Ambtshalve schrapping & internationaal reispas

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 45 keer

Het is mss een long stretch om hier te vragen maar het is het volgende: ik ben nu meer dan een maand ambtshalve geschrapt van de bevolkingsregister, ondertussen is mijn Belgische identiteitskaart ook ingetrokken. Mijn internationale paspoort mocht ik behouden. Ik vertrek volgende week op reis naar Zuid-Korea en ook deze week heb ik nogmaals navraag gedaan of ik terug ben opgenomen in de bevolkingsregister om zo een noodprocedure nieuw internationaal passport op te starten, maar het is nog steeds niet in orde gekomen was het antwoord ("we zijn er nog mee bezig") waardoor ik geen nieuwe identiteitskaart en/of internationaal paspoort kan aanvragen.

Mijn vraag is: zal ik de EU kunnen verlaten met mijn internationaal paspoort die ik mocht behouden, of zal die bij controle aan grenspost blijken dat die ook geschrapt is (is dit "verbonden" met mijn ambtshalve schrapping?) en zo de doorgang geweigerd worden (of Zuid-Korea niet binnen mogen)?

Op deze vraag konden de betrokken ambtenaren geen zekerheid geven, en ik weet niet direct wie ik snel kan contacteren hierover. Wat is jullie mening? Ik ben wel van plan om het alsins "te proberen". Het zijn non-refundable tickets.

En ja, ik besef dat ik hier dom in ben geweest op het zo ver te laten komen :bang:
Laatst gewijzigd door bollegijs 24 apr 2024, 02:21, in totaal 1 gewijzigd.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Met je international reispas, als die nog geldig is, ga je buiten de EU wel overal geraken. Ben alleen niet zeker of je geen issues 'binnen' de EU gaat krijgen ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Gaat het over een internationaal paspoort of een internationale identiteitskaart (blauwe ID kaart voor Belgen in het buitenland) dat je nog in je bezit hebt?
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

axs schreef: 23 apr 2024, 22:29 Gaat het over een internationaal paspoort of een internationale identiteitskaart (blauwe ID kaart voor Belgen in het buitenland) dat je nog in je bezit hebt?
Internationaal paspoort (het boekje met rode kaft). Die is nog meer dan 6 maand geldig.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1954 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ik heb geen idee. Stel de vraag telefonisch aan https://diplomatie.belgium.be/
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

axs schreef: 23 apr 2024, 22:29 Gaat het over een internationaal paspoort of een internationale identiteitskaart (blauwe ID kaart voor Belgen in het buitenland) dat je nog in je bezit hebt?
KLeine tussenvraag: wat is blauwe id kaart voor Belgen in buitenland ??

Aangezien ik 14 jaar in Thailand gewoond heb , met uitschrijving uit Belgie , en ik heb steeds de gewone ID kaart gehad , zelfs een hernieuwing ervan via BE Ambassade te Bangkok , nooit van een blauwe id geweten , ook int. paspoort hernieuwd via Ambasade .

Nota voor Bollegijs : let wel op indien in buiten Europa plaatselijke autoriteiten te weten komen je reispas verlopen of ongeldig is , wordt je verblijf onwettig en gedeporteerd ! ( is een truukje veel gebruikt door thuislanden om voor x reden paspoort administratief in te trekken , en alzo plaatselijke admin in te lichten daarover en alzo een vlugge uitwijzing te bekomen om "gewenste national " terug thuis te krijgen , paar keer geweten in Thailand toen van " foreign individuals ".

Keerzijde van digitall nomad systeem :wink:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 599 keer
Recent bedankt: 1 keer

bollegijs schreef: 23 apr 2024, 21:14 Mijn internationale identiteitskaart mocht ik behouden.
Kan u verder uitleggen wat deze "internationale identeitskaart" precies is? Zo'n document - voor zover het niet over een paspoort of gewone identeitskaart is - wordt niet uitgegeven in België .Een identiteitskaart van een ander land? Of een document hier afgegeven met een andere officiele naam?

Over het paspoort of de "gewone" identiteitskaart zal het niet gaan gezien u beide zaken vermeldt naast de "internationale identiteitskaart".
bollegijs schreef: 23 apr 2024, 21:14zo een noodprocedure nieuw internationaal passport op te starten, maar het is nog steeds niet in orde gekomen was het antwoord ("we zijn er nog mee bezig") waardoor ik geen nieuwe identiteitskaart kan aanvragen.
Noteer dat je niet in de bevolkingsregisters moet ingeschreven zijn, elke aanvraag voor een paspoort is ontvankelijk als je je identiteit en Belgische nationaliteit kan bewijzen.

Natuurlijk, hoe je dat doet zonder identiteitskaart is geen eenvoudige vraag.
bollegijs schreef: 23 apr 2024, 21:14Mijn vraag is: zal ik de EU kunnen verlaten met mijn internationaal identiteitskaart die ik mocht behouden, of zal die bij controle aan grenspost blijken dat die ook geschrapt is
Of uw "internationale identiteitskaart" - wat dat ook moge zijn - nog geldig is kan u nagaan op https://www.checkdoc.be/ mits het in Belgie uitgegeven werd.

Met Belgische nationaliteit dienen de volgende zaken gecontroleerd te worden aan de Schengen-exit:
* de identiteit
* de nationaliteit
* de authenticiteit en geldigheid van het reisdocument voor het overschrijven van de grens, onder meer via SLTD
* of de persoon geen bedreiging vormt voor het beleid, de veiligheid, de publieke gezondheid of internationale banden in een van de Schengen lidstaten, onder meer via SIS
Evenwel mag men deze controles ook op selectieve basis uitvoeren om de het verkeer niet te hinderen. In dat geval volstaat een visuele controle van de identiteit met het reisdocument alsook de afwezigheid van duidelijke indicaties van vervalsing.
(De grenspolitie van Zaventem mag niet staken. Als ze "protesteren" is dit in de regel door geen selectieve controles uit te voeren en alles "volgens het boekje" te doen wat lange wachtrijen veroorzaakt).

Of uw "internationale identiteitskaart" - wat dat ook moge zijn - in aanmerking komt als reisdocument dient u na te gaan op de lijsten van https://home-affairs.ec.europa.eu/polic ... rossing_en (onder "Related Documents").

