Het voorwiel had een naafdynamo en die was aangesloten op een voorlicht waar een sensor in zat: vanaf schemerdonker brandde het licht.
Dat is dus super handig, want je weet - als ouder - gewoon dat het voorlicht altijd zal werken: geen slippende dynamo's én geen lege batterijen.
De volgende fietsen (Cube en BFK) hadden dat niet, dus heb ik gewoon het wiel vervangen (Taylor Wheels) en een lamp op aangesloten, ook bij TW gekocht.
De fietsen staan overdag in de fietsenstalling van de school. Ondanks dat het splinternieuwe schoolgebouwen zijn, is de fietsenstalling zowat altijd te klein (alleen bij winters weer is er plaats genoeg) en dus... sneuvelde het voorlicht (plastic behoizing afgebroken van de metalen bevesting).
Aangezien ik het voorwiel zelf geplaatst heb, wist ik dat het een 3V/6W dynamo was en in mijn zoektocht naar een vervanglamp kwam ik iets tegen met "70 lux" (Amazon). Dat betekent in de praktijk een bijzonder helder licht: niet enkel maar "gezien worden", maar ook "helder verlichten". Een hele upgrade tov de lamp die ik tot hiertoe kocht bij een wiel-met-naafdynamo (45lux bleek achteraf).
Nu kocht ik recent een Trek 26" mét naafdynamo en er staat op "6V/1,5W" op de dynamo.
In huis-tuin-en-keuken-elektriciteit kan/mag je geen toestel aansluiten dat meer vermogen (nodig) heeft dan de bron (of de kabels) aankunnen. Als je een 60W lamp aansluit op een 45W transfo, weet iedereen dat het vroeg of laat vuurwerk gaat zijn

Als de fiets maar 10km/h doet, geeft de dynamo dan evenveel vermogen af als wanneer die 25km/h doet?
Wat zou er gebeuren als ik die 70lux/6V3W lamp aansluit op de 6V1,5W dynamo?
Brandt die dan minder? Of niet? Of blaas ik dan de dynamo op?