Mijn kleine frustratie van de dag ...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 549 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Na het zoveelste schandalig riooljournalistiek artikel met clickbait titels van HLN heb ik ze maar geblokkeerd op Facebook, Twitter e.a. En ook de dagelijkse mails gevraagd om uit de lijst te halen.

Het is een krant onwaardig eigenlijk, kan er niet meer over zeggen.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Ik zit met een 2 jaar abbonement die nog lang niet afgelopen is, heb er nog steeds spijt van...
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Ik heb een paar dagen geleden hbvl opgezegd. Voor zowel de clickbait titels, het steeds verklappen hoe een tv programma afloopt en het brengen van nieuws uit rusland (putin heeft gezegd dat…), zonder hier ook maar 1 enkele kanttekening bij te plaatsen.
Dat was dus de frustratie van 23 december, wat dus eigenlijk niet meer van de dag is 😄
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 599 keer

heist_175 schreef: 25 dec 2022, 21:44 Ik denk niet dat we euforisch moeten doen over grondwaterstanden.
Hier wat data: https://www.dov.vlaanderen.be/page/actu ... dindicator
Lijkt me een perfect normale jaarlijkse gang, gelijkaardig aan die van 2 jaar geleden (vorig jaar was natuurlijk een erg natte zomer) met wat meer "lage" waterstanden maar wat minder "zeer lage" waterstanden dan toen. Het toont aan dat een klassiek natseizoen ook een sterk droogseizoen kan remediëren. Tegen nieuwjaar halen we idd in de regel altijd >50% normaal tot zeer hoog - ook dit jaar dus weer - en alles wat er de komende 3 maanden nog bijkomt zal dat enkel nog hoger duwen. Daarna begint het groeiseizoen en dus ook de aanslag op de grondwaterspiegel.

Deze grafiek toont ook aan dat dat als je bijna universeel "goede" grondwaterstanden wil bekomen, je elke dag een regendans moet doen opdat de goden ons een uitzonderlijk natte niet-normale zomer zouden bezorgen, wat ook de jaarneerslaghoeveelheid flink over de norm duwt (met alle destructieve gevolgen vandien zoals vorig jaar). Ofwel neem je als mens het heft in handen en stuur je geen bakken water naar de zee in de winter als je weet dat de kans heel groot is dat je 6 maanden later tekorten gaat krijgen.
heist_175 schreef: 25 dec 2022, 21:44Ik heb anders het gevoel (en de data hierboven spreken dat niet tegen), dat het eigenlijk nog niet echt geregend heeft. Enkel de paar laatste dagen is er wat water gevallen, maar verder? Het was altijd droog, niet?
Zoals ik al aangaf in de vorige paragraaf: ik denk niet dat het natseizoen vooralsnog teleurstelt. Oktober, de eerste maand van het natseizoen, was idd te droog, maar dit volgde dan wel op een extreem natte september. November was normaal qua neerslag. Verder is ook de neerslagnorm van december op het gros van de locaties al gehaald en de voorspellingen tonen dat er ook nog wel wat zal bijkomen voor 1 januari.

Een hogedrukgebied zal het nieuwe jaar droger laten starten (op Nieuwjaarsdag na natuurlijk, een droge feestdag wordt niet gegund) maar het ligt deze keer niet gunstig voor ons, zodat we onder de walm van de Atlantische Oceaan blijven zitten met vijftig tinten grijs aan een donkere hemel met motregen en temperaturen die veel te warm zijn voor de tijd van het jaar, maar ook weer niet warm genoeg om de verwarming uit te laten staan. Wanneer het hogedrukgebied terug wegtrekt kunnen de Atlantische depressies het gelijk weer overnemen (de wind zit er alvast goed voor) en van januari ook een heel natte maand maken.

