Sport en ethiek
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 624 keer
Dient de politie daar dan niet juist voor ? Orde handhaven ? Waarom zou dat in hemelsnaam op de clubs moeten afgeschoven worden ? Omdat voetbal te groot is ? 'k vind het in ieder geval een belachelijke redenering.
't probleem zit hem imho niet daar...ik vraag me nog altijd af waarom die "risico" matchen überhaupt mogen gespeeld worden...is't te gevaarlijk...laat het dan gewoon niet doorgaan...in elke andere sport en ver daarbuiten krijgt men gewoon geen toestemming om zo'n evenement te laten doorgaan...in't voetbal kijkt men weg en is men 's maandags voor de zoveelste keer verontwaardigd.
't probleem zit hem imho niet daar...ik vraag me nog altijd af waarom die "risico" matchen überhaupt mogen gespeeld worden...is't te gevaarlijk...laat het dan gewoon niet doorgaan...in elke andere sport en ver daarbuiten krijgt men gewoon geen toestemming om zo'n evenement te laten doorgaan...in't voetbal kijkt men weg en is men 's maandags voor de zoveelste keer verontwaardigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
- Bedankt: 142 keer
Da's de nagel op de kop.Sinna schreef: 20 nov 2022, 15:48 Waarom moet de belastingbetaler (jij en ik dus) opdraaien voor de beveiliging van voetbal? Wat is er mis met security die door de clubs zelf betaald wordt? Als ik hier in Brugge soms zie welke troepenmacht opgetrommeld wordt, dan vraag ik me af hoeveel dat weer aan de staat moet kosten.
Toch vreemd dat dat voor andere sporten veel minder tot niet nodig is.
Ik denk dat de politie ingezet kan worden voor nuttiger zaken en dat clubs inderdaad maar in hun eigen beveiliging moeten voorzien. Als miljarden verslindende organisaties, is het betalen van eigen security een habbekrats in hun onmetelijke budgetten.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
- Bedankt: 724 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Opnieuw wil je bewijzen dat je niet enkel niets van het spelletje kent maar je ook nog eens van mening draait. Dat de betere ploeg meer kans heeft om te winnen is evident en was geen discussiepunt. Het punt is dat je als mindere ploeg ALTIJD een kans hebt en geen geringe.CCatalyst schreef: 19 nov 2022, 21:10Ik blijf bij wat ik zeg: dat in de regel de beste ploeg wint, in puur voetbal althans. "In de regel" betekent dat als je een goede ploeg 100 matches tegenover een minder goede ploeg laat spelen, de goede ploeg het merendeel van de matches wint.
FIFA-voetbal wordt daarentegen gedreven door financiële belangen, hier is het de uitkomst die alle betrokken partijen het meeste financieel voordeel oplevert die wint. Je haalt het zelf al aan: de matches zijn de inkomsten voor die mensen, men zal dus uit nature streven naar maximale financiele winst. Dat verklaart ook de beslissing om een tournament te organiseren op een plaats waar mensenrechten niet bestaan: in de koffertjes van Qatar zat gewoon het meeste cash.
Om uw denkfouten op maar één wedstrijd uit te lichten. Qatar is nu het organiserende land, mocht van uw theorie iets kloppen dan hadden zij gewonnen van die armoezaaiers van Ecuador. Helaas 0-2. Ecuador was beter en won verdient, hoeveel miljarden Qatar er ook tegenaan gooide. Anderzijds werd ook een ander zwak punt van uw theorie aangetoond. Niettegenstaande dat Qatar dus veel zwakker was dan Ecuador, kregen ze enkele uitstekende kansen. Ze hebben die gemist en dus verloren. Maakten ze die kansen wel af en deed Ecuador het omgekeerde dan was het resultaat omgekeerd, ook al is er een serieus verschil in kwaliteit. In voetbal zijn het details en een beetje geluk die het verschil kunnen maken. Goed zijn helpt uiteraard om u betere kansen te geven maar omdat één of 2 kansen genoeg zijn om het verschil te maken en elke ploeg die altijd krijgt kan het telkens alle kanten uit. Waar Fifa of wie dan ook naar streeft, die basis van het spel zal nooit veranderen.
Manchester city steekt al jaren belachelijk veel geld in een ploeg om de CL te winnen en ze hebben ze nog nooit gewonnen. Je kan met geld veel kopen maar zulke prijzen zijn niet zomaar te koop en terecht.
Ik kan je nog ergens volgen dat er inderdaad veel problemen bestaan en dat deze dus ook in het voetbal bestaan. Waar je echter totaal de mist in gaat is uw eenzijdige blik alsof dit enkel in het voetbal zo zou zijn. Dit is gewoon menselijk gedrag dat eerder gelinkt is aan criminelen in combinatie met veel geld, met voetbal heeft dat niets te maken. Zou een andere sport even populair kunnen zijn dan had je het daar ook en je hebt het trouwens ook bij veel minder populaire sporten. Omkoping bestaat niet omdat voetbal bestaat of omdat Fifa bestaat maar omdat er corrupte mensen zijn. Doping bestaat niet omdat er wielrenners of atleten zijn maar wel omdat het er is en sommigen alles over hebben om hun doel te bereiken, ook zichzelf kapotmaken als dat nodig is. Ik ga wielrennen of atletiek niet afbreken omdat er heel wat mensen in meedoen die niet eerlijk werken.
Ik versta uw opvatting over de uitwassen bij het voetbal maar waarom heb je die dan niet bij atletiek of andere sporten? Maffiapraktijken zijn niet ontstaan uit voetbal net zomin als georganiseerde misdaad. Straks ga je nog beweren dat de drugsproblemen in Antwerpen het gevolg zijn van Antwerp FC of Beerschot

Racisme heeft geen zak met voetbal te maken of Vlaams belang zit vol met voetbalfans. Neen, het zijn net zij die uit pure jalousie neerkijken op de prestaties van de Rode Duivels omdat zij hun project om de gewone man tegen elkaar op te zetten dwarsbomen.
En ho, je hebt me daar een bewijs gevonden. Natuurlijk is de wikipage bij voetbal langer, de sport is ook vele malen populairder

Vraag een aan Serena Williams van wat zij denkt over racisme in voetbal en hoeveel minder het elders is

Vraag het eens aan Tiger Woods, kortom aan elke zwarte sporter. Racisme is er omdat er teveel racisten zijn, niet door voetbal.
Ik praat racisme of de vele problemen in de voetbalwereld en daarbuiten niet goed maar doen alsof dit een exclusief voetbalprobleem is is pas echt belachelijk. Voetbal verzamelt heel veel mensen en dus krijg je een enorme mengeling van meningen, gedragingen en ook problemen. Die problemen hebben veel oorzaken maar doen alsof voetbal de bron van die problemen is, is gewoon larie. Voetbal brengt veel mensen samen en dus komen ook hun problemen samen.
Met dezelfde redenering kan je cafés verbieden. Er gebeuren veel ongelukken, vechtpartijen en over dronkenschap gaan we niet eens beginnen. Ligt dat aan het concept café of ligt dat aan de bezoekers?
Dat FIFA nog meer zou kunnen doen tegen racisme kan je verdedigen maar ik vind de straffen niet min. Ploegen krijgen enorme boetes of worden uitgesloten terwijl ook zij het gedrag van een kleine minderheid ook niet altijd zomaar kunnen voorkomen. Veel ploegen hebben wel degelijk een beleid tegen bvb racisme. Voor hen kosten die mannen ook gewoon veel geld en jagen ze anderen weg van het stadion. Kijk naar de wedstrijd van Charleroi onlangs. Ze staan 1-0 voor en sommigen beginnen met zaken op het veld te gooien waardoor ze de match verliezen met 0-5 en een zware boete krijgen. Jij komt hier stellen dat FIFA hiermee tevreden is, pure onzin.
Fifa wil inderdaad geld verdienen, ben je daar trouwens tegen met uw verdediging van de privésector? Waar kan jij geld verdienen linken aan problemen? Problemen kosten inkomsten en imagoproblemen kosten ook geld. Het is dus helemaal niet in het belang van FIFA dat problemen zouden blijven duren, integendeel.
En over de politiemacht die "nodig" is bij het voetbal. Die wordt vooral nodig geacht... vooral door de politie zelf. Ze krijgen een mooie premie voor dat "extra" werk dat ze dus zelf organiseren. Zo komt er soms meer politie dan de clubs vragen. De zogenaamde strijd tegen hooliganisme was trouwens lang een show waarbij men elk weekend dezelfden oppakten zonder gevolg. Nu de straffen veel hoger liggen en stadionverboden sneller en langer gelden is dat probleem geminderd maar er blijven teveel gaten die deze verstoorders van de sport laten doen.Niemand wil hen echter, niet de clubs, niet de echte supporters en ook niet de bond of de FIFA. Het zijn gewoon vechtersbazen die hun echte hobby (vechten) afwentelen op een sport. Nu gaan ze trouwens vechten in bossen en op afgelegen terreinen. By the way, tussen die vechters zitten gasten bij die als beroep bij de politie werken. Waarom ik dat weet? Ik ben lang spotter geweest, dat is iemand die in supportersgroepen zit maar problemen doorgeeft. Ik kreeg zo veel info over de hooligans en hun plannen en ik heb er ook inzicht gekregen in de manier van denken van die gasten. Dat heeft niets met voetbal te maken. Dat heeft alles met vechten te maken, voetbal is gewoon handig om mensen te verzamelen en politie speelt dat spel mee. Soms doen ze ook gewoon mee met de gevechten en dat vinden de hooligans geweldig leuk. Voor hen is het een spel en een manier om te tonen dat ze viriel en man zijn maar in feite zijn het dieptrieste losers.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Qatar is sowieso toch een winnaar van dit tornooi? De oligarchen dan uiteraard. Ik las dat ze ginder niet veel geven om hun voetbalploeg. Het merendeel van de bevolking in Qatar is daar gastarbeider en zal er nav hun eigen ervaringen wel weinig voor voelen tenzij ervoor betaald zouden worden. Het zal FIFA financieel veel beter uitkomen om Ecuador tegen een ander Zuid-Amerikaans land te verliezen, want dan kunnen ze geld slaan uit de rivaliteit tussen de landen ginder. Qatar is al lang binnen. Voor Rusland was het indertijd niet anders.Dizzy schreef: 20 nov 2022, 20:23 Equator was beter en won verdient, hoeveel miljarden Qatar er ook tegenaan gooide.
Ik heb al meermaals gezegd dat bepaalde misbruiken ook wel in andere sporten voorkomen. Het punt is dat FIFA de kroon spant. Zelfs als je rekening houdt met de populariteit, dan nog is het aandeel misbruiken veel groter dan bij andere sporten. Zoals academici reeds hebben bestudeerd: het is een cultuurprobleem.Dizzy schreef: 20 nov 2022, 20:23Waar je echter totaal de mist in gaat is uw eenzijdige blik alsof dit enkel in het voetbal zo zou zijn.
Zoals ik zei, de drie volgende grote sporten zijn samen populairder dan FIFA en bestrijken samen een klein stukje van de "Racisme in andere sporten pagina". Zo erg is het allemaal uit verhouding dus.Dizzy schreef: 20 nov 2022, 20:23En ho, je hebt me daar een bewijs gevonden. Natuurlijk is de wikipage bij voetbal langer, de sport is ook vele malen populairder![]()
Ik ga geen enkel bedrijf verdedigen dat geld probeert te verdienen op de manier van FIFA. Zo'n bedrijven kunnen bij ons trouwens niet meer opereren. Ze bestaan wel nog in de derdewereld (soms ook geleid door Westerse stakeholders).Dizzy schreef: 20 nov 2022, 20:23Fifa wil inderdaad geld verdienen, ben je daar trouwens tegen met uw verdediging van de privésector?
- Dizzy
- Elite Poster
Jammer dat je telkens over iets anders begint als je op fouten gewezen wordt. Het ging over de wedstrijd tegen Ecuador en die hebben ze ondanks al hun geld verloren.CCatalyst schreef: 20 nov 2022, 20:38Qatar is sowieso toch een winnaar van dit tornooi? De oligarchen dan uiteraard. Ik las dat ze ginder niet veel geven om hun voetbalploeg. Het merendeel van de bevolking in Qatar is daar gastarbeider en zal er nav hun eigen ervaringen wel weinig voor voelen tenzij ervoor betaald zouden worden. Het zal FIFA financieel veel beter uitkomen om Ecuador tegen een ander Zuid-Amerikaans land te verliezen, want dan kunnen ze geld slaan uit de rivaliteit tussen de landen ginder. Qatar is al lang binnen. Voor Rusland was het indertijd niet anders.
Opnieuw ga je de mist in door te stellen dat gastarbeiders minder zouden voelen voor voetbal. Die mensen komen vaak uit landen met net een grotere voetbalcultuur dan Quatar (niet zo moeilijk ook).
