Splitter schreef: 19 apr 2024, 12:40
als dat haalbaar is, why not? maar de vraag is dan dus: zij die gezinnen dan echt helemaal zonder auto? of is het 1 van de 2 dat zegt "ik hoef geen wagen.... want mijn partner heeft er een" ?
ik zie ze hier bijbouwen, en zodra er een nieuw (jong) koppel intrekt zie ik toch steeds minstens 1, en soms nog steeds 2, wagens voor de deur.
maar dat kan natuurlijk ook locatie-afhankelijk zijn.
Het moet idd haalbaar zijn.
Of het dat al dan niet is dat hangt niet alleen af van de locatie maar ook van de individuele Instelling.
Er zijn nu eenmaal mensen die voor een paar honderd meter al de auto nemen en anderen die er geen probleem inzien om voor tientallen km een ander vervoermiddel te gebruiken.
Eigen ervaringen verschillen eveneens.
Zelf hebben we nu al jaren (gezin met twee) maar één auto meer (en die delen we nu al met drie andere gezinnen, op dit eigenste ogenblik is hij bv. voor drie weken voor ons niet beschikbaar) en wanneer er geen salarisauto meer is dan zouden we ook al voor een deelauto kunnen kiezen en/of zou een van die andere gezinnen dan een auto (salarisauto) kunnen aanschaffen. Of de kosten delen door vier. Opties genoeg. En wij wonen niet in een stad en zelfs niet inhet centrum van een dorp. Maar in Vlaanderen is, op enkele uitzonderingen na en dan is het nog relatief, nooit iets veraf gelegen.
Van al onze huidige kinderen (vier stuks) heeft er maar eentje een eigen auto (en dat is dan niet eens een salarisauto en wordt grotendeels gebruikt om te kunnen gaan sporten (nationale/internationale wedstrijden) want WW-verkeer gebeurt ook daar met de fiets. Dus zelfs in dat geval eerder luxe dan basic noodzaak.
Van de drie andere kinderen heeft er dus niemand een eigen auto (maar ze hebben er wel allemaal voor gekozen binnen of aan een stad te wonen).
niets, idd... maar dat is dus net vaak het probleem: als je werk ver weg is (ver is relatief natuurlijk), dan is dat vaak het meest praktische om met de wagen te doen,
ondanks de files.
als telewerken en "lokale kantoortjes" wat meer zou gebruikt worden, ipv skyscrapers in brussel om wat reclame aan te hangen, zou dat het probleem ook al verlichten,
of je nu salariswagens afschaft of niet.
Inderdaad relatief.
In Vlaanderen legt men gemiddeld een 40 tot 50 km per dag af met de auto.
Dat is, zeker voor gesplitst WW verkeer, voor normaal gezonde en begaafde mensen (wat werknemers doorgaans zijn) niet echt een probleem om met de fiets of e-bike te overbruggen. De afstanden zijn bij dat laatste vervoer doorgaans ook nog eens korter. Mijn partner heeft daar veel persoonlijke ervaring mee. Wanneer het bij uitzondering onoverkomelijk is dat ze op het werk/vergadering moet zijn tijdens de ochtendspits dan is ze met de e-bike meestal niet langer onderweg dan met de auto. En als het in de file een beetje tegenzit is ze er zelfs eerder.
Werkt meestal thuis (tijdens corona werd thuiswerk ingevoerd en voor werknemers waar het even kan en die daar zelf voor kiezen is dat een blijvertje). Salarisauto's zijn ook gebleven (en zelfs uitgebreid om competitief te kunnen blijven met concurrerende bedrijven. Als bijkomend voordeel werd het aantal vakantiedagen er vanaf Q2 2024 zelfs met 12 stuks verhoogd).
Zit dus allemaal een beetje tussen de twee oren en veel is mogelijk wanneer men een beetje out of the box durft denken. En dat geldt zowel voor werkgevers als werknemers.
enerzijds waarschijnlijk waar, maar anderzijds is dat net het gevoel waarop de maatschappij (als in bedrijven) op inzetten met hun reclames e.d.
