Analoge vaste lijn naar EDPNET?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Hoi

Ik post deze vraag deze keer niet voor mezelf maar voor iemand anders.

De situatie zit zo:
- Vaste lijn van Proximus
De vaste lijn werd tot voor kort dagelijks gebruikt, helaas is dit intussen niet meer zo. Echter blijft een vaste lijn in deze belangrijk voor bepaalde systemen.

Echter is de kostprijs van deze analoge lijn nogal hoog (zonder dat er nog maar 1 minuut gebeld is): €24,63!!!

Er werd bekeken wat het voordeligste zou zijn.
Men kwam uit op iets van EDPNET, internet met telefonie inbegrepen.

Maargoed ik kreeg de vraag kan dat hier technisch?
Het enige verschil is dat de binneninstallatie (telefoons etc), niet langer rechtstreeks op het koperpaar aangesloten zal worden maar aan de modem...
Verder is er nog een dingetje dat niet meer zal werken, de klassieke RTT telefoon met draaischijf (zo zijn er 2 aanwezig).

Echter nog een belangrijk punt, is een test & label installatie nodig? Het koperpaar van de momenteel gebruikte telefonie kan toch gewoon overgenomen worden?
Bij de klantendienst van EDPNET leken ze dit niet echt goed te weten (vertelde hij me), ik zelf weet het eigenlijk ook niet, heb nog nooit bij Proximus internet gehad...

Er staat inderdaad nog geen NTP (ook geen LTP), deze zou dan wel geplaatst moeten worden (dat zou ik eigenlijk wel zelf kunnen)

Bedankt alvast
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
Bedankt: 3746 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

Jij hebt iegenlijk 2 vragen, laat ze ons apart behandelen:
  1. vraag over EDPNet internet.
  2. vraag over telefonie.
Als ik goed begrijp wil je internet bij EDPNet om daar de analoge telefonie te kunnen gebruiken.
Als dat de enige reden is waarom je internet wilt, dan zie ik de besparing niet? Of begrijp ik het verkeerd?

Wat betreft internet:
JonasRetro schreef: 22 aug 2022, 17:17Echter nog een belangrijk punt, is een test & label installatie nodig? Het koperpaar van de momenteel gebruikte telefonie kan toch gewoon overgenomen worden?
Bij de klantendienst van EDPNET leken ze dit niet echt goed te weten (vertelde hij me), ik zelf weet het eigenlijk ook niet, heb nog nooit bij Proximus internet gehad
Gezien er op deze aansluiting nog nooit internet werd opgeleverd, denk ik wel dat "Test and Label" onvermijdbaar is.
Je zal ook een modem moeten aankopen (EDPnet biedt de Fritz!Box aan).

Wat betreft telefonie:
JonasRetro schreef: 22 aug 2022, 17:17 De vaste lijn werd tot voor kort dagelijks gebruikt, helaas is dit intussen niet meer zo. Echter blijft een vaste lijn in deze belangrijk voor bepaalde systemen.
Over welke "systemen" heb je het? Ik hoop geen oude inbelmodem :-D ?
JonasRetro schreef: 22 aug 2022, 17:17 Maar goed ik kreeg de vraag kan dat hier technisch?
Het enige verschil is dat de binneninstallatie (telefoons etc), niet langer rechtstreeks op het koperpaar aangesloten zal worden maar aan de modem...
Verder is er nog een dingetje dat niet meer zal werken, de klassieke RTT telefoon met draaischijf (zo zijn er 2 aanwezig).
Kan je iets meer uitleg geven over de "binneninstallatie" ??
  • Is dat een (ouderwetse) analoge telefooncentrale?
    Dan kan je deze inderdaad gewoon aansluiten op de modem. De oude RTT telefoons met draaischijf zullen wellicht blijven werken (als de PABX de puls naar toon omzetting doet).
  • Of zijn dat een aantal telefoons (hoeveel) die parallel op de Proximus telefoonlijn staan?
    In dat geval zullen de draaischijf telefoons niet meer werken (om te bellen), maar ook andere oude analoge toestellen zouden wel eens niet meer meebellen (de bel spanning op de modem is veel lager dan op de klassieke analoge lijn)
Maar gezien de Fritz!Box modem ook een DECT basis is, kan je toch beter meegaan met de tijd en overschakelen naar draadloze DECT toestellen?

Om een goed antwoord te geven op jouw vragen, zal je toch wat meer info moeten geven :wink:
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1955 keer
Recent bedankt: 7 keer

JonasRetro schreef: 22 aug 2022, 17:17 Er werd bekeken wat het voordeligste zou zijn.
De telefoontoestellen vervangen, een installatiekost, een modemkost. Tel dat allemaal eens samen.
De promotie VDSL XS van 21,95 euro/maand duurt maar 12 maanden. Daarna betaal je 25,95 euro/maand en ben je duurder af dan de huidige 24,63 euro/maand.
De keuze voor EDPnet lijkt me dus een stuk duurder dan de huidige.

