Belgische Verkiezingen 2024

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Mateke speelt het spel goed :lol: , blijkbaar heeft hij Bartje bij zijn " censored " tje... :angel: , Bartje wil veel ,maar zoals de kaarten geschud zijn zullen zijn mogelijkheden beperkt zijn , wegens zijn VB veto , en alleen kan hij niet op Vlaams niveau.... :angel:

"Bartje superstratego " zit wel beetje klem nu.... :beerchug:

En op federaal niveau is het spelletje nog niet eens begonnenn , Bouchez zit daar iop Waals niveau gebeiteld in steen :banana:

En op Antwerps niveau zal hij af te rekenen krijgen met de grote winst van PDVA , en hetzelfde staat hem te wachten met komende gemeenteraads verkiezingen , en dat met zijn geliefd :beerchug: schoon verdiep inzet :angel:

of hoe een dobbelsteen geworpen is .... :wink:
Laatst gewijzigd door Matt555 13 jun 2024, 10:18, in totaal 3 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef: 13 jun 2024, 08:27
tom35 schreef: 13 jun 2024, 08:18 Ik merk vooral in de retoriek dat de flinke koers die werd gesproken voor de verkiezingen helemaal is terug gedraaid en er niet geraakt mag worden aan de centen van de mensen nu, ja hoor die 27 miljard besparing zal uit de hemelse dauw komen waarschijnlijk...
"Ik merk"... Beetje naïef niet? Straks zal je komen klagen dat ze ons onderwijs nog meer kapotmaken. Zie het volgende, gepubliceerd ruim voor de verkiezingen:
CCatalyst schreef: 21 mei 2024, 11:09 De dag na de verkiezingen, meer zelfs: de avond van de verkiezingen, zijn de beloftes al vergeten. Toch zijn er vandaag nog altijd mensen die zich nog steeds door een programma laten leiden om hun stem uit te brengen. Dat is de naïviteit waar politici altijd op hopen.
Geen sympathie voor wie gestemd heeft op N-VA en teleurgesteld zal zijn met de verdere afbraak van het onderwijs en de ontsporing van het budget en de staatsschuld. Dat had je heel zeker kunnen weten toen je de afbraak door diezelfde mensen kwam belonen in het stemhokje. Laat je in 2029 niet meer inpakken door beloftes.
Neen hoor, niks naief, moest ik dat zijn zou ik daar op gestemd hebben, wat ik niet gedaan heb.
Ik was alleen van mening dat we nog is een politieker hadden die meende wat hij zei maar dat is dus ook niet waar....

tom
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Politici beweren zelfs dat zaken in marmer gekapt zijn, nadien blijkt het eerder isomo :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

zoals altijd speelt een" Kingmaker " de hoofdrol ....:angel:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 776 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 12 keer

CCatalyst schreef: 13 jun 2024, 08:02 Klopt, juiste analyse. Als men de schaal wil vaststellen, dan kan dat zeker. Daarmee dat ik niet begreep dat IBZ zei "goh, maar daar hebben we totaal geen zicht op hoor". Ze kunnen perfect achterhalen hoeveel stemmen teveel zijn uitgebracht. Wij kunnen dat niet, want daarvoor heb je bijkomende gegevens en statistieken nodig die niet op de verkiezingswebsite gepubliceerd worden.
Er is stemplicht maar daar werd niet voor 100% aan voldaan.
Er is geen gekende verbinding tussen een opgeroepen kiezer en zijn uitgebrachte stem want de stemming is anoniem.

Laat dat "perfect achterhalen" dus maar achterwege want dat bestaat alleen in het hoofd van complotdenkers.
Een opeenstapeling van opinies, veronderstellingen en whishfull thinking is ook iets totaal anders dan een goede analyse. :roll:

Buiten een paar beroeps complotdenkers gaat er ook niemand stembureau per stembureau, manueel gelijste stem per manueel gelijste stem willen uitvlooien waar die verschillen liggen (want die zijn er ongetwijfeld, cfr. menselijke foutenmarge).
Dat zou wel kunnen wanneer het ergens op een paar stemmen op één zetel aankomt. Dan kan men, na een gegronde klacht en waar na onderzoek de klacht gegrond bleek, wel een nieuwe stemming gaan uitvoeren.
Maar dat is iets totaal anders dan op nationaal/gewestelijk/Europees niveau random met een druk op de knop een analytisch correct resultaatje tevoorschijn toveren om een paar complotdenkers hun zin te geven. Die, als beroepsklagers, nadien al vlug weer iets nieuws uit de mouw zullen toveren om malcontent over zijn zodat het geklaag en gejammer weer helemaal opnieuw kan beginnen.

Er zijn er zelfs die "veronderstellen" dat de alarmknop aan of in het stemhokje wel eens een verborgen camera zou kunnen bevatten om je stemgedrag persoonlijk te kunnen opvolgen. :roll:

Je kan het zo gek niet bedenken maar men vindt er altijd wel een paar die daar persoonlijk helemaal in opgaan en hun eigen veronderstellingen - zonder hard bewijs van het tegendeel - voor de werkelijkheid aanzien.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

CCatalyst schreef: 13 jun 2024, 07:53 Dat VB duidelijk haar toon aan het veranderen was na de hoge peilingen, met als doel om haar resultaten te minderen, heb ik hier voor het eerst op 16 mei gezegd, bijna een maand geleden.
Dat doel is absurd en je moet al echt een complotdenker zijn om te denken dat een politieke partij moeite gaat doen om niet verkozen te raken.
Ik kan dan ook de vraag stellen: toen De Croo plots zei dat hij ziek werd van Vivaldi en de volgende regering een centrum-rechtse moest zijn, was dat dan ook een met als doel de resultaten van de VLD te verminderen, want ik zie het verschil niet.
Of zou het misschien geweest zijn dat beiden dachten dat die verandering hen zou meer stemmen opleverde, maar het omgekeerd uitdraaide? (niemand heeft overigens een bewijs dat het daaraan ligt, ik denk veel meer dat het met de strategie van De Wever te maken heeft).
CCatalyst schreef: 13 jun 2024, 07:53 Dit werd vervolgens na de verkiezingen ook bevestigd in de analyse van De Tijd.
Schrijft De Tijd dat Tom Van Grieken doelbewust alles gedaan heeft om niet de grootste te zijn?
Dat wil ik wel eens zien.
Geef mij gerust de link, want dat vind ik moeilijk te geloven.

