Hoeveel is een bedrijswagen "waard" VS geen bedrijfswagen

didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

Huidige situatie: geen bedrijfswagen. Er is een kans dat ik van werk verander waar een bedrijswagen tot de mogelijkheden behoort. Voor het eerst in erg lange tijd.
Maar hoeveel is het krijgen van een bedrijfswagen nu echt "waard" in vergelijking met een verloning zonder bedrijfswagen?

De klassiekers om mee rekening te houden:
  • eigen wagen = grote kost aankoop/leasing VS bedrijfswagen niet
  • eigen wagen = regelmatig onderhoud en keuring VS bedrijfswagen niet
  • zelf tanken VS tankkaart (of laadpas) op kosten van bedrijf
  • eventueel lager brutoloon omdat je een bedrijfswagen krijgt
  • VVA en dus extra belast, impact op bruto/netto loon, impact op afgeleide verloning (bijv. vakantiegeld)
Ik kan daar wel een educated guess voor maken, maar misschien zijn er hier mensen met concrete ervaringen, cijfers, tips?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Sowieso het hangt ervan af of je die heel vaak gebruikt en veel.

Anderzijds weet ik wel dat het veel invloed heeft op je brutoloon.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 12 keer

didi79 schreef: 18 apr 2024, 15:29 Ik kan daar wel een educated guess voor maken, maar misschien zijn er hier mensen met concrete ervaringen, cijfers, tips?
Dat kan een ander toch niet voor je gaan uitrekenen want iedere situatie verschilt.
In welke belastingschalen zit je, wat is de carpolicy van je bedrijf, compenseert het bedrijf op een of andere manier je VAA of niet, tegen welk bruto bedrag wil het bedrijf je compenseren indien je geen bedrijfswagen wil, hoeveel km rij je per jaar voor het werk en privé, wat is de catalogusprijs van de te kiezen bedrijfswagen, welk budget staat daar tegenover en indien je geen bedrijfswagen zou krijgen zou je dan dezelfde auto nemen of een goedkoper/duurder model, hoe hoog zijn je afhoudingen en in welke loonschijf zit je voor de pensioenberekeningen (vanaf een bepaald loon stort je wel nog bijdragen maar hou je er later geen voordelen meer aan over, enz.
Kortom daar is geen duidelijk individueel antwoord op te geven of je zou al minstens een antwoord op alle voorgaande vragen moeten gaan geven (en dan kan je het zelf ook berekenen :-D ).
Laatst gewijzigd door ivob 18 apr 2024, 16:58, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 115 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mss ook eens dit artikel bekjjken: Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”

https://www.hln.be/geld/hoeveel-euro-ga ... ~a91cd5d9/
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Die tankkaart dat is netto winst he. Die auto dat is ingewikkelder. Ik zou kijken naar twee dingen. Enerzijds wat is j winst of verlies op je netto in je nieuwe job (na vaa) . Anderzijds welke kosten spaar je uit die je vandaag wel hebt voor je eigen auto.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 129 keer
Provider
Te Koop forum

Beter al die bedrijfswagens gewoon belasten zo het voordeel minimalistisch is.

Ze willen toch minder wagens en co de politiek > oplossingen genoeg

Vergeleken met andere landen hier .. las vandaag huidige % is 52 leasing ( opdeling onder lease geen idee ) maar wel zotte nummers/data.
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
didi79
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 18 apr 2024, 16:55Dat kan een ander toch niet voor je gaan uitrekenen want iedere situatie verschilt.
In welke belastingschalen zit je, wat is de carpolicy van je bedrijf, compenseert het bedrijf op een of andere manier je VAA of niet, tegen welk bruto bedrag wil het bedrijf je compenseren indien je geen bedrijfswagen wil, hoeveel km rij je per jaar voor het werk en privé, wat is de catalogusprijs van de te kiezen bedrijfswagen, welk budget staat daar tegenover en indien je geen bedrijfswagen zou krijgen zou je dan dezelfde auto nemen of een goedkoper/duurder model, hoe hoog zijn je afhoudingen en in welke loonschijf zit je voor de pensioenberekeningen (vanaf een bepaald loon stort je wel nog bijdragen maar hou je er later geen voordelen meer aan over, enz.
Kortom daar is geen duidelijk individueel antwoord op te geven of je zou al minstens een antwoord op alle voorgaande vragen moeten gaan geven (en dan kan je het zelf ook berekenen :-D ).
Ik begrijp dat het voor iedere situatie anders is. Maar je oplijsting geeft alvast een aantal interessante insteken om te bekijken. Merci.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

buthead schreef: 18 apr 2024, 17:35 Beter al die bedrijfswagens gewoon belasten zo het voordeel minimalistisch is.
ben ik niet mee eens: want die belasting gaat gewoon door naar de gewone werkmens, dus het bedrijf zal dan gewoon zorgen dat ze minder betalen, en jij krijgt gewoon minder in ruil.
buthead schreef: 18 apr 2024, 17:35 Vergeleken met andere landen hier .. las vandaag huidige % is 52 leasing ( opdeling onder lease geen idee ) maar wel zotte nummers/data.
maken die cijfers een onderscheid voor prive lease, lease van wagens voor firma's zoals cambio, .... ?
didi79 schreef: 18 apr 2024, 15:29 Huidige situatie: geen bedrijfswagen. Er is een kans dat ik van werk verander waar een bedrijswagen tot de mogelijkheden behoort.
als je de wagen ongelimiteerd voor prive mag gebruiken + tankkaart krijgt zonder limiet (of limiet dat hoog genoeg is om het gebruik te dekken),
dan lijkt me een firmawagen quasi altijd wel een goede zaak.

1) waarschijnlijk ga je toch met de wagen naar het werk of de klanten gaan - dus moet je een wagen hebben
2) als je de wagen ook prive mag gebruiken, inclusief het tanken, heb je geen prive wagen nodig (laten we optimistisch zeggen dat dat 30 eur verzekering + 80 euro tanken + 200 afbetaling/afschrijving is - dus makkelijk 300 eur / maand verschil is, maar dat telt dubbel: 300 minder dat je moet uitgeven, 300 meer dat je werk waard is)

mag je de wagen niet voor prive gebruiken, dan heeft het geen meerwaarde natuurlijk - en als je meer dan 300 vva moet betalen, mogelijks ook niet,
maar anders?

het enige nadeel - en dat is belangrijk om mee te nemen in de overweging: als je rekent op énkel de bedrijfswagen, dan ben je ook gebonden (want als je zou ontslagen worden, of ontslag neemt, kom je ineens zonder wagen te zitten)
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 3 keer

Niet dat het uitmaakt voor de berekening, meer uit interesse. Gaat het hier om een echte bedrijfswagen of een salariswagen?
didi79
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef: 18 apr 2024, 17:08 Die tankkaart dat is netto winst he. Die auto dat is ingewikkelder. Ik zou kijken naar twee dingen. Enerzijds wat is j winst of verlies op je netto in je nieuwe job (na vaa) . Anderzijds welke kosten spaar je uit die je vandaag wel hebt voor je eigen auto.
Winst of verlies op netto valt dus nog te bezien (nog geen concreet voorstel).

Dat laatste is vrij snel te ramen eigenlijk.
  • Met de eigen wagen gemiddeld 2 tankbeurten per maand aan €83 gemiddeld. Ik schat dat ik gemiddeld 900km doe met een volle tank. Woon-werkverkeer is ongeveer 60% van alle verplaatsingen.
  • Jaarlijks schat ik toch voor een goeie €1000 onderhoud en keuring
  • Autoverzekering €550 per jaar
  • Verkeersbelasting €391 per jaar
Toegevoegd na 4 minuten 44 seconden:
Ratface schreef: 18 apr 2024, 18:14 Niet dat het uitmaakt voor de berekening, meer uit interesse. Gaat het hier om een echte bedrijfswagen of een salariswagen?
Welke definitie op google mag ik hanteren? :D
Laatst gewijzigd door didi79 18 apr 2024, 19:08, in totaal 1 gewijzigd.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Ook de afschrijving van de auto meerekenen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

nog een toevoeging: laat ook eventueel berekenen wat je zou krijgen qua mobiliteitsbudget als je géén wagen neemt - als ik me niet vergis gaan ze dat moeten berekenen op wat de wagen (inclusief tanken & onderhoud & ....) de werkgever zou kosten, en je dat dan ter beschikking stellen als cash (want je bent, dacht ik, niet verplicht om het in de andere pijlers te gebruiken)

als je al een eigen wagen hebt, KAN dat eventueel interessant zijn
didi79 schreef: 18 apr 2024, 18:29
Ratface schreef: 18 apr 2024, 18:14 Niet dat het uitmaakt voor de berekening, meer uit interesse. Gaat het hier om een echte bedrijfswagen of een salariswagen?
Welke definitie op google mag ik hanteren? :D
ik vermoed dat ratface zal bedoelen "mag je de wagen ENKEL voor het werk gebruiken, of niet"....
maar dat is dus eigenlijk geen discussiepunt, want het gaat altijd eigenlijk over salariswagens.

een bedrijfswagen mag je ENKEL voor het werk, tijdens de werkuren gebruiken, en moet je geen bijdrages aan afstaan (want: puur werk, en dus geen voordeel voor werknemer)
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 216 keer
Provider

Los van de rekensom is het ook gewoon een gemak. Als je morgen een ongeval hebt heb je overmorgen een andere wagen. Brandstof, verzekering, ... allemaal niets van aantrekken
didi79
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef: 18 apr 2024, 18:30 Ook de afschrijving van de auto meerekenen.
Als particulier heb ik niet veel meer af te schrijven aan mijn oude diesel. Zou natuurlijk iets anders zijn als ik een nieuwe wagen zou kopen om op mijn werk te geraken, maar dat is dus niet aan de orde.

