Dizzy schreef: 04 nov 2023, 18:43
Onzin natuurlijk want hoe gaat het in al die andere landen dan aan toe, zijn wij allemaal overgeleverd aan de partijdige rechtbanken en is het beter overgeleverd te zijn aan gewapende meutes?
Het gaat hier nu toevallig eens 80 jaar goed en vredevol. Dat is vrij lang als je onze geschedenis bekijkt. De reden is welvaart en vooruitgang, grotendeels gestut en gedreven door de VS, maar dit zijn geen garanties, nooit geweest. Als de EU de bescherming van de VS ooit verliest - doordat de VS resoluut voor isolationisme kiest, of doordat de VS zelf uit elkaar valt - staat ze plots enorm zwak...
Dat is hetgeen ik probeer te zeggen: het feit dat je nooit een minder vredevolle periode meegemaakt hebt, met unruly overheden en partijdige rechtbanken, wil niet zeggen dat dat je er niet tegen moet beschermen. Jouw voorvaders, en ook de mijne, hebben dat ongetwijfeld wel meegemaakt, en ze zullen het niet allemaal overleefd hebben...
Dizzy schreef: 04 nov 2023, 18:43En Trump deed net waar jij zo voor vreest en toch verdedigde je hem stevig en niet enkel op economische thema's. Als je oprecht zo bezorgd bent over de grondwet en grondrechten dan was je een felle tegenstander van die oranje clown.
Ik verdedig niet zozeer
de persoon van Trump want dat is per momenten wel heel triest, ik verdedig wel
het (meeste) beleid van Trump voor zover het niet tegen de Grondwet ingaat. Ik denk dat Biden dat ook doet, gelet op hoe weinig hij ingetrokken heeft (ondanks beloftes). En ik denk dat veel Amerikanen dat ook doen, gelet dat hij terug de nominatie gaat binnen slepen en - op dit ogenblik althans - een reëele kans heeft om opnieuw President te worden.
De Grondwet staat uiteraard boven Trump, Biden, Obama of wie dan ook.
Dizzy schreef: 04 nov 2023, 18:43Hij heeft opgeroepen om de grondwet te negeren en de uitslag van de verkiezingen te negeren
Ja, ver is hij er niet mee geraakt, het werd al snel duidelijk dat ook hij niet boven de Grondwet staat. Niemand staat erboven. Degene die zijn oproep beantwoord hebben zijn bijna allemaal gevonden, opgepakt, en bestraft in verhouding tot de feiten die ze gepleegd hebben. Ook zij stonden niet boven de Grondwet, en hadden moeten weten dat oproepen van een President ook niet het recht creëeren om de Grondwet te negeren.
Dizzy schreef: 04 nov 2023, 18:43Ik beweer niet dat de overheid altijd in het belang van de burgers zal handelen, de overheid is echter wel bestuurd door mensen en mensen zijn ook burgers. We klagen graag over politici maar vergeten dat het ook gewoon Belgen zijn met dezelfde gebreken als alle mensen.
Dat praat niets goed he, ik denk niet dat dat vertroosting biedt in Lebanon dat een compleet failed state is en waar de burgers de overheid uitspuwen, want ja de overheid zijn toch ook maar Lebanezen? Of in autocratieëen als Belarus. Er is een verschil tussen gebreken hebben en echt met slechte bedoelingen - in de regel vooral ongelofelijke verrijking van zichzelf en vrienden ten nadele van het land - een land te besturen, en zo bestaan er ook.
Dizzy schreef: 04 nov 2023, 18:43Daarom is net de scheiding van machten belangrijk en spelen rechtbanken een belangrijke rol. We moeten de instellingen versterken en attent zijn voor aanvallen op deze instellingen.
Inderdaad, dat zijn zaken die een Grondwet in de regel garandeert. Maar daarnaast moet je nog altijd iets achter de hand hebben dat de Grondwet
zelf garandeert. En die garantie moet bij de burgers als geheel liggen (niet bij enkele burgers). In veel landen staan de zaken die je beschrijft verankerd in een Grondwet, maar ze worden totaal genegeerd, omdat dat geen gevolgen heeft.
Dizzy schreef: 04 nov 2023, 18:43Ik kan ook verstaan dat er een zekere argwaan bestaat tegenover de overheid maar die heb ik veel meer tegenover een bende wapengekken die hun grote gelijk met geweld aan ons komen opdringen.
Wat ik al meermaals probeer te zeggen is dat je daar echt wel over moet kijken. Enerzijds heb je een incident, waaraan 0,0x% van wapeneigenaars aan meedoen, en dat de geschiedenisboeken zal ingaan
als voetnoot maar anders geen gevolgen had. Anderzijds heb je een land dat al 232 jaar bijeen blijft onder een wetgevend kader van vrijheid, wat geleid heeft tot de grootste economische vooruitgang die de mensheid gekend heeft, iets waar talloze mensen in de wereld - niet enkel Amerikanen - de voordelen van ondervinden, wat ooit
een hoofdstuk zal zijn in de geschiedenisboeken, en waarin de vrijheid gegarandeerd wordt door miljoenen wapens: niet om aan te vallen, wel om te beschermen. Het tweede weegt voor mij toch wel enorm door op het eerste.
Je kan altijd zeggen dat het Second Amendment niets te maken heeft met het succes van de VS. Ik zeg daarop dat we dat niet weten, het is puur een hypothese. We weten enkel dat de VS enorm succesvol zijn, en dat er tegelijk heel wat landen zijn zonder Second Amendment die ten onder gaan aan corruptie en malafide overheden. Ik ken geen enkel land dat zo succesvol is als de VS, voor een even lange periode.