Router als Hub ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Robbe
El Robre
El Robre
Twitter: infocaris
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik vroeg mij af of het mogelijk zou zijn, om een 2e router op een netwerk te zetten & die te gebruiken als hub (dmv. alternatieve firmware ?) :?
& wat moet er zeker afstaan, om geen last te krijgen met de primaire router :???:

2e router is een Siemens Santis 50 Wireless router (802.11b), waarvan ik geen fiche bij Siemens heb teruggevonden :P

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Dit is perfect mogelijk, de router gaat echter 9/10 fungeren als switch (eigenlijk gewoon een 'slimme' hub) !

Ik heb zo een setup hier ook, waarbij 1 router de dhcp functie gewoon uitgeschakelt is en de IP adressen gewoon door de eerste router over het netwerk worden verdeeld, de 2 de router heeft wireless en fungeert dus gewoon als AP !

Het enige wat je dient uit te zetten is eigenlijk dhcp !
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

En alleen de LAN-poorten van die 2e router gebruiken. De WAN-poort kan je niet meer gebruiken. Even ter volledigheid...
Afbeelding
Robbe
El Robre
El Robre

ditCh schreef:Dit is perfect mogelijk, de router gaat echter 9/10 fungeren als switch (eigenlijk gewoon een 'slimme' hub) !

Ik heb zo een setup hier ook, waarbij 1 router de dhcp functie gewoon uitgeschakelt is en de IP adressen gewoon door de eerste router over het netwerk worden verdeeld, de 2 de router heeft wireless en fungeert dus gewoon als AP !

Het enige wat je dient uit te zetten is eigenlijk dhcp !
Ik dacht dat dat idd het enigste was dat ik moest uitzetten
maar ik heb ondertussen gemerkt dat als hij zo geconfigureerd is, hij om de 2 minuten (ongeveer) zijn verbindingen qua down/up ziet zakken, om daarna, (zonder de verbinding te verbreken), weer te herstellen & opnieuw ... 2 min later te verliezen

'k Heb mijn DHCP nu wel op relay staan ... 'k zal hem volledig uitzetten & zien of het betert :-)
Sub Zero schreef:En alleen de LAN-poorten van die 2e router gebruiken. De WAN-poort kan je niet meer gebruiken. Even ter volledigheid...
2 DSL signalen op één lijn is idd ewa veel :P
Laatst gewijzigd door Robbe 26 sep 2005, 11:46, in totaal 5 gewijzigd.

NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

-edit-

toch maar niet...
Robbe
El Robre
El Robre

NickG schreef:-edit-

toch maar niet...
... en ik ging juist antwoorden datk da geprobeerd had, maar dat het ni echt wou lukken, vdaar dat 'k ze maar allemaal op dezelfde lijn heb gezet :twisted:

NickG
Elite Poster
Elite Poster

er is wel een manier waarop t gaat zuh, ma nie gelijk ik uitgelegd had, en k had geen zin om opnieuw te beginnen ;-)
Anyway om problemen te vermijden en snelle troubleshooting te kunnen doen is het zowieso beter geen 2 dhcp's te laten draaien :-)

ps: de WAN poort van router nr 2 kan je wel verbinden met router nr 1 als je het wat goed configged :-)
Robbe
El Robre
El Robre

Robbe schreef:'k Heb mijn DHCP nu wel op relay staan ... 'k zal hem volledig uitzetten & zien of het beter :-)
Als ik hem disable dan komt er helemaal niks door :?
Voorlopig staat hij dus terug op Relay :|
Mischien ook direct bij vertellen, dat Router 1 & 2 verbonden zijn via het stopcontact ... moest dat er iets toe doen ...

IP Address
	Primary IP Address 
	IP Address:  192.168.1.1   
	Subnet Mask: 255.255.255.0

Secondary IP Address 
	IP Address: 192.168.2.1  
	Subnet Mask: 255.255.255.0

DNS Relay		The DNS Relay is currently enabled. 
Relaying to: 	217.22.50.3  (manual input)  
		 	      83.217.75.130 (manual input)  

DNS Server
The DNS Server is currently disabled. 

Virtual Server
Houd ook gegevens van 192.168.1.2 bij

Dynamic Routing   Current settings:  
Interface Name	Receive Mode	Transmit Mode 
Primary Lan  	 RIPv1 and RIPv2	RIPv1 and RIPv2  
Secondary Lan 	RIPv1 and RIPv2	RIPv1 and RIPv2  
ppp-0  			 RIPv1 and RIPv2	RIPv1 and RIPv2 

The IGMP Proxy is currently disabled 
NickG schreef:er is wel een manier waarop t gaat zuh, ma nie gelijk ik uitgelegd had, en k had geen zin om opnieuw te beginnen ;-)
Anyway om problemen te vermijden en snelle troubleshooting te kunnen doen is het zowieso beter geen 2 dhcp's te laten draaien :-)

ps: de WAN poort van router nr 2 kan je wel verbinden met router nr 1 als je het wat goed configged :-)
Is dat niet die poort, waar in mijn 1e router, al een RJ-45 zit :???:
& if so, is het dan ni onzinnig om die te willen verbinden met mekaar :???: ('k Heb nl. geen kabel modem eh)
Laatst gewijzigd door Robbe 26 sep 2005, 12:01, in totaal 1 gewijzigd.

