@Philip D.
Met ‘verbruik’ bedoelde ik afname. Die waarden komen van mijn.fluvius.
Ivm opwekken panelen. Net gekeken, bv 24/6/2023 was zéér zonnige dag.
Om 13:45 zat ik op piek van 3081kWh opwekking. Met totaal die dag 27.2kWh.
Het is een plat dak. Panelen dus ong 15gr helling.
Ik overweeg het niet om bij te leggen. Maar op het werk ging het erover omdat panelen sterk gedaald zijn in prijs.
Nieuwe installatie zonnepanelen
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 154 keer
- Recent bedankt: 8 keer
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.11
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.11
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.5
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 268 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Kijk ook eens naar wat er in de periode okt-feb gebeurt. Dan is de opbrengst laag en kan een verdubbeling van de opbrengst (al is het resultaat relatief klein t.o.v. de zomer) misschien wel interessant zijn (financieel misschien wel niet, dat is uit te rekenen).
Moest het mogelijk zijn op je dak, zou je ook kunnen overwegen minder nieuwe panelen te leggen maar deze onder een andere grotere hoek en oriëntatie te plaatsen om ze te optimaliseren voor de winterperiode.
Moest het mogelijk zijn op je dak, zou je ook kunnen overwegen minder nieuwe panelen te leggen maar deze onder een andere grotere hoek en oriëntatie te plaatsen om ze te optimaliseren voor de winterperiode.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
- Bedankt: 331 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Dat lijkt me een veel te grote periode om als referentie voor een te lage productie te nemen.
(In dezelfde periode had ik bv. meer productie dan verbruik waarbij de productie ook nog maar 50% bedraagt van de geplande uitbreidingen).
De problematische productiemaanden (voor wie ook in eigen opslag kan voorzien) situeren zich doorgaans in december en januari. Wanneer men de productie (tov het verbruik) wil optimaliseren kan men dus beter naar het verbruik en de productie in deze periode kijken en zich daar op concentreren voor optimalisatie.
Wie bijkomende productie wil voorzien kijkt ook beter al of hij dit niet afzonderlijk van de netparallel kan doen. Dan gelden de daar beperkende maatregelen ook niet meer en het is meer toekomst bestendig om injectie naar het net (in de maanden waar men doorgaans minder verbruikt dan produceert) te sturen/beperken.
Wie nu op jaarbasis al evenveel, laat staan meer, produceert dan eigen verbruik kan bij een uitbreiding dus beter kiezen voor een gescheiden opstelling van de bestaande en een DC => DC installatie voorzien met trackers ipv een DC/AC omvormer en los van het openbaar net zodat men vrij is in het kiezen van het aantal Wp en kVA en niet gebonden aan de reglementering van de netbeheerder.
(In dezelfde periode had ik bv. meer productie dan verbruik waarbij de productie ook nog maar 50% bedraagt van de geplande uitbreidingen).
De problematische productiemaanden (voor wie ook in eigen opslag kan voorzien) situeren zich doorgaans in december en januari. Wanneer men de productie (tov het verbruik) wil optimaliseren kan men dus beter naar het verbruik en de productie in deze periode kijken en zich daar op concentreren voor optimalisatie.
Wie bijkomende productie wil voorzien kijkt ook beter al of hij dit niet afzonderlijk van de netparallel kan doen. Dan gelden de daar beperkende maatregelen ook niet meer en het is meer toekomst bestendig om injectie naar het net (in de maanden waar men doorgaans minder verbruikt dan produceert) te sturen/beperken.
Wie nu op jaarbasis al evenveel, laat staan meer, produceert dan eigen verbruik kan bij een uitbreiding dus beter kiezen voor een gescheiden opstelling van de bestaande en een DC => DC installatie voorzien met trackers ipv een DC/AC omvormer en los van het openbaar net zodat men vrij is in het kiezen van het aantal Wp en kVA en niet gebonden aan de reglementering van de netbeheerder.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3747 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Plat dak en 15gr helling wijzigt iets aan mijn vorige cijfers (was niet vermeld in je originele post).TheCeet schreef: 17 jan 2024, 05:49 Met ‘verbruik’ bedoelde ik afname. Die waarden komen van mijn.fluvius.
Ivm opwekken panelen. Net gekeken, bv 24/6/2023 was zéér zonnige dag.
Om 13:45 zat ik op piek van 3081kWh opwekking. Met totaal die dag 27.2kWh.
Het is een plat dak. Panelen dus ong 15gr helling.
Dan heb je inderdaad in juni een piek van ca 3100 Watt (geen kWh

Met deze opstelling (O-W 15°) is je geschatte jaaropbrengst ca 3.300 kWh
Productie: 3300 kWh
Afname: 3500kWh
Injectie: 2500kWh
Je totale verbruik was dus 3300+3500-2500 = 4300 kWh
Zelfverbruik, geleverd door de zonnepanelen, was 3300-2500 = 800 kWh of minder dan 20%

Wat betreft jouw vraag om extra panelen bij te voegen
- met 8100 Wp zonnepanelen, zal jouw 5kW omvormer aftoppen op zonnige dagen vanaf april tot en met augustus ...
- jouw totale productie zal stijgen van ca 3300 kWh naar 6400 kWh
zoals @NuKeM schreef: je zou iets meer zelf kunnen verbruiken in de wintermaanden (okt-feb), in de zomermaanden gaat alles naar injectie gaan
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Ach verlieslatend zal het nooit zijn
Reken daar nog wat inflatie bij, en als we ooit nog eens één of meerdere keren een energiecrisis hebben dat is het natuurlijk een mooi centje verdiend.
Hopelijk is het netto ook een bijdrage tot minder CO2.
Reken daar nog wat inflatie bij, en als we ooit nog eens één of meerdere keren een energiecrisis hebben dat is het natuurlijk een mooi centje verdiend.
Hopelijk is het netto ook een bijdrage tot minder CO2.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –