warmpte pomp
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 18 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Hi
Ik ga waarschijnlijk het huis dat mijn ouders nu verhuren overkopen.
Daar is nu enkel verwarming beneden via een enkel vuur.
Zou het volgende interessant zijn om een warmteopmp te plaatsen. En wat is de prijs om per jaar op te verwarmen?
Er zijn binnen nog geen radiatoren.
Het gaat op een rijhuis met gezien vanaf de voordeur een eerste plaats dan een midden plaats en een vroegere oude veranda.
Maar de ruimtes zijn open dus vormen 1 geheel en de 3de plaatsen was vroeger overdekt met Polycarbonaat Platen.
En achter de 3de ruimte zit de keuken met een kleine gang naar de badkamer.
Boven hebben we op het eerste verdiep 2 slaapkamers en dan een zolder die door de huurder is omgevormd dacht ik tot slaapkamer/
Wat zou de beste optie zijn?
Ik ga waarschijnlijk het huis dat mijn ouders nu verhuren overkopen.
Daar is nu enkel verwarming beneden via een enkel vuur.
Zou het volgende interessant zijn om een warmteopmp te plaatsen. En wat is de prijs om per jaar op te verwarmen?
Er zijn binnen nog geen radiatoren.
Het gaat op een rijhuis met gezien vanaf de voordeur een eerste plaats dan een midden plaats en een vroegere oude veranda.
Maar de ruimtes zijn open dus vormen 1 geheel en de 3de plaatsen was vroeger overdekt met Polycarbonaat Platen.
En achter de 3de ruimte zit de keuken met een kleine gang naar de badkamer.
Boven hebben we op het eerste verdiep 2 slaapkamers en dan een zolder die door de huurder is omgevormd dacht ik tot slaapkamer/
Wat zou de beste optie zijn?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 773 keer
- Bedankt: 330 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Gezien het een verkoop betreft (allee dat begrijp ik er toch uit want je spreekt in dezelfde zin over verhuren/aankopen) heb je een EPC nodig.
De beste optie is dus eerst een EPC laten opstellen en op basis daarvan je verwarmingsbehoefte te laten berekenen door een erkende vakman.
Eenmaal je het aantal kWh/m² kent kan je ook de prijs berekenen van elke wijze van verwarming.
Laatst gewijzigd door ivob 24 feb 2024, 16:36, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 173 keer
Op basis van je beschrijving lijkt het mij een oud huis te zijn waar vermoedelijk wel andere prioriteiten zijn als het op energie aankomt.
Ik denk dat je beter gaat praten met een vakman voor de nodige renovaties (isolatie, PV installatie, indeling ruimtes, ...) voor de vraag warmtepomp naar voor komt (ideaal gezien leg je dan ook vloerverwarming).
Ik denk dat je beter gaat praten met een vakman voor de nodige renovaties (isolatie, PV installatie, indeling ruimtes, ...) voor de vraag warmtepomp naar voor komt (ideaal gezien leg je dan ook vloerverwarming).
-
- Elite Poster
De elektriciteit water en afvoer is ok. Is 20 jaar geleden door ons zelf aangepakt.
Het pannen dak is toen ook aangepakt en 2 Velux dakramen in gestoken de achterbouw onder een groot platdak gestoken. Dus enkel de buitenmuren isoleren en langs binnen het pannen dak met meer isolatie en dan het platte dak
Het pannen dak is toen ook aangepakt en 2 Velux dakramen in gestoken de achterbouw onder een groot platdak gestoken. Dus enkel de buitenmuren isoleren en langs binnen het pannen dak met meer isolatie en dan het platte dak
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 684 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Wat is er dan aan elektriciteit, water en afvoer veranderd de laatste 20 jaar ?
echt benieuwd.
J.
echt benieuwd.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1195 keer
- Recent bedankt: 16 keer
De AREI keuring zal vermoedelijk vervallen zijn.Joe de Mannen schreef: 26 feb 2024, 14:46 Wat is er dan aan elektriciteit, water en afvoer veranderd de laatste 20 jaar ?
