Infosessie AREI, Boek 1, welke aanpassingen zitten in de pijplijn?
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 114 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Hier een filmpje van wat er nog gaat veranderen in het AREI.
Wat ik wel al kan zeggen is dat je binnenkort nog maar max 8 stroombanen per differentieel mag.
Dat je ook Eca of Cca mee moet vermelden op eendraadsschema.
De volumes in de badkamer wijzigen.
En er komen ook nog nieuwe symbolen bij speciaal voor domotica maar dat kun je in het filmpje zien.
Wat ik wel al kan zeggen is dat je binnenkort nog maar max 8 stroombanen per differentieel mag.
Dat je ook Eca of Cca mee moet vermelden op eendraadsschema.
De volumes in de badkamer wijzigen.
En er komen ook nog nieuwe symbolen bij speciaal voor domotica maar dat kun je in het filmpje zien.
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 267 keer
- Recent bedankt: 6 keer
De vraag die direct in mij op komt is wanneer dit in dienst komt. Hier verbouwd 2020 en ga nu laten keuren en moest toch aantal zaken nog wijzigen na mij ingelezen te hebben… helaas is de overgangsperiode gedaan.
Als ze afkeuren (wat ik niet verwacht) ga ik mij er niets van aantrekken. Ik weet dat mijn installatie veilig is.
Als ze afkeuren (wat ik niet verwacht) ga ik mij er niets van aantrekken. Ik weet dat mijn installatie veilig is.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
In het verleden telde vaak de "besteldatum", en wordt er teruggekeken naar de stand die er toen was.
Helaas denken verzekeringen er anders over als je ze nodig mocht hebben ooit
Helaas denken verzekeringen er anders over als je ze nodig mocht hebben ooit

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- NuKeM
- Administrator
Zo’n keuring zegt eigenlijk toch niets meer voor een verzekeraar, als er een elektrische brand is ofzo zullen ze volgens mij, keuring of niet zoeken wat nu echt de oorzaak was (want wat als er wijzigingen waren gedaan na de keuring) en zonder keuring is het sowieso aan hun om te bewijzen dat het door een foute of slechte installatie was. Natuurlijk als alles platgebrand is, is dat onderzoeken en bewijzen niet zo simpel en is zo’n bewijsje soms het enige dat rest.
Waarom zou mijn installatie bv. niet veilig zijn omdat er ergens een VOB leiding 2.5cm diep zit ipv 3 terwijl er erg oude installaties zijn die veel minder goed aan de huidige normen voldoen, maar wel met een oud keuringsbewijs kunnen zwaaien. Achja, veiligheid, regels en alles de goede kant op krijgen etc ik begrijp het wel
maar soms steekt het wat.
Waarom zou mijn installatie bv. niet veilig zijn omdat er ergens een VOB leiding 2.5cm diep zit ipv 3 terwijl er erg oude installaties zijn die veel minder goed aan de huidige normen voldoen, maar wel met een oud keuringsbewijs kunnen zwaaien. Achja, veiligheid, regels en alles de goede kant op krijgen etc ik begrijp het wel

