Speciale vraag, ook omdat het onder speciale omstandigheden is.
Ik ben op zoek naar een toestel dat licht geeft, dat zichtbaar is (overdag, weliswaar bij mooi weer) op zo'n 20km afstand.
Deze afstand is alvast zichtbaar met het blote oog, er zijn geen obstakels in de weg.
Heel concreet: ik ben op een constructie op zee, mijn collega is aan land, en hij moet die constructie terugvinden.
Ik straal met iets van licht, en hij kan dan direct zien waar de constructie staat.
De afstand is dus tussen de 15 en 20km.
Een laserpointer is vergunningsvrij (in open lucht) tot 1mW in de EU, had ik gelezen.
Ik vrees dat dit onvoldoende zal zijn overdag.
Ik zit al te denken aan een laserpointer + verrekijker, maar ik vrees dat ik nog steeds een zwaarder kaliber nodig zal hebben dan 1mW.
Gezien het voor professionele doeleinden is, valt er mogelijks ook een mouw aan te passen aan die grens van 1mW...
Iemand een idee?
Licht zien op 15-20km
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 111 keer
- depeje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 44 keer
Met die laserpointer zal je toch heel goed moeten mikken op je collega. Anders gaat die je nog niet vinden. En als je je collega raakt, wat niet gaat lukken, loop je het risico zijn ogen te beschadigen. Ik denk eerder aan iets als een zoeklicht, dat eventueel flitst in plaats van constant brandt, om de energievereisten onder controle te houden. Voordeel is dat de ichtstralen toch niet volledig parallel zijn, en je daardoor net niet zo perfect moet mikken op je collega aan de kust.
Houd er ook rekening mee dat, om op 20km nog boven de horizon uit te komen, ofwel jij en je constructie, of je collega op 32 meter boven het zeeniveau moet staan.
Houd er ook rekening mee dat, om op 20km nog boven de horizon uit te komen, ofwel jij en je constructie, of je collega op 32 meter boven het zeeniveau moet staan.
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 90 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dat was ook mijn eerste gedachte.depeje schreef: 20 jun 2024, 10:07 Houd er ook rekening mee dat, om op 20km nog boven de horizon uit te komen, ofwel jij en je constructie, of je collega op 32 meter boven het zeeniveau moet staan.
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik zou dit eerder doen met een sterk directioneel radiosignaal uitgezonden vanop zee richting land. Met een ontvanger op land ga het dan "horen" (of zal je het zien uitslaan naargelang) als je collega in de beam loopt. Die beam zal wel ietsje wijder zijn dan die van een laser, maar niet per se heel veel.
Ook hier gelden de LoS vereisten zoals hierboven vermeld.
Nog opties:
Op locatie erg accuraat je positie bepalen met GPS en andere systemen, en deze positie doorsturen
Heliograaf. Dit is ook met licht en zonder nood aan batterij/spanning
Nadeel: LoS, leercurve, meeste dagen van het jaar onbeschikbaar bij ons door gebrek aan essentieel element: de zon.
Ook hier gelden de LoS vereisten zoals hierboven vermeld.
Nog opties:
Op locatie erg accuraat je positie bepalen met GPS en andere systemen, en deze positie doorsturen

Heliograaf. Dit is ook met licht en zonder nood aan batterij/spanning

- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 605 keer
- Recent bedankt: 4 keer
maarnee, de aarde is toch vlak?depeje schreef: 20 jun 2024, 10:07 Houd er ook rekening mee dat, om op 20km nog boven de horizon uit te komen, ofwel jij en je constructie, of je collega op 32 meter boven het zeeniveau moet staan.

