Energiecrisis 2022.

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

ivob schreef: 07 nov 2022, 10:55 En hoogst waarschijnlijk ook nog eens bijna allemaal alleen in hun vervoermiddel op vier wielen?
Van een echte "crisis" nog altijd niet veel te merken in het openbaar domein.
om een dom voorbeeld te geven waarom dit normaal is voor de werkende mens, en er geen echte alternatieven zijn:

ik wou vandeweek even vergelijken tussen auto, bus, iets, en te voet voor iets van een 5km (heb het uiteindelijk gewoon te voet gedaan)
de redenering was: ik weet dat het te voet ongeveer x tijd duurt, en met de auto y.

resultaat: met de bus moest ik dus eerst al naar een bushalte, dan nog op het uur dat er een bus was, en 2!! overstappen maken + een 20tal minuten wachten.
als je dan weet dat de bus die hier passeert, daar eigenlijk ook passeert (maar dus op een ander uur, en niet als je ze van hier neemt) is dat gewoon ronduit belachelijk.

vergroot dat dan naar "ik neem het openbaar vervoer naar het werk" en je baas zal je eerder ontslaan dan dankbaar zijn, met de vertragingen en stakingen.
en je gezin zien zit er ook nog maar amper in (niet dat dat met files perse veel beter is als je bv naar brussel moet)

ik heb nog steeds het idee dat het heel erg vaak de bazen zijn die eisen dat je op kantoor komt werken, en dus de file veroorzaken,
terwijl het bewezen is dat er veel meer WFH mogelijk is (en dat goed is voor iedereen, behalve misschien je sociale contacten met collega's)

maar om te gaan zeggen dat er "weinig te merken is van de crisis" gewoon omdat mensen nog met de auto gaan werken is gewoon kortzichtig vind ik dan,
want wat is het alternatief?
verhuizen? daar is geen geld voor, en je moet goed gek zijn om te verhuizen voor je werk (want als je dan een keer je job verliest, ga je weer verhuizen?)
het openbaar vervoer? dat staakt en zodanig slechte aansluitingen heeft dat je 3u onderweg bent op trajecten van 1u, in een sardienen blik met frustraties om je dag te beginnen?
WFH? als je baas dat niet goedkeurt?
"iets anders zoeken" alsof je zo eenvoudig beter kan vinden ?

ik heb meermaals de indruk van je posts dat je helemaal niet kan inleven in een ander die het minder goed heeft dan dat jij het hebt,
en dat je nogal snel de schuld dan maar bij hen steekt...

trouwens, "omgaan met veranderende omstandigheden", dat is 1 ding als het voor jezelf is... maar je gaat dus ook het hele gezin er telkens in meeslepen dan ?
dat is niet omgaan met, dat is egoistisch zijn in kader van het werk (en op dat moment ben je dan het werk -om te overleven- voor het echte leven aan het zetten ook)
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 216 keer
Provider

Splitter schreef: 07 nov 2022, 11:59 helemaal niet kan inleven in een ander die het minder goed heeft dan dat jij het hebt,
Ik vermoed dat wij er een vertekend beeld van hebben. Ik denk dat hij het helemaal niet "zo goed" heeft als je zou vermoeden. Maar hij heeft niets te kort en kan in al zijn behoeftes voorzien door de keuzes die hij ooit gemaakt heeft en nog zal maken. Alles is gewoon uitgekiend tot in het detail. Hij kijkt wat hij voorhanden heeft, en gebruikt enkel dat, en niets meer. En in principe heeft hij gelijk dat iedereen dat zou kunnen. De oertijd en Middeleeuwen hebben onze voorouders ook overleefd hé...

Jij hebt uw verplaatsing van 5km kunnen maken met 1 uurtje wandelen, dus toppie. Kostprijs: 2 boterhammen en een beetje schoenzool :P
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 720 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

ivob schreef: 07 nov 2022, 11:56
cadsite schreef: 07 nov 2022, 11:05 Mocht er een alternatief zijn, ik zou je redenering volgen, maar dat is er gewoon quasi niet.
Voor de een niet, voor de ander weer wel.
Waaruit volgt dat de een altijd een probleem heeft en anderen bijna nooit.
Het is maar hoe creatief men met veranderende omstandigheden kan omgaan.
Ik had het kunnen denken... :bang:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 771 keer
Bedankt: 324 keer
Recent bedankt: 10 keer

Splitter schreef: 07 nov 2022, 11:59 om een dom voorbeeld te geven waarom dit normaal is voor de werkende mens, en er geen echte alternatieven zijn:
Uiteraard zijn er voor de "werkende" mens alternatieven. Je moet ze alleen willen zien en niet altijd de gemakkelijkste weg als oplossing kiezen. Moeilijk gaat tenslotte ook. Gemakkelijk uiteraard ook maar daar betaal je een prijs voor. Aan het individu om de keuze te maken of de gemakkelijke weg die prijs waard is.