Toegevoegd na 2 minuten 52 seconden:
woutervh schreef: 18 apr 2024, 18:54 Los van de rekensom is het ook gewoon een gemak. Als je morgen een ongeval hebt heb je overmorgen een andere wagen. Brandstof, verzekering, ... allemaal niets van aantrekken
Absoluut waar. Als ik terugdenk aan het gedoe in het verleden bij accidentjes, pannes enz. met eigen wagens, dan zou dit een hele zorg minder zijn.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Wat kost zo'n wagen...
Als je geen keuze hebt bij de werkgever weet je dat de wagen betaald wordt door uw "virtueel bruto" dat hoger is dan het bruto op uw loonbrief... Je weet het dus niet.

Voor wat, hoort wat dikwijls. Er is altijd een addertje onder het gras want liefdadigheid daar doet geen enkele werkgever aan.

Veel hangt af van de policy, er zijn er die het VAA niet boeit, en je maar al te graag een goedkope diesel in aanschaf aankopen om jouw vervolgens voor lange tijd opzadelen met een hoog VAA.

Ja het is fiscaal voordeliger, maar misschien ben je vandaag wel tevreden met een eenvoudige wagen die je telkens op rijdt... Die je ook verplaatst van A naar B.
Dat blijft de goedkoopste optie hoe je het ook draait en keert. Wil je natuurlijk elke 4 jaar pronken met een luxewagen dan is het een ander verhaal.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ivob
Elite Poster
Elite Poster

didi79 schreef: 18 apr 2024, 19:05 Absoluut waar. Als ik terugdenk aan het gedoe in het verleden bij accidentjes, pannes enz. met eigen wagens, dan zou dit een hele zorg minder zijn.
Bovenop het gemak is er ook meer zekerheid: meestal is een salarisauto omnium verzekerd, pechbijstand, vervangwagen bij niet beschikbaarheid,...

Wat is de carpolicy van het bedrijf waar je zou willen naar overstappen?
Bieden ze je nog een ICE aan of is het verplicht een BEV?

Indien ICE/PHEV weet dan dat binnen enkele jaren de fiscale voordelen mbt salarisauto's komen te vervallen.
Je VAA zal ook gevoelig hoger liggen naargelang de CO2 waarde waar je via de VAA extra op belast wordt.

Indien BEV is de VAA voor een gelijkaardige auto gevoelig lager (de CO2 waarde is nul), hanteert de lease, afhankelijk van merk, type en uitrusting doorgaans een hogere restwaarde zodat je voor hetzelfde budget meer auto kan krijgen maar vooral ben je daar zelf klaar voor?
Range, kan je thuis laden en zo ja betaalt de werkgever dan ook je laadpaal en de backoffice om de laadvergoeding te verrekenen of moet je daar allemaal zelf voor zorgen en (deels) zelf betalen? Kan je laden tijdens de werkuren op de nieuwe werkplek? Zo neen zijn er voldoende openbare laadpunten beschikbaar in de omgeving? Krijg je een laadkaart en zo ja mag je die aan iedere laadpaal (onglimiteerd) gebruiken of zijn bepaalde laadpalen uitgesloten of (deels) zelf te betalen (bv. snelladers langs autosnelwegen)? Mag je de laadkaart in het buitenland (bv. voor vakanties) ook vrij gebruiken of moet je dan zelf voor een laadkaart zorgen? ........

Indien het bedrijf als salarisauto sowieso alleen de keuze laat tussen BEV's (wat de komende jaren meer en meer het geval zal zijn) en je bent zelf klaar voor de overstap dan heb je het bijkomende voordeel dat, in een segment waar de technologie jaar na jaar nog stappen vooruit zet, je geen jaren aan technologie gebonden bent die over vier tot vijf jaar al achterhaald is en dat risico volledig bij de leaseMij ligt (normaliter krijg je iedere vier tot max. vijf jaar een nieuwe salarisauto).

Toegevoegd na 7 minuten 51 seconden:
honda4life schreef: 18 apr 2024, 19:24 Dat blijft de goedkoopste optie hoe je het ook draait en keert.
Hangt gewoon van de carpolicy van de werkgever af wat de goedkoopste optie is.
Een goedkope auto die nog in orde is koop je doorgaans ook niet voor een paar 1000 € (de laatste jaren zijn de prijzen van gegeerde tweedehands alleen maar gestegen om nog maar te zwijgen van nieuwe auto's).
Tanken is nooit gratis en laden slechts zelden.
Een (omnium) verzekering, pechbijstand, onderhoud kost ook geld.

Een groot deel van de werknemers rijdt heus niet met een salarisauto om er mee te kunnen pronken maar omdat ze goed kunnen rekenen. De jaloersheid op slarisauto's en de roep naar afschaf (voor wie het niet heeft) is er heus niet omdat men de buurman niet om de vier jaar in een nieuwe auto kan zien rijden maar omdat men doorgaans verdomd goed weet dat het een groot voordeel is en zelf van dat voordeel niet kan genieten.
Het zou nogal een contradictie zijn wanneer salarisauto's door de overheid (en dus alle belastingbetalers) gesponsord zouden worden en gelijktijdig voor de gebruikers geen financieel voordeel zou opleveren laat staan dat het een financieel nadeel zou zijn. In dat geval zouden er al veel minder werknemers dat als een verworven recht beschouwen dat absoluut niet mag verdwijnen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Volgens mij is de omgekeerde berekening een goede start: wat kost zo'n auto in private lease. Dat is wat die netto waard is, zonder de tankkaart/laadpas. Dat is wat je zelf zou moeten ophoesten om 'hetzelfde' te hebben.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
didi79
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb nog geen details over welke wagen en company policy, voorlopig blijft het dus bij algemeenheden.
Wel al heel wat heel nuttige tips en aandachtspunten! :beerchug:

Een auto moet me confortabel en veilig van A naar B brengen. Dus op dat vlak ben ik niet veeleisend. En ik moet ook niet altijd het nieuwste hebben. Het mag duidelijk zijn dat het me hier om financiële optimalisatie gaat ;-)
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Reken een 2000 Bruto (a 2500€ bruto) meer als je geen firmawagen kunt krijgen (+ kilometer vergoeding: in mn geval +-550€/maand), dat heb ik gevraagd en gekregen.

Momenteel meestal een 550-650€/maand aan tanken, dus mogelijks kom ik niet toe (maar nog een bonus om het verschil goed te maken).
Een wagen kost veel, reken maar een full omnium (2de hands tegen volledige aankoopwaarde verzekerd) 90€/elke maand.
Pakweg voor een goede tweedehands 20.000€/4j: +160.000km's erbij, restwaarde (en reken voor het gemak 1500€/jaar aan kosten).

Als je naast je werkt woont en weinig prive km's maakt is het mogelijks een ander verhaal, maar dit is hoe ik het had berekend (ook rekening houdend met 2€/l voor Diesel).
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 146 keer
Provider

Ga je veel voor je werk moeten rondrijden, of is het enkel woon-werk verkeer? Als je veel moet rondrijden ben je beter af met de kmvergoeding van 42 cent netto. Ik herinner me lang geleden dat mijn toenmalige werkgever je een auto in je handen duwde als je meer dan 11.000 km per jaar voor het werk reed; vanaf dan kwam het hen goedkoper uit om een auto te geven dan je kmvergoeding uit te betalen.
Ik heb momenteel geen bedrijfswagen meer maar wel een car allowance + kmvergoeding en ik ben daar niet bepaald rouwig om...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Een bedrijfswagen komt ook niet terug in je pensioenberekening als ik me niet vergis.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Afhankelijk of het een salariswagen of niet is...
Die financier je volledig zelf met (geoptimaliseerd) bruto of bonus.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 56 keer

Op zich is dat lastig te berekenen omdat elke verloning anders is.
Wat ik kan zeggen over het principe bij ons, toen dit ingevoerd is heeft het bedrijf gezegd ok, maar we willen geen loonsverhoging , maw als werknemer betaal je de wagen volledig zelf.. Iedereen , elke arbeider en bediende behalve hoger managment kiest uit dezelfde lijst...

