Laadpaal probleem of niet?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Voorbije week werd mijn Alfen laadpaal geïnstalleerd. (Installatie fout gelopen, maar dat is een ander verhaal).
Ik heb een analoge meter, 2 voudig uur tarief, dag nacht Er werd dus een energiemeter geplaatst, rechtstreeks verbonden met de laadpaal via utp om loadbalancing te kunnen doen.

Nadien heb ik dan de IP-adressen aangepast zodat ze in mijn subnet zitten en heb dan beide toestellen met een eigen utp aan mijn netwerk gehangen. Bedoeling was om de parameters van de paal te kunnen opvolgen en eventueel aanpassen waar nodig. Ondertussen zag ik op de site van de backoffice beheerder (laadpaal via het werk) dat de laadpaal regelmatig in fout viel. ‘t is te zeggen, connectie tussen energie meter en laadpaal verbroken.

Als ik in ace installer op test energie meter klik kreeg ik bij l1, 2, 3 overal 0 te zien. Wat me deed twijfelen of je deze wel kan connecteren met je netwerk. Volgens de installateur moeten die rechtstreeks met elkaar verbonden zijn maar in de handleiding van Alfen lees ik toch ‘of verbinden met je router/switch’. Momenteel zijn ze dus rechtstreeks met elkaar verbonden zonder connectie met mijn eigen netwerk. Maar kan ik dus niets zien in ace of MyEve.

Iemand die kan bevestigen dat hij wel waardes terugkrijgt bij test energie meter of op het laatste tabblad bij ace installer, daar kan je ook de waardes bekijken. Die staan bij mij ook allemaal op 0 als ik ze met het netwerk verbonden had.

Het rare is dat volgens de site van de backoffice beheerder hij uren geen fout geeft, en dan plots weer wel. Als ik dan 10min. Later de status weer opvraag staat het weer in het groen.

Mag je die verbinden met je eigen netwerk?
Iemand die weet waarom die verbinding zo dikwijls wegvalt?
Iemand die iets gelijkaardigs heeft?
Het rare is dat die fouten zich dikwijls voortdoen op het hetzelfde uur.
Heeft zo een paal last van de omschakeling dag / nacht?

Wel raar dat de test energie meter dan niets teruggeeft in ace.
Bijlagen
Naamloos.png
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Geef je in de laadpaal ergens in wat het IP-adres is van de energie meter of hoe vinden die elkaar ?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

DarkV schreef: 18 sep 2023, 12:59 Geef je in de laadpaal ergens in wat het IP-adres is van de energie meter of hoe vinden die elkaar ?
Ja, je die kan je beide een ip adres geven.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Laadpaal dus bv. 192.168.0.1 en energiemeter 192.168.0.2... maar geef je ook ergens op wat het IP-adres is van de energie meter.

Nu op zich moet dit evenzeer prima werken als beide in een netwerk zitten... onderliggend is er geen verschil met een rechtstreeks kabel lijkt mij.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

DarkV schreef: 18 sep 2023, 13:57 Laadpaal dus bv. 192.168.0.1 en energiemeter 192.168.0.2... maar geef je ook ergens op wat het IP-adres is van de energie meter.

Nu op zich moet dit evenzeer prima werken als beide in een netwerk zitten... onderliggend is er geen verschil met een rechtstreeks kabel lijkt mij.
Ja dat kan je instellen in de ACE installer.
Ik wacht het antwoord van de backofficebeheer af of de regelmatige tcp/ip errors normaal zijn of niet.
Het vreemde is dat dat (bijna) altijd op hetzelfde uur is. 06u18 's morgen en 18u19 's avonds.
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 36 keer
Provider

Ik vermoed dat je modbus gebruikt? Staan ze correct als master/slave ingesteld?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

charlez schreef: 18 sep 2023, 15:18 Ik vermoed dat je modbus gebruikt? Staan ze correct als master/slave ingesteld?
Ja, ik gebruik de modbus, Ik vermoed dat ze juist ingesteld zijn. Bij de meter staat modbus actief. De laadpaal staat op loadbalancing.
In de log staat er regelmatig modbus connected, maar de regel erna geeft hij een rare fout.
Geen idee wat dat betekent of dat die aan elkaar gelinkt zijn.

De datum en tijd van de meter stond nog ergens op jan. 2021. Heb een nieuwe firmware op de meter geïnstalleerd en de NTp server aangepast.
Nu staat de datum en tijd wel juist, maar geen idee of dat een oplossing kan zijn.

Op bijlage 3 zie je dan staan no connection, terwijl in de log staat modbus connected.
Bijlagen
ace_1.jpg
ace_2.jpg
ace_3.jpg
ace_4.jpg
Laatst gewijzigd door sky 18 sep 2023, 18:05, in totaal 1 gewijzigd.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer

Wat is nu eigenlijk de precieze regelgeving in het AREI over laadpalen?
Bv. een Go-e Gemini heeft Aardlekschakelaar met DC-stroomdetectie: 20mA AC, 6mA DC
Moet je dan nog andere differentiëlen voorzien volgens het AREI, als die al is ingebouwd? Ik doe het wel, maar is het wettelijk verplicht? Moet het ook op een aparte automaat?
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Provider

Goh, zou niet te veel veronderstellen.

Ga hier eens door.

https://alfen.com/file-download/download/public/1609
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

Tuurlijk mag je die op je eigen netwerk hangen. Lijkt mij eerder iets in de modbus settings die niet goed staan. Welke firmware draait op je paal trouwens ? Is die al eens geupdate ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

VOiD schreef: 18 sep 2023, 22:15 Tuurlijk mag je die op je eigen netwerk hangen. Lijkt mij eerder iets in de modbus settings die niet goed staan. Welke firmware draait op je paal trouwens ? Is die al eens geupdate ?
Laadpaal staat op 6.4.

Het is opgelost.
ik vermoed een combinatie van foutjes bij de installatie.
Ik heb de firmware van de energie meter ook aangepast, het dns adres aangepast, bij de ntp een ip adres ingegeven van een Belgische NTP, hierdoor versprong de datum van 01/07/2021 naar vandaag.

Het slave adres op paal aangepast naar 1, stond op 5.
De registers waren helemaal niet ingesteld, vandaar ook dat de paal die niet kan lezen. (illegal data at address).

Bedankt allemaal om mee te denken.
Bijlagen
ace_6.jpg
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

De ene keer wel en de andere keer geen data? Is de modbus afgesloten met een 120 ohmse weerstand?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

bruma schreef: 18 sep 2023, 22:27 De ene keer wel en de andere keer geen data? Is de modbus afgesloten met een 120 ohmse weerstand?
Nee het was de ene stond de laadpaal in het groen, de andere rood en gaf hij een modus tcp/ip fout.
Maar het is ondertussen opgelost, zie vorige post van mij.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”