Om bij je eigen voorbeeld te kiezen: om een afstand te overbruggen van 5 km zou mijn eerste gedachte al niet zijn om te kiezen voor openbaar vervoer maar voor de fiets. Ben je zelfs niet van de uurregeling van een ander afhankelijk, niet van stakingen, niet gehinderd door files, geen tijdverlies met het zoeken van een (betalende) parking,.....
WFH? als je baas dat niet goedkeurt?
"iets anders zoeken" alsof je zo eenvoudig beter kan vinden ?
Euh ja. Dat is de iets moeilijkere weg.
Anderzijds is het nog nooit zo gemakkelijk geweest, voor wie wil, om vlug ander werk te vinden. Zowat overal komt men mensen tekort die willen werken.
ik heb meermaals de indruk van je posts dat je helemaal niet kan inleven in een ander die het minder goed heeft dan dat jij het hebt,en dat je nogal snel de schuld dan maar bij hen steekt...
Goed gezien. Ik kan me idd niet inleven in mensen die vinden dat de gemakkelijkste oplossing de enige oplossing is en veel energie steken om tig redenen te vinden waarom iets niet kan ipv deze energie te steken in wat wel kan. Al ligt dat laatste meestal iets moeilijker dan wat voor de hand ligt. En al helemaal niet in mensen die vinden dat hun persoonlijke situatie verbeteren de verantwoordelijkheid van een ander is.
trouwens, "omgaan met veranderende omstandigheden", dat is 1 ding als het voor jezelf is... maar je gaat dus ook het hele gezin er telkens in meeslepen dan ?
Nee.
Die hebben de vrije keuze daar al dan niet in mee te gaan of hun eigen weg te zoeken.
"Het gezin" als hoeksteen van de samenleving zien is trouwens nog een voorbijgestreefd concept uit het verleden. Van een steeds kleiner wordend deel van de westerse bevolking die zich (nog) niet heeft kunnen aanpassen en zich nog steeds een 19de eeuws systeem laat aanpraten door bepaalde politieke partijen zodat men hen gemakkelijker in het gareel kan houden.
Niets mis met die keuze maar dat is iets anders dan dat er geen betere alternatieven zijn.

Toegevoegd na 18 minuten 42 seconden:
woutervh schreef: 07 nov 2022, 12:12 Ik vermoed dat wij er een vertekend beeld van hebben. Ik denk dat hij het helemaal niet "zo goed" heeft als je zou vermoeden. Maar hij heeft niets te kort en kan in al zijn behoeftes voorzien door de keuzes die hij ooit gemaakt heeft en nog zal maken. Alles is gewoon uitgekiend tot in het detail. Hij kijkt wat hij voorhanden heeft, en gebruikt enkel dat, en niets meer. En in principe heeft hij gelijk dat iedereen dat zou kunnen. De oertijd en Middeleeuwen hebben onze voorouders ook overleefd hé...
Hangt ervan af wat je zelf als definitie neemt van "zo goed".
Zelf vind ik dat iemand die niets te kort heeft en in al zijn behoeften kan voorzien het heel goed heeft. Zeker als je dat plaatje op wereldschaal bekijkt. Wie in dit deel van de westerse wereld denkt dat hun het niet goed hebben is blijkbaar nog niet ver van zijn stek geweest of niet van zijn luxe resort in het buitenland.

Wanneer je vindt dat je het pas goed hebt als je kan uitpakken met een groot huis en auto omdat dit de buren hun ogen uitsteekt, dagelijks hielen moet likken tot men een topfunctie kan verzieren die voor anderen onbereikbaar lijkt, meerdere keren per week uit kan gaan eten tegen prijzen die kant noch wal raken, dagelijks druk, druk, druk van hot naar her kan rijden omdat je dan belangrijk lijkt, zoveel mogelijk kan kopen aan een zo laag mogelijke prijs omdat volgens de marketing je anders er niet bij hoort,.....
Tja, dan ga je het inderdaad nooit echt "goed" hebben en in een ander zijn molentje moeten blijven lopen.

Persoonlijk vind ik idd dat ik het zeer goed heb. Ik maak hoofdzakelijk mijn eigen keuzes, heb geen honger en kou noch dorst en overmatig warm, zit droog en vooral.... ik beschik 24/7 vrij over al de tijd die er nog is.
En dat is een onbetaalbare luxe die velen blijkbaar graag opgeven om meer spullen te kunnen bezitten. Niet beseffend dat de beschikbare tijd voor iedereen, zonder enige uitzondering, gelimiteerd is.
Spijtig genoeg ook iets te laat tot dat besef gekomen. Maar ja, beter het tij nog keren als het nog kan ipv te laat.

Jij hebt er dus helemaal geen vertekend beeld van en het het redelijk goed begrepen en accuraat samengevat.
Jij hebt uw verplaatsing van 5km kunnen maken met 1 uurtje wandelen, dus toppie. Kostprijs: 2 boterhammen en een beetje schoenzool :P
:beerchug:
En wie zich daar op toelegt kan dat zelf in ruim minder dan een uur doen. :-D
Ik ken er zelfs persoonlijk die honderd mijl in minder dan 22 uur afleggen. Te voet. Over geaccidenteerd terrein dan nog. :banana:
Of gewoon rond hun dertigste beslissen om letterlijk niet meer voor een ander te werken en uren van je leven op te offeren voor derden maar ieder uur van de dag aan jezelf en je omgeving besteden op basis van vrijwillige onbezoldigde inzet.
Gewoon in jezelf geloven en je doel willen bereiken. Niet als een couch potato de gemakkelijke weg kiezen en liggen zagen dat anderen het toch zoveel beter hebben.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1192 keer
Recent bedankt: 13 keer

Op elk van de assumpties kan je toch een stevige kanttekening maken
- leidingwater van 5-10°
- temperatuur douchewater 45 à 50 °C
- regendouche van 7 minuten en 105 liter water
- vol bad is 120 liter water

> leidingwater is warmer dan 5°
> douchewater zal eerder 40° zijn dan 50°
> je kan ook douchen met een gewone douchekop en dan haal je geen 100L per 7minuten, maar eerder 5L/min
> je kan ook een bad nemen met minder dan 120L water

