Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 13 keer

Nee, hij heeft zich gewoon vergist van topiconderwerp.
Had bij "grapje van de dag" moeten staan.
Kan de beste overkomen.

"Aan de EV rijders" is wat het is. Dus gericht aan wie al met een EV rijdt en die weten doorgaans uit eigen ervaring wel beter (de uitzonderingen op de regel niet te na gesproken) en kunnen daar dus zelf mee lachen. :-D
Uit ervaring weten ze immers al dat een "grapje" en de "werkelijkheid" doorgaans twee verschillende zaken zijn. :beerchug:

De onderliggende gedachte kan uiteraard ook geweest zijn dat sommige personen per definitie zo tegen iedere verandering gekant zijn dat ze zelfs spijt hebben dat ze zich over de openbare weg niet meer met paard en kar kunnen verplaatsen en zelfs nostalgisch daarover mijmeren en blijven stilstaan bij deze situatie. :???:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: 03 maa 2024, 11:19 Vind je dat nu zelf niet wat platjes?
Oei, ligt precies gevoelig... ik ben ook een EV-rijder maar kan best lachen met dergelijke grapjes/foto's.

Afbeelding
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Dizzy schreef: 03 maa 2024, 11:19
Moonboy schreef: 02 maa 2024, 20:04 E - Rijden is de toekomst ....
Vind je dat nu zelf niet wat platjes? Ik heb ook wel eens kritiek op bepaalde punten van huidige EV's maar dan ga ik niet met dergelijke onzin afkomen, tenzij je tegenstanders van EV's als gatachterlijk wil wegzetten.
Niets onzin, maar uw bekrompenheid blijkt alweer dus, het kan evengoed bij mop van de dag geplaatst worden, maar het is ook realiteit dus op zijn plaats.
Het woord "gatachterlijk" bestaat niet, beetje zielig dus.
En ik geef geen kritiek op EV rijders, tja...

De huidige generatie EV's is niet aan mij besteed, de volgende is veelbelovend, ik zie het dan wel.

Ondertussen gaat leven verder zijn weg https://duckduckgo.com/?q=funny+ev&t=ne ... &ia=images

Toegevoegd na 5 uren 7 minuten 18 seconden:
Toyota Future

Toyota zet in op de ontwikkeling van lichte, zeer veilige solid-state batterijen met meer dan 1.000 kilometer actieradius en verwerkt deze in auto's met een stijlvol, aerodynamisch ontwerp waarbij AI (kunstmatige intelligentie) is gebruikt. Het Arene OS met over-the-air mogelijkheden zorgt voor oneindig gemak en plezier. En over plezier gesproken: Toyota werkt bovendien aan een handgeschakelde EV voor een spannende interactie tussen mens en machine.

https://www.toyota.nl/ontdek-toyota/nie ... van-toyota
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Wat is de realiteit ? Dat ook een EV wel eens een mankement kan hebben en moet getakeld worden ? Ik zie er echt geen grap in, enkel alleen maar wat populistisch gezwets dat vooral op zijn plaats is als reactie op HLN of Autoblog of zo …

Die nieuwe generatie solidstate batterijen beloven ze ons nu al jaren, maar er is nog steeds geen enkele versie klaar voor productie. Ik ben er eerder van overtuigd dat een nieuw economisch model rond EV’s, gestoeld op sneller laden (of vervangen) een beter alternatief is dan een groter bereik. Maar ok, ecologie en economie zijn nooit de beste vrienden geweest.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Het zou ook alleen maar echt grappig geweest zijn in het daartoe bestemd topic.
Dat men, door het juist hier te plaatsen, andere redenen heeft ligt nogal voor de hand.

Maar zoals eerder geschreven, een echte EV gebruiker weet uit ondervinding wel beter en kan zo'n doorzichtige opmerkingen van doorgaans niet gebruikers dan ook relativeren en plaatsen.
De "beste" stuurlui staan immers doorgaans aan de wal.

Sneller laden is in de praktijk ook al geen punt meer.
In de EU verkrijgbare EV's kunnen al tot boven de 200 kW laden.
En in China, op dit gebied koploper, zit men nu al aan het dubbele. In de praktijk, niet in theorie.

