Pellets - waar kwalitatieve koopjes doen?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

ivob schreef: 25 aug 2022, 16:20 Allez, om je tevreden te stellen zal ik een toegeving doen: de dag dat de laatste auto op fossiele brandstof over de Belgische wegen rijdt, de laatste bewoner zijn gasstoof dooft, de laatste zijn mazoutketel buiten dienst en er een algemeen verbod werd uitgevaardigd op kerstboomverbrandingen, zomer- en winter BBQ's, vuurkorven op pleinen en terrassen en open vuren op jeugdkamen stelt, uiteraard allemaal zonder filters, neem ik mijn kachel (die overigens wel al jaren met een filter is uitgerust => cfr. Tweakers in tempore non suspecto en waar geen splinter verkeerd hout in terecht komt, ik ga mijn eigen kachel en schoorsteen toch niet om zeep helpen zeker?) volledig uit dienst.
De bal ligt nu in jullie kamp. :P
Perfectie is idd niet van deze wereld.
Waarom eis je dan van een ander perfectie terwijl je deze zelf nog niet bereikt hebt? Of ga je nu beweren dat je diegen bent die deze al wel volledig hebt bereikt?
Waarom zoveel whataboutismes erbij sleuren die niets met het topic te maken hebben?
De vermelding over perfectie kwam trouwens niet van mij maar was een uitspraak van Heist_175. Je reageert dus helaas op de verkeerde.

Uw toegeving is bovendien compleet tegenovergesteld aan uw vorige posts waarbij je steeds hamert dat je niet moet wachten op anderen om iets te doen, voor stoken is er blijkbaar een uitzondering.

Het is goed dat jij de perfectie die Heist noemt alweer bereikt hebt, wat dat betekent voor het probleem van de andere stokers die het niet doen is onduidelijk. Toch proficiat voor uzelf :beerchug:

Ik eis ook geen perfectie van anderen, ik wijs gewoon dat hun gebruik van het woord perfectie niet opgaat voor dit onderwerp. Nergens beweer ik perfectie bereikt te hebben maar het is wel een leuke poging als dooddoener.

Heist geeft het probleem zelf aan als evident, de herkomst van de pellets is niet altijd zo duurzaam en pellets zijn helaas niet allemaal afkomstig van lokale knotwilgen. Punt is en blijft dat het weinig zin heeft om verbranding voor bvb vervoer te vermijden om het dan voor verwarming toe te passen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 12 keer

Dizzy schreef: 26 aug 2022, 09:47 Waarom zoveel whataboutismes erbij sleuren die niets met het topic te maken hebben?
Dat heb ik waarschijnlijk van jou afgekeken. :beerchug:

Toegevoegd na 4 minuten 14 seconden:
gunnix schreef: 25 aug 2022, 21:54 Wel is mijn mening dat men in lage emissie zones strenger zou kunnen optreden,
Bedoel je die zones waar je met sommige "plebsautos" niet meer in mag zonder er extra voor te betalen maar waar ze dan wel cruiseterminals bouwen die de grootste bagger verstoken om een paar shophoppers te plezieren?

Toegevoegd na 16 minuten :
devilkin schreef: 26 aug 2022, 08:52
gunnix schreef: 25 aug 2022, 21:54 ... Hout voor verwarming is waarschijnlijk de grootste bron van hernieuwbare energie in ons land ...
Hout verbranden - in welke vorm dan ook - en verkopen als hernieuwbaar is denk ik toch wel een van de grotere valsheden van deze tijd.
De snelheid waarmee iemand CO2 (en roet) de lucht in blaast is niet te compenseren met de hoeveelheid CO2 dat een boom kan opnemen over z'n vele jaren, om nog maar te zwijgen van het zuiverende effect dat een boom heeft, plus ecosystemen enz...
Hangt ervan af welk hout je gebruikt en hoeveel je ervan moet verstoken.
Ik heb hier bv. berk en den gekapt omdat het noodzaak was (bosbeheer, stormschade,...). Een deel bijft lokaal als houtwal liggen omdat ik het niet allemaal vertstookt krijgt.
De berk in de natuur vergaat vlugger dan ik het in dezelfde periode gekapt, verzaagd, gekloven, opgeslagen en gedroogd hout verstookt krijg. Berk groeit dan ook nog eens zeer vlug. Bomen uit bosbeheer zijn sowieso al voor de verdere groei verloren omdat ze ziek zijn, omgewaaid of de plaats van anderen innemen.
Den doet er dan weer iets langer over om te vergaan.
Bij een massakachel met dubbele verbranding (waar je bij voorkeur toch al snelbrandend hout als berk verstookt) komt er sowieso al weinig roet uit de schoorsteen en een fijnstoffilter doet de rest.
Hier worden bv. in real time de fijnstofwaarden gemeten. Die liggen in eigen omgeving ver onder de toegelaten norm.
Meten is weten. Wat jij stelt toont alleen aan dat je weinig kennis hebt van verantwoord bosbeheer en hoe verantwoord te stoken.
Voor het klimaat moet je het al niet laten want dat is een mondiaal probleem. En dat probleem wordt echt niet verooorzaakt door die delen van de wereld waar men zich nog hoofdzakelijk met hout verwarmd.

En het is niet omdat er een paar hun voeten vegen aan alles dat je alles moet verbieden. In dezelfde optiek kan je ook per direct alle auto's op fossiele brandstof verbieden want daar zitten er ook wel een paar tussen die met hun roetfilter hebben zitten smossen of aan de fabrieksinstellingen hebben zitten smossen. En ook alle BEV's want daar zullen er ook wel rijden op elektriciteit aangemaakt met kolencentrales en houtverbranding. En als je dan toch bezig bent meteen alle vleeseters. Dat zijn pas onnnodige CO2 producenten. :-D

Of gaan we alleen verbieden waar we zelf geen last van hebben en niet zelf gebruiken?
CO2 is een geheel. Maakt weinig uit hoe en waar het geproduceerd wordt. Het is het totaal dat telt en de oorzaak van het grootste probleem is.

En terug on topic, pellets aankopen zijn tot nader order niet verboden en het gebruik ook niet.
Prijsvergelijkingen doen dus al helemaal niet.
Al de rest is off topic.
Laatst gewijzigd door ivob 26 aug 2022, 10:32, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je wil me blijkbaar inhalen want je doet er nog een paar whataboutismes bij, BEV's, vlees... :)

Opnieuw kom je af met uw persoonlijke situatie die statistisch geen belang heeft.

Je zegt zelf dat het afhangt van welk hout en hoeveel je ervan verstookt. Wat jij persoonlijk doet, doet niets af van wat anderen doen en die doen heus niet allemaal wat jij doet als we eerlijk zijn.

De fijnstofwaarden liggen bij u dan wel lager dan toegelaten maar opnieuw is dat van weinig waarde voor de plaatsen waar deze waarden wel overschreden worden. Meten is weten en helaas meten we teveel fijnstof op teveel plaatsen.

Een ander punt is dat verantwoord bosbeheer niet de taak is van de modale burger en de overgrote meerderheid helemaal geen bos heeft om te beheren. Dat jij dat goed doet is louter een positief punt voor u maar geen reden om de grotere problematiek dan maar te negeren.

Je moet inderdaad niet alles verbieden om een paar hun voeten aan iets vegen maar we weten helaas dat het over meer dan een paar gaat en dat het dan wel degelijk aangewezen is om in te grijpen, uiteraard eerder gericht op die "paar" duizenden.

En geen last hebben is al helemaal te gek, het punt is net dat ze last veroorzaken voor anderen. Van mij mag iemand roken (eigen keuze) maar als de rook anderen hindert dan zal er miserie van komen en zal ook de overheid uiteindelijk ingrijpen. De rokers die hoffelijk zijn zijn dan helaas vaak ook het slachtoffer.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Volledig off topic.
En er rokers en de gevolgen daarvan bijsleuren noemen ze dat elders geen "whatsaboutisme"?
Of is dat alleen een punt wanneer anderen dan Dizzy dat doen?

In de huidige situatie is pellets aankopen, verstoken en de prijs vegelijken perfect legaal.
Jouw mening daarover is volstrekt off topic.
De titel van dit topic is voor iedereen, op de spreekwoordelijke uitzondering na, duidelijk: waar koopjes doen bij de aankoop van pellets.
Niet de algemene problematiek van stookgedrag van de modale burger. Indien je stoort kan je er altijd een eigen topic over opstarten en daar uit de bol gaan.

Om terug on topic te keren kan je dus beter een verkooppunt met een goede prijs voor pellets aangeven of je verder onthouden van commentaar. Of gelden ook jouw regels alleen voor anderen en niet voor jezelf? :P
En ja, ik heb me ook weer laten verleiden tot off topic gedrag. Zwak punt. Gezien ik dit besef sluit ik hiermee mijn deelname aan de debatten volledig.
Ik lees het wel wanneer je een eigen topic opstart om over je eigen stokpaardje verder uit te wijden. :beerchug:
Of maak ik nu een denkfout?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 26 aug 2022, 10:33 Volledig off topic.
En er rokers en de gevolgen daarvan bijsleuren noemen ze dat elders geen "whatsaboutisme"?
Of is dat alleen een punt wanneer anderen dan Dizzy dat doen?