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
- Bedankt: 316 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Ach, typisch Vlaamse administratie: massa (steeds veranderende) regels maar nauwelijks tot geen opvolging, laat staan consequenties.
Geen officiële instantie die opvolgt of er na 25 jaar een herkeuring werd uitgevoerd van de installatie. Je moet bij verkoop wel een keuring laten uitvoeren maar bij een negatief resultaat wordt daar geen enkel gevolg aan gegeven. Werkgelegenheid voor keurders dus.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je je elektriciteit niet op orde moet hebben maar dat het weinig zin heeft regels uit te vaardigen als er geen opvolging is noch sancties volgen bij niet naleving van die regels. Window dressing dus.
Geen officiële instantie die opvolgt of er na 25 jaar een herkeuring werd uitgevoerd van de installatie. Je moet bij verkoop wel een keuring laten uitvoeren maar bij een negatief resultaat wordt daar geen enkel gevolg aan gegeven. Werkgelegenheid voor keurders dus.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je je elektriciteit niet op orde moet hebben maar dat het weinig zin heeft regels uit te vaardigen als er geen opvolging is noch sancties volgen bij niet naleving van die regels. Window dressing dus.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 24 keer
Lijkt mij erg moeilijk.
Ik zou kunnen snappen dat ze lagere gelijkspanning willen gaan controleren omdat er een trend is naar led DC verplichting.
Maar PoE controleren en het onderscheid maken met gewoon ethernet is praktisch onmogelijk voor een gewone controlleur. Je zet dan namelijk gewoon je PoE uit en zegt dat er een battery powered device aanhangt...
Bij mijn keuring keek de controlleur ook maar is raar naar mijn domotica kast. Er werd dan naar de algemene zaken gekeken zoals dikte kamgeleider, aarding, differentieel etc maar aan het (complex) domotica stuk durfde hij niet aankomen buiten is te kijken of er geen losse draden of flexibele zonder draadhulzen waren.
Ik zou kunnen snappen dat ze lagere gelijkspanning willen gaan controleren omdat er een trend is naar led DC verplichting.
Maar PoE controleren en het onderscheid maken met gewoon ethernet is praktisch onmogelijk voor een gewone controlleur. Je zet dan namelijk gewoon je PoE uit en zegt dat er een battery powered device aanhangt...
Bij mijn keuring keek de controlleur ook maar is raar naar mijn domotica kast. Er werd dan naar de algemene zaken gekeken zoals dikte kamgeleider, aarding, differentieel etc maar aan het (complex) domotica stuk durfde hij niet aankomen buiten is te kijken of er geen losse draden of flexibele zonder draadhulzen waren.
- honda4life
- Moderator
Uw vrienden zullen bij u maar eens aan de elektriciteit hangen zonder geldig keuringsattest met permanente gevolgen ... Begin maar hé.
Ik weet het dat het soms ver gezocht is, maar denk dat dit eerder een reactie is op de extra kosten die er weer bij komen kijken.
Persoonlijk voorbeeld: Ze komen voor de zonnepanelen, wat kost het mij om de gehele periodieke keuring mee uit te voeren?
"Ah meneer dat is de prijs x2" ... euh laat maar zitten hypocrieten.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
- Bedankt: 316 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Je zou het ook kunnen beschouwen vanuit het standpunt dat een volledige instalaltiekeuring twee keer zo duur is dan alleen een deelkeuring voor zonnepanelen, batterijen, laadpaal,...
En als je dan een volledige keuring laat uitvoeren het niet meer kost om gelijktijdig de zonnepanelen,.... mee in de keuring op te nemen.
En als je dan een volledige keuring laat uitvoeren het niet meer kost om gelijktijdig de zonnepanelen,.... mee in de keuring op te nemen.
Sol Invictus!
- NuKeM
- Administrator
Dat begrijp ik wel, maar de kans dat dat bij mij zal gebeuren is heel klein (ik heb 5 differentieelschakelaars zitten, waarvan 2 type B en 4 op 30mA AC en alles is ook netjes geaard)honda4life schreef: 20 nov 2022, 09:09Uw vrienden zullen bij u maar eens aan de elektriciteit hangen zonder geldig keuringsattest met permanente gevolgen ... Begin maar hé.

Maar kom, zeg nooit nooit, ik ga mijn keuring braaf inplannen. Hopelijk is het niet te lang wachten met al die zonnepaneel keuringen

@PoE was het dacht ik vooral omdat ze soms zo’n bedenkelijke installaties (ipcam bv.) zien in explosiegevaarlijke ruimtes en daar dan niet op mogen afkeuren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
In explosiegevoelige ruimtes is de keuring van een heel andere ordegrootte; daar moet je zelfs voor 4-20mA loops een kabelberekening (vooral voor capaciteit en inductantie) kunnen voorleggen dus daar zal men echt ook wel naar PoE kijken.
In het AREI 2020 staat inderdaad dat laagspanning ook gekeurd wordt, maar toen ik vorig jaar een keurder in industriële omgeving een PLC-kast liet zien zei die: "Ja wat moet ik hier nu aan keuren? Je ziet wel dat dat ok is he..."
Maar als je het AREI leest zou ik een constructie met een 12V voeding "type Meanwell" waaraan ik mijn modem, switch en nog wat dingen op 12V direct op aansluit, ook moeten laten keuren. En dat zie ik toch niet zitten
In het AREI 2020 staat inderdaad dat laagspanning ook gekeurd wordt, maar toen ik vorig jaar een keurder in industriële omgeving een PLC-kast liet zien zei die: "Ja wat moet ik hier nu aan keuren? Je ziet wel dat dat ok is he..."
Maar als je het AREI leest zou ik een constructie met een 12V voeding "type Meanwell" waaraan ik mijn modem, switch en nog wat dingen op 12V direct op aansluit, ook moeten laten keuren. En dat zie ik toch niet zitten

- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1179 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Dus max 8 automaten per diff?Data technicus schreef: 19 nov 2022, 10:52 Hier een filmpje van wat er nog gaat veranderen in het AREI.
Dan gaat een gemiddelde kast vol diff's zitten

Het lijkt heel hard op problemen zoeken die er niet zijn, om dan met een kanon op een mug te schieten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 329 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Nu zitten er al minstens twee diff in je kast.heist_175 schreef: 20 nov 2022, 20:06Dus max 8 automaten per diff?Data technicus schreef: 19 nov 2022, 10:52 Hier een filmpje van wat er nog gaat veranderen in het AREI.
Dan gaat een gemiddelde kast vol diff's zitten?
Het lijkt heel hard op problemen zoeken die er niet zijn, om dan met een kanon op een mug te schieten.
Dan gaan het er voor de meesten drie zijn, uitzonderlijk eens vier.
Met als voordeel dat niet alles uitligt als de diff afvalt
- honda4life
- Moderator
Zoals in het filmpje aangehaald zijn de belangen van de consumenten niet vertegenwoordigd in de werkgroepen.
Al kan ik het ook wel begrijpen... Differentieels worden huishoudelijk amper getest. Zo bouw je toch een extra zekerheid in.
Al kan ik het ook wel begrijpen... Differentieels worden huishoudelijk amper getest. Zo bouw je toch een extra zekerheid in.
- NuKeM
- Administrator
Mijn (not so) soon to be omvormer voor bijkomende zonnepanelen zet in de handleiding bv. dat de diff ervoor eentje van 100mA of meer moet zijn
Anders had ik ook overwogen alles op 30mA te zetten.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
Als de hoofddifferentieel niet vertraagd is, is de kans nog altijd groot dat die bij een aardfout eruit gaat an alsnog alles uitligt. Het feit dat die bijkomende diffs gevoeliger zijn betekent NIET dat ze sneller reageren.
- svermassen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 60 keer
Dat gaat gezellig worden.
Binnen een jaar of 2 wordt onze 2de zekeringskast aangepakt.
Nieuwe kast en uitbreidingen voor onder andere een laadpaal en enkel vrije groepen.
De vraag is vooral hoe ze daarmee gaan omgaan.
Verschillende diffs, altijd de gok welke het eerste gaat afspringen.
Of tenzij je met verschillende curves moet werken.
Tegen dat toch ook eens uitpluizen ...
Ik heb ooit kasten gezien, die hebben meer dan 10 diffs nodig
Binnen een jaar of 2 wordt onze 2de zekeringskast aangepakt.
Nieuwe kast en uitbreidingen voor onder andere een laadpaal en enkel vrije groepen.
De vraag is vooral hoe ze daarmee gaan omgaan.
Verschillende diffs, altijd de gok welke het eerste gaat afspringen.
Of tenzij je met verschillende curves moet werken.
Tegen dat toch ook eens uitpluizen ...
Ik heb ooit kasten gezien, die hebben meer dan 10 diffs nodig

-
- Elite Poster
Heu, das dan niet slim he om de rapste als hoofddif te zetten …SpecialK schreef: 21 nov 2022, 08:29Als de hoofddifferentieel niet vertraagd is, is de kans nog altijd groot dat die bij een aardfout eruit gaat an alsnog alles uitligt. Het feit dat die bijkomende diffs gevoeliger zijn betekent NIET dat ze sneller reageren.