NickG
Elite Poster
Elite Poster

Uw dhcp mag op relay staan, als het werkt, wat is dan uw probleem?? Meer zelfs, als ge hem volledig disabled en niet op relay zet, dan gaan uw clients geen IP krijgen (en zal het bijgevolg niet werken). Relay wilt zeggen dat hij request gaat doorsturen naar een andere DHCP, dus dat is wat je wilt :-) Disable wil zeggen dat je requests dropped, en je clients een static IP hebben, dat is wat je NIET wilt !

Dat ze verbonden zijn via het stopcontact maakt niet uit, zolang je maar zeker bent dat ze wel degelijk verbonden zijn...

Het is mss onzinnig de WAN poort van uw 2de router rechtstreeks te verbinden met uw eerste router, maar het KAN wel :-p (NIET de WAN poorten met elkaar verbinden, maar de WAN van router2 met een LAN aansluiting op router1 !!). Zoals je zelf al zei: niet echt zinnig in deze setup, vereist meer config en je haalt er geen voordeel uit, maar theoretisch mogelijk...
Robbe
El Robre
El Robre

NickG schreef:Uw dhcp mag op relay staan, als het werkt, wat is dan uw probleem?? Meer zelfs, als ge hem volledig disabled en niet op relay zet, dan gaan uw clients geen IP krijgen (en zal het bijgevolg niet werken). Relay wilt zeggen dat hij request gaat doorsturen naar een andere DHCP, dus dat is wat je wilt :-) Disable wil zeggen dat je requests dropped, en je clients een static IP hebben, dat is wat je NIET wilt !

Dat ze verbonden zijn via het stopcontact maakt niet uit, zolang je maar zeker bent dat ze wel degelijk verbonden zijn...
En waarom wil ik dat niet :???:
Zo ben ik er juist zeker van dat bepaalde adressen niet worden gebruikt door andere pc's, ... het zou mijn virtual server & filter settings nogal neig in de war sturen.

Maar als ze dan effectief geen requests meer gaan aanvragen, ga ik ook geen onderbrekingen meer hebben & da was uiteindelijk hetgeen ik wou :-D

'k Ga het direct is uittesten zi :-)
NickG schreef: Het is mss onzinnig de WAN poort van uw 2de router rechtstreeks te verbinden met uw eerste router, maar het KAN wel :-p (NIET de WAN poorten met elkaar verbinden, maar de WAN van router2 met een LAN aansluiting op router1 !!). Zoals je zelf al zei: niet echt zinnig in deze setup, vereist meer config en je haalt er geen voordeel uit, maar theoretisch mogelijk...
Zolang het maar kan :twisted:
'k Ga er niet over muggeziften :wink:
Laatst gewijzigd door Robbe 26 sep 2005, 12:20, in totaal 3 gewijzigd.

NickG
Elite Poster
Elite Poster

Je wil het wel als je allemaal static IP's handmatig gaat configgen op je clients. Als je wil dat je clients een IP krijgen van router 1 MOET router 2 op relay staan. Disabled krijgen ze geen IP, en zonder IP wordt het moeilijk :-)

Om er zeker van te zijn dat bepaalde addressen niet uitgedeeld worden via je DHCP kan je toch reservations en/of exclusions gebruiken? Zo ben je ook zeker dat je IP dat je gereserveerd hebt voor 1 of andere server niet aan een client toegewezen kan worden, maar blijf je toch nog de makkelijkheid van een DHCP server gebruiken (anders moet je elke client handmatig IP gaan geven, etc etc)
Robbe
El Robre
El Robre

Mhja, maar nu staat de relay aan & hebk de adressen op dynamisch gezet & krijg ik gewoon niks doorgestuurd, wat wel het geval is bij een vast ip :?

'k Ga blijkbaar ni veel keuze hebben, dan vaste ip's te gebruiken :|

& 'k zou ni direct weten hoe ik die "reservations en/of exclusions " moet instellen :?
En van MS moet ik ook geen eenvoudige manier verwachte :P
MicroSoft schreef: Scenario: Allocating IP Addresses on a Subnet
This scenario shows how to manage IP addresses for reservations and exclusions. In it, DHCP must be enabled on a subnet or other range of IP addresses, while other clients are assigned static IP addresses from the same pool, so that no IP address is assigned to more than one client. To complete this task, the corresponding changes must also be made on the DHCP server; however, managing the DHCP server is beyond the scope of this paper.

To automate this scenario, one approach is to use two scripts:

• Dhcp-enable-subnet.vbs

Enables DHCP for clients with a range of IP addresses set by the administrator. If DHCP is already enabled on a client, the script renews the lease to ensure that client DHCP settings are correct.

• Staticip-enable-excl.vbs

Releases DHCP leases on clients for a list of IP addresses to be used for exclusions on the DHCP server. Enables static IP addressing on these clients and assigns an IP address, subnet mask, default gateway and DNS server to each.

The administrator must separately configure the scope on the DHCP server, reserving and excluding the appropriate addresses. The reservations and exclusions on the DHCP server are beyond the scope of this paper.

WMI does not have a DHCP provider; so scripting possibilities on the server are limited. You can use command-line tools like Netsh.exe to perform some tasks on the DHCP server.

NickG
Elite Poster
Elite Poster

Je moet dan om je DHCP te configgen niet bij MS zoeken, daar praten ze over de MS DHCP (een crappy onderdeel van de Windows Server). Kijk es in je handleiding van je router of je daar nergens advanced dhcp settings kan instellen...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”