Volgende fout, je kan er wat maken in een paar zinnen, Ecuador speelt tegen de Zuid Amerikaanse landen als: Nederland en Senegal

Qatar is al lang binnen? Door miljarden te spenderen aan een tornooi waar ze sportief afgaan en wereldwijd kritiek krijgen. Neen Qatar heeft veel meer aan de hypocrisie van staten en ondernemingen die ondanks al de wantoestanden handel dreven met hen en dat ook volledig blijven doen, ook lang na dit tornooi. Maar ja, het zou allemaal aan het voetbal liggen

Uw uitleg staat ook totaal scheef op wat je eerst beweerde. Qatar zou eerst overwinningen kunnen kopen maar nu is het ineens dat het hen niet interesseert

Misbruiken bestaan inderdaad ook in andere sporten, dat is zo zuidelijk dat zelfs jij het niet kan ontkennen. Dat er in voetbal veel geld om gaat maakt uiteraard dat het weliger tiert maar in verhouding tot de populariteit betwijfel ik, dat is ook moeilijk te meten. Neem wielrennen, veel minder populair wereldwijd maar er is geen grote koers of er zijn problemen. Hoeveel ex-wielrenners zijn er al als hypocriet als afvallige beschouwd nadat ze betrapt werden? Daar is het misbruik veel meer in de teams gedrongen, hetzelfde met atletiek, hele landen worden uitgesloten en ook hier zijn heel veel grote kampioenen nadien van hun voetstuk gevallen. Misbruik en valsspelen ligt niet aan één sport maar aan de mens en zijn zwakte. Mensen spelen ook vals zelfs als er geen geld bij betrokken is, je wil niet weten hoeveel amateurcoureurs producten pakken terwijl ze maar in groep rond te kerktoren fietsen.
Dat jij een sociaal gegeven als racisme wil meten aan de lengte van een wikipagina is voor uw rekening. Het betekent niets buiten dat het bewijst dat voetbal populairder is dan andere sporten. Racisme bestaat overal in de samenleving en dus ook in sport en dus ook meer in sport waar meer mensen interesse in hebben dan in deze die minder volk trekken. Je moet wel heel erg tegen VB zijn als je zo in zit met racisme of vergis ik me

En als klap op de vuurpijl beweer je tegen bedrijven te zijn die geld verdienen zoals Fifa. Ben je dan tegen oa Borealis, tegen de Antwerpse diamantsector, tegen huurders die discrimineren, ... Die bedrijven kunnen bij ons perfect opereren en dat doen ze dan ook. Net zoals ze de grofste schendingen gewoon elders gaan doen, dat is dan veel beter

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
- Bedankt: 331 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Dat is maar een deel van hun takenpakket.
Gezien de jarenlange besparingen op openbare veiligheidsdiensten zijn ze nu al onderbemand. elk uur dat ze moeten besteden aan het onder controle houden van (dronken) vandalen kunnen ze niet aan nuttiger zaken besteden.
De tijd dat de politie/rijkswacht een afzonderlijke inzetbare groep van enige omvang had om de orde te handhaven ligt al geruime tijd achter ons hoor.
Je kan dat ook terug herinvoeren. Maar dan moet je daar het nodige personeel voor vinden en de nodige budgetten (te verhalen op alle belastingsbetalers) voor voorzien. Het is maar wat je zelf wil. Gelijktijd roepen om belastingverminderingen en voldoende inzetbare openbare diensten gaat uiteraard niet. Allee, roepen wel maar uitvoeren zit er niet in.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
Je kan je best afvragen of er zelfs niet teveel politie aanwezig is rond voetbalstadions. Als je het een beetje volgt dan krijg je meer inzicht en besef je dat het probleem complexer is. De politie is voor sommigen zelfs de reden om te gaan vechten, ze zien het als een bereidwillige sparring partner. Ook andersom zijn er niet weinig korpsen waar politiemensen blij zijn met de extra inkomsten en de "actie" zoals er mij eentje persoonlijk vertelde. Het verklaart ook waarom bij sommige clubs er amper politie nodig is en bij anderen veel meer en dat die verdeling ook niet overeen komt met het aantal incidenten.
Nog een kleine anekdote: de grootste aanvoerder van hooligans bij ons was... de zoon van de commissaris.
Nog een kleine anekdote: de grootste aanvoerder van hooligans bij ons was... de zoon van de commissaris.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 639 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Qatar heeft de Fifa goed in zijn zak. Regenboogarmbandjes dragen zal bestraft worden met een gele kaart. Ondertussen lijken ze ook al goeie maatjes te zijn met de Saoedi's gezien hun voorzitter een zichtbaar aangenaam gesprek had met MBS (ja die van de moord op (Kashogghi) voor het WK 2030.
Ethiek?
Ethiek?

Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
Niet alleen de FIFA en hun "voorzitter" die zich nog net niet tot de Islam bekeerd heeft om van alle commerciële voordelen te kunnen blijven genieten. Pijnlijk om te zien en te aanhoren de hielenlikkerij van die man.
Een klein voorsmaakje wat al de politici - die dachten dat door Rusland voor Qatar in te ruilen ze nu niet meer afhankelijk zullen zijn van een energieleverancier die, als hun dat beter uiktkomt, zijn eigen wetten zal stellen - in de (nabije) toekomst nog te slikken zullen krijgen.
Commerciële belangen en internationale politiek hebben weinig met ethiek te maken. Met "sport" an sich heeft dat hele evenement totaal niets te maken. Wel alles met de verwevenheid tussen geld en politiek verdoezeld achter een slogan van "sport" om de massa hun spelen te gunnen zodat ze niet meer nadenken over wat er echt achter steekt. Dat ziet iedereen. Behalve diegenen die graag hun kop in de grote zandbak van Qatar steken en hun zelfverklaard ethisch gedrag maar al te graag aan de kant schuiven omdat ze, als het er echt op aan komt, geen afstand van hun verslaving/persoonlijke pleziertjes kunnen doen en daar anderen een prijs voor laten betalen. Zelfs met hun leven. Niets nieuws onder zon dus.
Hetzelfde gaat trouwens ook o.a. op voor het F-1 circus.
Een klein voorsmaakje wat al de politici - die dachten dat door Rusland voor Qatar in te ruilen ze nu niet meer afhankelijk zullen zijn van een energieleverancier die, als hun dat beter uiktkomt, zijn eigen wetten zal stellen - in de (nabije) toekomst nog te slikken zullen krijgen.
Commerciële belangen en internationale politiek hebben weinig met ethiek te maken. Met "sport" an sich heeft dat hele evenement totaal niets te maken. Wel alles met de verwevenheid tussen geld en politiek verdoezeld achter een slogan van "sport" om de massa hun spelen te gunnen zodat ze niet meer nadenken over wat er echt achter steekt. Dat ziet iedereen. Behalve diegenen die graag hun kop in de grote zandbak van Qatar steken en hun zelfverklaard ethisch gedrag maar al te graag aan de kant schuiven omdat ze, als het er echt op aan komt, geen afstand van hun verslaving/persoonlijke pleziertjes kunnen doen en daar anderen een prijs voor laten betalen. Zelfs met hun leven. Niets nieuws onder zon dus.
Hetzelfde gaat trouwens ook o.a. op voor het F-1 circus.
Sol Invictus!
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 685 keer
hopelijk geraakt er nog een ecuadoriaan het land uit na de match van gisteren...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Dizzy
- Elite Poster
Commerciële belangen en internationale politiek hebben inderdaad weinig met ethiek maar men gaat hier uit de bocht door ineens te doen alsof een sport dan volledig in dat bad moet getrokken worden. Je kan inderdaad veel kritiek hebben op de organisatoren en de Qatari maar dat maakt niet dat de sport of de sporters daar iets mee te maken heeft. Het toont enkel dat geld en erbijhorenden macht/invloed ook gelden voor andere omgevingen zoals oa de sport.
