Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1957 keer
Recent bedankt: 9 keer

DarkV schreef: 04 apr 2024, 22:30 Dan begin je je toch af te vragen of dit rendabel is ?

Normaal werk je eerst dingen af zodat ze inkomsten genereren voor je elders begint.
Dat kan niet altijd hé. Gemeentebesturen moeten vergunningen afleveren voor alle werken op openbaar domein. Soms weigert een gemeente een vergunning en kunnen tracés niet volledig afgewerkt worden. Dan kan het inderdaad lang duren.

Er ligt ook gewoon 2,5 miljard euro in de schuif bij Fiberklaar om zo snel mogelijk 1,5 miljoen woningen aan te sluiten. Dus als er problemen zijn in gemeente X om 2000 aansluitingen af te werken, start Fiberklaar gewoon in een nieuwe gemeente op. Er ligt nog meer dan genoeg werk op de plank tot eind 2028 en wellicht nog vele jaren daarna.

Telecom is uiteindelijk altijd rendabel, de kabels liggen er voor 100 jaar of langer en iedereen betaalt elke maand een abonnement.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 142 keer

Ik snap ook altijd de 'logica' van de werkplanning / -organisatie niet.

Hier zijn ze begonnen in een deelgemeente. In een deel van het gebied dat blauw gearceerd staat op de map van Proximus (= 'Fiber binnenkort voor u beschikbaar') hebben ze daar van Solutions 30 enkele straten afgewerkt, incl. doorblazen kabel.

Nu zijn ze in een andere deelgemeente begonnen ipv eerst heel het hoger vermelde gebied te voorzien van de nodige bekabeling.

Het gebeurt m.i. allemaal 'kris kras' maar tja, het zal wel zijn redenen hebben zeker.

Hier spraken ze van mogelijkheid tot aansluiting in Q4. Als ik bovenstaande lees, zal ik mijn hoop maar serieus beginnen temperen.
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 26 keer
Provider

In mijn straat liggen de wachtbuizen van 'Mei '22. Paar maand later zijn ze komen kijken en foto's nemen om de kabel tot in het huis te brengen.
Tijdens de voorstelling gingen de eerste aansluiting Q4 '22 zijn.

Nou, sindsdien niets meer van gehoord, geen kabel huis binnen.
Als het Q4 '24 wordt zal ik al blij zijn ....
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Fiberklaar probeert in een gebied (30 000 aansluitingen) eerst de PoP-ringen aan te leggen, dat zijn de glasvezelverbindingen die de verschillende wijkPoP's met de hoofdPoP verbinden. In de straten waar de PoP-ring doorloopt wordt vanzelfsprekend meteen ook de distributie naar de woningen voorzien.
Andere straten zijn minder prioritair want zonder PoP's en PoP-ringen moet je zelfs niet denken dat er in eender welke straat ooit licht uit je glasvezelaansluiting zal komen.

Als een gemeente dan geen vergunning geeft in één straat waar de PoP-ring moet passeren, dan kan bijvoorbeeld een wijkPoP niet op een hoofdPoP aangesloten worden en kan er onmogelijk een signaal naar 2000 à 3000 aansluitingen voorzien worden. Zo'n weigering kan verschillende redenen hebben, gemeentes willen bijvoorbeeld niet dat er werken zijn tijdens een kermis of festival in de zomer of hebben plannen om in 2025 voetpaden te vernieuwen, of willen geen wegenwerken in het centrum tijdens een verkiezingsjaar, etc...

Om het nog complexer te maken, gemeentes zijn via Fluvius aandeelhouder (en krijgen jaarlijks dividend) van concurrent Wyre (Telenet) dat het coaxkabelnetwerk beheert. Wyre heeft totaal geen haast om fiber aan te leggen want coaxkabel uitmelken is zovele keren goedkoper dan fiber aanleggen.

Proximus en Fiberklaar zetten nu druk op de telecomsector met de fiberstrategie, maar reken maar dat er veel stokken in de wielen (vertragingsmanoeuvres) worden gestoken omdat bepaalde gemeentebesturen willen wachten tot hun geliefde coaxkabelbedrijf Wyre "klaar" is om ook fiber aan te leggen. Via het weigeren van vergunningen kan de strakke timing van Fiberklaar perfect in de war gestuurd worden zodat het politiek beter uitkomt voor bepaalde politici en een bevriend coaxkabelbedrijf.
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 37 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Nieuwe provider, tarieven echter om niet vrolijk van te worden.

https://www.fiberklaar.be/nl/nieuws/mix ... ns-netwerk
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

@raf1 : dank voor de verdere technische duiding die inderdaad die verklaart waarom bepaalde straten prioriteit krijgen en er in de ogen van een technische leek, chaotisch wordt gewerkt.

Verder: tja, politiek. hier, politiek Aalst, profileert zich als pro-fiber. Maar ja, politiek is een raar beest en inderdaad 'the money' door de band van gemeenten met Fluvius.
Typisch Belgisch.

We kunnen alleen maar hopen en afwachten ... Open communicatie door de operatoren en FK met een grove duiding qua timing zou al veel veranderen. Hier in de straat heeft TN nog een verbeteringswerken uitgevoerd (extra versterker, aldus de man in kwestie). Hij voegde eraan toe dat TN inspanningen levert om het signaal zo stabiel mogelijk te houden in gebieden waar fiber uitgerold wordt door PX ... Zou letterlijk tijdens een briefing zo gesteld zijn ...

Maar hij temperde meteen mijn verwachting tav TN. Ook hij zag nog steeds netwerk storingen maar voegde er ook aan toe dat hij eigenlijk hierover zwijgplicht moet hanteren eigenlijk tav klanten. Tegen mij wou hij dat wel kwijt; hij is een oud-leerling van dezelfde secundaire school waar ik ook leerling geweest ben.
Tevens van hem te weten gekomen dat de uitrol van TN- fiber zeker nog niet voor direct is in onze regio en ook vele andere Vlaamse regio's.
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 05 apr 2024, 12:44, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

charlez schreef: 05 apr 2024, 10:59 Nieuwe provider, tarieven echter om niet vrolijk van te worden.
https://www.fiberklaar.be/nl/nieuws/mix ... ns-netwerk
Mixtus nieuw?
viewtopic.php?p=962220#p962220
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
charlez
Pro Member
Pro Member
Provider

Bij fiberklaar uiteraard, aangezien dit een topic over fiberklaar is 🙄
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 56 keer

raf1 schreef: 05 apr 2024, 00:50
DarkV schreef: 04 apr 2024, 22:30 Dan begin je je toch af te vragen of dit rendabel is ?

Normaal werk je eerst dingen af zodat ze inkomsten genereren voor je elders begint.
Dat kan niet altijd hé. Gemeentebesturen moeten vergunningen afleveren voor alle werken op openbaar domein. Soms weigert een gemeente een vergunning en kunnen tracés niet volledig afgewerkt worden. Dan kan het inderdaad lang duren.

Er ligt ook gewoon 2,5 miljard euro in de schuif bij Fiberklaar om zo snel mogelijk 1,5 miljoen woningen aan te sluiten. Dus als er problemen zijn in gemeente X om 2000 aansluitingen af te werken, start Fiberklaar gewoon in een nieuwe gemeente op. Er ligt nog meer dan genoeg werk op de plank tot eind 2028 en wellicht nog vele jaren daarna.

Telecom is uiteindelijk altijd rendabel, de kabels liggen er voor 100 jaar of langer en iedereen betaalt elke maand een abonnement.
Gemeente rumst met een NVA-CD&V bestuur is zo een gemeente..
De lat zo hoog leggen voor de vergunning waardoor fiberklaar alle andere buurgemeenten al gedaan heeft en hier niks en niks in het verschiet ook niet...
Ben is benieuwd, volledige heraanleg van de straat start hier in het najaar (riolering, nutsvoorzieningen..), als er nu geen fiber komt dan zijn we minstens 5j later en als burger kan je juist niets doen... Binnenkort verkiezingen, meet new boss, same as old boss...

Tom
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

tom35 schreef: 05 apr 2024, 13:14 Binnenkort verkiezingen, meet new boss, same as old boss...
ECB/IMF, in wezen de FED die baas-boven-baas speelt dus...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 38 keer
Provider

tom35 schreef: 05 apr 2024, 13:14 De lat zo hoog leggen voor de vergunning
Geef eens een concreet voorbeeld van hoe je gemeente "de lat te hoog legt".
Ter verduidelijking, want uit je eerdere jeremiades weet ik dat dit moeilijk te vatten is: een politieke overheid is niet verplicht een bepaalde evolutie te faciliteren ten koste van alle publieke goederen "want dit is de toekomst allee dat weet nu toch iedereen zwanst nu toch niet typisch België allee allee in wat jaar leefde gij nu nog seg dat ge dat niet inziet dat enkel technofobe boomers eerst iets willen onderzoeken alvorens het goed te keuren". Het feit dat jij je dingetje waar je naar uitkijkt niet krijgt, is geen bewijs van een gebrek aan bekwaam bestuur. Het feit dat een gemeente trager is dan anderen, bewijst niet dat ze "de lat te hoog legt". Het is namelijk ook mogelijk dat andere gemeente de lat te laag leggen.
tom35 schreef: 05 apr 2024, 13:14 waardoor fiberklaar alle andere buurgemeenten al gedaan heeft
Dit is overigens gewoon niet waar indien jij in Rumst woont.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Provider

Ik stel me alleen vragen waarom 1 straat de uitrol van een 'fiberRING' kan stoppen om serivces te leveren, die ring heeft toch een tweede 'poot' dus kunnen ze "voorlopig verder" met het opleveren van services, weliswaar niet protected, maar het kan. Tenzij ze natuurlijk sowieso geen protectie voorzien voor die domme partikulieren :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tom35
Elite Poster
Elite Poster

stefan1234 schreef: 05 apr 2024, 13:54
tom35 schreef: 05 apr 2024, 13:14 De lat zo hoog leggen voor de vergunning
Geef eens een concreet voorbeeld van hoe je gemeente "de lat te hoog legt".
Ter verduidelijking, want uit je eerdere jeremiades weet ik dat dit moeilijk te vatten is: een politieke overheid is niet verplicht een bepaalde evolutie te faciliteren ten koste van alle publieke goederen "want dit is de toekomst allee dat weet nu toch iedereen zwanst nu toch niet typisch België allee allee in wat jaar leefde gij nu nog seg dat ge dat niet inziet dat enkel technofobe boomers eerst iets willen onderzoeken alvorens het goed te keuren". Het feit dat jij je dingetje waar je naar uitkijkt niet krijgt, is geen bewijs van een gebrek aan bekwaam bestuur. Het feit dat een gemeente trager is dan anderen, bewijst niet dat ze "de lat te hoog legt". Het is namelijk ook mogelijk dat andere gemeente de lat te laag leggen.
tom35 schreef: 05 apr 2024, 13:14 waardoor fiberklaar alle andere buurgemeenten al gedaan heeft
Dit is overigens gewoon niet waar indien jij in Rumst woont.
Beste,