De regels zijn minder veranderd dan de interpretatie ervan: DIN-modules mogen sinds al een hele tijd (maar 20j geleden nog ok) geen "genaakbare delen" meer hebben. Dus zelfs als het frontpaneel eraf is, mag je aan de automaten met uw blote handen geen koper kunnen aanraken
Schroeven zijn aanraakbaar:

Schroeven zitten compleet verzonken, onmogelijk aan te raken met uw handen/vingers:
-
- Elite Poster
Wanneer er toen een geldige technische keuring werd uitgevoerd wel ja.
Deze is dan nog vijf jaar geldig.
Wanneer je echter gaat uitbreiden met nieuwe kringen dien je, toch wanneer je "in orde" wenst te zijn, onmiddellijk daarop een nieuwe technische keuring laten uitvoeren.
Een warmtepomp welke warmte voor een volledige woning wil voorzien hang je ook niet zomaar bij op een bestaande kring.
En, zoals eerder geschreven, wil je een zuinige werking van de WP komt er wel heel wat meer bij kijken dan even een WP op buikgevoel aankopen en in de woning hangen.
De warmteverliesberekening en daartoe benodigde isolatienormen gaat ook niemand vanop afstand voor je kunnen maken en al zeker niet op basis van de summiere info die je hier verstrekt.
Naast isoleren moet je woning ook voldoende luchtdicht zijn want isoleren in een tochtige woning heeft ook niet vee zin.
En als dat is uitgevoerd moet je weer kijken naar de ventilatienormen en hoe je dat gaat aanpakken of je krijgt vochtproblemen in je woning.
Sol Invictus!
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Is't alles ? dat is toch niet zoveel.
J.
J.
Laatst gewijzigd door on4bam 26 feb 2024, 19:53, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote verwijderd
Reden: full quote verwijderd
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1195 keer
- Recent bedankt: 16 keer
Zelfs als het enkel dat is, wat ik betwijfel (ik ben geen expert in wijzigingen in het volgen van het AREI), dan is dat wel gans uw zekeringkast opnieuw inrichten. Dat is niet voor iedereen even evident.
-
- Elite Poster
waarom zouden we gans de zeekeringskast moeten gaan veranderen er is niks gewijzigd aan de elektrische installatie
De installatie is toen 20 jaar geleden door vinçotte gekeurd zonder enig probleem. Dus zie ik het probleem niet
De installatie is toen 20 jaar geleden door vinçotte gekeurd zonder enig probleem. Dus zie ik het probleem niet
Laatst gewijzigd door glda19 26 feb 2024, 18:47, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Dat hangt ervan af wat je finaal van plan bent en of je dat binnen het kader van de wettelijkheid wil doen.
Van wanneer is je laatste positief keuringsverslag? (reden zie voorgaande).
Ga je bij de verbouwingen kringen bijplaatsen (bv. voor een WP want dat was je initiële vraag) en doorstaat de automatenkast dan de daarop volgende technische keuring nog?
Wat is trouwens het verdict van het EPC attest? (want dat is bij een verkoop ook een verplichting).
Hou er ook rekening mee dat bij aankoop (dus niet in het geval van erven maar je gaf zelf al aan dat het daar niet om ging) en bij een EPC (dat in jouw geval van na 2019 moet zijn) een bij attest met een waarde hoger dan D je binnen de vijf jaar verplicht bent te renoveren tot een waarde D of lager.
Van wanneer is je laatste positief keuringsverslag? (reden zie voorgaande).
Ga je bij de verbouwingen kringen bijplaatsen (bv. voor een WP want dat was je initiële vraag) en doorstaat de automatenkast dan de daarop volgende technische keuring nog?
Wat is trouwens het verdict van het EPC attest? (want dat is bij een verkoop ook een verplichting).