CCatalyst schreef: 13 jun 2024, 07:53 Nee, ik denk echt niet dat er iets mis is als ik zeg "je kent hier veel van - ik veronderstel dat je x/y/z". Ik ga hier ook niet langer op in.
Dan ben je echt wel de enige, want ik merk hier op het forum ook dat anderen zich daaraan ergeren.

Toegevoegd na 2 minuten 35 seconden:
tom35 schreef: 13 jun 2024, 08:18 Ik merk vooral in de retoriek dat de flinke koers die werd gesproken voor de verkiezingen helemaal is terug gedraaid en er niet geraakt mag worden aan de centen van de mensen nu, ja hoor die 27 miljard besparing zal uit de hemelse dauw komen waarschijnlijk...
Tom
Ik denk dat De Wever best eventjes wacht tot Europa met haar besparingseisen voor de dag komt.
Ik dacht dat dat heel binnenkort ging zijn (20 juni of zo).
Laat Vooruit dan maar eens uitleggen waar de centen vandaan moeten komen.
Het is ook typisch voor linkse partijen dat voor hen 'sociaal zijn' gelijkstaat met diepe financiêle putten graven.

Toegevoegd na 3 minuten 16 seconden:
on4bam schreef: 12 jun 2024, 20:42 Niemand promoot hier het programma van Ahidar.
En toch, waar VB vergeleken werd met de Taliban, gebeurt dat niet voor deze Talibanner, die titel slaat toch veel beter op een moslim die vindt dat religie belangrijker is dan politiek dan op een VB'er die waarschuwt voor islam...
Toch 2 maten en 2 gewichten...

Dat je het niet promoot, het zou er nog aan mankeren...

Toegevoegd na 4 minuten 35 seconden:
on4bam schreef: 12 jun 2024, 20:42 Wat de hoofddoeken betreft, iedereen doet maar, we zien o.a. in de UK dat dat geen probleem is, overal kom je politie, douane en anderen tegen met allerhande hoofddeksels. Waarom men hier voor zo'n zaken in een kramp schiet snap ik niet, ik heb op een luchthaven nog ooit het gevoel gehad dat we anders behandeld of bekeken werden wanneer iemand een hoofddoek, tulband, bolhoed of vergiet op zijn/haar/hun hoofd had.
Dat is zever om een hoofddoek zomaar een hoofddeksel te noemen.
Mocht het werkelijk alleen maar dat zijn, zouden ze er zo lastig niet over doen dat ze het niet mogen dragen;
Het is duidelijk dat het een religieus symbool is, dat kun je van een pet of een muts niet zeggen.
Dat een douaneambtenaar een kepie draagt is wat anders, dat gaat over zijn beroepspfunctie.

Het VK, daar laten ze overigens shariarechtbanken toe, en zijn ze dus een paar stappen verder qua islamisering.
Ik vind dat een gevaarlijke evolutie.
Het is zogezegd vrijwillig, maar het spreekt vanzelf dat in moslimmiddens er dwang kan zijn bij die vrouwen om zich niet tot een gewone rechtbank te wenden.
En sharia is een wetgeving die bijv. bij echtscheiding totaal in het nadeel is van de vrouwen.

Toegevoegd na 2 minuten 57 seconden:
tom35 schreef: 12 jun 2024, 21:37 In oktober gaan we terug moeten kiezen...Conner Rousseau laat weten niet zomaar in een regering in te stappen federaal..als die niet mee gaat moeten er verliezers instappen... gaat niet gebeuren..de winnaars zijn tot elkaar gedoemd tenzij we terug gaan stemmen...

Tom
Dat weet ik niet, ik denk dat het een truc is om de prijs voor deelname te verhogen, of om de PS mee aan boord te krijgen.
Ik kan mij voorstellen dat N-VA, MR, Les Engéges en CD&V ook liever de PS er niet bijhebben.

Toegevoegd na 2 minuten 11 seconden:
CCatalyst schreef: 13 jun 2024, 08:27 Geen sympathie voor wie gestemd heeft op N-VA en teleurgesteld zal zijn met de verdere afbraak van het onderwijs en de ontsporing van het budget en de staatsschuld. Dat had je heel zeker kunnen weten toen je de afbraak door diezelfde mensen kwam belonen in het stemhokje. Laat je in 2029 niet meer inpakken door beloftes.
Dat partijen de dag na de verkiezingen iets heel anders doen dan ze de dag ervoor vertelden, is algemeen geweten.
Ik heb zelf erop gewezen dat van de urgentie waarvan sprake voor de verkiezingen, nadien niets meer te werken zou zijn, en dat we gingen politieke spelletjes zien.
Dat heeft effectief geen 24 uur geduurd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Matt555 schreef: 13 jun 2024, 10:01 Mateke speelt het spel goed :lol: , blijkbaar heeft hij Bartje bij zijn " censored " tje... :angel: , Bartje wil veel ,maar zoals de kaarten geschud zijn zullen zijn mogelijkheden beperkt zijn , wegens zijn VB veto , en alleen kan hij niet op Vlaams niveau.... :angel:

"Bartje superstratego " zit wel beetje klem nu.... :beerchug:

En op federaal niveau is het spelletje nog niet eens begonnenn , Bouchez zit daar iop Waals niveau gebeiteld in steen :banana:

En op Antwerps niveau zal hij af te rekenen krijgen met de grote winst van PDVA , en hetzelfde staat hem te wachten met komende gemeenteraads verkiezingen , en dat met zijn geliefd :beerchug: schoon verdiep inzet :angel:

of hoe een dobbelsteen geworpen is .... :wink:
Je leeft in uw eigen bubbel, half Belgie stemt rechts en jij denkt dat Mateke iets te zeggen gaat hebben ?
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 32 keer

met half Belgie bedoel je Wallonie?
Want Federaal heeft links heel wat zetels verloren,
Maar in Vlaanderen hebben ze toch zetels gewonnen
Laatst gewijzigd door on4bam 14 jun 2024, 10:48, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Nee, Belgie & Vlaanderen & Wallonie
1.jpg
2.jpg
3.jpg
Dat is de realiteit
Laatst gewijzigd door on4bam 14 jun 2024, 10:48, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster

warpozio2 schreef: 14 jun 2024, 09:34
iceke schreef: 14 jun 2024, 09:11 Je leeft in uw eigen bubbel, half Belgie stemt rechts en jij denkt dat Mateke iets te zeggen gaat hebben ?
met half Belgie bedoel je Wallonie?
Want Federaal heeft links heel wat zetels verloren,
Maar in Vlaanderen hebben ze toch zetels gewonnen
Mooi antwoord, maar naast de kwestie :)
Vlaanderen:
Centrum-rechtse regering Jambon verliest 14 zetels
De centrum-rechtse partijen die je aanklikt verliezen 6 zetels, de linkse partijen winnen 6 zetels.

