Fietsbanden steeds lek

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Hi,

Even deze mysterie voorleggen aan deze community. :-D
In Februari2022 een nieuwe fiets gekocht: al wat mee gereden maar minder dan met het weer dan vandaag natuurlijk (laatste weken veel meer aan het fietsen). Tot begin van deze maand nooit problemen gehad met lekke banden.

Begin Juni22: achterband lek. Nieuwe laten steken door fietsenmaker die ik niet zo goed ken. 10 kilometer rijden: terug achterband lek. Terug nieuwe laten steken door fietsenmaker die ik niet zo goed ken. Fietsenmaker beweert: puur toeval.

Eergisteren: voorband lek. Nieuwe laten steken door mijn trouwe fietsenmaker. 10 kilometer rijden: opnieuw plat! Ik heb intussen zelf binnenbanden gekocht en heb hem nu al vervangen. Ben benieuwd volgende dagen.

Hoe kan zoiets denken jullie? Dit is dus nu de vierde nieuwe binnnenband die ik gestoken heb én nog eens gespreid over de twee velgen! Dit op een 2-tal weken tijd.

Bij het steken van mijn nieuwe binnenband gelet of er iets van ijzer/glas of iets dergelijks in de buitenband zit: niets te zien.
Ik heb schrik dat ik mijn nieuwe gestoken voorband over 10 kilometer wéér ga platrijden :?
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Op welke bandenspanning wordt er gereden?
Wat is het type van velg?
Wat is het type van buitenband?
Wat is het type van binnenband?

Verkeerde bandenspanning (vaak te laag) -> meer kans op lekrijden
Slechte buitenband -> meer kans op lekrijden
Ergens een verkeerde maat (velg t.o.v binnenband en buitenband), zou ik gek vinden dat het past maar -> meer kans op lekrijden

Verder: het is toch geen fiets met "balonbanden" (brede banden) op lage spanning. Heb je bij de binnenbanden effectief gaatjes gevonden door metaal/glas/...?
Wat bij die balonbanden kan gebeuren is dat de band schuift t.o.v de velg en dat de binnenband dan terhoogte van het ventiel scheurt.

Ook als je een Frans ventiel binnenband in een velg met een breder gat gebruikt kan je zoiets mogelijks krijgen dat door schuren/bewegen de binnenband aan het ventiel slecht wordt.

Zo, dat zijn alle redenen die ik me zo kan bedenken :lol:
bvhaute
Member
Member
Bedankt: 6 keer

Puur toeval kan altijd natuurlijk...maar mijn ervaring:

-Als je een platte band hebt en repareert: altijd controleren of er misschien iets in de buitenband zit (glassplinter, scherp steentje...). Dit moet je zeker doen als je een leegloper hebt, ttz als je voelt dat je band heel geleidelijk plat loopt (maar sowieso is het gewoon good practice dit altijd te doen). Ook regelmatig je buitenband eens controleren of er nergens steentjes of glas inzitten en deze dan verwijderen. Als deze blijven zitten worden die mettertijd namelijk steeds dieper in de buitenband gedrukt, tot ze deze helemaal doorboren en dan de binnenband bereiken...

-Twee platte banden kort na elkaar: meestal geen toeval maar het gevolg van een klein scherp object dat in je buitenband is blijven steken en dat dus er voor zorgt dat je bij het vervangen van een binnenband deze kort daarna opnieuw doorboord wordt. Soms kan het gaan om heel kleine (bijna niet zichtbare) deeltjes. Ik heb al een paar keer vastgesteld dat er heel dunne metalen draadjes in mijn buitenband zaten. Deze draadjes worden blijkbaar gebruikt om beton te wapenen dat gebruikt wordt in wegenbouw om beton te versterken. Dus als je langs wegenwerken passeert met je fiets en je valt vaak plat, dan moet dit al een trigger zijn. Die draadjes kunnen zo klein zijn dat ze haast niet te vinden zijn. In dat geval moet je eerst het gaatje vinden in de binnenband en eens dat gevonden, kan je de binnenband tegen je buitenband houden en dan weet je waar de boosdoener ergens te vinden moet zijn in je buitenband. Dan moet je je buitenband daar heel nauwkeurig inspecteren en elke putje/beschadiging goed bekijken om te zien of er daar misschien niet iets te vinden is. Ik heb al vaak een pincet mogen gebruiken om zo een metalen draadje te verwijderen. Met de vingers eens langs de binnenkant van de ganse buitenband gaan is ook al een rudimentaire controle om te voelen of er misschien niet iets de buitenband doorboord heeft. Als het echt iets heel scherps is, kan je daarbij wel je vinger openhalen natuurlijk (gelukkig zelf nog niet meegemaakt)

