Statiegeld (à la flamande)

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider
Te Koop forum

lithion schreef: 20 jun 2023, 10:01
cadsite schreef: 20 jun 2023, 09:02 In Nederland ook op blikjes.
Als je nu frisdrank in blikjes koopt in de Auchan (FR) staat er een symbool op voor leeggoed in Nederland.
Waar is dat goed voor? Sowieso is de verpakking van de cola blikjes toch al verschillend per land? Zelfs de smaak wijkt af.
Van cola wel, maar hier gaat het over blikjes schweppes en oasis.
Ik koop mijn cola in Frankrijk en dat verschilt inderdaad ietwat van smaak. (maar een fles van 1,75l kost er niet veel meer dan een halve liter hier)
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Voor mensen zonder smartphone zou een soort scanner voorzien worden.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Ik zie het zo gebeuren "Hebt u geen smarphone, breng uw flesjes en blikken naar het gemeentehuis (niet vergeten om eerst een afspraak te maken via www.*****) om daar te laten scannen door onze medewerk(st)ers".
Veel gemakkelijker dan "breng uw leeggoed mee naar de winkel gaat, neem het bonnetje mee naar de kassa waar het van uw rekening wordt afgetrokken"
Bye, Maurice
https://on4bam.com
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Of nog eenvoudiger, gooi je pmd in de blauwe zak...
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 140 keer

cadsite schreef: 20 jun 2023, 16:18 Of nog eenvoudiger, gooi je pmd in de blauwe zak...
Ik zal het tegen al het gesluikstorte plastic overal langs de wegen zeggen ;)

Statiegeld gaat hem over sluikstorten. Blauwe zak hebben we al lang en toch smijten we kei veel plastic flesjes en blikjes op de openbare weg....
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Je zegt we maar dat vind ik gevaarlijk.

Ik vind het gewoon belachelijk dat mensen binnen een bereik van 20M van een vuilbak of pmd bak toch nog hun vuil zelfs naast die vuilbak gooien. Daar gaat dit statiegeld niets oplossen.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Belgissschenaap schreef: 20 jun 2023, 16:49
cadsite schreef: 20 jun 2023, 16:18 Of nog eenvoudiger, gooi je pmd in de blauwe zak...
Ik zal het tegen al het gesluikstorte plastic overal langs de wegen zeggen ;)

Statiegeld gaat hem over sluikstorten. Blauwe zak hebben we al lang en toch smijten we kei veel plastic flesjes en blikjes op de openbare weg....
Weet jij hoeveel peuken ik in mijn voortuin elke week moet oprapen? Statiegeld op sigaretten!
Weet jij hoeveel zakken van belegde broodjes ik elke week uit mijn voortuin moet oprapen? Statiegeld op papieren zakken!
Ik ruim per week ongeveer een broodzak vol afval uit mijn voortuin en van de stoep. Het probleem is niet opgelost door 95% van de propere burgers verder te koeioneren.

Oh, en "we" voelt zich niet aangesproken, want "we" gooit nooit iets op de straat maar ruimt massa's afval op van de straat.

Als je wilt wil ik de 'buit' wel eens in mijn garage op de vloer open leggen en fotograferen hoor. Daar zit zelden een fles of blikje bij. Nee, het zijn peuken, broodzakken, chips zakken, servetten, sigarettenpak wikkels,...
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 115 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij blikjes met scan systeem op de pmd zak kun je dan 2 keer langs de kassa passeren als je wilt. Je scant de pmd zak en het blikje maar je gooit het niet in de pmd zak, maar spaar al je blikjes en als je er genoeg hebt ga je er mee naar de oud ijzer marchant en bren ze daar dan binnen. 2 keer geld verdienen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk

TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Dus ik neem blikje Cola uit automaat.
Ah kijk vuilbak die ernaast staat, scan blik BIEP. Scan vuilbak, BIEP.
Zo mijn statiegeld hebk terug.
Nu wandel ik verder terwijl ik rustig verder drink.
X-tijd later, dju geen vuilbak, voila de gracht in ermee!

