DVB-T Plaatsen van buitenantenne onder dak

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Ik denk er sinds een tijdje over om een buitenantenne aan te schaffen met name deze:

Model D.S.C.300-45T van Funke (www.funke.nl)
Afbeelding

Wegens een contract met de huurder mag ik geen antennes bevestigen aan de buitenzijde van mijn huis of op het dak.. Ook om oxidatie tegen te gaan zou ik ze graag onder het dak willen plaatsen.
Is het mogelijk om de antenna onder het dak te plaatsen zonder bijkomdend verlies van ontvangst? Er bevindt zich geen isolatiemateriaal tussen de pannen en de zolder alleen een plastic folie.

Nog een bijkomend vraagje

Geldt het verlies van signaal op een coax kabel ook voor DVB-T signalen per meter?

We hebben thuis een normale UHF/VHF antenne (groot ijzeren spul) staan ook waarmee we nog analoge televisie mee kijken.

Ik heb wat research gedaan en heb keuze om de antenne te richten naar volgende plaatsen:

Afbeelding
Uit ervaring richten we onze analoge antenne naar Schoten. Dit geeft ons de beste ontvangst qua signaal.

Is deze afstand goed te ontvangen met de antenne van Funke? (zie boven)
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer

Ik had een identieke antenne (ze ligt hier nog, incl. meters stevige coax), maar die werkte echt niet goed vond ik. Ik heb mijn DVB-T decoder aan een oude gewone tv-antenne gehangen en dat werkt prima binnenshuis.
Ik weet wel niet hoe ver ik van een zendmast zit.
NuKeM
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb hier een simpele binnenhuisantenne onder de pannen staan.
Voor mij werkt dat goed. Heel af en toe wel een kleine storing.(Als een grote vrachtwagen langkomt)
Ik ontvang hier zender schoten. Daar zit ik ongeveer 20KM vandaan.
Volgens mij gaat het dus wel werken maar het is wel zo dat buiten natuurlijk wel beter is.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

sardonis schreef:Is het mogelijk om de antenna onder het dak te plaatsen zonder bijkomdend verlies van ontvangst? Er bevindt zich geen isolatiemateriaal tussen de pannen en de zolder alleen een plastic folie.

Nog een bijkomend vraagje

Geldt het verlies van signaal op een coax kabel ook voor DVB-T signalen per meter?goed te ontvangen met de antenne van Funke?
Qua signaal blijft de verzwakking per meter coax identiek.
Bij DVB-T signalen, deze digitale signalen zijn echter minder onderhevig aan storingen.
(voordeel tegenover analoge)
Als je niet te ver van Schoten af woont zou dat kunnen lukken, indien geen hogere gebouwen tussen je antenne en zendmast zitten.

Polariteit respecteren, bij het plaatsten...

<center>============================
Hier wat informatie over DAB signalen. linkje

En hoe je de fresnel zone kan berekenen.
Rekening houdend met de aardkromming.
</center>
Afbeelding
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 197 keer
Bedankt: 139 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je kan zonder problemen de dvb-t ontvanger aan de oude "analoge" antenne koppelen. Indien mogelijk wordt het zelfs aangeraden.

http://www.een.be/televisie1_master/vra ... ndex.shtml
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Nuttige begrippenlijst zoals afkortingen en formules over Antennes. Linkje
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”