zonder gekte zou ik echter ook kijken richting iets van gps localisatie, want anders zal het toch sowieso wat zoeken blijven?
-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 281 keer
- Bedankt: 98 keer
20km op zee, dan neem ik aan dat je constructie een AIS transponder heeft om andere schepen te waarschuwen. Via marinetraffic.com kan je (semi-realtime) zien waar deze zich bevindt.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 639 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Een soort "find my phone" dus. Maar professioneel mag het waarschijnlijk wat meer kosten.
Zichtbaarheid 20Km zal door weersomstandigheden ook niet altijd gegarandeerd zijn, een radiosysteem dat de GPS locatie doorstuurt zal al zeker beter werken tenzij het echt visueel moet.
Zichtbaarheid 20Km zal door weersomstandigheden ook niet altijd gegarandeerd zijn, een radiosysteem dat de GPS locatie doorstuurt zal al zeker beter werken tenzij het echt visueel moet.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
Moet dat inderdaad vanaf een bepaalde afstand in zee? Die meetpalen "Meetnet Vlaamse Banken" hebben er toch geen, meeste staan vrij dicht bij de kust maar MOW7 staat 33 km ver (buiten territoriale wateren ook). Maar misschien heeft de overheid zichzelf vrijgesteld van haar eigen regels?liber! schreef: 20 jun 2024, 12:34 20km op zee, dan neem ik aan dat je constructie een AIS transponder heeft om andere schepen te waarschuwen. Via marinetraffic.com kan je (semi-realtime) zien waar deze zich bevindt.
De windmolens hebben die idd wel, maar zijn dat allemaal echte AIS transponders op elke windmolen apart geïnstalleerd, of zijn het gewoon allemaal virtuele AIS signalen die van één centrale transponder uitgestuurd worden? Het is niet omdat je ergens een AIS positie hebt, dat er ook werkelijk een AIS transponder op die locatie zit...
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
En toont Marinetraffic wel alles? Als je ADSBExchange vergelijkt met FlighRadar24 is er ook een groot verschil...
- on4bam
- Moderator
ADSBexchange filtert niet Flightradar wel (op vraag van overheden) zo zie je op FR24 haast geen militair vliegverkeer en in BE geen politiehelicopters.
Bye, Maurice
- serialchiller
- Premium Member
jaja, mijn dingetje was dus toont Marinetraffic wel alles?.... (FR24 trouwens niet alleen overheden, ook als bv Musk genoeg betaalt zien we zijn jets niet...)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 111 keer
De structuur staat zo'n 60-70 meter boven zeeniveau, dus die 35 meter wordt zeker behaald.
LOS is een vereiste, het is net om een straalverbinding op te zetten dat we dit zoeken (om het africhten toch net iets eenvoudiger te maken, we weten wel de coördinaten en de richting ongeveer).
LOS is een vereiste, het is net om een straalverbinding op te zetten dat we dit zoeken (om het africhten toch net iets eenvoudiger te maken, we weten wel de coördinaten en de richting ongeveer).
- on4bam
- Moderator
Dan mag het toch geen probleem zijn om exact op azimuth te richten zonder een lichtje te zien? Een beetje zoals gemotoriseerde sterrenkijkers.
Een strobe licht bovenop zo'n constructie (windmolen?) zou ook zichtbaar moeten zijn.
BTW, marinetraffic: Ik zie toch geen militaire schepen op plaatsen waar je ze mag verwachten (Zwarte zee, Golf) Dus wss zoals FR24 gefilterd.
Edit: toch een paar USS xxx gevonden.
Een strobe licht bovenop zo'n constructie (windmolen?) zou ook zichtbaar moeten zijn.
BTW, marinetraffic: Ik zie toch geen militaire schepen op plaatsen waar je ze mag verwachten (Zwarte zee, Golf) Dus wss zoals FR24 gefilterd.
Edit: toch een paar USS xxx gevonden.
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 281 keer
- Bedankt: 98 keer
Indien een vaste structuur, dan is locatie geen issue.
Indien een tijdelijke structuur moet je sowieso scheepvaart kunnen waarschuwen (dus AIS).
Je kan zelf AIS signalen ontvangen, via een raspberry pi of een echte ontvanger, dan heb je ook geen delays+internet nodig.
Indien een tijdelijke structuur moet je sowieso scheepvaart kunnen waarschuwen (dus AIS).
Je kan zelf AIS signalen ontvangen, via een raspberry pi of een echte ontvanger, dan heb je ook geen delays+internet nodig.
Militaire schepen zenden vaak hun AIS positie niet uit.BTW, marinetraffic: Ik zie toch geen militaire schepen op plaatsen waar je ze mag verwachten (Zwarte zee, Golf) Dus wss zoals FR24 gefilterd.
- on4bam
- Moderator
Zie ook mijn edit: USS xx zijn wel te zien, voor de rest logisch dat operationeel militaire traffic niet te zien is
maar goed, dat is OT

Bye, Maurice
- jutuiz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
- Bedankt: 64 keer
Gegeven dat je 32 meter boven het zeeniveau zit.
Even out of the box.
Zoek een toestelletje dat op een bepaalde lichtfrequentie uitzendt in het niet zichtbare licht.
Zoek een ontvanger die op die frequentie "kijkt".
Een kleine vermelding in het toekomstige patent zou ik op prijs stellen.
PS: wat je zoekt bestaat al, en noemt een vuurtoren.
Even out of the box.
Zoek een toestelletje dat op een bepaalde lichtfrequentie uitzendt in het niet zichtbare licht.
Zoek een ontvanger die op die frequentie "kijkt".
Een kleine vermelding in het toekomstige patent zou ik op prijs stellen.