Als je vergelijkt met een arbitraire periode als 1991-2020 zoals jij doet, kan je idd de indruk geven dat dit wel een zeer droog jaar geweest moet zijn. Maar dan hou je geen (of weinig) rekening met het feit dat we al even in een dalende trend qua jaarlijkse hoeveelheid neerslag. De hoeveelheid neerslag dit jaar zal gelijkaardig zijn aan die van andere recente jaren en zal geen records breken (natter dan 2018 en droger dan 2021). Het ziet er wel naar uit dat 2020 alweer verslagen zal worden als "het warmste jaar ooit," toch als de kou van eerder deze maand het niet verpest in de eindberekening.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 764 keer
Bedankt: 319 keer
Recent bedankt: 9 keer

CCatalyst schreef: 26 dec 2022, 07:32 Zoals ik al aangaf in de vorige paragraaf: ik denk niet dat het natseizoen vooralsnog teleurstelt. Oktober, de eerste maand van het natseizoen, was idd te droog, maar dit volgde dan wel op een extreem natte september. November was normaal qua neerslag. Verder is ook de neerslagnorm van december op het gros van de locaties al gehaald en de voorspellingen tonen dat er ook nog wel wat zal bijkomen voor 1 januari.
Nou ik ga niet af op buikgevoel of "wat ik denk". Gewoon meten = weten.
De grondwaterstand (die hier al jaren gemeten wordt) ligt op dit ogenblik hier nog altijd 50 cm onder het niveau van het gemiddelde. De laatste drie jaar volstaat de regenperiode niet meer om structureel de steeds langere droogteperiodes bij te benen.

Uiteraard ben ik het er wel mee eens dat door een doordacht beleid dit grotendeels zou voorkomen kunnen worden. Maar daar is het in een land waar "betonstop" in de praktijk betekent nog zo vlug mogelijk alles verharden en volbouwen zodat er geen ruimte meer over is en betonstop gewoon de praktijk wordt wegens niet anders meer kunnen te laat om het tij nog te keren.
En waar de gemeenschap blijft falen kan je beter als individu tijdig de nodige maatregelen nemen.
In welk dossier hebben we dat nog gelezen? :-D

En neen, ook de relatieve koude periode, die wel van zeer korte duur was, zal er niet voor zorgen dat er weer nieuwe records gevestigd worden. En dan nog, klimaatopwarming betekent niet dat er zich lokaal geen extremen meer kunnen voordoen in de andere richting. Het betekent net dat het weer mee neigt naar extremen: heel heet, heel droog, heel nat, heel koud,.......

Maar het heeft weinig zin om daarover gefrustreerd te geraken. Je kan er beter mee leren omgaan en er naar leren leven.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 26 dec 2022, 10:24 De grondwaterstand (die hier al jaren gemeten wordt) ligt op dit ogenblik hier nog altijd 50 cm onder het niveau van het gemiddelde.
Als de absolute grondwaterstand in meer dan 50% van de locaties normaal tot zeer hoog is, dan zal ze in minder van 50% van de locaties nog laag tot zeer laag zijn. Relatief is de toestand vandaag natuurlijk niet zo goed als het vorige natte jaar, maar de cijfers zijn wel beter dan na de droogte van 2 jaar geleden. Dat is ook geen buikgevoel, maar cijfers die de droogtecommissie publiceert.

Deze cijfers liggen in lijn met de verwachtingen voor de tijd van het jaar en vereisen dus geen bijzondere beheersmaatregelen, want het natseizoen is nog lang niet voorbij. Of het allemaal genoeg zal zijn om de komende zomer door te komen, dat is onzeker, alhoewel de kansen niet goed zijn.
ivob schreef: 26 dec 2022, 10:24De laatste drie jaar volstaat de regenperiode niet meer om structureel de steeds langere droogteperiodes bij te benen.
Dat klopt, al langer dan de laatste 3 jaar trouwens. De neerslaghoeveelheid neemt af, het verbruik neemt toe. Desondanks valt nog steeds meer dan voldoende neerslag om aan de vraag te voldoen. Maar als je als overheid inderdaad altijd maar toestemmingen geeft om meer en meer land te bebouwen, en als je regionaal waterbeheer en infrastructuur nog dateert uit een eeuw dat overstromingen de grootste zorg waren en water ASAP weg moest, dan hoeft het niet te verwonderen dat je in de zomer tekorten krijgt.