Men had dat tornooi nooit daar moeten organiseren. De spelers kunnen daar echter niets aan doen, noch de fans. Voor hen gaat het tornooi om de sport die bovendien voor aandacht zorgt voor de problemen. We zullen zien als het tornooi voorbij is hoeveel aandacht er nog naar de problemen gaat. Het zal eerder opnieuw onderhandelen zijn met dezelfde partijen om zoveel mogelijk LNG te kunnen scoren. De bouw gaat gewoon verder met exact dezelfde praktijken, net zoals de bouw hier nog altijd werkt met mensen met schimmige papieren of helemaal geen papieren. Maar ja, dat is anders. We klagen liever over vrouwenrechten en problemen heel ver weg terwijl vandaag weer in België een aantal vrouwen verkracht wordt en nog veel meer mishandeld.
Men had dat tornooi nooit daar moeten organiseren. De spelers kunnen daar echter niets aan doen, noch de fans. Voor hen gaat het tornooi om de sport die bovendien voor aandacht zorgt voor de problemen. We zullen zien als het tornooi voorbij is hoeveel aandacht er nog naar de problemen gaat. Het zal eerder opnieuw onderhandelen zijn met dezelfde partijen om zoveel mogelijk LNG te kunnen scoren. De bouw gaat gewoon verder met exact dezelfde praktijken, net zoals de bouw hier nog altijd werkt met mensen met schimmige papieren of helemaal geen papieren. Maar ja, dat is anders. We klagen liever over vrouwenrechten en problemen heel ver weg terwijl vandaag weer in België een aantal vrouwen verkracht wordt en nog veel meer mishandeld.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 725 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Heb je al ooit zelf eens een iets groter event georganiseerd?iceke schreef: 20 nov 2022, 17:29 Dient de politie daar dan niet juist voor ? Orde handhaven ? Waarom zou dat in hemelsnaam op de clubs moeten afgeschoven worden ? Omdat voetbal te groot is ? 'k vind het in ieder geval een belachelijke redenering.
Dan wordt je verplicht om voor security te zorgen. Dat komt dus (terecht) op de kap van de organisator.
Maar omdat voetbal heilig is komt dat op de kap van de maatschappij.
Als er in voorgaande edities van jouw event schermutselingen geweest zijn, dan krijg je geen vergunning meer. Bij voetbal? Geen probleem, we sturen wel wat extra politiemensen op onze kosten.
- Dizzy
- Elite Poster
Politie is er voor buiten het terrein dus op openbaar gebied. Heb je een event dat dusdanig groot is dat er politietoezicht nodig is dan zal men dat evalueren.
De meeste wedstrijden verlopen zonder enig probleem en daar is dus relatief weinig politie nodig. Uiteraard evalueert men dat in België overal "anders" en krijg je soms veel te veel politie die als een rode lap op een stier werken bij de ossen onder het publiek die men met naam en toenaam kent.
Maar ja, de premies zijn leuk en zo kunnen ze nog eens oefenen met hun nieuw materiaal. Bij een ander event is dat eenmalig een premie en minder kans om op "anderen" te kunnen kloppen.
De meeste wedstrijden verlopen zonder enig probleem en daar is dus relatief weinig politie nodig. Uiteraard evalueert men dat in België overal "anders" en krijg je soms veel te veel politie die als een rode lap op een stier werken bij de ossen onder het publiek die men met naam en toenaam kent.
Maar ja, de premies zijn leuk en zo kunnen ze nog eens oefenen met hun nieuw materiaal. Bij een ander event is dat eenmalig een premie en minder kans om op "anderen" te kunnen kloppen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 279 keer
Natuurlijk is dat anders.Dizzy schreef: 21 nov 2022, 14:18 De bouw gaat gewoon verder met exact dezelfde praktijken, net zoals de bouw hier nog altijd werkt met mensen met schimmige papieren of helemaal geen papieren. Maar ja, dat is anders. We klagen liever over vrouwenrechten en problemen heel ver weg terwijl vandaag weer in België een aantal vrouwen verkracht wordt en nog veel meer mishandeld.
Als hier een vrouw verkracht wordt, is dat een misdaad.
Idem ditto voor als iemand in schandalige omstandigheden te werk gesteld wordt.
Idem ditto voor als de rechten van LGBTQI+'s geschonden worden.
En daar zit de demagogie van zij die de sharia goedpraten.
Dat ze mistoestanden van hier vergelijken met wat perfect wettelijk en 'normaal' gedrag is in landen als Qatar.
Of dacht je dat er een homohuwelijk bestaat in Qatar?
Integendeel, ik heb daar een woordvoerder van het regime horen verklaren dat homoseksualiteit een geestesziekte is, en verboden volgens de sharia.
Dat vrouwen daar volledig vrij zijn om te gaan en staan waar ze willen?
Dat men zich daar schaamt om mensen uit derde wereldlanden in abominabele omstandigheden te werk te stellen?
En wat die verkrachtingen betreft, op TV zag ik een woordvoerder van het regime aldaar ongesluierde vrouwen vergelijken met snoepjes die niet in hun verpakking zaten.
Kortom, wat hier een mistoestand is, is in Qatar wettelijk perfect in orde.
Johny Infantino is dan ook een misselijk makende hielenlikker.
En daar zit de demagogie van iedereen die doet alsof het Westen maar eens in eigen boezem moet kijken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
FIFA zal teams die toch armbandjes durven dragen die oproepen tot vrede of verdraagzaamheid heel zwaar sanctioneren.. Niet enkel boetes die "normaal" (??) zijn in dit scenario, maar FIFA gaat ook de hele ploeg een gele kaart geven als ze durven zo'n boodschappen de wereld in te sturen.
De teams die geinterviewd werden merkten op dat het de eerste keer is dat FIFA zich zo extreem opstelt tegen verdraagzaamheid.
De teams die geinterviewd werden merkten op dat het de eerste keer is dat FIFA zich zo extreem opstelt tegen verdraagzaamheid.
-
- Elite Poster
Het is weer een teken dat islam en verdraagzaamheid niet samengaan.CCatalyst schreef: 21 nov 2022, 18:28 FIFA zal teams die toch armbandjes durven dragen die oproepen tot vrede of verdraagzaamheid heel zwaar sanctioneren.. Niet enkel boetes die "normaal" (??) zijn in dit scenario, maar FIFA gaat ook de hele ploeg een gele kaart geven als ze durven zo'n boodschappen de wereld in te sturen.
Het wordt erger als FIFA daarvoor zwicht.
Ik ben blij dat ik geen sportliefhebber ben, ik hoef hier niet te kiezen tussen mijn principes volgen en genieten van een wedstrijd.
