butskristof schreef: 08 jan 2023, 11:36
Ja, want omdat ik irrelevante reclame heb gekregen voor pampers staat mijn berging er nu vol van... ? De mental gymnastics die gebruikt worden om dit alles te rechtvaardigen.. Wow.
Omgekeerd kan ik dat toch ook stellen? Wat is gerichte reclame?
In mijn ervaring zelden tot bijna nooit reclame voor iets dat ik "nu" nodig heb of meteen zou kopen als ik het zie. Daarvoor zijn er te veel beperkingen. Google kan niet in mijn hoofd kijken en heeft nog altijd maar een beperkt beeld, en het blijft ook AI met de nodige gebreken. En zelfs als het weet wat ik nodig heb, dan nog moet er ook een adverteerder zijn die dat aanbiedt, voor mijn doelgroep, en voor mijn locatie (dus geen "US only" of dat soort zaken). Zoniet (en de kans is eigenlijk heel klein) moet Google zich tevreden stellen met "gelijkaardige" ads die de kans op een aankoop alweer fors verminderen.
Wat is gerichte reclame in hoofdzaak wel? Reclame die relevant is voor je demografie en locatie. Met reclame voor pampers te serveren aan een jonge single man verliest iedereen: de adverteerder verspilt budget, het advertentienetwerk krijgt geen klik, de dienst die de ad toont krijgt slechts minimale inkomsten en de bezoeker krijgt iets irrelevants te zien. Met relevante reclame verhoogt de kans op die klik, waardoor advertentiebudgetten beter besteed worden, de website/app meer inkomsten heeft zonder op een betalend model te moeten overschakele, en de bezoeker krijgt iets relevants te zien wat hem al dan niet ook interesseert, maar nog niet noodzakelijk tot een aankoop leidt.
butskristof schreef: 08 jan 2023, 11:36De manier waarop consumptie vaak gedreven wordt, en dat gebeurt al veel langer dan het internet en getargette ads bestaan, daar hekel ik me wel aan. Kijk eens naar een documentaire of YouTube video over consumptie, advertising, ... Het draait allemaal om jou zo veel mogelijk geld uit je zakken kloppen.
Maar dat is toch altijd al het geval geweest? Wat het internet toevoegt is een manier om reclame interactiever en relevanter te maken, iets wat vroeger omwille van technische beperkingen amper kon. Reclame is een noodzaak in een vrije markteconomie: langs de ene kant om de rekeningen te kunnen betalen voor zij die advertenties tonen, langs de andere kant om producten en diensten te kunnen marketen (je product mag nog zo goed zijn, als niemand weet dat het bestaat zal het niet verkopen). Als er een manier is om reclame beter en relevanter te maken zodat de rekeningen betaald kunnen worden en producten en diensten niet getoond worden aan mensen die er totaal niet in geinteresseerd zijn, wat is er daar dan verkeerd aan? (Natuurlijk: altijd met respect van privacywetgeving).
butskristof schreef: 08 jan 2023, 11:36Nogmaals, als je zo veel geld op overschot hebt dat je random reclames kan gegruiken als inspiratiebron om er vanaf te geraken... Mij oké he.
Ik denk echt niet dat gerichte reclame per definitie leidt tot meer uitgeven. Ik denk eerder dat het gewoon ten koste gaat van andere uitgaves. Stel ik zoek een cadeau voor iemand met bepaalde zoektermen, met weinig succes. Even later krijg ik op YouTube een ad gebaseerd op die zoektermen, voor een perfect cadeau binnen mijn budget, en ik klik en steek het in de favorieten, na nog even te overdenken koop ik het een paar dagen later. Wat betekent dat? Dat ik dan geen cadeau meer ga kopen in de supermarkt of ergens anders. De uitgave is er sowieso, alleen ben ik gelukkiger dat ik het perfecte cadeau gevonden heb, en dat ik geen tijd verloren heb met in de supermarkt (of andere winkel) te zoeken naar iets dat mogelijks duurder ging zijn maar waar ik minder tevreden over zou zijn. Voor mij is het een win-win (voor de supermarkt daarentegen niet).
Hetzelfde voor bv advertenties voor hotels in een regio waar je op reis gaat en waar duizenden hotels zijn. De uitgave voor een hotel maak je sowieso. Maar met gerichte reclame ga je misschien een hotel vinden dat beter aansluit op wat je zoekt dan het hotel dat je oorspronkelijk in gedachten had.