Uiteraard, wie dagelijks de noodzaak heeft om onafgebroken minstens 400 km op de autosnelweg af te haspelen moet (nog) geen EV kopen. Ik prijs me gelukkig me niet tot die groep dwangarbeiders van de weg te moeten rekenen en de tijd te kunnen nemen om iedere 250 tot 350 km eens een half uur pauze te kunnen nemen.

En we weten ook dat wie uitstelgedrag vertoont (nu niet maar de volgende generatie misschien wel) gewoon niet hardop durft zeggen dat veranderingen doorgaans gevoelens van angst opwekken en dat dan verbergt achter een "kwinkslag" en andere uitvluchten.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Moonboy schreef: 03 maa 2024, 18:35
Dizzy schreef: 03 maa 2024, 11:19
Moonboy schreef: 02 maa 2024, 20:04 E - Rijden is de toekomst ....
Vind je dat nu zelf niet wat platjes? Ik heb ook wel eens kritiek op bepaalde punten van huidige EV's maar dan ga ik niet met dergelijke onzin afkomen, tenzij je tegenstanders van EV's als gatachterlijk wil wegzetten.
Niets onzin, maar uw bekrompenheid blijkt alweer dus, het kan evengoed bij mop van de dag geplaatst worden, maar het is ook realiteit dus op zijn plaats.

En ik geef geen kritiek op EV rijders, tja...

De huidige generatie EV's is niet aan mij besteed, de volgende is veelbelovend, ik zie het dan wel.
Neen, als je wil kritiek geven dan gebruik je best argumenten die ergens op slaan. Dat was nu niet het geval waardoor je de kritiek ineens ook belachelijk maakt. Ik merk dat anderen dat ook niet serieus nemen dus aan mij alleen ligt het niet of ze moeten ook bekrompen zijn... of te veeleisend.

De afbeeldingen passen inderdaad beter in een topic als grap van de dag, daar weet men dat je niet serieus wenst genomen te worden.

De afbeeldingen zijn helemaal geen realiteit. Ja, een EV kan ook getakeld worden, net zoals alle wagens, wat is daar bijzonder aan? De tweede afbeelding lijkt me ook niet echt representatief en al zeker niet in België. Dus ja, wat wil men daarmee bereiken?

Trouwens ik heb zelf al stevige kritiek gegeven op EV's want met elke nieuwe tech zijn er in het begin uitdagingen die overwonnen moeten worden maar gebruik dan liever inhoudelijke argumenten ipv totaal uit de context gerukte non-argumentatie.

Het is je goed recht om nog even af te wachten en daar zijn argumenten voor maar niet deze die jij hier aanhaalde.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Moonboy schreef: 03 maa 2024, 18:35 De huidige generatie EV's is niet aan mij besteed, de volgende is veelbelovend, ik zie het dan wel.
En wat mag dan wel de volgende zijn ? Buiten de lang beloofde solid state accu of minimale verbeteringen zie ik maar weinig aan de horizon.

Of je dus de eerste jaren veel betaalbare EV's gaat zien die winter en zomer zonder problemen 500 km (reële afstand) kunnen doen heb ik zelfs m'n twijfels over.

Op zich is dit trouwens geen probleem voor de meeste personen of zelfs als je op vakantie gaat.

PS. Vandaag doet geen enkele EV dit in de winter op de snelweg, zelfs een Lucid Air niet.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Men blijft hier steeds dezelfde foute veronderstelling maken nl alsof elke ICE vervangen zal worden door een EV, dat gaat niet gebeuren en dat is ook niet de bedoeling. Er zijn teveel wagens, het louter vervangen van ICE's door EV's verandert daar niets aan. Een EV neemt vaak zelfs meer plaats in, is zwaarder en staat even goed in de file. De hoge prijzen komen dus zowel de constructeurs als de overheid goed uit. Niet iedereen zal dus een wagen kunnen veroorloven en het aantal tweede/derde wagens zal daardoor ook dalen.

De transitie is niet enkel vervangen van wagens door andere wagens maar ook herdenken van mobiliteit. Er zijn alternatieven zoals de ebike en deelwagens die een grotere rol krijgen.

Ben toevallig in de fietshandel geweest voor onderhoud. Ze hadden amper nog een klassieke fiets maar tientallen modellen ebikes in alle varianten. Ook op de iets en wandelbeurs in Gent was er veel aandacht voor de nieuwe fietsen die je er ook kon testen. Een groot deel van de stands waren fietsvakanties die weer meer aanhang krijgen door de ebike.