-
- Elite Poster
@CCatalyst Je loopt een sanctie achter.
Nadien is zelfs beslist dat het etiket "Love" aan de binnenzijde van de kraagband in de uitshirts niet door de beugel kan.
De KVVB, zij boog gedwee het hoofd. Bobo's moeten wat over hebben voor hun snoepreisjes.
Daarvoor moet alle ethiek wijken.
Gelukkig zijn er ook nog vrouwen met de nodige guts:
https://sporza.be/nl/2022/11/21/wat-een ... 037856308/
Alex Scott

Nadien is zelfs beslist dat het etiket "Love" aan de binnenzijde van de kraagband in de uitshirts niet door de beugel kan.
De KVVB, zij boog gedwee het hoofd. Bobo's moeten wat over hebben voor hun snoepreisjes.

Gelukkig zijn er ook nog vrouwen met de nodige guts:
Alex Scott

Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Je kunt het echter niet vergelijken, zij is journaliste, geen voetbalspeler.ivob schreef: 21 nov 2022, 19:15 Gelukkig zijn er ook nog vrouwen met de nodige guts:
Alex Scott![]()
![]()
Vraag is wat de BBC zou doen als er geëist wordt dat ze die armband afdoet, of dat ze anders de accreditatie verliezen.
Dan gaan we ze zien of ze ook echt dapper standhouden.
- Dizzy
- Elite Poster
Saudi-Arabië is blijkbaar een zeer goede ploeg want ze hebben één van de favorieten geklopt ofwel klopt het toch dat je als mindere ploeg altijd een kans maakt, ongeacht tegen welke messi(as) ook 

-
- Elite Poster
Er zijn ondertussen verschillende meldingen van fans en journalisten die belaagd en lastiggevallen werden door de organisatie of de beveiliging wegens het dragen van regenboogsymbolen.
Qatar en FIFA hadden, om de kritiek te temperen, voor het tournament nochtans gegarandeerd dat LGBT fans niet niet gestenigd en niet belaagd zouden worden.
Qatar en FIFA hadden, om de kritiek te temperen, voor het tournament nochtans gegarandeerd dat LGBT fans niet niet gestenigd en niet belaagd zouden worden.
-
- Elite Poster
Inderdaad, de onverdraagzaamheid van islam en sharia worden nu nog maar eens duidelijk onder de neus gewreven van diegene die de mond vol van "islamofobie" hebben, wat gewoon een drogreden is om alle kritiek ten opzichte van islam te neutraliseren.
- Dizzy
- Elite Poster
Het dragen van die symbolen of zelfs gewoon ademen zonder die symbolen kan nog op veel plaatsen tot problemen leiden. Het gaat dan niet noodzakelijk om ver van mijn bed plaatsen maar steden zoals Aalst of Luik om er maar een paar te noemen. Het gegeven heeft dus weinig met dit WK of een sport te maken maar alles met de opvatting van een grote groep mensen. Het is niet omdat je een regenboog draagt dat de wereld ineens een paradijs wordt.
Wat me ook opvalt is dat mensen die spotten met me-too ineens de grootste verdedigers van vrouwenrechten en LGBTQ-rechten blijken te zijn naargelang de plaats van de problemen.
Maar wees gerust, na het WK zal dit probleem opgelost zijn. De aandacht die het nu krijgt zal wegebben en omdat er niet meer gevoetbald wordt zal de bouw er ook voortaan verlopen zoals we in België zien (behalve bij grote bouwprojecten zoals Borealis en co).
Wat me ook opvalt is dat mensen die spotten met me-too ineens de grootste verdedigers van vrouwenrechten en LGBTQ-rechten blijken te zijn naargelang de plaats van de problemen.
Maar wees gerust, na het WK zal dit probleem opgelost zijn. De aandacht die het nu krijgt zal wegebben en omdat er niet meer gevoetbald wordt zal de bouw er ook voortaan verlopen zoals we in België zien (behalve bij grote bouwprojecten zoals Borealis en co).
-
- Elite Poster
Je veegt iedere keer de kern van de zaak onder de mat: dat is dat LGBTQI+ mensen hier beschermd worden door de wet, en in islamitische landen worden ze vervolgd door de wet.Dizzy schreef: 23 nov 2022, 11:46 Het dragen van die symbolen of zelfs gewoon ademen zonder die symbolen kan nog op veel plaatsen tot problemen leiden. Het gaat dan niet noodzakelijk om ver van mijn bed plaatsen maar steden zoals Aalst of Luik om er maar een paar te noemen. Het gegeven heeft dus weinig met dit WK of een sport te maken maar alles met de opvatting van een grote groep mensen.
Het gaat dus niet over het gedrag van enkelingen, maar over een Staat die verdrukt, onder islamitische heerschappij (sharia).
Ik vraag mij af waar ik met metoo zou gespot hebben, maar het is makkelijk als je je beweringen niet moet hardmaken.Dizzy schreef: 23 nov 2022, 11:46 Wat me ook opvalt is dat mensen die spotten met me-too ineens de grootste verdedigers van vrouwenrechten en LGBTQ-rechten blijken te zijn naargelang de plaats van de problemen.
-
- Elite Poster
En hier gaan we dus weer ...
"Rellen uitgebroken in Brussel na WK-wedstrijd tussen België en Marokko, cameraploeg VRT NWS bekogeld" (bron: deredactie.be).
Weer een maatschappelijke kost veroorzaakt door een geldverslindend mechanisme die m.i. aan meer humane zaken kan worden besteed ...
Ik heb nog geen enkele match gevolgd, louter principieel en ik zal er ook geen volgen. OK, het zal niets veranderen maar kan me gewoon niet meer bekoren. Voor mij "over and out".
En het zal hier ook weer waarschijnlijk om een niets beduidende minderheid gaan zeker ?
Over and out.
"Rellen uitgebroken in Brussel na WK-wedstrijd tussen België en Marokko, cameraploeg VRT NWS bekogeld" (bron: deredactie.be).
Weer een maatschappelijke kost veroorzaakt door een geldverslindend mechanisme die m.i. aan meer humane zaken kan worden besteed ...
Ik heb nog geen enkele match gevolgd, louter principieel en ik zal er ook geen volgen. OK, het zal niets veranderen maar kan me gewoon niet meer bekoren. Voor mij "over and out".
En het zal hier ook weer waarschijnlijk om een niets beduidende minderheid gaan zeker ?
Over and out.
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 157 keer
Ik wil geen enkel politiek standpunt innemen, alsook geen discussie uitlokken richting racisme of wat dan ook maar….
Als je in België woont/geboren bent/.. dan moet er respect zijn.
Daar staan roepen dat we een k*nkerland zijn, Marokko hoog in het vaandel dragen en eigen land/gastland bespotten, en dan nog afbreken, is voor mij al 15 bruggen te ver.
