Ik vrees dat mijn Fritzbox 7390 de geest heeft gegeven. Het kan ook nog aan de adapter liggen (dat zou ik eens moeten checken in een winkel die universele adapters aan 12 volt en 2 ampére verkoopt). Maar hij licht niet meer op. Geen groene lichtjes. Hij is, na 15 jaar trouwe dienst, dood gegaan vrees ik

Kan iemand (is @philippe_d op Userbase nog actief ?) me wat advies geven, welke nieuwe Fritzbox ik mezelf nu het best kan aanschaffen ?
Ik schets even kort mijn situatie (wat ik gebruik of nodig heb):
- Ik ben Proximus klant
- Ik zit voorlopig nog op het VDSL2 netwerk (maar zou in de toekomst wel naar het Fiber net willen overschakelen, eens dat hier in de straat beschikbaar komt)
- De Fritzbox gebruik ik vooral:
* Als router (Er is een PPPoE connectie naar de BBOX3, die enkel nog als modem fungeert)
* Om een analoog telefoontoestel op aan te sluiten (via een RJ11 kabel). Dit analoog toestel gaat naar WeePee (als VOIP provider)
* Als telefooncentrale. Om een VOIP telefoon toestel in de bureau mee aan te sluiten (via een RJ45 kabel). Dit toestel kan zowel naar WeePee als Jumblo gaan.
* Als Mediaserver (een ingestoken usb stick die gebruikt wordt als NAS device)
Deze functionaliteit zou ik graag willen kunnen behouden, met mijn nieuw Fritzbox toestel.
Update: Volgens ik op de website van Fritzbox zie, lijkt de FRITZ!Box 7590 me een goede kandidaat te zijn.
De OS firmware versie 7.50 zou ok zijn voor op het proximus netwerk (gewhitelist, geen fallback profiel).
Ze zitten momenteel wel al aan firmware versie 7.56
- Is die os versie ook nog proximus compatibel ?
- Kun je die fritzbox nog naar zo een lagere versie downgraden (als je zo een nieuw toestel koopt).
De FRITZ!Box 7530 is vermoedelijk een minder geschikte kandidaat om aan te kopen. Ik heb die extra analoge FON aansluiting, USB 3.0 aansluiting en ISDN aansluiting niet nodig. Wel biedt de 7530 geen WAN poort (waardoor aansluiting op kabel-/DSL-/glasvezelmodem of netwerk) niet mogelijk zou zijn.
Ik probeer het wat te snappen hier...
Momenteel zit die BBOX3 (via PPOE) achter mijn Fritzbox. Misschien kan ik met die nieuwe Fritzbox terug rechtstreeks op het VDSL2 netwerk geraken (zonder die BBOX3 modem nog nodig te hebben). Ik sluit die Fritzbox dan aan via de DSL aansluiting (inkomende telefoonkabel van Proxmius). Werkt dat ? Of verbind ik via LAN1 terug door (dus wel nog de BBOX3 achter deze Fritzbox 7590 plaatsen).
Indien ik later naar Fiber overschakel, heb ik dan die WAN poort nodig ?
Of hoe werkt dat.
Mvg,
Bart
Toegevoegd na 1 uur 29 minuten 17 seconden:
Waar ik de Fritzbox ook voor gebruik is de Child Protection mode. Zodat de zoon niet heel de tijd online op de Playstation5 zit. Hopelijk hebben ze die functionaliteit niet afgevoerd.