Met een gsm ben je ook bereikbaar met een abonnementskost van 0 euro/maand. https://www.base.be/nl/particulieren/on ... ase-0.html
Er bestaan ook vaste telefoontoestellen met simkaarthouder die verbinden met het gsm-netwerk.
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus

Hoi,

Het is voor iemand anders dat ik de vraag stelde en volgens hem zou dit voordeliger uitkomen (mede omdat de internet aansluiting bij Telenet opgezegd kan worden)
Persoonlijk, ik zou alles gewoon gelaten hebben zoals het was maarja...

Er zijn 2 telefoons die parallel op het koperpaar staan nu (toevallig de RTT telefoons met draaischijf), er staat ook een analoge telefooncentrale.
Ik heb de telefoon installatie eens getekend.
telefoon.png
I= Intropunt proximus
T1 & T2 & A1: 2 VASTE TELEFOONS (toevallig de RTT telefoons) + noodsysteem (welke in tone werkt dus geen probleem)
PBX: T1 - T4 (Telefooncentrale met 4 aansluitingen waarvan 3 gebruikt)
Blauw: interne bekabeling (rechtstreeks aan koperpaar)
Rood: interne bekabeling telefooncentrale

Bedankt alvast
Laatst gewijzigd door JonasRetro 22 aug 2022, 22:46, in totaal 1 gewijzigd.
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 49 keer

Ik lees een noodsysteem en draaischijftelefoons. Gaat dit noodsysteem dan over een personenalarm voor mensen van een oudere leeftijd?
indien dat noodsysteem zeer belangrijk is, zou ik persoonlijk geen telefonie afnemen via de telefonie/internet formule van Edpnet. De (gratis) telefonie optie vind ik zelf zeer onbetrouwbaar. Je wil niet meemaken dat in geval van nood het telefonie onderdeel niet werkt...
Kijk dan beter naar een noodsysteem met simkaart in combinatie met een provider wat een goede ontvangst geeft op die locatie.
Laat iemand ook regelmatig het noodsysteem testen...
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus

Het gaat eigenlijk over een alarmsysteem, maar wou het woord alarm niet in de mond nemen. Het werkt uitsluitend met een analoge telefoonlijn.
Is de telefonie van Edpnet onbetrouwbaar? Is Telenet telefonie dan betrouwbaarder? Vaste telefonie lijkt Proximus zonder modem mij nog steeds het beste maarja...
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 638 keer
Provider

Nee, telefonie van EDPnet is niet onbetrouwbaar. Het is VOIP en niet een "echte" vaste lijn zoals we die vroeger kenden. Dat maakt dat wanneer internet uit valt je ook niet meer kan bellen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
Bedankt: 3746 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

JonasRetro schreef: 22 aug 2022, 22:38 Is de telefonie van Edpnet onbetrouwbaar? Is Telenet telefonie dan betrouwbaarder? Vaste telefonie lijkt Proximus zonder modem mij nog steeds het beste maarja...
Geen idee wat er betrouwbaarder is vandaag de dag ...
  • EDPnet is Voip, als internet uitvalt geen telefoon, als stroom uitvalt thuis ook geen telefoon (tenzij met noodbatterij).
  • Telenet is VoIP over de coax, als Telenet eruit ligt geen telefoon, als stroom uitvalt thuis ook geen telefoon (tenzij met noodbatterij).
  • Proximus is VoIP over fiber tot aan de ROP, vanaf daar PSTN. Als de stroom in de straat uitvalt en de ROP ligt eruit geen telefoon...
Een SIM kaart met goede ontvangst is waarschijnlijk nog het betrouwbaarst :-)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus

Allereerst wil ik alle personen die op dit topic gereageerd hebben al bedanken (want dat is vaak iets dat vergeten zal worden).
Want of je bijdrage nu nuttig is of niet, bedankt voor de poging om mij te helpen :)

Een simbox met simkaart leek me een realistische oplossing (ik heb zelfs een simbox staan), al is het bereik in deze regio bij geen van de providers echt uitmuntend te zijn (vaak 1 streepje en binnen zelfs geen bereik). Ik heb intussen ook eens opgezocht hoe de zendmasten staan en we staan er wat tussenin... Maar anderzijds is er dan weer het ongemak dat het jarenlange gekende nummer zou verdwijnen...

Ik heb het even goed bekeken voor die persoon
Momenteel is er internet, kabelTV, vaste telefonie
Internet en kabel TV zit bij Telenet (internet: 100Mbps/10Mbps, geen pack)
Kabel TV kost € 19.45
Internet kost €30,23
Vaste telefonie kost €24,63

Kabel TV bij Telenet laten lijkt me het beste (vanwege de reeds aangekochte decoders en CI+ module's)

Internet en vaste lijn bij EDPnet kost €35,95
Huidige telefoon + internet = €54,86
Verschil: €18,91 per maand

Ik snap wel de insteek nu want heb gezien dat die persoon 2gb internet per maand verbruikt.