Vive le vélo
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 125 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik steek daar per band iets van 50ml (denk ik) Puncture Free Offroad in. :lol: :lol:

Gedaan met lekrijden.
Banden blijven veel langer op spanning.
Een reparatie van de lekke band is zelfs niet nodig.
Dat spel erin, wiel wat ronddraaien, oppompen, rijden maar.

Edit: het bestaat ook voor fietsen blijkbaar...
https://www.bol.com/be/nl/p/oko-punctur ... 020915292/

Edit 2: ze verkopen zelfs al binnenbanden voor fietsen waar de juiste hoeveelheid inzit. "Self-sealing" binnenband noemt het dan...
https://www.tyresealcompany.com/voor-fi ... nnenbanden

En een overzicht met alles van OKO voor fietsbanden: https://www.tyresealcompany.com/voor-fietsen
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Investeren in anti lek buitenbanden.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Heb je al eens gekeken op welke plaats je band lek gaat ? Aan de binnenzijde of aan de buitenzijde ?
Indien aan de binnenzijde, dan heb je kans dat je velglint kapot is.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 219 keer
Bedankt: 63 keer

Wat vertellen de lekke binnenbanden? Is het een mooie prikgaatje? Is het een streepje / scheur? Of is er zelfs niets te zien? Is het gaatje aan de bovenkant? De zijkant? Er dwars door? Aan de naad van het ventiel?
Als je dat weet, is het iets makkelijker om te besluiten wat de oorzaak is. Als je een reeks lekke banden na elkaar hebt, dan heeft dat meestal te maken met:
- slechte montage van buitenband waardoor binnenband gekneld zit tussen buitenband en velg
- slechte maat van de binnenband voor de buitenband, te kleine maat, waardoor teveel spanning op binnenband komt
- slechte batch van binnenbanden met bv. slechte sluiting ter hoogte van ventiel (zeker in goedkopere merken hoor je dat eens)
- slecht velglint waardoor de binnenband kan doorsteken in een spaakgat en zo lek gaat
- een oorzaak (steenje, glasbrokje, het metalen draadje uit het verhaal hierboven!) is blijven zitten in de buitenband en veroorzaakt lek na lek
- iemand die uw band leksteekt
- buitenbanden zonder anti-puncture laag (verkopen ze dat nog?), echt nodig in dit land
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 318 keer
Bedankt: 717 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

StarWing schreef:Indien aan de binnenzijde, dan heb je kans dat je velglint kapot is.
dat was ook mijn eerste idee, maar de fiets is geen half jaar oud en het gaat over de 2 wielen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Toeval kan altijd maar het begint bij deftige banden, binnen en buiten, en correcte spanning
Met een goede schwalbe, er zijn nog goede merken, wordt lekrijden iets uitzonderlijks
phildww
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

Uit eigen ervaring: bij een nieuwe fiets zat er in de velg een braam, zo klein als een nietje, onzichtbaar voor het oog, maar dat gaf wel steeds lekken. Nieuwe fietsen worden niet altijd in perfecte staat afgeleverd. Dus buitenband én velg grondig controleren (zeer goed met vingers overal langsgaan) zou ik zeggen... Een ferme dosis fingerspitzengefühl kan helpen!
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1180 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ordon schreef:Ik steek daar per band iets van 50ml (denk ik) Puncture Free Offroad in.
Gedaan met lekrijden.
Dat is een "vloeistof" die het gaatje dan dicht?
Doe je dat "op voorhand", als versteviging, of pas bij een lek?