Waarom beweer jij hier dat ik dit afdoe als zijnde dat ik mijn dingetje niet krijg en een klaagzang breng, dit is gewoon de waarheid...

Ter info, ik zit nog met een vdsl lijn van 50mb, telenet is amper sneller, dus is niet bepaald een super de luxe verbinding..
In 2022 is de vraag van fiberklaar gekomen en op de kaart van BIPT staan we ingetekend als een locatie waar fiber verkrijgbaar is NOT...

Onze burgemeester heeft trouwens zelf via het nieuwsblad in een interview aangegeven dat ze niet zomaar een vergunning zullen geven, maw ze zullen hun vel duur verkopen...

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230317_93436475

Hier even de link naar de besprekingen id gemeenteraad over fiberklaar in 2022, dit was na de raadpleging van fiberklaar begin 2022 om de uitrol door te voeren.
Alles staat afgeschermd , duidelijk dat er geen info mag verspreid worden hier over...
https://raadpleeg-rumst.onlinesmartciti ... fiberklaar

Daarnaast heb ik al een paar keer kontakt gehad met fiberklaar en daar is de feedback steevast, zodra we een vergunning krijgen beginnen we in jullie gemeente..
En eerlijk die hebben er geen baat bij de gemeente zwart te maken, ze hebben werk genoeg in andere gemeentes die wel de uitrol toestaan...

Als laatste heb ik ook regelmatig kontakt met leden van de administratie in onze gemeente om te vragen hoever het staat, begin 2023 waren de "onderhandelingen" ver gevorderd en was men nabij een overeenkomst, begin dit jaar was de feedback, de onderhandelingen lopen toch stroever dan gedacht ...
Wat de gemeente eist is dat er van alle voetpaden eerst een staat wordt opgemaakt, daarna mag fiberklaar starten en dan moet er terug een staat opgemaakt worden..
Fiberklaar wou bijna als eerste hier in de regio de uitrol doen, februari 2022 is de vraag gesteld....

En momenteel wordt fiber uitgerold in Boom (daar wordt hij zelfs al op bepaalde locaties binnen geblazen), Aartselaar heeft men al gedaan, Kontich, Waarloos is ook al aan de beurt geweest, zelfs Niel en Schelle hebben al fiber, dus welke gemeente heeft nog geen fiber gekregen dan volgens U...
Dat ze nog niet oevral binnen geblazen is, dat kan zijn, maar de netwerken zijn al op zijn minst uitgerold...

Dus ik weet niet waarom je doet of ik dit allemaal maar fantaseer, tenzij je natuurlijk deel uitmaakt van het gemeentebestuur hier...

Dan als laatste vraag ik me af waarom je in twijfel trekt dat ik in Rumst woon...nu ja eigenlijk heb je gelijk ik woon niet in Rumst, ik woon in Reet...tot ergernis van onze burgemeester die hier iets verder woont ben ik een van de vele Retenaars die nog zegt dat hij in Reet woont ipv Rumst. Had destijds bij de fusie de beslissing een paar maand later geweest had het Reet geworden en niet Rumst.ik ben hier geboren, tot het eerste studiejaar eerst op de vosberg en dan duffel gewoond om sindsdien, nu al bijna 48 j in Reet te wonen, in een straal van 4 km 2 keer gebouwd...in het 3de studiejaar bij juffrouw servaes gezeten, in het vijfde bij de woef cfr Waumans die ondertussen overleden is maar zijn vrouw woont hier een paar 100m verder en in het 6de bij die dat nu op pensioen is en id beukendreef woont...mijn ouders, grootouders en overgrootouders hebben ook altijd id gemeente gewoont..er woont hier trouwens nog best wat familie id gemeente..trouwens heb jij ooit franske cras weten rondrijden met paard en witte kar om ijs te verkopen..ik wel..ik heb zelfs de heraanleg vd molenstraat nog meegemaakt waar ze een chican in de afvoer onder een centrale waterleiding thv de kerremanststraat hebben georganiseerd en nu de molenstraat regelmatig overstroming heeft...
Als je nog wat wilt praten over waarom ik denk dat de molenstraat tegenwoordig altijd vast zit smorgens tot id kerremansstraat of wat ik denk over hoe de gemeente de bloembakken id matexiwijk door de strot vd bewoners heeft geramd met een o zo walgelijke volksbevraging of waarom ik vind dat de burgemeester geen flikker rond veiligheid gedaan heeft wil ik daar gerust nog is een boompje over opzetten... geeft u dat genoeg bewijs dat ik id gemeente woon ... je weet wel..die gemeente waar elk jaar ad kerk die onnozele slogan hangt van die nonnen " welkom in ons heilig Reet' of waar tijdens de brooikensdag vroeger pistolets vanuit de kerktoren naar beneden werden geworpen met hier en daar een plastic cijfer in waar je cadeautjes mee kon winnen en waar het vandaag avondmarkt is en dit weekend kermis..de grote want in juli is het de kleine kermis...