Ik had het abonnement VDSL XL en XS eens bekeken maar de upload speed van 2Mbps is wel zeeer laag, er staat een IP camera die op afstand bekeken moet worden en dat lijkt me wel erg weinig..

Bedankt alvast
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Mooie besparing. VDSL XS valt dan inderdaad af omwille van een IP-camera die de upload continu zou verzadigen.
Je kan best ook eens checken of VDSL voldoende snel is op het adres: https://www.proximus.be/internetsnelheid
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus

Aan de hand van het lijnnnummer bij Proximus:
Geadverteerde snelheid
tot 100 Mbps download - tot 30 Mbps upload

Maximumsnelheid beschikbaar voor 56% van de lijnen met jouw configuratie
74,5 Mbps download - 27,6 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid
45,3 Mbps download - 14 Mbps upload

Lijkt me prima, vooral de hogere upload zou wel eens handig zijn want momenteel durft dat wel eens te haperen als je de camera van een andere locatie bekijkt.
Al blijft al het bovenstaande wel onder voorbehoud (lees de kleine lettertjes maar eens)

Zijn er mensen die hier vaste telefonie hebben van Edpnet, hoe bevalt dit?
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 638 keer
Provider

JonasRetro schreef: 24 aug 2022, 14:41Zijn er mensen die hier vaste telefonie hebben van Edpnet, hoe bevalt dit?
Maakt geen verschil met de oude vaste lijn van Px (toen nog Bgc).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

Het alarm kan men aansluiten op de analoge telefoonaansluiting van de Fritz!box. De telefoons kan men het eenvoudigste vervangen door DECT-telefoons. Ik heb een specifieke Fritz-telefoon en ben daar tevreden over. Model M2, het meest eenvoudigste toestel. Ik heb ook een Fritz DECT-repeater die goed werkt, al zal dat waarschijnlijk niet nodig zijn in uw opstelling.

https://fritzshop.nl/16-fon

Met de Fritzbox heb je dan antwoordapparaten en mogelijkheden doorschakelingen in te stellen. En om intern te bellen van de ene telefoon naar de andere. Die telefooncentrale kan er dan tussenuit.

Alhoewel ik zelf ook EDPnet heb en hun voip vaste lijn is het mij niet duidelijk hoeveel simultane gesprekken aangeboden worden over deze lijn. Dat kan van belang zijn als je wil dat de noodcentrale kan uitbellen als de lijn in gesprek is. Of als er meerdere uitgaande oproepen mogelijk moeten zijn zijn.
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 53 keer

Waarom neem je geen aansluiting van Scarlet. Installatiekost, modem en activatie zijn nu gratis. Zij plaatsen dus ook uw NPT2007 stopcontact.
Dan ben je er vanaf met 40 euro per maand voor telefoon, internet en TV en je moet zelf niets kopen of doen.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus

TanknaT schreef: 24 aug 2022, 19:43 Waarom neem je geen aansluiting van Scarlet. Installatiekost, modem en activatie zijn nu gratis. Zij plaatsen dus ook uw NPT2007 stopcontact.
Dan ben je er vanaf met 40 euro per maand voor telefoon, internet en TV en je moet zelf niets kopen of doen.
Dit hebben ze inderdaad ook overwogen maar de TV zou men denk ik liever bij Telenet laten door de reeds aangekochte decoders (3 decoders & 2 CI+ modules)
Bij Scarlet ben ik wel van mening dat de upload speed niet zo heel erg hoog is: 4 Mbps t.o.v. EDPnet (40Mbps).
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

JonasRetro schreef: 24 aug 2022, 20:24 Bij Scarlet ben ik wel van mening dat de upload speed niet zo heel erg hoog is: 4 Mbps t.o.v. EDPnet (40Mbps).
Dat aspect zou geen probleem meer zijn tegenwoordig. Meerdere Scarlet klanten hier melde op het forum dat alhoewel officieel de upload die triestige 4 Mbps is in praktijk die veel hoger is.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

WalterB1 schreef: 24 aug 2022, 22:19Dat aspect zou geen probleem meer zijn tegenwoordig. Meerdere Scarlet klanten hier melde op het forum dat alhoewel officieel de upload die triestige 4 Mbps is in praktijk die veel hoger is.
De hogere snelheden zijn uitsluitend vastgesteld bij Scarlet Loco internet-only. Nog nooit bij Scarlet Trio.
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus

Bedankt voor jullie respons!

@WalterB1 Ik snap best wel dat het fijn is dat je upload speed hoger is dan opgegeven, maar om op een 'niet opgegeven' specificatie te gaan vertrouwen?
Maar zoals @raf1 vermeld is dit blijkbaar niet op de Trio van toepassing.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”