Om maar te zeggen: speel wat met de parameters en je komt uit waar je wil.
Als je een bad neemt met 2, dan is het zuiniger dan de regendouche van HLN
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

woutervh schreef: 07 nov 2022, 12:12 De oertijd en Middeleeuwen hebben onze voorouders ook overleefd hé...
ja, maar toen waren er minder politiekers :angel:
ivob schreef: 07 nov 2022, 12:55
Om bij je eigen voorbeeld te kiezen: om een afstand te overbruggen van 5 km zou mijn eerste gedachte al niet zijn om te kiezen voor openbaar vervoer maar voor de fiets. Ben je zelfs niet van de uurregeling van een ander afhankelijk, niet van stakingen, niet gehinderd door files, geen tijdverlies met het zoeken van een (betalende) parking,.....
dat was een voorbeeld om aan te geven hoe moeilijk het al is voor 5km.
de effectieve afstand als ik op kantoor ben, is zo'n 60 a 70km (en de busaansluitingen zijn nog erger, en er is geen collega die hier in de buurt woont om met mee te rijden)

treinaansluiting is ook niet haalbaar (want treinstation is 30km de andere kant op, dan een trein, en aan het eindstation nog eens 20km zien te raken.... met een busaansluiting die opnieuw niet binnen de 5km van de bestemming is)

en dat gaat dus over een VASTE locatie, dus dan hebben we het nog niet over techniekers, vertegenwoordigers, of mensen met een flexibel kantoor (uitgeleend aan andere bedrijven op locatie)
ivob schreef: 07 nov 2022, 12:55 en vooral.... ik beschik 24/7 vrij over al de tijd die er nog is.
En dat is een onbetaalbare luxe die velen blijkbaar graag opgeven om meer spullen te kunnen bezitten.
en daar is veel mee gezegd... jij hebt een luxe die veel anderen niet hebben (ik ben verplicht te werken, dus ik beschik niet 24/7 over mijn eigen tijd,
en dat is niet omdat ik luxe wil.... maar omdat ik anders het dak boven mijn hoofd niet kan behouden.
over 10 jaar is dat normaalgezien anders, dan zal het huis van mij zijn en dien ik inderdaad enkel nog te gaan werken voor mijn gewenste levensstandaard (die niet zo exceptioneel is)

ivob schreef: 07 nov 2022, 12:55 Gewoon in jezelf geloven en je doel willen bereiken.
graag een voorbeeld dan, van iemand die dat doet, zonder centjes van de familie te hebben gehad, en die niet via-via met vriendjespolitiek ergens geld hebben kunnen wegsteken.
of houden we het op het verkondigen zonder bewijs of facts, zoals de jehova's (kom ik nu bij omdat ze vandeweek weer aan de deur stonden) ?

let op: ik denk wel dat er effectief mensen zijn die dat kunnen (afhankelijk van hun gewenste doel),
maar de hoeveelheid die dat kan -en levenslang- lijkt me eerder erg beperkt, en afhankelijk van (o.a.) voordelen gekregen van de familie,
of op zijn minst bv geen schulden van de familie te hebben overgehouden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 07 nov 2022, 14:24 Op elk van de assumpties kan je toch een stevige kanttekening maken
- leidingwater van 5-10°
Inderdaad, meten is weten.
Ik heb hier (centraal Vlaanderen) de afgelopen tien jaar nog nooit een watertemperatuur van 5°C gemeten.
Momenteel is het leidingwater bij de aanvoer hier 16,1°C. Het laagste dat ik al gemeten heb was 11°C.

Ook een straffe gasten die 50°C water op hun huid kunnen verdragen gedurende meerdere minuten. Meestal ligt de comforttemperatuur ergens tussen de 38 en 40°C. Terwijl de ideale aangeraden temp. tussen de 30 en 37°C ligt.

Toegevoegd na 7 minuten 36 seconden:
Splitter schreef: 07 nov 2022, 14:33 graag een voorbeeld dan, van iemand die dat doet, zonder centjes van de familie te hebben gehad, en die niet via-via met vriendjespolitiek ergens geld hebben kunnen wegsteken.
of houden we het op het verkondigen zonder bewijs of facts, zoals de jehova's (kom ik nu bij omdat ze vandeweek weer aan de deur stonden) ?
Euh, mijn ouders, ikzelf en al mijn eigen gekende kinderen?
Voor mezelf voldoende "bewijs". :-D
Wat de jehova's of eender welke andere uit de duim gezogen religie om mensen afhankelijk te houden daarmee te maken heeft is mij een raadsel. Maar geen probleem zolang dat voor jezelf duidelijk is.
Blijkbaar voor jou wel ja.
Zelf (en geldt eveneens voor mijn huidige partner) draaien we er ons hand niet voor om, excl. recreatief, 5-10 km te voet af te leggen om ons te bevoorraden noch om 40-50 km enkel (dus tot 100 km H/T) met de e-bike af te leggen (recreatief zelfs zonder de "e" want dan steekt het niet op een uur meer of minder.
Daar begint het "verschil" dus al.
en daar is veel mee gezegd... jij hebt een luxe die veel anderen niet hebben (ik ben verplicht te werken, dus ik beschik niet 24/7 over mijn eigen tijd,
en dat is niet omdat ik luxe wil.... maar omdat ik anders het dak boven mijn hoofd niet kan behouden.
over 10 jaar is dat normaalgezien anders, dan zal het huis van mij zijn en dien ik inderdaad enkel nog te gaan werken voor mijn gewenste levensstandaard (die niet zo exceptioneel is)
Daar is inderdaad alles mee gezegd => andere prioriteiten, andere keuzes, andere gevolgen. Heeft niets met "luxe" te maken. Alleen met het leggen van andere prioriteiten en de gevolgen daarvan al dan niet willen dragen.
De daken van privéwoningen boven mijn hoofd zijn altijd volledig in mijn bezit geweest. Ik heb nog nooit in mijn hele leven een woning gekocht op basis van een lening. Dus ook nooit gebonden geweest aan een lening. Uiteraard wel af en toe een lening afgesloten wanneer finaal het fiscaal voordeel groter was dan de totlae kost. En die lening was dan ook nog eens volledig gedekt met eigen spaartegoeden.
maar de hoeveelheid die dat kan -en levenslang- lijkt me eerder erg beperkt, en afhankelijk van (o.a.) voordelen gekregen van de familie,
of op zijn minst bv geen schulden van de familie te hebben overgehouden.
Akkoord met het eerste deel. De hoeveelheid mensen die hun eigen leven willen leiden en daar de gevolgen van willen dragen zijn idd redelijk beperkt. Maar dat is iets anders dan niet kunnen. Gewoon een kwestie van andere prioriteiten en wensen. En niet alles ineens willen en geduld kunnen opbrengen.
Familie heeft daar weinig mee te maken. Wanneer je, eenmaal volwassen, afhankelijk wil zijn/blijven van anderen maakt het niet uit of dat van vreemden of van eigen familie is.
Laatst gewijzigd door ivob 07 nov 2022, 14:59, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 591 keer
Bedankt: 718 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Wie pech heeft, is gewoon niet creatief genoeg :)

