lacer schreef: 25 jun 2024, 12:40
Een EV die overdag thuis staat te laden wordt waarschijnlijk niet gebruikt om te rijden, gelijk een soort meubelstuk misschien ?
Ik ben overdag op de baan, of op 't werk, maar veelal niet thuis en s'nachts schijnt de zon niet.
Niet iedereen kan thuiswerken.
Benzine / diesel zijn hier volledig offtopic

.
Laat maar komen die andere vormen van HE, waterkracht ... getijen ... geothermie ...
Niet beginnen over waterstof, want dit is meer energie erin stoppen om het te produceren dan dat je eruit kan halen.
Een Vlaming rijdt gemiddeld een 40 km per dag.
Een auto, dus ook een EV staat idd doorgaans meer stil dan dat hij in beweging is.
Een auto met verbrandingsmotor die stilstaat staat idd te niksen.
Een EV die stilstaat kan laden of ontladen.
Zoals al meermaals is aangehaald is ieder verbruikersprofiel anders.
Ik bepaal mijn uren bv. volledig vrij en van thuis uit.
Mijn partner moet maar één dag per week op de werkplek zijn en dat is dan nog maar 25 km enkel. Bij droog en zonnig weer dus met de fiets en niet met de EV die dan ook thuis zijn ding kan doen (wanneer hij niet uitgeleend is).
Maar weinig werknemers werken 7/7 buitenhuis.
Zelfs wie 5/7 buitenhuis moet werken heeft doorgaans - wanneer er geen mogelijkheid is om op het werk te laden tijdens de werkuren - in het WE nog uren genoeg om zijn EV te laden voor de rest van de week.
Wie echter 5/7 buitenhuis moet werken zonder mogelijkheid om op de werkplek te laden, niet kan (snel)laden op kosten van de werkgever en zijn auto in het WE nodig heeft om het volledige WE van hot naar her met de auto te rijden kan idd beter voor een ICE kiezen.
Toegevoegd na 6 minuten 34 seconden:
lacer schreef: 25 jun 2024, 18:44
Eigen fossiele brandstoffen winnen doet hier niks ter zake. Iemand een compacte raffinaderij staan naast z'n boorputje ??
Misschien kan je naast ZP nog eigen wind opwekken met zo'n mini molen

maar de opbrengt daarvan is bijna verwaarloosbaar.
Of doen zoals ivob met een mega batterij en zeker voldoende ZP om bij mist, regen en hardnekkige bewolking toch nog iets te hebben.
Bij aanhoudende mist, stortbuiten en aanhoudende hardnekkige bewolking werken wij gewoon van thuis uit.
Bij onvoldoende PV laden wij gewoon van het net, thuis of elders. Er staan op de parking van de uithuizige werkplek een 50-tal laadpalen (met tig m² PV op het dak van de burelen), tegenover de fitness staan tien 22 kW laadpalen (met tig m² zonnepanelen op het dak en enkele windmolens in aanbouw).
Niet ieder verbruikersprofiel is gelijk.
Wie een verbruikersprofiel/werkprofiel heeft dat niet geschikt is voor een BEV kiest best voor wat anders.
Niemand zegt dat je met een EV moet rijden. Maak de keuze die het beste bij jouw profiel past.
HE is meer dan alleen je eigen PV installatie.
Sluit een contract af met een energieleverancier die voornamelijk energie uit HE levert.
Dan heb je doorgaans ook HE uit het net. Sluit je een dynamisch contract af kan je het ook nog eens economisch voordelig maken door te laden wanneer er wind en/of PV in overschot is en de prijzen zeer laag.
Het zal geen 365 dagen per jaar 100% energie uit zon en wind zijn maar wel al tig keer meer dan je energie uit fossiel halen. Zelfs al wordt je elektriciteit uit gas of nucleair geproduceerd is het rendement van een EV nog altijd veel hoger dan het rendement van een auto met een verbrandingsmotor. De meeste energie gaat gewoon in nutteloze warmte op en niet in aandrijving om te bewegen.
Ik heb ook nergens beweerd dat mijn installatie al perfect is. Dat doen diegenen die het in het belachelijke willen trekken omdat ze zelf niet willen/kunnen veranderen noch zich kunnen of willen aanpassen aan wijzigende omstandigheden.
Mijn huidige installatie haalt nog maar een zelfvoorzienigheidsgraad tussen de 83 en 93%. Dat is dus nog geen 100%.
Economisch rendabel is het wel al jaren want PV afbetaald na 5 jaar en sindsdien geen energierekeningen meer te betalen en de overwinsten betalen de verdere investeringen in thuisaccu en uitbreiding PV.