In de huidige situatie is pellets aankopen, verstoken en de prijs vegelijken perfect legaal.
Jouw mening daarover is volstrekt off topic.
De titel van dit topic is voor iedereen, op de spreekwoordelijke uitzondering na, duidelijk: waar koopjes doen bij de aankoop van pellets.
Niet de algemene problematiek van stookgedrag van de modale burger. Indien je stoort kan je er altijd een eigen topic over opstarten en daar uit de bol gaan.

Om terug on topic te keren kan je dus beter een verkooppunt met een goede prijs voor pellets aangeven of je verder onthouden van commentaar. Of gelden ook jouw regels alleen voor anderen en niet voor jezelf? :P
En ja, ik heb me ook weer laten verleiden tot off topic gedrag. Zwak punt. Gezien ik dit besef sluit ik hiermee mijn deelname aan de debatten volledig.
Ik lees het wel wanneer je een eigen topic opstart om over je eigen stokpaardje verder uit te wijden. :beerchug:
Of maak ik nu een denkfout?
Is geen whataboutisme want het gaat om hetzelfde: rook en last van rook. Ik gebruik roken ook niet om een ander probleem goed te praten maw het is een eenvoudige vergelijking/verwijzing en geen poging tot ontwijking van een probleem, integendeel.

Waar zeg ik dat pellets illegaal zijn? Juist.

De opmerking over stoken is on topic omdat je je wel degelijk de vraag kan stellen of pellets wel "de juiste keuze" zijn om in uw gedachtewereld te blijven. Anderen maakten die opmerking trouwens ook al, incl een mod.

Ik wens geen andere topics op te starten voor zaken die in dezelfde topic kunnen besproken worden en er duidelijk mee verbonden zijn. Geen pellets in de energiemix dus :lol:

Vreemd dat je zo gepikeerd reageert gewoon omdat men u wijst op een probleem met hout stoken. Jij hebt niets te zeggen over waar ik al dan niet mag reageren en hoe omdat het u niet bevalt, zeker als je daarbij zelf off-topic gaat. Inconsequent zijn kan inderdaad een denkfout zijn maar voor mij moet je je niet onthouden van commentaar, ik heb niet de pretentie anderen te vertellen waar en hoe ze mogen reageren.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

Opnieuw: hout stoken is niet het probleem, wel het gebrek aan regelgeving en controle.

Net zoals we tussen "diesel rijden op rotte pattatten" en BEV een fase (30-50 jaar) hebben waarin filters al een groot verschil maakten, net als EURO-normen etc,
kan je perfect een tussenfase hebben tussen "we stokken eender wat op" en iedereen aan de warmtepomp. Die tussenfase met meer regulering is - voor houtstook - nog niet eens begonnen.

Andere landen zetten trouwens fors in op houtstook (als: promoten), net omdat het duurzaam is. Ik betwijfel dan ook sterk dat houtstook ooit illegaal wordt. Ik hoop wel dat er meer regelgeving komt: filters, normering van kachels, ...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Kan me volledig vinden in wat Heist hierboven zegt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 26 aug 2022, 11:41 Opnieuw: hout stoken is niet het probleem, wel het gebrek aan regelgeving en controle.
Een Koninklijk Besluit reglementeert de kwaliteit van houtpellets. Het Besluit heeft tot doel om de voorwaarden vast te leggen voor het verhandelen van houtpellets, die bestemd zijn voor ketels en kachels met een vermogen gelijk aan of minder dan 300 kilowatt (bijvoorbeeld door middel van controle op reclame en slogans, om misbruik van labels te voorkomen).
De Europese norm EN14961 werd in België geregistreerd als norm NBN EN ISO 17225-1/2, aangekondigd in het Belgisch Staatsblad van 15.09.2014.
Andere landen zetten trouwens fors in op houtstook (als: promoten), net omdat het duurzaam is. Ik betwijfel dan ook sterk dat houtstook ooit illegaal wordt.
Mee eens.
Ik hoop wel dat er meer regelgeving komt: filters, normering van kachels, ...
Ik hoop het met jou maar het is dan ook niet meer dan dat.
Sol Invictus!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Vorig jaar 1 pallet Badger pellets via groepsaankoop 250 euro. 65 zakken van 15 kilo. Ondertussen swingen de pelletprijzen de pan uit. 12 euro per zak van 15 kilo is geen uitzondering meer. Dan maar ingegaan op de Makro aanbieding van onlangs. 559 euro per pallet van 72(?) zakken van 15 kilo. Gratis levering vanaf 2 paletten. Heb ik dus gedaan. Die 2 paletten en wat hier nog lag zijn goed voor 2 seizoenen verwarmen. De Ecofire pellets van Makro zijn afkomstig van Agricon. Alleen jammer dat je pas na het plaatsen van de bestelling ziet dat Makro 2 europaletten in rekening brengt van... 20 euro per stuk. Nou moe, die prijs kan tellen voor 1 omruilpallet. Ik snap niet dat ze dat niet aanleveren op wegwerp paletten. Wie zijn 20 euro waarborg terug wil, die kan de europaletten op zijn remorque gooien en naar de Makro drive-in rijden om het geld terug te krijgen. LET OP: je moet de aankoopfactuur voorleggen wil je je geld terug krijgen. Makro maakt ons het leven niet echt makkelijk. Voort van de rest houd ik zoekertjes sites in de gaten. Al leuke koopjes gedaan op die manier. Onlangs nog 25 zakken van 15 kilo voor 6 euro per zak. :beerchug:
Als mijn pelletkachel brandt ruik je niks. De houtstoof van een vrij recente buur, oosteuropese inwijkeling, hier 2 huizen verder, dat is andere koek qua geur. Die mens doet zoals hij achter het ijzeren gordijn gewoon was: alles wat brandt en bovendien gratis is, vliegt de houtstoof in. Maar goed, heb ik weinig last van. Ik lig ook niet in een luie zetel in de tuin als er binnen in huis gestookt moet worden om het warm te hebben.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
heist_175
Moderator
Moderator

Jack Daniels schreef: 31 aug 2022, 23:22Onlangs nog 25 zakken van 15 kilo voor 6 euro per zak. :beerchug:
En die mens dacht waarschijnlijk een goeie deal gedaan te hebben, als hij die zelf gekocht heeft voor €3-4 per zak nog niet al te lang geleden :).
heist_175
Moderator
Moderator

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Stonden er nog wat op 2dehands.be maar verkoper heeft ze blijkbaar via een ander kanaal verkocht.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 115 keer
Recent bedankt: 1 keer

.
Laatst gewijzigd door Data technicus 11 sep 2022, 16:39, in totaal 2 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Hehe, dat is ook toeval. Paar jaar geleden ooit een paar zakjes van dat merk gekocht. Nooit meer. Binnen de kortste keren zag het raampje van de kachel pikzwart. Had en heb ik nog nooit meegemaakt met om het even welk ander merk, zoveel roetaanslag.
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 114 keer
Provider

Hier geen problemen met dat merk in het verleden. Website is in ieder geval zéér waarschijnlijk een scam dus daar niet kopen.

https://it.trustpilot.com/review/buonlegno.com
https://www.scamdoc.com/view/1045613
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 105 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

15 kg voor 8,99 €.
Op 15 minuten 520 zakken de deur uit.
https://www.hln.be/binnenland/gaan-we-o ... ~a492be3b/
20 GB gratis cloudopslag bij Filen.io.
heist_175
Moderator
Moderator

-etienne- schreef: 22 aug 2022, 15:45 Vind je nog ergens zakjes van 15 kg voor minder dan €8?
Ik had op 2dehands.be al zoekertjes gezien voor €7/15kg en nu zag ik bij Colruyt ook zakken voor €8/stuk.
Dus het lijkt dat de prijspiek op pellets voorbij is?
-etienne-
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

De grote piek lijkt inderdaad wat achter de rug. Hubo doet momenteel 4+1 gratis waardoor je een dikke €9/zak betaalt.
Nu... 1 jaar geleden betaalde je wel maar een €4 voor diezelfde zak.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Provider
Te Koop forum

Briketten en pellets, da's bijna hetzelfde.
Ik heb het net even bekeken. In 2016 heb ik voor €209 1.000kg briketten laten leveren door ecopower.
Ecopower heeft er geen meer. Een andere die hier ook komt leveren vraagt nu €599 voor 960 kg.
Die van ecopower waren wel een stuk beter dan die van de andere leverancier. Dus x3 in amper 6,5 jaar.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ecopower vraagt nu 469 € voor 975 kg pellets of 400 €/1000 kg pellets bulk boven 4 ton.
Geleverd in zakken (per pallet van 65) komt dat op 7,21 € voor een zak van 15 kg.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”