Ik denk ook niet dat landbouw iets is dat overbodig is. We zijn goed in het overbodig maken van zaken die eigenlijk elementairder blijken dan hun vervangers. Ja, je kan alles elders laten produceren en invoeren maar dan maak je je afhankelijk van anderen en dat nadeel ervaren we momenteel net erg hard. Ook zorgt het voor risico's op lagere kwaliteit en uitbuiting.

En dat mensen blijven kopen waar ze niet zonder kunnen klopt in de praktijk niet. Mensen stellen zorg uit of ouders kiezen om weinig te eten om hun kinderen dan genoeg te kunnen geven. Waarschijnlijk een gebrek aan creativiteit.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

heist_175 schreef: 07 nov 2022, 14:24 Op elk van de assumpties kan je toch een stevige kanttekening maken
Ik heb dat met al die "bespaartips" die je tegenwoordig in HLN en het nieuwsblad ziet.
Als je het mag geloven kan je aan de lopende band honderden €/maand besparen. :roll:
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 2 keer

ivob schreef: 07 nov 2022, 12:55 ...
En dat is een onbetaalbare luxe die velen blijkbaar graag opgeven om meer spullen te kunnen bezitten. Niet beseffend dat de beschikbare tijd voor iedereen, zonder enige uitzondering, gelimiteerd is.
Spijtig genoeg ook iets te laat tot dat besef gekomen. Maar ja, beter het tij nog keren als het nog kan ipv te laat.
...
Ik heb er absoluut geen probleem mee om te 'moeten' werken, integendeel. Valt altijd wel wat te lachen op kantoor, en vele van mijn collega's zijn ook goede vrienden geworden.
Je 'vrije tijd' achter je pc/tablet/telefoon op userbase verdoen noem ik nu niet bepaald een betere besteding van die gelimiteerde beschikbare tijd ;-)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 07 nov 2022, 14:53 Als je het mag geloven kan je aan de lopende band honderden €/maand besparen. :roll:
Aan wat je niet nodig hebt (of denkt nodig te hebben) en niet gewend bent geworden moet je ook niets uitgeven en je bent er ook niet afhankelijk van. Dubbele winst dus.
Wanneer je bovendien niet van het principe bent dat iedere euro die er binnenkomt ook binnen dezelfde maand terug buiten moet gaan hou je iedere maand inderdaad honderden euro's over die je kan sparen en terug kan laten renderen.
Of erger, wanneer je denkt comfortabel te kunnen leven door te (blijven) lenen en meer te blijven uitgeven dan er binnenkomt bots je vroeg op laat op je limieten en de nadelen van deze keuze.

Toegevoegd na 3 minuten 32 seconden:
devastator schreef: 07 nov 2022, 14:56 Ik heb er absoluut geen probleem mee om te 'moeten' werken, integendeel. Valt altijd wel wat te lachen op kantoor, en vele van mijn collega's zijn ook goede vrienden geworden.
Je 'vrije tijd' achter je pc/tablet/telefoon op userbase verdoen noem ik nu niet bepaald een betere besteding van die gelimiteerde beschikbare tijd ;-)
Dat is voor jou persoonlijk dan een goede keuze waar je blijkbaar tevreden mee bent en niet als iets noodzakelijk beschouwt "omdat het niet anders kan". Goed bezig dus. :thumbs:
Zolang iedereen tevreden is met de eigen keuzes en de gevolgen daarvan en er niet vanuitgaat dat het op een ander beter is omdat men daar "meer geluk" heeft gehad is er dan ook geen probleem.
Sol Invictus!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Je gaat het punt voorbij...
Als je alle bespaartips zou mogen geloven dan kan je meer besparen dan er maandelijks uitgegeven wordt. Het is dus met andere woorden dikke zever.
Ofwel geeft iedereen belachelijk veel geld uit en ik niet. Dat zou een andere verklaring kunnen zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Die bedragen verschillen omdat er ook veel verschillende situaties zijn. Wie al veel van die "besparingen" al deed, zal minder kunnen winnen maar heeft in feite al die tijd al serieus bespaard.

Wat zeker een feit is dat je niet rijk wordt door veel uit te geven :lol:

Het is ook iets dat je moet leren. Het is logisch in onze consumptiemaatschappij dat je het idee ingeprent krijgt dat je bent wat je hebt. Maar als je een tijdje op deze bol rondloopt en uw ogen open trekt zal je wel opvallen dat hebben niet gelukkig maakt. Na een paar dagen ben je het gewoon en wil je weer wat anders en zo blijf je bezig met consumeren. Heel de reclame draait rond dat gegeven, mensen behoeften aanpraten. Ik heb gelukkige mensen gezien met amper iets en heel ongelukkige met bergen geld. Geld is eerder handig dan gelukkig makend.