Om op basis van de Belgische nationaliteit Zuid-Korea binnen te komen, heeft u nood aan een geldig paspoort voor het verblijf alsook een visum. Het visum is daarentegen niet vereist bij een verblijf van max. 90 dagen.

Of uw "internationale identiteitskaart" - wat dat ook moge zijn - geldig is voor binnenkomst in Zuid Korea, hangt ervan af of Zuid-Korea dat toelaat obv het land waar dat document uitgegeven werd.
bollegijs schreef: 23 apr 2024, 21:14Op deze vraag konden de betrokken ambtenaren geen zekerheid geven
De wet doet dat wel.
bollegijs schreef: 23 apr 2024, 21:14Het zijn non-refundable tickets.
De fare rules van een non-ref kunnen een provisie bevatten voor een full refund bij geweigerd visum of gelijkaardig.
Sasuke schreef: 23 apr 2024, 21:51 Met je international reispas, als die nog geldig is, ga je buiten de EU wel overal geraken. Ben alleen niet zeker of je geen issues 'binnen' de EU gaat krijgen ...
De toegang tot het grondgebied mag nooit ontzegd worden aan mensen die de Belgische nationaliteit bezitten. Indien u erin slaagt om aan een buitengrens te arriveren zonder documentatie, en u claimt de Belgische nationaliteit te bezitten, dan moet men een onderzoek uitvoeren terwijl u in detentie blijft.

Evenwel zal uw transportmaatschappij u wellicht de toegang ontzeggen tot uw transport naar België, dus zover komt het in de regel niet. Het gaat vooral over mensen die erin slagen al hun documenten te verliezen op het vliegtuig oid, en waarbij het boordpersoneel ze ook nergens meer vindt (de grenspolitie zal altijd eerst vragen aan het personeel om het vliegtuig te doorzoeken).
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

Ik begrijp de onduidelijkheid, ik heb het aangepast naar internationaal paspoort. Dus het "boekje met rode kaft waar ze stempels in zetten".

Mijn excuses.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

bollegijs schreef: 24 apr 2024, 02:23 Ik begrijp de onduidelijkheid, ik heb het aangepast naar internationaal paspoort. Dus het "boekje met rode kaft waar ze stempels in zetten".

Mijn excuses.
In dat geval, antwoord op uw vragen:
bollegijs schreef: 23 apr 2024, 21:14Mijn vraag is: zal ik de EU kunnen verlaten met mijn internationaal identiteitskaart die ik mocht behouden, of zal die bij controle aan grenspost blijken dat die ook geschrapt is
Ga de geldigheid van uw paspoort na op https://www.checkdoc.be
=> indien ze volgens de website geldig is, geen probleem
=> indien ze niet meer geldig is, kan u uw passage aan de grenscontrole zodanig plannen dat dit op een erg druk moment gebeurt, waarbij de kans het grootst is dat u enkel de minimale checks krijgt zonder dat de ongeldigheid van het paspoort opgemerkt zal worden. U dient ook geen argwaan te wekken bij de agent. Indien de agent uw paspoort niet door de lezer haalt heeft u geluk. Indien hij dat wel doet zal u die dag geen vliegtuig binnenstapen.

Inzake de binnenkomst in Zuid-Korea, hangt ervan af of dit land toegang heeft tot een internationale databank met statussen van reisdocumenten. Geen idee van.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 24 apr 2024, 01:52Of uw "internationale identiteitskaart" - wat dat ook moge zijn - nog geldig is kan u nagaan op https://www.checkdoc.be/ mits het in Belgie uitgegeven werd.
Bij het valideren van mijn internationaal paspoort wordt met groene achtergrond "no hit" vermeld. Het groen doet iets positiefs vermoeden, de term zelf minder positief. Hmmm.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

bollegijs schreef: 24 apr 2024, 02:29 Bij het valideren van mijn internationaal paspoort wordt met groene achtergrond "no hit" vermeld. Het groen doet iets positiefs vermoeden, de term zelf minder positief. Hmmm.
Goed nieuws.

NO HIT: boodschap die door de site CHECKDOC aan de gebruiker wordt gestuurd als het document dat u verifieert wel degelijk door een Belgische overheid werd uitgereikt en niet bekend staat als gestolen, verloren, verlopen of ongeldig.

U heeft recht op het bezit van uw paspoort gelet op uw Belgische nationaliteit, en omdat u uw identiteit bewees bij de aanvraag ervan. Een inschrijving in de bevolkingsregisters is niet nodig om een paspoort te mogen bezitten, de enige voortdurende voorwaarde is dat u de Belgische nationaliteit behoudt. Bijgevolg is het correct dat u uw paspoort heeft mogen behouden en dat het ook geldig blijft. Het kan dan ook gebruikt worden om te reizen binnen de geldigheidsduur ervan.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 24 apr 2024, 02:34, in totaal 1 gewijzigd.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor deze zeer goeie tip omtrent checkdoc.be, weer iets nieuws bijgeleerd.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1676 keer
Bedankt: 1474 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider
Te Koop forum

Ga je terug in België geraken?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 772 keer
Bedankt: 324 keer
Recent bedankt: 10 keer

CCatalyst schreef: 24 apr 2024, 02:28 => indien ze niet meer geldig is, kan u uw passage aan de grenscontrole zodanig plannen dat dit op een erg druk moment gebeurt, waarbij de kans het grootst is dat u enkel de minimale checks krijgt zonder dat de ongeldigheid van het paspoort opgemerkt zal worden. U dient ook geen argwaan te wekken bij de agent. Indien de agent uw paspoort niet door de lezer haalt heeft u geluk. Indien hij dat wel doet zal u die dag geen vliegtuig binnenstapen.

Inzake de binnenkomst in Zuid-Korea, hangt ervan af of dit land toegang heeft tot een internationale databank met statussen van reisdocumenten. Geen idee van.
Het stopt uiteraard niet bij de uitgaande grenscontrole check.
De vliegtuigmaatschappij doet uiteraard ook een check voor je op het vliegtuig stapt.
En dat doen ze niet zo maar want indien je op het land van bestemming er niet inkomt omdat je reisdocumenten niet in orde zijn is het de vliegtuigmaatschappij die je vervoerde verantwoordelijk voor de repatriëring naar het land van herkomst, desnoods op kosten van de maatschappij.