Werkt dat even goed bij "grotere" lekken? (gevonden, op de bol.com pagina)
De vloeistof kan gaten tot 4mm dichten
4mm is toch al een stevige fit!

Er zijn ook "schuimbussen", waarmee je de binnenband vult met schuim. Al meen ik begrepen te hebben dat het niet de bedoeling is dat je er dan nog 1000km mee rijdt :).
Er zijn ook "lekvrije" banden, die uit fabriek vol met schuim zitten (zoals oranje/gele kruiwagenbanden). Van ervaren coureurs hoorde ik dat het niet interessant is, het zou niet comfortabel rijden.

Bij een lekke binnenband vervang ik telkens de binnenband, plakken vind ik niet leuk en je hebt altijd het risico dat je het niet goed genoeg gedaan hebt (of nog een andere fit).

@TS
Als je spreekt over "band vervangen", veronderstel ik dat het enkel de binnenband is?
Bij een fietsenmaker betaal je natuurlijk voor de werkuren, maar als je het zelf doet is een binnenband & buitenband combinatie toch niet zo duur?
Ik lees dat je telkens 10km moet rijden voor een fietsenmaker. Op die (reistijd, H&T + H&T) tijd heb je toch al zelf alles vervangen?
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 318 keer
Bedankt: 717 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Goh, aan dat tempo loopt dat toch snel op.
Een binnenband kost inderdaad niet veel (€3,5 bij decathlon), maar een buitenband is toch al snel €25.
Ik deed dat vroeger ook niet zelf, maar op dat is eigenlijk niet eens een moeilijk werkje. Het is wat lastiger tegenwoordig met al die extra kabels, maar zelfs dan nog.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1180 keer
Recent bedankt: 6 keer

Zou een fietsenmaker voor minder geld (incl werkuren dus) een binnenband vervangen dan dat jij zelf (zonder verplaatskosten en werkuren) een binnen+buitenband vervangt?

@TS: wat kostte een binnenbandinterventie bij de fietsenmaker :)?
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Hi,

Ik had nooit gedacht dat zulks topic zoveel reacties ging geven.
Beetje antwoorden op iedereen:
- Mijn huisfietsenmaker rekent 9 EUR aan voor installatie & binnenband. :lol:
- De fietsenmaker waar ik snel geweest was omdat hij dicht in de buurt was: 29 EUR voor zelfde werk (binnenband+installatie).

Ik heb gisteren de band vervangen vanvoor (zelf gedaan, eerste keer dat ik dat doe in mijn leven):
- Ik heb de buitenband buitenstevoren gedraaid en héél goed gekeken/gevoeld/nagelopen: daar zit volgens mij niets in en ik zie geen beschadigingen.
- De defecte binnenband heb ik onderzocht: daar zit een gatje in ter grote van de punt van een BIC balpen (héél klein beetje kleiner). 10cm van het ventiel en zit aan de kant waar de band de straat mee raakt, meer aan de zijkant ipv op het loopvlak.

Dit zijn de buitenbanden van mijn fiets:
https://www.maxxis.com/uk/tyre/detonator-road/

Ik rij met vrij goed opgepompte banden: tusen de 80 à 90 PSI zet ik die (banden kunnen tot 100 PSI zeggen de specs).

In mijn buurt zijn 3 straten afgelopen 1,5jaar heraangelegd door de stad. Men is volop bezig met nog wat kleinigheden te plaatsen (bloembakken/verkeersborden) en voor het bouwverlof is alles hier opgeleverd. Zijn vrij ingrijpende werken geweest, rioleringswerken en alles open incluis voetpaden en fietspaden. Ik kan door een andere route te nemen die straten waar men gewerkt heeft wel wat vermijden, ik ga dat eens doen. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
kick
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 2 keer

Veegmachines kunnen ook staaldraad achterlaten. Je buitenband goed controleren ter hoogte van het lek, is de boodschap.
marzman
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 20 keer
Recent bedankt: 2 keer

Toeval kan, ik heb met de auto in 20 jaar tijd drie keer een lekke band gehad. Alledrie in de periode van een week. Ik heb nu al weer zo lang geen lekke banden meer gereden dat ik weer even na moet denken hoe dat je dat ook al weer doet met wiel er af en er op (terwijl ik er de derde keer heel handig in was ;) )

Het kan ook dat er ergens glas ligt op het traject waar je opnieuw doorheen reed, of dat de fietsenmaker een keer de binnenband vervangen heeft dat er nog wat in de buitenband zat. Misschien is het de moeite waard een klein pompje, lijm en van die plakdingen en bandenlichter in je fietstas te stoppen. Ook handig als je een keer niet in de buurt van een fietsenmaker bent (of buiten zijn openingstijden).
cadsite schreef:Goh, aan dat tempo loopt dat toch snel op.
Een binnenband kost inderdaad niet veel (€3,5 bij decathlon), maar een buitenband is toch al snel €25.
Ik deed dat vroeger ook niet zelf, maar op dat is eigenlijk niet eens een moeilijk werkje. Het is wat lastiger tegenwoordig met al die extra kabels, maar zelfs dan nog.
Mijn vrouw vroeg het pas voor haar electrische fiets of ik dat wilde doen. Ik wil haar voorband best vervangen, maar het achterwiel daar zit de de motor en de versnellingen in en daar blijf ik liever af. Ik kan die proberen te plakken, maar als het vervangen moet worden laat ik dat liever de fietsenmaker doen.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Op de speed pedelec hetzelfde meegekregen van de fietsenmaker, blijf van je achterband af want dat moet perfect uitgelijnd teruggeplaatst worden.

Ik heb ook al dezelfde pech gehad. 3 keer op een paar maand lek rijden en dan 5 jaar niets. :)
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster

cyberbozzo schreef:Hi,

Ik rij met vrij goed opgepompte banden: tusen de 80 à 90 PSI zet ik die (banden kunnen tot 100 PSI zeggen de specs).
Zeg wel. Een stadfiets zou ik eerder op 4,5 bar zetten.
Dus 65 psi is meer dan voldoende.

Zelfs mijn racefiets (op 28mm) zet ik maar op 6,5 bar (en er zullen er zijn die beweren dat dat nog teveel is). Een racefiets met 23 / 25mm mag je wat strakker zetten, op 7 / 8 bar of meer als niet alleen de fiets kan racen maar ook het manneke dat erop zit.
Daar reken ik het gewicht van de rijder /10 - 1 (dus 90kg = 8 bar).

Maar bon. In jouw geval... een gaatje ter grootte van een bic-punt, op de juiste locatie. Niets speciaal. Ik zou zeggen. Pech. En dan nog eens Pech. En dan nog eens Pech. Shit happens.

Wat minder strak oppompen.
En buitenband Schwalbe Marathon of soortgelijk kopen (als het een stadsfiets betreft tenminste).

PS edit: de prijs van veel gewilde buitenbanden is door het dak aan het gaan. Ik herinner me nog de 23 euro voor Continental GP 4000 en zo.
Ik spreek over 2016 of zo. Tegenwoordig vind je deze band ofwel niet meer, ofwel kost de opvolger (de 5000) rond de 59 euro. En voor veelgewilde Vittoria Corsa's (met een huidkleurige zijwand) betaal je - als je ze vindt tenminste - al door de 90 euro. Er is een tijd geweest dat we voor 200 euro 4 Michelin banden op een Peugeot 205 konden leggen. :oops:
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Prijs van banden is inderdaad door het dak gegaan. 2 motorbanden, 400 euro. Offerte was maar 2 dagen geldig want de week erop kwam er al 16% bij. minder dan een jaar terug waren dezelfde motorbanden 325 euro. Nu staan ze 460 euro.

Hetzelfde voor fietsbanden al is die verhoging precies nog wat minder uitgesproken.

Schwalbe Marathon Plus is een goede anti lek band met toch nog een lage rolweerstand.
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 45 keer
Provider

Worden die banden ook al in Oekraine gemaakt?? :angel:
bvhaute
Member
Member

Link naar site met info over betonversterkende vezels:

https://www.bouwtotaal.nl/2019/10/beton ... et-vezels/

Die staalvezels hebben bij mij al vaak voor leeglopers gezorgd. Bouwwerven en wegenwerken zijn dus zeker een verhoogd risico voor platte banden.

