Sinna schreef: 26 jan 2023, 09:10
Een oude PC zal wellicht toch wat veel stroom verbruiken voor dergelijk project(je).
Heb je geen (niet té) oude router* liggen waar je OpenWRT op kan flashen?
Afhankelijk van de hoeveel flash en RAM is OpenVPN al beschikbaar of kan je het als package installeren.
*Zie
OpenWrt on 4/32 devices.
Ik stel het voor als suggestie voor
@jollito om te kijken of het installeren en configureren van iets als OpenWRT hen ligt. Dan kunnen ze vervolgens besluiten of ze OpenWRT willen gebruiken op een geschikt toestel.
Persoonlijk gebruik ik een Intel D410PT, een moederbord met geïntegreerde Intel Atom D410 met 10W TDP. 1 latje DDR2, een USB 2-geheugenstick voor de opslag, een USB 3-dongle voor de tweede NIC, en een fan die stilletjes draait. Wanneer ik de 15-minute load controleer is die meestal 0.00. 30W had ik ergens gelezen, maar goed hoe is dat gemeten? Speelt ook de nostalgie mee van een oude computer een tweede leven te kunnen geven, en dat ik de case wel een esthetisch goede match vind voor de b-box V3+. Het zal wel meer verbruiken dan een als router ontworpen toestel, maar echt zorgen maak ik me er niet om.
Maar het is wel een feit dat ik eigenlijk harde data zou willen over wat dit dingetje trekt. Iemand een idee over wat je best koopt om stroomverbruik te meten?