BTW, off topic we hebben een jong gemeentebestuur hier, een burgemeester dat zelfs voor het Vlaams parlment gaat gaan dus technofobe boomers zou ik ze zeker al niet noemen. Als 50er vind ik het trouwens NOK dat "boomers" gebruikt wordt om mensen te kleineren, ik denk dat de geschiedenis al genoeg geleerd heeft dat woorden om een bevolkingsgroep te schofferen not done zijn...

Tom
Laatst gewijzigd door tom35 05 apr 2024, 21:44, in totaal 1 gewijzigd.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef: 05 apr 2024, 14:05 Ik stel me alleen vragen waarom 1 straat de uitrol van een 'fiberRING' kan stoppen om serivces te leveren, die ring heeft toch een tweede 'poot' dus kunnen ze "voorlopig verder" met het opleveren van services, weliswaar niet protected, maar het kan. Tenzij ze natuurlijk sowieso geen protectie voorzien voor die domme partikulieren :)

J.
Redundatie is gepland, maar als je zoals Fiberklaar een netwerk vanaf nul aanlegt kan ik me inderdaad voorstellen dat "de tweede poot" in een latere fase voltooid wordt en niet tegen Q4 van dit jaar.
In een gebied met bijvoorbeeld 10 wijkPoP's die zich over meerdere gemeentes uitstrekken zal het realistisch gezien meerdere jaren duren om alles volledig te voltooien.

In Wetteren en Sint-Niklaas bijvoorbeeld zijn ze ook nog steeds bezig. Er zijn wijkPoP's die operationeel zijn en klanten bedienen maar er zijn evengoed wijkPoP's in deelgemeentes die nog geen voeding hebben of zelfs nog moeten geplaatst worden.

Een geweigerde vergunning zorgt dus in deze fase (de FttH-beginjaren) voor vertraging, zeker niet voor stopzetting. Fiberklaar is vooral een meerjarenproject dat pas naarmate 2028 dichterbij komt massaal klanten zal kunnen activeren en inkomsten zal beginnen opleveren.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Ik wil @Tom 35 even bijvallen dat dit bij verschillende steden en gemeenten speelt.
Zij onderhouden ook contacten met elkaar, direct of via een vereniging van steden en gemeenten. Als men dan referenties opvraagt krijg je inderdaad de verhalen die ook in de pers beschreven staan. Ik heb ze zelf ingezien / gelezen.

De algemene strekking lijkt dat Fiberklaar een betrouwbare partij is maar dat zij “te snel willen” waardoor het haastwerk is (geweest) met enkele onbetrouwbare onderaannemers en of onbekwaam personeel dat het uitvoert.
Dus gemeenten gaan daar zelf toezicht op houden / controleren, je moet die mensen natuurlijk dan ook maar ter beschikking hebben.

Zover ik het aanvoel is dit niet echte tegenwerking vanuit de fluvius belangen maar echt ter voorkoming van miserie en overlast. Men lijkt voorzichtig geworden.

Ik kan de houding van gemeenten begrijpen. Al zou ik persoonlijk ook liever vandaag dan morgen glasvezel willen, al is het voor mij persoonlijk niet dringend omdat coax me genoeg snelheid kan leveren via orange / hey. Momenteel is fiber nog te duur.

Toegevoegd na 21 minuten 34 seconden:
Toevoeging: stukken die afgeschermd staan heeft meestal te maken met het feit dat namen van firma’s of (contact)personen genoemd worden, of adressen.

Mijn ervaring is dat als je informeert bij je gemeente dat je best een eerlijk antwoord zult krijgen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Denk wat je wil maar sommige gemeenten werken echt wel tegen.
Bijvoorbeeld gemeentes die botweg weigeren dat Fiberklaar in heel 2024 vergunningen krijgt terwijl Fiberklaar in 2022 al klaar was om dat projectgebied op te starten.

Tja, dan bepaalt Wyre in die gemeentes de timing van de concurrentie blijkbaar.
tom35
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef: 05 apr 2024, 21:36 Denk wat je wil maar sommige gemeenten werken echt wel tegen.
Bijvoorbeeld gemeentes die botweg weigeren dat Fiberklaar in heel 2024 vergunningen krijgt terwijl Fiberklaar in 2022 al klaar was om dat projectgebied op te starten.

Tja, dan bepaalt Wyre in die gemeentes de timing van de concurrentie blijkbaar.
Klopt helemaal Raf en die van ons is er zo eentje en je kan er geen sikkepit aan doen..het valt zelfs op dat ze er alles aan doen om dit te verzwijgen..hoog tijd dat ik een Facebook account ga aan maken om dat id groepen ge zijt van te dumpen want ik merk dat heel weinig bewoners op de hoogte zijn van dit tegenwerken..