Toegevoegd na 3 minuten 21 seconden:
bollegijs schreef: 23 apr 2024, 21:14 ondertussen is mijn Belgische identiteitskaart ook ingetrokken.
Bedoel je dat je Belgische identiteitskaart effectief werd afgenomen als rechtstreeks gevolg van de ambtshalve schrapping (en dus geannuleerd). In het laatste geval besta je administratief niet meer in België en zal je zelf stappen moeten ondernemen om terug ingeschreven te geraken (met de nodige valabele bewijsstukken).
In welbepaalde gevallen mag je het land dan ook niet verlaten hebben.
Het bezit van een niet vervallen Belgisch paspoort betekent niet dat je dan wel administratief in orde bent voor de Belgische administratie.
Een ambtshalve schrapping gebeurt ook niet zomaar noch op stel en sprong. Je moet al meer dan 6 maanden ononderbroken afwezig zijn geweest op je hoofdverblijfplaats zonder daarbij melding te maken van je tijdelijke afwezigheid. Pas dan kan dit aanleiding geven tot een afvoering van ambtswege door het college van burgemeester en schepenen en voor zover je huidige woonplaats niet gekend is.
Vergeet ook niet dat het Belgisch paspoort de Belgische identiteitskaart niet vervangt.
Het is slechts een reisdocument voor landen die de Belgische identiteitskaart niet erkennen en/of een reisvisum verlangen. als Belg ben je verplicht in de openbare ruimte je identiteitskaart steeds in het bezit te hebben.
In tegenstelling tot de Belgische identiteitskaart blijft het Belgisch paspoort (binnen de geldigheidsdata, normaal gezien 7 jaar) altijd geldig. Ook bij verhuis naar een andere gemeente/buitenland. Dat is dan ook de reden dat je het mocht behouden na de ambtshalve schrapping.

Alle info met betrekking tot jouw specifieke situatie kan je verkrijgen via je wijkagent.
Deze beschikt immers over alle gegevens van je specifiek dossier en/of heeft er toegang toe.

Alle raad die je krijgt via een forum is goed bedoeld doch gebaseerd op beperkte eenzijdige informatie en uiteraard niet bindend.
Laatst gewijzigd door ivob 24 apr 2024, 10:47, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 591 keer
Bedankt: 719 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Merk ook op dat heel wat landen niet enkel een geldig paspoort eisen maar ook eentje dat nog x maanden geldig is. Hier werd er gesproken over 6 maanden, dat is dus nipt als het verblijf enige maanden duurt.

En waarom ben je geschrapt want dat is normaal voor mensen die niet meer in België zijn of geen vast adres hebben maw in geen enkele Belgische gemeente ingeschreven.

Dit is niet zo risicoloos want als je medische zorg nodig hebt zal je in problemen komen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Voor Zuid-Korea geldt dat het paspoort nog minimaal 6 maanden geldig moet zijn op het moment dat men uit het land vertrekt.
Belgische onderdanen* zijn vrijgesteld van een visum voor een verblijf van minder dan 90 dagen. Ook zijn zij tijdelijk vrijgesteld, van 1 april 2023 tot en met 31 december 2024, van de plicht om een elektronische reistoestemming voor Korea (K-ETA) aan te vragen.
Bovendien is het aanbevolen dat alle reizigers die naar Korea willen reizen, hun gezondheidsinformatie voor vertrek registreren in het “Q-Code”-systeem, om te profiteren van een vereenvoudigde procedure bij aankomst op de luchthaven Incheon.

Maar voor de Belgische staat is, onder voorbehoud dat alle verstrekte info correct is, betrokkene administratief geen Belgische onderdaan meer.

Men kan uiteraard altijd proberen voorbij de grenscontrole te geraken maar ik zou voorafgaandelijk de situatie toch voorleggen aan de vervoerende luchtvaartmaatschappij. Wanneer je pas tegengehouden wordt aan de check in balie zit je bagage al op het vliegtuig. Bij eventuele weigering moet je bagage uit het vliegtuig gehaald worden met alle mogelijke vertragingen en kosten vandien.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 24 apr 2024, 10:20

Toegevoegd na 3 minuten 21 seconden:
Een ambtshalve schrapping gebeurt ook niet zomaar noch op stel en sprong. Je moet al meer dan 6 maanden ononderbroken afwezig zijn geweest op je hoofdverblijfplaats zonder daarbij melding te maken van je tijdelijke afwezigheid. Pas dan kan dit aanleiding geven tot een afvoering van ambtswege door het college van burgemeester en schepenen en voor zover je huidige woonplaats niet gekend is.

[/quote]
Een schrapping kan je prima vermijden bij afwezigheden uit Belgie , door simpel gebruik te maken van aangifte tijdelijke afwezigheid wegens toerisme ) op gemeente administratie (kan zelfs online), dit kan tot max. 1 jaar , en dan verlies je je domicilie niet , wel zorgen dat je je huur en aanverwante verder betaald !
Is algemene regel voor alle gemeenten in Belgie, ( andere redenen dan toerisme ook mogelijk, werk , gevangenis straf, medische e.a. )

Ik heb dit de eerste 3 jaar van mijn 14 jaar Thailand verblijf zo gedaan ( tot ik mijn uitschrijving later deed )zonder enig probleem , behalve dat je wel jaarlijks eens terug in Belgie moet zijn om herhaling ervan te doen

PS : ik bracht daar tevens de kwartieragent vrijwillig van op de hoogte
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 24 apr 2024, 10:50 Voor Zuid-Korea geldt dat het paspoort nog minimaal 6 maanden geldig moet zijn op het moment dat men uit het land vertrekt.
Nee hoor. Voor een reis naar de Republiek Korea hoeft het paspoort slechts geldig te zijn bij aankomst. Evenwel moet je de dag voor het vervalt vertrekken. Als je paspoort dus vervalt de dag na aankomst, moet je op de dag van aankomst ook weer vertrekken. Daarom het reisadvies van Buitenlandse Zaken: paspoort geldig bij aankomst en tijdens verblijf.