Je kan dan als overheid kiezen om je beleid en infrastructuur aan te passen voor de droogteproblematiek, of je kan incompetent de hete aardappel blijven doorschuiven terwijl je symptoombestrijding toepast die niets fundamenteel oplost maar wel landbouwers en gewone burgers treft. Bij ons het laatste, jaar na jaar opnieuw.
ivob schreef: 26 dec 2022, 10:24En waar de gemeenschap blijft falen kan je beter als individu tijdig de nodige maatregelen nemen.
Met een individualistische aanpak kan je niet alle problemen inzake droogte oplossen. Elke winter valt er meer neerslag in de ene plaats dan in de andere, en droogte treft bepaalde plaatsen ook meer dan andere. Daarom dat er nood is aan wateruitwisseling, wat grotendeels via waterlopen gebeurt. Echter, het zijn die waterlopen, doorgaans volledig in het beheer van een overheid, waar het overtollig water vandaag de tocht richting zee begint.
ivob schreef: 26 dec 2022, 10:24En neen, ook de relatieve koude periode, die wel van zeer korte duur was, zal er niet voor zorgen dat er weer nieuwe records gevestigd worden.
Dat zei ik ook niet, wel dat de koude het warmterecord van dit jaar alsnog zou kunnen bedreigen, want het is kantje boord met 2020.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 26 dec 2022, 11:28, in totaal 2 gewijzigd.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 133 keer

boonpwnz schreef: 25 dec 2022, 22:25 Ik zit met een 2 jaar abbonement die nog lang niet afgelopen is, heb er nog steeds spijt van...
Ik ben er vanaf geraakt door te bellen naar HLN en te zeggen dat ik nu een dubbel abbonement via Promixus. Is inderdaad een krant met hoge feed, maar weinig inhoud.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Uiteraard kan je met een individuele aanpak niet de problemen van iedereen voorkomen.
Dat is een taak van de hele gemeenschap. Maar als deze daarin faalt, zowel kortzichtige beleidsmakers als kortzichtige kiezers, is dat een van de weinige opties die rest.
Daarover gefrustreerd zijn of reageren haalt ook niets uit. Het enige waar je zeker van bent is dan nog wat je er zelf aan doet.
Waterlopen heb je individueel niet in beheer maar wel het grond- en regenwater. Toch als je tijdig daartoe de nodige maatregelen neemt.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Facebook; ga ik naar bepaalde pagina's en allemaal int frans, mijne maat kijkt op zijne laptop, int Nederlands???
Ik ga naar bv kinepolis Belgium, alles int frans bij mij, bij hem wel int Nederlands.
Ga ik naar codima dan ist wel int Nederlands?
Heb al van alles zitten veranderen maar niks lukt tot nu toe om dit int Nederlands ook te zien te krijgen.
Facebook wissen vd pc ofzo, geen idee. In en uitloggen heb ik al gedaan ook maar dat haalde ook niets uit.
Tttsss
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 750 keer
Bedankt: 251 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Heeft Facebook een "vertaal naar nederlands" knop of zo? Of misschien een webbrowser extensie die dit automatisch doet?
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 57 keer
Recent bedankt: 2 keer

Unicorn1 schreef: 26 dec 2022, 17:36 Facebook; ga ik naar bepaalde pagina's en allemaal int frans, mijne maat kijkt op zijne laptop, int Nederlands???
Ik ga naar bv kinepolis Belgium, alles int frans bij mij, bij hem wel int Nederlands.
Ga ik naar codima dan ist wel int Nederlands?
Heb al van alles zitten veranderen maar niks lukt tot nu toe om dit int Nederlands ook te zien te krijgen.
Facebook wissen vd pc ofzo, geen idee. In en uitloggen heb ik al gedaan ook maar dat haalde ook niets uit.
Is de taal van jouw OS toevallig Engels?
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Een
Modbreak:
graag beleefd blijven
gat achterlijke
moderator hier gaat doodleuk mijne topic gaan verpesten in de koop sectie, onvoorstelbaar.

Beleefd blijven?
Iemand die zoiets doet als moderator dat kan niet.
Sluit de topic maar want die is toch verpest nu.
Tttsss
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 549 keer
Provider
Te Koop forum

Unicorn1 schreef: 26 dec 2022, 22:22 Een
Modbreak:
graag beleefd blijven
gat achterlijke
moderator hier gaat doodleuk mijne topic gaan verpesten in de koop sectie, onvoorstelbaar.

