JamesEarlGray schreef:Ja, véél gevaarlijker dan de ingebouwde touch screen! Hoe durven ze?
Ik denk dat het scherm van een smartphone heel wat meer verleiding/afleiding kan geven dan het scherm van je carkit.
JamesEarlGray schreef:Ja, véél gevaarlijker dan de ingebouwde touch screen! Hoe durven ze?
Dizzy schreef:Als je het wat nuchterder bekijkt zijn de verschillen kleiner, ze zijn er maar niet in verhouding tot het prijsverschil.
heist_175 schreef:Je haspelt wel wat door elkaar.
Waar EV nu staat zal niet zo snel ingehaald worden door H2 wagens: infrastructuur en kosten.
- Er is geen H2 infrastructuur terwijl een groot deel van de autorijders hun EV op hun oprit of in hun garage kunnen opladen zonder enige meerkost (al gaat het opladen dan trager dan wat mogelijk is).
- H2 voertuigen zijn - tot nader order - gigantisch duur
Ik zie H2 eerder als "opslag" van energie: op zonnige dagen moeten we véél méér elektriciteit produceren dan we momentaan nodig hebben, zodat we H2 kunnen maken die 's nachts "opgebrand" kan worden tot elektriciteit (ondanks de verliezen).
@ontwaardingsrisico
Wat is het ontwaardingsrisico van een EURO6 diesel? Over enkele jaren isdie €0 waard, want zal je nergens nog met een ICE mogen rijden. In leasing gaan diesels zichzelf - door dat ontwaardingsrisico - op een gegeven moment compleet uit de markt prijzen. Nu al is de ontwaarding gigantisch, kijk maar eens op de website van KBC Lease naar recente einde-lease auto's: op 4 jaar daalt de waarde met 50-70%.
Volvo V90 nieuw: €65K https://directlease.be/DLBe/nl/lease/vo ... reset=true
Volvo V90 KBC: €30K (50K kilometer) https://carsales.autolease.kbc.com/deta ... nds-767169
-50% op 2 jaar
@TCO
De TCO van EV zou lager liggen door lagere onderhoudskosten.
Tesla is alvast een héél slechte keuze, want ze staan vooraan qua mankementen en achteraan qua betrouwbaarheid.
jutuiz schreef:Wat als we EV skippen, en erop gokken dat binnen 6 jaar brandstofcellen mainstream worden?
jutuiz schreef:
Wat als we EV skippen, en erop gokken dat binnen 6 jaar brandstofcellen mainstream worden?
decat schreef:jutuiz schreef:
Wat als we EV skippen, en erop gokken dat binnen 6 jaar brandstofcellen mainstream worden?
Van een betrouwbare bron weet ik dat er 1 van de top verkopende merken zich oriënteert naar wagens op brandstofcellen en het EV verhaal aan zich voorbij laat gaan.
decat schreef:Er is ondertussen wel een systeem om de overschot van PV panelen om te zetten waterstof = Solenco Powerbox.
Abusimbal schreef:
En met brandstofcellen bedoel je toch met waterstof ?
jutuiz schreef:
Ik geloof enorm in een dergelijk systeem.
decat schreef:In NL is er een proefproject en lijkt toch veelbelovend.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/11 ... ning-voor/
NuKeM schreef:Transport op waterstof (mbv fuelcells natuurlijk) zal altijd een niche zijn, al was het maar omdat er niet genoeg waterstof is om massaal daarop over te schakelen en het (speciaal daarvoor) aanmaken ervan nu niet bepaald milieuvriendelijk zou zijn.
Neem daarbij dat rijden op groene stroom met een BEV nog steeds veel efficiënter en dus milieuvriendelijker is dan rijden op groene waterstof in een FCEV en de keuze is normaal snel gemaakt als efficiëntie belangrijk is.
NuKeM schreef: Waterstof en fuelcells zijn jarenlang en worden nog steeds door de olie-industrie onderzocht en gepromoot omdat ze op die manier in de toekomst hun bestaansrecht toch deels kunnen behouden als fossiele brandstof voertuigen zeldzamer worden (zo kunnen ze nog altijd aan productie, transport en distributie van een 'brandstof' doen, waar dat met elektriciteit voor deze bedrijven moeilijker zal worden).
NuKeM schreef: Ik blijf het raar vinden dat Toyota terug op deze kar is gesprongen. Ergens in 2000 de Toyota topman op een conferentie nog horen zeggen dat waterstof niet de toekomst is, het stond zelfs zwart op wit op hun website dat ze er niet in geloven (nu niet meer natuurlijk).
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten