WPA encryptie op aldi laptop? [problem solved]

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Zyne
Plus Member
Plus Member

mijn ouders hebben thuis een laptopje van den aldi gekocht een tijdje geleden. als ik mij niet vergis is het de 2.8GHz Pentium 4 laptop.

nu hebben ze tot nu toe gesurft met een draad rechtstreeks aan de telenet-modem. Nu hebben ze eindleijk een beetje geluk, want ik heb net een nieuwe draadloze router op de op kunnen tikken. Ik wou die router aansluiten, en alles beveiligen met WPA en MAC-adres verificatie.

wat blijkt nu na een paar uurtjes testen: die draadloze kaart ondersteunt geen WPA. WEP zal ook niet werken omdat de router en kaart een verschillende bitlengte hebben (40 tov 32 en 138 tov 140 of zoiets). Dus zit ik hier met een klein probleempje.

de kaart is een Prism 54 nitro, met de laatste drivers erop (dat zijn spijtig genoeg ook de enige drivers). Ik heb gsc al een paar keer gecontacteerd via email, maar die schijnen elke mail van mijn pertinent te negeren. Dan heb ik contact opgenomen met medion in nederland, maar ook die negeren gewoon mijn mails.
Dus nam ik contact op met intersil, dat blijkbaar de technologie doorverkocht heeft aan conexant. Maar ook die negeren mijn emails...

Dus kom ik terug op userbase :P

Weet er iemand hoe ik die WPA encryptie kan doen werken op die laptop. Onderaan staat dat het een MD40100 laptop is. Misschien zegt dat iets meer. De kaart wordt herkend als een prism 54 (3890) kaart, maar ik krijg geen andere informatie ivm de kaart.

iemand enig idee?
MAC-control alleen is beetje weinig, en WEP werkt niet, dus blijft er enkele nog WPA over...

tia!
Laatst gewijzigd door Zyne 24 nov 2004, 23:33, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Werkt perfect met WPA (zelfs met AES).

Het probleem zit waarschijnlijk in Windows... als je XP gebruikt en update naar SP2 krijg je de ondersteuning voor WPA. Waarschijnlijk is de fix ook wel apart verkrijgbaar, maar ik weet het nummer niet.
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

r2504 schreef:Werkt perfect met WPA (zelfs met AES).

Het probleem zit waarschijnlijk in Windows... als je XP gebruikt en update naar SP2 krijg je de ondersteuning voor WPA. Waarschijnlijk is de fix ook wel apart verkrijgbaar, maar ik weet het nummer niet.
bij deze,
Q815485
Zyne
Plus Member
Plus Member

Ik heb SP2 niet geïnstalleerd, maar wel die WPA-update gedownload van MS Update. Na een paar testjes, merkte ik dat het niet ging...

ben je zeker dat het dezelfde laptop is?
indien ja, zou de dan je drivers ergens kunnen uploaden of evt mailen naar mij?
mijn email: [email protected]

Ik zal sebiet nog ne keer proberen... Misschien heb ik iets over het hoofd gezien ergens... :oops:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Zyne schreef:indien ja, zou de dan je drivers ergens kunnen uploaden of evt mailen naar mij?
Er zijn geen drivers (deze welke bij de laptop waren zijn reeds goed)... als je SP2 hebt geinstalleerd heb je alles wat je nodig hebt.

Waar gaat het trouwens fout... als je naar je settings gaat, kan je dan niet kiezen voor WPA ?
Zyne
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef:Waar gaat het trouwens fout... als je naar je settings gaat, kan je dan niet kiezen voor WPA ?
Ik kan wel kiezen voor WPA, maar dee laptop krijg geen ip-adres van de router.
Windows merkt de router op, en maakt er een verbinding (denk ik), maar de laptop krijgt nooit een ip toegewezen...

na een tijdje wordt dit dan een ip van 169 blablabla :P
enfin, ik zal sebiet nog eens proberen... Misschien heb ik iets gemist ergens...
misschien zal ik eens zonder dhcp moeten proberen...
Zyne
Plus Member
Plus Member

ok, ik heb dat hier daarnet nog eens geprobeerd, en het werkt dus nog niet...

hier is een screenshotje van wat er op mijn scherm komt, zodat je toch weet dat alles juist geconfigureerd is...

op de router (WRT54G) is alles ingesteld met WPA PSK (ofte Pre Shared Key) met AES encryptie.