Nu kost mij een volvo XC 40 een 500€ brutto, de tankkaart 125€
We zijn verplicht om nu naar een ev te gaan die ongeveer een 100€ duurder wordt
Daar komt de VAA uiteraard ook nog bij, als je extra opties neemt betaal je die netto, cash, bv een trekhaak vanuit de fabriek, 1250 € op die volvo...
Als men het morgen afschaft gaat men de hele vegroening van ons wagenpark ook op de schop zwieren, dat gaat men ook niet mogen vergeten...
Ikzelf zal sowieso een ICE kopen als de salariswagen wordt afgeschaft, ik geef geen 50K voor een wagen op duracell batterijen, die technologie is nog te jong en ik denk dat 95% volgt...

Of je veel of weinig kilometers doet dat doet er weinig toe, het heeft impact maar die is beperkt, aanschaf en vaste kosten zijn veel hoger...
Een wagen aanschaffen kost je nu al minstens 30K, stel dat je er 10j mee rijdt, dan is dat 3K per jaar, je hebt de verzekering, isnchrijvingstax, rijtax onderhoud enz... die kost je dus vlot een 5000€ - 6000 per jaar en dan je benzine nog....

Wat ik in heel deze discussie mis is, wat met alle andere voordelen die andere mensen krijgen en die hetzelfde principe zijn, ik denk daar aan eco cheques, consumptiecheques, maaltijdcheques, elk cafetariaplan, ja ook de trein tram bus abbonementen gaan we die allemaal op de schop zwieren ?
Wat met de ambtenaren die hun loon 100% blijft doorlopen tijdens zoekte, hun veel hoger pensioen, ook op de schop ?
Of kan men gewoon de zon in een andermans ogen niet zien verschijnen..
Allesinds, ik hop dat er een class action suite komt indien dit wordt afegschaft zodat diegene die de pineut zijn alle en alle andere voordelen ook gaan aanklagen, si zien wat dan de reactie gaat zijn...

Men verwart hier oorzaak en gevolg, namelijk dat onze loonkost in Belgie door de belastingen torenhoog is en dat bedrijven en werknemers vanalles uitzoeken om het betaalbaar te houden, daarnaast zijn we een land met zowat de groostte herverdeling van loon, dat vergeet men ook heel eventjes.....
Al diegene die hiervoor pleiten zeggen eigenlijk dat de belastingen opnieuw omhoog moeten en uiteraard nimby....
Wat als bedrijven beginnen verkassen of werknemers andere bedrijven gaan opzoeken die andere voordelen geven, daar ook al is aan gedacht....

Tom
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 146 keer
Provider

Joe de Mannen schreef: 19 apr 2024, 05:51 Een bedrijfswagen komt ook niet terug in je pensioenberekening als ik me niet vergis.
J.
Klopt, net zoals maaltijdcheques en andere voordelen. Maar dat heeft niet altijd een impact. Als je op jaarbasis meer dan 76000 eur verdient (ongeveer 5500/maand bruto) bereik je het pensioenplafond en heeft een opslag geen impact meer op je pensioen.
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 72 keer

Ik was verkeerd in mijn gebruik van definitie inderdaad. Ik bedoelde meer of dit een auto was die werd verkregen omdat er effectief professionele kilometers mee moesten gedaan worden, zonder alternatief (bijvoorbeeld vertegenwoordigers of thuisverplegers). Of dit een auto was die werd verkregen puur voor het afleggen van wat woon- en werkverkeer waar meestal dus wel een alternatief voor bestaat (OV of fiets).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Een salariswagen is bijna altijd voordelig, dat is inderdaad de reden waarom er zoveel tegenstand is als men ook maar iets aan de regeling wil doen. Het is een aanzienlijk voordeel dat de "gelukkigen" logischerwijze willen behouden. Vaak wordt daar dan de opmerking aan gekoppeld dat wie iets aan de regeling wil doen jaloers is. De negatieve gevolgen worden daarbij volledig genegeerd, net als het feit dat iedereen betaalt voor dit voordeel en de gevolgen (files, vervuiling, drukte, ongevallen,...). Ook mensen met een salariswagen kunnen echter beseffen dat deze regeling een uitwas is die nergens ter wereld bestaat in deze mate. Zelfs BDW noemde de regeling ooit onhoudbaar,niet echt een woke groene hippie, dat zegt genoeg.

Het is dus een anomalie die blijft bestaan omdat de politieke moed ontbreekt om het aan te pakken. De gevolgen zijn echter onmiskenbaar en zullen tot aanpassing dwingen maar de politiek kiest voor een langzame vermindering van het voordeel. Zo worden salariswagens vanzelf steeds minder interessant waardoor het aantal vanzelf afneemt op termijn.

De salariswagens worden nu ook gebruikt voor de transitie die zonder het systeem erg traag zou gaan. Eens de meeste salariswagens EV's zijn is die reden om het systeem te behouden er ook niet meer. Uiteraard zal men dit verlies deels moeten compenseren maar er bestaan ook alternatieven en geen enkel bedrijf is verplicht om personeel een wagen te geven. Meer nog, bij sommige bedrijven met buitenlandse oorsprong en hoofdkantoor kijkt men vaak onbegrijpelijk naar dit voorbeeld van Belgisch surrealisme. Een abo op OV, deelwagens , cafetariaplannen of leasefietsen zijn maar enkele voorbeelden van alternatieven.

Wat ook grappig is dat dezelfden die beweren dat het allemaal jalousie is van mensen zonder salariswagen beginnen over... voordelen van anderen. Daar komt nog bij dat salariswagens eerder aan de hogere inkomens worden beschikbaar gesteld... net zoals de meeste andere voordelen. Willen ze nog meer (eigen) voordelen schrappen of is het gewoon een whataboutisme?

Ook de vergroening is niet echt een punt. Salariswagens worden om de 4 à 5 jaar vervangen terwijl wagens veel langer kunnen dienen, het is dus eerder belastend. De salarsiwagens zijn vaak ook zwaarder/vervuilender dan wat men zou kopen mocht men de rekening zelf betalen. Bij de transitie is er wel een voordeel maar dat is dus beperkt tot 4 à 5 jaar tot alle wagens vervangen zijn.

De belastingen zijn inderdaad de oorzaak van de regeling maar ook geen echt geldig excuus. De belasting is ook hoog voor mensen zonder salariswagen. Het lijkt me logischer de belastingen op arbeid te verlagen ipv iedereen een wagen te financieren. Zo ziet de rest van de wereld het maar ze zijn waarschijnlijk jaloers op ons :)

Dat gezegd zijnde, ik kan niet jaloers zijn want ik rij zelf met een salariswagen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 79 keer
Te Koop forum

Dizzy schreef: 19 apr 2024, 10:09

Wat ook grappig is dat dezelfden die beweren dat het allemaal jalousie is van mensen zonder salariswagen beginnen over... voordelen van anderen. Daar komt nog bij dat salariswagens eerder aan de hogere inkomens worden beschikbaar gesteld... net zoals de meeste andere voordelen. Willen ze nog meer (eigen) voordelen schrappen of is het gewoon een whataboutisme?

Misschien voor de volledigheid ook even vermelden dat zij het zijn die de hoogste belastingen betalen en als compensatie dit groot aantal voordelen krijgen.

Ik wil gerust voordelen afgeven (waaronder salariswagen), maar zou het dan niet meer dan eerlijk vinden procentueel gezien hetzelfde bij te dragen als gemiddeld iedere andere Belg (een pak minder dus). Maar als je zoiets aanhaalt, ben je egoïstisch, asociaal, niet-solidair, ...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Is dat zo? Betalen mensen zonder salariswagen echt zoveel minder belastingen?

Hoe hoger het inkomen, hoe meer men manieren kent en gebruikt om belastingen te eugh... ontwijken. Ook bij bedrijven is het niet zo dat de grootste bedrijven de meeste belastingen betalen. Voordelen komen immers niet altijd terecht bij wie ze het meest nodig heeft (matheuseffect). Nu worden wagens gesubsidieerd voor mensen die ze perfect zelf kunnen betalen terwijl steeds meer mensen geen wagen kunnen veroorloven. Je moet niet echt kritisch ingesteld zijn om in te zien dat zoiets op termijn moeilijk houdbaar blijft.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