Het valt op dat alle agendapunten rond fiberklaar niet aangevuld zijn...heeft niks met firma's te make maar alles met dat niet mag uitkomen wie hier dwars ligt..

Tom
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Provider

De reacties zijn zoals ik voorspeld had. Geen feitelijke argumenten waarom de voorwaarden van Rumst te streng zijn. Enkel een herhaling van het feit dat Rumst kennelijk strenger is dan andere gemeenten, alsof dat ipso facto bewijst dat ze te streng zijn. Het gemeentebestuur dat Fiberklaar het minste voorwaarden oplegt (en dus de userbase-gebruikers onder haar burgers zo snel mogelijk in staat stelt fiber-internet te nemen) is m.a.w. de norm. Gemeentebesturen zijn deficiënter (corrupter, conservatiever, incompetenter, meer technofoob, meer boomers,...) naarmate ze Fiberklaar meer voorwaarden opleggen. Want dan moeten hun burgers langer geduld uitoefenen om het product te kunnen kopen wat we allemaal willen.

Dat is ook te verwachten. Wanneer een bedrijf heel de tijd het heeft over hoe hun product of dienst "de toekomst" is, dan is dat niet alleen om klanten te overtuigen, maar ook om regelgevende stakeholders preventief en op illegitieme manier te intimideren. "Laat ons doen wat we willen, want we hebben het publiek al opgedraaid met het idee dat ons product 'de toekomst' is. Als ze het niet snel genoeg krijgen, komen ze naar jullie om te komen klagen met hun samenzweringstheorieën (die we zelf niet actief promoten, maar waar passief toch van profiteren) over hoe jullie onder één hoedje spelen met de incumbents." Dat wordt niet expliciet zo gesteld, maar het is wel een impliciete strategie.

Kan ook allemaal waar zijn natuurlijk, maar wordt nooit bewezen. Of het waar is of niet, er zullen altijd mensen zijn die het aanvoeren, omdat het een bruikbaar drukkingsmiddel is om sneller te krijgen wat ze willen. En het werkt omdat mensen sowieso al terecht cynisch zijn over politiek, en feitelijk bewijs niet meer nodig is zolang het narratief maar goed en rechtvaardig aanvoelt. Goede, open Fiberklaar tegen het gesloten Wyre van de snode, dure, slechte Telenet waar alle lokale polletiekers en de overheid mee uit de pot eten.

Ptoeneigh haalt aan dat gemeenten terughoudend zijn na verhalen in de pers over hoe Fiberklaar te snel te werk gaat en te veel gebruik maakt van onbetrouwbare onderaannemers. De consensus hier lijkt te zijn dat dat een vals voorwendsel is om Wyre te kunnen voortrekken. Dat kan, en als dat zo is, is dat een ernstige zaak. Ik zeg niet dat dat niet zo kan zijn. Ik haal gewoon aan dat het nooit echt bewezen is, dat mensen hun slechte vibes t.a.v. hun lokaal bestuur als voldoende bewijs aanvoeren. Niemand lijkt serieus te overwegen dat het mogelijk waar is dat Fiberklaar overhaast te werk gaat (los van het feit dat Wyre daarvan profiteert). En als dat waar is, is het terecht dat gemeenten hun tijd nemen om Fiberklaar de nodige vergunningen te geven.

Btw ik woon in Duffel, buurgemeente van Rumst, en hier is Fiberklaar nog lang niet klaar met het aanleggen van fiber.
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 81 keer
Provider

Ik hoop dat we over enkele jaren in dit topic praten over hoe goed het netwerk werkt en niet over alle tekortkomingen van het bedrijf bij het uitvoeren van de werken.

Ondertussen vind ik op "hinder in kaart" nog steeds niets terug over werken bij mij, maar moeten volgens de aannemer alle werken uitgevoerd zijn tegen 30/04. Ik blijf benieuwd.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

stefan1234 schreef: 05 apr 2024, 23:55Niemand lijkt serieus te overwegen dat het mogelijk waar is dat Fiberklaar overhaast te werk gaat (los van het feit dat Wyre daarvan profiteert). En als dat waar is, is het terecht dat gemeenten hun tijd nemen om Fiberklaar de nodige vergunningen te geven.
Dat kan misschien sporadisch voorvallen na het toekennen van een vergunning en tijdens het uitvoeren van werkzaamheden, maar dan kan de gemeente vaststellen dat de voorwaarden van de vergunning zijn geschonden en kan de gemeente de werken onmiddellijk stilleggen.

Maar dat is niet het probleem. Sommige gemeentes argumenteren dat Wyre in de toekomst ook misschien een glasvezelproject op hun grondgebied wil opstarten en weigeren daarom "voorlopig" ook maar één vergunning uit te reiken aan Fiberklaar.
Het gaat me om het jarenlang weigeren van de aanleg van een open FttH-netwerk aan een concurrent omdat een bevriend bedrijf in de toekomst mogelijks ook plannen heeft.

Je kan alle verslagen van gemeenteraden er op nalezen.
Je kan bestuursdocumenten via de wet "openbaarheid van bestuur" opvragen.
Dit gebeurt. Liedekerke, Waasmunster, Rumst,...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Flying schreef: 06 apr 2024, 08:45 Ik hoop dat we over enkele jaren in dit topic praten over hoe goed het netwerk werkt en niet over alle tekortkomingen van het bedrijf bij het uitvoeren van de werken.

