Al een tijd problemen met een instabiele lijn. DSL sync die wegvalt. Van zodra deze wegvalt blijft de lijn de uren erna wegvallen en terug op komen. Tot ze dan weer stabiel is voor bepaalde tijd... Momenteel synced de modem op 70/4. Afstand ROP is +/- 69meter.
Er werd verschillende keren melding gemaakt bij EDPnet. Een nieuwe modem werd aangekocht Fritzbox 7490 werd vervangen door een 7530. Omdat de lijn daarna een periode stabiel was na het vervangen van de modem dacht ik dat dit de oorzaak was. Maar nu met de nieuwe modem doet zich terug hetzelfde probleem voor. Het probleem zat dus niet in de modem...
De binneninstallatie is vrij eenvoudig: de Proximus kabel komt binnen op zolder, daar staat de NTP2007 doos. Van daar uit vertrekt er een netwerkkabel naar de technische ruimte waar de modem staat. De netwerkkabel gaat rechtstreeks de modem in, er zit dus geen RJ45 doosje tussen waar eventueel nog een probleem zou mee kunnen zijn. Deze netwerkkabel is vrij kort, ik schat max. 15 meter (afschermde CAT6).
De paren bij de NTP2007 doos werden ook afgestript en terug vastgezet.
Dus samengevat wat reeds nagekeken werden:
- Modem werd vervangen
- RJ45 connector werd vervangen aan modem kant
- Draadparen NTP2007 gestript en terug vastgezet
Enkele dagen geleden terug melding gemaakt bij EDPnet. De lijn was toen enkele dagen toevallig stabiel. Volgens hun lijnmeting staat de modem sinds enkele dagen stabiel. Maar sinds vanmorgen is het probleem er terug. Dit heb ik ook gemeld bij hun en wacht nog op antwoord.
De errors doen zich voornamelijk voor aan de modem kant. Maar heb geen idee meer waar dit probleem kan zitten aangezien de installatie vrij eenvoudig in elkaar zit...
In de modem komt af en toe de melding dat er een line branch aanwezig is, maar dit is niet altijd zo... (vreemd?)
De log geeft dan aan dat deze op 9 meter zit. Hoe moet ik dit lezen? Is dit 9 meter vanaf de ROP of vanaf de modem kant?
Via HomeAssistant ben ik ook de lijnwaardes gaan monitoren. (waarom kan EDPnet dit niet?) Screenshots zijn van 1 maand.
Instabiele lijn
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
- Bedankt: 3744 keer
- Recent bedankt: 17 keer
Ik noem dat niet "vrij eenvoudig". Ik kan mij niet voorstellen dat de Proximus kabel "vanuit de straat" binnenkomt op de zolder.joriz schreef: 09 okt 2022, 11:51 De binneninstallatie is vrij eenvoudig: de Proximus kabel komt binnen op zolder, daar staat de NTP2007 doos. Van daar uit vertrekt er een netwerkkabel naar de technische ruimte waar de modem staat. De netwerkkabel gaat rechtstreeks de modem in, er zit dus geen RJ45 doosje tussen waar eventueel nog een probleem zou mee kunnen zijn. Deze netwerkkabel is vrij kort, ik schat max. 15 meter (afschermde CAT6).
Vroeger stonden er telefoonpalen langs de weg, en het was dus gebruikelijk dat één telefoonpaar vanaf de paal het huis binnenkwam langs de zolder of het dak??
Tegenwoordig komt de kabel van onder de stoep ...
Misschien moet je eens op zoek gaan waar exact de Proximus kabel de woning binnenkomt, en of daar nog verbindingen tussen zitten tot aan de NTP.
Wellicht komt deze via de kelder of andere technische ruimte binnen, en is er nog ergens een oude aftakking (die niet meer gebruikt wordt).
Voor VDSL2/vectoring mag er geen enkele aftakking zijn op het binnenkomende paar.
Nee, er is "ergens" een aftakking, en deze aftakking (stub) is 9 meter lang (mijn interpretatie).joriz schreef: 09 okt 2022, 11:51 In de modem komt af en toe de melding dat er een line branch aanwezig is
De log geeft dan aan dat deze op 9 meter zit. Hoe moet ik dit lezen? Is dit 9 meter vanaf de ROP of vanaf de modem kant?
Correct aangesloten?joriz schreef: 09 okt 2022, 11:51 De paren bij de NTP2007 doos werden ook afgestript en terug vastgezet.
- inkomende Proximus kabel (actieve paar) aangesloten op de zwarte klem.
- UTP kabel naar de modem (1 paar) aangesloten op de groene klem (indien je geen splitter gebruikt).
