Mijn ouders hun elektrische boiler is defect.(zit ergens een serieuze lek)
Verwarming die zij hebben is nog op mazout.
Daar zij intussen +- 80 jaar zijn en sporadisch warm water gebruiken dachten we om doorstroomtoestel op 230V daar te plaatsen.
Heeft er iemand goede ervaringen met dergelijk doorstroomtoestel op 230V ?
Doorstromer 230V i.p.v. boiler ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
Het probleem van zo een doorstromer is dat deze veel vermogen nodig heeft om echt vergelijkbaar te zijn met een gas doorstromer en een douche te voorzien.
Naar wat ik zie heb je minimaal 15Kw nodig voor een douche. Dat is dus wel al een heftige aansluiting op 230V (65A minstens) dus dan spreken we toch al over een 16mm² aansluiting. Denk niet dat dat zo gemakkelijk is om aan te leggen.
In driefase (400V3F+N) kom je toe met minder dikke kabels, maar het blijft dus wel 15Kw
Ook het capaciteitstarief zorgt voor extra kosten.
Ik denk eerlijkgezegd dat vervangen door een nieuwe electrische boiler het goedkoopst en simpelst gaat zijn.
Naar wat ik zie heb je minimaal 15Kw nodig voor een douche. Dat is dus wel al een heftige aansluiting op 230V (65A minstens) dus dan spreken we toch al over een 16mm² aansluiting. Denk niet dat dat zo gemakkelijk is om aan te leggen.
In driefase (400V3F+N) kom je toe met minder dikke kabels, maar het blijft dus wel 15Kw
Ook het capaciteitstarief zorgt voor extra kosten.
Ik denk eerlijkgezegd dat vervangen door een nieuwe electrische boiler het goedkoopst en simpelst gaat zijn.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3747 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Wellicht hadden ze vroeger een boiler van 120L of 150L (groot gezin), en hebben ze geen behoefte meer voor zo'n grote boiler.boran_blok schreef: 18 nov 2023, 15:52 Ik denk eerlijkgezegd dat vervangen door een nieuwe electrische boiler het goedkoopst en simpelst gaat zijn.
Vervang hun boiler dus dus door een kleiner (=goedkoper) exemplaar (75L) en ze zullen nog meer dan toekomen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 38 keer
Inderdaad maar er ligt geen gas idem de 400V.VOiD schreef: 19 nov 2023, 00:50 Gewoon een gas doorstromer, da's de beste/snelste/goedkoopste manier.
Het zal dan terug een gewone elektrische boiler worden maar eens kijken voor een 75L of 100L model voor hun twee.
Wat denken jullie trouwens over merken en kwaliteit ?
Je ziet boilers van Vaillant van €500 en van GO Van Marcke voor €200.
Eldom leek mij anders ook best interessant.
http://www.eldom.nl/
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 140 keer
Voor tijdens de renovatiewerken ga ik proberen om een douche aan te sluiten met een doorstroomboiler van 7kw.
Het is maar een tijdelijke oplossing en is op een werf, dus denk wel dat ik kan leven met fris/lauw water en een niet te harde waterstraal
Het is maar een tijdelijke oplossing en is op een werf, dus denk wel dat ik kan leven met fris/lauw water en een niet te harde waterstraal
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 136 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Van marcke go heeft een natte weerstand. Maar voor die prijzen zou ik het niet laten. Is gewoon 1 op 1 te vervangen met je huidige boiler, misschien is een 50 liter model al voldoende?
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 105 keer
- Recent bedankt: 1 keer
We hebben zo'n doorstromer op 230V (2kW) voor warm water voor de afwas in ons vakantiehuis in Frankrijk. Werkt op zich wel goed, maar heel weinig debiet en warmer dan 40° krijg je het niet.
-
- Elite Poster
Net bij mijn ouders geweest, toestel dat er nu hangt(en dat serieus lekt) is een Atlantic met diameter 50cm en hoogte ook 50cm.
