Keuzestress / Luxeprobleem

DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 17 Apr 2019
Bedankt: 77 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor DarkV » 14 Jan 2021, 21:49

JamesEarlGray schreef:Ja, véél gevaarlijker dan de ingebouwde touch screen! Hoe durven ze?


Ik denk dat het scherm van een smartphone heel wat meer verleiding/afleiding kan geven dan het scherm van je carkit.

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2942
Lid geworden op: 06 Dec 2009
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor Dizzy » 15 Jan 2021, 10:17

Afleiding is afleiding, het type scherm maakt niet uit, je kijkt even niet op de weg en een paar seconden is meer dan genoeg voor brokken. Daarom is de stembediening wel een goede zaak.

Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4051
Lid geworden op: 13 Aug 2003
Locatie: Vlaanderen
Bedankt: 238 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Contact:

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor Sasuke » 15 Jan 2021, 12:00

Ook daarom was ik minder fan van systemen zoals Tesla en Audi waarbij het hoofdscherm lager in de middenconsole stond.

Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6103
Lid geworden op: 29 Jun 2005
Locatie: Tienen
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor selder » 20 Jan 2021, 17:33

Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset

Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4051
Lid geworden op: 13 Aug 2003
Locatie: Vlaanderen
Bedankt: 238 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Contact:

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor Sasuke » 20 Jan 2021, 20:50

Mja, gebaseerd op de GLA ... Nee dank u ;-)

powaq
Premium Member
Premium Member
Berichten: 708
Lid geworden op: 16 Sep 2008
Bedankt: 45 keer
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor powaq » 22 Jan 2021, 11:54

Weet iemand toevallig of banken er een probleem mee hebben om een buitenlandse (jonge occasie) auto op een renting te zetten. De prijzen in DE zijn toch wel gevoelig lager dan in België en het is vaak echt wel de moeite waard om er eentje te importeren. Maar gaat een bank dit willen of zien als "teveel gedoe"?

Heb de vraag zelf nog niet gesteld. Heb zo net ontdekt dat mijn bank (BNP) blijkbaar nu geld aanrekent om advies te geven aan zelfstandigen. Die zijn mij als klant dus kwijt nu. Hoe absurd kan het zijn. Ik moet betalen zodat zij mij een product kunnen verkopen? Zaken zoals dit bespreek ik niet met een of ander anoniem persoon in een callcenter dat z'n job amper kent.

Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4051
Lid geworden op: 13 Aug 2003
Locatie: Vlaanderen
Bedankt: 238 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Contact:

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor Sasuke » 22 Jan 2021, 17:50

Denk niet dat een bank daar last mee heeft. Mijn bankier (belfius) alvast niet. Voor zelfstandigen kan ik Belfius alleen maar aanraden, hoe goed die mij geholpen hebben met alles is echt wel wauw. Zal wel aan de zelfstandige bankier liggen ook, maar toch !

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 10697
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 747 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 397 keer

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor heist_175 » 30 Jan 2021, 13:51

Dizzy schreef:Als je het wat nuchterder bekijkt zijn de verschillen kleiner, ze zijn er maar niet in verhouding tot het prijsverschil.

TCO analyse van fleet.be voor 4300 wagens
https://www.fleet.be/wp-content/uploads ... TCO-NL.pdf

jutuiz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 23 Okt 2016
Bedankt: 19 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor jutuiz » 1 week 5 dagen 12 uur geleden (06 Apr 2021, 20:02)

heist_175 schreef:Je haspelt wel wat door elkaar.
Waar EV nu staat zal niet zo snel ingehaald worden door H2 wagens: infrastructuur en kosten.
- Er is geen H2 infrastructuur terwijl een groot deel van de autorijders hun EV op hun oprit of in hun garage kunnen opladen zonder enige meerkost (al gaat het opladen dan trager dan wat mogelijk is).
- H2 voertuigen zijn - tot nader order - gigantisch duur

Ik zie H2 eerder als "opslag" van energie: op zonnige dagen moeten we véél méér elektriciteit produceren dan we momentaan nodig hebben, zodat we H2 kunnen maken die 's nachts "opgebrand" kan worden tot elektriciteit (ondanks de verliezen).