En mensen maken elkaar gek door zich te laten vangen in jaloezie. Het is niet omdat uw buur/collega/vriend iets heeft dat jij dat ook nodig hebt, maar dan net iets groter en duurder.

DE vraag die je je eigenlijk bij elke aankoop moet stellen is: heb ik dat ECHT nodig of is het eerder nice to have. Laat wat nice to have is zoveel mogelijk liggen en je zal geld genoeg hebben om te kopen wat je ECHT nodig hebt. Trouwens de meeste dingen die je echt nodig hebt zijn vaak niet te koop.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1192 keer
Recent bedankt: 13 keer

Wat hierboven staat is niet per sé fout, al zitten er wel enkele oneliners tussen die zo van Bond Zonder Naam hadden kunnen komen :).

@buur/vriend/collega heeft iets
Net een reden om het niet te kopen, kan je elkaar helpen met iets uit te lenen.
Een collega was laatst aan het vloeken op een (keuken)kraan die hij wilde vervangen. Toen ik hem "buisvormige steeksleutels" (geen idee wat de juiste naam is) toonde en later uitleende, was de klus zo geklaard.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door heist_175 07 nov 2022, 15:52, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 07 nov 2022, 15:15 Je gaat het punt voorbij...
Als je alle bespaartips zou mogen geloven dan kan je meer besparen dan er maandelijks uitgegeven wordt. Het is dus met andere woorden dikke zever.
Ofwel geeft iedereen belachelijk veel geld uit en ik niet. Dat zou een andere verklaring kunnen zijn.
Ah ok, op die manier.
My bad. Geen trouw lezer van HLN.

Mee eens dat als je al de gewoonte hebt relatief zuinig te leven er weinig ruimte overblijft om te besparen.
Maar als je werk hebt en al relatief zuinig leeft is er meestal, op de spreekwoordelijke uitzondering na, ook niet echt noodzaak om nog meer te gaan besparen.

Toegevoegd na 2 minuten 15 seconden:
heist_175 schreef: 07 nov 2022, 15:51 Net een reden om het niet te kopen, kan je elkaar helpen met iets uit te lenen.
:thumbs:
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

BZN is bekend om een reden, waarschijnlijk omdat er wel een grond van waarheid tussen de meligheid zit. Punt is dat consumptienitus bijna de status van religie gekregen heeft en dat velen tenonder gaan aan hun nieuwe god.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 07 nov 2022, 14:47
Blijkbaar voor jou wel ja.
Zelf (en geldt eveneens voor mijn huidige partner) draaien we er ons hand niet voor om, excl. recreatief, 5-10 km te voet af te leggen om ons te bevoorraden noch om 40-50 km enkel (dus tot 100 km H/T) met de e-bike af te leggen (recreatief zelfs zonder de "e" want dan steekt het niet op een uur meer of minder.
Daar begint het "verschil" dus al.
juist, vergeten dat jij erg selectief leest.
het ging hem dus om hoe moeilijk het openbaar vervoer al was voor een luttele 5km (40 minuten!), en dat dat op een 60 a 70km dus nog erger is,
wat zoveel wil zeggen als: tenzij je woont tegen een station/halte, en werkt aan een station/halte, en je het geluk het dat ze niet staken,
en er een route is die geen 20x overstappen vraagt.... is het openbaar vervoer nog steeds geen waardig alternatief.
(wat is er trouwens gebeurd met al die "snelbusdiensten" die er x jaar geleden zouden komen, ik zie in de spits nooit nog een bus rijden....)
ivob schreef: 07 nov 2022, 14:47 De daken van privéwoningen boven mijn hoofd zijn altijd volledig in mijn bezit geweest. Ik heb nog nooit in mijn hele leven een woning gekocht op basis van een lening.
gemiddeld inkomen (in eur, 1998) :856
gemiddelde huisprijs (in eur, 2000): 79661
=> 93 maanden thuis wonen met kost & inwoon, 0 euro uitgeven

gemiddeld inkomen (in eur, 2022): 2.377
gemiddelde huisprijs (in eur, 2022): 252.000
=> 106 maanden (dus meer als een jaar langer)

en dat is dus in de veronderstelling dat je in beide gevallen het gemiddelde had

neem nu een 20er die pas aan zijn leven begint en nog geen enkele echte kost heeft - en die een gemiddeld huisje wil.
die moet dan al
1) het gemiddelde verdienen, vanaf dag 1
2) ouders hebben die je gratis kost en inwoon geven terwijl je werkt en spaart, en
3) geen euro uitgeven aan eender wat.
en dan kan die misschien tegen zijn 30 een huisje kopen.
dat is voor beginnende mensen vandaag de dag niet meer realistisch.
ivob schreef: 07 nov 2022, 14:47 Wanneer je, eenmaal volwassen, afhankelijk wil zijn/blijven van anderen maakt het niet uit of dat van vreemden of van eigen familie is.
en wat is voor jou dan "eenmaal volwassen" om niet meer afhankelijk te zijn?
20? 30? 40?
want op 20 heb je geen huis, en ben je afhankelijk (van je ouders, van iemand die een huis leent, ...) (uitgezonderd van zij die nooit willen gaan werken of iets vast bezitten, en dus als nomaden willen leven)
op 30 kan je, zoals hierboven gezegd, zelfstandig gaan zijn... maar enkel als je dus het geluk had vanaf dag 1 op of boven het gemiddelde te verdienen, en thuis niets moest afgeven
op 40 ben je al 20 jaar van je "volwassen leven" kwijt... dus dat is ook niet meer "eenmaal volwassen"
(oh, en natuurlijk, als je het inkomen van een eventuele partner zou meerekenen, ben je alwéér afhankelijk van iemand anders)

ik ben natuurlijk eens dat je niet boven je stand moet leven (er zijn er genoeg die het doen), maar dat je toekomt met "Gewoon in jezelf geloven en je doel willen bereiken." dat is een pakske zever.
(tenzij je doel is helemaal niks te willen in het leven, of je dus fortuinlijk genoeg bent om in de hogere categorie van het leven geboren te worden)