Federaal is er inderdaad een mooie sprong naar centrum-rechts, maar niet door nva, cd&v of open vld.
Les engagés en MR (en in mindere mate VB) zorgen daarvoor
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

Niet herkozen parlementsleden krijgen samen 20 miljoen EUR.

Zelfs zij die niet herkozen zijn, zijn geen verliezers van deze verkiezingen. De enige echte verliezer van 9 juni 2024 is de burger. En hij zal nog heel veel verliezen de komende 5 jaar.
iceke schreef: 14 jun 2024, 09:11 Je leeft in uw eigen bubbel, half Belgie stemt rechts en jij denkt dat Mateke iets te zeggen gaat hebben ?
Hij heeft regionaal heel wat te zeggen dankzij het cordon dat netjes overeind gebleven is. Zo kan deze door de kiezer vrijgesproken racist en seksist boven zijn stand leven, en doen alsof hij 32 zetels gehaald heeft ipv 18. Zo bepaalt hij nu bijvoorbeeld al dat hij niet met dat stuk Ham "kerstfeestje hier en wat voorlezen daar" wil samenwerken. Het enige alternatief zonder SP.A is immers Open VLD (wil niet) EN Groen (wil niet). Nu, dat "wil niet" kan natuurlijk wel veranderen, maar regeren met Groen is voor N-VA allesbehalve een leuk vooruitzicht, en bovendien zou het dan eigenlijk bijna neerkomen op een herhaling van de huidige Vlaamse regering waarvan ze zelf al meermaals afstand genomen hebben :-D .

Gelet op de uitslag, en de identieke Vlaamse en federale "informateur," heeft dat ook federaal implicaties.

Mocht BDW de democratie respecteren, dan was dit niet het geval geweest en had hij nog heel wat meer opties. Maar hij wil de democratie niet respecteren, en dus is de enige optie ene waarbij SP.A het voor het zeggen heeft. Uiteraard betekent dit ook dat hij z'n besparingen niet zal doorvoeren. Jammer voor de N-VA kiezers die zich hierdoor hebben laten pakken. Maar dat was ook naïef.

De kiezer hebben we natuurlijk ook te danken. Had hij VB nog slechts 1 zetel meer gegeven, echt 1 zetel maar, dan kon BDW een VB+N-VA als alternatief achter de hand houden en zou SP.A heel wat minder te zeggen hebben. Maar die kans heeft de kiezer verkeken, en dan vooral de naïevelingen die zich hebben laten inpakken door de mooie praatjes van BDW. Weeral.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 14 jun 2024, 10:11 De kiezer hebben we natuurlijk ook te danken. Had hij VB nog slechts 1 zetel meer gegeven, echt 1 zetel maar, dan kon BDW een VB+N-VA als alternatief achter de hand houden
De kiezer heeft vooral de Vlaamse Jambon regering afgestraft (-4 zetels voor NVA, -14 zetels voor de Vlaamse coalitiepartners)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 14 jun 2024, 10:11

Mocht BDW de democratie respecteren, dan was dit niet het geval geweest en had hij nog heel wat meer opties. Maar hij wil de democratie niet respecteren, en dus is de enige optie ene waarbij SP.A het voor het zeggen heeft. Uiteraard betekent dit ook dat hij z'n besparingen niet zal doorvoeren. Jammer voor de N-VA kiezers die zich hierdoor hebben laten pakken. Maar dat was ook naïef.

De kiezer hebben we natuurlijk ook te danken. Had hij VB nog slechts 1 zetel meer gegeven, echt 1 zetel maar, dan kon BDW een VB+N-VA als alternatief achter de hand houden en zou SP.A heel wat minder te zeggen hebben. Maar die kans heeft de kiezer verkeken, en ook weer vooral naïevelingen die zich hebben laten inpakken door de mooie praatjes zonder BDW. Weeral.
Ach, ach, dat wist je op voorhand... Uiterst links en uiterst rechts gaan in de oppositie, dat weet je op de moment dat je daar voor stemt.
Wat niet wil zeggen dat die stemmen niet meetellen, je weet gewoon dat je je stem aan de oppositie geeft.
Uiteindelijk gaat er 1 linkse partij mee in die vlaamse regering en hopelijk geen in de federale..missie volbracht, of het moet weer hopeloos fout lopen zoals met de vorige regering, maar dat zie ik deze keer niet gebeuren, met die sterke vooruitgang op rechts in Wallonie.
Dit keer valt er niet veel te kiezen ;-)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Remember, uit de vorige Zweedse regering is men zelf gaan lopen voor een pruts. Vooruit gebruikt gewoon de macht die ze nu hebben om een zo hoog mogelijke prijs te bekomen voor hun deelname, dat lijkt me niet meer dan normaal. Ze zullen sowieso in een rechtse regering punten moeten slikken en nu is de moment om daar tegeneisen tegenover te plaatsen.

Ook leuk, klagen over vrijgesproken personen en stemmen op veroordeelde partij vol seksisten en racisme als ideaal :banana:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 14 jun 2024, 10:11 De enige echte verliezer van 9 juni 2024 is de burger. En hij zal nog heel veel verliezen de komende 5 jaar.
Dat jij vindt dat je als burger op 9/6/24 een echte verliezer was en de komende vijf jaar nog veel zal verliezen is je goed recht en zal ik niet eens betwisten want jij kent het beste je eigen toestand.

Maar van wie en welk mandaat heb je van "de burgers" gekregen om in hun naam conclusies te trekken?

Ikzelf heb op 9 juni 24 al niets verloren (integendeel ik heb me goed geamuseerd en werd daar ook nog eens voor vergoed in cash en natura).
Sinds die dag ook nog niets verloren: de geselecteerde zijn aandelen nog altijd stijgende lijn en inkomen uit obligaties hoger dan de inflatie en mijn netto inkomen verstrekt door de overheid recent ook nog eens gestegen.
Ik denk ook niet dat ik heel veel ga verliezen de komende 5 jaar want ik regel mijn leven doorgaans liever zoveel mogelijk zelf en laat dat niet afhangen van derden om wanneer dat niet blijkt te lukken pathetisch zitten af te geven op wiens lot men vrijwillig in hun handen heeft gegeven.
Dat is dus al minstens één burger minder waarvoor je het hoge woord moet voeren want ik herken me niet terug in je speeches.

