Men blijft hier steeds dezelfde foute veronderstelling maken nl alsof elke ICE vervangen zal worden door een EV, dat gaat niet gebeuren en dat is ook niet de bedoeling. Er zijn teveel wagens, het louter vervangen van ICE's door EV's verandert daar niets aan. Een EV neemt vaak zelfs meer plaats in, is zwaarder en staat even goed in de file. De hoge prijzen komen dus zowel de constructeurs als de overheid goed uit. Niet iedereen zal dus een wagen kunnen veroorloven en het aantal tweede/derde wagens zal daardoor ook dalen.
De transitie is niet enkel vervangen van wagens door andere wagens maar ook herdenken van mobiliteit. Er zijn alternatieven zoals de ebike en deelwagens die een grotere rol krijgen.
Ben toevallig in de fietshandel geweest voor onderhoud. Ze hadden amper nog een klassieke fiets maar tientallen modellen ebikes in alle varianten. Ook op de iets en wandelbeurs in Gent was er veel aandacht voor de nieuwe fietsen die je er ook kon testen. Een groot deel van de stands waren fietsvakanties die weer meer aanhang krijgen door de ebike.
En de EV heeft nadelen maar ook veel voordelen. Je kan thuis opladen met eigen gegenereerde stroom, je hebt een stille wagen die aangenaam rijdt, je kan de batterij steeds meer gebruiken voor je huis, enz...
Punt is dat de ICE uitgefaseert zal worden. Producenten maken steeds minder kleine wagens, steden limiteren toegang met LEZ en de overheid zal ook de taksen ecologischer oriënteren. Dus uiteindelijk zal wie nog een wagen wil wel een EV moeten nemen of al de nadelen ervan dragen. Toen de wagen ontwikkeld werd waren er ook mensen die zworen bij paard en kar