silencer schreef: 18 apr 2024, 23:06 Reken een 2000 Bruto (a 2500€ bruto) meer als je geen firmawagen kunt krijgen (+ kilometer vergoeding: in mn geval +-550€/maand), dat heb ik gevraagd en gekregen.
Ook dat is afhankelijk van de policy van ieder bedrijf.
Bij het bedrijf waar ik de betreffende details van ken is dat al niet het geval (en daar werken toch een 10.000 werknemers).
Iedereen heeft er recht op een salarisauto, van hoog tot laag. En wanneer men een elektrische kiest (toen men nog kon kiezen, voor Q4 2023) was er ook geen gelimiteerd budget wanneer men voor een BEV koos (maar de VAA was voor de meeste werknemers uiteraard wel voor eigen rekening). En vanaf dat de BEV de enige keuze werd (voor wie voor een salarisauto koos) werd het carbudget voor iedereen met 15% opgetrokken).
Ik denk niet dat (als voorbeeld) het onderhoudspersoneel (tuin, sanitair, keuken,...) er bruto 2000 € tot 2500 € bijkrijgt moesten ze geen salarisauto krijgen noch dat iedere werknemer binnen het bedrijf 15% opslag zou krijgen omdat er geschakeld werd tussen ICE en BEV.
Momenteel meestal een 550-650€/maand aan tanken, dus mogelijks kom ik niet toe (maar nog een bonus om het verschil goed te maken).
Doorgaans wordt een tank/laadkaart toch niet uitgedrukt in euro (hier toch niet en nooit geweest) maar is er alleen een limiet in aantal km per jaar (dat verhoogd kan worden indien daar een goede werkgerelateerde reden voor is)
De prijzen aan laadpalen verschillen al (zeker tussen thuisladen en aan een snellaadpaal langs de autosnelweg) en niet iedereen heeft dezelfde voet (er zijn er die met dezelfde auto een aanzienlijk hoger procentueel verbruik hebben dan anderen).
Als je naast je werkt woont en weinig prive km's maakt is het mogelijks een ander verhaal, maar dit is hoe ik het had berekend (ook rekening houdend met 2€/l voor Diesel).
Mijn huidige partner (die recht heeft op een salarisauto) moet maar één keer per week naar kantoor. Als het niet regent is dan dan nog eens met de fiets (2 x 25 km). Het jaarlijks aantal afgelegde km (zo'n 17.000) is dus grotendeels privé.
Het hangt dus ook af van de gezinssituatie en hoe je ermee omgaat of het voordelig is of niet. Gezien we zelf maar een 3000 tot 5000 km per jaar doen delen we de auto met drie andere gezinnen (en neen ook dat is niet standaard binnen de carpolicy van het bedrijf maar is een extra onderhandeld voordeel).

Toegevoegd na 44 seconden:
Joe de Mannen schreef: 19 apr 2024, 05:51 Een bedrijfswagen komt ook niet terug in je pensioenberekening als ik me niet vergis.
J.
Vandaar de eerdere opmerking waar men individueel rekening mee moet houden:
ivob schreef:en in welke loonschijf zit je voor de pensioenberekeningen (vanaf een bepaald loon stort je wel nog bijdragen maar hou je er later geen voordelen meer aan over, enz.
Sol Invictus!
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 56 keer

Dizzy schreef: 19 apr 2024, 10:09 Een salariswagen is bijna altijd voordelig, dat is inderdaad de reden waarom er zoveel tegenstand is als men ook maar iets aan de regeling wil doen. Het is een aanzienlijk voordeel dat de "gelukkigen" logischerwijze willen behouden. Vaak wordt daar dan de opmerking aan gekoppeld dat wie iets aan de regeling wil doen jaloers is. De negatieve gevolgen worden daarbij volledig genegeerd, net als het feit dat iedereen betaalt voor dit voordeel en de gevolgen (files, vervuiling, drukte, ongevallen,...). Ook mensen met een salariswagen kunnen echter beseffen dat deze regeling een uitwas is die nergens ter wereld bestaat in deze mate. Zelfs BDW noemde de regeling ooit onhoudbaar,niet echt een woke groene hippie, dat zegt genoeg.

Het is dus een anomalie die blijft bestaan omdat de politieke moed ontbreekt om het aan te pakken. De gevolgen zijn echter onmiskenbaar en zullen tot aanpassing dwingen maar de politiek kiest voor een langzame vermindering van het voordeel. Zo worden salariswagens vanzelf steeds minder interessant waardoor het aantal vanzelf afneemt op termijn.

De salariswagens worden nu ook gebruikt voor de transitie die zonder het systeem erg traag zou gaan. Eens de meeste salariswagens EV's zijn is die reden om het systeem te behouden er ook niet meer. Uiteraard zal men dit verlies deels moeten compenseren maar er bestaan ook alternatieven en geen enkel bedrijf is verplicht om personeel een wagen te geven. Meer nog, bij sommige bedrijven met buitenlandse oorsprong en hoofdkantoor kijkt men vaak onbegrijpelijk naar dit voorbeeld van Belgisch surrealisme. Een abo op OV, deelwagens , cafetariaplannen of leasefietsen zijn maar enkele voorbeelden van alternatieven.

Ook de vergroening is niet echt een punt. Salariswagens worden om de 4 à 5 jaar vervangen terwijl wagens veel langer kunnen dienen, het is dus eerder belastend. De salarsiwagens zijn vaak ook zwaarder/vervuilender dan wat men zou kopen mocht men de rekening zelf betalen. Bij de transitie is er wel een voordeel maar dat is dus beperkt tot 4 à 5 jaar tot alle wagens vervangen zijn.

De belastingen zijn inderdaad de oorzaak van de regeling maar ook geen echt geldig excuus. De belasting is ook hoog voor mensen zonder salariswagen. Het lijkt me logischer de belastingen op arbeid te verlagen ipv iedereen een wagen te financieren. Zo ziet de rest van de wereld het maar ze zijn waarschijnlijk jaloers op ons :)

Dat gezegd zijnde, ik kan niet jaloers zijn want ik rij zelf met een salariswagen.
Waar haal jij dat het voor de happy few is die salariswagen, zelfs poetsdiensten hebben het aangeboden.
Op het bedrijf waar ik werk kan ELKE arbeider of bediende in vaste loondienst in een een bedrijfswagen instappen...
En natuurlijk geeft dit voordelen, idem aan een ttb abbonement eco cheques maalktijcheques en alle andere soorten dingen die niet belast worden.
Het gaat zorgen voor de vergroening van ons wagenpark...
Het gaat opnieuw op een belastingsverhoging komen bij meestal lonen die al heel veel belasting betalen (maar veel is niet genoeg...)
Al diegene die denken dat nu met een salariswagen rijden zullen overstappen op TTB of een EV gaan kopen think again, zal niet gebeuren...
Mij gaat het er vooral over dat opnieuw de werknemer in de prive geviseerd wordt, ofwel pak je al die voordelen af ofwel niets, .. aar goed we lopen in cirkels en niemand die uit zijn loopgraven komt, zoals altijd hier eigenlijk...

BTW die salariswagen wordt NIET gesubsidieerd, er wordt MINDER belasting op geheven maar ze betalen nog altijd veel belastingen, dat is iets heel anders..
Als je die logica aanhoudt zou je kunnen zeggen dan indien jouw kind minder zakgeld krijgt dan die van de buur dat je kind je gezin subsidieert...
En ja de belasting is ook hoog voor diegene die geen salariswagen krijgen maar meestal veel hoger....hoe zit het ook al weer 20% van de werknemers betaalt 80% vd belastingen....waarschijnlijk net diegene die met die salariswagen rondrijden...

Tom
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 19 apr 2024, 10:09 Ook mensen met een salariswagen kunnen echter beseffen dat deze regeling een uitwas is die nergens ter wereld bestaat in deze mate. Zelfs BDW noemde de regeling ooit onhoudbaar,niet echt een woke groene hippie, dat zegt genoeg.
Dus je redenering doortrekkend ben je ook voor de afschaffing van de automatische indexering van de lonen, pensioenen en vervanginkomens?
(Dat BDW, spreekbuis van Voka, daar ook tegen is wisten we al).

Van die vermindering van het voordeel van de salarisauto in de praktijk overigens nog niet veel gemerkt.
Maar ook dat zal deels afhankelijk zijn van de policy binnen elk bedrijf.
Zes jaar gelden was de uitgaande salarisauto binnen ons gezin nog een Opel Zafira. Enkele jaren geleden was dat al een BEV met een catalogusprijs van 48K en in 2024 is dat al een BEV met een catalogusprijs van 65K. Zonder één euro netto loon in te leveren. Integendeel. En zoals eerder geschreven is dat binnen het bedrijf (met duizenden werknemers) voor alle werknemers opgeschoven naar boven.
Niet vergeten dat er meer openstaande jobs zijn dan beschikbare werknemers die zich nog echt willen inzetten.
De salariswagens worden nu ook gebruikt voor de transitie die zonder het systeem erg traag zou gaan. Eens de meeste salariswagens EV's zijn is die reden om het systeem te behouden er ook niet meer.
Dat is een persoonlijke stelling en uitgangspunt maar dat ga jij niet bepalen. :P
Salarisauto's bestaan in België (en dan nog vooral Vlaanderen) al geruime tijd voor welke transitie dan ook.
Zoals meermaals aangehaald is de voornaamste reden niet de transitie (maar elke reden is goed om het kiespubliek zoet te houden en is uiteraard in de praktijk als extra mooi meegenomen) maar de belastingdruk (net als al die andere fiscale koterijen waarbij het absurde is dat de overheid die de belastingdruk op arbeid in stand houdt dezelfde is die allerlei systemen invoert om dat te kunnen omzeilen :roll: ).
Niet vergeten dat er meer werknemers gevraagd worden dan er nog legaal beschikbaar zijn om de economie te doen blijven draaien. In tegenstelling tot vroeger bepalen werknemers nu meer de voorwaarden dan omgekeerd. De tijd dat je al blij was dat je werk kreeg (al waren de voorwaarden niet alles) is al even voorbij en zelfs omgekeerd.