Hou er ook rekening mee dat bij aankoop (dus niet in het geval van erven maar je gaf zelf al aan dat het daar niet om ging) en bij een EPC (dat in jouw geval van na 2019 moet zijn) een bij attest met een waarde hoger dan D je binnen de vijf jaar verplicht bent te renoveren tot een waarde D of lager.
Sol Invictus!
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 752 keer
- Bedankt: 252 keer
Zijn er eigenlijk loopholes zoals bijvoorbeeld een aparte zekeringskast zetten voor enkel de nieuwe kring(en)?
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Ik neem aan van wel, want toen ze bij mij zonnepanelen zijn komen plaatsen is er een apart eendraadsschema gemaakt en is enkel dat gedeelte apart gekeurd.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 337 keer
- Bedankt: 29 keer
Alleen de uitbreiding wordt in principe gekeurd onder het nieuwe AREI, als je kan aantonen dat de rest bestaande toestand is. Daar doet een keurder niet zo moeilijk over heb ik begrepen. Met een installatie van 20 jaar terug is er ook weinig discussie, de automaten die nu op de markt zijn zien er bv. heel anders uit.cptKangaroo schreef: 26 feb 2024, 20:37 Zijn er eigenlijk loopholes zoals bijvoorbeeld een aparte zekeringskast zetten voor enkel de nieuwe kring(en)?
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Elite Poster
Volgens mij zien automatische zekeringen van 20 j terug nog het zelfde uit als nu
Zie post heist_175 de onderste foto.
Die foto met meerdere automaten nooit gezien.
Wel die onderste zo zijn de onze in het oude huis
Zie post heist_175 de onderste foto.
Die foto met meerdere automaten nooit gezien.
Wel die onderste zo zijn de onze in het oude huis
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
En die kabel naar die 2de zekeringkast, die moet je toch aansluiten op de eerste (die eigenlijk niet in orde is).cptKangaroo schreef: 26 feb 2024, 20:37 Zijn er eigenlijk loopholes zoals bijvoorbeeld een aparte zekeringskast zetten voor enkel de nieuwe kring(en)?
Je gaat van daaruit vertrekken, moet je die dan niet alsnog in orde brengen ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Elite Poster
En wat is de relatie tot het onderwerp van dit topic?
Sol Invictus!
- Moonboy
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 35 keer
Alsof je die allemaal persoonlijk kent, en hun budget weet, kom op zeg, dit is onzin die je verkoopt, als je de websites van de Installateurs doorneemt kan je tussen de regels lezen wat er al een tijd bezig is, gewoon een kwestie van je huiswerk goed te maken.ivob schreef: 28 maa 2024, 22:47Dat je zelf niets moet hebben van een PV installatie is uiteraard je goed recht. Dan plaats je er gewoon geen. Er is geen enkele verplichting om PV te plaatsen. Lijkt me toch een redelijk eenvoudige oplossing?lucdec schreef: 28 maa 2024, 20:08 Trouwens, denk je nu echt dat het realistisch is dat iedere woning over zonnepanelen beschikt. Dit is technische zelfs onmogelijk. Op zonnige dagen
zullen alle installaties die het verst verwijderd zijn van de cabine uitvallen, maar daar zegt niemand iets over, zeker de installateurs niet.
Maar dat je als tegenstander minder geïnformeerde consumenten bewust op het verkeerde been wil zetten omdat je een eigen verborgen agenda hebt of gewoon zelf slecht geïnformeerd bent is al iets heel anders.
Er is technisch helemaal geen probleem om, hoe ver ook van welke cabine dan ook, een PV installatie te plaatsen zonder dat ze uitvalt bij netproblemen. Hangt er gewoon vanaf hoe degelijk de PV installatie is uitgevoerd.
Ik denk dat je je van forum hebt vergist. Dit is het spreekgestoelte van HLN niet.
Toegevoegd na 3 minuten 15 seconden:Yep.
