Ik ben aan het kijken om een nieuwe NAS te bouwen.
Aangezien ik TrueNAS Scale zou draaien, heb ik liefst ook ECC geheugen.
Het toeval wil dat Intel nu ook met sommige I5 en I7 processoren ECC geheugen ondersteunt (vroeger was dat enkel op I3 en Xeon processoren).
Ik zou dus opteren voor een I7-12700, welke ook UHD 770 graphics heeft (super voor transcoding).
Naar ik gelezen heb, ondersteunen enkel moederborden met de Intel W680 chip ECC geheugen voor deze processoren.
Spijtig genoeg zijn er niet veel van die moederborden... (en ze zijn al helemaal niet goed beschikbaar).
Eentje die wel beschikbaar is, is de SuperMicro X13SAE-F.
Ik lees daar echter: Memory Capacity
4 DIMM slots
128GB Unbuffered ECC/non-ECC UDIMM, DDR5-4400MHz
Cfr: https://www.supermicro.com/en/products/ ... d/x13sae-f
Wil dit dan zeggen dat er geheugen van max 4400 Mhz wordt ondersteund? Aangezien ik dat geheugen nergens kan vinden. Ik vind enkel DDR5 ECC geheugen van 4800 Mhz.
Weet er iemand of dat een probleem zou zijn, als ik dan DDR5 ECC 4800 Mhz geheugen zou kopen voor dat moederbord?
moederbord en geheugen
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 601 keer
- Recent bedankt: 3 keer
als je toch op supermicro kijkt, kan je altijd doorklikken naar getest ram.
voor het bordje dat je aanhaalt, is dat zelfs via supermicro zelf beschikbaar.... maar ofwel niet verified, ofwel out of stock.
je kan altijd ahead-it een keer mailen, zij zullen je het definitieve antwoord wel kunnen geven welk ram compatibel is.
voor het bordje dat je aanhaalt, is dat zelfs via supermicro zelf beschikbaar.... maar ofwel niet verified, ofwel out of stock.
je kan altijd ahead-it een keer mailen, zij zullen je het definitieve antwoord wel kunnen geven welk ram compatibel is.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 545 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Waarom wil je persé ECC RAM ? Ga je daar memory intensieve workloads op draaien die onder geen beding mogen falen, of ben je van plan veel in-memory calculaties te doen of ga je veel ballooning/overcommit op memory doen ? Als het antwoord nee is, dan zou ik gewoon degelijk standaard RAM nemen ... mijn esxi home servers draaien al sinds 2008 op gewoon RAM, nog nooit voor ECC gegaan en nog nooit memory related issues gehad.
- Nob
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 125 keer
persé is een groot woord, maar het wordt toch sterk aangeraden bij ZFS. Ik rij ook al jaren rond met airbags en die heb ik ook nog nooit nodig gehad. 
Volgens wat ik er van begrijp, kan het zijn dat jij al memory gerelateerde issues (bvb bij het wegschrijven van data naar je NAS) hebt gehad, maar dat je het gewoon niet hebt gemerkt en dus denkt dat je ze nog nooit hebt gehad.
En een erg grote meerkost is het nu ook niet. Het maakt uw keuzes wel wat beperkter, maar als het kan, waarom niet?

Volgens wat ik er van begrijp, kan het zijn dat jij al memory gerelateerde issues (bvb bij het wegschrijven van data naar je NAS) hebt gehad, maar dat je het gewoon niet hebt gemerkt en dus denkt dat je ze nog nooit hebt gehad.
En een erg grote meerkost is het nu ook niet. Het maakt uw keuzes wel wat beperkter, maar als het kan, waarom niet?
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 5 keer
"There’s nothing special about ZFS that requires/encourages the use of ECC RAM more so than any other filesystem." -Matthew Ahrens (Cofounder of ZFS at Sun Microsystems and current ZFS developer at Delphix)
https://jrs-s.net/2015/02/03/will-zfs-a ... your-data/
Er gaat al jaren een mythe rond in de TrueNAS community dat ECC onmisbaar is voor ZFS, maar dat is uit de lucht gegrepen. ECC is een nice-to-have, maar zeker niet nodig.
https://jrs-s.net/2015/02/03/will-zfs-a ... your-data/
Er gaat al jaren een mythe rond in de TrueNAS community dat ECC onmisbaar is voor ZFS, maar dat is uit de lucht gegrepen. ECC is een nice-to-have, maar zeker niet nodig.
- Nob
- Erelid
Dat weet ik ondertussen wel allemaal al (ik zoek wel wat dingen op voor ik iets koop).
Kan er nu please on topic gepost worden? Of moet elke post uitmonden in een vraag of dat wel nodig is?
Kan er nu please on topic gepost worden? Of moet elke post uitmonden in een vraag of dat wel nodig is?
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1063 keer
- Bedankt: 667 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Mijn ervaring: sneller geheugen kan altijd, het gaat gewoon werken aan de tragere snelheid, zijnde die dat je moederbord aankan.Nob schreef:
Weet er iemand of dat een probleem zou zijn, als ik dan DDR5 ECC 4800 Mhz geheugen zou kopen voor dat moederbord?
(en terzijde, ik zie zeker nut voor ecc ram in een nas, zeker als het nog maar om de gemoedsrust is)
Sent from my SM-S908B using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- Nob
- Erelid
Bedankt voor de info. Ik ga het er dan gewoon op wagen en binnenkort alles bestellen. Dat het dan wat trager zou werken, dat is niet zo erg.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 601 keer
- Recent bedankt: 3 keer
als je gewoon gaat proberen, zou ik wel bestellen bij een pc boer waar je onderdelen makkelijk kan retourneren.
reden dat ik dat zeg is omdat SM een serverbordje is, en ik heb al serverbordjes (wel van dell, sm niet zozeer - maar je weet nooit) geweten waar je niet zomaar een stokje ram kon induwen. (dan weigerde die gewoon van op te starten, punt)
reden dat ik dat zeg is omdat SM een serverbordje is, en ik heb al serverbordjes (wel van dell, sm niet zozeer - maar je weet nooit) geweten waar je niet zomaar een stokje ram kon induwen. (dan weigerde die gewoon van op te starten, punt)