Jaja, goe systeem!
(Voor alle duidelijkheid, ik gooit nooit iets zomaar weg. Altijd in vuilbak)
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.11
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
SPR
Elite Poster
Elite Poster

Nee, het systeem zou zo in elkaar zitten dat als jij je blikje in de gracht gooit die QR code naar jou kan leiden. Elke code zou immers uniek zijn. Voor mij zou het eigenlijk nog straffer moeten dan. Voor je een blikje of flesje kan kopen moeten eerst die blikjes en flesjes gekoppeld worden aan de nieuwe eigenaar. Die kan ze dan ook enkel wegwerpen en doe je dat niet...Of ze vinden uw blikje ergens terug... 2 jaar eenzame opsluiting! :)

Nee, serieus, er zitten nogal wat gaten in dit systeem hoor.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 190 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat is net één van der problemen met dat systeem: die unieke qr-code. De producenten hebben geen systeem om elk blikje een individueel QR te geven.
En zelfs al zou dat NVA-gelieerd bedrijf daar een oplossing voor hebben, dat maakt het onbetaalbaar duur.
Maar wellicht is dat net de bedoeling.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 763 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zowel voor de "vuilbakduikers" als voor het tracen van de vervuiler is volgende zin geldig:
Dan moet de QR code nog wel leesbaar zijn, want achtergelaten blikjes zijn ook vaak niet meer egaal, en de bandjes (met code) van een pet fles aftrekken is wreed simpel.
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer

SPR schreef: 20 jun 2023, 21:40 Nee, serieus, er zitten nogal wat gaten in dit systeem hoor.
is dat niet de bedoeling?
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

R2D2 schreef: 20 jun 2023, 21:51 Dat is net één van der problemen met dat systeem: die unieke qr-code. De producenten hebben geen systeem om elk blikje een individueel QR te geven.
En zelfs al zou dat NVA-gelieerd bedrijf daar een oplossing voor hebben, dat maakt het onbetaalbaar duur.

Het naar de supermarkt brengen en daar de supermarkt/producent het verder te laten afhandelen lijkt me nog duurder, dat wordt gewoon doorgerekend in de prijs.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Dat is nochtans het systeem dat in vele landen al 10-tallen jaren wordt toegepast. Ergens moet het dan toch efficiënt genoeg zijn.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 45 keer

Ik hoop echt dat dit systeem er komt zoals men het beschrijft, dit wordt lachen (en viral gaan in de wereld)
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1475 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider
Te Koop forum

En ik die altijd mijn blikjes samen druk om zo plaats te sparen. Daar gaat mijn qr code...
SPR
Elite Poster
Elite Poster

https://www.hln.be/binnenland/goed-nieu ... ~a304c671/
Ondertussen blijkt de hoeveelheid zwerfvuil in België onvoldoende te dalen. “In Vlaanderen bestaat meer dan een derde van het volume zwerfvuil uit plastic flessen en blikjes”, stelt de Statiegeldalliantie, die pleit voor de uitbreiding van het systeem van statiegeld naar blikjes en plastic flesjes. Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) noemt die invoering “onafwendbaar”.
Wat met de andere 2/3e afval?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 10 keer
Te Koop forum

Als je jezelf identificeert via een QR-code is dat toch een perfecte reden om het niet te gebruiken?

Het systeem trekt op niets en is onnodig vermits er al eenvoudigere systemen bestaan die wel werken. Het is gewoon een vertragingstechniek.

Het is ook niet omdat dit een oplossing kan zijn voor 1/3de van het probleem dat men het niet moet doen. Voor de andere vormen kan men een andere aanpak bekijken. In heel wat landen zijn er bvb hoge boetes voor sluikstorten maar ook sensibilisering is nodig. De beste oplossing is dat er een soort sociale controle is en dat de overgrote meerderheid dit asociaal gedrag niet pikt. Onlangs zag ik een video van iemand die aan een rood licht stond. Een automobilist gooide afval uit het raam. De kerel pakte dat op en smeet het weer door het raam :)

Dit weekend ben ik gaan wandelen in ons nationale park. Heel wat zeer recente peuken gezien ondanks dat er herhaaldelijk gewaarschuwd is voor brandgevaar.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 32 keer

TheCeet schreef: 20 jun 2023, 21:23 Dus ik neem blikje Cola uit automaat.
Ah kijk vuilbak die ernaast staat, scan blik BIEP. Scan vuilbak, BIEP.
Zo mijn statiegeld hebk terug.
Nu wandel ik verder terwijl ik rustig verder drink.
X-tijd later, dju geen vuilbak, voila de gracht in ermee!