@ontwaardingsrisico
Wat is het ontwaardingsrisico van een EURO6 diesel? Over enkele jaren isdie €0 waard, want zal je nergens nog met een ICE mogen rijden. In leasing gaan diesels zichzelf - door dat ontwaardingsrisico - op een gegeven moment compleet uit de markt prijzen. Nu al is de ontwaarding gigantisch, kijk maar eens op de website van KBC Lease naar recente einde-lease auto's: op 4 jaar daalt de waarde met 50-70%.
Volvo V90 nieuw: €65K https://directlease.be/DLBe/nl/lease/vo ... reset=true
Volvo V90 KBC: €30K (50K kilometer) https://carsales.autolease.kbc.com/deta ... nds-767169
-50% op 2 jaar

@TCO
De TCO van EV zou lager liggen door lagere onderhoudskosten.
Tesla is alvast een héél slechte keuze, want ze staan vooraan qua mankementen en achteraan qua betrouwbaarheid.


Ik rakel deze even boven.
Het valt me op, maar waterstof is bijna dagelijks in het nieuws.

https://www.nu.nl/auto/6125638/watersto ... loven.html
https://pledgetimes.com/airbus-plans-to ... red-plane/
https://www.fraunhofer.de/en/press/rese ... oters.html
https://www.h2-view.com/story/british-a ... d-flights/
https://fuelcellsworks.com/news/toyota- ... solutions/
https://europe.autonews.com/automakers/ ... ttery-vans
https://www.electronicdesign.com/market ... l-vehicles
https://www.bloomberg.com/news/articles ... -market?hs

En deze oude:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/22 ... feconomie/

Een gokje.
Ik rij al 9 jaar hybride.
Huidige wagen zit in jaar 4, 100k. Een japanner, die kan gerust nog 6 jaar mee zonder dat er een sleutel aan te pas komt.
Nog zekerder als het kilometeraantal met 20% tot 40% daalt dankzij Teams en consoorten.

Wat als we EV skippen, en erop gokken dat binnen 6 jaar brandstofcellen mainstream worden?

tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1134
Lid geworden op: 17 Apr 2019
Locatie: Attenhoven (Landen)
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor tien » 1 week 5 dagen 10 uur geleden (06 Apr 2021, 21:17)

jutuiz schreef:Wat als we EV skippen, en erop gokken dat binnen 6 jaar brandstofcellen mainstream worden?


Wel veel veranderd intussen maar is ook al meer dan 20 jaar de grote verlossing maar echt doorbreken doet het niet.
Denk dat je gewoon over 6 jaar (of zonder ongelukken en als het dan nog mag 10) zult keuze moeten maken :lol:

decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1468
Lid geworden op: 31 Jan 2007
Locatie: Brabant
Bedankt: 95 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor decat » 1 week 4 dagen 18 uur geleden (07 Apr 2021, 13:17)

jutuiz schreef:
Wat als we EV skippen, en erop gokken dat binnen 6 jaar brandstofcellen mainstream worden?


Van een betrouwbare bron weet ik dat er 1 van de top verkopende merken zich oriënteert naar wagens op brandstofcellen en het EV verhaal aan zich voorbij laat gaan.

DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 17 Apr 2019
Bedankt: 77 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor DarkV » 1 week 4 dagen 18 uur geleden (07 Apr 2021, 13:33)

Iemand nog nieuws hierover... https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/24 ... -groene-w/

Ondertussen zijn we namelijk twee jaar verder !?

decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1468
Lid geworden op: 31 Jan 2007
Locatie: Brabant
Bedankt: 95 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor decat » 1 week 4 dagen 18 uur geleden (07 Apr 2021, 13:37)

Er is ondertussen wel een systeem om de overschot van PV panelen om te zetten waterstof = Solenco Powerbox.

boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3368
Lid geworden op: 05 Jul 2017
Bedankt: 79 keer
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor boonpwnz » 1 week 4 dagen 17 uur geleden (07 Apr 2021, 14:42)

Ik las daarnet een artikel dat op termijn groene waterstof evenduur zal worden als fossiele brandstoffen dat zou kunnen bereik worden in 2050 als overheden er fors op inzetten.

Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1477
Lid geworden op: 30 Okt 2004
Bedankt: 75 keer
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor Abusimbal » 1 week 4 dagen 16 uur geleden (07 Apr 2021, 15:29)

decat schreef:
jutuiz schreef:
Wat als we EV skippen, en erop gokken dat binnen 6 jaar brandstofcellen mainstream worden?


Van een betrouwbare bron weet ik dat er 1 van de top verkopende merken zich oriënteert naar wagens op brandstofcellen en het EV verhaal aan zich voorbij laat gaan.

Toyota, Hyundai en Mercedes zijn bezig met brandstofcellen.
Mij lijkt Toyota dan van deze 3 het te zijn.
BMW heeft ook iets met brandstofcellen gedaan.

