Sanitair warm water: electrische boiler in serie met CV?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Situatie
  • zonnepanelen, 6 kWp, 5kW omvormer
  • geschatte jaaropbrengst ca 5.500 kW (PV Calc)
  • jaarverbruik: ca 3.800kW (2.200kW Dag + 1.600 kW Nacht)
  • analoge teller Dag en nacht (in afwachting van DM)
  • verwarming: CV gas (condensketel)
  • sanitair warm water: aparte boiler 120L (aangesloten op CV ketel). met circulatieleiding
Ik heb eigenlijk 2 problemen
  1. gezien ik een dag/nachteller heb, gebeurt de injectie van zonne energie (5 dagen op 7) op de DAG teller, die dus negatief komt. De NACH teller gaat natuurlijk wel nog vooruit :-( .
    Een 2-voudig uurtarief heeft eigenlijk geen zin, maar als ik nu een nieuwe teller vraag, komt hier een digitale. Maar ik wil nog zo lang mogelijk profiteren van mijn analoge meter :-)
  2. gezien de verwachte jaaropbrengst veel meer is dan mijn eigen verbruik, moet ik zoveel mogelijk electrictiet gebruiken (tijdens de zonne uren), om zo te besparen op de gas rekening).
Daarom had ik het idee om een kleine electrische boiler (vb 10Liter, 2.000 Watt) in serie aan te sluiten op mijn grote boiler.
Ik zou dan de circulatieleiding onderbreken, en het water via de electrische boiler terug sturen naar de watertank.
Gezien de circulatieleiding zou het water circuleren doorheen de electrische boiler, zodat deze het water op temperatuur brengt.

Eventueel via Home assistent iets regelen dat de boiler + circulatiepomp alleen aangaat als er teveel zonneenergie is.
Indien geen zon, zal de condensketel het water dan op temperatuur brengen.

Als ik op die manier 5-7 kW van mijn "gratis" electriciteit kan recupereren .... an werkt mijn boiler een beetje als een thuisbatterij (120L warm water aan 60°)

Goed idee?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

Eigenlijk wil je veel meer buffer: je wil meer energie in warm water opslaan. Daarvoor is een boiler van 120L eigenlijk erg klein. Dus met een boiler van 10L ga je helemaal niets winnen. Je kan er maar een heel kleine hoeveelheid van je "gratis" elektriciteit in kwijt. Reken maar eens uit hoeveel (of hoe weinig) kW dat is...

Dat is trouwens ook de reden waarom zonneboilers vaak veel groter zijn. Hoe meer water, hoe meer energieopslag.

Dus je kan op elektriciteit bijverwarmen, maar dan zou je eerst moeten investeren in een veel grotere boiler.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

Je moet om over te schakelen naar 1 tarief toch je meters niet laten vervangen?
Ik dacht dat men dan gewoon de som nam van beide, op start- en einddatum.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 140 keer

ygeffens schreef: 22 apr 2023, 19:37 Je moet om over te schakelen naar 1 tarief toch je meters niet laten vervangen?
Ik dacht dat men dan gewoon de som nam van beide, op start- en einddatum.
Niet dus, ze verwisselen de meter ook echt. Enkele jaren geleden toch nog alvast zo
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Hier is er 1 teller afgeplakt en het omschakelcontact onderbroken.

Wat de boiler betreft, het principe werkt zoals jet het voorstelt, maar zoals gezegd: 10L is veel te weinig.
Hou er ook rekening mee dat je alleen maar moet opwarmen wat afgekoeld is, dus als je van de hele dag geen warm water hebt gebruikt, is dat alleen het standverlies, en da's weinig.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
guido4096
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 32 keer

Die 10 liter is volgens mij een doorstromer die de grotere boiler opwarmt via de retourleiding. 120 liter is nog biet veel, maar daar kun je toch al snel 10 kwh in kwijt
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Waarom geen batterij?
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

De moment dat je terugleververgoeding bin een DM groter is dan de gasprijs, kan dit nooit rendabel zijn.
Gezien de uitrol van de DM heb je volgens mij geen haalbare terugverdientijd.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

guido4096 schreef: 22 apr 2023, 21:26 Die 10 liter is volgens mij een doorstromer die de grotere boiler opwarmt via de retourleiding. 120 liter is nog biet veel, maar daar kun je toch al snel 10 kwh in kwijt
10kWh, om 'm op te warmen van 10 naar 60°, maar je boiler is zelden 10°. In praktijk is het dus veel minder.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Bababa
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 36 keer

Hier verdien je niets mee (je hebt immers maar 2 jaar). Kost veel qua set-up, ingewikkelde constructie en te weinig liters.
Er is niets goedkoper dan een bestaande gasinstallatie om je water op gas te verwarmen.