Tienduizenden consumenten die vooraf hun huiswerk goed hebben gemaakt en op de lagere school tijdens de lessen rekenen goed hebben opgelet zodat ze de basisbegrippen van rekenen onder de knie kregen en zich niet hebben laten afleiden door de populistische afkeer van verandering en gezwets op basis van onderbuikgevoel van diegenen die de boot hebben gemist omdat ze om uiteenlopende redenen niet konden of durfden kiezen voor hetzelfde.
Het is trouwens aan het instorten tegenwoordig, het sprookje is doorprikt, o.a Daikin ondervindt dat nu aan de verkoop die ineenstort, met werkloosheid tot gevolg.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Oh ja, dat Daikin niet goed ingeschat heeft wat ze gingen verkopen is een teken van de instorting van de markt... economie 101, klopt helemaal.
J.

J.
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 151 keer
Niet echt ontopic dit.Moonboy schreef: 29 maa 2024, 10:36 https://www.hln.be/oostende/daikin-oost ... ~a8893f7e/
Het kan verkeren.
Over Daikin heb ik al veel negatieve dingen gehoord.
Als je kijkt naar Bosch en Vailliant die just hun productie opschroeven…
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.10
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.10
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
- Moonboy
- Pro Member
https://www.hln.be/binnenland/verkoop-w ... ~a045fb83/Joe de Mannen schreef: 29 maa 2024, 10:55 Oh ja, dat Daikin niet goed ingeschat heeft wat ze gingen verkopen is een teken van de instorting van de markt... economie 101, klopt helemaal.![]()
J.

https://www.mo.be/nieuws/dip-europese-v ... rmtepompen

-
- Elite Poster
Het enige wat je aantoont is dat je weer in een clickbait van HLN bent getrapt en bovendien die clickbait dan nog verder verspreid in een topic dat er totaal niets mee te maken heeft.Moonboy schreef: 29 maa 2024, 10:49 Het is trouwens aan het instorten tegenwoordig, het sprookje is doorprikt, o.a Daikin ondervindt dat nu aan de verkoop die ineenstort, met werkloosheid tot gevolg.
Welk sprookje is doorprikt?
Dat een welbepaald bedrijf een welbepaalde markt verkeerd heeft ingeschat (een markt die dan nog eens niets te maken heeft met het plaatsen van zonnepanelen) en nu de gevolgen van de eigen keuzes dient te dragen?
Wanneer je dat gaat doortrekken naar ieder bedrijf dat de markt verkeerd inschat en dan af en toe gas moet terug nemen of een tandje bijsteken zouden er veel spookjes al het einde nabij zijn. Maar dat zijn uiteraard geen sprookjes maar dat is nu eenmaal hoe schommelingen in een vrijgemaakte wereldwijde markt werken.
Dat wie zich baseert op clickbaits van een nepkrant als HLN dat anders wil voorstellen en vrijwillig en vooral kortzichtig meegaat in de "industrie van de bangmakerij" is iets totaal anders.
Mijn rekening van PV (want tenslotte is dat het onderwerp van dit topic) klopt anders al meer dan tien jaar.
En niet alleen dat, het resulteert al jaren in niet belaste overwinsten en zal dat wellicht de volgende jaren ook nog doen. Miserie, miserie.....

En eveneens van tientallen vrienden en kennissen die op het juiste ogenblik en na grondig rekenwerk ook in PV geïnvesteerd hebben. Ondanks dat we destijds door velen werden uitgelachen. Wie het niet deed lacht nu ook nog maar doorgaans redelijk groen. En bij de eerste de beste energiecrisis stonden de "ongelovigen" met het handje omhoog om steun te ontvangen van dezelfde vermaledijde "overheid" en was het www-kot weer te klein als gevolg van geweeklaag over de energierekeningen.