Soit, doet er in dit topic olees de titel er nog eens goed op na) ook niet toe. TS moet NU of in de nabije toekomst beslissen wat hij of zij gaat doen en niet op basis van wat welke regering over x aantal jaren wel eens zou kunnen gaan beslissen. En zoals nu al wel duidelijk is zijn de situaties (privé en werkgerelateerd) zo uiteenlopend dat daar geen eenduidig antwoord op te geven is. En al zeker niet wanneer TS zelf niet eens over alle details beschikt (of niet kent) die er toe doen om daar een afdoend antwoord op te geven.

Toegevoegd na 17 minuten 44 seconden:
pfuhu schreef: 19 apr 2024, 10:13 Misschien voor de volledigheid ook even vermelden dat zij het zijn die de hoogste belastingen betalen en als compensatie dit groot aantal voordelen krijgen.
Ik ga niet betwisten dat dit voor jou individueel het geval is maar dat gaat zeker niet op voor iedereen.
Ik ben er bv. al zeker van dat mijn huidige partner noch ik de hoogste belastingen van het land betalen. Integendeel.
En we maken ook gebruik van een salarisauto hoor.
En wanneer dat niet meer het geval zal zijn, wat ik de eerstkomende jaren niet zie gebeuren, dan zien we dan wel weer op welke boot we dan weer meezeilen.
Dizzy schreef: 19 apr 2024, 10:34 Je moet niet echt kritisch ingesteld zijn om in te zien dat zoiets op termijn moeilijk houdbaar blijft.
Wat heeft kritische ingesteldheid te maken met wat de overheid wel of niet beslist?
De geschiedenis geeft je trouwens ongelijk. Mee eens dat (extra) voordelen meestal terecht komen bij wie ze niet echt nodig hebben maar dat is geen nieuw feit. Dat was in het verleden ook al zo. En politiek en op wereldvlak zie ik geen tendens naar een omgekeerd effect. Integendeel zelfs.
Wie kritisch is ingesteld kan dan wel vaststellen dat het geen eerlijk systeem is (en daar zou ik het ook mee eens zijn) maar een maatschappij is nooit eerlijk verdeel geweest, is het nu niet en niets wijst erop dat dit op termijn anders zou zijn.
Sol Invictus!
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dizzy schreef: 19 apr 2024, 10:09 Vaak wordt daar dan de opmerking aan gekoppeld dat wie iets aan de regeling wil doen jaloers is. De negatieve gevolgen worden daarbij volledig genegeerd,
de negatieve gevolgen? als je morgen de salariswagen afschaft, schaffen quasi al die mensen zelf een wagen aan....
en dat zal dan meestal niet een wagen zijn die jong, zuinig, en ecologisch is, maar eentje dat betaalbaar is, dus slechter voor het milieu,
slechter voor de rekening van die persoon, en met 0,0 verandering in de andere "negatieve gevolgen" zoals file, want dan sta je er gewoon in met eigen wagen ipv salariswagen.
Dizzy schreef: 19 apr 2024, 10:09 Zelfs BDW noemde de regeling ooit onhoudbaar,niet echt een woke groene hippie, dat zegt genoeg.
die man ging ook zorgen dat de drugs uit antwerpen verdween... geen idee of je het wat volgt, maar er is daar nu meer drugs & drugsgerelateerde criminaliteit als dat er was voor bartje zijn war on drugs.
Dizzy schreef: 19 apr 2024, 10:09 Het is dus een anomalie die blijft bestaan omdat de politieke moed ontbreekt om het aan te pakken.
.....
Een abo op OV, deelwagens , cafetariaplannen of leasefietsen zijn maar enkele voorbeelden van alternatieven.
het blijft bestaan omdat het een regeling is die voor zowel werkgever als werknemer interessant is wegens de belastingen en het feit dat je in veel jobs "naar kantoor moet komen" waarvoor een wagen nodig is.
OV is quasi nooit een alternatief (tenzij je graag te vroeg vertrekt, te laat aankomt, en een paar km wandelen wil tussen de haltes),
deelwagens dan moet je dat ook kunnen (en dan is het basically gewoon carpoolen), en met een cafetariaplan geraak je niet echt op kantoor.
een leasefiets zou kunnen, maar degene die 50+km naar kantoor moeten zie ik in de winter toch niet dadelijk even met de fiets erheen bollen.
Dizzy schreef: 19 apr 2024, 10:09 Daar komt nog bij dat salariswagens eerder aan de hogere inkomens worden beschikbaar gesteld...
i call BS, ik heb een salariswagen maar zou volgens de statistieken van vorig jaar wel degelijk onder het gemiddelde brutoloon in belgie zitten.
natuurlijk gaan mensen in de supermarkt geen salariswagen hebben (maar die mensen wonen dan meestal ook op minder dan 10km van waar ze werken),
en eveneens zijn natuurlijk de "rijkeren" sowieso aan het rondrijden met een "dikke bak van de firma"... maar de politiekers laten zich rondrijden in dikke bakken,
dus misschien dat ze daar dan eerst het voorbeeld mogen stellen? :)

het feit is gewoon, in mijn geval, dat ik bij de onderhandelingen waar ik begin aangeef dat ik wel voor een bepaald bruto wil werken zonder daarover te onderhandelen, maar dat ik een wagen als eis stel. (anders moet ik die namelijk zelf bekostigen, en dat neemt dan toch die hap van extra loon weg)
Dizzy schreef: 19 apr 2024, 10:09 De belasting is ook hoog voor mensen zonder salariswagen.
is het helemaal eerlijk? ofcourse not, maar dan kan je ook gaan zeggen dat het niet eerlijk is dat iemand 2k meer verdient / maand dan dat jij doet natuurlijk.
ik beschouw het allemaal als "deel van de onderhandelingen" (waar ik helaas niet altijd goed in ben trouwens), en die wagen is gewoon een deel van de onderhandelingen.
als jij een wagen wil, dan is dat: of je krijgt de wagen, of je gaat daar niet werken... en als dat niet het geval is, dan maakt een wagen je duidelijk niet uit.

maar ik denk als je morgen tegen iemand zegt "hier is een wagen, waar jij 200 eur in de maand voor afgeeft van loon, en wij betalen de wagen, verzekering, taksen, en benzine" dat iedereen braaf dankjewel zegt en dat aanneemt. (en terecht, ofcourse)

als je écht van de "salariswagens" af wil, dan moet je eerst zorgen dat al de bedrijven terug aanwezig zijn in de dorpjes, en niet 90% in bxl, a'pen, en gent.
daarbovenop moet je dan gaan werken met zelfstandige verkopers (laat ze hun eigen auto maar financieren als ze je dingen willen aansmeren),
en dan nog eens zorgen dat een wagen prive betaalbaar is voor de gemiddelde mens (zeker nudat ze ook al enige tijd bezig zijn met school en ziekenhuizen te "centraliseren" waardoor de afstand daarheen voor veel mensen groter geworden is)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef: 19 apr 2024, 11:47 de negatieve gevolgen? als je morgen de salariswagen afschaft, schaffen quasi al die mensen zelf een wagen aan....
en dat zal dan meestal niet een wagen zijn die jong, zuinig, en ecologisch is, maar eentje dat betaalbaar is, dus slechter voor het milieu,
slechter voor de rekening van die persoon, en met 0,0 verandering in de andere "negatieve gevolgen" zoals file, want dan sta je er gewoon in met eigen wagen ipv salariswagen.
Lijkt me een redelijk achterhaald standpunt.
Daar waar tot enkele jaren geleden het nog main stream was dat ieder gezin een auto had (en liefst nog, indien financieel min of meer haalbaar, een bijkomende auto per volwassene in dat gezin) is dat toch al langzaam aan het keren. Steeds meer jongeren en stadsbewoners kiezen bewust al voor een alternatief. Ze zijn zeker nog niet in de meerderheid maar het gaat wel al de andere kant op.
Trouwens nooit begrepen wat er nu zo leuk aan is om met een auto in de file te gaan staan. Of dat nu met je eigen auto is of niet maakt de omgeving er niet leuker op.
Bij afschaffing van de salarisauto zullen het in de eerste plaats uiteraard ook diegenen zijn die het zich zonder probleem kunnen veroorloven (en dat zijn nog altijd de hogere inkomens binnen het bedrijf en niet de laagsten, tweedehandsauto's en nieuwe auto's zijn er de laatste jaren nu niet bepaald goedkoper op geworden).

