fluvius - overzicht verbruik : TV

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

Sinds kort heb ik digitale tellers. Op mijn dagstroomverbruik zie ik elke avond terug een piek in het verbruik en ondertussen weet ik dat dit het moment is waarop ik begin tv te kijken. Een lichtrijke grootscherm lcd smarttv, dus dat zal wel iets verbruiken.

Maar wat ik niet begrijp is dat dit enkel het eerste kwartier is, zie grafiek. Uiteraard kijk ik langer dan 15 minuten. Is daar een technische verklaring voor waarom een tv het eerste kwartier (veel) meer zou verbruiken ?
Bijlagen
piek.jpg
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 396 keer
Bedankt: 194 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Met 100-200Watt is een TV geen grootverbruiker. Een piek in het begin is al helemaal niet te verklaren.
Zeker dat er niets anders dan veel vebruikt?
Al op het stopcontact van de TV gemeten?
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Wie zal het zeggen... Een defrost van een ijskast of een vriezer,...
Je spreekt over 0,106 kWh of 424 Watt, laten we zeggen dat dit je tv mocht zijn een toename is van licht of warmte... Dat is al veel licht of een best warme tv na een kwartier.

Je kan op je digitale meter ook het actuele verbruik zien, probeer je tv maar eens aan te zetten. (Of kring per kring uit te schakelen in de zekeringkast de moment je dit verbruik hebt)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 12 keer

fredo66 schreef: 19 jan 2023, 16:00 Sinds kort heb ik digitale tellers. Op mijn dagstroomverbruik zie ik elke avond terug een piek in het verbruik en ondertussen weet ik dat dit het moment is waarop ik begin tv te kijken. Een lichtrijke grootscherm lcd smarttv, dus dat zal wel iets verbruiken.

Maar wat ik niet begrijp is dat dit enkel het eerste kwartier is, zie grafiek. Uiteraard kijk ik langer dan 15 minuten. Is daar een technische verklaring voor waarom een tv het eerste kwartier (veel) meer zou verbruiken ?
Wanneer ik je uitleg goed begrijp meet je de TV niet individueel maar alles wat er op dat ogenblik verbruikt wordt.
Daar kan je dus voor één toestel geen gepaste conclusies uit trekken.
Bij opstart (lees toestel effectief aan net, dus niet opstart vanuit sluimerstand, verbruikt een moderne TV de eerste seconden iets meer (tot een 18W) om daarna terug te vallen naar een 3-5W. Tijdens het echt opstarten om te kijken (van sluimerstand naar beeld aan) schommelt het verbruik naargelang de gevraagde lichtintensiteit. Maar dat is relatief nooit veel. Ergens iets tussen de 60-45 W.

Je kan dat ook niet precies meten met de DM. Voor hetzelfde geld is tijdens dat kwartier net een ander toestel aangeslagen (koelkast, diepvries, warmtepomp,....).
Ter vergelijking het continue verbruik van een QLED TV + stereoinstallatie met optische verbinding als geluidsbron voor de TV:
Verbruik TV.jpg
Je ziet dat het hoogste verbruik in de beginperiode een kleine piek vertoont van 57W is om daarna terug te zakken naar max. 45W. Het verschil is dus maar een 10W en geen 50W zoals op jouw grafiek.
Laatst gewijzigd door ivob 19 jan 2023, 17:48, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster

Zoals aangegeven in het onderwerp, het betreft hier de fluvius digitale meter gegevens op de fluvius website. Dus inderdaad het volledige verbruik van alle toestellen. Dat kan dus ook de gasketel zijn of/en de koelkast. Andere grote verbruikers heb ik niet. Maar het zou wel heel toevallig zijn dat die net starten met meerverbruik op het moment dat ik tv begin te kijken, iedere dag opnieuw op een verschillende uur dat dus wel overeenkomt met de start van mijn tv.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Blijft moeilijk een conclusie te trekken op basis van de gegevens van de DM.
Je totaal verbruik na dat specifieke kwartier is ook niet hoger (soms zelfs lager) dan voor dat kwartier. Dat zou dan betekenen dat na dat kwartier je TV niets meer extra zou verbruiken.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 252 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Als je van ruimte verandert om tv te kijken, reageert de verwarming misschien voor beide ruimtes?
fredo66
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor alle opmerkingen.
Ik was een grote stroomverbruiker vergeten, de micro-golf. 'S middags zie ik ook zo een piek en daar was ik me er bewust van dat de microgolf was waar ik maaltijden in opwarm.
Maar 's avonds gebruik ik die ook wel om soep op te warmen. En tijdens het avondmaal kijk ik dan naar het journaal. Het opmerkelijke meerverbruik zal dus vooral de microgolf zijn, niet de t.v.
De cijfers van gisteren staan nog niet online, straks nog eens checken.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

ik dacht aan de frigo waar je juist uw pintje hebt uitgehaald om voor de tv te drinken :)
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Een normale koelkast, en zeker het lampje dat alleen brandt waneer je de deur opent, is geen piekverbruiker. Het verbruik schommelt tussen de 2 en 60W (en dat laatste alleen wanneer de motor aanspringt-. Het openen van de koelkastdeur - welke de binnenverlichting gedurende enkele seconden doet branden - voegt daar gedurende een zeer korte periode maar een paar W aan toe. Op een DM ga je dat tijdens de meting van een kwartier niet opmerken. Op een individuele meting moet je al zeer nauwlettend kijken en weten wanneer het zich voordeed om het effect te kunnen vaststellen.
Sol Invictus!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Ge meent het...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Uiteraard.
Cijfers gebaseerd op metingen en correct gebracht liegen zelden.
Uitspraken gebaseerd op buikgedvoel, eventueel na het nuttigen van alcohol daarentegen,....... :-D

Bewijst zelfs dit topic. Er is/was dus wel degelijk meer "aan de hand" dan het alleen opstarten van een TV. Wat voor de hand lag. Toch wanneer je gegevens baseert op veelvuldige individuele metingen.
Sol Invictus!
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 252 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Misschien is het nuttig om in februari een piekverbruik topic te starten om eens te vergelijken met anderen, en eventueel de sluipende slurpers eens aan te kaarten. Tegenwoordig is het dan mogelijks beter om je soepeke aan een lager vermogen op te warmen? (hier 3m20s aan 900W en da's warm genoeg voor mij)

Bij ons momenteel een piek van 3.365kW op de digitale elektriciteitsmeter (onder code 1.6.0) maar geen idee of dat een hoog of laag verbruik is.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

Ik kan onze piek verklaren met feestjes
- januari 3,4kW -> familiefeest
- februari 3,9kW -> familiefeest voor 15 mensen
- september 2,7kW (ondanks de PV & batterij) -> verjaardagsfeestje met de klas met een heel aantal friteuses
- november 3,4kW -> familiefeest voor 8-10 mensen
- december 4kW -> oudjaar is bij ons

Van maart tot oktober kom ik niet boven 1,5kW (wat "gecorrigeerd" wordt naar 2,5kW), feen familiefeesten bij ons in die periode.
En zo is het capaciteitstarief een belasting op feestjes :(
fredo66
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen had natuurlijk ook een punt. Het klopt dat tijdens het tv kijken er bij mij een alcoholverbruikspiek is al probeer ik die toch te beperken tot de weekends :-)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Uiteraard.
Andere situaties, andere conclusies en andere gevolgen.
Het punt in dit topic blijft wel dat er dan geen rechtstreekse gevolgen van die piek zijn te merken bij Fluvius en de digitale meter. Om dat correct te meten zijn er weer andere toestellen beschikbaar:
https://www.draeger.com/nl_be/Safety/Al ... highlights
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”