Ik weet het niet zeker maar heb ook een sterk vermoeden dat BDW het niet al te erg zou appreciëren dat je voor hem denkt wat hij wel of niet zou moeten doen. Wat hij niet zal doen heeft hij trouwens al VOOR de verkiezingen duidelijk gemaakt. Dus dat wist je ook al toen je je stem op het VB uitbracht.
Maar idd, nooit een politicus op zijn woord geloven. Daarom blij dat mijn stem een deeltje was dat hem die mogelijkheid niet meer bood waardoor hij zich weer niet te schande moet maken door na de verkiezingen om strategische redenen van gedacht te veranderen.

Op een uittredingsvergoeding heb je recht. Het is ook geen plicht.
Men kan de uittredingsvergoeding dus weigeren waardoor het "verlies" voor de burger al weer kleiner is.
Het is aan de rechthebbenden om dit recht op te strijken of te weigeren. Niet aan een ander om de rechten van een ander uit een soort bekrompen jaloezie te gaan beknotten.
Laatst gewijzigd door ivob 14 jun 2024, 11:40, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

iceke schreef: 14 jun 2024, 09:44 Dat is de realiteit
Dat klopt, het probleem is dat als je een proportioneel kiesstelsel hebt elke partij die nodig is om een coalitie te vormen, de rest kan chanteren met hoge eisen.
Zelfs al zouden ze Vooruit maar voor één zetel nodig hebben, kan die haar eisen stellen, want anders is er geen meerderheid (in de veronderstelling dat er geen andere mogelijkheden zijn).
Op dit moment hebben Groen, Écolo, VLD en PS zich teruggetrokken op federaal niveau, dus Vooruit voelt zich sterk.
En ook op Vlaams vlak zijn er weinig mogelijkheden: N-VA + VB of N-VA + Vooruit + CD&V, of het zou moeten zijn dat N-VA samen wil regeren met CD&V, PVDA en Groen.
Of VLD moet beslissen om toch niet in de oppositie te gaan, maar dan heb je nog altijd N-VA + CD&V + VLD + Groen nodig.
Vlaams zit Vooruit dus eigenlijk op rozen, en vergeet ook niet dat Vlaams een legislatuurparlement heeft, dus nieuwe verkiezingen zijn uitgesloten.
Op federaal niveau is het ook moeilijk zonder Vooruit, want stel nu nog dat VLD zou terugkeren op haar stappen, dan heeft :
N-VA + MR + Les Engagés + CD&V + VLD nog altijd maar 76 van de 150 zetels, dat is de meest krappe meerderheid die je kunt bedenken.

Ik denk dat dat het grote probleem van N-VA was, om zeker te zijn dat zij de grootste waren, moesten ze VLD en CD&V figuurlijk een kopje kleiner maken, maar daardoor zitten ze dan weer met de socialisten opgescheept, natuurlijk.

Toegevoegd na 2 minuten 26 seconden:
Dizzy schreef: 14 jun 2024, 10:52 Ook leuk, klagen over vrijgesproken personen en stemmen op veroordeelde partij vol seksisten en racisme als ideaal
Rousseau vrijgesproken, of wie bedoel je?
Rousseau kreeg een bemiddeling en moest daarvoor de Dossin kazerne bezoeken, en in therapie gaan, dat is wel wat anders dan in beroep gaan.
Dat is wel heel wat anders dan vrijgesproken. Vrijgesproken zou willen zeggen dat de rechter zegt dat er niets van aan was, dat zijn uitspraken niet racistisch of seksistisch waren, dat hij niet had opgeroepen tot geweld, enz.

https://www.hln.be/binnenland/vooruit-v ... ~a0a938c1/
iceke
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 14 jun 2024, 11:30
Ik denk dat dat het grote probleem van N-VA was, om zeker te zijn dat zij de grootste waren, moesten ze VLD en CD&V figuurlijk een kopje kleiner maken, maar daardoor zitten ze dan weer met de socialisten opgescheept, natuurlijk.
Idd, maar dat is eigen aan de spelregels...je gaat hier nooit een compleet links of rechtse regering hebben, al zeker niet als je uiterst links en rechts uitsluit. Je gaat tot een regeerakkoord moeten komen met partijen die haaks op je eigen partijpunten staan, dat is altijd al zo geweest. hoe je het ook draait of keert, den bal ligt weer in't zuiden, alleen ligt den bal nu wel veel rechtser dan de vorige keer, BDW gaat eerst moeten luisteren naar MR & Les Engagees en dan naar vooruit....Der valt niet veel meer te blokkeren nu de PS weg is, 't zal zwijgen en luisteren worden voor vooruit en pakken wat ze kunnen krijgen of 't is helemaal gedaan op links.
Er is geen alternatief (dat is er wel, maar daar wil niemand aan denken, daarvoor is er nog 1 zetel te weinig ;-) )
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 14 jun 2024, 11:30 Rousseau vrijgesproken, of wie bedoel je?
"Vrijgesproken" was hier in de zin van hoe SP.A dit tot inzet gemaakt heeft van de Oost-Vlaamse verkiezingen. Er is door SP.A aan de Oost-Vlamingen voor de verkiezingen duidelijk gezegd: als je vindt dat het ok is wat Conner gedaan heeft, stem op hem, en dan maken we hem weer voorzitter. De Oost-Vlaming heeft dat gedaan, met maar liefst 75.801 (!) voorkeursstemmen voor een racist en seksist die niet van persvrijheid houdt, heeft de Oost-Vlaming Conner overtuigend vrijgesproken voor wat hij gedaan heeft en hem een mandaat gegeven om terug de partij te leiden.

Natuurlijk is er een verschil met de rechtbank. Daar gebruikte hij zijn privilege - wat anderen niet zouden kunnen - om een plea deal met therapie aan te kunnen gaan om een veroordeling te kunnen ontlopen gezien de gevolgen daarvan niet min zouden zijn (hij zou ontzet kunnen worden uit het recht om verkozen te worden), maar dat betekent ook dat je je schuld inzake erkent. Als je recht in je schoenen staat aanvaard je geen plea deal maar ga je naar de rechtbank waar je onschuld je de vrijspraak geeft.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

iceke schreef: 14 jun 2024, 12:11 daarvoor is er nog 1 zetel te weinig
De partij van de racisten en de Rusland-lovers probeert nu misnoegde CDV'ers over te doen lopen.
Als dat gebeurt, zitten we plots in een andere realiteit.
't zal zwijgen en luisteren worden voor vooruit en pakken wat ze kunnen krijgen of 't is helemaal gedaan op links
Ik denk dat de sossen een andere analyse maken: ofwel moet BDW met verliezers samenwerken (die zelf aangeven dat niet te willen), ofwel moet hij met racisten en Rusland-lovers samenwerken, waarvan BDW zelf al aangegeven heeft dat ie dat niet wil.
Daarenboven: als de sossen zomaar meegaan in alle wensen en dromen van "rechts", dan gaan ze vermoedelijk zelf zwaar onderuit. Dan krijg je statements (bv van VB of PVDA) als "onder de sossen gingen de pensioenen achteruit" (en vul zelf maar een ander thema in, concept blijft gelijk).