Hier is een screenshotje van wat er op de laptop gebeurt:
Afbeelding

Als ik nu nog ff wacht, krijg ik een ip van 169.254.98.176

getuige hiervan: ipconfig in dos:

Code: Selecteer alles

Ethernet adapter WiFi:

Connection-specific DNS Suffix  . :
        Autoconfiguration IP Address. . . : 169.254.98.176
        Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
        Default Gateway . . . . . . . . . :

Ethernet adapter LAN(wired):

Connection-specific DNS Suffix  . : pandora.be
        IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.106
        Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1

dus kom ik terug bij mijn originele vraag... ben je wel zeker dat wij dezelfde laptop hebben? ik krijg wpa hier hoegenaamd niet aan de praat...

Als ik kijk naar de driver properties in windows (control panel ->system -> hardware -> Device manager -> network adapters -> PRISM 802.11g Wireles Adapter (3890) -> Driver) voor die nic, krijg ik de volgende eigenschappen:
driver provider: intersil
driver date: 7/08/2003
driver version: 2.1.5.0
Digital signer: WHQL

alvast bedankt...

EDIT: probleem opgelost door andere drivers te installeren van een totaal andere fabrikant... hopelijk houdt het ook deze keer :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Zyne schreef:EDIT: probleem opgelost door andere drivers te installeren van een totaal andere fabrikant... hopelijk houdt het ook deze keer :)
Mooi... maar de laptop is dezelfde voor zover ik weet, met ook de Intersil PRISM Nitro spullen. Ik gebruik echter wel geen AES (al is het wel een optie), maar TKIP.

Het feit dat je geen IP-adres kreeg geeft aan dat je authenticatie fout liep.
Zyne
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef: Het feit dat je geen IP-adres kreeg geeft aan dat je authenticatie fout liep.
lol.. Dat was nu net mijn probleem... :)
als je nic geen WPA ondersteunt, krijg je wat ik kreeg... Het is niet een probleem met verkeerde WPA-key, maar wel een probleem met het niet-ondersteunen van WPA.

die nieuwe drivers schijnen perfect te werken, dus zijn die problemen alleszins al van de baan ;)

enfin, problem solved, dus ik ben gelukkig...
nu nog wpa met ndiswrapper in linux aan de praat krijgen...
Cyberharry
Starter
Starter

Hallo,

Zelfde probleem hier, alleen dan met een desktop pc van aldi (medion 1146). Hierin zit ook een Prism Wireless Adapter, versie 2.1.5.0. Onlangs een Belkin Router gekocht, maar de WPA encryptie lukt dus niet.
Je sprak van drivers van een andere fabrikant, zou je kunnen zeggen welke fabrikant, versie en waar ik die eventueel kan downloaden?

mvg,
Cyberharry

Zyne schreef:
r2504 schreef: Het feit dat je geen IP-adres kreeg geeft aan dat je authenticatie fout liep.
lol.. Dat was nu net mijn probleem... :)
als je nic geen WPA ondersteunt, krijg je wat ik kreeg... Het is niet een probleem met verkeerde WPA-key, maar wel een probleem met het niet-ondersteunen van WPA.

die nieuwe drivers schijnen perfect te werken, dus zijn die problemen alleszins al van de baan ;)

enfin, problem solved, dus ik ben gelukkig...
nu nog wpa met ndiswrapper in linux aan de praat krijgen...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”