Dizzy schreef: 07 nov 2022, 15:55 BZN is bekend om een reden, waarschijnlijk omdat er wel een grond van waarheid tussen de meligheid zit. Punt is dat consumptienitus bijna de status van religie gekregen heeft en dat velen tenonder gaan aan hun nieuwe god.
BZN zal misschien nog wat bekendheid hebben overgehouden aan de scheurkalenders.... ik weet dat die vroeger overal ophingen met hun spreukjes en grapjes etc op de achterkant.
tegenwoordig zie ik eigenlijk niets meer van BZN (maar het zal nog wel bestaan i guess?)

er zijn inderdaad genoeg mensen die kopen wat ze niet nodig hebben, op momenten dat ze het niet nodig hebben, en soms financieel niet kunnen.
en er zijn zeker ook mensen van wie dat de eigen fout is, maar anderzijds.... veel van de reclame die je tegenkomt op tv of internet zouden ze evengoed mogen verbieden,
of verplichten 'enkel realistische reclame, met bewezen feiten' van te maken (wat eigenlijk op hetzelfde neer zou komen)
en dat veel reclame dan nog gericht is op kinderen, zodat die gaan zagen bij de ouders, is helemaal "bah"
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Er lijkt me een consensus te zijn over het feit dat men vanaf zijn 18de als een volwassene mag beschouwd worden.
Dat men liever energie steekt om voor zichzelf aan te tonen dat iets niet kan dan het omgekeerde werd eerder al ter sprake gebracht.

Slotsom blijft wel steeds gelijk: wat voor de een onmogelijk lijkt blijkt voor een ander wel mogelijk.

Verder nogal een akelig vooruitzicht dat sommige mensen als enige oplossing zien om van alles te gaan verbieden omdat men blijkbaar niet meer voor zichzelf kan uitmaken wat goed of slecht is. Je zou die negatieve energie ook positief kunnen aanwenden en kinderen van jongsaf een opvoeding meegeven waarbij ze leren dat je de tering naar de nering moet zetten en niet aan elke verleiding moet toegeven en niet klakkeloos alles voor waarheid moet aannemen wat je in de media leest, hoort en ziet.
Kinderen die bij hun ouders gaan zagen voor nutteloze spullen na het zien van reclame zou daar al een mooie aanleiding toe zijn.
Probleem is dat er ouders zijn die dat al te moeilijk vinden en liever de gemakkelijke weg kiezen en toegeven aan iedere gril van hun kinderen. Maar dat gedrag ga je ook niet verhelpen door van alles te gaan verbieden. Wel door ze te leren nadenken voor ze een keuze maken of een beslissing maken en ze te begeleiden in het mondiger maken voor wat er echt toe doet. Kost in het begin uiteraard meer moeite en inspanning dan ze gewoon hun goesting geven. Maar op termijn rendeert het dubbel. Of het keert zich dubbel tegen je en henzelf. Maar dat moet iedereen dan maar voor zichzelf uitmaken. Toch zolang men er de gevolgen van wil dragen. Maar dat maakt weer deel uit van een andere "crisis".
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het klopt dat negativisme niet helpt om dingen te verwezenlijken maar het is even juist dat je met enkel een positieve instelling er ook niet zomaar komt. Er spelen veel factoren en veel dingen heb je gewoon niet in de hand. Of je opzet lukt of niet kan dus van jezelf afhangen maar meestal is het een samenspel van eigen handelen en wat mazzel op de juiste momenten. Mensen zijn nu eenmaal beter in het inschatten van hun kwaliteiten dan van hun gebreken, dat kunnen ze meestal veel beter... bij anderen :lol:

Reclame is altijd een overdrijving maar er valt wel wat te zeggen over kinderreclame. Waar ouderen soms pas laat leren hoe het werkt en hoe eraan weerstaan is dat er niet bij kinderen of veel minder. DAT is ook exact de reden waarom er zoveel reclame op kinderen gericht wordt. Ze zijn nog beïnvloedbaarder dan volwassenen en bovendien misbruikt men de wetenschap dat ouders alles doen voor hun kinderen, ze rot verwennen bijvoorbeeld. Ipv de ouders te bewerken is het veel gemakkelijker om je op de kinderen te richten. Zij zullen dan de ouders wel overtuigen dat ze dat spul echt wel nodig hebben want al de andere kindjes in de klas zijn al verkocht. Waarom hebben de fastfoodketens een kinderhoek en speeltjes en organiseren ze verjaardagen, yep klanten voor de rest van hun leven. Als ze te vet worden maken ze gewoon het gat van het ballenbad wat groter.

Veel ouders kunnen niet tegen die druk op. Daar komt nog bij dat door verwennerij kinderen omgekocht worden door de eigen familie. Dat kan onschuldig zoals bij grootouders die de kinderen zo vaak mogelijk bij zich willen en dus hen plezieren met wat ze willen. Maar je ziet ook vaak dat gescheiden ouders tegen elkaar opbieden om de gunst van het kind. Ik ken een kleine met 2 pony's, eentje van de mamma en eentje van de pappa.