Dus ik denk dat de prijs om Vooruit in de regering(en) te krijgen, hoger zal liggen dan hun stemmenpercentage of zetels kan verantwoorden.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef: 14 jun 2024, 12:24Dus ik denk dat de prijs om Vooruit in de regering(en) te krijgen, hoger zal liggen dan hun stemmenpercentage of zetels kan verantwoorden.
Ja die 1 zetel te weinig zou de bruine puntschoenen zuur kunnen opbreken. :-)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

iceke schreef: 14 jun 2024, 12:11
boulder schreef: 14 jun 2024, 11:30
Idd, maar dat is eigen aan de spelregels...je gaat hier nooit een compleet links of rechtse regering hebben, al zeker niet als je uiterst links en rechts uitsluit. Je gaat tot een regeerakkoord moeten komen met partijen die haaks op je eigen partijpunten staan, dat is altijd al zo geweest. hoe je het ook draait of keert, den bal ligt weer in't zuiden, alleen ligt den bal nu wel veel rechtser dan de vorige keer, BDW gaat eerst moeten luisteren naar MR & Les Engagees en dan naar vooruit....Der valt niet veel meer te blokkeren nu de PS weg is, 't zal zwijgen en luisteren worden voor vooruit en pakken wat ze kunnen krijgen of 't is helemaal gedaan op links.
Er is geen alternatief (dat is er wel, maar daar wil niemand aan denken, daarvoor is er nog 1 zetel te weinig ;-) )
Is er geen alternatief?
Als Vooruit blijft tegenspartelen kan het zijn dat ze de PS er weer bijsleuren.
Het direct naar de oppositie gaan van de PS kan louter tactisch zijn.
Met PS en Vooruit wordt het weer een veel minder rechtse regering.

En ja, in dit kiessysteem heb je nooit een zuivere regering, ik betreur dat, het zou veel duidelijker zijn als het een eenduidige regering is, die dan ook verantwoordelijk is voor haar beleid.
Nu mag je zeker zijn dat de ene partij het op de andere zal steken als er er iets niet gerealiseerd is.

Toegevoegd na 2 minuten 21 seconden:
CCatalyst schreef: 14 jun 2024, 12:15 "Vrijgesproken" was hier in de zin van hoe SP.A dit tot inzet gemaakt heeft van de Oost-Vlaamse verkiezingen.
Op diezelfde manier werd Vlaams Blok indertijd "vrijgepsproken" door de kiezer, want na de veroordeling van de vzw's (VB zelf werd niet veroordeeld) haalden ze de grootste verkiezingsoverwinning ooit.
Vreemd genoeg telt dat argument dan weer niet voor VB, want Dizzy blijft ze een partij van fascisten noemen...
CCatalyst schreef: 14 jun 2024, 12:15 Natuurlijk is er een verschil met de rechtbank. Daar gebruikte hij zijn privilege - wat anderen niet zouden kunnen - om een plea deal met therapie aan te kunnen gaan om een veroordeling te kunnen ontlopen gezien de gevolgen daarvan niet min zouden zijn (hij zou ontzet kunnen worden uit het recht om verkozen te worden), maar dat betekent ook dat je je schuld inzake erkent. Als je recht in je schoenen staat aanvaard je geen plea deal maar ga je naar de rechtbank waar je onschuld je de vrijspraak geeft.
Inderdaad, dus verre van een vrijspraak.

Toegevoegd na 4 minuten 25 seconden:
heist_175 schreef: 14 jun 2024, 12:24
iceke schreef: 14 jun 2024, 12:11 daarvoor is er nog 1 zetel te weinig
De partij van de racisten en de Rusland-lovers probeert nu misnoegde CDV'ers over te doen lopen.
Als dat gebeurt, zitten we plots in een andere realiteit.
Wel grappig dat CR "vrijgesproken" is omdat hij veel stemmen behaalde, maar VB, die 2e grootste partij is, niet "vrijgesproken" is...
Waarom zouden we in een andere realiteit zitten, dan?
Zelfs mochten VB en N-VA een meerderheid behalen op Vlaams niveau denk ik niet dat De Wever er mee in zee zou gaan.
Hij wil zeker ook federaal regeren, daar heeft hij de Franstaligen voor nodig, en we weten dat die iedereen uitsluiten die VB niet uitsluit.
CCatalyst schreef: 14 jun 2024, 12:15 Dus ik denk dat de prijs om Vooruit in de regering(en) te krijgen, hoger zal liggen dan hun stemmenpercentage of zetels kan verantwoorden.
Ja, dat denk ik ook.
Maar om die wat te temperen, is het misschien best het rapport van Europa af te wachten.
De kans is heel groot dat België op het Europese strafbankje terechtkomt en zwaar zal moeten besparen.
Dan moet Rousseau maar eens uitleggen waar hij wil besparen.
Met alleen een vermogensbelasting gaat hij er niet komen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 14 jun 2024, 12:15 Natuurlijk is er een verschil met de rechtbank. Daar gebruikte hij zijn privilege - wat anderen niet zouden kunnen - om een plea deal met therapie aan te kunnen gaan om een veroordeling te kunnen ontlopen gezien de gevolgen daarvan niet min zouden zijn (hij zou ontzet kunnen worden uit het recht om verkozen te worden), maar dat betekent ook dat je je schuld inzake erkent. Als je recht in je schoenen staat aanvaard je geen plea deal maar ga je naar de rechtbank waar je onschuld je de vrijspraak geeft.
Dat is helemaal geen "privilege" voorbehouden voor wie dan ook.
Dat is gewoon weer de zoveelste niet onderbouwde opine/veronderstelling die jij poneert om anderen trachten van jouw bias te overtuigen.
CR heeft trouwens al meermaals zijn schuld in deze erkent. Gezien hijzelf al aangaf dat wat hij deed onaanvaardbaar was had hij het dan ook niet nodig om zijn onschuld aan te tonen. Er was duidelijk en publiekelijk schuldinzicht.