Eigenlijk heb je geen enkel probleem: je verwarmt op de goedkoopste bron (gas), en je betaalt minimaal voor je elektriciteit (terugdraaiende teller, het net is je gratis/goedkope batterij)
Zoveel mogelijk verbruik van weekend en nacht, naar dag shiften is het enige wat je kan doen.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Bababa schreef: 24 apr 2023, 11:45 Hier verdien je niets mee (je hebt immers maar 2 jaar). Kost veel qua set-up, ingewikkelde constructie en te weinig liters.
Er is niets goedkoper dan een bestaande gasinstallatie om je water op gas te verwarmen.

Eigenlijk heb je geen enkel probleem: je verwarmt op de goedkoopste bron (gas), en je betaalt minimaal voor je elektriciteit (terugdraaiende teller, het net is je gratis/goedkope batterij)
Zoveel mogelijk verbruik van weekend en nacht, naar dag shiften is het enige wat je kan doen.
Beter met een elektrisch vuurtje wat vijverwarmen.
Elektriciteit voor gas in de winter, het resultaat is hetzelfde, investeringskost 0 (kWh teller voor in het stopcontact?), een blad papier en een pen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 2 keer

Inderdaad verwarmen met wat olieradiatoren ipv met gas is dan de optie om te nemen.

Bovendien als je nu pas zonnepanelen gelegd hebt, dan komt de digitale meter er sneller en heb je geen twee jaar uitstel meer.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Of een warmtepomp met een buffervat zodat je gasketel enkel nog ter ondersteuning van de warmtepomp dient ?

Of koop een EV :angel:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Bedankt voor het meedenken en de comments.
  • ik besef inderdaad dat er een DM komt, maar gezien de grote vertragingen die Fluvuis heeft met de verwerking van de PV aanmeldingen, ga ik ervanuit dat dit nog 6-12 maanden kan duren.
  • met de voorgestelde oplossing kan ik natuurlijk niet méér energie "bufferen" dan 120L warm water, maar dat is ook niet de bedoeling: ik kan maar zoveel energie toevoegen als ik warm water verbruik. De bedoeling is gewoon tijdelijk overschakelen van gas naar elektriciteit, zonder grote kosten.
  • 10L is natuurlijk niets, de bedoeling is om via de circulatie leiding de hele voorraad electrisich op te warmen i.p.v gas. Het gaat dus niet over een "doorstroom" boiler (die een zeer hoog vermogen heeft), maar om een kleine boiler (5-10L) met een 1.5kW tot 2kW spiraal.
  • de tip om elektrisch te verwarmen is al in voege: voor de weinig verwarming die we nu nog nodig hebben gebruik ik de airco (lucht-lucht warmtepomp).
  • voor een thuisbatterij wacht ik nog af tot er een DM komt, en tot ik eerst nog wat data verzameld heb over de eventuele besparingen. Met de huidige prijzen voor een thuisbatterij denk ik niet dat er een redelijke terugverdientijd is ...
Wat de cijfers betreft:
  • zolang ik een terugdraaiende teller heb is alle stroom op de DAG teller "gratis" (dus weekdagen tussen 7-21u, dagen met of zonder zon).
  • ik schat voor sanitair warm water de behoefte op 5-7 kWh per dag. Laat ons afgerond rekenen op 2.000 kWh/jaar.
  • als je hiermee CV kan uitzetten, bespaar je dus afgerond 200€ per jaar GAS (aan 10€cent/kWh all-in) ...
  • zo'n elektrisch boilertje kost al gauw 200€ ..
honda4life schreef: 23 apr 2023, 06:57 De moment dat je terugleververgoeding bin een DM groter is dan de gasprijs, kan dit nooit rendabel zijn.
Gezien de uitrol van de DM heb je volgens mij geen haalbare terugverdientijd.
Juiste conclusie: eigenlijk geen goede case :-( ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”