Ik heb de studie integraal gelezen, dat was niet moeilijk gezien ze slechts 25 pagina's telt, en terzijde de Engelstalige titel van het document schrijft "Shools" ipv "Schools", maar dat zien we door de vingers. Sciensano weet blijkbaar al dat de cijfers de komende dagen gaan stijgen en Ben weet dat de scholen het zwarte schaap gaan zijn, dus deze studie zal wel sneller afgewerkt moeten zijn dan eerst gepland.
Om te beginnen zijn er een aantal zaken die Van Gucht zegt die niet in die studie staan. Dat zijn zaken die hij er zelf bijhaalt, met zijn petje van overheidsman. Volgende zaken staan specifiek niet in de studie:
De scholen zijn niet de aanjager van de epidemie, eerder de nakomer => dat staat er dus
niet in, hoogstens dat het zo "lijkt". Er staat wel in dat het
totaal aantal gevallen in de scholen niet de maatschappij vooraf gaan, en dat klopt dan weer wel obv de data die ze presenteren, maar de woordkeuze van "totaal aantal gevallen" is bijzonder misleidend. Straks, wanneer ik schrijf "de kicker", ga ik de essentie letterlijk quoteren uit de studie, en het is
niet wat Van Gucht zegt.
Maar als je de scholen sluit om de curve te drukken, betalen we een disproportionele prijs => wordt nergens gesuggereerd in de studie, ook dit is Van Gucht met zijn overheidspetje. De keuze voor het woord "disproportioneel" geeft me in die context akelige flashbacks naar Maggie in februari 2020.
Goed, dan de studie zelf, en ik ga in op wat zaken die het persbericht niet vermeldt. Je kan ze gerust nagaan in de studie, ik haal alles er letterlijk uit. De eerste zaken in het klein zijn minder interessant, de rest des te meer.
Enerzijds, de beperkingen.
* De "surveillance" is gebaseerd op de cijfers van het CLB en hun tegenhangers in de regio's. Zoals ik al eerdere gemeld heb, zijn daar wat problemen mee. En dat hebben de onderzoekers ook vastgesteld (en ze hebben er meer gevonden dan ik).
==> Kinderen: "Gevallen (worden) soms niet gemeld aan de school en zijn dan ook niet opgenomen in de surveillance."
==> Personeel: "Gevallen worden niet altijd gemeld omdat de opvolging hiervan georganiseerd wordt door de dienst arbeidsgeneeskunde."
==> "Bij kinderen lijken infecties vaker voor te komen in het secundair onderwijs dan in het lager- en het kleuteronderwijs. Dit kan deels worden toegeschreven aan verschillen in teststrategieën van het CLB."
==> Wat Franstalig betreft: "De cijfers moeten gekaderd worden in de enorme aantallen en hoge werkdruk voor de PSE/PMS diensten in de Franse
gemeenschap tijdens de tweede helft van oktober, wat geleid zou kunnen hebben tot een onderrapportage van aantal gevallen in scholen onder hun toezicht."
==> Verder leveren ze ook kritiek op de methode met "indexgevallen" dewelke opnieuw tot een onderrapportering leidt. Onthou dit voor straks.
De studie ontkracht dat dat de vroege daling in de herfstvakantie een indicatie was dat het niet aan de scholen lag, iets wat sommigen blijven beweren. Ikzelf heb gezegd dat dat aan de gewijzigde teststrategie lag (nadat ik me heb laten vangen door diezelfde strategie) en ook aan de schoolsluitingen in de maand oktober. Sciensano bevestigt dat: "De plotse daling van het aantal gerapporteerde gevallen voor week 44 kan waarschijnlijk (althans gedeeltelijk) worden toegeschreven aan onderrapportering, en eventueel aan een belangrijk aantal schoolsluitingen ten gevolge van quarantaines bij het personeel."
De bewering dat minder dan 1 op de 5 besmettingen op school gebeurd zouden zijn:
==> De 1/5 betreft alle scholen, in de basisscholen is het minder, in secundaire scholen meer.
==> Hiervoor baseren ze zich opnieuw op de indexgevallen. "De indeling als secundair geval vereist dus een epidemiologisch onderzoek met identificatie van de meest waarschijnlijke bron. Het gevolg hiervan is dat secundaire gevallen mogelijk ondergerapdporteerd zijn, vooral in tijden van verhoogde viruscirculatie en werklast, zoals in oktober het geval was. Bovendien kunnen sommige transmissieketens worden gemist als het gaat om asymptomatische patiënten of, in tegendeel, als ten onrechte gedacht werd dat de overdracht op school gebeurde. "
==> En dat is op basis van zelfrapportering. "Minder dan 1 op vijf van de besmettingen in deze periode wordt gerapporteerd als zijnde het gevolg van overdracht op school. "
==> Contacttracing is niet gebeurd, of het wordt toch niet vermeld.
Tenslotte nog dit: dit is 1 studie, die niet peer-reviewed is, en gebaseerd is op gegevens met beperkingen, in het bijzonder onderrapportering. Er zijn peer-reviewed studies die volledigere data gebruiken en aantonen dat lagere schoolkinderen even besmettelijk zijn. Ik acht Sciensano betrouwbaar genoeg dat er met deze studie rekening gehouden kan worden, maar we mogen niet vergeten dat het 1 studie is in een zee van velen. Alles moet ook in het kader van de variant gezien worden, op dit moment is er nog niets gekend over de besmettelijkheid van de nieuwe variant, behalve dan aanwijzingen dat kinderen meer besmettelijk zijn.
En nu, de essentie, wat Sciensano echt zegt inzake de scholen, en dit is de kicker:
==>"
Vanaf begin september lijkt de cumulatieve incidentie hoger te zijn in de 13-18-jarigen en in de actieve bevolking. We zien eerst bij de 13-18 jaar (secundair onderwijs) een steilere toename (
), zeer snel gevolgd door de 19-65 jarigen. De lagere scholen volgen daarna. (
)"
==> "Vanaf begin december stijgt de incidentie in de leeftijdsgroep van het lager onderwijs, terwijl de andere leeftijdsgroepen relatief stabiel zijn. Dit verschil zou verklaard kunnen worden door de strenge maatregelen die zijn ingevoerd voor de algemene bevolking, waarvan kinderen onder de 12 jaar grotendeels zijn vrijgesteld. (