En de EV heeft nadelen maar ook veel voordelen. Je kan thuis opladen met eigen gegenereerde stroom, je hebt een stille wagen die aangenaam rijdt, je kan de batterij steeds meer gebruiken voor je huis, enz...

Punt is dat de ICE uitgefaseert zal worden. Producenten maken steeds minder kleine wagens, steden limiteren toegang met LEZ en de overheid zal ook de taksen ecologischer oriënteren. Dus uiteindelijk zal wie nog een wagen wil wel een EV moeten nemen of al de nadelen ervan dragen. Toen de wagen ontwikkeld werd waren er ook mensen die zworen bij paard en kar :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou de pas voorgestelde R5 E-tech nu niet precies een "grote" auto durven noemen. Zelfs kleiner dan vele piemelcompenserende ice bakken en met zijn gewicht onder de 1500 kg ook geen zware auto.
De brandstof en binnenruimte worden wel efficiënter gebruikt dan bij een ice.
Bovendien wordt de densiteit van accu's met het jaar dichter (minder gewicht voor dezelfde actieradius) en de laadsnelheid hoger (tot 500 km laden op een klein half uur).
Gezien de tijdspanne dat EV's in de openbare ruimte verschenen is dat vooruitgang met rasse schreden.

En als Vlaming moet men zich over de kostprijs ook geen zorgen maken.
We leven immers in de rijkste regio van het westen en als we allemaal rechts (blijven) stemmen worden we met zijn allen schatrijk (geen ervaring mee maar ergens gelezen op een bekend forum).

Maar toegegeven. Een EV heeft één groot nadeel. Eenmaal je er een tijd mee gereden hebt en gewoon aan bent geraakt kan je niet meer terug. :oops:
Ik zou dus zelf niemand de overstap aanraden.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Neen, niet groot maar tegen 25.000 instapprijs toch voor heel wat mensen stevig geprijsd voor een kleine wagen, maar door de enorme prijzen van andere wagens lijkt dit nu goedkoop. Zelf geef ik ook maar 20.000 EUR aan een wagen, ondanks dat ik inderdaad bij de welvarende Vlamingen behoor :)

Ik denk ook dat er meer rechts stemmen dan dat ze welvarend zijn maar daar zullen ze zelf wel achter komen, bijvoorbeeld als hun wagen aan vervanging toe is.

Dat EV's veel voordelen hebben en de way to go zijn moet je mij niet overtuigen, vandaag staat er hier ook eentje op de oprit. Gegoven is gegoven.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 04 maa 2024, 09:50 De hoge prijzen komen dus zowel de constructeurs als de overheid goed uit. Niet iedereen zal dus een wagen kunnen veroorloven en het aantal tweede/derde wagens zal daardoor ook dalen.
Dat is slechts een kwestie van tijd... en anders lossen de Chinezen het wel op.
Dizzy schreef: 04 maa 2024, 09:50 De transitie is niet enkel vervangen van wagens door andere wagens maar ook herdenken van mobiliteit.
Ideologie is mooi... maar ondertussen is ons OV nog steeds een grote ramp (en het gaat zeker niet de juiste richting uit).

Nu ja, onze overheid zal het wel door onze strot rammen of het nu werkt of niet.
Dizzy schreef: 04 maa 2024, 09:50 Ben toevallig in de fietshandel geweest voor onderhoud. Ze hadden amper nog een klassieke fiets maar tientallen modellen ebikes in alle varianten.
Net zoals met de auto's dus... initieel vond iedereen een electrische fiets ook te duur.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat zegt men al zo lang, de prijzen zijn nog niet gedaald, ja je hebt nu een kleine wagen voor de prijs van een grote vroeger.

Je moet een onderscheid maken tussen ideologie en realiteit. Realiteit is dat er geen plaats meer is voor veel meer wagens tenzij we snelwegen herdopen naar snelcampings. Het is ook niet omdat een deeloplossing momenteel regionaal mismeesterd wordt dat het geen deel van de oplossing kan zijn. Wat we nu doen werkt niet, tijd dus om iets anders te proberen en te kijken naar plaatsen waar het beter werkt.

Tja, als je de overheid ziet als een bron voor gesubsidieerde wagens dan heb je gelijk maar ik denk dat mobiliteit wel degelijk een belangrijke overheidsopdracht is. Het is ook een onderdeel van de economie.

Over die elektrische fietsen heb je deels gelijk, er zijn ook veel dure en hippe modellen maar je bent niet verplicht daarvoor te gaan. Bovendien zijn sommige modellen ook gemaakt om meerdere taken te vervullen tot personenvervoer of vrachtvervoer (winkelen). Zo bekeken is de prijs redelijker dan puur vergelijken met een gewone fiets. Als je een tweede wagen kan uitsparen, zo'n goedkope aan 25.000 EUR bvb, dan kan je toch al wat fietsen kopen. Bovendien heb je ook incentives van werkgevers/overheid en kan je ook leasen.

Je kan echter ook gewoon alles afbreken en hopen dat de huidige onhoudbare situatie tot de eeuwigheid blijft duren.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 190 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik wandelde zonet voorbij een tankstation. Sinds ik een EV heb had ik dat niet meer van dichtbij gezien.
Wat een stank! Enerzijds de diesel die als een morsig tapijt bijna heel het terrein bedekt en in de zon zijn aroma vrijgeeft en daarboven nog de vluchtige benzinewalmen van evenmin trefzekere chauffeurs.

Opmerkelijk hoe ICE-rijders bezorgd zijn om de milieu-impact van batterijen maar zelf ongevoelig zijn voor de gevolgen van dinosap.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Vandaar dat men telkens serieus moet saneren als een tankstation stopt. Wat je ook soms ziet zijn mensen die daar rustig roken terwijl de grond vol brandstof ligt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 04 maa 2024, 11:19 Neen, niet groot maar tegen 25.000 instapprijs toch voor heel wat mensen stevig geprijsd voor een kleine wagen, maar door de enorme prijzen van andere wagens lijkt dit nu goedkoop. Zelf geef ik ook maar 20.000 EUR aan een wagen, ondanks dat ik inderdaad bij de welvarende Vlamingen behoor :)
Ik helemaal niets en dat maakt me uiteraard nog welvarender :angel:
De combinatie van PV (gegoven is gegoven :idea: ) en EV (idem) brengt netto geld op ipv dat het geld kost.
Dat is me met een ICE nooit gelukt.

En van snelwegen blijf ik als het even kan zo ver mogelijk weg. Beton en stank zijn er je deel.
Veel liever rustig rijden over mooie binnenwegen op de tijdstippen dat iedereen aan het werk is. :banana:
En wat is duur? Dat is een relatief gegeven en is dus voor iedereen anders. Wij hebben bv. o.a. twee elektrische fietsen met een accu van 850 Wh en een range van 90 tot 120 km. En de prijs was per stuk 1800 €. Je moet je dan wel tevreden stellen met een "Chinees" en niet een fancy duur merk. Maar dat maakt voor ons niet uit. De Chinees brengt ons ook van A naar B en terug.
Er zijn er die meer uitgeven aan een racefiets om enkel in het WE van kroeg naar kroeg te kunnen rijden. :-D
Ik denk ook dat er meer rechts stemmen dan dat ze welvarend zijn maar daar zullen ze zelf wel achter komen, bijvoorbeeld als hun wagen aan vervanging toe is.
Niets mis mee.
Letterlijk eigen keuze met zijn eigen gevolgen.
Sol Invictus!
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

MichelJ schreef: 27 jul 2023, 18:17 i4 is besteld, levering voor februari, gaat aanpassen worden :)
En geleverd :beerchug:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 04 maa 2024, 11:19 Neen, niet groot maar tegen 25.000 instapprijs toch voor heel wat mensen stevig geprijsd voor een kleine wagen, maar door de enorme prijzen van andere wagens lijkt dit nu goedkoop. Zelf geef ik ook maar 20.000 EUR aan een wagen, ondanks dat ik inderdaad bij de welvarende Vlamingen behoor :)
Dan bestel je 'm toch gewoon in 2024 en dan is de instapprijs 20K.
En wie een auto alleen nodig heeft om van A naar B te komen kan nog altijd een Dacia Spring bestellen. Dan zit je aan een instapprijs van 16K. Kan geen probleem zijn voor de inwoners van welvarend Vlaanderen.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Waar kom je aan die 20.000?