Ondertussen vind ik op "hinder in kaart" nog steeds niets terug over werken bij mij, maar moeten volgens de aannemer alle werken uitgevoerd zijn tegen 30/04. Ik blijf benieuwd.
Bij mij idem. Tot 3/10 al niets te vinden voor mijn straat op 'hinder in kaart'. Waar haalt FK het dan in zijn hoofd om te zeggen dat de werken gestart zijn?

Plus op 'hinder in kaart" zie ik werken in deelgemeenten van Aalst door FK met de melding 'afgerond' en einddatum maart 2025 ... ? Eigenaardig of zie ik iets over het hoofd. Gaat dit dan misschien over de volledige uitvoering van de werken voor het hele gebied dat FK wil aansluiten?

Gisteren ook nog een PX klantendienst gebeld die me verwees naar PX- winkel. Daar bevestigde men dat ik Q4 van dit jaar en alleszins nog dit jaar, aansluitbaar zou zijn (zoals ik ook vernam van Solutions 30). De man heeft me zijn kaartje gegeven en ik mag hem om de 2 à 3 maanden bellen / mailen om te zien of hij al meer concrete deadlines kan meegeven voor mijn adres.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

De data op "hinder in kaart" gaat vooral over de looptijd van de huidige vergunning die de aannemer heeft om grondwerken op openbaar domein uit te voeren. Daaruit kan je niet per se concluderen hoe lang de aanleg van Fiberklaar gaat duren.

Het belangrijkste is dat de nodige PoP's er momenteel al zouden staan voor de westelijke kant van Aalst. (kerkhof Mere en op de parking van het voetbalplein)

Dus als die tracés tussen jouw woning volledig zijn opgeleverd, zou je in principe internet kunnen krijgen. Q4 2024 kan, maar is wellicht het "best case scenario".
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Dank voor de reactie Raf ! Op de info-namiddag van FK en Solutions 30 is inderdaad aangekondigd dat de wijk POP eind maart zou geplaatst worden ...
Als het Q1 2025 zou worden, valt het ook nog mee. Tegen dan staat ook de nieuwste PX TV- decoder al op punt ...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer

koenraaddeconinck schreef: 06 apr 2024, 10:07 Bij mij idem. Tot 3/10 al niets te vinden voor mijn straat op 'hinder in kaart'.
Heb je het dan over https://www.geopunt.be/hinder-in-kaart want die kaart klopt voor geen meter... alles in de buurt ligt hier open voor Fiberklaar (blauw-zwarte tubes) terwijl er op de kaart totaal niets is te zien :???:
charlez
Pro Member
Pro Member
Provider

Denk dat de volledigheid van die kaart alleen af hangt van de goesting van de verantwoordelijke gemeenteambtenaar.
Tuner111
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 5 keer

iemand een idee wat de plannen zijn voor moorsel ivm fiber aanleg?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer

Tuner111 schreef: 09 apr 2024, 20:49 iemand een idee wat de plannen zijn voor moorsel ivm fiber aanleg?
Verleden jaar stond er al op de Fiberklaar website... "Fiberklaar breidt verder uit in Aalst: nu ook Erembodegem, Meldert en Moorsel aan de beurt."

Maar zoals je hierboven al hebt kunnen lezen kan het dan nog 2 a 3 jaar duren voor men je effectief kan aansluiten.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 10 keer
Te Koop forum

Moorsel moet Moorsel blijven ;)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Tuner111
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 5 keer

Laat ons hopen dat het het sneller kan :D

tot op de hoek van de andere straat kunnen ze aansluiten & dan zijn ze gestopt.. Soms vindt ik de planning raar.. maar zal aan mij liggen :D
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

In dit topic wordt het "eigenaardig lijkend verloop" toegelicht (cf voorgaande posts).
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Een paar mensen die zelfs grof geld zouden willen betalen om fiber te krijgen… en dan lees je dit over Nederland: https://tweakers.net/nieuws/221340/tele ... iting.html
tom35
Elite Poster
Elite Poster

stefan1234 schreef: 05 apr 2024, 23:55 De reacties zijn zoals ik voorspeld had. Geen feitelijke argumenten waarom de voorwaarden van Rumst te streng zijn. Enkel een herhaling van het feit dat Rumst kennelijk strenger is dan andere gemeenten, alsof dat ipso facto bewijst dat ze te streng zijn. Het gemeentebestuur dat Fiberklaar het minste voorwaarden oplegt (en dus de userbase-gebruikers onder haar burgers zo snel mogelijk in staat stelt fiber-internet te nemen) is m.a.w. de norm. Gemeentebesturen zijn deficiënter (corrupter, conservatiever, incompetenter, meer technofoob, meer boomers,...) naarmate ze Fiberklaar meer voorwaarden opleggen. Want dan moeten hun burgers langer geduld uitoefenen om het product te kunnen kopen wat we allemaal willen.