Beleefd blijven?
Ik ben geen moderator ... en 'te snel' reageren uit verbazing kan altijd. Mijn oprechte excuses in je PM box mag je dan ook evengoed vertikaal klasseren met zulke bagger posts.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster

Modbreak:
Als het het niet eens bent met een ander forumlid, mag dat uiteraard - maar dan houden we het wel fatsoenlijk. Mvg Axs
Sasuke schreef: 26 dec 2022, 23:37
Unicorn1 schreef: 26 dec 2022, 22:22 Een
Modbreak:
graag beleefd blijven
gat achterlijke

Beleefd blijven?
Ik ben geen moderator ... en 'te snel' reageren uit verbazing kan altijd. Mijn oprechte excuses in je PM box mag je dan ook evengoed vertikaal klasseren met zulke bagger posts.
Je bent een idioot, overal moet je je gaan moeien en je grote bek opentrekken.
En zie nu, je kan zelfs nog steeds posten, zegt hier ook weer genoeg.
Ik moet geen excuses, het is niet de 1ste keer hier dat je begint te zeiken op wat ik post.
Tttsss
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Koeriers die zelfs niet meer aanbellen en pakjes gewoon buiten voor de deur droppen... met dit weer, schande.
Eigenlijk zou ik elke keer moeten aangeven dat er niks geleverd is.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De enige "koerier" die hier nog eerst aanbelt en wacht tot je opendoet en je dan persoonlijk het pakje overhandigt is deze van De Post. De rest zit al in hun auto voor ik de deur heb kunnen opendoen (en van de leefruimte naar de voordeur is maar een vijftal meter terwijl van de voordeur naar de straat een elftal meter).

Het verschil is uiteraard dat de postman (he always rings once) een vast loon heeft en geen moderne slaaf is die per afgeleverd stukgoed wordt "betaald" omdat de bestemmelingen denken dat pakjes leveren "gratis" is. Voor dat "gratis" moet uiteraard altijd een ander het uitzweten.

To the point, onlangs zag ik op een invalsweg met gesloten lintbebouwing zo'n moderne slaaf zijn pakjes aan de voordeuren afzetten in de gekende kartonnen dozen. Blijkbaar was er die dag ook papierophaling op die steenweg. Benieuwd hoe dat is afgelopen. :eek:

De kleine frustratie van de dag zouden dus eerder de werkomstandigheden en "lonen" van deze moderne slaven (of zoals ze tegenwoordig genoemd worden: schijnzelfstandigheden) moeten zijn.
Sol Invictus!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Provider

ivob schreef: 29 dec 2022, 10:30 De kleine frustratie van de dag zouden dus eerder de werkomstandigheden en "lonen" van deze moderne slaven (of zoals ze tegenwoordig genoemd worden: schijnzelfstandigheden) moeten zijn.
En denk je dat dat niet het geval is ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Het wordt hier niet vermeld dus voorlopig denk ik daar niets over. :-)
Maar je reactie suggereert van wel, dus :beerchug: :thumbs:
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Men eist gratis of heel goedkope verzending. En dan klaagt men dat men "loonslaven" ziet etc, nochtans de enige manier om dit gratis/goedkoop model uit te kunnen uitvoeren in een land met veel te hoge loonkosten.

Maar men heeft toch wel lekker het pakje weer goedkoop gekregen en daarmee het systeem dus ook in stand gehouden.

FWIW niemand is verplicht om "loonslaaf" te worden en de koerier van DPD zien we ondertussen al jaren dus hij moet toch in staat zijn om z'n rekeningen te betalen en misschien doet hij zijn werk zelfs graag?

(Natuurlijk, als anderen verplicht worden je pakje te subsidieren met hun belastingsgeld, zoals bij bpost, is het veel makkelijker, maar daarmee verstoor je ook de markt voor de anderen die moeten opboksen zonder subsidies).
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

:nono: Gisteren UPS tracking codes ontvangen voor 2 UPS'en (+30kg per stuk) die ik op Amazon besteld heb.

Daarnet de 2 pakjes in ontvangst genomen, 2 doosjes van 15x15x15cm :nono:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

didi79 schreef: 29 dec 2022, 11:35 :nono: Gisteren UPS tracking codes ontvangen voor 2 UPS'en (+30kg per stuk) die ik op Amazon besteld heb.

Daarnet de 2 pakjes in ontvangst genomen, 2 doosjes van 15x15x15cm :nono:
+30 kg in een doos van 15/15/15? Je voorraad uranium aan het bijvullen?
Bennie74
Starter Plus
Starter Plus

Na de warmste week brengt de VRT een verhaal over de (zogenoemde) jongste pilote van België…

De journalist heeft alvast het huiswerk niet goed gemaakt, want er zijn nog jongere pilotes (zweefvliegen)

Maar het is het toch ook bijzonder dat de VRT het eerst heeft over kansarmoede, om een luttele week later een platform te geven aan vreselijk duur speelgoed voor rijke verwende kinderen.