A en B kunnen nogal uit elkaar liggen en niet ieder gezin is met een Dacia (instapprijs vanaf 20.990 € volgens Dacia) gediend net zoals niet iedereen zoals wij van gegoven is gegoven kan genieten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

https://www.vlaanderen.be/premie-voor-a ... ievoertuig
Even een formuliertje invullen en die 5000 € is voor iedereen die een nieuw emissievrij voertuig wenst aan te kopen met een max. van 40K (zowel de R5 als de Dacia Spting voldoen aan die eis) in 2024 en in Vlaanderen in te schrijven gewoon gegoven.

Binnen Vlaanderen/België liggen A en B nooit ver uit elkaar.
Wanneer je niet gediend bent met een Dacia (of welke ander merk dan ook) heb je andere prioriteiten dan je in een bak op vier wielen van A naar B te kunnen verplaatsen. Niets mis mee maar dat is dan een andere keuze.
Net zoals een auto kopen/kiezen op basis van de afstand die je één tot twee keer per jaar in één stuk wenst te overbruggen een keuze is met eigen gevolgen.
De Vlaamse wegen zijn ook volgestouwd met vierwielers met verbrandingsmotor die nieuw meer dan 15 tot 20K kosten.
Dat lijkt me voor een groot deel van de hardwerkende Vlamingen, wonende en werkende in de rijkste regio ter wereld, ook geen enkel probleem.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ah ja, het beleid inzake auto's blijft me nog altijd verbazen (my fault) :)

Niet iedereen blijft binnen België en omdat ons land klein is en je ook snel in de buurt van een grens woont speelt de notie België minder. Sommige mensen hebben nu eenmaal vrienden, kennissen, hobby's of familie die wat verder wonen. Het kan inderdaad voorvallen dat hun keuze is om die mensen eens te bezoeken of een activiteit iets verder te doen. Laat iedereen dat voor zichzelf beslissen net zoals het maximum dat ze aan een wagen willen geven die wel voldoet aan hun eigen voorkeuren ipv aan de beperkte keuze. Wie zot is van de Dacia, be my guest, ik ga ze niet proberen ompraten net zoals ik mensen die een bepaalde status van wagen belangrijk vinden niet wil overtuigen. Zolang ik het niet moet betalen, vooral doen, zo hebben we ook minder frustraties en mentale problemen en is iedereen weer content. :beerchug:
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 136 keer

Niet echt een EV gebonden onderwerp, maar ik vermoed dat er hier wel wat de markt kennen?

Maar wat is er nu eigenlijk aan de hand dat al die nieuwe wagens massaal geparkeerd worden.

Gisteren nog op de radio dat Tesla de parking van Makro in Machelen gaat huren.
Vorige week dat BYD zeebrugge gaat voorbijvaren omdat de parking daar vol nieuwe wagens staat.
Zelfs de P+R in Antwerpen wordt afgehuurd door een invoerder om er wagens weg te zetten.

Na de corona was er even een uitleverprobleem, maar kan moeilijk geloven dat nog van tel is
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/11 ... zeebrugge/
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 230 keer
Recent bedankt: 2 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Het artikel op VRTNWS geeft het antwoord:
Marc Adriansens schreef: "Elk plaatsje is bezet omdat er problemen zijn bij het transport. Er is geen capaciteit genoeg meer. Door de coronacrisis is er heel wat capaciteit afgebouwd en zijn veel truckchauffeurs vertrokken naar andere sectoren. Ook bij treinen is er onvoldoende capaciteit, energietreinen krijgen voorrang. We schatten dat er momenteel een derde capaciteitstekort is."
Computer(k)nul
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 136 keer

Ja maar dat was de uitleg in 2022. Om dat nu nog als argument aan te halen.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Provider

Ik denk dat het een gigantische logistiek is die die nieuwe merken hebben momenteel. Als je eens langs bv een Tesla garage gaat en wat er allemaal buiten gaat sinds een jaar, dat is gewoon enorm. Een klassieke garage zal daar raar op staan kijken.

In de havens staan uiteraard alle merken en het transport landinwaarts (weg en spoor) is al een tijdje een groot probleem qua capaciteit.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Mogelijk ook omdat er veel minder garages zijn van dat merk. Trouwens de concentratie bij grotere garages is al langer bezig en bij zowat alle merken.