)"
Dus:
de secundaire scholen waren eerst, dan de studenten en actieve bevolking, dan de lagere scholen. Dit komt overeen met de kenmerken van de variant van SARS-CoV-2 variant die de tweede golf veroorzaakt heeft. Dus het is eigenlijk weinig nieuws. En ja, het
totaal aantal gevallen in de scholen gaat dan de maatschappij niet vooraf natuurlijk, want ook de lagere school zit in het totaal aantal gevallen. Maar daarop is heel het "scholen zijn geen motor" persbericht wel gebaseerd, al werd "totaal" daarin voor het gemak geschrapt en bleef enkel "aantal gevallen" over.

Sciensano, you smart, you loyal
Bijgevolg, en enkel op basis van deze studie, ik verwijs naar elkaar met het aantal uitroeptekens:
-

Moet men de secundaire scholen meteen sluiten (afstandsonderwijs). Zij lanceren de golf. Zoals we in NL (en DE volgens Molenberghs) zien, heeft een sluiting een duidelijk effect.
-

Kunnen de lagere scholen voorlopig openblijven,
weliswaar met mondmaskers voor iedereen. Zonder is geen optie.
-

Mochten de secundaire scholen niet sluiten waardoor er een derde golf uitbreekt, dienen ook de lagere scholen asap gesloten te worden. Dat niet doen is de golf nodelooos rekken, want zij volgen de golf.
Maar er zijn nog zaken die spelen, en die niet tot het domein van de studie horen. Als de scholen sluiten, lijken de ouders de regels van het telewerk minder aan hun laars te lappen. Veel aangehaalde redenen zijn dat ze "geen opvang" hebben en dus thuis moeten blijven. Ouders horen bij de groep die in de golf belandt na het secundair onderwijs. Vanaf er een signaal is van een golf, is het m.i. dubbel aangeraden om ook de lagere scholen te sluiten, zodat de ouders thuisblijven. Zo vermijd je motor 2 én motor 3.