De jongedame in kwestie doet het naar eigen zeggen om te laten zien dat vrouwen het ook kunnen… :bang:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Solo een heli besturen is uiteraard van een totaal andere orde dan een zweefvliegtuig piloteren.
Een opleiding tot piloot volgen en volbrengen is uiteraard niet alleen weggelegd voor rijke verwende kinderen. :roll: :nono:
Eerder voor personen met een gezonde dosis doorzettingsvermogen.
Velen voelen zich - wat hun afkomst ook weze - geroepen om het zwerk te doorkruisen maar weinig slagen in hun opzet.
Ik zou het, gezien de prestatie van de jongdame, dan ook eerder als iets positief zien dan er negatief over te berichten. Mijn respect voor haar doorzettingsvermogen heeft ze in elk geval al verworven: :beerchug:

En uiteraard is het boven alle twijfel verheven dat vrouwen net hetzelfde kunnen bereiken dan mannen. Ze is dan idd ook niet de eerste vrouwelijke vliegenier.

Sol Invictus!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 319 keer
Bedankt: 717 keer
Provider
Te Koop forum

ivob schreef: 29 dec 2022, 16:27 Een opleiding tot piloot volgen en volbrengen is uiteraard niet alleen weggelegd voor rijke verwende kinderen. :roll: :nono:
Hoeveel kost het ongeveer om zo'n opleiding te volgen en te volbrengen? Dat is een totaal onbekende wereld voor mij.

Het enige dat ik nu terugvond was dit:
https://www.skywings.be/piloot-worden/financiering/
Slechts €105.000.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Hangt er gewoon vanaf wat je wil bereiken en welke weg je bereid bent te volgen.
Zweefvliegen kan bv. - voor wie genoeg doorzettingsvermogen heeft - al voor een 1200 € => https://www.belgianaircadets.com/

Ben je - door omstandigheden - niet vermogend genoeg of heb je geen (studenten)job/levenswijze met genoeg inkomen/spaarvermogen kan je om gemotoriseerd te leren vliegen er bv. via de overheid - voor wie een normale gezondheid, fysiek en doorzettingsvermogen heeft - een gratis opleiding toe krijgen. Je krijgt er zelfs vanaf dag 1 voor betaald. :banana:
https://www.mil.be/nl/werken-bij-defens ... rch=piloot
Sol Invictus!
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 196 keer
Provider
Te Koop forum

Hier in de straat, een paar huizen van ons, heeft de stad 3 weken geleden een fietsrek gemonteerd. Letterlijk voor het huis van een alleenstaande bewoner met enkel een fiets als vervoermiddel.
Het rek is nog nooit in gebruik genomen en mag voor mij direct verwijderd worden, want dit neemt ruimte in van bijna 1 parkeerplaats.
Of willen de groenen van de stad ons langzaam forceren om de fietsen buiten te gaan stallen ? Ook e-bikes en dure MTB's ?
Die enige fietser hier heeft sindsdien z'n fiets binnen gezet :wink:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Bennie74
Starter Plus
Starter Plus

cadsite schreef: 29 dec 2022, 17:09
ivob schreef: 29 dec 2022, 16:27 Een opleiding tot piloot volgen en volbrengen is uiteraard niet alleen weggelegd voor rijke verwende kinderen. :roll: :nono:
Hoeveel kost het ongeveer om zo'n opleiding te volgen en te volbrengen? Dat is een totaal onbekende wereld voor mij.