Ga dan naar Marokko en bouw daar een leven op? Als dat toch HET land van je dromen is? Als dat het land is wat in je hart zit, waarvoor je je gastland/zelfs geboorteland wil bespuwen?
Als je in België woont/geboren bent/.. dan moet er respect zijn.
Daar staan roepen dat we een k*nkerland zijn, Marokko hoog in het vaandel dragen en eigen land/gastland bespotten, en dan nog afbreken, is voor mij al 15 bruggen te ver.
Ga dan naar Marokko en bouw daar een leven op? Als dat toch HET land van je dromen is? Als dat het land is wat in je hart zit, waarvoor je je gastland/zelfs geboorteland wil bespuwen?
-
- Elite Poster
Is een algemeen gevoel van onbehagen/onvrede/etc dat leeft in een gemeenschap als gevolg van een totaal gebrek aan integratie (schuld daarvoor ligt bij beide kanten), het enige wat nodig is om dat in rellen te laten ontaarden is een trigger.
Voetbalmatch Belgie-Marokko is dat altijd (Frankrijk-Marokko soms ook). Maar Nieuwjaar is evengoed een trigger.
Het zou iig wel goedkoper geweest zijn als Belgie FIFA gewoon betaald had om Marokko bij de "loting" niet in dezelfde groep te laten spelen.
Voetbalmatch Belgie-Marokko is dat altijd (Frankrijk-Marokko soms ook). Maar Nieuwjaar is evengoed een trigger.
Het zou iig wel goedkoper geweest zijn als Belgie FIFA gewoon betaald had om Marokko bij de "loting" niet in dezelfde groep te laten spelen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 26 keer
In Nederland waren er ook rellen en die hebben helemaal niet tegen Marokko gespeeld.CCatalyst schreef: 27 nov 2022, 20:31 Is een algemeen gevoel van onbehagen/onvrede/etc dat leeft in een gemeenschap als gevolg van een totaal gebrek aan integratie (schuld daarvoor ligt bij beide kanten), het enige wat nodig is om dat in rellen te laten ontaarden is een trigger.
Die wedstrijd was gewoon een aanleiding om nog eens lekker her en der vernielingen aan te richten, ongeacht de uitslag. Want bij verlies waren er ongetwijfeld ook rellen.
De politie heeft zondagavond zeker vier mensen opgepakt nadat in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag rellen ontstonden na de WK-zege van Marokko op België. Daarbij werd de Mobiele Eenheid (ME) ingezet. Er werden onder meer brandjes gesticht, auto's vernield en vuurwerk afgestoken. Hoeveel schade er precies is aangericht in de grote steden is nog onduidelijk.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 639 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Het zijn dezelfde pipo's die bij een betoging, optocht, voetbalmatch, of wat dan ook waarbij volk op straat komt, de boel op stelten gaan zetten en dingen vernielen. Elke gelegenheid is goed.
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
Idd, dat zijn ook mijn observaties. De uitslag doet er niet toe, en Belgie moet idd zelfs niet spelen (zoals ik zei, na een Frankrijk-Marokko hebben ze Brussel ook eens in puin gelegd). Zo'n match is gewoon een trigger (of "flashover") voor een escalatie van een onderhuids maatschappelijk probleem waarvoor onze politici niet capabel genoeg zijn om het op te lossen.phil48 schreef: 28 nov 2022, 01:30 In Nederland waren er ook rellen en die hebben helemaal niet tegen Marokko gespeeld.
Die wedstrijd was gewoon een aanleiding om nog eens lekker her en der vernielingen aan te richten, ongeacht de uitslag. Want bij verlies waren er ongetwijfeld ook rellen.
Maar gezien het falen van de politiek - wat op voorhand geweten is - is er eigenlijk ook sprake van het falen van onze veiligheidsdiensten op het uitvoerbare niveau om dit gevolg niet voldoende te voorzien. Federale politie, Lokale polities Brussel en Antwerpen en de Veiligheid van de Staat treffen hierbij alleen een ondeelbare verantwoordelijkheid die dus voor elk even groot is.
Merk op dat zo'n zaken niet voorvallen in het thuisland Marokko, maar ook niet in landen waar deze gemeenschap beter is kunnen integrereren, wat aantoont dat het verkeerd zou zijn om simpelweg de gemeenschap als zondebok aan te duiden. Het is eerder een typisch fenomeen voor de (doorgaans socialistische) Europese landen waar de integratie compleet spaak gelopen is (en dat ligt aan beide kanten).
Soit, laten we gewoon maar doen waar we wel capabel genoeg voor zijn: Brussel snel snel opkuisen en het onderwerp weer doodzwijgen in de media vanaf morgen. De kop in het zand steken en doen alsof het probleem niet bestaat is voor iedereen nog altijd de gemakkelijkste oplossing, want geen verantwoordelijkheid en geen actie nodig.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 685 keer
Welke acties stel je dan voor ? hoe los je zoiets op ?CCatalyst schreef: 28 nov 2022, 09:27 Soit, laten we gewoon maar doen waar we wel capabel genoeg voor zijn: Brussel snel snel opkuisen en het onderwerp weer doodzwijgen in de media vanaf morgen. De kop in het zand steken en doen alsof het probleem niet bestaat is voor iedereen nog altijd de gemakkelijkste oplossing, want geen verantwoordelijkheid en geen actie nodig.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Dizzy
- Elite Poster
Haha, rechts neemt Europa over maar als er rellen zijn is Europa ineens weer linksCCatalyst schreef: 28 nov 2022, 09:27Idd, dat zijn ook mijn observaties. De uitslag doet er niet toe, en Belgie moet idd zelfs niet spelen (zoals ik zei, na een Frankrijk-Marokko hebben ze Brussel ook eens in puin gelegd). Zo'n match is gewoon een trigger (of "flashover") voor een escalatie van een onderhuids maatschappelijk probleem waarvoor onze politici niet capabel genoeg zijn om het op te lossen.
Maar gezien het falen van de politiek - wat op voorhand geweten is - is er eigenlijk ook sprake van het falen van onze veiligheidsdiensten op het uitvoerbare niveau om dit gevolg niet voldoende te voorzien. Federale politie, Lokale polities Brussel en Antwerpen en de Veiligheid van de Staat treffen hierbij alleen een ondeelbare verantwoordelijkheid die dus voor elk even groot is.
Merk op dat zo'n zaken niet voorvallen in het thuisland Marokko, maar ook niet in landen waar deze gemeenschap beter is kunnen integrereren, wat aantoont dat het verkeerd zou zijn om simpelweg de gemeenschap als zondebok aan te duiden. Het is eerder een typisch fenomeen voor de (doorgaans socialistische) Europese landen waar de integratie compleet spaak gelopen is (en dat ligt aan beide kanten).