Bandendruk is wat mij betreft (eigen ervaring) weinig kritisch om platte banden te vermijden zolang als je de voorgeschreven druk respecteert en er genoeg druk in de band is om snakebites te voorkomen.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

heist_175 schreef:
Ordon schreef:Ik steek daar per band iets van 50ml (denk ik) Puncture Free Offroad in.
Gedaan met lekrijden.
Dat is een "vloeistof" die het gaatje dan dicht?
Doe je dat "op voorhand", als versteviging, of pas bij een lek?

Werkt dat even goed bij "grotere" lekken? (gevonden, op de bol.com pagina)
De vloeistof kan gaten tot 4mm dichten
4mm is toch al een stevige fit!
Zoek maar eens tubeless op - komt overgewaaid uit de MTB maar steeds meer en meer ook op koersfietsen.
Paris-Roubaix is al 2j op rij gewonnen met tubeless setups ipv de klassieke tubes.

Afhankelijk van de vloeistof die gebruikt wordt zijn gaatjes tot +/- 6mm te dichten.
Of je duwt er rap een vlezeke in als het gaatje wat te groot is. Natuurlijk kan je nog plat rijden, niks is bestand tegen scheuren.
Meer grip & controversieel genoeg lagere rolweerstand omv de lagere bandendruk (hysterisis fenomeen)

Er is een enorm kwaliteitsverschil in buitenbanden, je moet op de volgende link maar eens kijken (niet voor stadsfietsen)
https://www.bicyclerollingresistance.co ... orderby=pr

Als je banden in orde zijn, je de steentjes geen weken laat zitten, ziet dat de druk correct is - is het dikwijls gewoon dikke pech.
Zoontje heeft bij vorige mtb rit doorn in zijn achterband gereden, paar dagen later na ander ritje was zijn voorband plots plat, ook minuscuul gaatje. En telkens was één van ons mee, en op dezelfde paden/wegen gereden...
En 't zijn Schwalbe Rocket Ron's op zijn MTB, dus ook niet dat het goedkope brolbanden zijn. (best cool in 24" :) )
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Klopt, met als opmerking wel : dat sealant in een binnenband minder effect heeft dan een tubeless setup. Buiten de voordelen zijn er dan ook een aantal nadelen
- verstopping van het ventiel na x-aantal tijd
- binnenband nog moeilijk te plakken
- sealant droogt uit en stapelt zich op.

Als je toch een binnenband gebruikt zou ik dit niet aanraden, kan je beter voor iets lekbestendig gaan zoals een marathon.

Zoals aangegeven zijn kleine stukjes staaldraad vaak moeilijk zicht - en voelbaar. In het verleden ook pas na 3 lekke banden teruggevonden.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Buiten auto en moto heb ik die OKO Puncture Free Offroad overal ingedaan (binnenbanden en tubeless).
Sindsdien geen enkel lek meer.
Bij de banden die "op" zijn, was de sealant nog steeds in goede staat: geen spoor van ophoping.

Sommige ventielen hadden, op lange termijn, wel last van verstopping: doch niks onomkeerbaar.
Deels zal dit "verstoppen" ook wel te maken hebben dat de banden heel goed op druk blijven: echt een groot verschil.

Schrader ventielen: nooit een probleem tegengekomen.
Dunlop ventielen: sommige doch niet allemaal.
Presta: ook geen probleem mee tegengekomen. Eens effe openduwen voor het oppompen maar dat doe ik met Presta ventielen altijd.

Afin, ja, echt wel content van die sealant.
Maar ik kan niks zeggen uit de praktijk van andere soorten of merken sealant.

Er zijn banden bij die echt wel tientallen "sealant dichtingen" hebben (ruw terrein).
Doch ook die banden gaan al jaren mee.
Hooguit sporadisch eens terug op druk zetten (zelfs veel minder dan een nieuwe ongeschonden band).

Edit: gene bezitter van een koersfiets ofzo. In het licht van dit topic: enkel "gewone" fietsbanden (fietsen, e-bikes).
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

In de fietswereld is het momenteel Orange Seal wat het beste presteert. Maar is relatief duur. Stans sealant heeft een wat betere prijs/kwaliteit verhouding. Hoe lang sealant meegaat hangt voornamelijk van de temperatuur af en hoe vaak je de fiets in beweging houdt.