Het enige dat ik nu terugvond was dit:
https://www.skywings.be/piloot-worden/financiering/
Slechts €105.000.
Voor de licentie van deze jongedame zal je moeten rekenen op ongeveer 50.000 €

Ze heeft wel het geluk dat haar ouders (in hun vennootschap) een helikopter bezitten met privé helihaven op hun landgoed.
Een uurtje vliegen kan je dan begroten op ongeveer 600 à 750 €
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Bennie74 schreef: 29 dec 2022, 18:03Voor de licentie van deze jongedame zal je moeten rekenen op ongeveer 50.000 €

Ze heeft wel het geluk dat haar ouders (in hun vennootschap) een helikopter bezitten met privé helihaven op hun landgoed.
Een uurtje vliegen kan je dan begroten op ongeveer 600 à 750 €
Dank je.
De militaire opleiding is voor zover ik weet enkel na het middelbaar te volgen, dus dat zal dit meisje niet gedaan hebben vermoed ik.
Dus wel voor rijke kinderen.
Of ze verwend is weet ik niet, maar dit soort uitgaven reken ik alvast bij dingen voor rijke mensen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 29 dec 2022, 18:06 De militaire opleiding is voor zover ik weet enkel na het middelbaar te volgen, dus dat zal dit meisje niet gedaan hebben vermoed ik.
Dus wel voor rijke kinderen.
Of ze verwend is weet ik niet, maar dit soort uitgaven reken ik alvast bij dingen voor rijke mensen.
My bad.
Ik dacht dat je eerdere vraag van algemene aard was en niet louter specifiek gericht op dit meisje.
Ik gaf alleen andere opties aan voor wie het, om welke reden dan ook, goedkoper wil.

Persoonlijk spreek ik me niet uit over de case van "dit meisje" en welke opofferingen ze al dan niet heeft moeten brengen.

Zelf reken ik dit in elk geval niet bij dingen voor rijke mensen maar meer iets voor mensen met een specifiek doel in hun leven en daar iets (of eerder veel) voor over hebben.
Eenmaal gebrevetteerd helipiloot kan je nadien, om voldoende vlieguren te halen, bv. met een gehuurd toestel pijpleidingen controleren om de kosten te dragen. Mogelijkheden genoeg.

Reken voor een private PPL licentie op een 12.000 € (verspreid over 2 jaar) en voor een PP (H) licentie minstens het dubbele. Niet goedkoop maar ver onder de prijs die je hiervoor aanhaalde.

Je kan de licentie niet uitgereikt krijgen voor de leeftijd van 17 jaar. Jonger kan dus al niet.

Maar iedereen ziet zoiets uiteraard vanuit het eigen perspectief.
Sol Invictus!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Vanuit elk perspectief is €12.000/€24.000+ een gigantische smak geld voor een leerling zou ik denken.
Als kind kan je enkel vakantiejobs doen vanaf het jaar dat je 16 wordt. Ik zie een 17-jarige, zelfs met heel veel goesting en maximale opofferingen, nog geen €24.000 verdienen op minder dan 2 jaar.
Hierboven werd er gesproken van ongeveer €50.000. Dat is al helemaal buiten het bereik van een puber die geen ouders heeft die er heel dik in zitten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Kwestie van perceptie dus.
En niemand zegt dat je dat volledig met zakgeld moet betalen.

Zelf vind ik dat 2 werkende ouders welke op de leeftijd dat ze 16-jarige kinderen hebben 12.000 tot 25.000 € op hun spaarboek hebben staan (waar het niets opbrengt) en dit tijdelijk (je kan het als een lening beschouwen voor hun opleiding die ze eventueel later kunnen terugbetalen) niet noodzakelijk als "er heel dik inzitten". Er zijn jongeren die in totaal meer besteden aan games, smartphones en auto's. Persoonlijk zou ik als ouder liever zo'n passie tijdelijk bekostigen dat dat ze uitgeven aan gamen, multimedia en uitgaan.

Ik zou dus jongeren met een passie voor vliegen aanraden zich eerst in te schrijven bij de luchtcadetten. Dan weet je al voor een lage kostprijs - die wel gedekt kan worden door het zakgeld op te sparen - wat je mogelijkheden zijn (zonder het geld van je ouders te verspillen omdat je niet over genoeg doorzettingsvermogen beschikt).
De skills die je daar dan opdoet drukken ook de prijs voor een latere gemotoriseerde vliegopleiding.

Je kan natuurlijk over alles gefrustreerd geraken en blijven ipv een probleem positief te benaderen en trachten tot een (betaalbare) oplossing te komen. Dat is uiteraard ook een bepaalde levenshouding.