Las vandaag dat het aandeel EV's weer goed gestegen is, mede door de premie van de Vlaams overheid voor 2024.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Vaganzza schreef: 06 maa 2024, 07:46 Ik denk dat het een gigantische logistiek is die die nieuwe merken hebben momenteel. Als je eens langs bv een Tesla garage gaat en wat er allemaal buiten gaat sinds een jaar, dat is gewoon enorm. Een klassieke garage zal daar raar op staan kijken.
Een klassieke garage (wat Tesla al niet in zijn netwerk heeft) heeft dan ook maar een beperkt aantal auto's (verplicht toegewezen) in zijn showroom staan. Dat zijn gewoon antennes van de merkdealers.

Ga je echter bij de klassieke merkdealers kijken dan zie je dat ook daar de parkings overvol staan.
Wij kunnen onze volgende auto zelfs niet meer gaan ophalen bij onze normale dealer/garage gezien de parking (toch ruim en gelegen in een industrieterrein) daar altijd volzet is. Op vraag van deze dealer moet de auto bij oplevering al opgehaald worden bij de hoofdzetel in Vlaanderen (het onderhoud kan je wel nog laten uitvoeren bij de dealer dichter bij huis).
Het is dus zeker geen unieke situatie voor Tesla.

En de wereldwijde "daling" van de EV verkoop bleek ook maar louter een verkeerde (de zoveelste) informatie van de EV hatende (of media die hun bronnen niet checken en alles nawauwelen) MSM te zijn. De verkoop gaat ook in 2024 met rasse schreden vooruit ten nadele van het legacy aandeel.

Een van de oorzaken van de problemen is dat men tegenwoordig pas begint te produceren na de bestelling en niet, zoals vroeger, volgens te verwachte bestellingen. De minste kink in de transportkabel zorgt dan voor opstoppingen en wachttijden.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Op 95 locaties vandaag (ultra)snelladen langs snelwegen in Vlaanderen

Om de omslag naar zero-emissievoertuigen te versnellen, zet de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken samen met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) in op de versnelde uitrol van elektrische laadinfrastructuur langs grote verkeersassen. Vandaag kan je op 95 plaatsen langs of in de buurt van snelwegen (ultra)snelladen; tegen eind 2025 worden dat er 130. Ook voor vrachtwagens wordt elektrisch laden verder uitgerold.

Hiermee haalt de Vlaamse overheid haar doelstelling om tegen eind 2025 elke 25 kilometer laadinfrastructuur langs of in de buurt van snelwegen te installeren. Vroeger dan voorzien worden zo ook de Europese doelstelling voor laadinfrastructuur voor personenvervoer bereikt.

Op 71 van de 95 locaties gaat het om zogenaamde ultrasnelladers, dat is laden met een capaciteit van minstens 150 kW. De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken wil de laadperiode zo kort mogelijk houden.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 56 keer

Op de e17 in kruibeke staan al een paar maanden laders, nog altijd met linten voorgespannen en dus onbruikaar.. je vraagt je af waarom alles hier zo lang moet duren...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het moet haalbaar en betaalbaar blijven :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

tom35 schreef: 23 mei 2024, 11:00 Op de e17 in kruibeke staan al een paar maanden laders, nog altijd met linten voorgespannen en dus onbruikaar.. je vraagt je af waarom alles hier zo lang moet duren...
Vraag het eens na bij de beheerder van dat laadplatform.
EV-rijders gaan dat hier niet voor je kunnen beantwoorden en al zeker niet oplossen.
Indien een persoonlijke frustratie dat heeft eveneens een eigen topic. :P

Je zou het uiteraard ook als iets positief kunnen beschouwen => dat je opgemerkt hebt dat er langs de E17 weer laadpalen in aanbouw zijn en er dus weer bijkomen. Ook dat heeft een eigen topic. :P
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 23 mei 2024, 10:57 Op 71 van de 95 locaties gaat het om zogenaamde ultrasnelladers, dat is laden met een capaciteit van minstens 150 kW. De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken wil de laadperiode zo kort mogelijk houden.
Wat zijn dan 300 a 400 kW laders... super ultra mega giga snelladers :roll:
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 56 keer

ivob schreef: 23 mei 2024, 11:46
tom35 schreef: 23 mei 2024, 11:00 Op de e17 in kruibeke staan al een paar maanden laders, nog altijd met linten voorgespannen en dus onbruikaar.. je vraagt je af waarom alles hier zo lang moet duren...
Vraag het eens na bij de beheerder van dat laadplatform.
EV-rijders gaan dat hier niet voor je kunnen beantwoorden en al zeker niet oplossen.
Indien een persoonlijke frustratie dat heeft eveneens een eigen topic. :P

Je zou het uiteraard ook als iets positief kunnen beschouwen => dat je opgemerkt hebt dat er langs de E17 weer laadpalen in aanbouw zijn en er dus weer bijkomen. Ook dat heeft een eigen topic. :P
Ik heb ook geen vraag gesteld ..ik heb een vaststelling geschreven..
En neen hoor geen frustratie...
Mensen die provoceren om te provoceren dat levert soms al is frustratie op maar meestal lach ik daar is mee en denk ik ocharme de kleine kinderen zijn weer bezig...

Tom
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Iedereen wil uitpakken met ultrasnelle laadpaal, al heeft geen enkele auto er iets aan.

Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20240523_95046584
Blijkbaar is de auteur niet op de hoogte dat moderne EV's ruim over de 200 kW laden (Audi Q6 tot 270 kW bijvoorbeeld).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad.
Net zoals de Porche Taycan, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 & 6, BMWi4, Tesla, Audit eTron GT, Lucid Air, Polestar 3, ....
Wanneer je nieuwe laadpalen plaatst doe je dat ook beter al vooruitziend en niet uitsluitend op basis van het (reeds achterhaalde) heden.
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

DarkV schreef: 23 mei 2024, 23:01 Blijkbaar is de auteur niet op de hoogte dat moderne EV's ruim over de 200 kW laden (Audi Q6 tot 270 kW bijvoorbeeld).
En blijkbaar ben jij niet verder gekomen dan de titel van het artikel. Want in het artikel gaat het over 400kW en meer en dat een Lotus Eletre ook 'maar' 350kW haalt. En dat de reden inderdaad is dat die dingen toekomstbestendig moeten zijn.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 120 keer
Te Koop forum

Het zijn dan ook piek laad snelheden. Die vlakken vaak redelijk snel af tot een lager niveau.
Eind dit jaar begin 2025 komt de Polestar 5 die tot 370KW zou moeten kunnen halen.
Dat is dus theoretisch, vaak zie je in de praktijk lagere nummers.

Er zullen de volgende jaren meer auto's komen die 400KW of hoger zullen kunnen laden.

Kia is ook goed bezig, zag de nieuwe EV3, 81,4 kWh (netto) met bereik van zo'n 600km.
Benieuwd of hij ver onder de 40.000 komt.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: 24 mei 2024, 16:54 En blijkbaar ben jij niet verder gekomen dan de titel van het artikel.
Nee, het is dan ook een betalend artikel al had ik elders wel gelezen dan men sprak over 150 kW (en niet 400 kW).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Abusimbal schreef: 24 mei 2024, 21:23 Kia is ook goed bezig, zag de nieuwe EV3, 81,4 kWh (netto) met bereik van zo'n 600km.
Benieuwd of hij ver onder de 40.000 komt.
Die 600 km is uiteraard de WLTP range in optimale omstandigheden en voor chauffeurs met een lichte voet.
Doe er in de praktijk maar een 75 km af voor de zomer (gecombineerd) en een 150 km in de winter (gecombineerd).
Wanneer ik het goed onthouden heb is 81,4 kWh bruto en 78 kWh netto.

En is 400V architectuur met een max. laadsnelheid van 128 kW/gemiddeld 105 kW (voor de LR accu).
Uiteraard ruim voldoende specs voor de gemiddelde gebruiker.

De vanafprijs voor de LR accu zal niet onder de 40K zitten maar ergens in de buurt van de 43K.
De vanafprijs voor de standard range ligt rond de 37K maar deze heeft maar een accu van 58,3/55 kWh en kan max. laden aan 100 kW (gemiddeld 75 kW).
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 14 keer

Abusimbal schreef: 24 mei 2024, 21:23 Het zijn dan ook piek laad snelheden. Die vlakken vaak redelijk snel af tot een lager niveau.
Dat klopt.
Het is interessanter om te kijken naar hoe lang het duurt eer een batterij vol is, dan naar pieksnelheden.
Zo zou de EQB niet zo'n hoge piek hebben ("maar" 100kW), maar zou die snelheid wel heel lang kunnen aanhouden, waardoor die alsnog snel oplaadt.
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Dizzy schreef: 23 mei 2024, 11:12 Het moet haalbaar en betaalbaar blijven :)
Modbreak:
buitengewoon grof, houd uw manieren aub
Beetje zoals uw moeder.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”