Indien je blijft bij je punt dat het nog "minimaal 6 maanden geldig" moet zijn bij vertrek, had ik hier graag een officiele bron van gezien.
ivob schreef: 24 apr 2024, 10:50maar ik zou voorafgaandelijk de situatie toch voorleggen aan de vervoerende luchtvaartmaatschappij.
Wel, vanaf je er iets van zegt, stap je die dag niet meer op een vliegtuig (tenzij je gewoon mag natuurlijk, zoals bollegijs).
ivob schreef: 24 apr 2024, 10:20 De vliegtuigmaatschappij doet uiteraard ook een check voor je op het vliegtuig stapt.
Inderdaad. Maar kunnen ze nagaan of een paspoort dat er geldig uitziet en nog niet vervallen is, ingetrokken is door het land van uitgifte (zonder dat men het fysiek heeft kunnen afnemen)?

De luchtvaartmaatschappij zal altijd beweren van wel. Evenwel ben ik daar niet zeker van. Laat ons zeggen dat een Amerikaanse of Israëlische maatschappij het wel zal kunnen. Brussels Airlines zal misschien de Belgische nog wel kunnen controleren (alhoewel ik daar ook niet zeker van ben). Of pakweg KLM of Korean Air eraan kunnen, daar ben ik niet zeker van.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Als je langere tijd afwezig bent en dus niet werkt zal je ook niet meer in orde zijn voor de sociale zekerheid, tenzij je al op pensioen bent. Je kan dat regelen door zelf persoonlijke bijdragen te betalen maar dat is niet zo goedkoop.

De controles op de luchthavens worden alsmaar strenger en verlopen ook steeds meer geautomatiseerd. Een mens kan nog iets over het hoofd zijn maar een scanner of database is vaak minder verstrooid. Ik zou er niet op gokken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 98 keer
Provider
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 24 apr 2024, 01:52 Of uw "internationale identiteitskaart" - wat dat ook moge zijn - nog geldig is kan u nagaan op https://www.checkdoc.be/ mits het in Belgie uitgegeven werd.
Offtopic: ben ik de enige die deze site er absoluut amateuristisch vind uitzien? 't lijkt echt een scam site.
Waarom stoppen zo iets om te beginnen al niet onder het fgov domein :/
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Matt555 schreef: 24 apr 2024, 11:30 Een schrapping kan je prima vermijden bij afwezigheden uit Belgie ,
Inderdaad.
Maar dat moet je niet aan mij melden want ik ben niet ambtshalve geschrapt. :-D
Sol Invictus!
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 24 apr 2024, 11:54
Matt555 schreef: 24 apr 2024, 11:30 Een schrapping kan je prima vermijden bij afwezigheden uit Belgie ,
Inderdaad.
Maar dat moet je niet aan mij melden want ik ben niet ambtshalve geschrapt. :-D
Ja en dan zou je Belgie niet van dienst kunnen zijn bij a.s verkiezingen :lol: :roll:

( mijn antwoord was evenwel wel aan jou gericht als aanvulling wegens je vermelding wanneer je kan geschrapt worden )
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
ivob
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 24 apr 2024, 11:31 De luchtvaartmaatschappij zal altijd beweren van wel. Evenwel ben ik daar niet zeker van. Laat ons zeggen dat een Amerikaanse of Israëlische maatschappij het wel zal kunnen. Brussels Airlines zal misschien de Belgische nog wel kunnen controleren (alhoewel ik daar ook niet zeker van ben). Of pakweg KLM of Korean Air eraan kunnen, daar ben ik niet zeker van.
De luchtvaartmaatschappij zal in de eerste plaats handelen in eigenbelang.
Het ticket is al betaald en wanneer ze hun werk niet bij de check in doen en de passagier wordt bij aankomst de toegang tot het land geweigerd draaien zij op de voor de repatriêringskosten. Ze zullen dus niet zomaar wat beweren in het voordeel van de passagier.
De luchtvaartmaatshappij doet de check in bij vertrek voor men op het vliegtuig stapt. Dus nog op Belgisch grondgebied.
Bij twijfel kunnen ze ter plekke nog altijd de Belgische autoriteiten ter plekke roepen voor uitsluitsel. Gebeurt dagelijks.

Het personeel van El Al heeft trouwens ook zelf geen rechtstreekse toegang tot de database van de Belgische autoriteiten. Ze staan wel in nauw contact met deze en doorgaans zijn afgevaardigden van de autoriteiten/politie aanwezig bij de check in en wordt er een dubbele controle uitgevoerd met uitwisseling van gegevens maar niet met rechtstreekse toegang tot elkaars systemen.

"Laat ons zeggen" slaat nergens op en daar heeft niemand iets aan. Laten we het gewoon bij de feiten houden.
(Het controlesysteem met o.a. El Al heb ik in de tijd als federaal ambtenaar nog mee helpen uitbouwen dus daarover moet ik niet lopen gokken).

Toegevoegd na 9 minuten 14 seconden:
Dizzy schreef: 24 apr 2024, 11:41 Je kan dat regelen door zelf persoonlijke bijdragen te betalen maar dat is niet zo goedkoop.
Off topic maar de prijs van het zelf regelen van de sociale bijdragen om nog toegang te hebben tot medische zorgen hangt gewoon af van het officiële inkomen. Hoe lager het inkomen, hoe lager de bijdragen. Die bijdragen kunnen zelfs nul bedragen. Wegens gebrek aan gedegen info van TS zijn hier geen uitspraken over te doen wat dat in voorkomend geval zou zijn. Dat is eveneens een kwestie die betrokkene tijdig zelf dient te regelen.
De controles op de luchthavens worden alsmaar strenger en verlopen ook steeds meer geautomatiseerd. Een mens kan nog iets over het hoofd zijn maar een scanner of database is vaak minder verstrooid. Ik zou er niet op gokken.
Ik ook niet.
Maar het is aan TS om te beslissen welke risico's hij/zij wenst te lopen en wanneer het misloopt door de autoriteiten/luchtvaartmaatschappij het argument zal aanvaard worden dat het volgens bepaalde leden van een onlineforum wel kon.
Maar iemand die er in slaagt om zich in België ambtshalve te laten schrappen is op dat vlak wellicht wel wat gewend.