Je zou kinderen dus inderdaad moeten leren hiermee om te gaan maar dat kan pas nadat ze een bepaalde leeftijd hebben en ook vatbaar zijn voor dat soort lessen. De reclame begint echter al van in de wieg. Tegen dat kinderen enig besef van geld en budget hebben zijn ze al lang verkocht aan de commercie.

Het heeft geen zin te foeteren op kinderreclame als je zelf je kinderen rot verwent. Ik snap dat men het beste wil voor de kinderen maar men beseft niet dat men hen een zeer slechte dienst bewijst door hen een totaal fout beeld te geven van de realiteit. Tegen dat men zelf moet gaan werken om alles te betalen is het veel te laat om die mentaliteit nog te keren en het zal verdorie pijn doen.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 91 keer
Provider

cadsite schreef: 07 nov 2022, 14:53
Als je het mag geloven kan je aan de lopende band honderden €/maand besparen. :roll:
Bwa november zal niet lukken, maar in december spaar ik zeker dubbel
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Van de EU moeten we dus ook niet veel verwachten op de stijgende energieprijzen voor de consumenten onder controle te houden.
Hun plafond werd immers ergens ter hoogte van de mastpiek van de Eifeltoren gelegd. M.a.w. zelfs tijdens de hoogste piek van augustus ll. zou hun plafond niet in werking getreden zijn.
En in België in 2023 nog wat accijnzen erbij om hier en daar wat gaten tijdelijk te dichten in de meest uit de hand gelopen begroting van de EU en we kunnen al beginnen aan het topic "Belgische energiecrisis 2023".
Sol Invictus!
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Er zit nu terug een neerwaartse knik in de inflatiecurve.
Inflatie 2018 - 2022 StatBel.jpg
Bron Statbel

Dat is uiteraard goed nieuws voor wie zijn loon nog werd aangepast aan de paniekcurves van dit jaar.
Loon aangepast aan hoge inflatie (de spilindex is trouwens voor de 2de maand op rij overschreden) en nadien terug dalende inflatie zorgt voor bepaalde inkomensgroepen voor een win-win situatie.
Sol Invictus!
wied
Elite Poster
Elite Poster

Screenshot_2022-11-29_13-39-42.png
Thomas Piketty in Frankrijk, alsook de "fantoomgroei" bepleiters in Nederland tonen graag het echte plaatje wat koopkracht betreft. En nu de UK van de EU verlost is gaan ze daar massaal staken om meer loon te eisen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Thomas Piketty & Co doen algemene ruime vergelijkingen. En daar valt het automatisch indexsysteem van de Belgen al zeker niet onder.
Laat staan individuele situaties waarbij je in ieder systeem een deel status quo hebt, verliezers en winnaars.

In het VK heeft een meerderheid vrijwillig gekozen voor de Brexit, hun parlementair systeem en de leiders van dat systeem die voor hen de beslissingen nemen. Ze kunnen dan op hun eilandje maar beter leren leven met de leiders ervan en met de gevolgen van hun keuzes. Of dringend andere keuzes gaan maken.
Ook niets nieuws onder de zon op dat eilandje. De renaissance en barok is voor het grootste deel van de toenmalige bevolking ook ongemerkt gepasseerd en door hun leiders zo lang mogelijk tegen gehouden.
Sol Invictus!
wied
Elite Poster
Elite Poster

Niettemin worden contouren van het grotere plaatje stilaan beter zichtbaar: Truss&Co werden fors teruggefloten en snel naar de uitgang gebracht, blauwe Rutte (NL) gedraagt zich al lange tijd als "rode" beschermheer van de kansarmen, en onze eigen premier krijgt de wind van voren omdat hij niet selectief omspringt met energie-subsidies! Het lijkt wel of het IMF een "sociaal" hart ontwikkeld heeft...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Zeg niet: ik schijt in mijn broek voor mijn eigen hachje, maar zeg: ik heb een sociaal hart :)
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 369 keer
Bedankt: 120 keer
Te Koop forum

In Nederland is men met een piloot project begonnen waterstof ipv aardgas.
Proef met 12 woningen.
https://www.alliander.com/nl/energietra ... of/lochem/
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/14 ... aarom-het/

Dit kan daar ook ergens in passen al is de industrie eerder de afnemer van deze waterstof.

Afbeelding
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 369 keer
Bedankt: 120 keer
Te Koop forum

Goed, ik lees daar ook "België stapt overigens ook in de GOWA, de "OPEC voor windenergie", want ook daar wil ons land zich verder profileren op wereldvlak. "
Hopelijk dat er niet te veel klachten komen tegen de vergunningen, zoiets kan lang duren bij ons.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Op zee lijkt het aardig te lukken, maar op land is het toch echt wel huilen met de pet op.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

De alliantie verbindt zich ertoe om het proces van windenergie op zee te versnellen en zo een antwoord te bieden op de energiecrisis. Ze willen tegen 2030 minstens 380 gigawatt aan offshore windenergie kunnen aanbieden - vergeleken met 60 gigawatt momenteel. 
Als België talmt dan nog genieten ze van de voordelen van andere deelnemers maar ik verwacht minder vertraging op zee dan aan land.

In ieder geval goed dat België mee doet en samenwerkt zodat we de boot niet gewoon missen. We hebben de infrastructuur die nu voor gas gebruikt wordt en ook de havens. Met onze centrale ligging zitten we goed om een verdeelpunt te worden. Op tijd mee zijn met vernieuwing en verandering levert ook de beste kansen op om zoveel mogelijk nieuwe jobs te creëren. Het belangrijkste is echter dat je daar nu mee kan beginnen en niet over 20 of 25 jaar.