Je hebt, zeker in deze tijden met krapte op de arbeidsmarkt, als individu nog altijd de vrije keuze waar je al dan niet wil werken (maar daar moet je dan meestal zelf ook initiatief voor nemen) en al zeker persoonlijk de keuze om niet (steeds) in te gaan op marketing en reclame.
want als iedereen tevreden zou zijn met hetgeen ze zelf hebben, verkopen die natuurlijk veel minder.
hetzelfde concept trouwens bij bedrijven die zeggen "je mag niet aan je collega vragen wat die verdient" - dan weet je meestal al wel dat er oneerlijkheid in het bedrijf zit.
(ik mag dat vragen, maar of ik nu meer of minder verdien - ik heb mijn eigen contract onderhandeld, en als iemand anders dat beter/slechter heeft gedaan, so be it)
Het staat je vrij te vragen aan wie dan ook wat je zelf denkt te moeten vragen. Het is nog steeds een relatief vrije maatschappij. Uiteraard is het eveneens aan collega's om daar al dan niet op te antwoorden. Dat werkt in twee richtingen maar een bedrijf kan dat niet verbieden. Ze kunnen het idd wel vragen maar het is aan ieder individu om al dan niet op die vraag in te gaan.
Wanneer men individueel tevreden is met wat men heeft is er toch geen enkele reden meer om de marketing van bedrijven te blijven volgen en zaken te kopen van wat je zelf al bij voorbaat weet dat je er niet gelukkiger van wordt, laat staan spullen waar je eigenlijk niet veel mee kan?
Dat bedrijven dan minder verkopen maakt toch jouw rekening niet?
Of je zou er persoonlijk van overtuigd moeten zijn dat een maatschappij alleen kan blijven draaien wanneer er eeuwige groei is en iedereen (moreel) verplicht is om daar aan te blijven deelnemen.
Nou, tot die categorie behoor ik duidelijk niet.
ik moet gewoon een wagen hebben die betrouwbaar is, een deftige (rolstoelvriendelijke) koffer heeft, en that's pretty much it.
On topic is dat dan ook helemaal geen probleem.
Geen enkele werkgever zal er rouwig om zijn als je een salariswagen onder budget kiest.
Betrouwbaarheid is bij bedrijfslease doorgaans ook geen punt. De mankementen zijn op te lossen door de dealer en op kosten van de leaseMij en niet door de werknemer en doorgaans zit er in een leasepakket ook omnium verzekering en vervangwagen inbegrepen (wat ook al een van de bijkomende voordelen is van salarisauto tov eigen auto).
heu nee, ik merk idd op dat we weer meer naar het sociaal-maatschappelijke aspect zijn afgeweken ipv de vraag van de TS, zoals wel vaker voorvalt als het meest nuttige al gezegd is geweest

Tja, wanneer al snel duidelijk is dat, mede door gebrek aan voldoende info en/of teveel uiteenlopende parameters volgens uiteenlopende situaties, men een vraag van TS niet kan beantwoorden (of juist wel) en een topic wordt daarop niet afgesloten (voor alle duidelijkheid wat voor mij niet moet want ik ben geen moderator) ligt het voor de hand dat het dan daarop gaat uitdraaien.
het komt er dus eigenlijk gewoon op neer: kijk of je een wagen nodig hebt, of je wil dat de firma die voor je regelt (inclusief de voor & nadelen daarvan),
en if not, of je er financieel beter mee bent om die wagen niet te nemen (maar dan moet dat met het mobiliteitsbudget berekend worden, en daar kan je eigenlijk geen concrete cijfers van vinden... dus moet je de toekomstige werkgever die simulatie voor je laten maken)
Zoals inderdaad al eerder meermaals aangehaald: het juiste antwoord kan alleen gegeven worden door diegene die over alle concrete informatie beschikt en zijn eigen situatie goed kent en op basis daarvan zijn persoonlijke afwegingen zal moeten maken.