Toegevoegd na 2 minuten 48 seconden:
Matt555 schreef: 24 apr 2024, 11:59 Ja en dan zou je Belgie niet van dienst kunnen zijn bij a.s verkiezingen :lol: :roll:
Correct.
( mijn antwoord was evenwel wel aan jou gericht als aanvulling wegens je vermelding wanneer je kan geschrapt worden )
Mag maar redelijk nutteloos want ik ken mijn rechten en plichten.
Had je dus beter gericht aan wie wel het voorwerp van ambtshalve schrapping is.
Maar in de feiten ook al te laat en men zal hem/haar normaliter ook al tot in detail uitgelegd hebben wat te doen om zich tijdig terug in orde te stellen. Daarop moet men zelf wel het initiatief nemen.
Tijd verliezen om dat via o.a. UB te "regelen" lijkt me niet de beste optie voor doelgericht resultaat.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 24 apr 2024, 12:14
Dizzy schreef: 24 apr 2024, 11:41Je kan dat regelen door zelf persoonlijke bijdragen te betalen maar dat is niet zo goedkoop.
Off topic maar de prijs van het zelf regelen van de sociale bijdragen om nog toegang te hebben tot medische zorgen hangt gewoon af van het officiële inkomen. Hoe lager het inkomen, hoe lager de bijdragen. Die bijdragen kunnen zelfs nul bedragen. Wegens gebrek aan gedegen info van TS zijn hier geen uitspraken over te doen wat dat in voorkomend geval zou zijn. Dat is eveneens een kwestie die betrokkene tijdig zelf dient te regelen.
Inderdaad, we kennen het inkomen niet dus we kunnen hier niet over oordelen toch blijft het een belangrijk punt waar aandacht voor nodig is, vandaar mijn waarschuwing aan TS.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 24 apr 2024, 12:14
Mag maar redelijk nutteloos want ik ken mijn rechten en plichten.
Had je dus beter gericht aan wie wel het voorwerp van ambtshalve schrapping is.
Maar in de feiten ook al te laat en men zal hem/haar normaliter ook al tot in detail uitgelegd hebben wat te doen om zich tijdig terug in orde te stellen. Daarop moet men zelf wel het initiatief nemen.
Tijd verliezen om dat via o.a. UB te "regelen" lijkt me niet de beste optie voor doelgericht resultaat.
Niet nutteloos ...., wel een aanvulling van je (hoe kan het ?? o.m.g IvoB zijnde :eek: ) onvolledigheid van je uitleg aangaande schrapping van adres in Belgie :angel: jij die zelfs "." en "," zou durven checken :wink:
Laatst gewijzigd door Matt555 24 apr 2024, 12:44, in totaal 2 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb me waarschijnlijk verkeerd uitgedrukt.
De bijkomende informatie is niet nutteloos maar die aan mij richten wel want ik ben er al van op de hoogte.
Je kan ze dan ook beter richten (door eveneens zijn of haar avatar te taggen) aan wie dat probleem wel heeft (ook al is het in dit geval te laat en zou hij/zij de info, zoals eerder ook al geschreven, normaliter meegekregen moeten hebben).
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 24 apr 2024, 12:14 draaien zij op de voor de repatriêringskosten.
Als de passagier een retourticket heeft, meestal wel het geval, halen ze het geld gewoon daaruit en draait de passagier dus nog steeds op voor z'n terugvlucht. Enkel bij een enkel ticket vlieg je gratis terug (de maatschappij zal het proberen terug te vorderen van u of u iets te laten tekenen, maar zonder contractuele basis hebben ze weinig om op te staan).

Verder is ook de vraag wanneer de checks van de maatschappij volstaan. Vroeger waren er helemaal geen real-time checks van documenten, maw als de passagier met een ingetrokken document reisde, kon de luchtvaartmaatschappij dat niet weten. Het is nog maar de vraag of er vandaag de dag een vereiste is dat een maatschappij naast de visuele checks in real-time ook het status van het paspoort checkt (met de nodige risico's: wat als de verbinding down is), dat weet ik niet. Het zou best kunnen dat men dat uitbesteedt aan de exit-controle van de grenspolitie, nochtans zijn zij ook niet verplicht om een real-time check uit te voeren.

In landen waar API vereist is, kunnen zo'n checks eenvoudiger gebeuren m.i. Evenwel zit Zuid-Korea daar niet bij. Ons land wel, misschien heb jij dat bij ons ook uitgebouwd?
ivob schreef: 24 apr 2024, 12:14heb ik in de tijd als federaal ambtenaar
Ja, dat verklaart een en ander.
ivob schreef: 24 apr 2024, 12:14Die bijdragen kunnen zelfs nul bedragen.
En ze kunnen zelfs 3538,32 EUR per jaar bedragen. Sommigen noemen dat "gratis".
Laatst gewijzigd door CCatalyst 24 apr 2024, 12:44, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Betrokken TS zijn vertrek is in de toekomst.
Het heeft dus weinig zin om nu te gaan uitwijden hoe het "er vroeger" aan toeging. :-D
"Vroeger" wandelde je letterlijk de tarmac op.

Het heeft ook weinig zin TS de raad te geven dat hij/zij het maar moet proberen omdat de kans bestaat dat men altijd door een controle kan glippen of dat men minder goed gecontroleerd wordt.
Het risico ligt uiteraard niet bij diegene die die "goede raad" aan een ander geeft.
Laatst gewijzigd door ivob 24 apr 2024, 12:45, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

Zoals Ivob vermeld wordt inderdaad uitgebreid uitgelegd om terug in orde te stellen en ook wat voor problemen dit allemaal kan teweegbrengt als dit niet wordt aangepakt (zoals toegang tot medische zorgen, toegang tot je bankrekeningen, ...)