In een rechtstaat is het aan de rechterlijke macht om dan al dan niet de gepaste staf toe te kennen.
Het staat iedereen die het daarmee niet eens is vrij om daar dan tegen in beroep te gaan.
In tegenstelling tot jij, roeper van uiteenlopende veronderstellingen doch zonder veel daadkracht, heeft men dat wel gedaan en deze procedure is lopende.
Laatst gewijzigd door ivob 14 jun 2024, 13:00, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

Het verschil is natuurlijk dat het bij CR een uitspraak was van 1 persoon, die nadien zijn excuses heeft aangeboden (nog los van de andere sancties).
En bij het VB werd de partij veroordeeld en heeft nooit iemand excuses aangeboden, noch de standpunten/taal aangepast.

Ik denk dat je niet wil weten hoe vaak CR nog op die uitspraken gaat aangesproken worden en geheel terecht.
Het is toch een teken van bloedarmoede dat ze zo iemand terug op het schild moeten hijsen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 14 jun 2024, 12:30 Ja die 1 zetel te weinig zou de bruine puntschoenen zuur kunnen opbreken. :-)
Zo zie je maar weer dat wanneer het er echt op aan komt iedere stem belangrijk is.
De misnoegde afwezigen hadden weer ongelijk.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef: 14 jun 2024, 12:57 Het verschil is natuurlijk dat het bij CR een uitspraak was van 1 persoon, die nadien zijn excuses heeft aangeboden (nog los van de andere sancties).
En bij het VB werd de partij veroordeeld en heeft nooit iemand excuses aangeboden, noch de standpunten/taal aangepast.
Het verschil is dat hij opriep tot geweld, dat vind ik veel zwaarwegender, maar daar gaat men dan heel licht over.
De partij VB werd overigens niet veroordeeld, wel de vzw's erachter.
Mocht het Vlaams Belang werkelijk racistisch zijn dan zou het een koud kunstje zijn om die te laten veroordelen.
heist_175 schreef: 14 jun 2024, 12:57 Ik denk dat je niet wil weten hoe vaak CR nog op die uitspraken gaat aangesproken worden en geheel terecht.
Het is toch een teken van bloedarmoede dat ze zo iemand terug op het schild moeten hijsen.
Ik zie er een hoog Steve Stevaert gehalte in: zeer populistisch, veel imago.
Ik vond Melissa De Praetere een stuk beter, maar het is duidelijk dat hij zo dominant is, dat hij direct weer op het schild gehesen wordt.

Wat de privileges van CR betreft, ja, ik vind dat hij die wel degelijk heeft gekregen.
Zo kon hij onmiddellijk naar de korpschef bellen om te weten wat er in het PV stond.
Hij gebruikte zijn macht ook om de pers het zwijgen op te leggen.
En de rechtbank staat heel welwillend tegenover zijn eisen.
Dat is niet wat een gewone burger te wachten staat.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 14 jun 2024, 13:03 Dat is niet wat een gewone burger te wachten staat.
Wat is een "gewone" burger?
Bestaan er dan ook niet gewone, buitengewone, whatever burgers?

Het is aan iedere burger om mondig te zijn en voor zijn verworven rechten op te komen en eventueel terecht gewezen te worden wanneer men aan zijn plichten verzaakt.
Dat je mondige en gelaten burgers hebt is een feit. Maar dan moet de oorzaak doorgaans telkens bij die burgers gezocht worden en niet bij "danderen".
Dat je burgers hebt die deels in eerste instantie een oplossing zoeken voor de (eigen) problemen en een deel dat niet verder komt dan alle anderen de schuld van hun eigen onvermogen toe te schuiven blijkt ook al meermaals uit de feiten.

Er is, mijn mening, ook niets mis mee met het feit dat wie schuldinzicht toont een tweede kans krijgt en al heel zeker wanneer hij of zij dat overlaat aan het oordeel van diegenen die hij of zij wil vertegenwoordigen.
Dat is gewoon de democratie ten gronde in werking.

Het staat overigens ook iedereen vrij naar elke politieambtenaar/ambtenaar van zijn zone/gemeente te telefoneren.
Dat is geen privilege voorbehouden aan wie dan ook.
Hoe daar dan gereageerd wordt is dan wel weer voorbehouden aan de andere zijde. Waar desnoods weer een tegenreactie op kan volgen.
Wanneer er mindere mondige burgers zijn die bij voorbaat voor zichzelf al stellen dat ze minder rechten hebben dan wie dan ook kan wel zijn maar dan moet men de oorzaak van dat probleem bij zichzelf gaan zoeken en zelf aan een gepaste oplossing werken en niet louter vanachter het anonieme klavier de klagende calimero gaan uithangen op plaatsen die daar niets aan zullen veranderen.
Laatst gewijzigd door ivob 14 jun 2024, 13:18, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Mijn woorden over Europees strafbankje waren nog niet koud, en het Planbureau is daar al met een binnenlandse waarschuwing.
Bij ongewijzigd beleid stijgen de schulden in België torenhoog en bliksemsnel.
Nu nog Europa die dit herhaalt, en dan wil ik wel eens zien wat de Romaklopper gaat voorstellen qua besparingen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/14 ... 0-miljard/
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Het planbureau stelt gewoon dat de overheid boven haar stand leeft.
Inzonderheid wat betreft de pensioenen en de gezondheidszorg.
De overheid dat zijn wij allemaal.
Besparingen/hervormingen in de gezondheidszorg zal als eerste dus gevoeld worden door echte mensen die daar nu op rekenen zonder zelf veel extra maatregelen genomen te hebben en achter de hand te hebben.
Er bestaat dus niet zo iets als een "onzichtbare virtuele overheid" die gaat hervormen/besparen zonder dat echte mensen daar direct nadeel van gaan ondervinden.

Benieuwd of diegenen die daar de directe negatieve gevolgen van gaan ondervinden dan plots zo tevreden gaan zijn omdat "het onvermijdelijk was voor Europa". :angel:
Of zal de teneur weer eerder zijn: "pak danderen alles af en laat vooral mij gerust met mijn eigen voordelen"?
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 14 jun 2024, 12:53 Dan moet Rousseau maar eens uitleggen waar hij wil besparen.
Is volgende week zeker dat EU met het rapport komt? Iig, Conner en SP.A hebben al gezegd dat ze niet in een "botte besparingsregering" willen zitten. Logisch, want dat is garantie voor boel met het ABVV en dus een electorale afstraffer voor hen de volgende keer.

De EU zal even urgentie creëeren die BDW kan gebruiken de komende weken, maar die urgentie zal ook weer verdwijnen (waarmee het probleem niet verdwijnt natuurlijk), dus als SP.A de boot afhoudt kunnen ze het weer richting hun voordeel sturen later in de zomer. Ze kunnen zich dat ook permitteren, ze zijn toch onmisbaar, tenzij BDW Groen aan boord wil hijsen wat toch weer dezelfde problemen gaat opleveren.