Dat is uiteraard het gevolg van een korte termijn visie: eerst niets doen want elke inspanning is er een teveel, bij een zelf veroorzaakte energiecrisis staan te huilen om overheidssteun en/of op een welbepaalde markt springen wanneer de vraag het aanbod overtreft (en wat doet een vrije markt dan..... tijdelijk de prijzen verhogen uiteraard

Wie de vruchten van iets wil plukken beperkt zich beter niet tot het gedachteloos navolgen van clickbaits van nepmedia en het populistisch geleuter van de bankmakerijindustrie maar zal toch eerst zelf iets moeten doen en vooral verder durven kijken dan de dag van gisteren.
En dat moet zich dan ook niet beperken tot het eigen dak.
Ik ken inderdaad niet iedereen persoonlijk die PV op zijn dak heeft geplaatst en daar zijn of haar voordeel mee gedaan heeft maar ik ken toch genoeg gezinnen (die het niet eens zelf niet konden veroorloven) die PV op hun dak kregen in he kader van een sociaal energieproject met als gevolg dat hun energierekening er goedkoper door werd, de investeerders in het sociaal project er beter van werden en de overheid minder gemeenschappelijke steun moest uitkeren aan diezelfde gezinnen. Drie maal winst dus.
Dat dat iets meer moeite kost dan het nakwaken van clickbaits dat is een feit. Maar moeilijk gaat ook.
Van in de zetel blijven zitten en wat naleuteren wat anderen met een populistische agenda verkondigen is doorgaans nog niemand echt beter geworden. Niets mis met dat laatste want het is ook maar een keuze met zijn eigen gevolgen.
Off topic: ik heb hier niemand van HLN gezien hoor. Ze mogen altijd hier de rekening eens komen nakijken. Vanaf Q4 2023 werd onze woning volledig verwarmd op basis van een A2A en A2W WP. Vandaag, 29 maart 24 stond de totale energierekening hier op exact 33,49 € (en daar zit dus ook het overige huishoudelijke verbruik in). Miserie, miserie......
Gezien de volgende jaarnota pas wordt opgemaakt op 1/10 van dit jaar zal die 33,49€ ongetwijfeld nog verder afgebouwd worden tot onder nul (on topic: zoals ieder jaar trouwens sinds er hier PV op het dak ligt). Dat is pas

Sol Invictus!
- Moonboy
- Pro Member
Nu de Warmtepompen hype aan het zakken is hebben de marketing lui het vijfde wiel alweer uitgevonden, en daar komt de Hybride Warmtepomp op de proppen, en dit is het zoveelste mirakel, verwittig al je vrienden en kennissen ruim op tijd, want de kassa moet gaan draaien.
Of je doorprikt de Ballon en laat het gezond verstand zegevieren,
Of je doorprikt de Ballon en laat het gezond verstand zegevieren,

-
- Elite Poster
Een WP (eigenlijk stokoude technologie uit een koelkast) is helemaal geen hype want de A2A staat hier al sinds 2013 (en ik was heus niet de eerste klant van een WP in Vlaanderen). Dat zou dan toch wel een heel lange hype zijn? En een gasaansluiting is er sinds die tijd hier ook al niet meer dus hybride zou dan idd onzin zijn.
Sol Invictus!
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 16 keer
Ja, de ongelovigen zijn er weer.Moonboy schreef: 29 maa 2024, 12:51
Of je doorprikt de Ballon en laat het gezond verstand zegevieren,![]()
Wat zou je kiezen gas aan 6,5 m3 of elek kw/h aan 0,65 €.
Kunnen die prijzen niet, geef u wel het bewijs. (camping prijzen)
De keuze is daar snel gemaakt, een 10 kw/h per dag of 2 m3 of meer aan gas.
Is een uitzonderlijke situatie geef ik toe, maar er zijn er vele duizenden in mijn geval bij de kust maffia.
Wie kan rekenen weet snel wat te kiezen.
Van gezond verstand gesproken alles maar veralgemenen.