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet voor de afschaffing van welke voordelen dan ook want ik ondervind persoonlijk geen nadeel aan de voordelen van een ander. Integendeel. Hoe meer voordelen en hoe beter anderen het hebben hoe minder ze nood hebben om mij op welke manier dan ook lastig te vallen of afgunst te voelen. :-D
Ieder zijn eigen voor- en nadelen en daar me kunnen leven/omgaan zou voor iedereen al een grote stap vooruit zijn om wat meer tevreden te zijn met het eigen leven.
het feit is gewoon, in mijn geval, dat ik bij de onderhandelingen waar ik begin aangeef dat ik wel voor een bepaald bruto wil werken zonder daarover te onderhandelen, maar dat ik een wagen als eis stel. (anders moet ik die namelijk zelf bekostigen, en dat neemt dan toch die hap van extra loon weg)
Daar ben je inderdaad niet alleen in.
Ik ken er zelfs die voor bruto (en netto) voor aanzienlijk minder willen werken als daar tegenover staat dat ze een grotere en mooiere auto daarvoor in de plaats krijgen.

Maar daarmee heeft TS uiteraard nog geen duidelijk antwoord op zijn vraag. :wink:
Sol Invictus!
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 19 apr 2024, 12:09 Daar waar tot enkele jaren geleden het nog main stream was dat ieder gezin een auto had (en liefst nog, indien financieel min of meer haalbaar, een bijkomende auto per volwassene in dat gezin) is dat toch al langzaam aan het keren. Steeds meer jongeren en stadsbewoners kiezen bewust al voor een alternatief.
als dat haalbaar is, why not? maar de vraag is dan dus: zij die gezinnen dan echt helemaal zonder auto? of is het 1 van de 2 dat zegt "ik hoef geen wagen.... want mijn partner heeft er een" ?
ik zie ze hier bijbouwen, en zodra er een nieuw (jong) koppel intrekt zie ik toch steeds minstens 1, en soms nog steeds 2, wagens voor de deur.
maar dat kan natuurlijk ook locatie-afhankelijk zijn.
ivob schreef: 19 apr 2024, 12:09 Trouwens nooit begrepen wat er nu zo leuk aan is om met een auto in de file te gaan staan.
niets, idd... maar dat is dus net vaak het probleem: als je werk ver weg is (ver is relatief natuurlijk), dan is dat vaak het meest praktische om met de wagen te doen,
ondanks de files.
als telewerken en "lokale kantoortjes" wat meer zou gebruikt worden, ipv skyscrapers in brussel om wat reclame aan te hangen, zou dat het probleem ook al verlichten,
of je nu salariswagens afschaft of niet.
ivob schreef: 19 apr 2024, 12:09 Ieder zijn eigen voor- en nadelen en daar me kunnen leven/omgaan zou voor iedereen al een grote stap vooruit zijn om wat meer tevreden te zijn met het eigen leven.
enerzijds waarschijnlijk waar, maar anderzijds is dat net het gevoel waarop de maatschappij (als in bedrijven) op inzetten met hun reclames e.d.
want als iedereen tevreden zou zijn met hetgeen ze zelf hebben, verkopen die natuurlijk veel minder.
hetzelfde concept trouwens bij bedrijven die zeggen "je mag niet aan je collega vragen wat die verdient" - dan weet je meestal al wel dat er oneerlijkheid in het bedrijf zit.
(ik mag dat vragen, maar of ik nu meer of minder verdien - ik heb mijn eigen contract onderhandeld, en als iemand anders dat beter/slechter heeft gedaan, so be it)
ivob schreef: 19 apr 2024, 12:09 als daar tegenover staat dat ze een grotere en mooiere auto daarvoor in de plaats krijgen.
voor mij hoeft dat nooit een "dikke bak" te zijn. een caddy, een scenic, een peugeotje, ....
een bmw of mercedes moet ik echt niet hebben, ik moet gewoon een wagen hebben die betrouwbaar is, een deftige (rolstoelvriendelijke) koffer heeft, en that's pretty much it.
ivob schreef: 19 apr 2024, 12:09 Maar daarmee heeft TS uiteraard nog geen duidelijk antwoord op zijn vraag. :wink:
heu nee, ik merk idd op dat we weer meer naar het sociaal-maatschappelijke aspect zijn afgeweken ipv de vraag van de TS, zoals wel vaker voorvalt als het meest nuttige al gezegd is geweest :)

het komt er dus eigenlijk gewoon op neer: kijk of je een wagen nodig hebt, of je wil dat de firma die voor je regelt (inclusief de voor & nadelen daarvan),
en if not, of je er financieel beter mee bent om die wagen niet te nemen (maar dan moet dat met het mobiliteitsbudget berekend worden, en daar kan je eigenlijk geen concrete cijfers van vinden... dus moet je de toekomstige werkgever die simulatie voor je laten maken)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef: 19 apr 2024, 12:40 als dat haalbaar is, why not? maar de vraag is dan dus: zij die gezinnen dan echt helemaal zonder auto? of is het 1 van de 2 dat zegt "ik hoef geen wagen.... want mijn partner heeft er een" ?
ik zie ze hier bijbouwen, en zodra er een nieuw (jong) koppel intrekt zie ik toch steeds minstens 1, en soms nog steeds 2, wagens voor de deur.
maar dat kan natuurlijk ook locatie-afhankelijk zijn.
Het moet idd haalbaar zijn.
Of het dat al dan niet is dat hangt niet alleen af van de locatie maar ook van de individuele Instelling.
Er zijn nu eenmaal mensen die voor een paar honderd meter al de auto nemen en anderen die er geen probleem inzien om voor tientallen km een ander vervoermiddel te gebruiken.
Eigen ervaringen verschillen eveneens.
Zelf hebben we nu al jaren (gezin met twee) maar één auto meer (en die delen we nu al met drie andere gezinnen, op dit eigenste ogenblik is hij bv. voor drie weken voor ons niet beschikbaar) en wanneer er geen salarisauto meer is dan zouden we ook al voor een deelauto kunnen kiezen en/of zou een van die andere gezinnen dan een auto (salarisauto) kunnen aanschaffen. Of de kosten delen door vier. Opties genoeg. En wij wonen niet in een stad en zelfs niet inhet centrum van een dorp. Maar in Vlaanderen is, op enkele uitzonderingen na en dan is het nog relatief, nooit iets veraf gelegen.
Van al onze huidige kinderen (vier stuks) heeft er maar eentje een eigen auto (en dat is dan niet eens een salarisauto en wordt grotendeels gebruikt om te kunnen gaan sporten (nationale/internationale wedstrijden) want WW-verkeer gebeurt ook daar met de fiets. Dus zelfs in dat geval eerder luxe dan basic noodzaak.
Van de drie andere kinderen heeft er dus niemand een eigen auto (maar ze hebben er wel allemaal voor gekozen binnen of aan een stad te wonen).
niets, idd... maar dat is dus net vaak het probleem: als je werk ver weg is (ver is relatief natuurlijk), dan is dat vaak het meest praktische om met de wagen te doen,
ondanks de files.
als telewerken en "lokale kantoortjes" wat meer zou gebruikt worden, ipv skyscrapers in brussel om wat reclame aan te hangen, zou dat het probleem ook al verlichten,
of je nu salariswagens afschaft of niet.
Inderdaad relatief.
In Vlaanderen legt men gemiddeld een 40 tot 50 km per dag af met de auto.
Dat is, zeker voor gesplitst WW verkeer, voor normaal gezonde en begaafde mensen (wat werknemers doorgaans zijn) niet echt een probleem om met de fiets of e-bike te overbruggen. De afstanden zijn bij dat laatste vervoer doorgaans ook nog eens korter. Mijn partner heeft daar veel persoonlijke ervaring mee. Wanneer het bij uitzondering onoverkomelijk is dat ze op het werk/vergadering moet zijn tijdens de ochtendspits dan is ze met de e-bike meestal niet langer onderweg dan met de auto. En als het in de file een beetje tegenzit is ze er zelfs eerder.
Werkt meestal thuis (tijdens corona werd thuiswerk ingevoerd en voor werknemers waar het even kan en die daar zelf voor kiezen is dat een blijvertje). Salarisauto's zijn ook gebleven (en zelfs uitgebreid om competitief te kunnen blijven met concurrerende bedrijven. Als bijkomend voordeel werd het aantal vakantiedagen er vanaf Q2 2024 zelfs met 12 stuks verhoogd).
Zit dus allemaal een beetje tussen de twee oren en veel is mogelijk wanneer men een beetje out of the box durft denken. En dat geldt zowel voor werkgevers als werknemers.
enerzijds waarschijnlijk waar, maar anderzijds is dat net het gevoel waarop de maatschappij (als in bedrijven) op inzetten met hun reclames e.d.
Je hebt, zeker in deze tijden met krapte op de arbeidsmarkt, als individu nog altijd de vrije keuze waar je al dan niet wil werken (maar daar moet je dan meestal zelf ook initiatief voor nemen) en al zeker persoonlijk de keuze om niet (steeds) in te gaan op marketing en reclame.
want als iedereen tevreden zou zijn met hetgeen ze zelf hebben, verkopen die natuurlijk veel minder.
hetzelfde concept trouwens bij bedrijven die zeggen "je mag niet aan je collega vragen wat die verdient" - dan weet je meestal al wel dat er oneerlijkheid in het bedrijf zit.
(ik mag dat vragen, maar of ik nu meer of minder verdien - ik heb mijn eigen contract onderhandeld, en als iemand anders dat beter/slechter heeft gedaan, so be it)
Het staat je vrij te vragen aan wie dan ook wat je zelf denkt te moeten vragen. Het is nog steeds een relatief vrije maatschappij. Uiteraard is het eveneens aan collega's om daar al dan niet op te antwoorden. Dat werkt in twee richtingen maar een bedrijf kan dat niet verbieden. Ze kunnen het idd wel vragen maar het is aan ieder individu om al dan niet op die vraag in te gaan.