Ik zal kort toelichten hoe dit zover is kunnen komen, is offtopic wel, en vergeet ook niet dat ik besef dat het dom was/is van me. Vorig jaar werd ik op een zeer korte periode op straat gezet in Gent, dit kon want het huurpand was onbewoonbaar verklaard. Ook al is wonen een basisrecht, voor alleenstaande mannen is er al zeker geen oplossing meer in de grootsteden, dus ik kwam in de problemen om fysieke woonst te vinden en het was toen nog koud buiten ook. Ik heb hierop -gefrustreerd- mijn boeltje gepakt (veel was het boeltje niet meer) en vertrokken naar goedkopere en warmere oorden. Niet meer achteruit gekeken... En zo wordt je ambtshalve geschrapt want de fysiek post verzamelde ik niet meer, de nodige facturen werden bv wel betaald want dat was ondertussen gedigitaliseerd. Detail: de expert die mij huurpand negatief beoordeelde vertelde me dat meer dan 50% van de huurpanden in grootsteden eigenlijk afgekeurd zijn, maar zolang ze niet gecontroleerd worden... Veel mensen kunnen dit dus potentieel meemaken.

De fysieke afname van Belgische identiteitskaart is gebeurd toen ik voor andere zaken de dienst bevolking van de stad bezocht, die merkt op dat de id kaart niet meer werkt en je krijgt in ruil van de ambtenaar een A4'tje die je kan tonen aan de politie met logo van binnenlandse zaken. Ook wilde ze in eerste instantie mijn internationale paspoort afnemen, toen ik dat weigerde heeft ze het gevraagd aan haar overste en mocht ik die behouden, dit terzijde.
ivob schreef: 24 apr 2024, 12:14Het personeel van El Al heeft trouwens ook zelf geen rechtstreekse toegang tot de database van de Belgische autoriteiten. Ze staan wel in nauw contact met deze en doorgaans zijn afgevaardigden van de autoriteiten/politie aanwezig bij de check in en wordt er een dubbele controle uitgevoerd met uitwisseling van gegevens maar niet met rechtstreekse toegang tot elkaars systemen.

"Laat ons zeggen" slaat nergens op en daar heeft niemand iets aan. Laten we het gewoon bij de feiten houden.
(Het controlesysteem met o.a. El Al heb ik in de tijd als federaal ambtenaar nog mee helpen uitbouwen dus daarover moet ik niet lopen gokken).
Ik heb dat controlesysteem nog persoonlijk mogen meemaken! Wat was me dat allemaal zeg, unieke ervaring om met de meest beveiligde civiele airline ter wereld te mogen vliegen. Ik herinner nog dat hun eigen beveiligingsdiensten een complete "onderzoek aan de kleding" eisten, ik vertelde hen nog dat jullie op Belgisch grondgebied mij niet zullen aanraken, en effectief, niet veel later kwamen er Belgische politieagenten om mij in detail te onderzoeken maar op instructies van de buitenlandse beveiligingsdiensten wat exact aan te raken. En heb wel nog 2 anekdotes door te vliegen met El Al :-D
Laatst gewijzigd door bollegijs 24 apr 2024, 12:49, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 24 apr 2024, 12:41 Ja, dat verklaart een en ander.
Sommigen geven info op basis van eigen ervaring en anderen op basis van het buikgevoel en hier en daar een gokje.

Toegevoegd na 3 minuten 16 seconden:
CCatalyst schreef: 24 apr 2024, 12:41 En ze kunnen zelfs 3538,32 EUR per jaar bedragen. Sommigen noemen dat "gratis".
Geen idee wie dat "gratis" benoemt maar het lijkt me wel volledig off topic en dus niet relevant.
En al helemaal niet wanneer niemand, buiten TS, de werkelijke (financiële) toestand van betrokkene kent.
Dus weer een mooi voorbeeld van "gokken".
Sol Invictus!
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Voor medische tussenkomst ben je altijd basis verzekerd op basis van de Belgische nationaliteit bij terugkomst op Belgische bodem , zelfs als tijdelijke terug aanwezig in Belgie , wel mutualiteit inlichten die je tijdelijk invoerd in hun systeem zonder betaling bijdrage eventueel , en dus lagere terugbetaling dan.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 24 apr 2024, 12:43 Het heeft dus weinig zin om nu te gaan uitwijden hoe het "er vroeger" aan toeging. :-D
Toch wel, omdat het een wereldje is waar elke verandering enorm veel voeten in de aarde heeft. Wijzigingen gebeuren maar traag.

Nu, gezien API hier ook verplicht is bij vertrek richting ex-Schengen, kan het misschien zo wel bekomen worden zonder de technische risico's van een real-time check. Misschien heb je BelPIU ook uitgewerkt en kan je daar wat meer over zeggen.
ivob schreef: 24 apr 2024, 12:50 Sommigen geven info op basis van eigen ervaring en anderen op basis van het buikgevoel en hier en daar een gokje.
Sommigen op basis van officiele bronnen.
Matt555 schreef: 24 apr 2024, 12:51 Voor medische tussenkomst ben je altijd basis verzekerd op basis van de Belgische nationaliteit bij terugkomst op Belgische bodem , zelfs als tijdelijke terug aanwezig in Belgie , wel mutualiteit inlichten die je tijdelijk invoerd in hun systeem zonder betaling bijdrage eventueel , en dus lagere terugbetaling dan.
Zolang je dossier en bijdrages in orde zijn. Zoals gezegd, als de bijdrages niet van je loon afgehouden worden, en je inkomen is van die aard dat je 3500 EUR per jaar moet betalen ("gratis"), en je betaalt dat niet, wel dan vrees ik dat je "verplichte" verzekering niet zo verplicht zal uitgekeerd worden. Je betaalt dan effectief de volle pot voor alle medische verstrekkingen, zonder tussenkomst.