Het goede aan zo'n alliantie is ook dat plaatselijke inertie snel tot reactie van de andere leden zal leiden en er dus moet gehandeld worden. Het Belgisch systeem kan zo'n push wel gebruiken.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 125 keer

Rapport waarschuwt voor gastekort bij strenge winter: aanvoer naar België kan stilvallen
Het bevoorradingsrapport dat de federale regering kreeg, bevat een duidelijke waarschuwing dat de aardgasbevoorrading deze winter al in het gedrang kan komen. Dat melden ‘De Tijd’ en ‘L’Echo’, die een vertrouwelijke passage konden inkijken.

De administratie waarschuwt dat bij een koudegolf of een strenge winter de Belgische aardgasbevoorrading deze winter al problematisch kan worden. Als het kwik onder nul zakt, "kan een tekort ontstaan in de markt waarbij het aanbod kleiner is dan de vraag".

Als het koud wordt in West-Europa, heeft vooral het Verenigd Koninkrijk al het beschikbare gas zelf nodig. De aanvoer naar België zou dan stilvallen.

De regering heeft echter meermaals benadrukt dat de gas- en elektriciteitsbevoorrading deze en komende winter niet in het gedrang komen. De topministers zetten dan ook vraagtekens bij de geloofwaardigheid van de analyse van de administratie. Er zouden fouten staan in het rapport, klinkt het.

De administratie zou ook onvoldoende zicht hebben op de contracten die gasleveranciers hier en elders in Europa hebben afgesloten, cruciaal om te weten waar het gas uiteindelijk naartoe zal vloeien.
Bron: HLN

Nja, nu heeft de administratie plots "ook onvoldoende zicht"...

Gelukkig is er, voorlopig, "nog wat" elektriciteit. :lol: :lol:
Op 31 januari aanstaande gaat ook daar 1000 MW permanent offline (kernreactor Tihange 2).

Velen gaan gitzwarte sneeuw zien, denk ik zo.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 175 keer
Bedankt: 336 keer

De Groenen gingen toch bijkomende gascentrales zetten om elektriciteit te produceren. Strak plan weeral.

Zonnepanelen noppes in de winter en tijdens de nacht
Wind: veel windstilte laatste dagen.
Gascentrale: oeps geen gas genoeg

Diegene met een kerncentraleke gaan gouden tijden tegemoet.

Ik ga alvast wat houtblokken verzamelen … ik ken een adreske
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ge kunt er een lachske mee doen, maar vergeet dan het landje met de kerncentralekes niet uit te lachen.
Windstil? Het is niet omdat uw haren niet bewegen dat het windstil is.
Op ne scheet van mijn huis staan grote molens. Ik heb ze nog niet stil zien staan.
PV? Vandaag was een heel goede dag hier in huis.

De bruinen gingen toch kerncentrales bijzetten? Strak plan weeral.

Waarom altijd zo kortzichtig...
duizend
Elite Poster
Elite Poster

De stroomprijs gaat weeral pieken. De hoogste prijspiek van het jaar…
Reden, weinig wind, weinig zon, te weinig kernenergie.

Hoe zouden we dat kunnen oplossen.
Met meer windmolens en zonnepanelen niet, dat snap je toch?
Blijkbaar helpt het zo geroemde importeren ook niet om de prijs te laten dalen. En men denkt dat er geen tekort gaat zijn. Hoezo tekort? Heistje bellen die weet waar je moet zijn om ongelimiteerd te importeren.

Blijft over meer fossiele centrales of meer kerncentrales. Of afschakelplannen.

Mijn keuze: meer kerncentrales.

Wat is jouw keuze?
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Misschien al eens beginnen met minder stroom te EXPORTEREN?
Los daarvan, zet ze maar uw kerncentrales. Ze staan in promo in den aldi.
Nu gekocht, straks in gebruik. :roll:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dat laatste Is niet meer nodig.
Stemmenronselaar Zuhal Demir is bereid geld van de Vlaamse belastingbetalers (in ruil voor voldoende stemmen en een gunstig milieu-effecten rapport vanwege Vlaanderen) naar Nederland over te hevelen.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Vandaag kunnen we af en toe exporteren dankzij onze nog werkende kerncentrales.
En omdat we onze dure fossiele centrales volop laten draaien. En zo de kWh prijs de hoogte in jagen. Je kan niet om die feiten heen …

Het debat moet gaan over de manier waarop we de fossiele centrales wegkrijgen.
Dat kan enkel met kerncentrales. Die we nog moeten bouwen, tja fouten uit het verleden kunnen we helaas niet rechtzetten.

Dezelfde fout maken als in het verleden kunnen we wel, en zijn we aan het doen.
We moeten nu bijkomende kerncentrales bouwen om over 15 jaar uit de miserie te zijn.
Elke dag dat men wacht is een dag langer dure fossiele energie, of afschakelplannen totdat men eindelijk nieuwe kerncentrales gebouwd heeft.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

ivob schreef: 10 dec 2022, 10:36 Dat laatste Is niet meer nodig.
Stemmenronselaar Zuhal Demir is bereid geld van de Vlaamse belastingbetalers (in ruil voor voldoende stemmen en een gunstig milieu-effecten rapport vanwege Vlaanderen) naar Nederland over te hevelen.
Meer dan zand strooien en radden draaien is dit niet. Voorlopig is de sluiting van hun oude reactor gepland voor 2034. De Nederlanders zijn vooruitziend wil al een vervangingskerncentrale hebben voor mocht de oude effectief sluiten. De nieuwe zou een productie hebben van tussen de 1000 MW en 1650 MW, dat gaat niet genoeg zijn om te exporteren naar het vlaemsch ryck.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”