Wanneer men individueel tevreden is met wat men heeft is er toch geen enkele reden meer om de marketing van bedrijven te blijven volgen en zaken te kopen van wat je zelf al bij voorbaat weet dat je er niet gelukkiger van wordt, laat staan spullen waar je eigenlijk niet veel mee kan?
Dat bedrijven dan minder verkopen maakt toch jouw rekening niet?
Of je zou er persoonlijk van overtuigd moeten zijn dat een maatschappij alleen kan blijven draaien wanneer er eeuwige groei is en iedereen (moreel) verplicht is om daar aan te blijven deelnemen.
Nou, tot die categorie behoor ik duidelijk niet.
ik moet gewoon een wagen hebben die betrouwbaar is, een deftige (rolstoelvriendelijke) koffer heeft, en that's pretty much it.
On topic is dat dan ook helemaal geen probleem.
Geen enkele werkgever zal er rouwig om zijn als je een salariswagen onder budget kiest.
Betrouwbaarheid is bij bedrijfslease doorgaans ook geen punt. De mankementen zijn op te lossen door de dealer en op kosten van de leaseMij en niet door de werknemer en doorgaans zit er in een leasepakket ook omnium verzekering en vervangwagen inbegrepen (wat ook al een van de bijkomende voordelen is van salarisauto tov eigen auto).
heu nee, ik merk idd op dat we weer meer naar het sociaal-maatschappelijke aspect zijn afgeweken ipv de vraag van de TS, zoals wel vaker voorvalt als het meest nuttige al gezegd is geweest :)
Tja, wanneer al snel duidelijk is dat, mede door gebrek aan voldoende info en/of teveel uiteenlopende parameters volgens uiteenlopende situaties, men een vraag van TS niet kan beantwoorden (of juist wel) en een topic wordt daarop niet afgesloten (voor alle duidelijkheid wat voor mij niet moet want ik ben geen moderator) ligt het voor de hand dat het dan daarop gaat uitdraaien. :angel:
het komt er dus eigenlijk gewoon op neer: kijk of je een wagen nodig hebt, of je wil dat de firma die voor je regelt (inclusief de voor & nadelen daarvan),
en if not, of je er financieel beter mee bent om die wagen niet te nemen (maar dan moet dat met het mobiliteitsbudget berekend worden, en daar kan je eigenlijk geen concrete cijfers van vinden... dus moet je de toekomstige werkgever die simulatie voor je laten maken)
Zoals inderdaad al eerder meermaals aangehaald: het juiste antwoord kan alleen gegeven worden door diegene die over alle concrete informatie beschikt en zijn eigen situatie goed kent en op basis daarvan zijn persoonlijke afwegingen zal moeten maken.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 19 apr 2024, 11:01 Dus je redenering doortrekkend ben je ook voor de afschaffing van de automatische indexering van de lonen, pensioenen en vervanginkomens?
(Dat BDW, spreekbuis van Voka, daar ook tegen is wisten we al).
Het gaat hier over salariswagens en niet over alle zaken waar BDW voor/tegen is. Mijn punt was dat ook iemand die eerder als conservatief bekend staat ook beseft dat het systeem onhoudbaar is. Hij heeft daarbij ook al aangegeven dat hij niet durft raken aan het systeem wegens electorale gevolgen, net zoals zijn partij niet durfde doordrukken bij rekeningrijden. Kortom enkel ingrepen die de eigen post en inkomsten niet in gevaar brengen.

Het VAA zal waarschijnlijk verder aangepast worden. Nu wordt het systeem gebruikt om de transitie in gang te krijgen maar eens dat voorbij is, is die reden ook voorbij. Deze uitleg komt niet van mij maar is al vaak geuit door meerdere personen en kanalen. Don't shoot the messenger.

Dat wagens duurder worden is juist maar dat maakt het systeem niet minder onhoudbaar, integendeel.

Ook nu is er verschil tussen bedrijven die salariswagens aanbieden en zij die dat niet doen. Indien het systeem zou afnemen zou er dus eerder meer gelijke voorwaarden zijn, het zou dus ook op dat vlak een verbetering zijn.

De belastingsdruk is inderdaad de reden van ontstaan maar de zaak is uit zijn voegen beginnen barsten. Bovendien betalen mensen zonder salariswagen ook dezelfde hoge belastingen. Gaan we iedereen dan een wagen geven?
ivob schreef: 19 apr 2024, 11:01Mee eens dat (extra) voordelen meestal terecht komen bij wie ze niet echt nodig hebben maar dat is geen nieuw feit. Dat was in het verleden ook al zo. En politiek en op wereldvlak zie ik geen tendens naar een omgekeerd effect. Integendeel zelfs.
Wie kritisch is ingesteld kan dan wel vaststellen dat het geen eerlijk systeem is (en daar zou ik het ook mee eens zijn) maar een maatschappij is nooit eerlijk verdeel geweest, is het nu niet en niets wijst erop dat dit op termijn anders zou zijn.
Of onrechtvaardigheid nieuw is of niet verandert niets aan de zaak. Er zijn meerdere problemen door het aantal wagens (eerder teveel dan te weinig). Al die zaken maakt dat men eerder streeft naar minder wagens gewoon omdat veel meer praktisch niet meer kan. In plaatsen met hogere bevolkingsdichtheid wordt dat mooi aangetoond. Op een bepaald moment sta je gewoon stil en kan je niet meer rijden naast al de andere eraan verbonden problemen. Iedereen één of meerdere wagens is dus gewoon niet realistisch op termijn. Ook het probleem dat groepen minder een wagen kunnen veroorloven botst met het subsidiëren van wagens voor zij die het wel zouden kunnen. Je kan zo'n situatie niet blijven wegwuiven. Kortom, het systeem zoals het enkel in België bestaat is niet houdbaar, niet omdat ik dat zeg of BDW dat zegt maar gewoon omdat het een anomalie is die niet oneindig kan behouden blijven.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 19 apr 2024, 14:31 Het gaat hier over salariswagens en niet over alle zaken waar BDW voor/tegen is. Mijn punt was dat ook iemand die eerder als conservatief bekend staat ook beseft dat het systeem onhoudbaar is. Hij heeft daarbij ook al aangegeven dat hij niet durft raken aan het systeem wegens electorale gevolgen, net zoals zijn partij niet durfde doordrukken bij rekeningrijden. Kortom enkel ingrepen die de eigen post en inkomsten niet in gevaar brengen.
Nee het gaat hier over een persoonlijke vraag hoeveel een salarisauto waard is vs de kost van een eigen auto.
Dat BDW ding heb je er overigens zelf bij betrokken.
Salarisauto's zijn tot op heden dan ook nog eens federale materie iets waar BDW ook al niet voor is.
Schoenmaker blijf bij je eigen leest dus.
Of een waarschuwing dat voorstanders van de indexatie van lonen, salarisauto's en andere fiscale voordelen voor werknemers best eens twee keer nadenken of ze nog meer Vlaamse autonomie willen en op welke partijen ze beter niet stemmen indien ze niet in eigen vlees willen snijden. :angel:
Het is immers de (partij)politiek die op termijn zal beslissen of salarisauto's uitgefaseerd zullen worden (en bij wie ze dat geld zullen gaan halen om dat te blijven betalen) en niet de persoonlijke mening van Dizzy, ivob, wie dan ook.