Zoals ik eerder schreef ga ik me niet uitspreken over het specifiek geval van "dit meisje" want ik ken de omstandigheden niet. Maar wat de omstandigheden ook zijn - met geld alleen koop je heus geen PPL(H) - vind ik het dan nog geen enkele reden tot frustratie maar eerder eentje van respect dat zo'n tiener dat wil bereiken. Met minder karakter kon ze zo verwend geraakt zijn dat ze aan de drugs of erger zat.

Wat anderen bereiken of willen bereiken zal ik nooit een grond tot frustratie vinden.
Laatst gewijzigd door ivob 29 dec 2022, 19:29, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ik raak enkel gefrustreerd door jouw reacties, niet door wat dit meisje doet.

Persoonlijk moet ik altijd eens heel diep zuchten als mensen zonder kinderen het hebben over kinderen. Je weet niets...

Ouders die een eigen heli haven in de tuin hebben noem ik echt wel 'er heel dik inzitten'. Maar hé, zet je nog maar even rustig in je eigen bubbel. :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 29 dec 2022, 19:27 Ik raak enkel gefrustreerd door jouw reacties, niet door wat dit meisje doet.
Voila, dan was het weer volledig op de plaats in dit topic. :-D
Zoals ik al schreef hebben sommige mensen blijkbaar niet veel nodig om gefrustreerd te geraken.
En "ouders zonder kinderen" sloeg dan al helemaal niet op mijn situatie. :beerchug:
Daarvan heeft er eentje vanaf zijn 15de al gewoon het pad gevolgd dat ik hiervoor omschreef.
Sol Invictus!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bennie74 schreef: 29 dec 2022, 15:53 Maar het is het toch ook bijzonder dat de VRT het eerst heeft over kansarmoede, om een luttele week later een platform te geven aan vreselijk duur speelgoed voor rijke verwende kinderen.
Live and let live. Wel jammer van de verspilling van ons belastingsgeld voor de productie van het tweede item.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 29 dec 2022, 21:01 Live and let live. Wel jammer van de verspilling van ons belastingsgeld voor de productie van het tweede item.
BTW, de opleiding tot helipiloot is voor bedrijven en zelfstandigen 100% fiscaal aftrekbaar. :mrgreen:
ps. In Zuid-Frankrijk zitten ze nu al in bikini op het strand en de jaarwisseling zal hier ook gevierd worden bij lentetemperaturen. Dat warmterecord zit dus ook wel snor. :beerchug:
Sol Invictus!
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 308 keer
Bedankt: 635 keer
Provider

Frustratie van de dag: elk onderwerp waar "VRT" in voor komt gebruiken om op de openbare omroep te "k*kken" (en dan nog als niet kijker naar het schijnt).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1182 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als we "vliegen" en "belastinggeld verspillen" in 1 zin willen gebruiken, focus dan op de miljoenensubsidies voor de zwaar verlieslatende (en soms illegale) regionale luchthavens.
Diezelfde overheid heeft ook nog eens belastinggeld verspild aan een rapport naar de leefbaarheid van die regionale luchthavens (conclusie: niet levensvatbaar zonder sloten belastinggeld) om dan het rapport straal te negeren. Het past namelijk niet in de "visie" (niemand die gelooft dat er een visie is) van deze regering.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220717_97389429
Het is haast onmogelijk om de drie Vlaamse regionale luchthavens winstgevend te maken, leert een langverwachte kosten-batenanalyse. Voor Antwerpen en Kortrijk is een sluiting het efficiëntst.
Met Oostende-Brugge, Antwerpen (Deurne) en Kortrijk (Wevelgem) heeft Vlaanderen drie regionale luchthavens. In vergelijking met Zaventem of andere kleinere luchthavens in Wallonië hebben ze erg beperkte passagiers- en vracht­volumes. Zonder massale overheidssteun voor beveiliging en brandweer is de uitbating ervan niet rendabel.
Als iemand nog eens wil ranten over *kies een sector* die aan het subsidieslurpen is, bedenk dan hoeveel miljoenen er gaan naar luchthavens voor de financiële/economische elite.
Momenteel bedragen de subsidies voor Oostende jaarlijks 120 miljoen euro, voor Antwerpen 79 miljoen en voor Kortrijk 29 miljoen.
€250 miljoen ligt gewoon voor het oprapen
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Die luchthaven in Kortrijk (Wevelgem eigenlijk), ik versta dat echt niet...
Het enige wat je daar ziet aan beweging zijn hobby vliegtuigjes, af en toe een helikopter, een paar privé jets per dag en eens om de zoveel jaar een wereldleider.

