Slimme meter uitlezen (P1)

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Bababa
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 36 keer

Welke toestelletjes zijn nu het gemakkelijkste als geld geen issue is? Ik wil gewoon inpluggen in de digitale meter en een app die mooi werkt. Een open API is ook aangenaam dat ik de resultaten zelf kan wegschrijven als ik wil.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Heb zelf bij enelogic.com een abbo aangegaan en gebruik ook de door hen geleverde youless meter. Klein kastje van 5x3x1 cm ofzo.

Je hebt zowel de raw data als een mooie webbased app waar je eventueel nog andere meters op kan inpluggen voor data correlatie. Meerdere woningen is ook mogelijk.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 7 keer

Bababa schreef:Welke toestelletjes zijn nu het gemakkelijkste als geld geen issue is? Ik wil gewoon inpluggen in de digitale meter en een app die mooi werkt. Een open API is ook aangenaam dat ik de resultaten zelf kan wegschrijven als ik wil.
Wat wil je gaan doen? Gewoon uitlezen en dat is het?
Zelf heb ik nog geen digitale meter, doch als het zover komt, wil ik deze uitlezen en aan de hand daarvan mijn domoticasysteem aansturen (bijv. airco aansturen vanaf het moment dat ik electriciteit het net opstuur).
Bababa
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 36 keer

Gewoon uitlezen en visualiseren etc. Geen sturing
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 12 keer

Een HW P1 meter doet wat je vraagt.
Inpluggen in de P1 poort van de digitale meter (past ook nog een sprecies achter het klepje van de s1/P1 poorten), verbinden met je wifi netwerk, gratis HW app downloaden.
Voor een paar tientjes ben je gesteld dus budget is geen probleem.

Hij doet net hetzelfde als "Mijn Fluvius".
Alleen doet Mijn Ffluvius geen real time uitlezing en HW wel (tot op één digit nauwkeurig en dus geen 3 zoals MF).

Uit te lezen via een website en een android/mac app.

Grafisch ziet een dag real time grafiek er dan zo uit (groen is injectie en paars is afname):
Screenshot_20220906-123900_Energy~2.jpg
En een weekgrafiek:
Screenshot_20220906-124341_Energy~2.jpg
Er is een realtime overzicht, dag, week, maand en jaar totalen grafiek.
En een overzicht verdeeld over dag/nacht met de actuele totaalstand van de DM-meter.
De grafieken worden in real time aangemaakt zolang er wifi verbinding is.
Na onderbreken wifi wordt de data terug opgehaald uit de DM meter (er wordt immers lokaal niets opgeslagen, alle data verloopt via de servers van HW en worden een jaar bijgehouden, met de betalende + versie heb je langer eigen data ter beschikking en kan je deze ook zelf exporteren naar een eigen bestand).
De totalen zijn daardoor correct maar de daggrafiek niet want deze tekent een lijn tussen punt onderbrekening en punt terug verbinding.

De grafieken van dag, week, maand, jaren zie je overigens in Mijn Fluvius ook. Plus de kwartierwaarden. Je betaalt daar dan ong. 1 euro per jaar voor.
De kwartierwaarden zie je in de HW app niet rechtstreeks.
Laatst gewijzigd door ivob 06 sep 2022, 12:52, in totaal 6 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
marzman
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 20 keer

devilkin schreef: 06 dec 2021, 10:38 Geen wifi omdat:
* ik niet nog een traag ding op wifi wil wat de rest mee gaat vertragen
* m'n wifi 's nachts uit gaat en ik daar dus data zou gaan missen
* wifi eigenlijk redelijk energie-inefficient is ;)
De Homewizzard voedt op de P1 of een 500mA adapter (dus kan nooit veel verbruiken) en zit op 2.4 Ghz wifi. Als je zelf op 5 Ghz zit heb je daar helemaal geen last van. Als je de wifi snachts uitzet heb je natuurlijk snachts geen data maar zie je een soort stroompiek van je sluipverbruik als je de wifi terug inschakeld.