En ik maak geen vergissing: die 3500 EUR is niet voor de mutualiteit, dat is wat het RIZIV eist. Als je voor een mutualiteit kiest, betaal je daarnaast ook nog eens extra voor de aanvullende verzekering.
bollegijs schreef: 24 apr 2024, 12:45 Ook al is wonen een basisrecht, voor alleenstaande mannen is er al zeker geen oplossing meer in de grootsteden
Klopt. Als alleenstaande, jonge, autochtone man trek je aan het kortste rietje en zal het "sociale" België je zonder scrupules in de kou laten staan. "Tough luck." Verander een van die demografische eigenschappen, en je krijgt iets aangeboden.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 24 apr 2024, 13:04, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

bollegijs schreef: 24 apr 2024, 12:45 Ik heb dat controlesysteem nog persoonlijk mogen meemaken! Wat was me dat allemaal zeg, unieke ervaring om met de meest beveiligde civiele airline ter wereld te mogen vliegen.
Correct.
En dat was dan nog maar binnen de perimeter die men als passagier ervaart.
De Israëlische veiligheidsdient (niet behorend tot El Al maar de details zijn off topic) had er ook een handje naar te kijken hoever ze, volgens eigenbelang, kunnen gaan om alles naar eigen hand te zetten.
De check in van El Al gebeurde trouwens in een voor hen exclusief voorbehouden ruimte (met voorafgaandelijke sweaping).
Ik herinner nog dat hun eigen beveiligingsdiensten een complete "onderzoek aan de kleding" eisten, ik vertelde hen nog dat jullie op Belgisch grondgebied mij niet zullen aanraken, en effectief, niet veel later kwamen er Belgische politieagenten om mij in detail te onderzoeken maar op instructies van de buitenlandse beveiligingsdiensten wat exact aan te raken.
Naar mijn mening correct geanticipeerd en mooi voorbeeld van het aftasten/pushen van de bevoegdheden van de buitenlandse veiligheidsdienst en, zoals eerder geschreven, dat samenwerking tussen verschillende diensten nog iets anders is dan rechtstreeks toegang tot elkaars systemen/eigen maken van elkaars handelingen.
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Je hebt dan nog niets gezien.

Wacht tot je in Israel aankomt of vertrekt en het beruchte "nummertje" krijgt.
silentkiller schreef: 24 apr 2024, 11:42 Offtopic: ben ik de enige die deze site er absoluut amateuristisch vind uitzien? 't lijkt echt een scam site.
Waarom stoppen zo iets om te beginnen al niet onder het fgov domein :/
OV certificaat gevalideerd op "AD Instellingen en Bevolking" is ook niet fameus. Kan idd beter.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef: 24 apr 2024, 12:57
Zolang je dossier en bijdrages in orde zijn. Zoals gezegd, als de bijdrages niet van je loon afgehouden worden, en je inkomen is van die aard dat je 3500 EUR per jaar moet betalen ("gratis"), en je betaalt dat niet, wel dan vrees ik dat je "verplichte" verzekering niet zo verplicht zal uitgekeerd worden. Je betaalt dan effectief de volle pot voor alle medische verstrekkingen, zonder tussenkomst.

En ik maak geen vergissing: die 3500 EUR is niet voor de mutualiteit, dat is wat het RIZIV eist.

[/quote]
Mogelijk ,...mijn geval en uitleg betrof mijn eigen ervaring EN uitleg inzake op Internet als gepensioneerde
Maar er stond wel degelijk in algemene zin op basis Belgische nationaliteit..... basis verzekerd te zijn .

Blijft dus wel twijfel mogelijk over wat het begrip "basis" is
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Matt555 schreef: 24 apr 2024, 12:51 Voor medische tussenkomst ben je altijd basis verzekerd op basis van de Belgische nationaliteit bij terugkomst op Belgische bodem , zelfs als tijdelijke terug aanwezig in Belgie , wel mutualiteit inlichten die je tijdelijk invoerd in hun systeem zonder betaling bijdrage eventueel , en dus lagere terugbetaling dan.
Dat is dan weer niet volledig correct voor wie ingeschreven is in het bevolkingsregister.
Details zie bijdrage van CCatalyst in deze.
Kan anders zijn voor wie niet meer ingeschreven is in het bevolkinsregister en daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Als gepensioneerde heb je uiteraard wel een (vervangings)inkomen waarbij de RIZIV bijdragen afgehouden worden. Dat is een totaal andere situatie dan geen inkomen uit arbeid noch uit een vervanginsinkomen.
Werklozen blijven ook in orde met hun RIZIV bijdragen.
@bollegijs
Wanneer je aangesloten bent bij een mutualiteit (zelfs bij HZIV) zal je dan ook tijdig verwittigd worden dat men vastgesteld heeft dat je niet meer in orde bent met je sociale bijdragen en dat je bij het beroep doen op medische bijstand je geen recht meer hebt op terugbetaling tot zelf alle kosten dragen (zeker in het buitenland al).
Maar voordat je dat bericht krijgt kunnen er ettelijke maanden (minstens 12) overheen gaan.
Wanneer je dat bericht krijgt dien je een formulier in te vullen met een verklaring over je financiële toestand (want er is geen werkgever meer die bijdragen in jouw plaats betaalt) zodat men je eigen bijdrage kan bepalen (wil je in orde blijven). Deze schommelt naargelang je eigen inkomsten. De barema's zijn gekend* en de laagste eigen bijdrage is, afhankelijk van je werkelijke inkomen, nul.
Wanneer het inkomen < het jaarbedrag van het bestaansminimum dan zijn de eigen kwartaalbijdragen gelijk aan nul euro. **
(Gezien ik een zoon heb die al enkele jaren voor FIRE gekozen heeft ook die situatie van nabij kunnen volgen. Het duurde bijna twee jaar voor hij bericht kreeg van HZIV dat hij niet meer inorde was met de sociale bijdragen en drie maanden later buiten het systeem zou vallen. Na invullen van nodige documenten werd dat door HZIV terug in orde gebracht maar dat duurde daar even).

Je doet ermee wat je wil maar ik zou het toch beter opvolgen om in de toekomst niet weer voor nog meer problemen gesteld te worden.

* https://www.riziv.fgov.be/nl/thema-s/ve ... en-betaalt
** In dit specifiek geval weer anders want het gaat dan over personen ingeschreven in het Rijksregister v.d. natuurlijke personen. Wat in de case van TS ook weer niet het geval is.
Laatst gewijzigd door ivob 24 apr 2024, 13:30, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Matt555 schreef: 24 apr 2024, 13:11 Blijft dus wel twijfel mogelijk over wat het begrip "basis" is
De "basisverzekering" is gewoon de verplichte ziekteverzekering, aka de terugbetaling van medische prestaties. Men maakt hier een onderscheid met de aanvullende verzekeringen van de ziekenfondsen.

Gepensioneerden/werklozen zijn sowieso gratis. Maar als je inkomsten hebt, en de sociale bijdragen worden niet afgehouden van je loon, en je betaalt zelf ook niet uit eigen initiatief de bijdragen, en je loon is hoog genoeg dat je ook geen recht hebt op "gratis" obv lage inkomsten, dan ga je niet gedekt zijn in de basisverzekering en betaal je dus voor alle verstrekkingen de volle pot zonder terugbetaling. Als je jong bent, met weinig medische kosten, komt dat misschien wel goedkoper uit als je heel veel verdient. Evenwel, voor wie jong is is het dan ook weer niet gemakkelijk om een job te vinden waarbij je heel veel verdient EN waarbij de bijdrages niet afgehouden zullen worden, je moet dan al van bijzonder geprivilegieerde komaf komen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 24 apr 2024, 13:06 Je hebt dan nog niets gezien.

Wacht tot je in Israel aankomt of vertrekt en het beruchte "nummertje" krijgt.
Kan, geen idee hoe dat werkt voor toeristen.
De keren dat ik er was was dat slechts reizende onder een diplomatiek paspoort en in opdracht van de Belgische overheid waarbij er geen tijd was voor toerisme.

Toegevoegd na 5 minuten 57 seconden:
CCatalyst schreef: 24 apr 2024, 13:18 Maar als je inkomsten hebt, en de sociale bijdragen worden niet afgehouden van je loon, en je betaalt zelf ook niet uit eigen initiatief de bijdragen, en je loon is hoog genoeg dat je ook geen recht hebt op "gratis" obv lage inkomsten, dan ga je niet gedekt zijn in de basisverzekering en betaal je dus voor alle verstrekkingen de volle pot zonder terugbetaling. Als je jong bent, met weinig medische kosten, komt dat misschien wel goedkoper uit als je heel veel verdient. Evenwel, voor wie jong is is het dan ook weer niet gemakkelijk om een job te vinden waarbij je heel veel verdient EN waarbij de bijdrages niet afgehouden zullen worden, je moet dan al van bijzonder geprivilegieerde komaf komen.
Correct en de barema's voor eigen bijdragen zijn gekend.
Zie voorgaande link.
Voor wie kan leven met een bedrag onder het bestaansminimum en de correcte formulieren overmaakt aan zijn of haar mutualiteit (en dat kan ook het HZIV zijn waar je voor de aanvullende verzekering ook niets betaalt want die zijn er niet) is de eigen bijdrage dus nul en men blijft in regel met het RIZIV en kan, net zoals een gepensioneerde, werkloze, werknemer,..... beroep blijven doen op de gezondheidszorg.
Als alternatief kan men zich ook nog laten inschrijven op de mutualiteit van een op hetzelfde adres gedomicilieerde "partner" die wel in orde is met het RIZIV (bv. nog werkt). Dan betaalt men ook geen eigen bijdragen (indien vereist).

Maar zoals eerder opgemerkt, niet relevant voor TS.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Deze info klopt niet. Nationaliteit speelt zelfs geen rol.

Je draagt bij tot de sociale zekerheid en krijgt daardoor rechten op oa de ziekteverzekering. Als je niet bijdraagt heb je dus ook geen rechten na verloop van tijd.

Wat jij zegt, geldt enkel voor Belgisch gepensioneerden, die hebben inderdaad een terugkeerrecht.

De "basis" is de verplichte ziekteverzekering die voor alle Belgische ziekenfondsen identiek is. Je betaalt aan jouw ziekenfonds voor de aanvullende verzekeringen/voordelen. Als je lid bent bij de HZIV betaal je niets en heb je ook de verplichte ziekteverzekering. Aanvullende verzekeringen kan je dan vrijwillig afsluiten bij privéverzekeraars. Velen hebben zo'n verzekering via hun werkgever. Uiteraard moet je telkens in orde zijn mbt de bijdragen voor de sociale zekerheid.

Geschrapt worden ambtshalve gaat vrij snel. Als je niet meer op het opgegeven adres woont en de gemeente komt dat op welke manier dan ook te weten, kan je geschrapt worden. Deze info gaat automatisch naar alle ziekenfondsen (kruispuntbank) zodat je daar niet meer in orde bent. Mensen zonder vast adres zijn daarom vaak wel geregistreerd bij bvb een OCMW.

Het besparen op die bijdragen kan ook een pijnlijke vergissing blijken want zonder terugbetaling kan je alle medische kosten zelf betalen en dan merk je pas hoeveel het ziekenfonds betaalt voor alle zorg. Zelfstandigen denken soms te besparen door hun bijdragen niet te betalen als de zaken niet goed draaien. Als zij, of een gezinslid dan ziek worden dan is dat een ramp.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 24 apr 2024, 14:21 Geschrapt worden ambtshalve gaat vrij snel. Als je niet meer op het opgegeven adres woont en de gemeente komt dat op welke manier dan ook te weten, kan je geschrapt worden. Deze info gaat automatisch naar alle ziekenfondsen (kruispuntbank) zodat je daar niet meer in orde bent. Mensen zonder vast adres zijn daarom vaak wel geregistreerd bij bvb een OCMW.
Effe ter aanvulling, het werd hier al eens vermeld dacht ik, is er altijd een "onderzoek" van 6 maand nadat bij de gemeente het bekend is dat je geen officieel adres meer hebt. Dus 6 maand is de minimum looptijd, de enige waarschuwing die je hiervan krijgt is dat ze een fysieke brief verzenden dat er een onderzoek is, alleen wordt die gezonden naar je oud adres. Voor thuisloze mensen is er inderdaad een oplossing via het OCMW, die na een eigen onderzoek een attest kan afleveren aan de stadsdiensten om met een referentieadres terug opgenomen te worden in de bevolkingsregisters. Alleen OCMW kan dit attest afleveren. Het referentieadres kan een kennis zijn of een OCMW kantoor zelf (waar je dan je post max. om het kwartaal moet ophalen).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”