Proefondervindelijk ligt mijn 300mA alvast niet uit als de 30mA uitvalt.
- NuKeM
- Administrator
Type S diff steken als hoofdiff en daarna gewone (niet S) per aftakking, maar daar zitten vast ook strenge regels aan vast die beschreven zullen staan in het AREI.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 244 keer
In Nederland bv maar 4 kringen achter een diff gemiddelde Nederlandse kasten hebben veel diff's.heist_175 schreef: 20 nov 2022, 20:06Dus max 8 automaten per diff?Data technicus schreef: 19 nov 2022, 10:52 Hier een filmpje van wat er nog gaat veranderen in het AREI.
- heist_175
- Moderator
Met het aantal automaten en zekeringkasten dat ik nu heb, zou ik met deze dwaze regels van 2 diggs (300 & 30) naar 5 gaan.duizend schreef: 21 nov 2022, 07:07Nu zitten er al minstens twee diff in je kast.heist_175 schreef: 20 nov 2022, 20:06Dus max 8 automaten per diff?Data technicus schreef: 19 nov 2022, 10:52 Hier een filmpje van wat er nog gaat veranderen in het AREI.
Dan gaan het er voor de meesten drie zijn, uitzonderlijk eens vier.
Met als voordeel dat niet alles uitligt als de diff afvalt
De plaats in de zekeringkasten is niet eindeloos natuurlijk.
Als ik dan wil upgraden naar 3F, om meer dan 5kVA aan PV-omvormer te hebben, en dus upgrade van 2mod diffs naar 4mod diffs, is het hek helemaal van de dam.
En welke probleem wordt er opgelost met een veelvoud aan diffs?
-
- Elite Poster
Amai 40 kringen, das pas een serieuze villa.
Zeker monofasig.
Ik ben echt benieuwd wat het nut is van 40 automaten te hebben in je zekeringkast.
Dan steekt het toch ook niet op een diffke meer of minder
Voor de rest staan er wel meer verplichtingen in het arei die niet rechtstreeks de veiligheid verhogen.
Zeker monofasig.
Ik ben echt benieuwd wat het nut is van 40 automaten te hebben in je zekeringkast.
Dan steekt het toch ook niet op een diffke meer of minder

Voor de rest staan er wel meer verplichtingen in het arei die niet rechtstreeks de veiligheid verhogen.
- NuKeM
- Administrator
Hier 32 automaten in een bescheiden woning. Vergeet niet dat nu vele toestellen hun eigen kring moeten hebben (ook de vaat) alsook vaste toestellen met een vermogen >2300W dacht ik.
-
- Elite Poster
Zal eens een opsomming doen wat er hier is:
InductieKookplaat : 2
InductieKookplaat buitenkeuken : 2
Oven : 2
Vaatwasser
Frigo
Diepvries
Verlichting beneden
Verlichting boven
Verlichting en stopcontacten zolder
Verlichting en stopcontacten buiten
Wasmachine :2
Droogkast
Stopcontacten keuken : 2
Stopcontacten living : 2
Stopcontacten elders : 2
Dat zijn er een twintigtal, niet iedereen heeft een extra inductiekookplaat buiten, je
hebt er dan nog 2 of 4 niet gebruikt voor drie diffs te steken.
En het zou gemakkelijk met nog een viertal groepen minder kunnen.
Hoe geraak je aan 32, laat staan 40 ?
Nuttige of nodige kringen hè
InductieKookplaat : 2
InductieKookplaat buitenkeuken : 2
Oven : 2
Vaatwasser
Frigo
Diepvries
Verlichting beneden
Verlichting boven
Verlichting en stopcontacten zolder
Verlichting en stopcontacten buiten
Wasmachine :2
Droogkast
Stopcontacten keuken : 2
Stopcontacten living : 2
Stopcontacten elders : 2
Dat zijn er een twintigtal, niet iedereen heeft een extra inductiekookplaat buiten, je
hebt er dan nog 2 of 4 niet gebruikt voor drie diffs te steken.
En het zou gemakkelijk met nog een viertal groepen minder kunnen.
Hoe geraak je aan 32, laat staan 40 ?
Nuttige of nodige kringen hè
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 114 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Aanpassingen arei vandaag gepubliceerd in staatsblad. Je kunt nieuwe boek 1 hier downloaden en wijzigingen staan in het groen.
https://economie.fgov.be/nl/publicaties ... ment-op-de
Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk
Toegevoegd na 1 uur 6 minuten 51 seconden:
Wel goed nieuws voor wie voor publicatie van vandaag begonnen is tellen de regels nog van arei 2022 voor sommige zaken.
https://economie.fgov.be/nl/publicaties ... ment-op-de
Toegevoegd na 1 uur 6 minuten 51 seconden:
Wel goed nieuws voor wie voor publicatie van vandaag begonnen is tellen de regels nog van arei 2022 voor sommige zaken.