Ik schakel snachts bijna alles uit, maar niet mijn wifi. Dat wordt toch te veel gebruikt voor communicatie, zelfs bellen gaat vaker over internet dan met 'belminuten' van de provider.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Beter nog, de P1 neemt zijn (weinige) stroom van de meter. Dus niet na de meter. Stroomverbruik van de P1 wordt dus niet meegerekend in het verbruik. Alle Vlaamse DM's zijn van de +5.0 reeks. Een stroomadapter is dan ook zelden nodig voor de P1 in Vlaanderen.
En wifi gaat nu ook niet significant meer verbruiken omdat er een toestelletje meer of minder op het netwerk zit.

Werkt zonder abbo kost.
Wil je een API activeren en nog wat extra functies kan je een + abbo afsluiten van ong. een euro/maand.
Maar de meerwaarde daarvan ontgaat me bij een monofase installatie (bij 3F zie je dan ook elke fase afzonderlijk).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 230 keer
Recent bedankt: 2 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Iemand die een vertaling gevonden heeft van de telegrammen zodat naar een interface die door HomeAssistant ondersteund wordt zodat HA die als sensoren kan zien?
  • DSMR Slimme Meter gebruikt de dsmr_parser-module van Nigel Dokter, maar die ondersteunt (op het moment van schrijven) nog geen digitale watermeter. Ik vermoed dat het op zich niet zó moeilijk kan zijn, maar heb mij nog niet in de broncode kunnen verdiepen.
  • P1-monitor - ZTATZ ondersteunt wel een watermeter, maar da's nog op basis van pulsen. Voor zover ik weet zal er in Nederland geen digitale watermeter uitgerold worden, dus zijn we op onszelf aangewezen.
  • Ondersteuning voor een digitale watermeter is geïntroduceerd in v1.6 van de extended Multi-Utility Companion Specification for the Consumer Interface P1 (e-MUCs - P1), zie de GitHub-pagina FireWizard52 / P1-Smart-meter voor een kopie.
Voor hetzelfde geld is er dus al een vertaallaag die de watermeter (en andere waarden w.o. het capaciteitstarief) ter beschikking stelt, maar heb ik 'm nog niet gevonden...
Computer(k)nul
dupondje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 53 keer

dsmr_parser heeft ondersteuning voor watermeter en reeds support voor de nieuwe values ivm piekverbruik. Moet enkel nog toegevoegd worden in HA en DSMR Reader
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Iemand tips voor een goede P1 meter die kan samenwerken met zonnepanelen/laadpaal?
Op https://maakjemeterslim.be/ems vind je heel wat meters maar ik zie door de bomen het bos niet meer, ik vraag mij ook af of de prijsverschillen gerechtvaardigd zijn 30-> >300euro?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Een standaard P1 meter doet niet meer dan de data die de DM genereert verzenden naar een server zodat je overal waar je verbindng met die server kan maken (via een app of een browser) de data op afstand kan uitlezen.
Een stapje verder is de data lokaal opslaan (API/HA,....) en op afstand uitlezen.
Wil je andere verbruiksdata onafhankelijk van de DM uitlezen (en/of vergelijken met de algemene data) zal je al afzonderlijke meters (sockets voor een afnamepunt, kWh-meters voor kringen) moeten integreren in het basissysteem.
Wil je toestellen kunnen aansturen heb je weer andere hardware/software/abo nodig.
Alles wat je meer wil dan het eerste (DM gewoon via een server/API uitlezen) doet de prijs omhoog gaan. Wil je alleen de DM kunnen uitlezen ben je voor een 30 € idd gesteld.
Sol Invictus!
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

Ik heb tijdje terug deze gekocht en vandaag in het netwerk gehangen. Is ook eerste ervaring met Home Assistant.

Onder de indruk van hoe poepsimpel het was om lezer te integreren. Al heeft Docker ook wel beetje geholpen met setup van HA :P.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”