- UTP kabel naar de modem (1 paar) aangesloten op de blauwe klem (alleen als er een splitter op de NTP aangesloten is).
Success.
Met een afstand tot de ROP van 69 meter moet je gemakkelijk 100/35 halen.
Kan je eens de lijnwaarden posten uit de FritzBox?
Toegevoegd na 8 uren 55 minuten 58 seconden:
Indien de RJ45 aan de modemkant met de normale kleuren gemonteerd werd (T-568B):
zonder splitter:
- UTP kabel naar de modem: blauwe paar (4+5 = blauw/blauw-wit) aansluiten op de groene klem.
- UTP kabel naar de modem: blauwe paar (4+5 = blauw/blauw-wit) aansluiten op de blauwe klem.
UTP kabel naar de modem: groene paar (3+6= groen/groen-wit) aansluiten op de groene klem.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
- Bedankt: 49 keer
Met vrij eenvoudig bedoel ik dat de bekabeling zo minimaal mogelijk is. Rechtstreeks een kabel van de klemmen in de NTP box naar de modem DSL poort. Er zitten geen onnodige schakelingen tussen zoals patchpanelen, netwerkdoosjes in de muur. Ook de Splitter gebruik ik niet omdat dit een installatie is waarbij de telefoon rechtstreeks aangesloten is op de FON poort van de FritzBox.
Ik denk niet dat het beter kan kwa bekabeling achter de NTP box. Wat er zich voor de NTP box afspeelt weet ik niet.
Dat vroeger de kabel via een paal het huis binnenkwam zou goed kunnen. Op heel oude foto's zie ik wel een paal voor de woning. Wat hier over liep kan ik niet zeggen (stroom, coax, telefoon?). Hoe destijds de omschakeling van bovengronds naar ondergronds gedaan werd weet ik niet... De Proximus kabel komt allesinds op zolder uit de muur (straatkant) samen met de coax. Waarschijnlijk via de voortuin door de spouwmuur naar de zolder. Er is geen kelder of extra technische ruimte. De stub melding in de FritzBox komt en gaat. Op dit moment is de melding weg.
Aansluiting op de NTP2007
- inkomende Proximus kabel (actieve paar) aangesloten op de zwarte klem. --> Ja
- UTP kabel naar de modem (1 paar) aangesloten op de groene klem (indien je geen splitter gebruikt) --> Ja, geen splitter
De RJ45 plug aan de modemkant gebruikt T-568A. Pin 4+5 = blauw/blauw-wit)
De lijnwaarden zijn op dit moment weer goed. Het ticket staat bij EDPnet nog open. Men heeft de lijn terug van 70/4 naar 70/30 kunnen zetten allesinds. En men vraagt ook om de modem bij de NTP te zetten om vervolgens te testen.
Ik denk niet dat het beter kan kwa bekabeling achter de NTP box. Wat er zich voor de NTP box afspeelt weet ik niet.
Dat vroeger de kabel via een paal het huis binnenkwam zou goed kunnen. Op heel oude foto's zie ik wel een paal voor de woning. Wat hier over liep kan ik niet zeggen (stroom, coax, telefoon?). Hoe destijds de omschakeling van bovengronds naar ondergronds gedaan werd weet ik niet... De Proximus kabel komt allesinds op zolder uit de muur (straatkant) samen met de coax. Waarschijnlijk via de voortuin door de spouwmuur naar de zolder. Er is geen kelder of extra technische ruimte. De stub melding in de FritzBox komt en gaat. Op dit moment is de melding weg.
Aansluiting op de NTP2007
- inkomende Proximus kabel (actieve paar) aangesloten op de zwarte klem. --> Ja
- UTP kabel naar de modem (1 paar) aangesloten op de groene klem (indien je geen splitter gebruikt) --> Ja, geen splitter
De RJ45 plug aan de modemkant gebruikt T-568A. Pin 4+5 = blauw/blauw-wit)
De lijnwaarden zijn op dit moment weer goed. Het ticket staat bij EDPnet nog open. Men heeft de lijn terug van 70/4 naar 70/30 kunnen zetten allesinds. En men vraagt ook om de modem bij de NTP te zetten om vervolgens te testen.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
- Bedankt: 3744 keer
- Recent bedankt: 17 keer
Zoals je hierboven beschrijft, kan er inderdaad aan de binnenbekabeling niets verbeterd worden:
Meer kan jij niet doen ...
- - tussen de NTP en de modem een rechtstreekse UTP en correct aangesloten (groene klemmen, blauw/blauw-witte paar, ...)
- voor de NTP is dat inderdaad een Proximus kabel, die wellicht rechtstreeks uit de straat komt.
Meer kan jij niet doen ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.