkt dat we er gaan geraken met hernieuwbaar, en wie denkt dat we er niet gaan geraken. Inclusief de impact persoonlijk/klimaat/milieu/afval.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 25 jun 2024, 15:05 Ik heb nergens gezegd dat je in de winter gemakkelijk een EV kan laden met ZP.
Fijn dan je deze feiten als waarheid begint te erkennen!

Dat betekent ook dat we in de winter iets anders nodig hebben om de elektriciteit op te wekken voor de EV en de warmtepomp en de elektrische boiler enz.
Windenergie kan daarbij helpen, maar het waait niet altijd hard genoeg …
Blijft als enige realistische optie kernenergie en/of fossiel.
Ik wil geen fossiel, jij wel?
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 16 keer

Hoe je de wintermaanden ook definieert (21/12 > 20/3 <> 1/12 > 28/2), in die maanden zal ik mijn EV op sommige dagen wél opgeladen krijgen met enkel zon.
Maar niet elke dag, dat is nogal duidelijk. Vandaar ook de 80%.

In februari, toch niet echt een zomerse maand, heb ik 100kWh geëxporteerd, wat met een EV toch 650km is.
Of dat voldoende is, is een kwalitatief oordeel, geen kwantitatief.

En hoeveel diesel, benzine, kolen of nucleaire staven iemand op zijn dak opwekt of creëert, daar hoeven we zelfs geen topic over te open :).
Dat is echt 0. Zon en zonne-opbrengst in de winter is allesbehalve 0.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

woutervh schreef: 26 jun 2024, 00:32En hier zit de split. Wie denkt dat we er gaan geraken met hernieuwbaar, en wie denkt dat we er niet gaan geraken. Inclusief de impact persoonlijk/klimaat/milieu/afval.
Klopt, je ziet dat bij elke verandering, je hebt mensen die aan het verleden willen blijven vasthangen en de verandering tegenwerken en je hebt mensen die eraan meewerken omdat de tijd toch maar in 1 richting gaat. Mensen haten nu eenmaal verandering en vele zaken bleken onmogelijk... tot iemand het gewoon deed. In heel mijn leven heb ik me nooit laten tegenhouden door mensen die niet in zichzelf geloven of andere excuses zoeken om maar niets te moeten doen aan hun situatie. Het heeft me geen windeieren opgeleverd. De klagers en zagers zitten nog altijd in hun cirkel van klagen en zagen.

Ik was in het begin ook niet zo zeker over de haalbaarheid van 100% HE, wat in feite een evidentie is als je het puur logisch bekijkt. Door de discussies hier en door me meer te informeren over de evolutie maar ook door aandachtig te zijn voor de veranderingen elders, ben ik echter steeds meer overtuigd geraakt dat het wel degelijk kan. Er kan veel als men er genoeg middelen voor in zet en genoeg mensen overtuigd zijn van het doel. Energie halen uit bronnen die onze leefomgeving niet onherroepelijk vernietigen.

En zelfs al ben je overtuigd dat het niet haalbaar is en je maar tot pakweg 80% HE komt. Wat heb je dan verloren? Maar voor 80% verbetering? Nog maar 20% vervuiling via fossiel/kernenergie? Bovendien kan je ook stellen dat zelfs als je als land geen 100% haalt je het restant nog kan invoeren. Dat was geen probleem toen het om fossiele bronnen ging dus HE invoeren kan ook.

Uiteraard heb je ook de tegenstand van de huidige situatie en alle belangen die eraan verbonden zijn. Mensen die werken voor fossiele of kernenergie zullen ook al eerder weigerachtig zijn net zoals mensen die hun kinderen liever een hoop miserie achter laten voor duizenden jaren. Dat blijft me verbazen, hoeveel mensen hun kinderen echt geen zak kan schelen. Après nous le déluge.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 773 keer
Bedankt: 330 keer
Recent bedankt: 14 keer

woutervh schreef: 26 jun 2024, 00:32 Het gaat gewoon ook veel verder dan het financiële op persoonlijk vlak. Als gezin heb je elektriciteit ook niet echt nodig (simpel gesteld). Het is wel zo makkelijk, maar alles voor 150 jaar geleden werkte ook niet-elektrisch. En mensen leefden, aten waren ook gelukkig en plantten zich ook voort. Alleen is de maatschappij heel veel veranderd. We hebben veel meer energie van doen. En hier zit de split. Wie denkt dat we er gaan geraken met hernieuwbaar, en wie denkt dat we er niet gaan geraken. Inclusief de impact persoonlijk/klimaat/milieu/afval.
Je spreekt jezelf tegen.
Enerzijds stellen dat men het met veel minder kan en anderzijds dat je veel meer energie van doen hebt.
Wat is het nu?
Een van de punten is nu net dat wie het als gezin met relatief weinig energie kan doen zonder comfort op te geven (ieder een eigen TV in huis en ieder meerderjarig lid van een gezin zijn eigen auto zijn echt niet nodig om gelukkig te zijn) redelijk goedkoop in eigen energie en opslag kan voorzien.
Het wordt pas duur tot technisch niet mogelijk voor diegenen die menen op elk tijdstip van het jaar dagelijks heel veel energie te moeten consumeren. Dan blijven er uiteraard alleen maar fossiele mogelijkheden over (waarbij we de negatieve impact op langere termijn uit ons brein wegfilteren) of heel dure nucleaire oplossingen (waarbij we ons zelf wijsmaken dat dit heel goedkoop is en op slechts enkele jaren tijd operationeel uit de grond te stampen is).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 26 jun 2024, 08:09 In februari, toch niet echt een zomerse maand, heb ik 100kWh geëxporteerd, wat met een EV toch 650km is.
Of dat voldoende is, is een kwalitatief oordeel, geen kwantitatief.
En die EV hangt dan gans de maand februari aan de zonnepanelen, er wordt enkel na zonsondergang mee gereden want anders is die 100Kwh export misschien maar 10 kwh effectief in de EV… :lol:
Als het opgewekte vermogen al boven de 1,5 kW continu komt uiteraard. Anders is het noppes de poppes … :angel:

Over januari en december zwijgen we dan maar zeker.
Wat is je totale opbrengst die maanden?
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 115 keer
Recent bedankt: 1 keer

lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 197 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Artikel zit achter betaalmuur. Of zijn er truken om dit toch te lezen zonder in te loggen ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

In Nederland kondigde Eneco in mei aan dat mensen die stroom op het net willen zetten, daarvoor moeten betalen. In België hoeven mensen met zonnepanelen zich daarover geen zorgen te maken.

Maar de situatie in Nederland is niet te vergelijken met België, benadrukt Laveyne. “Nederland heeft historisch gekozen voor een zuiniger aanpak bij het opzetten van het hoogspannings- en distributienet, en het vermogen dat daardoor kan vloeien.” In combinatie met een toename van zonne-energie op daken is er daar nu dus al sprake van een te veel aan stroom. “In België bestaat deze situatie voorlopig nog niet
Het is in feite hetzelfde als een artikel dat hier al gepasseerd is.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

lacer schreef: 28 jun 2024, 18:25 Artikel zit achter betaalmuur. Of zijn er truken om dit toch te lezen zonder in te loggen ?
Bij deze:
niet toegelaten link/Kte4b
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.10
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”