Na een warme zomer gaat zo goed als alle sealant uitdrogen/uitzweten. Al mijn tubeless setups hebben toch minimaal om de 3 maanden een top off nodig.

Dus in totaliteit vergt de tubeless/sealant combinatie toch wat meer aandacht en onderhoud.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Dat is inderdaad een groot verschil voor tubeless (koers)fietsbanden.

Ik doe dat er één keer in en "done" tot de gewone band versleten is. De fabrikant geeft dat ook zo op.

Iets van een twintigtal euro voor 1250ml.
Aan 100ml per band is dit minder dan twee euro over de volledige levensduur van de band.
Minder dan de prijs van één reparatie.

Wel wat harder trappen dan met een koersfiets natuurlijk. :lol:
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

Ik spreek dan over 2.4 en 2.6 inch MTB banden met ook ongeveer 100 tot 150ml sealant. Een koersband heeft eigenlijk te weinig lucht volume en een te hoge druk voor tubeless goed te laten werken.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

En ja hoor :oops:
Derde binnenband vooraan plat gereden. Dit dus op 1,5 week tijd.

Net thuis gekomen, binnenband eruit gehaald. Nu zie je een véél kleiner gatje zitten dan de 2de die ik kapot gereden heb. 2de platte binnenband ernaast gelegd: gat zit nu op een 20-tal cm verder.

Achterband blijft voorlopig goed standhouden. Buitenband en velg helemaal goed gecontroleerd en overal over gewreven met mijn huid: kan daar niets aan terugvinden :roll:

Hoe zouden jullie dat oplossen? Zou ik nu gewoon wéér een nieuwe band leggen of toch maar morgen ermee naar de fietsenmaker?
Dit kan toch gewoon niet

De straat met wegenwerken heb ik niet in gereden de afgelopen dagen.

Ofwel zet ik ze te hard op spanning? Mijn manometer geeft tussen de 80 à 90 PSI aan en max specs zijn 100PSI. Ofwel is mijn manometer kapot en staan ze in werkelijkheid op 180PSI :|
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

tdemeyer schreef:Worden die banden ook al in Oekraine gemaakt?? :angel:
Neen, ze zijn gewoon van dezelfde fabrikant als de banden van russisch leger :angel:

https://www.autoblog.nl/nieuws/russisch ... en-3321001
https://www.demorgen.be/nieuws/russisch ... ~b492b6a0/
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

cyberbozzo schreef:En ja hoor :oops:
Derde binnenband vooraan plat gereden. Dit dus op 1,5 week tijd.

Net thuis gekomen, binnenband eruit gehaald. Nu zie je een véél kleiner gatje zitten dan de 2de die ik kapot gereden heb. 2de platte binnenband ernaast gelegd: gat zit nu op een 20-tal cm verder.

Achterband blijft voorlopig goed standhouden. Buitenband en velg helemaal goed gecontroleerd en overal over gewreven met mijn huid: kan daar niets aan terugvinden :roll:

Hoe zouden jullie dat oplossen? Zou ik nu gewoon wéér een nieuwe band leggen of toch maar morgen ermee naar de fietsenmaker?
Dit kan toch gewoon niet

De straat met wegenwerken heb ik niet in gereden de afgelopen dagen.

Ofwel zet ik ze te hard op spanning? Mijn manometer geeft tussen de 80 à 90 PSI aan en max specs zijn 100PSI. Ofwel is mijn manometer kapot en staan ze in werkelijkheid op 180PSI :|
Koersfiets, Stadsfiets, MTB?
Voor een stadsfiets of MTB is dat veel te veel, dus ik vermoed koersfiets.
Buitenband ook al vervangen?
Stop eens met pompen bij 4,5 bar.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Kan natuurlijk iets in je buitenband zitten dat je bijna niet ziet - en dus ook bijna niet voelt. MAar als je rijdt, kan het er soms net doorduwen.
Daarom, ook voor de esthetiek natuurlijk, dat je je merknaam van je band altijd centraal onder je ventiel zet. Als je dan beetje oplet hoe je je binnenband eruit gehaald hebt (draairichting) — kan je echt doelgericht zoeken.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

Bwa ik denk niet dat druk de oorzaak gaat zijn. In zo een gevallen kan je best het ventiel van de binnenband in de velg laten. En dan proberen het gat te vinden terwijl je binnen - en buitenband nog op de velg zitten. Om te zien van waar het gat ten opzichte van de buitenband zich lokaliseert.

Het zou me niet verwonderen moest er toch een stukje draad inzitten.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster

Wat een spannende (*) whodunit.

(*) 90 PSI
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Het gaat over een "semi" koerstfiets. Merida Speeder 500 om precies te zijn.
Ik ga er morgen gewoon mee naar de fietsenmaker gaan. Ik heb straks de band eens opgepompt (toen hij al plat was). Ik kon er ongeveer 4km mee rijden eer hij terug plat was.
Toen hij de eerste tocht gedaan heeft vandaag, was ik ongeveer 2,5km ver toen ik merkte dat hij lek was. Met andere woorden: die is quasi lek gereden binnen de kilometer van mijn tocht...

Wat is me dit zeg, beetje moedeloos van te worden.

Edit: net onder een speciale lamp mijn band geïnspecteerd. Zie foto: dat zie ik zitten aan de buitenkant. Dat komt idd gedeeltelijk door in de binnenkant, maar is helemaal niet scherp (maar wordt natuurlijk waarschijnlijk scherp als je gewicht zet :roll:

Zoiets dat daar inzit: is dat definitief gedaan met de buitenband en moet ik dus de fietsenmaker vragen achter een nieuwe buitenband? Of kan je dat eruit proberen 'pietsen' en dan gewoon terug opleggen. Want eigenlijk is de buitenband nu doorboord, of zie ik dat verkeerd?
Bijlagen
BuitenkantFietsband2.png
BuitenkantFietsband
(790.13 KiB) Nog niet gedownload
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

Is niet zo heel goed te zien wat het juist is :-D Maar dat gaat wellicht de boosdoener zijn. Kan op zich niet zoveel kwaad. Gewoon zien dat alles er uit is. Je kan altijd een klassieke plakker gebruiken aan de binnenkant van de buitenband waar het gat zich bevindt. Zodat de binnenband niet naar buiten kan komen en geen steentjes etc. naar binnen. Voor gaatjes van die grootte zal dat waarschijnlijk niet nodig zijn.
bvhaute
Member
Member

Lijkt inderdaad een klassiek geval van een scherp deeltje dat in de buitenband zit: gewoon "uitpietsen" zoals je dat noemt. Ik gebruik zelf meestal een pincet of zelfs de punt van een mes om dat er uit te halen (wel voorzichtig uiteraard). Als het gat niet te groot is, kan je de buitenband gerust verder blijven gebruiken. Op basis van je foto, zie ik niet direct een probleem. Zie het als een belangrijk leerpoces: een ervaren fietser zou dit probleem al onmiddelijk ge-identificeerd hebben (en vanaf nu zul je hier ook veel alerter voor zijn). Een grondige inspectie van de buitenband is altijd "standard" procedure bij een platte band.
Het is sowieso steeds een goed idee om je buitenband op regelmatige basis te inspecteren en steentjes en glas en dergelijke te verwijderen vooraleer ze te diep ingedrongen zijn.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster

Eventjes een kleine update.
Intussen rijd ik op beide banden met +/- 65 PSI.
Sindsdien (+/- 500 kilometer) geen enkele lekke band meer, daar waar ik op 90 PSI om de 10 kilometer een lekke band had.

Wel zeer raar: want men raadt dergelijke bandenspanning aan op allerlei websites voor mijn gewicht (ik weeg 88kilo en ben 1.78cm groot).

Ik hoop er iemand mee geholpen te hebben die met dergelijk strange probleem te kampen krijgt :banana:

Ik had het moeten weten: wanneer ik serieus doorfiets met deze fiets (+/- 23 kilometer/u) merkte ik dat de banden zéér warm werden.

Edit:DT fout
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”