sukkelaar schreef: 21 jun 2023, 10:28
niets maar hoe voer je het uit?
Niet door een duur ingewikkeld systeem trachten te ontplooien dat als enig doel heeft in weinig tot geen effect te resulteren maar eerder om nog eens op de "pauzeknop" te drukken maar dat niet hardop te durven zeggen.
Hef, mijn mening, een voldoende hoog statiegeld op alle recycleerbare verpakkingen en een nog hoger statiegeld op niet recycleerbare verpakkingen. Dus geen symbolische paar cent.
En hef hoge boetes op sluikstorten die de kost van het opsporen en beteugelen indekken.
Dan zal een deel van de bevolking al zijn gedrag wijzigen. En wie zijn gedrag niet kan aanpassen aan normaal gedrag in de openbare ruimte betaalt voor de opsporing en handhaving.
En uiteraard na verloop van tijd bijsturen naargelang het gedrag al dan niet wijzigt.
Je hebt niets aan een massa regels die vervolgens niet kunnen gehandhaafd worden - of erger, die men niet wil handhaven - en niet voldoende beteugeld worden.
mensen zullen de wet blijven overtreden, wetten dan maar afschaffen?
Zie voorgaande => wetten vragen ook handhaving en beteugeling. Aan alleen symbolische regelgeving heb je idd niets.
diftar wordt nu overal ingevoerd. we zijn hoogzomer maar de gft wordt op veel vd plaatsen maar 2 wekelijks opgepikt. hebt ge een grote tuin is da geen probleem, op een klein appartement is da vragen om uw gft in het dichtstbijzijnde park
Ook op een klein appartement hebt je GFT verwerkingssystemen die tot goede compost leiden. Je moet er uiteraard wel zelf de moeite voor willen doen en niet altijd de oplossing bij een ander leggen.
Het gaat hier trouwens niet over GFT maar over PMD. Een PMD zak kost hier 15 cent het stuk en daar doe ik een maand mee. Dus nog geen kost van 2 euro per jaar.
blikjes?
ge kutn inderdaad vanaf nu enkel kraantjeswater drinken (dat is noodzakelijk, bier si dat niet), dat is een maximale besparing op drankverpakkingen. ik wens u veel succes om dat aan iedereen verkocht te krijgen. dat systeem vd Vlaamse overheid, uiteraard gedoemd om te mislukken.
app, registreren, qr codes, itsme, aanmeldcodes, ... allemaal om 5 cent terug te krijgen op een blikje?
Ik verkoop niets.
Maar ik neem op dit vlak wel mijn eigen verantwoordelijkheid en verwacht niet dat de gemeenschap voor alles en nog wat een oplossing moet bedenken voor mijn persoonlijke eisen en gedrag.
Waarom moet de overheid blijven investeren in mensen die hun gedrag toch niet kunnen noch willen aanpassen?
Openbare vuilbakken verdwijnen juist omdat het voor bepaalde mensen een aantrekkingspool is om er hun eigen vuiligheid te dumpen zodat ze een paar cent aan vuilzakken kunnen besparen of te lui zijn om naar het containerprk te gaan om hun groot huisvuil te dumpen of het langs de weg te zetten bij de ophaalronde. Vechten tegen de bierkaai dus.
Het is in deze dus niet de overheid die over de schreef gaat maar de oorzaak moet eerder gezocht worden bij dat deel van de bevolking die denkt dat regels er alleen voor anderen zijn om nageleefd te worden en de overheid er uitsluitend is om hun persoonlijke problemen op te lossen en liefst op kosten van een ander en ze voor de rest vooral niet moet lastig gevallen worden door diezelfde overheden.
En wat bier in flesjes betreft begrijp ik je probleem niet. Hier gaan glazen recipiënten met statiegeld gewoon naar de plaats van herkomst bij aanvulling van de voorraad en wanneer er geen statiegeld op staat (mijn mening is overigens dat alle glazen recipiënten voorzien mogen worden van statiegeld) periodiek in de daarvoor voorziene containers. Hoe moeilijk kan dat zijn?
Ik ben het er wel mee eens dat de Vlaamse overheid het ook op dit vlak niet veel beter doet dan elders. Integendeel.
Dus kan je dat overbodig geldverslindend tussenstation maar beter helemaal afschaffen.