- zonnepanelen, 6 kWp, 5kW omvormer
- geschatte jaaropbrengst ca 5.500 kW (PV Calc)
- jaarverbruik: ca 3.800kW (2.200kW Dag + 1.600 kW Nacht)
- analoge teller Dag en nacht (in afwachting van DM)
- verwarming: CV gas (condensketel)
- sanitair warm water: aparte boiler 120L (aangesloten op CV ketel). met circulatieleiding
- gezien ik een dag/nachteller heb, gebeurt de injectie van zonne energie (5 dagen op 7) op de DAG teller, die dus negatief komt. De NACH teller gaat natuurlijk wel nog vooruit
.
Een 2-voudig uurtarief heeft eigenlijk geen zin, maar als ik nu een nieuwe teller vraag, komt hier een digitale. Maar ik wil nog zo lang mogelijk profiteren van mijn analoge meter - gezien de verwachte jaaropbrengst veel meer is dan mijn eigen verbruik, moet ik zoveel mogelijk electrictiet gebruiken (tijdens de zonne uren), om zo te besparen op de gas rekening).
Ik zou dan de circulatieleiding onderbreken, en het water via de electrische boiler terug sturen naar de watertank.
Gezien de circulatieleiding zou het water circuleren doorheen de electrische boiler, zodat deze het water op temperatuur brengt.
Eventueel via Home assistent iets regelen dat de boiler + circulatiepomp alleen aangaat als er teveel zonneenergie is.
Indien geen zon, zal de condensketel het water dan op temperatuur brengen.
Als ik op die manier 5-7 kW van mijn "gratis" electriciteit kan recupereren .... an werkt mijn boiler een beetje als een thuisbatterij (120L warm water aan 60°)
Goed idee?