Soit, laten we gewoon maar doen waar we wel capabel genoeg voor zijn: Brussel snel snel opkuisen en het onderwerp weer doodzwijgen in de media vanaf morgen. De kop in het zand steken en doen alsof het probleem niet bestaat is voor iedereen nog altijd de gemakkelijkste oplossing, want geen verantwoordelijkheid en geen actie nodig.

De rellen waren niet beperkt tot Brussel, ook in Antwerpen waren er rellen en ook in het buitenland. Antwerpen zal met NVA ook te links zijn of werkt hun war on rellen even goed als de war on drugs?
Dit heeft inderdaad niets met sport te maken maar met sociale/maatschappelijke problemen/frustraties. Dit is enkel een gelegenheid om dit naar boven te laten komen. En er iets aan doen zal zeker niet gebeuren door zij die er van leven en de onvrede enkel oppoken.
-
- Elite Poster
Ik zou niet weten waar ik hetzelfde zou kunnen doen op kleinere schaal.
Mijn belastingsbrief is zeer eenvoudig: mijn inkomen uit tewerkstelling met mijn echtgenote ten laste. Dat staat netjes op mijn voorstel van belastingsaangifte allemaal al ingevuld tot op de eurocent. De fiscus weet dat perfect.
Aftrekposten: nihil ofte zero.
Ik kan niets anders dan dit voorstel jaarlijks aanvaarden. Hoe of waar ik zou moeten "graaien"?
Neen, integendeel: ik trek jaarlijks belastingen terug omdat men op mijn werk zeker speelt qua inhouding van bedrijfsvoorheffing. En ook al doet de fiscus een correct voorstel van aangifte in april, moet ik nog wachten tot eind december om mijn te veel betaalde belastingen, terug te krijgen. Wie graait hier ???????????
Mijn verkeersbelasting en onroerende voorheffing: netjes vermeld wat ik moet betalen en tegen welke datum.
Dus ik voel me in deze niet aangepsroken, mocht het effe de bedoeling geweest zijn zijn de bal terug te kaatsen ...
Verder: wat zou er met Belgen gebeuren die zo iets in Marokko doen ... ? Respect voor de omgeving 'in de ruime zin van het woord', lijkt me een basisbeginsel als men ergens geboren is of woont. We zijn het daar dan toch al over eens 'Dafke'. Alleen getuigen dergelijke wansmakelijke tonelen daar in geen enkel opzicht van ... En of het nu Belgen of Marokkanen of Chinezen of 'k weet niet wie of wat het zijn, voor mij blijft dat hetzelfde.
Mijn belastingsbrief is zeer eenvoudig: mijn inkomen uit tewerkstelling met mijn echtgenote ten laste. Dat staat netjes op mijn voorstel van belastingsaangifte allemaal al ingevuld tot op de eurocent. De fiscus weet dat perfect.
Aftrekposten: nihil ofte zero.
Ik kan niets anders dan dit voorstel jaarlijks aanvaarden. Hoe of waar ik zou moeten "graaien"?
Neen, integendeel: ik trek jaarlijks belastingen terug omdat men op mijn werk zeker speelt qua inhouding van bedrijfsvoorheffing. En ook al doet de fiscus een correct voorstel van aangifte in april, moet ik nog wachten tot eind december om mijn te veel betaalde belastingen, terug te krijgen. Wie graait hier ???????????
Mijn verkeersbelasting en onroerende voorheffing: netjes vermeld wat ik moet betalen en tegen welke datum.
Dus ik voel me in deze niet aangepsroken, mocht het effe de bedoeling geweest zijn zijn de bal terug te kaatsen ...
Verder: wat zou er met Belgen gebeuren die zo iets in Marokko doen ... ? Respect voor de omgeving 'in de ruime zin van het woord', lijkt me een basisbeginsel als men ergens geboren is of woont. We zijn het daar dan toch al over eens 'Dafke'. Alleen getuigen dergelijke wansmakelijke tonelen daar in geen enkel opzicht van ... En of het nu Belgen of Marokkanen of Chinezen of 'k weet niet wie of wat het zijn, voor mij blijft dat hetzelfde.
- Dizzy
- Elite Poster
Laat ons eerlijk zijn, dit heeft niets met sport te maken. De rellen waren trouwens al gestart toen de match nog bezig was, dat zegt genoeg over hun interesse in de sport. Het is gewoon een gelegenheid om hun frustraties te uiten.
Bovendien waren er ook heel wat mensen op straat die gewoon blij waren dat hun ploeg gewonnen had. Ik vind dat niet raar, integendeel, ik herken dat zeer goed. Vroeger ging ik vaak op verplaatsing kijken en bijna altijd stond of zat ik bij de thuissupps. Ik heb er nooit problemen gehad, niet als wij wonnen en niet als zij wonnen. Hoe triestig ben je als je blijdschap bij een ander niet kan verdragen? Maar ik heb nooit de behoefte gevoeld om zaken kapot te maken, noch bij winst, noch bij verlies. Merk ook op dat sommigen de boel van dit krapuul zijn gaan opruimen in het besef dat ze toch weer over dezelfde kam zullen geschoren worden.
Bovendien waren er ook heel wat mensen op straat die gewoon blij waren dat hun ploeg gewonnen had. Ik vind dat niet raar, integendeel, ik herken dat zeer goed. Vroeger ging ik vaak op verplaatsing kijken en bijna altijd stond of zat ik bij de thuissupps. Ik heb er nooit problemen gehad, niet als wij wonnen en niet als zij wonnen. Hoe triestig ben je als je blijdschap bij een ander niet kan verdragen? Maar ik heb nooit de behoefte gevoeld om zaken kapot te maken, noch bij winst, noch bij verlies. Merk ook op dat sommigen de boel van dit krapuul zijn gaan opruimen in het besef dat ze toch weer over dezelfde kam zullen geschoren worden.
-
- Elite Poster
Zoals altijd is het de schuld van iedereen, behalve de daders.CCatalyst schreef: 28 nov 2022, 09:27 Idd, dat zijn ook mijn observaties. De uitslag doet er niet toe, en Belgie moet idd zelfs niet spelen (zoals ik zei, na een Frankrijk-Marokko hebben ze Brussel ook eens in puin gelegd). Zo'n match is gewoon een trigger (of "flashover") voor een escalatie van een onderhuids maatschappelijk probleem waarvoor onze politici niet capabel genoeg zijn om het op te lossen.
Die daders zijn gewoon criminelen, maffia, tuig.
Denk maar aan de mocromaffia...
Klopt, mocht de politie zo hardhandig optreden als ze in Marokko doen, dan zou dit niet gebeuren.CCatalyst schreef: 28 nov 2022, 09:27 Merk op dat zo'n zaken niet voorvallen in het thuisland Marokko
Ook de gevangenissen zijn daar geen lachertje.
Mocht er hier één politieagent optreden zoals ze in Marokko doen, dan werd hij direct vervolgd, dat is het verschil.
Hier worden de daders als slachtoffers opgevoerd, zij plunderen, stichten brand, en de politie moet op zijn tellen passen.