Als ik dat nakijk is dit maar een toestel van maar 50L.
Zal eens kijken voor een model van 50L met liefst een droge weerstand.
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 115 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Als deze lekt moet je maar gewoon het overdruk ventiel vervangen en is het opgelost en moet je geen nieuwe boiler kopen hoor. En kost niks tenopzichte van een nieuwe boiler.karine schreef:Net bij mijn ouders geweest, toestel dat er nu hangt(en dat serieus lekt) is een Atlantic met diameter 50cm en hoogte ook 50cm.
https://www.hubo.be/nl/p/saninstal-veil ... -4/226288/
Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk
-
- Elite Poster
Het water kwam echt uit de onderkant/kuip van de boiler gelopen. Aan het overdrukventiel was er geen lek.Data technicus schreef: 19 nov 2023, 11:20Als deze lekt moet je maar gewoon het overdruk ventiel vervangen en is het opgelost en moet je geen nieuwe boiler kopen hoor. En kost niks tenopzichte van een nieuwe boiler.karine schreef:Net bij mijn ouders geweest, toestel dat er nu hangt(en dat serieus lekt) is een Atlantic met diameter 50cm en hoogte ook 50cm.
https://www.hubo.be/nl/p/saninstal-veil ... -4/226288/
Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk
Wel vreemd dat dergelijke lek kan ontstaan bij een boiler van +-10 jaar oud.
Lekkage
https://1drv.ms/v/s!Atymb0cvXOK4iMFM_qZ ... Q?e=FXUaMp
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
Goh, onze electrische boiler is ook "ontploft" Gewoon overdrukventiel zelf vastgekalkt, en ja, de druk moet ergens naar toe, dus dat is dan de naad van de ketel veelal.
Erg duur zijn die dingen op zich niet, maar vervang zeker het overdrukventiel etc ook mee, want wie weet was dat dus de oorzaak.
Erg duur zijn die dingen op zich niet, maar vervang zeker het overdrukventiel etc ook mee, want wie weet was dat dus de oorzaak.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1195 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Zonder ingrijpende wijzigingen, zijn er 2 mogelijkheden
- neem een kleine elektrische boiler
- neem een grote warmtepompboiler (als er ruimte is voor invoer/uitvoer van lucht - je weet maar nooit)
Een WP-boiler kost €2K (gewone boiler €200), maar het verbruik ligt ook wel een pak lager.
- neem een kleine elektrische boiler
- neem een grote warmtepompboiler (als er ruimte is voor invoer/uitvoer van lucht - je weet maar nooit)
Een WP-boiler kost €2K (gewone boiler €200), maar het verbruik ligt ook wel een pak lager.
-
- Elite Poster
Net nog even een update gekregen.
Om één of andere reden lekt de oude boiler geen enkele druppel water meer.
Wanneer je dan het filmpje gezien hebt hoe erg de lek was.
https://1drv.ms/v/s!Atymb0cvXOK4iMFNIOa ... g?e=S7SRnW
Vreemd zou ik zeggen.
De nieuwe is intussen besteld en onderweg.
Om één of andere reden lekt de oude boiler geen enkele druppel water meer.
Wanneer je dan het filmpje gezien hebt hoe erg de lek was.
https://1drv.ms/v/s!Atymb0cvXOK4iMFNIOa ... g?e=S7SRnW
Vreemd zou ik zeggen.
De nieuwe is intussen besteld en onderweg.
-
- Elite Poster
Het zal dus niet lang duren vooraleer de boiler weer begint te lekken veronderstel ik ?Sinna schreef: 21 nov 2023, 19:04 Kalkafzetting? Heb ik op 't werk ook meegemaakt dat een lekkende buis vanzelf stopte met lekken.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
- Bedankt: 230 keer
- Recent bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Boiler is sowieso niet meer betrouwbaar. Let ook op de overdrukgroep (zoals eerder gemeld): als die dicht zit, dan gaat je nieuwe boiler het ook niet lang trekken.
Computer(k)nul