Hyundai en Mercedes zijn toch bezig met elektrische modellen.
En Toyota is ook bezig met solid state accu's.

En met brandstofcellen bedoel je toch met waterstof ?
Telenet All-Internet (300)
Samsung Galaxy S10+
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)

jutuiz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 23 Okt 2016
Bedankt: 19 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor jutuiz » 1 week 4 dagen 13 uur geleden (07 Apr 2021, 18:26)

decat schreef:Er is ondertussen wel een systeem om de overschot van PV panelen om te zetten waterstof = Solenco Powerbox.


Ik geloof enorm in een dergelijk systeem.

https://nerdist.com/article/lavo-hydrog ... australia/

Met zon, wind (zoek eens Vortex Bladeless Wind) en water - iets wat iedereen min of meer gratis ter beschikking heeft - geraken we mogelijk al een eind ver om zelf waterstof te produceren. De eerste die zo'n systeem betaalbaar en dummy-friendly maakt zal scoren. Als natuurlijk iedereen zijn eigen energiecentrale begint op te zetten, en effectief decentraal produceren, dan valt voor velen de melkkoe weg. Dan gaan de grote jongens wel heftig lobbyen om dat onmogelijk te maken. Om nog niet van de staat te spreken. Dat zie je zo al gebeuren.
Laatst gewijzigd door jutuiz op 07 Apr 2021, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1233
Lid geworden op: 05 Jul 2008
Bedankt: 144 keer
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor Ramaht » 1 week 4 dagen 13 uur geleden (07 Apr 2021, 18:39)

Je zal dan (letterlijk) groene waterstof in je tank moeten doen ;)

q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2315
Lid geworden op: 23 Dec 2007
Locatie: nevele
Bedankt: 99 keer
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor q-tec » 1 week 4 dagen 12 uur geleden (07 Apr 2021, 19:26)

Waterstof zak er wel komen, zware trucks en zee schepen kan je moeilijk voorzien van batterijen.
Zodoende komt er een doorontwikkeling naar auto's of eerst in auto's dan in trucks.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding

decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1468
Lid geworden op: 31 Jan 2007
Locatie: Brabant
Bedankt: 95 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor decat » 1 week 3 dagen 20 uur geleden (08 Apr 2021, 11:51)

Abusimbal schreef:
En met brandstofcellen bedoel je toch met waterstof ?


Idd waterstof.

jutuiz schreef:
Ik geloof enorm in een dergelijk systeem.


In NL is er een proefproject en lijkt toch veelbelovend.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/11 ... ning-voor/

Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 4657
Lid geworden op: 10 Nov 2002
Bedankt: 109 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Contact:

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor NuKeM » 1 week 3 dagen 19 uur geleden (08 Apr 2021, 12:40)

Transport op waterstof (mbv fuelcells natuurlijk) zal altijd een niche zijn, al was het maar omdat er niet genoeg waterstof is om massaal daarop over te schakelen en het (speciaal daarvoor) aanmaken ervan nu niet bepaald milieuvriendelijk zou zijn.
Neem daarbij dat rijden op groene stroom met een BEV nog steeds veel efficiënter en dus milieuvriendelijker is dan rijden op groene waterstof in een FCEV en de keuze is normaal snel gemaakt als efficiëntie belangrijk is.
Waterstof en fuelcells zijn jarenlang en worden nog steeds door de olie-industrie onderzocht en gepromoot omdat ze op die manier in de toekomst hun bestaansrecht toch deels kunnen behouden als fossiele brandstof voertuigen zeldzamer worden (zo kunnen ze nog altijd aan productie, transport en distributie van een 'brandstof' doen, waar dat met elektriciteit voor deze bedrijven moeilijker zal worden).
Ik blijf het raar vinden dat Toyota terug op deze kar is gesprongen. Ergens in 2000 de Toyota topman op een conferentie nog horen zeggen dat waterstof niet de toekomst is, het stond zelfs zwart op wit op hun website dat ze er niet in geloven (nu niet meer natuurlijk).

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 10697
Lid geworden op: 07 Okt 2010
Locatie: Kempen
Bedankt: 747 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 397 keer

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor heist_175 » 1 week 3 dagen 19 uur geleden (08 Apr 2021, 12:55)

Grijze waterstof (H2) kan je maken op basis van petrochemie en is stoot veel Co2 uit.
Groene waterstof maak je op basis van elektrolyse van water (H2O) en verbruikt gigantisch veel elektriciteit. Met elektriciteitsprijzen die negatief zijn, lijkt me er daar wel wat marge op te zitten :).

DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 17 Apr 2019
Bedankt: 77 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor DarkV » 1 week 3 dagen 18 uur geleden (08 Apr 2021, 13:59)

decat schreef:In NL is er een proefproject en lijkt toch veelbelovend.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/11 ... ning-voor/


Maar ook daar zijn we weer twee jaar verder en het blijft stil... het lijkt nochtans een beter alternatief dan een batterij ?

Misschien kan eens iemand een offerte vragen... https://www.solencopower.com/powerbox/

jutuiz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 354
Lid geworden op: 23 Okt 2016
Bedankt: 19 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor jutuiz » 1 week 2 dagen 23 uur geleden (09 Apr 2021, 08:34)

NuKeM schreef:Transport op waterstof (mbv fuelcells natuurlijk) zal altijd een niche zijn, al was het maar omdat er niet genoeg waterstof is om massaal daarop over te schakelen en het (speciaal daarvoor) aanmaken ervan nu niet bepaald milieuvriendelijk zou zijn.
Neem daarbij dat rijden op groene stroom met een BEV nog steeds veel efficiënter en dus milieuvriendelijker is dan rijden op groene waterstof in een FCEV en de keuze is normaal snel gemaakt als efficiëntie belangrijk is.


Dat van die niche, dat weet ik zo nog niet. Ik denk eerder dat het een volwaardige component van de energiemix wordt. Zelfsturende stadsauto's met een abonnement? BEV. Openbaar vervoer? FCEV. En BEV alleen op voorwaarde dat de batterijtechnologie duurzaam blijkt. Duurzaam als in: "niet om de 5 jaar moeten een volledig nieuw batterijpak kopen". Waar het er momenteel toch naar uitziet... En vinden ze morgen de heilige graal que batterijtechnologie, dan zullen fuel cells volgens mij nooit mainstream worden voor personenvervoer. Dat klopt.

NuKeM schreef: Waterstof en fuelcells zijn jarenlang en worden nog steeds door de olie-industrie onderzocht en gepromoot omdat ze op die manier in de toekomst hun bestaansrecht toch deels kunnen behouden als fossiele brandstof voertuigen zeldzamer worden (zo kunnen ze nog altijd aan productie, transport en distributie van een 'brandstof' doen, waar dat met elektriciteit voor deze bedrijven moeilijker zal worden).


Klopt. In Duitsland hebben ze nu een project lopen waar ze waterstof mixen met aardgas en zo waterstof via het gewone grootdistributie aardgasnet gaan verdelen. Het is bij de uitgang van het net technisch makkelijk om het aardgas en het veel lichtere waterstof te splitsen.

NuKeM schreef: Ik blijf het raar vinden dat Toyota terug op deze kar is gesprongen. Ergens in 2000 de Toyota topman op een conferentie nog horen zeggen dat waterstof niet de toekomst is, het stond zelfs zwart op wit op hun website dat ze er niet in geloven (nu niet meer natuurlijk).


Toyota gelooft volgens mij nog steeds niet in BEV's (geen energiedichtheid genoeg, niet rendabel genoeg om te produceren), maar met lange tanden moeten ze nu wel meestappen met wat de markt doet omdat ze anders een IBM-ervaring zouden kunnen hebben. En misschien omdat ze zicht hebben op de solid state batterie.

Een belangrijk keerpunt wordt het moment dat regeringen beseffen dat kernenergie (misschien niet in z'n huidige vorm) onmisbaar is om CO2 neutraal te worden. Dan komt waterstof écht vooraan te staan.

Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1477
Lid geworden op: 30 Okt 2004
Bedankt: 75 keer
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor Abusimbal » 1 week 2 dagen 19 uur geleden (09 Apr 2021, 12:13)

Kernenergie via thorium dan. Als zal dat dan niet voor 2030 zijn denk ik.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thorium ... lear_power

India en China zijn er mee bezig.

NVA heeft er in 2014 al eens iets over gezegd.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/08/31 ... 1-2074513/
Telenet All-Internet (300)
Samsung Galaxy S10+
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)

Jefm
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 Dec 2020
Bedankt: 2 keer

Re: Keuzestress / Luxeprobleem

Berichtdoor Jefm » 1 week 1 dag 20 uur geleden (10 Apr 2021, 11:31)

Colruyt doet ook investeringen in waterstof

https://customer.dats24.be/wps/portal/d ... obility/h2

Aangezien ze ook inzetten op cng en laadpalen bereiden ze zich voor op een omschakeling van hun eigen wagenpark.
Op die manier zal men ook klaar zijn als de consument volgt.


Terug naar “Allerlei”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten