bollegijs schreef: 23 apr 2024, 21:14
Mijn internationale identiteitskaart mocht ik behouden.
Kan u verder uitleggen wat deze "internationale identeitskaart" precies is? Zo'n document - voor zover het niet over een paspoort of gewone identeitskaart is - wordt niet uitgegeven in België .Een identiteitskaart van een ander land? Of een document hier afgegeven met een andere officiele naam?
Over het paspoort of de "gewone" identiteitskaart zal het niet gaan gezien u beide zaken vermeldt naast de "internationale identiteitskaart".
bollegijs schreef: 23 apr 2024, 21:14zo een noodprocedure nieuw internationaal passport op te starten, maar het is nog steeds niet in orde gekomen was het antwoord ("we zijn er nog mee bezig") waardoor ik geen nieuwe identiteitskaart kan aanvragen.
Noteer dat je niet in de bevolkingsregisters moet ingeschreven zijn, elke aanvraag voor een paspoort is ontvankelijk als je je identiteit en Belgische nationaliteit kan bewijzen.
Natuurlijk, hoe je dat doet zonder identiteitskaart is geen eenvoudige vraag.
bollegijs schreef: 23 apr 2024, 21:14Mijn vraag is: zal ik de EU kunnen verlaten met mijn internationaal identiteitskaart die ik mocht behouden, of zal die bij controle aan grenspost blijken dat die ook geschrapt is
Of uw "internationale identiteitskaart" - wat dat ook moge zijn - nog geldig is kan u nagaan op
https://www.checkdoc.be/ mits het in Belgie uitgegeven werd.
Met Belgische nationaliteit dienen de volgende zaken gecontroleerd te worden aan de Schengen-exit:
* de identiteit
* de nationaliteit
* de authenticiteit en geldigheid van het reisdocument voor het overschrijven van de grens, onder meer via SLTD
* of de persoon geen bedreiging vormt voor het beleid, de veiligheid, de publieke gezondheid of internationale banden in een van de Schengen lidstaten, onder meer via SIS
Evenwel mag men deze controles ook op selectieve basis uitvoeren om de het verkeer niet te hinderen. In dat geval volstaat een visuele controle van de identiteit met het reisdocument alsook de afwezigheid van duidelijke indicaties van vervalsing.
(De grenspolitie van Zaventem mag niet staken. Als ze "protesteren" is dit in de regel door geen selectieve controles uit te voeren en alles "volgens het boekje" te doen wat lange wachtrijen veroorzaakt).
Of uw "internationale identiteitskaart" - wat dat ook moge zijn - in aanmerking komt als reisdocument dient u na te gaan op de lijsten van
https://home-affairs.ec.europa.eu/polic ... rossing_en (onder "Related Documents").
Om op basis van de Belgische nationaliteit Zuid-Korea binnen te komen, heeft u nood aan een geldig paspoort voor het verblijf alsook een visum. Het visum is daarentegen niet vereist bij een verblijf van max. 90 dagen.
Of uw "internationale identiteitskaart" - wat dat ook moge zijn - geldig is voor binnenkomst in Zuid Korea, hangt ervan af of Zuid-Korea dat toelaat obv het land waar dat document uitgegeven werd.
bollegijs schreef: 23 apr 2024, 21:14Op deze vraag konden de betrokken ambtenaren geen zekerheid geven
De wet doet dat wel.
bollegijs schreef: 23 apr 2024, 21:14Het zijn non-refundable tickets.
De fare rules van een non-ref kunnen een provisie bevatten voor een full refund bij geweigerd visum of gelijkaardig.
Sasuke schreef: 23 apr 2024, 21:51
Met je international reispas, als die nog geldig is, ga je buiten de EU wel overal geraken. Ben alleen niet zeker of je geen issues 'binnen' de EU gaat krijgen ...
De toegang tot het grondgebied mag nooit ontzegd worden aan mensen die de Belgische nationaliteit bezitten. Indien u erin slaagt om aan een buitengrens te arriveren zonder documentatie, en u claimt de Belgische nationaliteit te bezitten, dan moet men een onderzoek uitvoeren terwijl u in detentie blijft.
Evenwel zal uw transportmaatschappij u wellicht de toegang ontzeggen tot uw transport naar België, dus zover komt het in de regel niet. Het gaat vooral over mensen die erin slagen al hun documenten te verliezen op het vliegtuig oid, en waarbij het boordpersoneel ze ook nergens meer vindt (de grenspolitie zal altijd eerst vragen aan het personeel om het vliegtuig te doorzoeken).