Hoe rapper dat dat onding weg is hoe liever...
Taaner242
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 30 keer
Provider
Te Koop forum

cadsite schreef: 30 dec 2022, 12:16 Hoe rapper dat dat onding weg is hoe liever...
En dan heb je daar een tunnel voor niks liggen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 29 dec 2022, 23:16 BTW, de opleiding tot helipiloot is voor bedrijven en zelfstandigen 100% fiscaal aftrekbaar. :mrgreen:
Er komt natuurlijk wel veel meer bij kijken qua kosten. Als het maar zo simpel was als je laat uitschijnen. En verder moet je ook wel iets van aanleg hebben hiervoor (+ medisch geschikt zijn).
ivob schreef: 29 dec 2022, 23:16ps. In Zuid-Frankrijk zitten ze nu al in bikini op het strand en de jaarwisseling zal hier ook gevierd worden bij lentetemperaturen. Dat warmterecord zit dus ook wel snor.
Zo jammer toch. Temperaturen die veel te warm zijn voor de tijd van het jaar (ik heb dat liever in de zomer) maar ook weer niet warm genoeg om de verwarming dicht te draaien of buitenactiviteiten te organiseren, ook al omdat het weeral eens regent en flink waait. Elke kerstvakantie is het hetzelfde, en we hebben er niets aan. Geef mij maar koud met de feestdagen, het is ook de enige periode dat je graag wit wil zien buiten want tijdens werkweken draait het verkeer in de soep.
on4bam schreef: 29 dec 2022, 23:20 Frustratie van de dag: elk onderwerp waar "VRT" in voor komt gebruiken om op de openbare omroep te "k*kken" (en dan nog als niet kijker naar het schijnt).
Ook in Noord-Korea moet je niet proberen kritiek te leveren op de staatsomroep.
heist_175 schreef: 30 dec 2022, 08:03 Als we "vliegen" en "belastinggeld verspillen" in 1 zin willen gebruiken, focus dan op de miljoenensubsidies voor de zwaar verlieslatende (en soms illegale) regionale luchthavens.
Dat ze slecht beheerd worden is een feit. Bestuurders worden geselecteerd op basis van hun loyaliteit aan hun partij, niet op basis van bewezen ervaring in het runnen van een complexe organisatie als een luchthaven. Lopen er hier mensen rond die zo'n luchthaven winstgevend zouden kunnen maken? Zeer zeker. Maar het is nog maar de vraag of de politiek dat wil. Het is triest om te zeggen, maar kijk naar Wallonië. Daar heeft de Waalse politiek de luchthaven van Luik top gemaakt inzake cargo, en daarna weer afgekraakt*. De luchthaven van Charleroi is nog steeds top inzake passagiersvervoer, en zal door velen in deze topic gebruikt worden (niet door mij).

Elke regionale luchthaven, ook in Vlaanderen, heeft z'n eigen troeven. Oostende = cargo + "alternate" voor Zaventem. Antwerpen = training + lijnvluchten korte afstand. Kortrijk = zakenjets + training. Maar ze worden helemaal niet gecommercialiseerd.

* In short: Luchthaven Luik werd op enkele jaren tijd een van de belangrijkste cargohubs in West-Europa en zeer winstgevend. FedEx, die door de overname van TNT de belangrijkste speler was daar, wou mega uitbreiding op de luchthaven Luik wat enkele duizenden jobs zou opleveren. China (Alibaba) beloofde nog meer jobs (5000) om dezelfde gronden te krijgen, maar belangrijker: ze hadden er in tegenstelling tot FedEx ook smeergeld voor over, en in Wallonie zeggen ze daar wel geen nee tegen.

China/Alibaba kreeg de gronden, FedEx vertrok misnoegd naar Parijs, evenals bedrijven die gelieerd zijn aan FedEx. Maar zoals we China kennen verkochten ze weer gebakken lucht, men realiseerde slechts 500 jobs ipv 5000, en sinds het vertrek van FedEx is de luchthaven van Luik terug verlieslatend geworden en geen belangrijke hub meer. De PS-man die toen bestuurder was van de luchthaven van Luik is dit jaar nog gearresteerd wegens corruptie en fraude in een andere zaak.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 30 dec 2022, 14:42, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”