Jaja, goe systeem!
(Voor alle duidelijkheid, ik gooit nooit iets zomaar weg. Altijd in vuilbak)
Nog beter...
Scan blikje, scan vuilbak... incasseer
Steek vervolgens blikje in een automaat net over de grens... incasseer opnieuw :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 14 keer

Gray schreef: 20 jun 2023, 23:30 Het naar de supermarkt brengen en daar de supermarkt/producent het verder te laten afhandelen lijkt me nog duurder, dat wordt gewoon doorgerekend in de prijs.
Wat is er mis met het basisprincipe dat de vervuiler betaalt?
Je bent tenslotte niet verplicht goederen in een wegwerpverpakking te kopen.
Wanneer er geen vraag meer naar zou zijn of veel minder (ik weet het, een utopie in de hedendaagse wegwerpmaatschappij) zou het aanbod van wegwerpverpakkingen ook verminderen.

Toegevoegd na 1 minuut 25 seconden:
on4bam schreef: 21 jun 2023, 00:16 Dat is nochtans het systeem dat in vele landen al 10-tallen jaren wordt toegepast. Ergens moet het dan toch efficiënt genoeg zijn.
Andere mentaliteit van de bevolking in die andere landen?
Hogere boetes en hogere pakkans voor sluikstorters in andere landen?

Overigens mee eens dat het "Demir systeem" in de eerste plaats erop gericht is het niet efficiënt te maken voor wat het verkocht wordt en te bewijzen dat het niet werkt en in tweede instantie erop gericht is dat de eigen entourage er beter van kan worden.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 32 keer

Gray schreef: 20 jun 2023, 23:30
R2D2 schreef: 20 jun 2023, 21:51 Dat is net één van der problemen met dat systeem: die unieke qr-code. De producenten hebben geen systeem om elk blikje een individueel QR te geven.

Het naar de supermarkt brengen en daar de supermarkt/producent het verder te laten afhandelen lijkt me nog duurder, dat wordt gewoon doorgerekend in de prijs.
In de supermarkten staat er meestal al een automaat om glas met statiegeld te verwerken...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef: 21 jun 2023, 03:10 En ik die altijd mijn blikjes samen druk om zo plaats te sparen. Daar gaat mijn qr code...
Het is toch niet verboden na het scannen van de QR code je blikjes, petflessen, kartons,.... alsnog samen te drukken.

Toegevoegd na 2 minuten 39 seconden:
warpozio2 schreef: 21 jun 2023, 09:22 Nog beter...
Scan blikje, scan vuilbak... incasseer
Steek vervolgens blikje in een automaat net over de grens... incasseer opnieuw :)
Als het al zou werken (welke grenslanden werken al met dit systeem?) alleen praktisch toepasbaar voor wie vlak aan de grens woont.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer

ivob schreef: 21 jun 2023, 09:54 Wat is er mis met het basisprincipe dat de vervuiler betaalt?
niets maar hoe voer je het uit?
zoals in A'pen door een allergie tegen publieke vuilbakjes te ontwikkelen en die overal te verwijderen of veel te weinig leeg te maken?
Ik weet het, ook met meer vuilbakjes zul je sluikstort vinden.
mensen zullen de wet blijven overtreden, wetten dan maar afschaffen?

diftar wordt nu overal ingevoerd. we zijn hoogzomer maar de gft wordt op veel vd plaatsen maar 2 wekelijks opgepikt. hebt ge een grote tuin is da geen probleem, op een klein appartement is da vragen om uw gft in het dichtstbijzijnde park te dumpen.

blikjes?
ge kutn inderdaad vanaf nu enkel kraantjeswater drinken (dat is noodzakelijk, bier si dat niet), dat is een maximale besparing op drankverpakkingen. ik wens u veel succes om dat aan iedereen verkocht te krijgen. dat systeem vd Vlaamse overheid, uiteraard gedoemd om te mislukken.
app, registreren, qr codes, itsme, aanmeldcodes, ... allemaal om 5 cent terug te krijgen op een blikje?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Zoals ivob correct aanhaalt is het eerder een zaak van mentaliteit. Veel is mogelijk... als men wil. Zelf koop ik drank in flessen en daardoor heb ik weinig plastic afval. Verpakking laat ik ook zoveel mogelijk achter in de winkel. Als ik grotere dingen laat leveren dan geef ik het afval terug mee.