Ik denk iig dat die regering er nog niet zo snel gaat komen. En dat is goed nieuws.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef: 14 jun 2024, 13:29
boulder schreef: 14 jun 2024, 12:53 Dan moet Rousseau maar eens uitleggen waar hij wil besparen.
De EU zal even urgentie creëeren die BDW kan gebruiken de komende weken, maar die urgentie zal ook weer verdwijnen (waarmee het probleem niet verdwijnt natuurlijk)
Hoezo, die urgentie gaat weer verdwijnen?
Ik denk niet dat Europa zomaar akkoord zal gaan dat er maandenlang onderhandeld wordt, en er ondertussen geen begrotingsmaatregelen genomen worden.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 142 keer

CCatalyst schreef: 14 jun 2024, 10:11 Niet herkozen parlementsleden krijgen samen 20 miljoen EUR.

Zelfs zij die niet herkozen zijn, zijn geen verliezers van deze verkiezingen. De enige echte verliezer van 9 juni 2024 is de burger. En hij zal nog heel veel verliezen de komende 5 jaar.
Allez, hoe kan dat nu. Stemmen voor dezelfde en hopen op anders ... Snap dat niet goed, maar dat zal wel aan mij gelegen zijn.

Verder: het planbureau ziet de staatschuld binnen 5 jaar oplopen tot 40 mld.

En Vooruit ligt al dwars bij de formatie.

Oplossing: Conner als premier ... :beerchug: Dan zal 'Vooruit' wel rap instappen.

Prévot heeft het gisteren goed verwoord in 'De Afspraak': er is federaal wel een logische meerderheid numeriek maar niet politiek ...

We zijn dus inderdaad terug vertrokken voor wat we al jaren hebben. En verder "l'Union fait la farce".
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 14 jun 2024, 13:33 Hoezo, die urgentie gaat weer verdwijnen?
De Belgische politici laten zich leiden door de waan van de dag. Niet door langetermijnvisie.

De urgentie zal dus bestaan zolang de waarschuwing van Europa de waan van de dag bepaalt. Maar dat zal niet zo lang zijn.
boulder schreef: 14 jun 2024, 13:33Ik denk niet dat Europa zomaar akkoord zal gaan dat er maandenlang onderhandeld wordt, en er ondertussen geen begrotingsmaatregelen genomen worden.
En wat gaan ze doen als er geen begrotingsmaatregelen genomen worden? Iets dat de politici zal straffen (postjes in de EU afnemen zou enorm pijnlijk voor z ezijn), of iets dat de burgers zal straffen, zoals boetes?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 14 jun 2024, 14:01, in totaal 1 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Tuurlijk leeft de overheid boven zijn stand, we hebben -tig overheden gemaakt terwijl andere landen met 1 genoeg hebben vaak voor een veel groter land. Anderen gebruiken economische wetmatigheden zoals schaalvergroting maar wij gaan voor schaalverkleining en versnippering. Anderen zoeken samenwerkingsverbanden, wij gaan tegen onszelf vechten. Anderen proberen verkeer in te dammen wij subsidiëren wagens, voornamelijk aan zij die ze het minste nodig hebben. Al deze parlementen hebben riante pensioenen, uitstapregelingen en een legaal en zelfs illegaal pensioen. En dan klagen dat er geen geld is.

Mateke moest er voor mij niet meer zijn in de politiek maar blijkbaar denken heel veel mensen daar anders over net zoals er veel mensen anders denken over de racisten van VB. Dat had ik trouwens al voor de verkiezingen voorspeld. Velen denken hetzelfde als hij, ook als ze enkel Spa bruis gedronken hebben, en verontwaardiging van racisten over racisme komt ook niet echt geloofwaardig over.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef: 14 jun 2024, 13:59 De urgentie zal dus bestaan zolang de waarschuwing van Europa de waan van de dag bepaalt. Maar dat zal niet zo lang zijn.
Je vergeet hoe het Griekenland verging.
Die gingen lijnrecht in tegen Europa door extreem-links te stemmen (Syriza), het gevolg was dat Europa loodzware besparingen oplegde aan Griekenland, willen of niet.
CCatalyst schreef: 14 jun 2024, 13:59 En wat gaan ze doen als er geen begrotingsmaatregelen genomen worden? Iets dat de politici zal straffen (postjes in de EU afnemen zou enorm pijnlijk voor z ezijn), of iets dat de burgers zal straffen, zoals boetes?
De troika sturen.

Toegevoegd na 55 seconden:
Dizzy schreef: 14 jun 2024, 14:01 Mateke moest er voor mij niet meer zijn in de politiek maar blijkbaar denken heel veel mensen daar anders over net zoals er veel mensen anders denken over de racisten van VB. Dat had ik trouwens al voor de verkiezingen voorspeld. Velen denken hetzelfde als hij, ook als ze enkel Spa bruis gedronken hebben, en verontwaardiging van racisten over racisme komt ook niet echt geloofwaardig over.
Mensen die bij VB "Taliban" roepen, maar bij islamisten die religie willen opdringen via politiek met zachte woordjes afkomen, zijn al zeker niet geloofwaardig.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 14 jun 2024, 14:15 Je vergeet hoe het Griekenland verging.
Die gingen lijnrecht in tegen Europa door extreem-links te stemmen (Syriza), het gevolg was dat Europa loodzware besparingen oplegde aan Griekenland, willen of niet.
Laat ons hopen dat ze dat hier dan ook doen.
boulder schreef: 14 jun 2024, 14:15Mensen die bij VB "Taliban" roepen, maar bij islamisten die religie willen opdringen via politiek met zachte woordjes afkomen, zijn al zeker niet geloofwaardig.
Zelfde mensen vergeleken VB met een beweging in Duitsland vele jaren geleden, maar trekken dezelfde vergelijking niet over deze partij bij ons. Nochtans houden ze er beiden een antisemitisch programma op na.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

De besparingen die men de Grieken oplegden bleken een vergissing.

Er is altijd al externe druk nodig geweest om echt dingen aan te pakken en dat zal nu dus ook zijn. Uiteindelijk krijg je een doel opgelegd maar kies je nog altijd zelf hoe je dat doel wil bereiken.