Dat is ook te verwachten. Wanneer een bedrijf heel de tijd het heeft over hoe hun product of dienst "de toekomst" is, dan is dat niet alleen om klanten te overtuigen, maar ook om regelgevende stakeholders preventief en op illegitieme manier te intimideren. "Laat ons doen wat we willen, want we hebben het publiek al opgedraaid met het idee dat ons product 'de toekomst' is. Als ze het niet snel genoeg krijgen, komen ze naar jullie om te komen klagen met hun samenzweringstheorieën (die we zelf niet actief promoten, maar waar passief toch van profiteren) over hoe jullie onder één hoedje spelen met de incumbents." Dat wordt niet expliciet zo gesteld, maar het is wel een impliciete strategie.

Kan ook allemaal waar zijn natuurlijk, maar wordt nooit bewezen. Of het waar is of niet, er zullen altijd mensen zijn die het aanvoeren, omdat het een bruikbaar drukkingsmiddel is om sneller te krijgen wat ze willen. En het werkt omdat mensen sowieso al terecht cynisch zijn over politiek, en feitelijk bewijs niet meer nodig is zolang het narratief maar goed en rechtvaardig aanvoelt. Goede, open Fiberklaar tegen het gesloten Wyre van de snode, dure, slechte Telenet waar alle lokale polletiekers en de overheid mee uit de pot eten.

Ptoeneigh haalt aan dat gemeenten terughoudend zijn na verhalen in de pers over hoe Fiberklaar te snel te werk gaat en te veel gebruik maakt van onbetrouwbare onderaannemers. De consensus hier lijkt te zijn dat dat een vals voorwendsel is om Wyre te kunnen voortrekken. Dat kan, en als dat zo is, is dat een ernstige zaak. Ik zeg niet dat dat niet zo kan zijn. Ik haal gewoon aan dat het nooit echt bewezen is, dat mensen hun slechte vibes t.a.v. hun lokaal bestuur als voldoende bewijs aanvoeren. Niemand lijkt serieus te overwegen dat het mogelijk waar is dat Fiberklaar overhaast te werk gaat (los van het feit dat Wyre daarvan profiteert). En als dat waar is, is het terecht dat gemeenten hun tijd nemen om Fiberklaar de nodige vergunningen te geven.

Btw ik woon in Duffel, buurgemeente van Rumst, en hier is Fiberklaar nog lang niet klaar met het aanleggen van fiber.
Eigenlijk zeg je hiermee dat alle gemeentes waaronder duffel idioten zijn dat ze een vergunning gegeven hebben...In duffel heb ik trouwens tot mijn 6j gewoond id kiliaanstraat en.naar de school om de hoek daar geweest. Zoals gezegd in alle buurgemeenten zijn ze al gestart, in boom ligt het op bepaalde plaatsen zelfs al binnen.In rumst moet de eerste spade nog gestoken worden...Het feit is dat ons gemeentebestuur eist dat er eerst een volledige staat wordt opgemaakt van alle voetpaden, dat dan de werken mogen starten en dan opnieuw een volledige staat met als resultaat dat ze verder uitrollen in andere gemeentes...Wat me vooral stoort is dat het gemeentebestuur hier 0 communiceert..ze beseffen dus maar al te goed dat er str aan de knikker is als dit uitkomt... Stel je maar is voor dat gemeentebesturen zo zouden gehandeld hebben.ivm riolering of gas of elektriciteit of tv kabel...dat is allemaal normaal nu dat dat onder de grond steekt maar how als je iets over fiber zegt...

Tom
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Provider

tom35 schreef: 28 apr 2024, 17:22 Eigenlijk zeg je hiermee dat alle gemeentes waaronder duffel idioten zijn dat ze een vergunning gegeven hebben...
Dat beweer ik nergens. Wat ik beweer is dat er twee manieren zijn om naar een verschil te kijken: de een is te veel naar de ene kant, of de ander is te veel naar de andere kant. "Alle anderen doen X" is geen goed argument. Wat ik wel beweer: aan jouw stijl kan ik heel duidelijk afleiden dat jij iemand bent die er op gebrand is zo snel mogelijk fiber te nemen, en die boos is op iedereen die dat dreigt te vertragen. En vervolgens kom je met samenzweringstheorien en ongefundeerde beweringen om jezelf en anderen op te draaien met het idee dat er je een groot onrecht aangedaan is.
tom35 schreef: 28 apr 2024, 17:22 In duffel heb ik trouwens tot mijn 6j gewoond id kiliaanstraat en.naar de school om de hoek daar geweest.
Je punt zijnde?
tom35 schreef: 28 apr 2024, 17:22 Zoals gezegd in alle buurgemeenten zijn ze al gestart, in boom ligt het op bepaalde plaatsen zelfs al binnen.In rumst moet de eerste spade nog gestoken worden...Het feit is dat ons gemeentebestuur eist dat er eerst een volledige staat wordt opgemaakt van alle voetpaden, dat dan de werken mogen starten en dan opnieuw een volledige staat met als resultaat dat ze verder uitrollen in andere gemeentes...
De oorspronkelijke bewering was niet dat "ze in alle buurgemeenten al gestart zijn". De oorspronkelijke bewering was dat "Fiberklaar alle buurgemeenten al gedaan heeft".
tom35 schreef: 28 apr 2024, 17:22 Wat me vooral stoort is dat het gemeentebestuur hier 0 communiceert..ze beseffen dus maar al te goed dat er str aan de knikker is als dit uitkomt... Stel je maar is voor dat gemeentebesturen zo zouden gehandeld hebben.ivm riolering of gas of elektriciteit of tv kabel...dat is allemaal normaal nu dat dat onder de grond steekt maar how als je iets over fiber zegt...
Dit is een voorbeeld van een ander hedendaags politiek fenomeen: procedurele criteria (in dit geval: de eis tot meer communicatief volume) inroepen om een klimaat van verdachtmaking te scheppen. De redenering is: ik krijg niet wat ik wil, dus er is stront aan de knikker. Als er geen stront aan de knikker zou zijn, waarom weigeren ze dan te communiceren? Een eigenschap van een eis die geconditioneerd is door samenzweringsdenken, is dat die nooit definitief bevredigd kan worden. Rumst maakt het niet gemakkelijk genoeg voor Fiberklaar zodat ik geen fiber kan krijgen, ergo er is stront aan de knikker. Wat ze communiceren (de publiek toegankelijke documenten en vergaderingen) bevat geen gewijs daarvan, ergo ze hebben niet genoeg gecommuniceerd, want anders zou de communicatie wel bewijs bevatten van wat ik wil geloven. Dan eis ik meer communicatie, maar op een gegeven begin ik zoveel procedurele activiteit te generen dat ze mijn eis tot meer communicatief volume niet meer kunnen inwilligen, en dat is dan bewijs dat er stront aan de knikker hangt. Wat je hier ziet m.a.w. is hoe truther-logica een volstrekt normaal denkpatroon geworden is.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Hier zie ik hetzelfde fenomeen wat deelgemeenten betreft.