Het klopt helaas dat sommige gemeenten niet genoeg doen om vuilbakken beschikbaar te maken en tijdig te legen, ook in Gent is dat het geval. Toch is dat geen reden om dan maar afval in de omgeving te gooien. Ik wandel heel vaak op plaatsen waar er geen vuilbakken zijn maar dan neem ik mijn afval mee en gooi ik het bij terugkomst in een vuilbak. Dat is blijkbaar voor sommigen te moeilijk. Het is toch geweldig irritant om telkens geconfronteerd te worden met vervuiling door mensen die hun eigen omgeving totaal niet respecteren, laat staan anderen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Bovenstaande is niet het enige QR-code statiegeldproject dat getest wordt; sinds een maand ook op de Hasseltse Corda Campus: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/05/23 ... efproject/
ivob
Elite Poster
Elite Poster

sukkelaar schreef: 21 jun 2023, 10:28 niets maar hoe voer je het uit?
Niet door een duur ingewikkeld systeem trachten te ontplooien dat als enig doel heeft in weinig tot geen effect te resulteren maar eerder om nog eens op de "pauzeknop" te drukken maar dat niet hardop te durven zeggen.

Hef, mijn mening, een voldoende hoog statiegeld op alle recycleerbare verpakkingen en een nog hoger statiegeld op niet recycleerbare verpakkingen. Dus geen symbolische paar cent.
En hef hoge boetes op sluikstorten die de kost van het opsporen en beteugelen indekken.
Dan zal een deel van de bevolking al zijn gedrag wijzigen. En wie zijn gedrag niet kan aanpassen aan normaal gedrag in de openbare ruimte betaalt voor de opsporing en handhaving.
En uiteraard na verloop van tijd bijsturen naargelang het gedrag al dan niet wijzigt.
Je hebt niets aan een massa regels die vervolgens niet kunnen gehandhaafd worden - of erger, die men niet wil handhaven - en niet voldoende beteugeld worden.
mensen zullen de wet blijven overtreden, wetten dan maar afschaffen?
Zie voorgaande => wetten vragen ook handhaving en beteugeling. Aan alleen symbolische regelgeving heb je idd niets.
diftar wordt nu overal ingevoerd. we zijn hoogzomer maar de gft wordt op veel vd plaatsen maar 2 wekelijks opgepikt. hebt ge een grote tuin is da geen probleem, op een klein appartement is da vragen om uw gft in het dichtstbijzijnde park

Ook op een klein appartement hebt je GFT verwerkingssystemen die tot goede compost leiden. Je moet er uiteraard wel zelf de moeite voor willen doen en niet altijd de oplossing bij een ander leggen.

Het gaat hier trouwens niet over GFT maar over PMD. Een PMD zak kost hier 15 cent het stuk en daar doe ik een maand mee. Dus nog geen kost van 2 euro per jaar.
blikjes?
ge kutn inderdaad vanaf nu enkel kraantjeswater drinken (dat is noodzakelijk, bier si dat niet), dat is een maximale besparing op drankverpakkingen. ik wens u veel succes om dat aan iedereen verkocht te krijgen. dat systeem vd Vlaamse overheid, uiteraard gedoemd om te mislukken.
app, registreren, qr codes, itsme, aanmeldcodes, ... allemaal om 5 cent terug te krijgen op een blikje?
Ik verkoop niets.
Maar ik neem op dit vlak wel mijn eigen verantwoordelijkheid en verwacht niet dat de gemeenschap voor alles en nog wat een oplossing moet bedenken voor mijn persoonlijke eisen en gedrag.
Waarom moet de overheid blijven investeren in mensen die hun gedrag toch niet kunnen noch willen aanpassen?
Openbare vuilbakken verdwijnen juist omdat het voor bepaalde mensen een aantrekkingspool is om er hun eigen vuiligheid te dumpen zodat ze een paar cent aan vuilzakken kunnen besparen of te lui zijn om naar het containerprk te gaan om hun groot huisvuil te dumpen of het langs de weg te zetten bij de ophaalronde. Vechten tegen de bierkaai dus.
Het is in deze dus niet de overheid die over de schreef gaat maar de oorzaak moet eerder gezocht worden bij dat deel van de bevolking die denkt dat regels er alleen voor anderen zijn om nageleefd te worden en de overheid er uitsluitend is om hun persoonlijke problemen op te lossen en liefst op kosten van een ander en ze voor de rest vooral niet moet lastig gevallen worden door diezelfde overheden.