Daarstraks nog eens op VTM nieuws gehoord, bij vorige keren werden er 800 herrieschoppers opgepakt, 2 kregen er een voorwaardelijke straf.
Het feit dat er ook in Nederland rellen waren, bewijst dat het niet zo simpel is om het op de politie of politiek te schuiven, anders ware het daar rustig gebleven.CCatalyst schreef: 28 nov 2022, 09:27 maar ook niet in landen waar deze gemeenschap beter is kunnen integrereren,
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 157 keer
Niet voetbal gerelateerd, maar ik ben toevallig vrijdag nog eens op de oude markt in Leuven geweest.Dizzy schreef:Maar ik heb nooit de behoefte gevoeld om zaken kapot te maken, noch bij winst, noch bij verlies. Merk ook op dat sommigen de boel van dit krapuul zijn gaan opruimen in het besef dat ze toch weer over dezelfde kam zullen geschoren worden.
Vroeger (20 jaar geleden) studententijd gehad.. maar dit is een wereld van verschil.
Lawaai! Overal glas van de flessen wijn uit de nachtwinkel. Café’s halfvol, stoep en trappen kan je bijna niet door. En 90% zat, de meisjes nog zatter dan de jongens. Ook veel min 16-jarige.
En dan… hoeveel ramen er barsten hebben? Eigenaars laten ze gewoon niet meer herstellen omdat een week later ze weer aan diggelen liggen.
Ik kan je zeggen: dat was in “onze” tijd niet. Uitbaters van cafe’s en eetgelegenheden, die hadden nog iets te zeggen over ons.
Wij gingen IN het café. Hadden plezier, dronken pintje en zeverden tegen de vrouwkes. Wij moesten niet de buurt in diggelen slaan, flessen op de grond kapotslaan, … Kwam er een 15 jarige snul het café binnen denk ik dat diene rapper uit zichzelf weer buiten stond omdat hij zich ongemakkelijk zou voelen. Heeft daar op die leeftijd niets te zoeken.
Akkoord, af en toe was er eens amok. Dat gaat zo als je jong bent, testosteron en is tegen de misse gebabbeld ofzo, maar dat was man tegen man en kwam zelden tot echt iets.
Nu staat er 30 man voor je neus, worden er glazen gebruikt of erger.
Ik ben oprecht blij dat ik nu geen 18 jaar meer ben.
Als je zag wie ze interviewde bij die rellen, 14,15,16-jarige en dan de opmerking: dat is hoe wij feesten meneer.
Ongelooflijk.
-
- Elite Poster
Ik denk ook niet dat integratie in Nederland zo'n succesverhaal is (alhoewel het beter is dan bij ons).boulder schreef: 28 nov 2022, 21:56 Het feit dat er ook in Nederland rellen waren, bewijst dat het niet zo simpel is om het op de politie of politiek te schuiven, anders ware het daar rustig gebleven.
Ja, want toen was een pintje ook nog betaalbaar voor een student in het café. Maar de prijs is sindsdien x7.5 gegaan.
De oudere boomer en Gen-X generatie heeft de wereld idd niet beter achtergelaten voor hen, integendeel zelfs, en dat ondanks het feit dat deze twee generaties ongelofelijke weelde en rijkdom kenden. De Gen-X generatie heeft ook beslist om dat pintje zoveel duurder te maken, en dat enkel om hun zakken nog meer te kunnen vullen. De millenials brachten eindelijk een serieus besef van diversiteit en klimaatverandering, ze doorbraken glazen plafonds, ze namen afstand van de workaholic-cultuur, maar economische vooruitgang zat er bij hen niet bij.
Als je een wereld krijgt waarin je - itt twee generaties terug - amper een betaalbare woning kan kopen, snap ik waar het van komt als de Zoomers menen dat zij geen respect moeten opbrengen. Dat doen mensen vaker als ze geen gevestigde waarde meer hebben in iets. Wat niet betekent dat ik dat ook goedkeur.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 29 nov 2022, 02:30, in totaal 5 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Als je natuurlijk alle verantwoordelijkheid bij de ontvangende maatschappij legt, is het gemakkelijk.CCatalyst schreef: 29 nov 2022, 00:18Ik denk ook niet dat integratie in Nederland zo'n succesverhaal is (alhoewel het beter is dan bij ons).boulder schreef: 28 nov 2022, 21:56 Het feit dat er ook in Nederland rellen waren, bewijst dat het niet zo simpel is om het op de politie of politiek te schuiven, anders ware het daar rustig gebleven.
Feit is dat Nederland zich decennialang graag progressief heeft opgesteld, en zij met exact dezelfde problemen zitten als wij, dan zeg ik dat het aan die Marokkanen ligt, en niet aan ons.
-
- Elite Poster
Zoals ik telkens zei: de verantwoordelijkheid ligt aan beide kanten.boulder schreef: 29 nov 2022, 00:21 Als je natuurlijk alle verantwoordelijkheid bij de ontvangende maatschappij legt, is het gemakkelijk.
Dat betekent bij ons.
Dat betekent bij hen.
-
- Elite Poster
Neen, die ligt enkel bij hen.
Er zijn hier heel wat buitenlandse groepen die wél geïntegreerd geraken.
Je moet natuurlijk ook willen integreren.
Het feit dat het met 2 totaal verschillende manieren van integratiebeleid toch tot een gelijkaardig resultaat leidt, bij dezelfde groepen dan nog, is daar een mooi bewijs van.
Straks gaan ze weer komen jammeren "Ik ben al de derde generatie en ik word nog steeds niet als Belg/Vlaming aanzien.".
Dat krijg je toch vanzelf met zo'n rellen?
Dat moet je toch een ander niet gaan verwijten?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 216 keer
Heeft inderdaad niets met sport te maken. Op de beelden was het trouwens een groter allegaartje dan enkel Marokkanen.Dizzy schreef: 28 nov 2022, 19:32 Laat ons eerlijk zijn, dit heeft niets met sport te maken. De rellen waren trouwens al gestart toen de match nog bezig was, dat zegt genoeg over hun interesse in de sport. Het is gewoon een gelegenheid om hun frustraties te uiten.
Wat me wel stoort dat je het op "frustraties" steekt. Heeft volgens mij ook helemaal niets met frustraties te maken. Ik zou ook niet weten waarover ze gefrustreerd zouden moeten zijn. Het gaat hem om de "fun" van het kat-en-muis spel met de ordediensten. De fun van meester zijn op straat. De kick van het dingen stuk maken.
Hierna volgt de fun van even voor de rechter te moeten verschijnen en een vingertje te krijgen. Met een beetje sjance zelfs even in de bak om achteraf een verhaal te kunnen vertellen.
Zulke gastjes kunnen ze niet hard genoeg aanpakken. Desnoods opnieuw te paard met de blanke sabel of zo, totaal geen compassie mee...