De wijk-ROP zou geplaatst zijn eind maart - begin april volgens @Raf1 in Mere (is geen deel- maar aangrenzende gemeente). Deze ROP zou de westelijke kant van Aalst moeten voorzien van fiber.
De gemeenten waar FK nu aan het werk is, zijn ook hier deelgemeenten van Aalst (Nieuwerkerken, Erembodgem). Nieuwerkerken grenst aan Erpe-Mere. Dus ik vermoed dat men zo richting de kant van Aalst die nog niet aangesloten is, zal naderen.

Wat timing betreft, ben ik meer te weten gekomen door op te geven dat ik als onderneming geïnteresseerd ben in fiber: daar stond voor mijn adres bij een check op de PX- site, "start werken voorzien begin september (schatting). Deze zullen meerdere maanden in beslag nemen."

Aalst zou één van de gemeenten zijn waar men echt politiek ook mee de uitrol van fiber ondersteunt.

Dus Q4, misschien toch nog aansluitbaar. Als ik maar van den brol van TN af geraak.
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 26 keer
Provider

Tazmanian79 schreef: 05 apr 2024, 10:33 In mijn straat liggen de wachtbuizen van 'Mei '22. Paar maand later zijn ze komen kijken en foto's nemen om de kabel tot in het huis te brengen.
Tijdens de voorstelling gingen de eerste aansluiting Q4 '22 zijn.

Nou, sindsdien niets meer van gehoord, geen kabel huis binnen.
Als het Q4 '24 wordt zal ik al blij zijn ....
Antwoord van de installateur voor mijn regio (Dendermonde):
Voeding gaan we deze maand blazen, daarna moeten we de kabels nog blazen.

Wij schatten na 2 maanden.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 129 keer
Provider
Te Koop forum

Dat beloofd voor de gemeentes naast Dendermonde 🥲
Hier nog 0 fiber
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Goh,
aankondiging begin 2022 met beslissing of er gestart wordt in mei 2022 (Pre-order gedaan bij EDPnet)
komen kijken waar fiber binnen mag komen, augustus 2022
graafwerken november 2023
Er staat ondertussen een fluo stip op de grond voor de deur waar het aftakbakje zit...

Ondertussen staan er nog 4 plaatsen op de lijst waar Fiberklaar aan het werk is (zou moeten zijn). Nog nergens groene huisjes zien staan (behalve aan de sporthal van Appels).

Geduld is een schone zaak ;-)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 237 keer
Provider
Te Koop forum

Hier in mijn gemeente gaan ze grote nuts- en wegenwerken uitvoeren die maanden gaan duren met veel hinder als gevolg.
Heb ze gevraagd of er ook ineens glazvezel (Fiberklaar bv.) komt waarop hun antwoord is dat bij dergelijke werken de nutmaatschappijen steeds worden aangeschreven, maar blijkbaar werd er hier door de nutsmaatschappij gekozen om nog niet mee te gaan.

Het zou dus in dit geval liggen aan gebrek aan interesse van Fiberklaar/Proximus/... ja zo zal het nog lang wachten zijn he :bang: ...
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 129 keer
Provider
Te Koop forum

Hier komen ze eind 2024 volgens de gemeente maar momenteel geen aanvragen voor de werken
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer
Provider
Te Koop forum

Hier in Deinze net mail ontvangen van FK dat de aanleg voor onbepaalde tijd is uitgesteld, terwijl deze normaal reeds in 2023 ging starten.
Zullen dus nog wat langer op ons tanden moeten bijten.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”