Wanneer, zoals je zelf stelt, een deel van de politieke verantwoordelijken die, om wat voor redenen dan ook, aangeven dat een systeem onhoudbaar is maar gelijktijdig aangeven er om politieke redenen niet aan te kunnen raken is het duidelijk dat salarisauto's niet zo snel gaan verdwijnen in België. Of het theoretisch onhoudbaar is of niet doet er niet toe. Het is de weg die de politiek opgaat dat er in concreto toe doet.
Dat wagens duurder worden is juist maar dat maakt het systeem niet minder onhoudbaar, integendeel.
Het maakt het, on topic, financieel net draaglijker voor wie wel een salarisauto krijg vs wie geen salarisauto krijg ten voor alle (duurder wordende) kosten zelf moet opdraaien.
Welke invloed de VAA en volgens catalogusprijs duurder wordende auto's zal hebben op de werknemers hangt ook weet af van de bedrijfspolicy waar die werknemer werkt. Dat verschilt nl. van bedrijf tot bedrijf.
Bij een leaseauto wordt de afschrijving op een totaal andere wijze berekend dan bij een privé aankoop en daarbij is in het eerste geval de catalogusprijs minder van belang dan in het tweede geval.
De VAA is dan ook nog eens jaar na jaar depressief in kost (het kost de werknemer dus jaarlijks minder aan eigen bijdrage waneer zijn werkgever dat deel van de kost niet compenseert, de salarisrijder moet, onafhankelijk van de cataloguskost ook alleen maar kijken of de auto van zijn keuze binnen toegekend carbudget valt en of hij of zij maandelijks de VAA kan betalen (wanneer de werkgever die kost niet compenseert op een andere wijze.
Terwijl de privérijder er in de eerste plaats al voor moet zorgen de hogere catalogusprijs nog te kunnen betalen (of via een lening een nog hogere maandkost heeft) en zijn/haar investering met de dag minder waard is.
Ook nu is er verschil tussen bedrijven die salariswagens aanbieden en zij die dat niet doen. Indien het systeem zou afnemen zou er dus eerder meer gelijke voorwaarden zijn, het zou dus ook op dat vlak een verbetering zijn.
Zo werkt de bedrijfswereld (en eigenlijk de bredere maatschappij) uiteraard niet.
Die is juist competitief ingericht en al eeuwen ingericht op verschillen tussen bedrijven/mensen en streeft niet naar gelijkheid voor iedereen.
Wie wil streven naar verbetering binnen een bedrijf zal dan toch eerst zelf CEO moeten worden en aantrekkelijke voorwaarden aanbieden om de beste werknemers te blijven aantrekken. Wij wil streven naar verbetering en gelijkheid voor iedereen zal dan beter zijn focus verleggen naar een politieke loopbaan en hopen dan genoeg kiezers voor zijn programma warm te maken om dat programma op de agenda te krijgen en vervolgens uit te voeren.
Wie in Vlaanderen daarbij de afschaffing van de salarisauto's in zijn programma opneemt zou het deksel wel eens op de neus kunnen krijgen en de kiesdrempel niet overschrijden.
Je kan van BDW veel zeggen maar niet dat hij dom is. Vandaar het verschil tussen wat hij zegt dat niet houdbaar is en het tegengestelde doen om zijn politieke vel niet in gevaar te brengen.
Gaan we iedereen dan een wagen geven?
Dat is inderdaad de laatste jaren steeds meer de tendens bij bedrijven.
Zoveel mogelijk competente mensen een salarisauto geven die daar zelf om vragen. Zoniet verlies je ze aan de concurrentie. De stagnatie die er nu is komt niet omdat de bedrijven dat niet meer zien zitten noch dat de politiek van koers is veranderd maar omdat steeds minder mensen het zelf als een eis op tafel leggen. Die krijgen dan weer andere voordelen of laten deze aan zich voorbijgaan. En dat blijft hun keuze. Geen opgelegde keuze.
Of onrechtvaardigheid nieuw is of niet verandert niets aan de zaak. ....
Totaal off topic en dus niet relevant.
De vraagstelling van TS gaat tot op heden niet over "een salarisauto vs geen auto" maar over "salarisauto vs geen salarisauto". En onder dat laatste versta ik niet dat hij niet meer met de auto zal rijden indien geen salarisauto maar met de eigen auto (zoals blijkbaar nu al het geval is).
De openingspost zou op dat vlak in het begin verwarrend kunnen zijn (hoeveel verdien ik netto meer wanneer ik geen salarisauto neem en ook geen auto nodig heb) maar wordt vervolgens al sneller duidelijker wanneer hij/zij tegenover de salarisauto de kost van een "eigen wagen" en "zelf tanken" stelt.
Het topic werd door TS dan ook nog eens gecatalogeerd onder leven en geldzaken en niet onder maatschappelijke discussies/uitdagingen. Dat laatste is iets wat o.a. jij ervan gemaakt hebt.

Verstuurd met tien vingers via Telenet.
Sol Invictus!
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 16 keer

didi79 schreef: 18 apr 2024, 15:29 Huidige situatie: geen bedrijfswagen. Er is een kans dat ik van werk verander waar een bedrijswagen tot de mogelijkheden behoort. Voor het eerst in erg lange tijd.
Maar hoeveel is het krijgen van een bedrijfswagen nu echt "waard" in vergelijking met een verloning zonder bedrijfswagen?

Ik kan daar wel een educated guess voor maken, maar misschien zijn er hier mensen met concrete ervaringen, cijfers, tips?
De enige afweging die u moet maken is afhankelijk van bruto loon.
Iemand met bruto van 10000 per maand is het een voordeel.
Iemand met bruto van 5000 per maand is het uitkijken.
Zolang men met bedrijfswagen boven de grens voor pensioen berekening komt, is het in orde.
De ene werkt 4/5 of parttime en toch nog boven maximum grens, een andere niet.

En een bedrijswagen nog nooit van gehoord.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Punt is inderdaad dat men politiek ook beseft dat het systeem niet houdbaar is en als de voorzitter van de partij die jarenlang aan de knoppen zat dat al zegt dan weet je genoeg hoe het zit met de houdbaarheid. En wat is snel, ik heb altijd gesproken van uitfaseren en langzaam het voordeel laten verminderen, dat is inderdaad minder moedig maar het geeft uiteindelijk hetzelfde resultaat. Onze mening zal inderdaad niets veranderen vandaar dat ik dus terecht verwees naar de mening van iemand die wel aan de knoppen zit. Als er moet onderhandeld worden over nieuwe inkomsten of bezuinigingen dan kan dit dus op tafel komen.

Punt blijft ook dat duurdere wagens zorgt dat er meer geld in het systeem komt wat het alleen maar onhoudbaarder maakt.

De regeling van VAA kan evengoed aangepast worden en dat verwacht ik dan ook. Nooit drastisch ineens maar langzaam. De kikker koken in eigen vet dus.

Ik streef helemaal niet naar gelijkheid voor iedereen, dat is een communistische wensdroom die niet bestaat, ook niet in communistische landen. Dat de voorwaarden gelijker worden als een verschil wordt verminderd klopt dan weer wel. Bedrijven willen inderdaad mensen aantrekken en gebruiken daarvoor lokkertjes maar nergens staat in steen gebeiteld dat dat auto's moeten zijn. Er zijn ondertussen veel mogelijkheden dus een verschuiving is mogelijk, zoals men het dus overal elders ter wereld doet.

Geen enkele partij zal dat opnemen in het programma, dat was ook niet het geval met de verhoging van de pensioenleeftijd of de woonbonus, men voert het pas in NA de verkiezingen. BDW is inderdaad niet dom daarom doen ze het zo. Voor de verkiezingen vanalles beloven maar na de verkiezingen is het van de kacht van verandering, van gratis bestaat niet en bezuinigen. Het moet immers haalbaar en betaalbaar blijven.

Een tendens (enkel in België en dan nog vooral Vlaanderen) is nog altijd niet de meerderheid, de realiteit is dat een minderheid een wagen aangeboden krijgt. De realiteit is ook dat iedereen een wagen aanbieden ook gewoon niet kan. Er is ook een tendens naar kleinere wagens net omdat ze duurder worden, daardoor zijn mensen ook niet ineens allemaal gaan lopen. Opnieuw, als het systeem afgebouwd wordt zal het verschil net verkleinen en hoeven bedrijven net minder op dit punt te concurreren. Ze kunnen dat nog altijd doen met de andere voordelen.

Ik vind het systeem ook reuze leuk en voordelig maar ik besef ook dat dit niet tot de eeuwigheid zal blijven bestaan en dat het steeds meer onder druk komt. Na de transitie is dat argument er ook niet meer en bovendien moet er geld gevonden worden voor de afname van accijnzen op fossiele brandstoffen. Geld is er altijd tekort dus de compensatie moet van ergens komen. Een wereldwijd uniek systeem dat tal van andere doelstellingen in de weg zit komt dan logischerwijze in het vizier. Het is een ongemakkelijke waarheid maar daarom niet minder waar of een reden om deze boodschap te verketteren.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Het valt nog af te wachten of BDW na de eerstvolgende verkiezingen ook effectief op de parking aan de knoppen zal zitten.
Tot de effectieve samenstelling van de volgende federale regering en het effectief doorvoeren van haar regeerakkoord gaan er nog veel goedkope salariskm's gereden wworden.En dan zouden ze dat ook nog eens retroactief moeten gaan doorvoeren. En als een Vlaming electoraal ergens een hekel aan heeft zijn het wel regels die gedurende het spel veranderen voor wie al in het spel zit. Geen goede politieke zet dus.
En TS moet nu beslissen.
Je kan moeilijk een beslissing geen nemen op wat er mogelijk allemaal in de toekomst mogelijk zou kunnen wijzigen.
Wanneer je daar allemaal rekening mee wil houden beslis je in feite niets meer.

En wat betreft de verhoging van de VAA, zelfs de aangekondigde verhoging van de VAA voor ICE werd, uit angst voor de kiezer, recent nog maar pas bijgesteld in het voordeel van de gebruikers.

En het maakt niet echt iets uit. Wie op een bepaald moment denkt dat de salarisauto niet meer voordelig genoeg is kan er altijd van afzien en privé zijn vervoer aankopen of naar alternatieven uitwijken. Wat je gehad hebt kan niet meer afgenomen worden.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”