Heeft het zin om een (nieuw) EPC op te laten maken?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Ik heb vorig jaar een woning gekocht dat gebouwd werd in 2018. Bij de makelaar werd me verteld dat de woning een EPC label "B" heeft omwille van energieverbruik van 106 kWh/m².
Ondertussen bestaat de Vlaamse Woningpas leer ik tot mijn verbazing dat de woning een A-label zou hebben omwille van een E-peil van 51:
chrome_2024-02-27_00-35-56.png
Nu kan ik een extra korting verkrijgen op m'n lopende lening bij KBC indien ik een EPC label "A" zou kunnen aantonen.
De voorwaarden volgens KBC zijn een energieverbruik onder 100 kWh/m². Ik heb dus geen EPC-document waar letterlijk een A-label op staat, enkel een EPB uit 2018 waar nog niet met die letters gewerkt werd.

Ondertussen heb ik dus ook een een PV-installatie die in rekening gebracht zou kunnen worden. Als alles qua EPC dus hetzelfde zou blijven en worden beoordeeld zou ik op die manier vlotjes een A-label moeten krijgen.
Maar de Vlaamse Woningpas leert me nog iets meer: iets dat ik tot dan nog in geen enkel document had gezien: gedetailleerde informatie betreffende isolatie. Daar is "muren", "dak en plafonds" etc allemaal "Heel goed" tot dit gedeelte:
chrome_2024-02-27_00-45-32.png
Betekent dat de schuldige van heel de relatief "slechte" score van 106 kWh/m² de goedkope verfdeur is naar de kelder?!

Dus kom ik terug naar m'n vraag in de titel van dit topic: heeft het zin om een nieuw EPC op te laten maken? De korting bij KBC zou denk ik 0,01% zijn (waaaw), maar over de looptijd van de lening tikt dat natuurlijk aan. En heeft het daarbij dan bijkomend zin om die kelderdeur aan te pakken? Op welke manier dan?

Volgens deze EPC-calculator ( https://app.scone.ai/epc/hbvl ) zou m'n woning op een EPC van 37 kWh/m² uitkomen.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 722 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Dat is 1 grote scam...
Lees je wat in hoe je je EPC tijdelijk kan verhogen en laat een nieuwe test doen.
Bijverwarming verstoppen / Binnendeuren uithalen / ...
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 135 keer
Recent bedankt: 2 keer

Is het inderdaad een schilderdeur met honinggraat dan kan je deze vervangen door een tubespaan versie.

https://www.deurenshop.com/wat-is-het-v ... an-deuren/

Ik zou toch contact opnemen met de man die de EPC heeft opgesteld dat je deze ingreep overweegt en hoeveel het kost om dit even administratief aan te passen, desnoods foto's en factuur mee opsturen. Als je 50 of 100 euro moet betalen en je hebt een A EPC is dat toch een meerwaarde.

Los van het EPC is het misschien niet slecht om de deur aan te pakken, zeker omdat het een kelderdeur is.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”