En wat bier in flesjes betreft begrijp ik je probleem niet. Hier gaan glazen recipiënten met statiegeld gewoon naar de plaats van herkomst bij aanvulling van de voorraad en wanneer er geen statiegeld op staat (mijn mening is overigens dat alle glazen recipiënten voorzien mogen worden van statiegeld) periodiek in de daarvoor voorziene containers. Hoe moeilijk kan dat zijn?

Ik ben het er wel mee eens dat de Vlaamse overheid het ook op dit vlak niet veel beter doet dan elders. Integendeel.
Dus kan je dat overbodig geldverslindend tussenstation maar beter helemaal afschaffen.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik denk dat het voor sommigen enkel duidelijk wordt als ze ipv een boete een paar dagen zelf afval mogen gaan opruimen van anderen die zich gedragen zoals zij. Er zijn er helaas veel die moeten voelen omdat ze niet willen horen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik zit voor men deur met een enorm probleem van sluikstorten. Elke dag vind je daar glas, pizzadozen, blikjes etc. De hele boel dus.

Gemeente kan niks doen want dat parkje is privé terrein. Enigste wat gemeente doet is een straatveger om de zoveel tijd opsturen. Ik vroeg voor een vuilnisbak aangezien we wel merkten als we zelf een huisvuilzak er plaatsen dat er veel minder afval ligt op de grond. Maarnee gemeente weigert het vanwege te weinig sociale controle.

Dus eigenlijk zegt de gemeente trek je plan maar wij kuisen nadien wel op.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het probleem is dat vuil ook extra vuil aantrekt. Men ziet een vuile omgeving en dan lijkt er nog wat bijgooien minder erg want het is toch al vuil. Een vuilbak plaatsen geeft een signaal dat er een alternatief is, kan zwerfafval voorkomen en geeft ook aan dat er een beleid rond afval is. Gemeentes bekijken het echter te vaak enkel als kostenpost en plaatsen er weinig zodat ze ook niet moeten geleegd worden. Ze reageren dan enkel bij klachten. Je ziet ook een groot verschil in ophaling en frequentie naargelang de buurt.

Ik zag onlangs een uitzending over het probleem en daar zag men ook dat als de gemeente moeite deed om een zone beter/mooier aan te leggen er ook minder mensen afval achter lieten. Helaas heb je ook onverbeterlijken die enkel harde aanpak begrijpen. Dat kan men oplossen met een camera, vaak zijn dat dezelfden die gewoon van slechte wil zijn en overal hun voeten aan vegen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

In de zomer staat er een mobiele camera dus ongeveer vanaf nu. Maar permanent is het nooit. Ze weten alleen vanuit de gemeente dat het probleem erger is als het toeristisch seizoen is. Maar het is ook vaak merkbaar buiten het seizoen en dan vooral weekenden en soms door de weeks.

Het ding is dat dus. Ze vinden het beter om een straatveger te sturen dan om iets permanents.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 21 jun 2023, 12:14 Dat kan men oplossen met een camera, vaak zijn dat dezelfden die gewoon van slechte wil zijn en overal hun voeten aan vegen.
Voor wie echt van slechte wil is is het een koud kunstje om zo'n camera te molesteren en vervolgens zelf deel uit te laten maken van het groot vuil.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer
Recent bedankt: 1 keer

meon schreef: 21 jun 2023, 11:24 Bovenstaande is niet het enige QR-code statiegeldproject dat getest wordt; sinds een maand ook op de Hasseltse Corda Campus: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/05/23 ... efproject/
Was het bedrijf hierachter geen vriendje van één of andere politieker ?

Hoe gaan oudere mensen (zonder smartphone) trouwens een QR code scannen ? (ik hoorde al dat ze naar het gemeentehuis moesten).