PS: wat je zoekt bestaat al, en noemt een vuurtoren.
- depeje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 44 keer
LOL. Aan een vuurtoren was ik deze ochtend ook aan het denken, maar dat gaat OP niet helpen aangezien hij denk ik op zoek was naar een manier die goedkoper is dan de techniek die normaal toegepast wordt voor het uitlijnen van straalverbindingen.
-
- Elite Poster
Op mijn AIS receiver heb ik nog niet gemerkt dat die schepen toont die MarineTraffic niet toont (door te filteren). Militaire schepen of grote yachten (de eerste kandidaten waar ik aan denk) die mijn receiver ziet staan ook gewoon zichtbaar op MarineTraffic. Ik denk dat ze het signaal gewoon uitschakelen als ze niet willen dat ze gezien worden. Nu, 100% vertrouwen kan je het natuurlijk nooit, ook sinds MarineTraffic overgenomen is door Kpler. Er zijn andere sites die AIS verzamelen, onder meer AISCatcher dat nog het meest wegheeft van ADSBExchange, maar wel niet zoveel coverage vergeleken met MarineTraffic. Misschien moet ik daar ook eens m'n AIS-feed mee gaan delen.serialchiller schreef: 20 jun 2024, 13:54 jaja, mijn dingetje was dus toont Marinetraffic wel alles?.... (FR24 trouwens niet alleen overheden, ook als bv Musk genoeg betaalt zien we zijn jets niet...)
Kijk naar het artikel verschenen in De Tijd vandaag inzake Russische spionageschepen, ook daar vermeldt men dat het AIS signaal gewoon uitgeschakeld wordt als men dingen gaat doen die het daglicht niet mogen zien. Maar ook niet altijd, soms "vergeten" ze het en is het heel duidelijk dat ze weer rare dingen boven een fiberkabel aan het doen zijn. Van filtering door de datasources lijkt er weinig/geen sprake (maar zeker weet je dat nooit natuurlijk).
- serialchiller
- Premium Member
LoRaWAN op 20km+? Veel success....
De OP heeft intussen het doel verduidelijkt. Eenmalig(achtig) een lichtbaken om een straalverbinding uit te richten....
en opnieuw off topic (mea culpa)
"Mijn AIS" receiver is marinetraffic.com niet he... Mijn Raspberry Pi met ADSB receiver is ook niet FR24. Soit, genoeg gezanikt, daar is de topic starter niets mee. die gaat in volgorde:
1)richten op "kompas"
2)richten op licht (en vraagt daarvoor hulp/advies)
3)meeste straalverbindingssystemen bieden een pilootttoon voor fijne afregeling.
De OP heeft intussen het doel verduidelijkt. Eenmalig(achtig) een lichtbaken om een straalverbinding uit te richten....
en opnieuw off topic (mea culpa)
"Mijn AIS" receiver is marinetraffic.com niet he... Mijn Raspberry Pi met ADSB receiver is ook niet FR24. Soit, genoeg gezanikt, daar is de topic starter niets mee. die gaat in volgorde:
1)richten op "kompas"
2)richten op licht (en vraagt daarvoor hulp/advies)
3)meeste straalverbindingssystemen bieden een pilootttoon voor fijne afregeling.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
- Bedankt: 178 keer
Mag je een vuurwerkpijl gebruiken zoals noodvuurwerk op een boot? Sommige zijn tot 50km zichtbaar.
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 252 keer
Je laserke moet toch gewoon maar die >32m hoogte kunnen overbruggen? Richt hem rechtop de lucht in, en laat de zoekende partij hem dan met een telescoop vinden aan de horizon.
-
- Elite Poster
Niet goed voor precisie denk ik, zo'n flare zal driften met de wind. Een flare afschieten kan ook leiden tot ongewenste aandacht voor wat je aan het doen bent. En gezien het een internationaal noodsignaal is gaan er verschillende schepen op het Kanaal die flare rapporteren (wat verplicht is), en zou je dit dus op voorhand moeten coordineren met MRCC zodat er geen SAR opgestart wordt, en dan gaan die ook weer vragen wat je daar precies aan het doen bent.johan.devos schreef: 21 jun 2024, 10:56 Mag je een vuurwerkpijl gebruiken zoals noodvuurwerk op een boot? Sommige zijn tot 50km zichtbaar.
Ik zeg dat de data die ik op mijn AIS receiver zie ook allemaal zie op MarineTraffic, incl militaire schepen, scheepvaartpolitie en grote yachten of andere privévaartuigen. MarineTraffic lijkt momenteel dus niet te filteren, of toch zeker niet zo extensief als de ADS-B sites.serialchiller schreef: 21 jun 2024, 08:58 "Mijn AIS" receiver is marinetraffic.com niet he... Mijn Raspberry Pi met ADSB receiver is ook niet FR24.
In tegenstelling, de data die ik zie op mijn ADS-B receiver zie ik lang niet allemaal op FR24. Privejets, militair zie ik wel op de mijne, maar worden bijna allemaal gefilterd op FR24.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 173 keer
Is inderdaad op het randje al heeft Nederland er eentje in zee staan.
GPS coordinaten dan en dan kan je richten (fijn tunen ga je toch met je straalverbinding z'n info moeten doen).serialchiller schreef: 21 jun 2024, 08:58 De OP heeft intussen het doel verduidelijkt. Eenmalig(achtig) een lichtbaken om een straalverbinding uit te richten....