Fietslicht - naafdynamo

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1192 keer
Recent bedankt: 13 keer

Min of meer per toeval zat er op de fiets (Cube 24") van de kinderen een "automatisch licht".
Het voorwiel had een naafdynamo en die was aangesloten op een voorlicht waar een sensor in zat: vanaf schemerdonker brandde het licht.
Dat is dus super handig, want je weet - als ouder - gewoon dat het voorlicht altijd zal werken: geen slippende dynamo's én geen lege batterijen.

De volgende fietsen (Cube en BFK) hadden dat niet, dus heb ik gewoon het wiel vervangen (Taylor Wheels) en een lamp op aangesloten, ook bij TW gekocht.
De fietsen staan overdag in de fietsenstalling van de school. Ondanks dat het splinternieuwe schoolgebouwen zijn, is de fietsenstalling zowat altijd te klein (alleen bij winters weer is er plaats genoeg) en dus... sneuvelde het voorlicht (plastic behoizing afgebroken van de metalen bevesting).
Aangezien ik het voorwiel zelf geplaatst heb, wist ik dat het een 3V/6W dynamo was en in mijn zoektocht naar een vervanglamp kwam ik iets tegen met "70 lux" (Amazon). Dat betekent in de praktijk een bijzonder helder licht: niet enkel maar "gezien worden", maar ook "helder verlichten". Een hele upgrade tov de lamp die ik tot hiertoe kocht bij een wiel-met-naafdynamo (45lux bleek achteraf).

Nu kocht ik recent een Trek 26" mét naafdynamo en er staat op "6V/1,5W" op de dynamo.
In huis-tuin-en-keuken-elektriciteit kan/mag je geen toestel aansluiten dat meer vermogen (nodig) heeft dan de bron (of de kabels) aankunnen. Als je een 60W lamp aansluit op een 45W transfo, weet iedereen dat het vroeg of laat vuurwerk gaat zijn :). Hoe zit dat bij fietsen?
Als de fiets maar 10km/h doet, geeft de dynamo dan evenveel vermogen af als wanneer die 25km/h doet?

Wat zou er gebeuren als ik die 70lux/6V3W lamp aansluit op de 6V1,5W dynamo?
Brandt die dan minder? Of niet? Of blaas ik dan de dynamo op?
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Ik zou dat niet doen.
Zoek een LED-koplamp. Daarvoor is die dynamo van 1,5 W gemaakt.
3W is het vermogen van de oude gloeilamp koplichten.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
heist_175
Moderator
Moderator

Die 75lux-lamp is een LED lamp (check de links).
Als je in de lamp kijkt als ze brandt, ben je een minuut blind.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 335 keer
Bedankt: 228 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Zorg er dan zeker voor dat ze goed afgesteld staat en geen tegenliggers verblindt. Ik ben zo laatst bijna tegen een fietser opgeknald omdat ik door zijn licht verblind was en hij moest uitwijken voor een obstakel op het fietspad.
Computer(k)nul
bvhaute
Member
Member
Bedankt: 6 keer

Tip voor wie (net als ik) dezelfde bezorgdheid heeft als de topicstarter maar die een simpelere oplossing wil dan een naafdynamo:

https://reelight.com/collections/battery-free-lights

Werkt goed weet ik uit eigen ervaring. Deze lichten blijven ook bij stilstand nog een tijdje branden.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 98 keer

johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Een naaf dynamo is een vaste stroombron. Een 1,5 W dynamo levert 0,25 A bij 6V AC. Onbelast stijgt de spanning in functie van de snelheid, maar zodra je die belast zakt de spanning tot er 0,25 A geleverd wordt.

Sluit je er 3W leds aan of zwaarder, zal je niets kapot maken, maar zullen je LEDs niet voor de volle 100% werken en in het slechtste geval zelfs niet werken.
Laatst gewijzigd door johan.devos 09 dec 2022, 10:19, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator

De reelight ken ik wel, maar geven maar 20-30lux en geen 70 zoals hierboven. Montage is ook nogal tricky (zelf nooit gedaan, gebaseerd op hun eigen PR-filmpjes op YT).
We hebben nu al 3 jaar fietsen met naafdynamo en nooit last mee gehad, op fietsen die dagelijks gebruikt worden (schoolverkeer).

@afstellling
Ik wil niet claimen heiliger te zijn dan de paus, maar we onderhouden de fietsen goed. De afstelling van het licht is daar onderdeel van, net als het oppompen van de banden etc.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”