Ik gooi m'n afval netjes in de daarvoor bestemde vuilbakken... van mij mag deze extra rompslomp dan ook grandioos falen !
SPR
Elite Poster
Elite Poster

Via een soort qr scan tool dat ze kunnen krijgen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 21 jun 2023, 13:24
Dizzy schreef: 21 jun 2023, 12:14 Dat kan men oplossen met een camera, vaak zijn dat dezelfden die gewoon van slechte wil zijn en overal hun voeten aan vegen.
Voor wie echt van slechte wil is is het een koud kunstje om zo'n camera te molesteren en vervolgens zelf deel uit te laten maken van het groot vuil.
Je moet dan wel weten dat er een camera is en eraan kunnen. Volgens mooimakers betrapt men om de 6 dagen een sluikstorter met een camera. Mensen die geen zak geven om hun eigen leefomgeving vertonen een sterke correlatie met mindere intelligentie. Dus ook hier, elk voordeel heb zijn nadeel :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 21 jun 2023, 14:43 Mensen die geen zak geven om hun eigen leefomgeving vertonen een sterke correlatie met mindere intelligentie.
Deze uitspraak laat ik volledig voor je eigen rekening.

Ik neem aan dat wie gaat sluikstorten dat niet doet in de eigen onmiddellijke leefomgeving maar eerder in die van een ander?
Wat betreft je "punt" van mindere intelligentie, het lijkt me net dat er genoeg bewijs voorhanden is dat net de grootste vervuilers en sluikstorters welke de leefomgeving ver van hun eigen bed verwoesten nu niet onmiddellijk van een gebrek aan intelligentie kunnen beschuldigd worden.

Ik zou bepaalde kopstukken van bv. de NVA (en ook andere partijen maar die spelen nu minder in dit dossier) van veel kunnen verdenken (bv. de leefomgeving van de eigen kiezers zoveel mogelijk onwerkbaar maken om uitsluitend het eigen gelijk op korte termijn te kunnen bewijzen, ongeacht de gevolgen op langere termijn en overwegend handelend uit eigenbelang op korte termijn) maar zal niet de fout maken te denken dat ze minder intelligent zijn. Integendeel.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je neemt teveel aan. Loop gewoon wat rond en houd in de gaten wat er allemaal weggegooid wordt, mochten het allemaal toeristen zijn van elders dan was de toeristische sector zeer sterk bezig :)

Over de NVA volg ik u gedeeltelijk. Hun beslissingen of net het niet-beslissen of vertragen zorgt wel degelijk voor een slechtere leefomgeving maar zij zijn daarin niet alleen, andere partijen doen niet altijd beter. Merk op dat OVLD met Maggie ook geen doorbraak forceerde met statiegeld. De NVA kan er ook niet aan doen dat, ondanks alles, velen er op blijven stemmen, wie is er dan slim? Wat dan weer tegen hen pleit, zijn gevallen zoals Weyts, toch niet direct het scherpste mes uit het schap :)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

De reden waarom gemeenten vuilbakken weghalen is geld.
Het kost om ze leeg te maken
Het afval dat daar niet in komt, komt misschien in een betalende bak van diftar.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Openbare vuilbakken staan los van sluikstorten, dat is een mentaliteitsprobleem.
In Japan staan er nauwelijks vuilbakken, maar hebben mensen wel de discipline om hun afval dan maar niet achter te laten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef: 21 jun 2023, 16:41 De reden waarom gemeenten vuilbakken weghalen is geld.
Het kost om ze leeg te maken
Het afval dat daar niet in komt, komt misschien in een betalende bak van diftar.
Het is bij mijn weten dan ook nooit de bedoeling geweest dat men zijn eigen huishoudelijk afval niet met diftar zou afvoeren doch om een paar euro te "besparen" het zou dumpen in vuilbakken op openbare plaatsen zodat deze te vlug vol geraken en uiteindelijk niet meer gebruikt kunnen worden waarvoor ze er in eerste instantie staan. Integendeel, daardoor een aantrekking vormen om er nog meer vuil omheen te dumpen.

De echte reden waarom gemeenten de reeds geplaatste vuilbakken terug weghalen is het ongedisciplineerde gedrag van enkelingen die het voor de rest verprutsen en het onvermogen van overheden om daar gericht tegen op te treden op een wijze dat ze het geen twee keer zullen doen. Met als gevolg dat het kind met het badwater wordt weggegooid.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”