Batterijen niet rendabel

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 115 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mede leden,

Mss zal ik hier veel installateurs tegen hun kar aanrijden hiermee maar de waarheid mag ook eens gezegd worden dat thuisbatterijen niet rendabel zijn in België.

Hier kun je een virtuele test doen om te kijken of een thuisbatterij rendabel is en wat de terugverdientijd is.

https://mijn-thuisbatterij.be/

Hier nog een voorbeeld van een berekening:

Eens een virtuele test uitgevoerd.
Batterij 5 kW. - Kostprijs +/- 4500 €
Verbruikstarief = 0.36 €/kWh.
Injectietarief = 0.18 €/kWh.
Opbrengst 179 €/jaar !!
Terugverdientijd : 25 jaar !!! ---> Batterij is al lang defect en/of versleten.
Besluit : Het sop is de kool niet waard en ik ga er zeker geen installeren !
Test 01.JPG.jpg
(60.41 KiB) Nog niet gedownload
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een batterij heeft niet louter een financiële motivatie.

Een batterij kan ook stroom leveren als jouw woning als eiland kan fungeren.
Tijdens werken, een accident waardoor stroomvoorziening niet werkt of bij tekort aan energie..

En verandert de rendabiliteit niet eens er een capaciteitstarief is?
En wat als jij gewoon dit wilt? Zoveel mogelijk off-grid en tg nog toegang tot het netwerk?

De waarheid mag gezegd worden:
  • Er zijn altijd meerdere drijfveren.
  • En mensen hebben andere interesses en prioriteiten dan elke andere persoon

Rendabiliteit is een factor en info delen is rijker worden. Maar die anti-vibes die altijd terugkeren zijn gewoon uitputtend.
EN die anti-bewegingen zijn altijd mateloos lastiger dan de beweging waar ze tegen zijn. Een contradictie vormt dit.
Iets waar iedereen wel eens in kan vallen
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 772 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 13 keer

TS zijn besluit is dan ook dat hij er zelf geen gaat installeren.
Vanuit het vertekpunt van TS en zijn cijfers is het een logische conclusie.
Daar is, voor zijn situatie, dan ook niets tegen in te brengen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 125 keer
Recent bedankt: 2 keer

De titel van dit topic is dan ook "Batterijen niet rendabel"...

Natuurlijk zijn er andere drijfveren mogelijk.
Doch daar gaat dit topic niet over.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Eerst een jaartje zonnepanelen en een digitale meter met kwartierwaarden alvorens hier financiële conclusies uit te trekken lijkt me, maar vermoedelijk is het financieel niet rendabel.

Eilandbedrijf... ach!
Hoe vaak heb je al zonder stroom gezeten en heeft je dit geld gekost (niet kunnen telewerken, bedorven voedsel, ...)
Koop voor 200 - 300€ een generatortje en een fles Aspen 4T en dat is véél goedkoper dan een batterij.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Om tot dat besluit te komen moet je geen jaar PV hebben noch je kwartierwaarden voor kennen.
Alleen in uitzonderlijke omstandgheden zal een thuisbatterij, in de huidige situatie, financieel rendabel zijn.
Ook niet, in normale huishoudelijke omstandigheden, wanneer het capaciteitstarief wordt ingevoerd. Toch niet met de cijfers die nu al gekend zijn.
Maar dat wist je uiteraard al want deze discussie is niet nieuw en gewoon een copy/past.
Het gaat ook helemaal niet over een eilandbedrijf maar over de rendabiliteit van een batterij volgens de gegeven cijfers.
En nog minder over de rendabiliteit van een generator.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 70 keer

Ik heb alle data van 2021 van mijn digitale meter gedownload en dan met een python script de vermogens verwerkt per kwartier. Met een 8k investering kwam ik met een DoD van 100% en 0% verlies op een TVT van 18 jaar. De verkoper beweerde 8 jaar...
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster

devastator schreef:Ik heb alle data van 2021 van mijn digitale meter gedownload en dan met een python script de vermogens verwerkt per kwartier. Met een 8k investering kwam ik met een DoD van 100% en 0% verlies op een TVT van 18 jaar. De verkoper beweerde 8 jaar...
Daaraan zie je dat de meeste verkopers niet weten waar ze mee bezig zijn en alleen maar geld willen verdienen aan goedgelovige mensen.

Ik noem dit pure oplichting.

Ikzelf kan niet eens zonnepanelen leggen want als de zon schijnt komt hier al 251V tot 254V binnen. En zolang dit niet aangepast is komt er bij mij niks binnen.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 751 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Waarom is er geen tussenniveau met gemeente/buurtbatterijen waarin zowel grote als kleine producenten stroom kunnen opslaan, en alle verbruikers uit kunnen putten? Dat vangt de pieken op van zowel productie als consumptie, en met een eigen tariefsysteem voor batterijtoegang creëer je een extra concurrent qua prijs voor iedereen.
Freek
Member
Member
Bedankt: 2 keer

Dit is iets dat onder discussie staat…

Voor de netbeheerder zou lokale grote batterijen extra stabiliteit kunnen brengen
Maar de elektriciteitleveranciers stellen dat de netbeheerder enkel het net mag beheren en geen elektriciteit op het net mag zetten…
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster

Als je ziet hoe dat er sommige op Facebook hun gelijk willen halen met andere berekeningen. Ik post dit hier alleen maar om te laten zien hoe dat ze mensen met berekeningen iets wijsmaken.
Batterij is zeker investeren waard maar je moet ook met betrouwbare cijfers afkomen.
Een 5 kw goodwe monofase zit je op 2650€ , recupel , plaatsing btw inc.
1000€ premie.
Kost je 1600€ all in.

1 kwh =+50cent onderaan de rekening met alles erbij.
Je KAN , Lees goed KAN !
5kwhx 0.5€x365dx 10j
9125€ besparen als je batterij iedere dag leegtrekt.
Op 90% is het mogelijk 8212.5 € te besparen!
En zo kan de levensduur van 6000 cycli ook gehaald worden (15a16jaar)

Je kan er een draai aan geven maar nuchtere cijfers die voor iedereen duidelijk zijn maakt duidelijk dat zelfs het kleinste kind kan zien er alleen maar voordeel uit te halen is .

Dan nog niet te spreken over het aankomend capaciteitstarief waar ,niemand ,iets van zal merken.
Maar plots betalen we allemaal 100a200€ meer per jaar.

Daarvoor dient een batterij dus ook, om die pieken op te vangen.

Win win win situatie
Verbruikstarief 0,36€/kwh??? Das van 2015 ofzo zeker?
Mijn vb:
Verbruik tijdens zomermaanden (feb-nov): ong 5800kw/jaar
Aan HUIDIGE prijs van ong 0,21€/kwh=>1218€/jaar verbruik. (5800x0,21)

10kw batterij kost ong 6500€==> na 5,5j is deze terugbetaald.
** premie 2021 voor batt 10kw=2500€ ong
Dus 6500-2500=4000€
Waardoor de batterij na minder dan 3,5j (1218€/j x 3,5j=4263€) terugbetaald is!

Nu jij...
Laatst gewijzigd door Data technicus 22 jul 2022, 00:10, in totaal 1 gewijzigd.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Batterij is zeker investeren waard maar je moet ook met betrouwbare cijfers afkomen.
Een 5 kw goodwe monofase zit je op 2650€ , recupel , plaatsing btw inc.
1000€ premie.
Kost je 1600€ all in.
2650 - 1000 = 1600 :lol:

Nu niet dat die €50 veel verandert, maar als je zo al begint ("met betrouwbare cijfers") ...
En zo kan de levensduur van 6000 cycli ook gehaald worden (15a16jaar)
Dit is toch ook volledig verzonnen? Of is er echt een betrouwbare fabrikant die producten met een levensduur van 15 jaar en 6000 cycli beweert te leveren? (in dat geval zou het qua rendabiliteit al interessanter worden)
Laatst gewijzigd door lanadekat 22 jul 2022, 00:10, in totaal 3 gewijzigd.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Misschien best die discussie dan daar (Facebook: Elektrische installaties in Vlaanderen en elektriciteit problemen) verder houden of ga je de reacties ‘hier’ ook ‘daar’ copy/pasten?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 64 keer

Vergeet niet dat zo'n batterij laad en ontlaadverliezen heeft en de transformatie kosten allemaal kostbare joules. Zeker 10 à 15% vliegt weg in de vorm van warmte.

Er zijn ook stilstand verliezen bij veelmatig gebruik. Hetzij verwaarloosbaar tenzij je veel op vakantie bent.

Die batterij is maar een half jaar nuttig, in de winter en herfst mag je al blij zijn als je je actueel verbruik kunt dekken. (Zeker met warmtepomp e.d.)

Een mogelijk puntje van extra rendement is het capaciteits tarief. Per Kw per maand kan je 10 euro besparen!

Conclusie zet gewoon in op het optimaliseren van uw eigen verbruik.
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 186 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Als ik het goed begrijp ben je als thuis gebruiker/huurder zonder zonnepanellen dan beter om een grote UPS aan te kopen ipv een thuis batterij ?
hier kan je dan volgende zaken op aansluiten:
- modem/router (en eventueel de CAI-versterker als je coax het)
- eventuele home server
- koelkast en diepvries
- en niet te vergeten de ketel van de gasverwarming (deze heeft ook stroom nodig voor zijn werking oa pomp en interne electronica)

Als je dan even zonder stroom komt te vallen blijft dit alles draaien
Greetz cyberbug

Afbeelding
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

cyberbug schreef:Als ik het goed begrijp ben je als thuis gebruiker/huurder zonder zonnepanellen dan beter om een grote UPS aan te kopen ipv een thuis batterij ?
hier kan je dan volgende zaken op aansluiten:
- modem/router (en eventueel de CAI-versterker als je coax het)
- eventuele home server
- koelkast en diepvries
- en niet te vergeten de ketel van de gasverwarming (deze heeft ook stroom nodig voor zijn werking oa pomp en interne electronica)

Als je dan even zonder stroom komt te vallen blijft dit alles draaien
Heb hier eigenlijk enkel een (relatief kleine) UPS voor de modem/router/alarm/camera/domotica.
De keren dat deze gebruikt wordt (als de stroom eens een half uurtje uitvalt) is echt maar hoogstens éénmaal per jaar of minder.
De frigo/diepvries kan gerust enkele uren zonder stroom (als men deze dicht laat).
Lijkt mij ook niet rendabel om daarvoor een grote UPS te zetten om eerlijk te zijn (nog nooit langer dan 1 uur stroomonderbreking gehad de laatste 10 jaar).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

lanadekat schreef: Of is er echt een betrouwbare fabrikant die producten met een levensduur van 15 jaar en 6000 cycli beweert te leveren? (in dat geval zou het qua rendabiliteit al interessanter worden)
Een veel voorkomende garantie voor stationaire batterijen op huishoudelijk niveau draait rond de 10 jaar.
Wanneer men voldoet aan de voorwaarden.
Het aantal volledige cycli draait meestal rond de 3000.
Garantie is dan wat eerst komt.
Maar 3000 cycli haal je, bij een goed gedimensioneerde batterij, meestal niet op 10 jaar.
Bij een, tov van het verbruik, ondergedimensioneerde batterij uiteraard wel.
Weet daarbij dat één cyclus wordt gerekend voor het volledig (0-100%) opladen + ontladen van de volledige capaciteit van de batterij.
Een batterij van 10 kWh die éénmaal 10 kWh geladen wordt en 10 kWh ontladen (in één beweging of in meerdere keren) heeft één cyclus gedaan.
Het aantal cycli kan dan ook niet zomaar 1 op 1 omgezet worden in jaren. Dat hangt van veel meer factoren af (dimensionering tov gebruik, omgevingstemperaturen, C-waarde waarbij ze meestal ingezet wordt,.....)
gunmaster schreef:Een mogelijk puntje van extra rendement is het capaciteits tarief. Per Kw per maand kan je 10 euro besparen!
Dat cijfers lijkt me ook nogal kort door de bocht en is op dit ogenblik niet exact te berekenen gezien de VREG nog altijd niet alle cijfers heeft vrijgegeven en men nog altijd niet weet welke tarieven exact op het ogenblik van aanvang capaciteitstarief zullen toegepast worden.
Vergeet niet dat wanneer het capaciteitstarief ingang vindt er nog andere factoren meespelen:
- het capaciteitstarief is geen nieuw tarief maar vervangt deels het bestaande nettarief op basis van een andere berekening
- het piek- en daltarief voor het netgebruik wordt dan afgevoerd.
- het netgebruik berekend op de afname wordt, als compensatie, aan een lagere prijs aangerekend dan de huidige berekeningsmethode.
-...
gunmaster schreef:Vergeet niet dat zo'n batterij laad en ontlaadverliezen heeft en de transformatie kosten allemaal kostbare joules. Zeker 10 à 15% vliegt weg in de vorm van warmte.
Dat is dan weer heel optimistisch gerekend.
Wanneer je lokaal elektriciteit opwekt met een PV-installatie en deze via de omvormer omzet van gelijkstroom naar wisselstroom heb je al vlug een verlies tot 10% (al meten de meeste gebruikers dit niet). Afhankelijk van de gebruikte omvormer voor het laden en ontladen van de batterij (hybride, stand alone,....) kunnen de verliezen tussen productie en verbruiker oplopen tot boven de 30%.
Omvormers hebben dan ook nog eens een constant eigenverbruik dat, afhankelijk van het merk en de toestand schommelt tussen de 20 en 50 W.
Voor EV gebruikers is het ook nuttig om te weten dat de wisselstroom van de huidige thuislaadunits in de EV terug moet omgezet worden in gelijkstroom wat, afhankelijk van de laadsnelheid en merk EV, ook weer resulteert in een verlies rond de 15%. (om een EV batterij van bv. 100 kWh van leeg naar vol te laden heb je dan geen 100 kWh nodig maar - als voorbeeld - rond de 115 kWh AC stroom.

In de praktijk is het uiteraard iets ingewikkelder en niet zo rechtlijnig maar het is maar om je een idee te geven van de orde van grootte van de omzettingsverliezen.
Wanneer je een EV koopt vertellen de verkopers je dat er ook niet bij.
Het is nl. de taak van de verkoper om zijn producten te verkopen. Niet om jouw rendement en TVT te optimaliseren. Dat is de taak van de consument om zich daarover terdege te informeren.
Cyberbug schreef:Als ik het goed begrijp ben je als thuis gebruiker/huurder zonder zonnepanellen dan beter om een grote UPS aan te kopen ipv een thuis batterij ?
Een UPS werkt toch ook gewoon via een batterij? Het enige verschil is dat je ze niet kan voeden via de PV maar via het net. Maar dat kan een thuisbatterij ook. Een goed geconfigureerde thuisbatterij kan eveneens ingezet worden als UPS. Ze kan gevoed worden door het net, door PV, door een generator,...... En AC verbruikers van elektriciteit voorzien in samenwerking met het net, PV, generator, een combinatie van voorgaande of stand alone.
Wanneer je er regelmatig gebruik van maakt is het het overwegen waard (afhankelijk van de opslagcapaciteit van de batterij en de lokale noodwendigheden) om dan te werken met dynamische nettarieven zodat je laadt tijdens de goedkoopste uren (en eventueel gaat ontladen tijdens de duurste uren).
Maar, rekening houdende met het nakende capaciteitstarief, de extra kosten aangerekend door de betrokken e-leverancier, de extra slijtage van de batterij door de extra gegenereerde cycli,.... lijkt me dat, voor zover ik het al heb kunnen testen, voor de meeste huishoudens ook niet rendabel.
Een UPS of stand alone thuisaccu installeren voor bv. koelkast en diepvriezer lijkt me ook niet rendabel deze kunnen gemakkelijk + 18 uur zonder stroomvoorziening.
Sol Invictus!
JeroenV
Starter
Starter

Hierbij een praktijkvoorbeeld. Ik heb sinds vorig jaar zonnepanelen met batterij (ZP: 3kwp, bat: 4.4Kwh Pylontech). Lang getwijfeld over dat laatste, de installateur pushtte me totaal niet. Uiteindelijk na veel rekenen toch besloten om voor de batterijen te gaan, als een soort "verzekering" tegen de immer van gedacht veranderende overheid. Rendabiliteit was dus eerder bijkomstig, eerder het veiligstellen van de rest van m'n investering. De meerprijs was +/- 1500 euro na premie (ik heb de offerte zonder batterij niet meer :-(), en ik ging er van uit dat ik break-even zou draaien na 10 jaar, de verwachte levensduur van de batterijen.

Ondertussen draait de installatie een jaar, maar wegens problemen met de datalogger zijn helaas de gegevens tot half december weg. Ik heb dus 2 representatieve maanden genomen (januari en juni). Dat geeft toch nog een vrij goed beeld, al zal het allicht nog vrij conservatief zijn als ik m'n digitale meter mag geloven. Soit.

(cijfers in Kwh)
Januari:
- Injectie: 16
- Afname: 231,5
- Uit batterij: 34,4

Juni:
- Injectie: 179
- Afname: 19,3
- Uit batterij: 124,6

Ik zit bij Ecopower en heb de huidige prijzen genomen: afname € 0,2615, injectie € 0,064.

Factuur met batterij (dus afname - injectie): januari 59,51325, juni -6,40905
Factuur zonder batterij (afname - injectie + batterij * kp afname - batterij * kp injectie): januari 66,30725, juni 18,19945

Uitgaande van 6 juni's en 6 januari's komt dat op een jaarfactuur van 318,6252 (met) of 507,0402 (zonder). Dus ongeveer 188 euro verschil op jaarbasis. Dat wil zeggen dat ik dus op 8 jaar m'n batterij heb terugverdiend. Als je dan rekent dat die 10 jaar meegaat is dat een jaarlijks rendement van 2,5% op die 1500 euro. Niet slecht, maar ook niet fantastisch.

Conclusie: in mij specifiek geval is de batterij weldegelijk rendabel. Om hetzelfde rendement te hebben met extra zonnepanelen had ik m'n installatie moeten verdubbelen (en die plaats is er niet). Stellen dat batterijen nooit rendabel zouden zijn is dus onzin, maar je zal het wel goed moeten doorrekenen. Lijkt me vooral kwestie van niet te zot te doen (batterijen van 10 Kwh is in mijn geval b.v. onzin).
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 70 keer

Wel nog rekening houden met:
- omzetverliezen (15-20%?)
- slijtage van je batterij door de loop der jaren.

Ik denk dat 8 jaar bijzonder optimistisch is, maar het belangrijkste is dat jij er tevreden mee bent.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 720 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Dat is een berekening met een elektriciteitsprijs in een "goedkoop" netgebied.
Ook is er geen capaciteitstarief in rekening gebracht.

Op zich denk ik dat jij een verstandige keuze gemaakt hebt.
JeroenV
Starter
Starter

Met het capaciteitstarief wordt de situatie natuurlijk weer anders, en vooral moeilijker te berekenen. Op 21 juli was het gene vette qua opbrengst en werd er dus van het net afgenomen. In mijn berekening weegt dat niet zo zwaar door, maar voor het capaciteitstarief was misschien de hele maand verpest.

Wat de verliezen zijn weet ik niet, ik weet niet of ik genoeg gegevens heb om dat te berekenen. Het zou me wel verbazen moest dat 20% zijn eigenlijk, want dat zou willen zeggen dat de panelen 25-30% beter presteren dan verwacht aangezien er nog altijd meer injectie is dan afname.

Feit is natuurlijk ook: de rendabiliteit is grotendeels te danken aan de hoge subsidie. Of dat goed besteed gemeenschapsgeld is, is een andere vraag.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Heb je dan ooit de verliezen vanuit de PV mee in rekening gebracht?
Ik meet al jaren zowat alles wat er te berekenen valt en ben dus helemaal niet verbaasd dat de verliezen - het totale plaatje - dan eerder richting 30% dan 10% zouden gaan.
Heb je een hybride omvormer of een afzonderlijke omvormer vooor PV en batterij? laagspannings- of hoogspannigsbatterij? Back up functie bij stroomuitval of niet? ..... Al deze parameters spelen mee om de totale verliezen te berekenen en zijn dus eerder een individueel gegeven.
Maar, zelfs in het gunstigste geval, is een verliesfactor van 15-20% eerder normaal dan buitengewoon.
Meten = weten. Al de rest is buikgevoel en gokken.
Wanneer op godbetert een willekeurige dag in de zomer één mindere dag er al voor zorgt dat je batterij een klokkwartiervermogen hoger dan 2,5 kW niet kan bufferen (lager doet er niet toe want die ga je bij een netgekoppelde installatie sowieso betalen) is het vermogen en de capaciteit van je batterij gewoon niet goed berekend op je dagdagelijks verbruik en productie.

Laat me raden, een "premiebatterij" door de installateurr berekend om maximalisatie van de premie en niet op het individueel gebruik en productie over een termijn van 10-15 jaar?
Laatst gewijzigd door ivob 23 jul 2022, 14:05, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 173 keer

honda4life schreef:Eerst een jaartje zonnepanelen en een digitale meter met kwartierwaarden alvorens hier financiële conclusies uit te trekken lijkt me, maar vermoedelijk is het financieel niet rendabel.
Dat was het advies en conclusie wat ik van m'n installateur ook kreeg (al zullen andere je veel liever meteen een batterij verkopen).
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 64 keer

ivob schreef:
lanadekat schreef:
gunmaster schreef:Een mogelijk puntje van extra rendement is het capaciteits tarief. Per Kw per maand kan je 10 euro besparen!
Dat cijfers lijkt me ook nogal kort door de bocht en is op dit ogenblik niet exact te berekenen gezien de VREG nog altijd niet alle cijfers heeft vrijgegeven en men nog altijd niet weet welke tarieven exact op het ogenblik van aanvang capaciteitstarief zullen toegepast worden.
Vergeet niet dat wanneer het capaciteitstarief ingang vindt er nog andere factoren meespelen:
- het capaciteitstarief is geen nieuw tarief maar vervangt deels het bestaande nettarief op basis van een andere berekening
- het piek- en daltarief voor het netgebruik wordt dan afgevoerd.
- het netgebruik berekend op de afname wordt, als compensatie, aan een lagere prijs aangerekend dan de huidige berekeningsmethode.
-...
Ik heb hier al wel documenten van gezien. Voor mijn gebied (iveka) kwam dit op 10,53 €/kwh. Zal ze straks een proberen zoeken.

Vroeger bii de aankondiging van de rekenvoorbeelden had ik dit bedrag (hetzij afgerond op 10) reeds gededucteerd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tarieven gaan, volgens netgebied van 40 tot 60 € per kW-surplus.
Bij een gemiddelde van 50 €/kW en iedere maand een piek van 5 kW betaal je op jaarbasis dan 125 € extra.
De pieken moeten dan al vallen op de uren dat de PV niet produceert (want tijdens die uren kan de extra productie de piek + 2,5 kW opvangen.
De batterij moet dan een omvormer hebben die genoeg vermogen kan genereren om de pieken op te vangen en genoeg capaciteit om iedere maand, dus ook in de winter, genoeg reserve heeft om ieder klokkwartier op te vangen. Een klokkwarite per maand gemist is alsnog betalen voor de hele maand.
Als je dan weet dat men nu rekent met een gemiddelde gezinspiek van 3,99 kW en je pas meer gaat betalen (door de goedkopere verrekening via de netbelasting op de kWh afname) ga je pas besparen wanneer je al een batterijomvormer met een redelijk vermogen en opslagcapaciteit hebt.
Het capaciteitstarief, zoals het nu wordt voorgesteld, vervangt maar 18% van het totale nettarief. Je gaat dus nooit meer dan 18% (wanneer je alle peiken kan opvangen) kunnen besparen. Daarentegen is er een forfaitair capaciteitstarief van 2,5 kW dat je ook met een batterij (of iedere andere maatregel) sowieso moet betalen (wanneer je daar onder gaat of kan verlagen met een batterij maakt voor dit deel niet uit).
Sol Invictus!
JeroenV
Starter
Starter

ivob schreef:Heb je dan ooit de verliezen vanuit de PV mee in rekening gebracht?
Ik meet al jaren zowat alles wat er te berekenen valt en ben dus helemaal niet verbaasd dat de verliezen - het totale plaatje - dan eerder richting 30% dan 10% zouden gaan.
De cijfers hierboven komen van fluvius (afname en injectie) en uit de omvormer (batterij). Hoe meet jij de verliezen?
Heb je een hybride omvormer of een afzonderlijke omvormer vooor PV en batterij? laagspannings- of hoogspannigsbatterij? Back up functie bij stroomuitval of niet? ..... Al deze parameters spelen mee om de totale verliezen te berekenen en zijn dus eerder een individueel gegeven.
Het is een hybride omvormer (Solis) met 2 Pylontech US2000 48v batterijen. De backup-functie staat uit. DoD ingesteld op 20%. De panelen staan z-zo gericht.
Maar, zelfs in het gunstigste geval, is een verliesfactor van 15-20% eerder normaal dan buitengewoon.
Meten = weten. Al de rest is buikgevoel en gokken.
Wanneer op godbetert een willekeurige dag in de zomer één mindere dag er al voor zorgt dat je batterij een klokkwartiervermogen hoger dan 2,5 kW niet kan bufferen (lager doet er niet toe want die ga je bij een netgekoppelde installatie sowieso betalen) is het vermogen en de capaciteit van je batterij gewoon niet goed berekend op je dagdagelijks verbruik en productie.

Laat me raden, een "premiebatterij" door de installateurr berekend om maximalisatie van de premie en niet op het individueel gebruik en productie over een termijn van 10-15 jaar?
Nee hoor. De installateur heeft de batterijen voorgesteld op basis van het verwachtte nachtverbruik. Hoger gaan had volgens hen geen zin. Het voordeel van het Pylontech-systeem is ook dat er makkelijk modules kunnen worden bijgehangen, moest het nodig zijn. Ze hebben even goed een offerte gemaakt zonder batterijen (maar met dezelfde omvormer om later om te bouwen).
Ik kon me wel vinden in die aanpak. Ik heb even goed offertes gehad met batterijen van 10kwh, waar ik in principe een hele dag mee voort kan. Maar wat levert me dat op? Dan heb ik een batterij die ik in de zomer niet leeg krijg en in de winter niet vol. M'n opmerking over die dag was wat kort door de bocht, want er zat wel een beetje in, dus het zou een piek nog wel wat afvlakken. Ook daar heb je geen grote batterij nodig he.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

JeroenV schreef:
De cijfers hierboven komen van fluvius (afname en injectie) en uit de omvormer (batterij). Hoe meet jij de verliezen?
Ik heb in de automatenkast een draadloze meetunit die o.a. de PV-productie meet, de netafname, de netinjectie, het lokaal AC verbruik, het direct verbruik van de PV-installatie, het verbruik vanuit de accu en wat er geladen wordt in de accu.
Dat dubbelcheck ik nog eens draadloos met de gegevens van de digitale meter (injectie en afname).
En al die gegevens worden, tezamen met de meetgegevens van bijna ieder afzonderlijk elektrisch toestel in de woning, het klimaat in de woning en de meteo gegevens buiten de woning dagelijks gelogd en verwerkt in een eigen rekenblad.
Dan krijg je overzichtelijke dag, week, maand en jaartotalen.
Het zijn ook de DC verliezen die niet van belang zijn (want dan zit je meestal boven de 99% effectiviteit) maar het verschil tussen de totale kWh productie wat er daarvan de batterij ingaat en tenslotte als AC terug kan uitgehaald worden. En dit over een langere periode (bv. een jaar).

Het is een hybride omvormer (Solis) met 2 Pylontech US2000 48v batterijen. De backup-functie staat uit. DoD ingesteld op 20%. De panelen staan z-zo gericht.
Een hybride omvormer heeft normaal gezien minder verlies dan twee afzonderlijke omvormers.
Nadeel is dan weer dat hij zijn werking moet delen voor PV en accu.
Hoogspanning heeft minder verlies dan laagspanning. Jij hebt laagspanningsbatterijen.
dus het zou een piek nog wel wat afvlakken. Ook daar heb je geen grote batterij nodig he.
Hangt er allemaal vanaf wat je met de batterij wenst te bereiken.
Een batterij die leeg is of nog onvoldoende vermogen kan leveren vlakt ook geen stroompieken meer af.
Een batterij welke niet alle pieken kan afvlakken heeft, wat dat betreft, weinig nut.
Capaciteitstarief werkt immers volgens het principe van het klokkwartier per kalendermaand.
Mis je in een kalendermaand één klokkwartier dat een piek veroorzaakt telt die piek als hoogste voor de gehele maand.
Wanneer je met een batterij pieken wenst af te vlakken moet je er niet zoveel mogelijk vermijden maar allemaal. Maand na maand.
Hybride omvormers zijn meestal ook nog niet standaard voorzien van een API waarbij je kan schuiven met vermogens om ten volle aan peakshaving te doen. Afzonderlijke batterijomvormers hebben dat meestal wel. Maar deze laatsten hebben dan weer omzettingsverliezen.

Om te weten of je dat gaat lukken moet je dus je hoogste kwartierpiek van iedere maand loggen (wanneer je geen eigen logger hebt kan dat door in Mijn Fluvius je kwartierwaarden te laten openzetten ook, kost je ong. 1 €/jaar en daar maandelijks een extractie van te doen). En dan weten of je omvormer steeds, wanneer je pieken genereert, dat vermogen kan leveren.

Om te weten of de accu dan rendabel is zal je moeten berekenen hoeveel maandpieken je boven de 2,5 kW kan vermijden, hoeveel € je daardoor op jaarbasis bespaart en dat afzetten tegen de kost en verwachte levensduur van je batterij.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”