Tja, er zijn mensen die het verschil begrijpen tussen een persoon en een partij. De betrokken persoon gaf zijn fouten toe en de burgers verkozen hem opnieuw, sad but true. Bij de pseudo-nazi's heb ik van excuses of verandering van gedachten nog niet veel gemerkt, meer nog, ze geven zelf aan dat sommigen hun gedachten eerder extremer geworden zijn. Punt blijft dat verontwaardiging over racisme totaal ongeloofwaardig is als je op een bende racisten stemt.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 14 jun 2024, 14:27 De besparingen die men de Grieken oplegden bleken een vergissing.
Dat denk ik niet, Griekenland is er beter aan toe sedertdien.
Dizzy schreef: 14 jun 2024, 14:27 Tja, er zijn mensen die het verschil begrijpen tussen een persoon en een partij. De betrokken persoon gaf zijn fouten toe en de burgers verkozen hem opnieuw, sad but true. Bij de pseudo-nazi's heb ik van excuses of verandering van gedachten nog niet veel gemerkt, meer nog, ze geven zelf aan dat sommigen hun gedachten eerder extremer geworden zijn. Punt blijft dat verontwaardiging over racisme totaal ongeloofwaardig is als je op een bende racisten stemt.
Wel, Fouad is een persoon, maar het woord "Taliban" krijgt u daar niet over de lippen, hoewel het perfect op hem van toepassing is.
heist_175
Moderator
Moderator

Het is dus andersom.
Als "Fouad" van die partij in Brussel schandalige standpunten vertolkt, reageert iedereen daar - terecht - op. En VB-stemmers als eerste.
Als "Tom", van het VB gelijkaardige standpunten vertolkt, reageert iedereen daar - terecht - op. En VB-stemmers plots niet meer.
Dus wie is er dan blind aan het rechter oog :)?

Ik hoef geen Afghanistan-aan-de-Noordzee, niet met "Foaud", niet met "Tom".
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 14 jun 2024, 15:35 Dat denk ik niet, Griekenland is er beter aan toe sedertdien.
De overheidsfinanciën van Griekenland misschien wel van de Grieken zelf durf ik te betwijfelen.
Ook benieuwd wanneer de index hier wordt afgeschaft, de pensioenen en leeflonen gehalveerd, de dienstverlening van de overheid tot het niveau van bijna onbestaand wordt weggesaneerd en we hier naar gemiddelde Griekse lonen gaan er nog zoveel sympathie zal zijn voor de "noodzakelijke" maatregelen en de "gezonde" toestand van de overheid an sich.
Wel, Fouad is een persoon, maar het woord "Taliban" krijgt u daar niet over de lippen, hoewel het perfect op hem van toepassing is.
Dat is louter jouw opinie.
De feiten zijn dat Fouad Ahidar in Mechelen (België) geboren is, voormalig hoofd van een beveiligingsfirma, Nederlands- en Franstalig (wat niet van alle Brusselse noch andere politici kan beweerd worden) en al ruim twintig jaar actief is in de Belgische politiek en tijdens de laatste verkiezingen democratisch verkozen is en dit op basis van zijn partijprogramma.
Wat dat met de "Taliban" te maken heeft weet ik niet maar opinies moeten dan ook niet op feiten berusten.

Ik ben het overigens niet eens met alle uitspraken van deze persoon en al zeker niet met zijn partijstandpunten maar daarom behoort hij nog niet tot de Taliban. Er zijn wel meer partijen met wiens standpunten ik het niet eens ben.

Ik kan me vergissen en het een en ander kan me ontgaan zijn maar ik heb de man nog niet horen oproepen dat België kapot moet, alle andersdenkenden hun matten moeten oprollen en hij door een "omvolking" een eigen identitaire moslimstaat hier wil vestigen? Het fossiel van die andere identitaire partij, FDW, kon er deze week wel niet meer zijn mond over houden. Wanneer we niet oppassen om niet bekeerd te worden tot de Islam zal het binnenkort wel een verplichting zijn om een partijkaart van de communistische partij te bezitten om nog door Antwerpen of Brussel te mogen cruisen. Daar zijn de huidige LEZ zones klein bier tegen. :roll:

De Taliban (letterlijk "studenten van de Koran") zijn een islamitische beweging over de grenzen van Pakistan en Afghanistan (maar wel met de wortels in Pakistan). Zowel voormalige bondgenoten als tegenstanders van de Sovjetunie en de USA en die nu een eigen koers in voornamelijk Afghanistan varen (onder het mom van "eigen volk eerst") en daarbij onderling ook nog eens voortdurend strijd voeren.
Laat ons zeggen dus eerder de heavy uitvoering van sommige Vlaamse partijen => doel is eigen volk in eigen regio eerst en al wie het daar niet mee eens is buiten en/of kapot en onderling dan ook nog niet overeen komen wat tot versplintering en afwisseling van de macht leidt . :angel:
Sol Invictus!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef: 14 jun 2024, 16:38 Het is dus andersom.
Als "Fouad" van die partij in Brussel schandalige standpunten vertolkt, reageert iedereen daar - terecht - op. En VB-stemmers als eerste.
Als "Tom", van het VB gelijkaardige standpunten vertolkt, reageert iedereen daar - terecht - op. En VB-stemmers plots niet meer.
Dus wie is er dan blind aan het rechter oog :)?

Ik hoef geen Afghanistan-aan-de-Noordzee, niet met "Foaud", niet met "Tom".
Maar het woordje "Taliban" valt alleen bij VB, dat is wel opvallend.
Zo'n radicale termen een Dizzy gebruikt bij VB, zo minimaliserend zijn de termen als het over moslims gaan die uit de bocht gaan.
"Taliban" is nochtans een term die perfect past bij een moslim die zijn geloof wil opdringen, niet bij een VB'er.
En een simpele veroordeling van hem kan er nooit vanaf, er moet altijd direct het VB bij gesleept worden.
Ter vergelijking: TVG zei dat geen enkele van de LGBTQ+ rechten zou aangetast worden, wat verworven was, was verworven.
Dat doet Fouad niet.
Hij vindt dat de Overheid zich niet heeft te moeien met welke moskeeën subsidies krijgen, bijv.
Hij zegt dat vrouwen maar beter niet scheiden.
Hij tast dus wel openlijk bestaande rechten aan.
Maar politiek correcten zijn blind aan alles wat uit moslimhoek komt.

Ondertussen duikt nog nieuws op over die Talibanner : https://www.hln.be/home/zij-aan-zij-met ... ~a624eaef/
Maar ik denk niet dat dezelfde woorden zullen gebruikt worden voor dat gespuis, ook al stond hij zij aan zij met een ter dood veroordeelde Syriëstrijder...
Laatst gewijzigd door boulder 14 jun 2024, 20:12, in totaal 1 gewijzigd.
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”