-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 36 keer
Welk nut heeft een 300ma diff nog in het nieuwe AREI, aangezien quasi alles achter een 30ma moet?
Is een 300ma altijd verplicht, of mag je ook werken enkel nog met 30ma's?
Is een 300ma altijd verplicht, of mag je ook werken enkel nog met 30ma's?
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Orange Flybox
Orange Extra surf card
- heist_175
- Moderator
Ik heb net nog een keuring laten uitvoeren met alles achter de 300mA, behalve "badkamer". Dat passeerde zonder problemen.
Vanwaar heb je de info dat "'quasi alles" op 30mA moet?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 32 keer
Voorlopig wordt er nog gekeken naar de start van de bouwwerken.heist_175 schreef: 22 sep 2023, 08:33 Ik heb net nog een keuring laten uitvoeren met alles achter de 300mA, behalve "badkamer". Dat passeerde zonder problemen.
Zijn die vorig jaar nog gestart dan wordt er nog gekeurd volgens de toen geldende normen.
Mvg
- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Vanaf wat voor wijziging val je volledig onder de regels van het nieuwe Arei?
Mijn installatie is gekeurd (en enkele deelkeuringen: originele (2019), na installatie zonnepanelen (2019) en na installatie laadpaal (2023)).
Ik ben een zekeringenkast aan het bijplaatsen in mijn tuinberging, deze valt dan onder het nieuwe Arei neem ik aan. Maar ik wil ook in mijn hoofdkast de zekeringen achter de 30mA diff wat opsplitsen (Desnoods zelfs per 8 volgens het nieuwe Arei als het moet, dat zou nipt passen in mijn kast (al vind ik 8 diffs wat overdreven...)). Val ik dan voor mijn hele installatie onder het nieuwe Arei als ik dat laat keuren? Gezien ik toch een keurder moet laten komen voor de bijgeplaatste kast.
Voor de tweede wijziging is de installatie namelijk nog steeds van 2019, ik verplaats enkel wat en steek er een of enkele diffs tussen
.
Mijn installatie is gekeurd (en enkele deelkeuringen: originele (2019), na installatie zonnepanelen (2019) en na installatie laadpaal (2023)).
Ik ben een zekeringenkast aan het bijplaatsen in mijn tuinberging, deze valt dan onder het nieuwe Arei neem ik aan. Maar ik wil ook in mijn hoofdkast de zekeringen achter de 30mA diff wat opsplitsen (Desnoods zelfs per 8 volgens het nieuwe Arei als het moet, dat zou nipt passen in mijn kast (al vind ik 8 diffs wat overdreven...)). Val ik dan voor mijn hele installatie onder het nieuwe Arei als ik dat laat keuren? Gezien ik toch een keurder moet laten komen voor de bijgeplaatste kast.
Voor de tweede wijziging is de installatie namelijk nog steeds van 2019, ik verplaats enkel wat en steek er een of enkele diffs tussen

- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Contacteer:
8 diffs? Weet je van piekens?
Ik heb na de installatie van zonnepanelen een volledige (her)keuring gevraagd van de installatie.
Daaruit bleek dat ik én een diff van 30mA én een diff van 300mA moest hebben terwijl de installatie volledig op 30mA afgezekerd was.
Toen ik aangaf aan de keurder dat dat een volledige ombouw van mijn kast zou betekenen reageerde hij laconiek: het AREI verhindert je niet om eerst de diff van 300mA te steken, daarna die van 30mA en daarna de rest van je installatie...
Ik heb na de installatie van zonnepanelen een volledige (her)keuring gevraagd van de installatie.
Daaruit bleek dat ik én een diff van 30mA én een diff van 300mA moest hebben terwijl de installatie volledig op 30mA afgezekerd was.
Toen ik aangaf aan de keurder dat dat een volledige ombouw van mijn kast zou betekenen reageerde hij laconiek: het AREI verhindert je niet om eerst de diff van 300mA te steken, daarna die van 30mA en daarna de rest van je installatie...
Computer(k)nul
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3729 keer
- Recent bedankt: 23 keer
Zo is het inderdaad bij mijn dochter:
300mA, 30mA en de rest van de installatie achter de 30mA
Er zit één kring van 32A rechtsreeks op de 300mA (ik neem aan dat dit het kookfornuis is).
Persoonlijk zou ik ook de PV omvormer aansluiten tussen de 300mA en de 30mA
300mA, 30mA en de rest van de installatie achter de 30mA
Er zit één kring van 32A rechtsreeks op de 300mA (ik neem aan dat dit het kookfornuis is).
Persoonlijk zou ik ook de PV omvormer aansluiten tussen de 300mA en de 30mA
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 337 keer
- Bedankt: 29 keer
Zo'n omvormer kan wat lekstroom genereren blijkbaar, dus die wil je niet achter 30 mA. Je mag zowat alle vast opgestelde toestellen (condensatieketel, kookplaat, omvormer, thuisbatterij, ...) achter 300 mA zetten. Wasmachine, droogkast, afwasmachine best wel achter de 30 mA.
'Vast opgesteld' dien je te interpreteren als vast gemonteerd, dus bv. opgehangen aan de muur. Een wasmachine etc. is dat niet.
'Vast opgesteld' dien je te interpreteren als vast gemonteerd, dus bv. opgehangen aan de muur. Een wasmachine etc. is dat niet.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Volgens het nieuwe Arei mogen er maar 8 zekeringen achter een Diff van 30mA, dus dat zou 8 Diffs betekenen in mijn kast (niet allemaal met 8 zekeringen, enkele kleinere groepen van toestellen die ik afgezonderd wil). Momenteel zit het grootste deel van mijn installatie achter 1 van 30mA. Ik wil hier een splitsing in maken. Alles van buiten achter een afzonderlijke van 30mA, en dan bepaalde belangrijke toestellen zoals vriezer en koelkast achter een afzonderlijke, als er dan eens een diff springt blijft het eten tenminste nog vers (probleem vorig jaar eens gehad toen we op verlof waren, gelukkig had de buurvrouw een sleutelSinna schreef: 03 dec 2023, 20:57 8 diffs? Weet je van piekens?

Maar het is mij dus niet volledig duidelijk of ik na zo een aanpassing volledig naar het nieuwe Arei moet, of dit nog onder de uitzonderingen valt

-
- Elite Poster
Het is me niet duidelijk waarom je de kast niet conform maakt als je ze toch gaat reorganiseren.
Het is me niet duidelijk waarom de ijskast achter een afzonderlijke diff moeten hangen. Kringen zoals microgolf, oven, kookplaat, verlichting die niet automatisch aan springt, dampkap,… kan je perfect zonder risico met de ijskast combineren.
Het is me niet duidelijk waarom de ijskast achter een afzonderlijke diff moeten hangen. Kringen zoals microgolf, oven, kookplaat, verlichting die niet automatisch aan springt, dampkap,… kan je perfect zonder risico met de ijskast combineren.
- NuKeM
- Administrator
Weet ook dat bij een leskstroom het niet altijd de aardlekschakelaar het dichtst bij de bron is die eerst zal uitschakelen. Dus je kan kringen wel een eigen diff geven, maar daarom zijn die nog niet ‘veiliggesteld’ tegen lekstroomfouten en uitval daardoor op andere kringen. Het kan altijd zijn dat je hoofddiff er eerst uit gaat. Mijn hoofddiff is van een ander type en betere kwaliteit denk ik, dus die ligt er bijna steeds eerst uit bij >300mA lekken.