Na activatie Niko Zigbee switch werkt 2de schakelaar niet meer?

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
BartP
Starter
Starter

Bij de renovatie van enkele kamers liet ik bij enkele lampen die door 2 schakelaars worden bediend (ik veronderstel door een wisselschakeling) telkens 1 van die schakelaars vervangen door een Niko Zigbee switch.

Dat werkte perfect (het duurde even eer ik de hub kreeg) tot ik die schakelaars toevoegde aan de Niko app. Nu doen de "domme" schakelaars helemaal niks meer, enkel via de Zigbee schakelaar kan ik (met de switch of de app) de lamp aan/uit doen.

Ik snap niet zo goed hoe dat kan en wat ik er aan kan doen? Het kan toch niet zijn dat beide schakelaars smart moeten zijn?
blatruwe
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 45 keer
Provider
Te Koop forum

Kan je aangeven wat het typenummer is van die niko zigbee schakelaar? Als ik het goed begrijp heb je in die wisselschakeling daar 1 schakelaar vervangen door een enkelvoudige zigbee?

Bij die 552-721X1 zit een specifiek bedradingsschema waarbij je enkel een extra drukknop kan bijbekabelen op de E1 ingang. Het wisselschema zal dus moeten aangepast worden
schema.png
schema.png (15.64 KiB) 730 keer bekeken
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 527 keer
Bedankt: 687 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Het lijkt mij sowieso straf dat het 100% zou gewerkt hebben tot toevoeging aan de app.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
BartP
Starter
Starter

blatruwe schreef: 24 sep 2022, 19:05 Kan je aangeven wat het typenummer is van die niko zigbee schakelaar? Als ik het goed begrijp heb je in die wisselschakeling daar 1 schakelaar vervangen door een enkelvoudige zigbee?

Bij die 552-721X1 zit een specifiek bedradingsschema waarbij je enkel een extra drukknop kan bijbekabelen op de E1 ingang. Het wisselschema zal dus moeten aangepast worden

schema.png
Ik weet niet 100% zeker hoe de bedrading gebeurde, maar het werkte wel zolang ik die switches niet in de app toevoegde.

Het gaat om:
* slaapkamerlamp: 1 geconnecteerde (Zigbee) dimmer en 1 "domme" switch (helft van tweevoudige)
* badkamerlamp: 1 helft van geconnecteeerde (Zigbee) tweevourdige schakelaar en andere helft van die "domme" tweevoudige switch
* dressinglamp: andere helft van geconnecteerde (Zigbee) tweevoudige schakelaar en een domme (enkelvoudige) switch.

Joe de Mannen schreef: 25 sep 2022, 07:17 Het lijkt mij sowieso straf dat het 100% zou gewerkt hebben tot toevoeging aan de app.
J.
De aannemer ging die hub leveren (die overal verkrijgbaar was) en liet me 3 maand wachten. De tweevoudige smart schakelaar voor badkamer en dressing zit achter een dressingkast (omdat ik die toch via Home Assistant wou gebruiken en de manuele schakelaar nog had), dus ja, 3 maand lang de "domme" schakelaars gebruikt in afwachting van de hub en dus 100% zeker dat het werkte (maar sinds ik die toevoegde in de app dus niet meer).
Idem voor de slaapkamerlamp waar we vooral de "domme" switch gebruikten omdat die dimmer heel vervelend is (met de hub merk ik dat de lamp pas aangaat als de dimmer boven de 70% zit) en dat dus nu ook niet meer kunnen.
blatruwe
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 45 keer
Provider
Te Koop forum

Dus als ik het goed begrijp, werkte je steeds met die domme schakelaar, maar nu met de zigbee te gebruiken, werkt de domme niet meer. Mogelijks is nu slechts 1 been van die wisselschakeling in dienst, waardoor die 2 nu als enkele schakelaars in serie staan. Heb je de lamp al doen branden met de APP en dan gekeken als je die kunt uitschakelen met de domme schakelaar? Eventueel moet je wel zoeken in welke stand die domme moet staan vooraleer je met de app die weer kunt inschakelen

Indien dit het geval is, zou ik toch de bedraging herbekijken, potentieel is hier een gevaarlijke situatie.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 527 keer
Bedankt: 687 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

daar dacht ik dus ook aan...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ofwel laat je de aannemer terug komen voor het op te lossen ofwel laat je een andere elektricien komen voor het op te lossen
BartP
Starter
Starter

blatruwe schreef: 25 sep 2022, 14:58 Dus als ik het goed begrijp, werkte je steeds met die domme schakelaar, maar nu met de zigbee te gebruiken, werkt de domme niet meer. Mogelijks is nu slechts 1 been van die wisselschakeling in dienst, waardoor die 2 nu als enkele schakelaars in serie staan. Heb je de lamp al doen branden met de APP en dan gekeken als je die kunt uitschakelen met de domme schakelaar? Eventueel moet je wel zoeken in welke stand die domme moet staan vooraleer je met de app die weer kunt inschakelen

Indien dit het geval is, zou ik toch de bedraging herbekijken, potentieel is hier een gevaarlijke situatie.
Vooral met de domme, maar ook de andere (eer die kast er stond en met de dimmer), dus ze werkten echt wel allebei tot we die slimme aan de app toevoegden.

Of ik nu eerst met de app, Google of de smart switch schakel, de domme doen niks meer... Daarom snap ik het totaal niet :-)
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”